View Full Version : HJ 61 nosturilla ja kaikilla varusteilla
Auton varustelista: Järeä kattoteline jossa nosturi, sähköinen takavivinssi, Hydraulivinssi kahdella moottorilla eteen, Sähkögeneraattori, hydrauliikka, paineilma, ilmajouset ja lumiaura. Kaikki työkalut esim. polttoleikkaus ja hitsauskone. Ja jotain muuta pientä:D
Sen verran rankannäköinen kattoteline että saattaa sallittu kattokuorma tulla täyteen ilman kuormaa
Sallittu kattokuorma 220 kg. Runko ja nosturi alle 100 kg. Enimmäkseen kuljetetaan kalastuskajakkia joka painaa 60 kg.
Mukava nähdä näitä hyötykäyttöön varusteltuna 👍👍
Onko tuo kattoteline kiinni jollain muullakin vai pelkästään puristettuna tuohon tippalistaan? Jos pelkästään tuon puristuksen varassa niin noinkohan on katolla enää sen jälkeen kun joutuu liikenteessä tekemään jonkun hiukan nopeamman liikkeen...
Onhan tuo kattokourun kohta kuitenkin niin luotettavan vahva hj.ssa:) muistaa vaan pitää luukut kiinni kun nostelee ettei oo katto lattialla
Pelkästään kouruissa kiinni. On tuossa tartuntapintaa monta kymmentä senttiä. Nosturin nostokyky 400 kiloa, koenostossa selviää kunhan saan sen asennettua.
Pystypuomin saa kaskettua kuljetuksen ajaksi.
Toihan on varsin näppärä systeemi! Saa vähän tympiämpäänkin paikkaan laskettua ja ei tarvihe raahata.
Moottoripyörälle kans teline katolle:D ja vinssi keulille.
artsi777
18.08.2019, 16:55
Hyvin nousee :) ttr vai xt?
aika hyvä harraste keksintö kyllä,nostaahan tolla hirvenkin kyytiin :)
Jompikumpi tulee: Hydraulinen tai mekaaninen vinssi
Ilmalisäjousien suunnittelua. Saa erikseen säädettyä eli voi esim kallistaa rinneajossa. Takapäätä nostamalla saa säädettyä trailerin ramppikulmaa. Autoon suunnitteilla hydraulisesti vapautettavat kallistuksenvakaajat.
HJ60_Jussi
01.01.2020, 18:10
Näyttää jotenkin lyhytliikkeisiltä
Näyttää lyhytlikkeiseltä mutta iskunpituus on oikeesti 17 cm!
Jos samalla akselilla olevat pussit on yhdistetty toisiinsa letkulla niin silloinha toisen puolen pyörän noustessa siirtyy paine toiselle puolelle. Eli auttaa sivuttaisjoustossa, ainakin teoriassa.
Raakakone
13.01.2020, 18:32
Jos samalla akselilla olevat pussit on yhdistetty toisiinsa letkulla niin silloinha toisen puolen pyörän noustessa siirtyy paine toiselle puolelle. Eli auttaa sivuttaisjoustossa, ainakin teoriassa.
Toisaalta mutkaan ajaessa sisäkurvin puoleiset palkeet "tunkkaavat" ulkokurvin puoleista sivua entisestään ylös.. siis teoriassa, (venttiili väliin? on ja offroad asennot) käytännössä tiedä onko paljoa vaikutusta.. mutta juu hyvältä näyttää.
Toisaalta mutkaan ajaessa sisäkurvin puoleiset palkeet "tunkkaavat" ulkokurvin puoleista sivua entisestään ylös.. siis teoriassa, (venttiili väliin? on ja offroad asennot) käytännössä tiedä onko paljoa vaikutusta.. mutta juu hyvältä näyttää.
Tekee just noin käytännössä. Tuttu juttu hydraulialustaisten Sitikoiden kanssa, ja tuosta syystä niissä on rautajousisiin verrattuna käsittämättömän paksut kallistuksenvaimentimet...
