View Full Version : PäHäMa Mudventures 2019 (21 - 27.10.2019)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8370&pictureid=222373
Ajankohdaksi lukittu whatsapp väännön perusteella 21 - 27.10.2019.
Keräillään tänne osallistujia ja ideoita mihin suuntaan reissu tehdään.
Osallistujat:
### * Kuski * Appari * Auto
001 * Tapsa4x4 * Katri * ?
002 * Väihkönen * Tero * Volvo
003 * Pööpöilijä * Sormunen * LJ
004 * MakeO * Kännäri * GR
005 * MankoLJ * Niko? * LJ
006 * Kake * Toni * HZDJ
007 * KooPee * ? * Haisuli
008 * Rango * Pulu * 6x6 Volvo
009 * Samppa * Mikko * TippaHJ
010 * Mikjus * ? * Räkytäky
011 * Tollukka * ? * Hailuks
tapsa4x4
22.07.2019, 09:34
Emännän kans jollain mukana.
Mukana suskalla, appari vielä auki
pööpöilijä
22.07.2019, 10:25
Mukana vihreellä. Apparina Sormunen.
Kännärin kans Gr.llä mukana.
Mukana LJ:llä, appari varmistuu myöhemmin, mahd Niko.
Hodarilla lähetää kaken kanssa
Hailuxilla tulossa - appari vielä auki
PikkuSika
26.07.2019, 10:29
Mä voisin lähteä mukaan kanssa pitkästä aikaa! 😄
Jos ei omat vehkeet kerkee kuntoon ni johonki kyytiin ainakin!
Mukana 6x6:lla apparina Miikka
_samppa_
29.07.2019, 15:57
Mukana ja Mikko apparina
Tollukka
06.08.2019, 22:09
Mää kans, joku jäyhä jöröttäjä soppii kyytiin.
Väihkösen kanssa tullaa jollai volvolla
Mukana suskalla, appari vielä auki
Uuden työpaikan myötä jätän sovinnolla tällä kertaa väliin
Mukana 6x6:lla apparina Miikka
Appari vaihtu, Pulu pelimestoille mukaan!
Appari vaihtu, Pulu pelimestoille mukaan!
Kait sitä joutaa käydä jo nyt taas ku edelinen käynti ollu 09 vuonna..
Mulla appari joutui perumaan, joten penkki vapaana nopealle lähtijälle (huomenna aamulla lähtö sit) tai joku takaosastojen jurriukoista saa mahdollisuuden paikan päällä matkustaa Hiluxin etupenkillä päivisin - vai onks se niin, et mieluummin Volvon-, Nissanin-, Lantikan- yms takaloosterissa ku Hiluxin hytissä? :D
Reissukertomusta odotellessa!
https://www.youtube.com/watch?v=290-5k9YUeg&t=1s tossa nyt alkuun tommonen pikku klippi reissusta :)
veijon-esso
07.11.2019, 15:12
No jokojokojoko tulee kuvia? :D
Enimmäkseen incar kuvaa mutta myös outcar sekä nuotiohöpinää ja remontintekoa mettässä
https://www.youtube.com/watch?v=2OHFpPicQdg&t=2s&fbclid=IwAR2BQN6Zn2i-Oyqtf1Lj107fBT-a1JLwphIDEhwrVNbwoJskEaht334kdp4
Olipas taas hyvä reissu!
Kiitokset kaikille.
Kulkine toimi hyvin reissussa, taas tuli kosmeettisia vaurioita, laturinhihnojen luistamis probleemia oli ja naru jouduttiin katkaisemaan kun hätäpäissäni kelasin mekaanista liian lujaa ulos ja naru pomppas reunalta yli.
Kilometrejä tuli 800 kpl ja niistä venäjän puolella noin 250 kpl.
Kuvia reissusta:
Aamulla 7:30 lähdettiin tienpäälle
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224588
Rajalla
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224589
Limpparia, vissyä ja herkkuja kaupasta mukaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224587
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224586
Jotenkin pohjoisen kautta offireittiä pitkin Pamela-leiriin
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224585
Pamela-leirin aamutunnelmaa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224584
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224583
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224582
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224581
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224578
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224577
Saalistakin löytyy kun rengas kaivattaa peltosaroilla
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224580
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224579
Ennen leiriin paluuta ajettiin Valkolammen ranta ja suonreunus
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224576
Ja seuraavana aamuna pidempi letka kasaan
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224575
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224574
Junaradan huoltotie
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224573
Melkonen määrä porukkaa letkassa! :)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224572
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224571
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224570
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224569
RJ vanhalla talonrauniolla
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224568
Narun tuhoamista ja pleissusta
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224567
Ruokatauko
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224566
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224565
Kolmannen leiriyön jälkeen suunta Suursuon pohjoispuolelle, tässä aamulla joku mettäukko käppäili leirin ohi ja höpis jotain. Ainoa paikallinen koko reissun aikana metsässä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224564
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224563
RJ:n etupanhardi
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224562
Gigglepin ja Warn työstää
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224561
Välipala/remonttitulet Suursuon kalliosaarekkeessa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224560
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224559
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224558
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224557
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224556
Sitten eteenpäin eli väärään suuntaan :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224555
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224554
Täällä sitten temuttiin pitkään!!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224553
Hieno kuusikkoleiri
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224552
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224551
Monstereita!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224550
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224549
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224548
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224547
Ehrnrootin komentobunkkerille päin
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224546
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224545
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224544
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224543
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224542
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224541
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224540
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224539
Rajalle päin sunnuntaina ja ohimennessä Vuoksenrannan kirkolla paussi
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224538
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224537
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224536
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224535
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224534
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224533
Käytiin Svetogorskin Magneettikaupassa tuliaiset ostamassa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224532
Tullikissa valvomassa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224531
Ja kotiinpäin siirtymään
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8780&pictureid=224530
Kiitos Mankoselle kuvista ja toivottavasti tulee vielä lisää muiltakin. Videota kanssa. Juuri sain taisteltua oman jutun edes jollain lailla kasaan. On niin paljon asioita jotka unohtunut että koostaminen on hidasta.
