View Full Version : Käsijarruvaijerin ihmettelyä
Jarrut vaihdettu erilaisiin ja tarttis sinne sitten erilaiset vaijeritkin. Olen koittanut etsiä jotain rakennussarjaa mistä saisi kuoren ja vaijerin laittaa itse haluttuun pituuteen ja sopivat päät, mutta ei löydy. Oletettavasti vastuusyistä, pitäs varmaan jollain eri nimellä etsiä?
Paras olisi jonkun eri auton valmis vaijeri, mutta hankala etsiä kun pitäs niin monta asiaa täsmätä samalla kertaa.
Hyviä ideoita otetaan vastaan.
Mulla on 410 suzukissa gen 2 pajeron taka akseli ja jarrut. Laitoin gen 1 pajeron kahvan ja vaijerit.. eli oma rumpujarru kardaanilta on poistettu.
Nuhapumppu
23.06.2019, 15:09
Millaiset päät pitää olla ja minimi pituus,jäykkä vaiko erillisjuositettu taka-akseli?
Mitään rakennussarjaa noille tuskin löydät,mutta jos kertois vähän enemmän niin saattais jopa osata auttaa.
Miul Läjässä takana wolkkari transportterin satulat. Vaijereina myöskin transportterin vaijerit. Alapää sopii täten suoraan, yläpää oli muokattava sopivaks, eli lyhennys sopivaan mittaan ja letkuprässillä uudet nipat päihin.
Tollanen paikka löyty ja tuli laitettua hintakysely http:/www.tarvikemotti.com/kauppa/jarruvaijeri-mittatilaus/
Miul Läjässä takana wolkkari transportterin satulat. Vaijereina myöskin transportterin vaijerit. Alapää sopii täten suoraan, yläpää oli muokattava sopivaks, eli lyhennys sopivaan mittaan ja letkuprässillä uudet nipat päihin.
Millanen on tämä letkuprässi ja mistä saa uusia nippoja?
Millanen on tämä letkuprässi ja mistä saa uusia nippoja?
Eli samainen laite jolla puristetaan hydrauliletkujen holkit kiinni. Ei tosin onnistu kaikilla prässeillä jos pienimmät leuat on 1/4 letkulle, ne ei mene tarpeeks kiinni.
Osassa letkuprässejä on leuat jolla pystyy puristamaan vaikkapa akkukaapelin kaapelikenkiä johtoon kiinni tai juuri noita vaijerin nippoja.
Nipat tein katkaisemalla 8mm pultin kierteettömästä osasta sentin mittaiset pätkät ja porasin pultinpätkän päästä vaijerin mentävän reijän läpi.
Nippa-aihiot väijerin päähän ja prässillä kiinni.
Hydrauliikka pajoilta voi kysellä onnistuuko nippojen puristus.
Ite tullu kuvan mukaisilla jigeillä mätkittyä nippoja lj.n käsijarruvaijereihin. Nipat tehny ihan ainestangosta. Jos tollaisilla värkeillä tekee, niin omalla vastuulla sitten, minä en ole kehoittanut tekemään, kuhan annoin ideoita.:)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=489&pictureid=37700
https://www.raksihares.com/
Tekevät toiveiden mukaisia, ja hinnatkin on harrasteystävällisiä. Etenkään jos ei kamalaa kiirettä ole, niin sekin näkyy hinnassa. Ja sen perusteella mitä paikanpäällä käytyä tuli koettua, isompaa kiirettä ei jutustellessakaan ollut...
Muutamat käsijarruvaijerit tiedän teetetyn 50-lukuiseen DS:ään, kun ei enää kelvollisia mistään löytynyt, eivät poikenneet alkuperäisistä juuri mitenkään. Omaan Sm:ään teetin kaasuvaijerin, siinäkin kun on "prässätyt kierretangot" päissä, hyvän siitäkin teki...
Noita vaijereiden päitä on tehty prässillä ja hommaan tehdyllä lestillä. Halkaistu kalikka johon porattu erikokoisia reikiä. Nipasta tehdään sen verran isompi että prässättynä oikean kokoinen. Moottoripyörään kytkin ja kaasuvaijereita sillä lähinnä tehnyt mutta toimii varmaan isompiikin. Tehnyt myös juottamalla samaa valmiilla tarvikenipoilla. Kaikenmaailman rakentelukittiä löytyy ainakin enklanninsta www.venhill.co.uk mutta en tiedä käsijarruvaijereista.