Toisaalta mutkaan ajaessa sisäkurvin puoleiset palkeet "tunkkaavat" ulkokurvin puoleista sivua entisestään ylös.. siis teoriassa, (venttiili väliin? on ja offroad asennot) käytännössä tiedä onko paljoa vaikutusta.. mutta juu hyvältä näyttää.
On vaikutusta selvästi. Mulla on FJ:ssä takana pussit (ei muita jousia) ja just tolleen kytkentä, yhteen tai erikseen.
Jousista täytyy ottaa pari lehteä pois niin asettuu normaali ajoasentoon. Noilla jousilla nousee 10 senttiä ja vakioiskarit menee päätyyn asti. Auraidea: mekaaninen aura joka nousee ylös kun etupää nostetaan ylös ja takapää lasketaan alas ja taas päinvastoin. Voihan ilmajousiin ajaa myös alipaineen niin menee jouset tosi alas. Ulosottoon suunnitteilla kompura ja hydraulipumppu.
...(venttiili väliin? on ja offroad asennot) käytännössä tiedä onko paljoa vaikutusta.. mutta juu hyvältä näyttää.
Kuus'ykkösessähän jo sähökytkin jakovaihteella (nappineliveto) valmiina, eli kun kytkee jakoaskista pienen puolen päälle, niin oliskin samoin tein pussit yhdessä.
Takajousien puuhailua. 3 latia pois, puhdistus lamellilaikalla ja vaseliini väliin. Joustaa kuin henkilöautossa eli täytyy olla iskarit kunnossa. Paineilma hoidetaan invertterillä ja äänieristetyllä valovirtakompuralla.
Traction bar melkein välttämätön tolla kombolla.
veijon-esso
11.02.2020, 07:28
Traction bar melkein välttämätön tolla kombolla.
Joo se on jouset S kirjaimen muodossa ja pinioni ylöspäin ekan tiukemman paikan jälkeen. Mutta varmaankin liikkuu nyt herkästi.
Joo onhan niissä pakoissa alimmaisena jäykkä lati mikä ilmeisesti estää kiertymistä. Taka-akselin liikevara 15 cm eli vetokoukku nousee vielä enemmän. Jos on säädettävä pukki niin renkaanvaihto käy ilman tunkkia.
HJ60_Jussi
22.02.2020, 17:13
No nyt pitäs saada lista että mitä nuo osat on, hinta ja mistä mä tilaan ne
Joo onhan niissä pakoissa alimmaisena jäykkä lati mikä ilmeisesti estää kiertymistä.
No ei se tommonen paljoo pitele. Paa ny ees pannat kiinni.
Nuo on projektikuvia eli ei kannata kiinnittämättömiin asioihin takertua. Vääntötilanteessa voiman ottaa alaspäin vain yksi lehti. Pantakiinnikkeen alle tulee latikka joka menee jousen pään yli eli vääntää kolmea lehteä samaan aikaan.
Connect DF 200 8x2. Eli halkaisija 200mm. Sisun trippeliakseliin tarkoitettu. Raskassarja myy ja Porissa Autosale Oy. Hinta satkun paikkeilla kpl. Kaikki muu on omaa tuotantoa ja hiukan tarvii mittailla miten ne sopii. Esim. edessä ottaa helposti ohjausvarteen ja iskariin kiinni
Auto katsastettu. Katsastajan ainoa kommentti ilmapusseita oli että kai ne pysyy siellä ettei putoa maantielle:D Jouset pehmeät ajaa noin 2 bar paineilla. Autossa on kovuussäädettävät iskarit eli saa jäykistettyä esim. traileria vetäessä. Jousien komentokeskus kardaanitunnelin päällä. Invertteriä ja kompuraa voi tietysti käyttää muutenkin esim. renkaantäyttöön
6 bar paineessa alkaa ilmajousi jo jäykistyä liikaa. Nollan ja kuuden barin välillä ratin asento kiertyy lähes 90 astetta! Ajossa 1-4 bar toimii hyvin. Kuvissa 0 ja 5 bar.
