View Full Version : Lukot
Mettämie5
16.06.2019, 21:37
Miten saisi lukot olemassa olevaan 4x4?
Ja onko joissain autoissa vakiona?
dodge3500
17.06.2019, 06:58
Hj61
Hdj 80
Ja olikos g mersussa ainakin takana?
Rahalla tietysti varmaan autoon kun autoon
Mikä auto kyseessä?
Joihinkin saa lukkoja, joissakin kätevin vaihtaa koko akseli. Joihinkin lukkoja ei järjellisellä rahalla saa...
Mettämie5
17.06.2019, 09:31
Nissan D21
Tässä se rahaversio:
https://www.4x4parts.fi/fi/6812-nissan
Mettämie5
17.06.2019, 15:13
Tässä se rahaversio:
https://www.4x4parts.fi/fi/6812-nissan
Tartteeko noita hommata 1 kappale joka renkaalle?
Tartteeko noita hommata 1 kappale joka renkaalle?
1kpl/tasauspyörästö riittää
Tartteeko noita hommata 1 kappale joka renkaalle?
Mietihän hetki nelivetoauton tekniikkaa, ja sitä mistä ja miten veto välittyy jakolaatikolta akseleille ja sieltä renkaille. Vihje: kyse on tasauspyörästön lukoista.
Topi1982
17.06.2019, 18:23
Onkohan tällä Mettämiehellä ollut joskus rata-autoiluun Mersulla liittynyttä kirjoittelua?:rolleyes:
Olen miettinyt ensimmäisistä kysymyksistä alkaen
A, ompa tiedon haluinen kaveri
B, onks tää joku trolli
näitä tietoja maastureista löytyy offipalstalta muutenkin.mullakin lukko joka ovessa ja paineilmalukko perässä.
Miksi siellä perässä on paineilma lukittuna??:D
Mä olen kuullu puhuttavan paineilmatoimisista lukoista;)
Kaitsu67
17.06.2019, 22:00
Miten saisi lukot olemassa olevaan 4x4?
Ja onko joissain autoissa vakiona?
Olen miettinyt ensimmäisistä kysymyksistä alkaen
A, ompa tiedon haluinen kaveri
B, onks tää joku trolli
Niin, voisi vielä lohkaista, jos vitsailemaan alkaa, että mulla on kyllä lukot 4x4 autoissa jokaisessa vakiona (ovissa).
Mullapa on napalukotki. Ne kun kääntää kiinni niin muuten etenee. :D
Mettämie5
17.06.2019, 23:32
Heh, utelias kaveri vain. Ja täysi amatööri kuten olette huomanneet.
Mutta paljon informaatiota olen tätä kautta saanut, kiitos siitä.
Mettämie5
17.06.2019, 23:38
Onkohan tällä Mettämiehellä ollut joskus rata-autoiluun Mersulla liittynyttä kirjoittelua?:rolleyes:
Ei ole ollut :)
Mullapa on napalukotki. Ne kun kääntää kiinni niin muuten etenee. :D
entäs napalangot, miten jos on sellaiset?
Topi1982
18.06.2019, 09:31
Pistähän kuva Nissanistasi!
Mettämie5
18.06.2019, 09:42
Vielä en ainakaan taida kehdata kuvia laitella, vielä yksi kysymys.
Miten nuo napalukot eroavat paineilmatoimisista lukoista?
Ne löytyy minunkin kärrystäni :D
https://www.nelivetoa.fi/mika-neliveto/
Vielä en ainakaan taida kehdata kuvia laitella, vielä yksi kysymys.
Miten nuo napalukot eroavat paineilmatoimisista lukoista?
Ne löytyy minunkin kärrystäni :D
Tasauspyörästön lukko (esim se paineilmatoiminen) sijaitsee tasauspyörästössä, joka on se murikka akselin keskellä. Tasauspyörästön lukolla pakotetaan veto molempiin pyöriin yhtäaikaa.
Napalukko sijaitsee taas kummassakin etupyörän navassa. Tällä voidaan erottaa etuvetoakseli pyörännavasta. Napalukkoa käytetään yhdessä kytkettävän nelivedon kanssa. Eli kun käännetään napalukot auki ja ja valitaan vaihdekepillä "2H" eli vain takaveto on päällä. Ajonaikana etuperä, etukardaani ja etuvetarit eivät pyöri. Vähentää vastusta, kulumista ja polttoaineen kulutusta.