MUDVENTURES 2019
Tiistai 22.10.2019
Aamulla lähdin yksin liikkeelle kotipihasta noin kympin pintaan. Ajelin suoraan Imatralle rahanvaihtoon, huutelin länkyllä muuta porukkaa ja vastaukseksi tuli että ovat paikalla parin minuutin päästä. Ajoitus oli aika hyvin kohdallaan. Länkyn SWR mittari näytti huimaa 6 lukua mutta tuntui kuso silti kulkevan, tarkoittaa jotain 40% tehohäviötä mutta onneksi on mistä ottaa. Antennin kela repesi juotoksesta irti jollain reissulla ja varmaan vahingoittui korjatessa.
Ruplan kurssi oli kopilla 70. Vaihdeltiin valuutat ja ajeltiin Mykrälle. Mankonen vaihtoi LJ:seen renkaat ja muut otti pelit alas trailereilta.
Ihastelin Sormusen RJ:n konehuonetta jossa oli tasmanian tuholainen maalattu venttiilikoppaan. Sen verran tuo maalaus hämäsi etten kiinnittänyt mitään huomiota ämpärin kokoiseen turboon joka oli vieressä, vasta kun joku sanoi että koneessa on 380hv, kävelin takaisin ja tarkastin asian. RJ oli vakio akseleilla joten varavetareita oli täysi kierros mukana ja vielä toinen, joka tosin jäi pakuun hätävaraksi.
Ajeltiin rajalle jossa ei ollut pahakaan jono. Tulleista oltiin läpi noin tunnissa. Ensimmäiseltä huoltoasemalta tankki täyteen, kolme jerryä ja lisäkannut. Yhteensä 125L / 6279 ruplaa.
Seuraava pysähdys peltikaupalla josta nestemäisiä tuotteita matkaan, osa kävi myös Sorvalin valinnassa. Ajattelin että ostan jotain miellyttävää vaniljasikaria ja löytyikin dukes? merkkinen amerikkalainen vaihtoehto. Makuina löytyi myös rommi. Miellyttävä tuoksu kun avasi askin mutta aivan hirveetä mahorkkaa muuten. Kaikki flavorit maistui samalta paskalta. Jatkettiin Vitoskaupalle, siihen oli rakenteilla laajennus, vaatimattomasti puolet lisää tilaa. Taas mietin että olisi ehkä kannattanut ostaa kaikki täältä, olisi säästänyt eikä verorahat olisi menneet matuille tai muihin vihervasemmistolaisten määrittelemiin turhuuksiin. Tuttuun tapaan kaupan grillistä kokonainen kana, kananmunia, täytettyjä lättysiä, jauhelihaa ja muutama pullo garagea matkaan. Puolukka garage on muuten aika kaamea makuista.
Ostosten jälkeen otin yhteyttä etuletkaan. Oltiin jo aikaisemmin yhteyksissä kun kyselivät uudesta pätkästä joka päättyy Kuukaupin sillalle. Tapsa ja Santtu miehistöineen yöpyivät Imatralla hotellissa. Pääsivät näin aamulla ajoissa liikkelle ja ajoivat uuden pätkän odotellessa. Soiteltiin jos ajettaisiinkin Pamelaan yläkautta pätkää pitkin. Sveton tietyöt jatkuivat vieläkin ja tiestä oli paikoin jyrsitty sieltä sun täältä asfalttia pois. Oli mielenkiintoista ajella paikallisen sorarenkan perässä kun se kurvaili laidasta laitaan hakien ehjää asfalttia. Otin taas kontaktia etujoukkoihin, olivat ajaneet jonkin matkaa toista tietä kohti Pamelaa, mutta heittivät ympäri ja tavattiin Sokkalassa. Siitä vielä ajoin hetken matkaa väärää tietä kunnes tajusin heittää uparit. Ennen uutta oikorataa ja Vuoksenrantaan kääntyvää tietä kurvattiin kaiteen jälkeen metsään. Reitti oli helppo siirtymä Pamelaan. Täältä matkaa leiriin on Sokkalasta noin 14km versus alempaa huonoa hiekkatietä 9km. Melkein tämä on parempi vaihtoehto jos ei vain ole kiire. Reitillä muistelin eräässä alamäessä olevaan yllätyskiveä joka maksoin yhden murroksen aikaisemmalla reissulla. Nytkin siihen joku kolautti murikan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224263
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224264
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224265
Lopussa meinasi kadota suunta pimeässä mutta jonkun tiheän puskan jälkeen selvittiin taas reitille. Varmaan ajettiin ohi jostain selvästä urasta. Saavuttiin tutulle niitylle lähellä joussuon korven ojan ylitystä ja pian päästiinkin hiekkatielle joka vei leiriin asti. Matkalta otettiin valmiiksi kaatuneita kuivia keloja ja ajeltiin Pamelan männikön suojiin. Telttoihin viriteltiin lämmitys Tapsan irto planarista. Olin ottanut haaroitusletkut matkaan joten saatiin kahteen teltaan puhallus. Tapsalla oli ongelmia autoon asennetun pikkuplanarin kanssa. Se ei tahtonut lähteä käyntiin vaan aikansa huokailtuaan sammui. Pihlajille laitettiin viestiä että ottavat tallilta jotain haaroituskappaleita mukaan että saadaan lähmpö myös Tapsan autoon tarvittaessa. Normaali rallattelut nuotiolla ja sitten vetäydyin teltan lämpöön nukkumaan. Lämpötilan puolesta ei planaria olisi tarvittu mutta kosteuden se poisti tehokkaasti.