Vinssin asennusta. Autoon tulee hydrauliikka myös lumiauralle ja taakse meno ja paluu nosturiperävaunulle. Siitä projektista myöhemmin. Ulosottoon tulee hammaspyöräpumppu. Tietääkö joku voimanoton virallista tehonkestoa?
Työvälinerunko kestää isommankin laitteen. Tuppiin sopii 90x90 mm profiili.
Vinssin asennusta. Autoon tulee hydrauliikka myös lumiauralle ja taakse meno ja paluu nosturiperävaunulle. Siitä projektista myöhemmin. Ulosottoon tulee hammaspyöräpumppu. Tietääkö joku voimanoton virallista tehonkestoa?
Muistelisin olleen jonku 40-45hv?
Muistelisin olleen jonku 40-45hv?
Tuon verran Kilowatteja? Muistaakseni 3000 rpm
Ei oo tehoista tietoa, mut joskus aikoinaan maatalousnäyttelyssä pyörittivät HJ61 kenttäsirkkeliä sahaus näytöksessä.
Hydraulipumpun kardaani tehty kahdesta osasta. Ulosoton pää alkuperäinen ja pumpun pää -89 mallisen Isuzu lava-auton etukardaani. Murtosokkana 8 millinen pultti.
Pumpulta menee letku mekaaniselle venttiilille. Sen läpi sähköventtiilille. Eli vinssiä ajetaan vain sähköllä langallisella kaukosäätimellä.
Kakkosvaihteella tyhjäkäynnillä nosturissa hyvä nopeus.
Vara-ajoneuvo mahtuu mukaan.
Nyt on lumiaura hankittu. Nivelaura on eurokiinnikkeellä eli tulee sopimaan muuhunkin ajoneuvoon kuin Landcruiseriin. Nosto mekaanisella venttiilillä. Auran ohjaus vinssiltä pikaliittimillä. Siis sähköohjaus kolmella tai neljällä nappulalla.
Sisävinssin nykyisestä käyttötarkoituksesta tulee kuvia myöhemmin.
Paljon sulla on kantavuutta jäljellä näillä varusteilla? :D
Eipä noita paljon vaakalla oo näkyny. Kantavuus 600 kg alunperin. Ylöskäännettävö taso tuo kätevyyttä "sisä"kuljetuksiin
Ollut tuota woblausongelmaa. Ohjausiskari siirretty raidetankoon koska vetotangossa ei siitä ole mitään hyötyä. Tuo vetotanko täytyy olla VAAKASUORASSA, muuten aina kun ajaa kuoppaan niin pyörät kääntyy ja woblaus alkaa.
Ollut tuota woblausongelmaa.
Onko casteria?
Auttoiko tuo ohjausiskarin siirto raidetankoon? Sitä itsekkin joskus harkinnut kun ollut woblausherkkyyttä. Tai lisäiskaria raidetankoon vetotangon lisäksi. Päättelin itse että se voisi auttaa koska yleensä hydroassistin asennus on poistanut woblaukset pahimmistakin tapauksista ja niissä sylinteri on yleensä asennettu raidetankoon.
Paljon muutoksia tehty. Uudet riiput, uudet tapit ja kovat puslat. woblauksessa tulee myös pystysuuntainen liike eli uudet kaasuiskarit myös. Ohjausgeometriasta johtuen oikean puolen pomppu liikuttaa ohjausta paljon enemmän kuin vasen. Iso rengas joka tuo pyörää kauemmaksi olka-akselilinjasta aiheuttaa sen että käännettäessä rengas liikkuu enemmän eteen-takse suunnassa. Ei ainakaan auta tuohon ongelmaan. Myös lisääntynyt pyörän paino vaikuttaa vatkausmomenttiin.
Paa ne caster-kiilat niin helpottaa.