Sitten kun kytkee kepistä "4H" tai "4L" niin neliveto kytkeytyy päällä. Etupään akselit alkavat pyöriä, mutta veto ei välity renkaisiin jos napalukot on auki. Eli kun kytkee nelikon päälle, niin samalla pitää käydä vääntämässä napalukot kiinni.
Napalukot saa olla vaikka aina kiinni, tosin silloin etupään romut pyörii turhaan, jos nelikko ei ole päällä.
Tiedonjano on positiivinen asia. Eihän sitä muuten opi.
ja lisäksi, napalukkojakin on paineilmatoimisia, jolloin ne naksahtavat kiinni automaattisesti kun nelikko laitetaan päälle
ja lisäksi, napalukkojakin on paineilmatoimisia, jolloin ne naksahtavat kiinni automaattisesti kun nelikko laitetaan päälle
Automaattiset napalukot tapaa lähes poikkeuksetta olla mekaanisia jousikuormitteisia. Alipaineella tai sähköllä kytkee/ katkaisee yleensä toisen vetarin, mutta niissä on sitten kiinteät navat.
Automaattiset napalukot tapaa lähes poikkeuksetta olla mekaanisia jousikuormitteisia. Alipaineella tai sähköllä kytkee/ katkaisee yleensä toisen vetarin, mutta niissä on sitten kiinteät navat.
Jimnyissä on ainakin alipaineella toimivat napalukot.
Juu, en minä väittänytkään etteikö niitä olisi, mutta ei ne kaikista yleisin versio ole.
Tartteeko noita hommata 1 kappale joka renkaalle?
Aika pitkälle riittää kun etupäähän laitat p-ilmalla toimivan lukon. Noi ARB.n lukot on hyviä mitä omaa kokemusta. Ähtäristä Korjauspalvelu Koskinen saattaa myydä pikkuisen edukkaammin mitä muut.
Mullapa on napalukotki. Ne kun kääntää kiinni niin muuten etenee. :D
Mielelläni käytän termiä vapaanapa näistä puhuttaessa, sekomielisyyttä välttääkseni. ;)
Mielelläni käytän termiä vapaanapa näistä puhuttaessa, sekomielisyyttä välttääkseni. ;)
Tämähän se on se oikea suomennos.
angrynerd
19.06.2019, 14:15
Hj61
Hdj 80
Ja olikos g mersussa ainakin takana?
Rahalla tietysti varmaan autoon kun autoon
Riippuu minkä tyyppistä lukkoa tarkoitat, mutta onhan noita paljonkin esim. Mitsuissa super select.
Tasauspyörästön lukko (esim se paineilmatoiminen) sijaitsee tasauspyörästössä, joka on se murikka akselin keskellä. Tasauspyörästön lukolla pakotetaan veto molempiin pyöriin yhtäaikaa.
Napalukko sijaitsee taas kummassakin etupyörän navassa. Tällä voidaan erottaa etuvetoakseli pyörännavasta. Napalukkoa käytetään yhdessä kytkettävän nelivedon kanssa. Eli kun käännetään napalukot auki ja ja valitaan vaihdekepillä "2H" eli vain takaveto on päällä. Ajonaikana etuperä, etukardaani ja etuvetarit eivät pyöri. Vähentää vastusta, kulumista ja polttoaineen kulutusta.
Sitten kun kytkee kepistä "4H" tai "4L" niin neliveto kytkeytyy päällä. Etupään akselit alkavat pyöriä, mutta veto ei välity renkaisiin jos napalukot on auki. Eli kun kytkee nelikon päälle, niin samalla pitää käydä vääntämässä napalukot kiinni.
Napalukot saa olla vaikka aina kiinni, tosin silloin etupään romut pyörii turhaan, jos nelikko ei ole päällä.
Tiedonjano on positiivinen asia. Eihän sitä muuten opi.
Kröhöm. Se murikka ei ole aina keskellä. Joissakin malleissa se on aavistuksen sivussa.
Kröhöm. Se murikka ei ole aina keskellä. Joissakin malleissa se on aavistuksen sivussa.
Kröhöm. Pilkun viilaaja...:rolleyes:
Jos poistat navoista planeettavaihteiston ja laitat niiden tilalle?
Aika moni ihan oikeasti kyselee tietämättömyyttään. Moniko meistä syntyjään nelikoiden tekniikat osannut... Varsinkin nuoremmille oikeasti tietyt asiat vähän vaikeampia hahmottaa, kun ei ole kersasta asti kaluston kanssa rupannut.