Keskiviikko 23.10.2019
Aamulla oli mukava herätä lämpimästä teltasta. Sen verran planari ja muutenkin lämmin keli aiheutti hikoilua ettei makuupussia tarvinnut vetää kiini. Aamupalan jälkeen arvottiin päivän reittiä. Meitä oli mukava pieni 8 auton letka.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224268
Lähtiessä ylimääräisen stopin aiheutti heti alkuun pajero, se vuosi jostain nestettä ja konepelti oli jämähtänyt jumiin. Vaikka hakattiin maskista paloja pois, että pääsisi lukkoon käsiksi, ei se meinannut aueta millään. Lopulta piti purkaa pultteja írti että koko lukko saatiin irti. Sen välistä löytyi joku ylimääräinen holkki joka jumitti koko hoidon. Vipusysteemi voideltiin samalla moottoriöljyllä. Varsinaista nestevuotoa ei löytynyt joten jatkettiin matkaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224267
Päätettiin ajaa Kosenmäen lenkki, siitä kun nyt pääsi näppärästi ensin Portinmäen kautta koukkaamaan Kosenmäkeen ja sieltä takaisin päin eri uraa ja lopuksi Valkolammen laitaa takaisin leiriä kohti. Reitti teki tavallaan epämääräisen muotoisen kyljellään olevan 8 lenkin. Kai tälle lenkille pitää kohta antaa nimeksi Kosenmäen kasi. Alkuun ajettiin mutapassille josta viimeksi Saharin hajonnutta jeeppiä naarattiin läpi pimeässä. Kierreltiin reilusti vasenta laitaa mutta kovin pehmeää oli silti. Kaikki joutuivat ottamaan ainakin pienen vinssauksen että päästiin takasin uralle. Koopeelle tuli vinssin kanssa jotain ongelmia ja hilux vedettiin toisella autolla irti. Onneksi vintturi saatiin myöhemmin kuntoon, en muista mitä vika siinä edes oli.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224269
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224270
Päästiin takaisin tieuralle jota jatkettiin etelään kunnes koukattiin itään kohti Suuraho nimistä taloa. Matkalla oli muutama terävä ojan ylitys joissa vinssit lauloivat kun puhdasta ylityskohtaa ei löytynyt.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224271
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224272
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224273
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224274
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224275
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224276
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224277
Saavuttiin Suurahon tiluksille jossa ennen niittyä pidettiin ruokatauko. Sitä ennen kävin tutkailemassa Suurahon raunioita. Navetan kivijalka oli vahvasti pystyssä mutta talosta ei ollu jäljellä kun kivinen tulipesä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224278
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224284
Ruokailun jälkeen keskusteltiin mahdollisesta jatkosta. Olin käynyt ajamassa lenkin ja huomasin että puussa olevalta vanhalta ampumatornilta lähti selvä ura kohti Jokela nimistä taloa. Tiesin paikan hyvin sillä olin käynyt siellä viime reissulla tutkimassa mutta toisesta suunnasta. Matkaa raunioille olisi vain 150m. Ajeltiin paikalle ja Roope koitti ensimmäisenä. Hieman märkää ja pehmeää oli vielä. Keväällä majavan pato oli tulvittanut koko laakson. Roope pääsi jonkin matkaa eteenpäin mutta sitten pitkittäiset tukit urassa hankaloittivat etenemistä ja jouduttiin vinssaamaan takaisinpäin. Tästä varmaan pääsee jos vinsaa vähän matkaa tai keli olisi kuivempi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224286
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224287
Jokela oli niin lähellä että päätettiin etsiä uutta reittin niityn ylälaidasta. Se oli veden vallassa ja siinä oli poikittaisia ojia. Näytti hurjalta mutta oli ajettavissa. Pienen pyöriskelyn jälkeen Slava etsi metsästä ajettavaa lautua ja sellainen löytyikin. Se vain vei suoraan pohjoiseen eikä itään kohti Jokelaa. Pohjoisessa tiedettiin että vajaan 500 metrin päässä on ajoura joten suunta oli ihan hyvä. Metsään noustiin hieman korkeammalle ja matkalla taidettiin ajaan juoksuhaudan yli. Sitten samoiltiin hetki metsässä kunnen tuli aivan selkeä korjuu ura joka varmasti veisi tielle. Ainoastaan korkeat kannot aiheuttivat tökkimistä mutta muuten päästiin hienosti tieuralle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224288
Jatkettiin Koskela nimisen talon raunioille josta koukattiin takaisin itään läpi joskus niin pehmeän niityn. Nyt se oli paljon kuivempi ellei osunut vanhoihin uriin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224289
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224291
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224292
Koopee jäi johonkin ojaan jumiin mutta Mankonen otti ohitusreittiä oikealta. Auto liikkeelle, isoja puita uuniin ja LJ:n perään. Multa lenteli ilmassa mutta edettiin hyvin ja otin aivan uuden reitin jolla ohitin koko letkan ekalle ojalle asti. Pian tajusin että vedin juuri ojasta yli kun olisi kannattanut pysyä sen toisella puolen.
Voi pahkura.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224294
Ei kuitenkaan menty samasta reiästä takaisin vaan otettiin aivan uusi linja yhtä sarkaa korkeammalla. Siellä oli kanssa ikävä oja vastassa josta piti nyppästä ylös ja edessä oli heti toinen oja. Hiluks vinssattiin toisesta ojasta yli mutta itse sain vekslattua auton 90 astetta vasemmalle ja ajettavalle reitille. Muut ottin paljon enemmän vasemmalta ja pääsivät osa ajamalla ojasta. Kalaakin tuli jostain ojasta mutta se päästettin takaisin kasvamaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224295
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224296
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224297
Saavuttiin valkolammelle jossa ahdasta ja kaltevaa reitti edettiin aivan lammen viertä. Lopulta reitti kävi niin ahtaaksi että samuli puikkasi suoraan suolle jossa vain kitukasvuista mäntyä. Itse vekslasin ahtaassa paikassa auton poikittan ja koukkasin samulin perään. Hyvin ryömi suota hieman omaan jälkeä pitkin. Välillä meinasi upottaa ja kerran lähti joku mänty matkaan auton alla mutta onekksi se irtosi kun otin pakkia. Suota pitkin pääsi tarkasti puikkelehtimalla aivan loppuun asti paikaan jossa reitti nousi kovalle. Siinä jumituin lutakkoon ja jouduttiin vinssaamaan eteenpäin. Osa porukasta ajoi aikaisempaa reittiä joka kulki kovan maan rajalla, se ei tainnut enää olla kovin hyvässä kunnossa koska osa suuntasi enemmän suota kohti. Pian perässäni oli Roopen porttodefe ja sekin jäi jo jumiin parin auton ajamaan jälkeen. Defeä vinssattiin bjn perästä ja oma vinssikin oli edessä olevassa puussa kiinni. Roope saatiin kuiville ja vedin berttaa vielä pari metriä eteenpäin että sain takarenkaat kuiville. Loppumatkaa olikin kovaa kangasta ja sitten saavuttiinkin jo hiekkatielle jolle piti ajaa korkean reunapenkan yli. Ajeltiin leiriin samaan pamelan männikköön. Vettäkin sateli jossain vaiheessa mutta Samulilla olikin melkoinen sateenvarjo matkassa joka tarjosi suojaa myös kavereillekkin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224298
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224299
Illan ja yön aikana leiriin valui lisää porukkaa. Ilkka ja Toni olivat kahdella autolla Haukkavuoren suunnalla jonne meidänkin oli alkuperäisen suunnitelman mukaan päätymä joskus ehkä torstai iltana. Heistä ei ollut kuulunut mitään ja arvailtiin onko esim. Toni siellä vai tulossa tänne. Joni saapui Ukkosen kyydissä joten huomisesta alkaen olisi minullakin appari. Perus leirielämän jälkeen oli mukava mennä lämmitettyyn telttaan nukkumaan ja taas tarkeni. Nyt lämmitys oli haaroitettu kahteen telttaan ja Tapsan patroliin. Sen on lämmitin kun ei suostunut toimimaan vaikka testimielessä sitä oli käytetty koko päivä. Lämmitin oli nyt täysillä kun aikaisempina öinä se oli puolella teholla, silloinkin sai nukkua pussi auki mutta nyt sai raottaa jo vähän enemmänkin. Jossain vaiheessa yöllä oli polttoaine loppunut mutta onneksi keli oli muutenkin todella lämmin. Aamuksi sen onneksi joku tankkasi joten sai pukea lämpimässä.