Siis alkuperäiset akselit, jouset ja alkuperäiskorkuiset riiput. Kai ne tehtaalla on säädetty.
Siis alkuperäiset akselit, jouset ja alkuperäiskorkuiset riiput. Kai ne tehtaalla on säädetty.
Joo, asteen casteriin ja 205 renkaille nollaoffsetilla. Nyt on jotain aivan muuta, joten tarve on enemmän. Ilmapalkeetkin sulla nostaa vähän. 3-4° caster-kiilat laittaisin.
Kroonisen vasemman polven vamman takia ei oikein onnistu tuo kytkimen käyttö. Autoon tulee automaattikytkin. Kytkin toimii normaalist tai vaihtoehtoisesti manuaalisella tai propoventtiilillä johon paine otetaan ohjaustehostimesta. Venttiili tulee kaasupolkimeen ja vaihdekeppiin. Toimii vaihtovastaventiilillä eli se toimii mitä käytetään. Jos tehostimen paine ei riitä niin laitetaan hydraulisylinteri väliin niin paine tuplaantuu.
Välitöinä työlaiterunko johon sopii Kubotan laitteet. Käytännössä lumiaura.
Kääntö sähköventtiilillä ja nosto mekaanisella.
Aura muutoskatsastettu. Etuakselilla 1,5 bar jousipaine ja taka-akselilla 0,5 niin menee suorassa ja mukavasti. Taakse sopisi tuppisovitteinen hiekoitin...
Aura muutoskatsastettu. Etuakselilla 1,5 bar jousipaine ja taka-akselilla 0,5 niin menee suorassa ja mukavasti. Taakse sopisi tuppisovitteinen hiekoitin...
Komia. Mitä vaatimuksia tuossa muutoskatsastuksessa on?
Mitattiin leveys ja etuylitys. Rekisterikilpi täytyy näkyä. Akselipaino ei saa mennä yli sallitun(kuljettajan kanssa). On olemassa aura-autoja esim jotkut Hilixit joilla saa kyydissä olla vain kuljettaja kun aura on paikoillaan. Aurausvalot tulossa. Nyt leimalle kelpasi korotetut etuvilkut.Eli aura tarpeeksi alas ja jouset ylös niin näkee omilla valoilla.Heijastimet sivulle ja eteen.
Pikakiinnitteinen hiekoitin takapäähän.
Hiekoitin on jo sovitettu perävaunuun jota voi vetää Toyotalla, kaivinkoneella ja kiinteistötraktorilla.
Kolmipistekiinnityksen yläpää on jousikuormitteinen jonka saa lukittua. Tämä mahdollistaa tilt-toiminnon. Eli tyhjänä takaluukun yläosan saa auki tarvitaessa. Vinssin releboxi täytyy myös siirtää.
Sisävinssin uudelleensijoittamisen vuoksi hiekoittimen kippaus onnistuu myös sähköllä. Yläluukun lukkolaite täytyi poistaa ja tilalle tuli sivulukitus.
Yksi kuupallinen riittää kilometriin pikkutietä. Vinssin takia alakiinnikkeet tulee niin ylös että koukut menee alaluukun läpi kun se laitetaan vaaka-asentoon.
Automaattinen auran vasemman puolen levitys. Kun aurataan yleensä oikealle niin aura siirtyy rakenteensa vuoksi oikealle. Käännön sylinterin linjasta otetaan yhdellä letkulla ja yksitoimisella sylinterillä paine levitykseen. Jouset vetää takaisin. Venttiili avautuu 100 barissa ja takaisinpäin vapaasti.
Eteen pesu"harava". Säiliö ja hydraulitoiminen pumppu tavaratilaan tai perävaunuun. Hiekoittimella voi levittää suolaa ja pesurilla kastella kesällä pölyn sitomiseksi. Ja ehkä avoharja kastelulla...
Kun hiekoituskärryn rungon kääntää ylösalaisin niin siitä tulee tiehöylä:D