Torstai 24.10.2019
Aamulla leirissä oli 18 autoa. Melkoisen pitkä letka saatiin kasaan ja oli vaikea saada kaikkia edes samaan kuvaan mahtumaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224303
Suunniteltiin päivän reittiä ja päätettiin skipata niittysuo ja ajaa suoraan oikoradan huoltotietä suursuon itälaidan uudelle pätkälle. Ilkkakin laittoin viestiä missä olette ja kerroin hänelle päivän epistolasta. Huoltotie oli melkoisella nimismiehenkiharalla vaikka on hienoa hiekkaa. Lisäksi sade oli vienyt reunoilta hiekkaa ja laidoissa oli melkoisia kanjoneita. Niin paljon hakkasi että Kaken hodarista lensi etupanhardin pultti mäelle ja sitä pysähdyttiin korjaamaan. Onneksi varaosista löytyi sopiva pultii ja auto saatiin nippuun.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224300
Koopeen rajusti leikatut creepyt
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224302
Saavuttiin pätkälle. Sen alussa Rafu pysähtyi ruuvaamaan välikardaania paikalleen volvoon. Kärki jatkoi jo pätkälle koska meitä oli niin paljon ettei kannattanut kaikkien jumittaa samassa paikassa. Saavuttiin ekalle pehmeälle niitylle ja siitä päästiin aika helposti yli.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224304
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224305
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224306
Oli lopulta aika kuivaa kesän jäljiltä. Ajeltiin kokolailla samoja jälkiä kuin aikasemminkin, yritin parista kohtaa katsoa oikoreittiä mutta en nyt jaksanyt lähteä sooloilemaan, pitää joskun kokeilla kun on vähemmän autoja letkassa. Koneura joka oli täynnä tukkia ja kantoja oli nyt astetta helpompi mutta siihen sai helposti auton jumiin jos otti väärät ajolinjat.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224307
Hieman tasaisemmalla paikalla pidettiin ruokatauko. Samalla Ilkka alkoi kuulumaan länkystä ja kyseli missä ollaan. Heillä oli suuria ongelmia kun volvosta oli mennyt murros ja konekkin oli revennyt korvakkeista irti. Ilkka oli suusuon päällä turvesuon hiekkateillä ja kerroin hänelle sijaintimme. "Saavutaan jonkun tunnin päästä" oli aino jota osasin sanoa. Seuraava pehmeä niitty oli hieman haastavampi ellei ottanut rajua kiertoa sivummalta. Päästiin isolle ojalle josta vedettiin viimeksi ajamaton reitti puskan läpi ojalinjaan jossa oli tarpeeksi väljää ajella. Niityt oli niin umpeen kasvanutta ettei niitä tunnuistanut muusta kuin ojista. Hieman arvelutti oja joka oli viimeksi melko pehmeä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224308
Katolle kaatunut puu oli katketessaan vienyt takalasin. No ainakin helppo ottaa cosasolaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224309
Yllätykseksi koko reitillä vinssasin vain kerran ja toisen kerran nyppäsin kallellaan olevan puun pois edestä. Ensimmäisenä menevä Roope joutui plaanaamaan reittiä auki ja siinä vinssattiin jopa porttaalimonsteria. Ojalinjalta käännyttiin 90 astetta vasemmalle ja siitä muutaman sata metriä pehmeää ränniä kunnes saavuttiin kovemmalle. Reitti oli selvästi helpottunut mutta hauska vieläkin ajaa. Kovalle saavuttaessa Matin defenderistä oli konepelti pystyssä ja miehistö ihmettelemässä vikaa. Vesipumpun akseli oli katkennut ja flekti hihnapyörineen tipahtanut. Huono homma sillä kyseiseen konemalliin ei kellään ollut varaosia matkassa. Defe otettiin varalta toisen lantikan perään ja hinattiin maaliin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224310
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224311
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224312
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224313
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224314
Loppumatka oli aika kuivaa mutta melkoista puikkelehtimista metsässä. Hämärässä meinasi edellä ajavan jälki hukkua väkisin jos et ollut näköetäisyydellä. Välillä mentiin ahtaista kuusien väliköstä eikä siihen suuri jäänyt jälkeä kun oksat peittivät näkyvyyden. Lopulta saatiin kärki reitistä läpi hiekkatien kurviin ja siihen myös laitettiin leiri pystyyn. Muukkonen oli taas kaverinsa kanssa taksina ja toi Simpan leiriin. Defen vesipumppua purettiin ja mietittiin korjausta. Flekti irti ja pelkkä siimapyörä käyttöön. Vesipumpun akselintynkään reikä johon kierre ja siimapyörä pultilla kiinni. Vaikutti toimivalta idealta ja se toteutuikin muutaman tunnin pajotuksella.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224316
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224317
Ilkan murros melkein vaihdetaan mutta luovutetaan jo renkaan irroituksen jälkeen. Teltta oli hyvä pystyttää pehmeään hiekkaan ojan penkalle. Nuotiopiirissä kuultiin mm. mistä kännärin nimimerkki on tullut. Siihen liittyy lause "Et sä mua oikeasti rakasta, sää oot vaan sellanen kännirakastaja". Ilkan tilannetta selviteltiin myös. Olivat käyneet Haukkavuoressa harhailemassa ja hajottaneet Volvon. Kokeilivat myös taksimiesten leirin uutta kiertoa mutta joki välissä oli ollut haasteellinen ja kävivät vain rannalla kurkkaamassa. Samassa paikassa ilmeisesti kun LaaLaa Suzuki safarilla.
Väki alkoi nuotiolla vähetä ja oli aika vetäytyä unten maille.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224318
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224319
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224320
Perjantai 25.10.2019
Leiri aamulla
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224321
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224322
Lähdetään suursuon päälle kiertävälle reitille klo 9:43. Ikka ja Toni liittyy letkaan vaikka mäyriksestä on mennyt murros. Kone on sentään viritetty kiinni läpipulteilla. Reittiä katsotaan kartasta ja se näyttää aika viattomalta siirtymä tyyliseltä jossa mennään suon laitaa mutta kovempaa kannasta pitkin. Matti lähtee defellä kohti rajaa ja pääseekin ongelmitta perille. Vesipumppuviritys oli siis toimiva. Letkassa on nyt autoja 19 kpl. Hiekkatie päättyy paikallisten leiriin jossa on suolle viritelty jotain ampumajuttuja, liekö tauluja varten. Leiripaikka on täynnä haulikon hylsyjä ja kynittyjen lintujen sulkia. Joku sanoo että on joutsenen sulkia?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224323
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224324
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224325
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224326
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224327
Tänne on kerran ajettu poikittainkin suota pitkin. Käytännössä siis 1,5km avosuota. Oli kyllä hyvin kantavaa silloin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224328
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224329
Tuttu kytkinkoppa puunoksalla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224330
Tästä eteenpäin reitti menee suon laitaa jota pystyy tarkasti ajamaan. Noin kilometrin päässä harhaillaan niemen nokassa ja otetaan vähän väärä suunta katkoviivaan nähden, olisi pitänyt kääntyä suoraan pohjoiseen seuraavaan saareen mutta kierretään vähän enenemmän lännen kautta. Saattaa olla että vaihtoehto on parempi koska reitillä on jonkinlainen joen ylitys jossa ei siltaa. Siinä oli kait joku volvo upotettu riskiretkellä aikoinaan. Mustavalko kartan mukaan hyväkorpi niminen paikka ja seuraavaan saareen mennyt joskus jonkinlainen kapulatie. Nyt seurataan genshtab kartan saaria jotka syvemmällä suolla. Puusto on todella tiheää ja välillä näyttää todella toivottomalta. Reitti kuitenkin löytyy ja pitkälti mennään ajamalla. Jotain nyppyjä joutuu ottamaan mutta lähinnä jää pehmeisiin paikkoihin kaatuneisiin puihin kiinni. Ohjausiskarin kiinnike on hajonnut alapäästä ja takeltaa välillä raidetankoon kiinni eikä saa toiseen suuntaan käännettyä kunnolla. Lukot päällä muutenkin saa pientä grantin rattia vääntää ihan tosissaan. Kärki saavuttaa viimeisen saarekkeen jolle noustaan pienen kallion päälle. RJstä repeää panhardin korvake ilmeisesti juuri tähän.
Kalliosaarekkeelta dipataan pehmeämmälle jota on edessä noin 500m.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224332
Tästä eteenpäin on noin 500m metsittynyttä suota kunnes alkaa kovempi metsä. Nyt vasta mieleeni tulee minkälaista taistelua takavuosien safareilla oli samoissa paikoissa ja joskus jouduttiin kääntymään ympäri heti alkuun. Hupsista joo, helppo muutaman tunnin siirtymä piti olla. Olen jo tässä vaiheessa varma että peräpää ei ole tämän vuorokauden aikana yli. Se muuttaa jatkosuunnitelmaa sillä muuten oltaisiin ajettu jonnekkin kauemmas.
Perästä kuullaan että isosta kissasta on menny murros. Roope, minä ja Samuli jatketaan reittiä eteenpäin. Tarkoituksena löytää paras reitti läpi. On vaan niin tiheää ettei vaihtoehtoja kauheasti ole. Roope ottaa keulan ja ajaa defen kiinni, vinssataan taakseppäin ja sahataan kierto viereen. Mönkkärin jälkiä menee sinne tänne ja osan matkaa seurataan niitä. Vuosia vanha baltika tölkki on puunoksassa reittimerkkinä ja tarjoaa lohtua, ollaan oikealla jäljellä. Eteenpäin jatkuu selkeä ura mutta on pehmeää. Ensimmäisenä autonakin joutuu vinssailemaan vähän väliä ja perässä tulevilla heti tuplana vaikeampaa ellei kiertoa löyty. Ilkka huutelee länkkyyn että murrosvammanen volvo ei oikein etene ja nyt se pitää korjata. Varaosia vaan pitäisi joltain saada. Lopulta saa varaosat hommattua ja suorittavat vaihdon reitillä.
Keulilla Samulilta menee raidetanko mutkalle ja sitä vinssaillaan suoraksi. Kuvasta näkee aika hyvin minkälaista 500m pehmeä alue on. Tiheään kasvanutta kitumäntyä ja todella pehmeää. Oman reitin valinta ei ole aina helppoa ja osittain mahdotonta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224333
Loppuletkalla kestää remonteissa ja saadaan kolme ekaa autoa kuiville. Jatketaan kuitenkin hieman eteenpäin koska reitillä vielä yksi lutakko. Pääsen siitä ajamalla yli mutta muut jo vinssaa. Kello on noin 14:30 ja reitillä on vielä 16 autoa. Koopee saapuu järkevissä ajoin meidän perästä mutta sitten alkaa kestämään. Seuraavat autot tulee noin klo 17, Kiima ja pikkukiima.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224334
Pidetään välileiriä reitin varrella ja tehdään ruoat. Vettä sataa ja Samuli kaivaa autosta sateenvarjon jonka halkaisija on useampi metri. Se viritetään tipan takakulmaan. Osa käy jalkaisin reitillä tutkimassa tilannetta ja siellä onkin sellaiset vinssitalkoot että arvioidaan viimeisten olevan yli yöllä tai aamulla. Jalkamiehet palaavat kun kaikki vaatteet on kasteltu litimäriksi. Länkystä kuunnellaan tilannetta, jollain on virrat vähissä, rengas vanteelta, MakeO pyytelee apua kun on ollut jumissa jo tovin samassa paikassa jne. Tero ajaa Volvon kannon päälle ja alumiiniseen öljypohjaaan tulee nyrkin kokoinen reikä. Se korjataan katosta rälläköidyllä pellinpalasella, poraruuveilla ja possumassalla. Ilkalta katoaa volvosta vaihteita ja lopulta toimii vain pakki, 3 ja 5 vaihde. Joutuu turvautumaan hinausapuun. Tapsaltakin ilmeisesti mennyt murros reitillä.
Päätetään lähteä etsimään leiripaikkaa edessä olevasta männiköstä ja sellainen löytyykin pian. Laitetaan tulet pystyyn että perästä tulevat pääsee kuivattelemaan. Ei vaan kuulu ketään ja vettäkin sataa. Samuli virittää taas megasateenvarjon nuotion ääreen. Se vedetään liinalla kantoon kiinni. Teltat viritellään niin että viereen mahtuisi vielä muutkin lämmitystä kaipaavat. Jätän planarin valmiiksi ulos jos joku tarvitsee sitä. On niin lämmin että arvelen pärjättävän ilmankin. Nuotiolla vähän iltapalaa ja sitten nukkumaan. Osa porukasta tulee kai leiriin kahden aikaan ja viimeiset seitsemältä aamulla.
Myöhemmin ihmettelen suuresti miten lopuilla kestää niin kauan. Viimeisestä saarekkeesta on ehkä 500m pehmeää soista metsikköä ja sitten noustaan jo kovalle. Osasyyksi selviää että jostain kumman syystä letka on lähtenyt saarekkeesta suoraan itään eikä pohjoiseen minne muut ovat menneet. Katkoviivatie kyllä menee siellä mutta jopa RR06 reittiviiva jota neuvon käyttämään apuna palaa saarekkeeseen sieltä. Saan Kimmolta tämän reittiviivan ja hänen kohdallaan kyseinen 600 metrin kiertolenkki kestää neljä tuntia. Palattuaan takaisin reitille ovat he edenneet saarekkeesta vain 150 metriä ja edessä on vielä 350 metriä pehmeää. Ymmärrän nyt hyvin miksi on kestänyt kauan, puhumattakaan että sataa, on pimeä ja remonttiakin on riittävästi. Silti Kimmon suunta oli ihan hyvä, olisi vaan pitänyt ajaa reitti ylös katkoviiva pitkin ja käydä katsomassa sillan kohta. Satelliittikuvien perustella ei vaan näytä kovin hyvältä sillä välissä on aika vetistä suota ainakin jotain kymmeniä metrejä vähintää
Vähän statistiikka tästä reitistä. Reitti on noin 7-8 km pitkä.
Pinkki viiva on kolmen ensimmäisen auton Mudventures 2019 = ~4,5h
Punainen viiva on Riskiretki 2006 = ~8,5h
Sininen viiva on Kimmon Mudventures 2019 = ~20h
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224610
Lauantai 26.10.2019
Leiri aamulla. Alunperin nukuttiin ilman lämmitystä mutta pojat ovat yöllä laittaneet letkun teltan eteiseen. Siitä puhaltanut ulko ja sisäteltan väliin. Aika hyvä näin sillä oli todella passeli nukkua.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224335
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224336
11 autoa lähtee kotia kohti ja loput 8 jatkaa kohti Hanhilammensuota. Osalla ilmeisesti eilisen setti on vienyt kaikki mehut tai autot siinä kunnossa että on paras suunnata kohti rajaa. Ajetaan Vuoksenrantaan ja taas radan huoltotielle mutta koukataan jo aikaisemmin vanhalle tielle.
Erikoinen tolppa. Ilmeisesti joku maanmittauslaitoksen geomerkki.
"GUGK GEODESIC SIGN IS PROTECTED BY THE STATE"
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224337
Ensimmäinen pisto huoltotieltä vie isolle soramontulle eikä siitä pääsekkään läpi. Seuraava on oikea reitti. Vuosalmen tien varrella pysähdytään venäläisten muistomerkille.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224338
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224339
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224340
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224341
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224342
Ajetaan Ehnrothin komentopaikalle jossa käydään pikaisesti tutkimassa maastoa. Komentopaikka on ilmeisesti ollut maakellarissa Lampela nimisen talon navetan takana. Tai ainakaan ko. rakennuksilla ei kartassa ole nimiä. Putsailen muistolaattaa lehdistä ja sammalesta. Joku on tuonut paikalle pienen Suomen lipun.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224345
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224347
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224348
Porin valu
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224349
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224350
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224351
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224352
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224353
Vähän aikaan tutkitaan pusikoita kunnes jatketaan reitille. BJ:ssä on ohjausiskarin alapään kiinnitys pettänyt joten tärskii vähän käsille. Samoin takatukivarsien rungonpään puslat on aivan loppu ja pääsee muutaman sentin liikkumaan edestakaisin. Sen kuulee hyvin ajaessa. Vaihdetaan Joni rattiin ja kokeilen välillä apparin paikalla oloa. Jotenkin tuntuu ahtaammalta kuin kuskin paikka.
En ymmärrä mistä moinen kittisavi on tarttunut kylkeen. Varmaan pellon ojissa. Kestää kiinni kotiin asti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224354
Ison ojan ylitys otetaan samasta kohtaa kuin itsenäisyyspäivänä 2018. Puita on kaatunut sinne tänne ja niitä joudutaan sahaamaan ojan varrelta pois. Kaikki ei päässeet ajamalla yli kun penkka kaivautui jo ensimmäisellä autolla. BJ menee jotenkin laiskasti ojasta yli mustan savun saattelemana.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224355
Sitten löytyi pieni suoläntti kartassa joka on metsittynyt. Aikaisemmin kierrelty jotenkin mutta pimeässä ei löydy reittiä ja gps vaeltaa sankassa kuusikossa. Reitti tekee pienen kurvin ja pehmeää on. välillä menee polvia myöten suohon. Vettäkin sataa kaatamalla. Päästään vinssaamalla lervasta yli mutta sitten on reitti hieman hukassa kunnes kävellen kartoitan tilanteen. Ainostaa muutama painunut risu paljastaa pimeässä reitin suunnan. Samuli ja Pihlajat jumittaa vielä kurvissa ja vinssaavat HJ:n perästä. Samuli vetää mekaanisella mutta kommunikaatiohäiriö aiheutta sen että hodarin vinssi ei olekkaan löysällä ja mekaanisesta vinssistä pamahtaa kotelo halki. Ugly pelastaa tilanteen ja vinssaa autot kuiville. Tipan vaijeri saadaan kelattua rummulle kun haljennutta kuorta painetaan pöllillä kasaan että hampaat ottaa kiinni. Ollaan jo kovemmalla ja saavutaan Hanhilammensuon varsinaisen pätkän varteen isolle hakkuuaukolle. Tästä on suihkittu pohjoisen suuntaan reitille mutta nyt tahdottaisiin mennäkkin alkupätkää väärään suuntaan takaisin muistomerkille. Aukon vasen laita on pehmeä ja pitää vinssata takaperin bjn pois. Oikeasta laidasta etsitään reittiä mutta korkea heinä kiusaa, lopulta löytyy ajettavaa reittiä. Muistomerkiltä päin ei ole selvästikkään kuljettu vähään aikaan sillä kaatunutta puuta on tiellä. Yhdessä isossa rysyssä on kuusi runkoa ristiinrastiin tiellä eikä mahdollisuutta kiertää. Se saadaan porukalla raivattua kun saadaan sahamies aktivoitua letkan perältä. Seuraavaksi tulee jättimäinen runko joka on kaatunut viistottain tielle. Roope koittaa raivokasta ylitystä mutta lopulta vinssailee suosiolla. Pystyssä törröttävät oksatkin on aika rajuja. Runko on yli puolen metrin korkeudessa joten scouttaan reitin vasemmalta ohi. Koopee tulee perässä ja yrittää rungosta yli, hilux liukuu runkoa pitkin ja karsii oksia mennessään melkoisen paukkeen saattelemana. Lopulta joutuu ottamaan pikku nypyn puusta. Päästään takaisin muistomerkille ja ajatuksena laittaa leiri jonnekkin poikkitien varrelle lähelle mistä hanhilammensuon kierto tulee ulos. Matkan varrella samuli haastaa roopen kiihdytyskisaan ja otetaan kolme eri lähtöä. Defe voittaa kiihdytyksessä mutta hj pysyy hyvin perässä. Meno on näyttäävää kun syvistä lätäköistä roiskuu vettä ja välillä autotkin pomppii miten sattuu. Mikko selostaa tapahtumaa laa puhelimen välityksellä. Ihmetellään kun BJ ei oikein sysää ja siten Joni huomaan ettei ahdot nouse ollenkaan. Ollaan koko päivä ellei jo edellisestäkin asti ihmetelty outoa ääntää joka kaasun mukaan kasvaa. Epäiltiinm että snorkkelissa on paarma. Nyt selviääkin että ahtoputki ollut löysällä ja nyt se on irronnut kokonaan. Onneksi vettä ei ole päässyt mihkään kun on ahtopuolen letkussa. Kiristetään klemmari ja jatketaan matkaa. Ajetaan Hanhilammensuon kierron loppuun männikköön ja jäädään sinne leiriin. Sama leiripaikka kuin aina ennenkin, nyt tosin hakkuuaukon reunalla kun joskus ollut umpimetsää. Pitäisi joskus ajaa leiripaikalta länteen menevä korjuu ura, se jatkuu todella pitkälle ja mahdollisesti liittyy jälkeen jota Simppa joskus Pajerolla kävi tutkimassa.
Sunnuntai 27.10.2019
Hanhilammensuon kierron leiripaikka. Nykyään aukon laidalla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224356
Aamulla Roope ja Koopee ottaa aikaisen lähdön kun vielä laitetaan aamupalaa nuotiolla. Roippeet kasaan ja kohti Svetogorskia. Mäntykankaiden läpi menevillä hiekkateillä on mukavasti isoja lätäköitä. Saa hyvin alustan putsattua. Auto on lopulta puhtaampi kuin reissuun lähtiessä. Vuoksenrannassa pysähdytään kirkolla odottamaan peräpäätä ja tutkitaan paikkoja.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224357
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224358
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224359
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224361
Kilometrejä rajan takana 232. Tässä reitit karkeasti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8777&pictureid=224632
Canonin S95 on aikansa elänyt ja sillä tuli hieman suttuista videota. Tässä kooste clipeistä jotka tarttuivat nauhalle.
yG9ob4ofSyM
Mahtava reissu taas. Reitit oli hauskoja mutta melko kuivia lopulta. Suursuon P reitti oli näin isolle letkalle liikaa. Tosin on nyt sekin taas suoritettu. Ilman harhailuja ja remonttia uskon että kaikki olisi olleet siitä läpi järkevässä ajassa.
Kiitos kuvista ja stoorista Janne ja Mika, olihan taas hieno reissu!
Huipputarinaa ja videota Mikalla ja Masalla!
Kiitos.
Tästä Mudventures 2019, Part 1
Sisältää kaks ensimmäistä päivää.
Lähipäivinä tulee jatkoa.
https://www.youtube.com/watch?v=o1KTXAmBnwQ&t=2s
o1KTXAmBnwQ
Jussi Heinonen
14.11.2019, 06:20
Hyvää kertomusta ja videoita reissusta! Onko Ugly HJ:sta jotain juttua jossain? Sen verran komea laite että siitä lukisi mielellään lisää:)
Hienoa videota MankoLJ:llä. Hauskoja kuvakulmia. Kerroppa vähän tuosta kamerasta ja kepistä jonka päässä se on. Pysyy niin hyvin kuva paikallaan vaikka kuvaaja kävelisi. Vai onko kamerassa niin hyvä optinen vakaaja?
veijon-esso
14.11.2019, 09:08
Hienoja kuvia, videoita ja tarinaa! iso peukku ja kiitoksia! Mahtava katsoa näin kotisohvalta ja fiilistellä! :D
Onko noista koopeen leikellyistä creepyistä lisää kuvia ja kommenttia toimiko miten verrattuna leikkaamaton?
tapsa4x4
14.11.2019, 09:28
Onko noista koopeen leikellyistä creepyistä lisää kuvia ja kommenttia toimiko miten verrattuna leikkaamaton?
Peräs ajellessa vanhoilla 38.5 boggereilla voi sanoa et toimii. Mones paikas kulki hyvin ku tyhjeni kuvio hitaallakin pyörittämisellä hyvin.
_samppa_
14.11.2019, 09:44
Kiitos taas stoorista, kuvista ja videoista, sekä hyvästä reissusta!
Hienoa videota MankoLJ:llä. Hauskoja kuvakulmia. Kerroppa vähän tuosta kamerasta ja kepistä jonka päässä se on. Pysyy niin hyvin kuva paikallaan vaikka kuvaaja kävelisi. Vai onko kamerassa niin hyvä optinen vakaaja?
Videoin GoPro 7:lla, UglyMattikin oli hommannut samalaisen itelleen. Siinä on digitaalinen vakaaja, itsekkin kummastellut sen hyvää toimintaa!
Se on valmistajan omassa pehmustetussa telineessä(ei tule kahinaäänet klippeihin ja se kelluu :D ), Gopro Handler.
Ja vähän kun kyykistelee ja menee lähelle videoidessa niin tulee mielenkiintoista matskua :)
Hyvää kertomusta ja videoita reissusta! Onko Ugly HJ:sta jotain juttua jossain? Sen verran komea laite että siitä lukisi mielellään lisää:)
Kiitos:D, ei valitettavasti ole tullut pidettyä päiväirjaa, mutta laitoin tonne tallissa tapahtuu osioon pääasialliset speksit
Videoin GoPro 7:lla, UglyMattikin oli hommannut samalaisen itelleen. Siinä on digitaalinen vakaaja, itsekkin kummastellut sen hyvää toimintaa!
Se on valmistajan omassa pehmustetussa telineessä(ei tule kahinaäänet klippeihin ja se kelluu :D ), Gopro Handler.
Ja vähän kun kyykistelee ja menee lähelle videoidessa niin tulee mielenkiintoista matskua :)
Joo mullakin on tollanen ja kun vertaa Jannen ja mun kuvamatskua niin huoomaa kyllä että oli mulle eka kerta kun edes yritin ottaa videoo:D
Kiitos reissun taltioinnista videoin ja kuvin.
Tuo gopro7 vaikuttaa kyllä kuvallaan ja varsinkin äänellään.
Semisti harmittaa, että en päässyt mukaan, mutta ens kerralla sitten.
veijon-esso
15.11.2019, 07:26
Mones paikas kulki hyvin ku tyhjeni kuvio hitaallakin pyörittämisellä hyvin.
Oliks tos hiluksis muitakin vaihtoehtoja ku hidas pyöritys..?! :D:D
hehe, tekis mieli leikellä omatkin kreepyt, mut lienee niin kuluneet että liekkö enää hyötyä.
Videoin GoPro 7:lla, UglyMattikin oli hommannut samalaisen itelleen. Siinä on digitaalinen vakaaja, itsekkin kummastellut sen hyvää toimintaa!
Se on valmistajan omassa pehmustetussa telineessä(ei tule kahinaäänet klippeihin ja se kelluu :D ), Gopro Handler.
Ja vähän kun kyykistelee ja menee lähelle videoidessa niin tulee mielenkiintoista matskua :)
Onko hero 7 black malli? Joutuu kyllä laittamaan joulupukille toiveen tuollaisesta.
Onko hero 7 black malli? Joutuu kyllä laittamaan joulupukille toiveen tuollaisesta.
Joo sama laite, semmonenkin kiva ominaisuus että pystyy kaukokäyttämään puhelimella kameran wifin välityksellä.
Ehottomasti Black-malli heti. Välimalleihin heittää rahat hukkaan!
Ja akuista, kannattaa heti ottaa tupla-akkulaturi + päälle yks akku lisää eli yhteensä 3 kpl, on aina täyttä akkua vaihtaa koneeseen ::) Virtaa nää syö aika hyvin ja kylmässä vielä reilusti enemmän.
Kallis paukku tulee mutta laatu on taatua!
Hienoja kuvia, videoita ja tarinaa! iso peukku ja kiitoksia! Mahtava katsoa näin kotisohvalta ja fiilistellä! :D
Onko noista koopeen leikellyistä creepyistä lisää kuvia ja kommenttia toimiko miten verrattuna leikkaamaton?
Tosta MankoLJ:n videosta alkaen 20.25 voi itse päättää ottaako pitoo vai ei ... mulla on vahva tunne siitä et toimii odotetun ja suunnitellun hyvin :D
veijon-esso
19.11.2019, 12:05
Tosta MankoLJ:n videosta alkaen 20.25 voi itse päättää ottaako pitoo vai ei ... mulla on vahva tunne siitä et toimii odotetun ja suunnitellun hyvin :D
Juu näyttää pelaavan! Viittitkö nappaa pari kuvaa missä kuvio näkyy paremmin, tossa yhessä kuvassa rengas oli niin hiekkainen, että vähän vaikea hahmottaa.
Kakkososa tässä:
Loppupäässä reilusti suomettävesisadeajelua/höpinää :D
https://youtu.be/vrUVfHuiIF0
vrUVfHuiIF0
Hyvää matskua, huvittaa tuo kouluttajan ääni tossa 23:12 "tätäää laitetta voi liikuttaa tuosta vaijerista vetämällä" :D
Tollukka
19.11.2019, 21:15
It was ME!
:D:D:D:D:
Juu näyttää pelaavan! Viittitkö nappaa pari kuvaa missä kuvio näkyy paremmin, tossa yhessä kuvassa rengas oli niin hiekkainen, että vähän vaikea hahmottaa.
Tossa
veijon-esso
20.11.2019, 09:29
Jo on perhana saatu iso muutos perus creepyyn! todella röyhkeän näköinen kumi nyt ja varmana toimii pehmeällä eri lailla kuin alunperin. Hienoa toimintaa ja kiitos kuvista!