Tottahan toki sekin, mutta vittuiluhan on välittämistä :D
Mutta eipä siinä, on tässä annettu ihan oikeitakin neuvoja. Vähän asiaan liittyen, töissä taas huomannut viime viikkoina että vaikka perusduuni meillä on sellaista minkä apinakin oppisi, niin kyllä siinä vaan ihmeen pitkään kestää että uudet tilapäiset oppii asiat - edes ne yksinkertaisimmat - niin että ei tartte joka asiaa olla kertomassa ja neuvomassa kädestä pitäen.
Napalukoista mullakin yks kysymys,jäin aikoinaan ihmettelemään tuota jeepin etuvetarin
jatkoa et mikä idea siinä on ameriikan insinöörillä ollu.mun järjen mukaan esim.yj:ssä kun
ajaa pelkällä takavedolla niin eiks siellä pyöri pikkurattaat miljoonaa ympäri?
jatkuvanelivedossa asia on eri kun kardaani pyörii koko ajan.Vaik onko mulla jääny joku seikka huomaamatta.Tosin ite oon lukinnu sen holkin ku alipaine kello oli paskana.
Napalukoista mullakin yks kysymys,jäin aikoinaan ihmettelemään tuota jeepin etuvetarin
jatkoa et mikä idea siinä on ameriikan insinöörillä ollu.mun järjen mukaan esim.yj:ssä kun
ajaa pelkällä takavedolla niin eiks siellä pyöri pikkurattaat miljoonaa ympäri?
Näinhän se on, katkeavalla vetarilla olevissa ainoa mitkä ei pyöri on murikka/ lautaspyörä, pinioni, etukardaani ja jakiksen ketju. Pikkurattaat vispaa miljoonaa, koska toinen vetari pyörii ja murikka/ kardaani on paikallaan.
Siksipä tuo ei oikeasti liiemmin polttoainetta säästäkkään - eikä oikeastaan mitään muutakaan. Ihan typerä ja turha systeemi, mutta niin se vaan tuli tuo pöljä systeemi parinkymmenen vuoden jälkeen takaisin esim. uuteen Wrangleriin, koska nykyisin desilitrankin säästö pelastaa maailman tuholta.. :rolleyes:
HiluxMan
21.06.2019, 11:40
Napalukoista mullakin yks kysymys,jäin aikoinaan ihmettelemään tuota jeepin etuvetarin
jatkoa et mikä idea siinä on ameriikan insinöörillä ollu.mun järjen mukaan esim.yj:ssä kun
ajaa pelkällä takavedolla niin eiks siellä pyöri pikkurattaat miljoonaa ympäri?
jatkuvanelivedossa asia on eri kun kardaani pyörii koko ajan.Vaik onko mulla jääny joku seikka huomaamatta.Tosin ite oon lukinnu sen holkin ku alipaine kello oli paskana.
Japanin insinöörilläkin sama idea ainakin Pajerossa ja 4Runnerissa nähty.
Onhan sillä selvä ero vastuksessa pyöriikö vetarit ja pikkurattaat vai pyörittääkö tasauspyörästö korottavan välityksen kautta kardaania.
Onhan sillä selvä ero vastuksessa pyöriikö vetarit ja pikkurattaat vai pyörittääkö tasauspyörästö korottavan välityksen kautta kardaania.
Juu, on siinä ihan huimaava ero. Omassa autossa ero kulutuksessa koko etuperän sisuskalut ja etukardaani irrotettuna vs. kaikki romut pyörii mukana ollut puolen litran luokkaa.
Meinasin lähinnä sitä että pääosa siitä puolesta litrasta tulee siitä, että kardaania ei pyöritetä mukana.
Meinasin lähinnä sitä että pääosa siitä puolesta litrasta tulee siitä, että kardaania ei pyöritetä mukana.
Ei tule, kardaanin jos ottaa irti niin kulutus ei muutu käytännössä yhtään mihinkään jos akselin sisuskalut pyörii mukana. Vastus tulee nimenomaan akselin sisältä ja jakiksesta.
Kardaani kyllä pyörii kevyesti, kun ei se ole kuin laakeroitua pyörivää massaa vapaassa tilassa - eikä edes kovin painava.
Banjon sisällä on öljyä joka itsessään vastustaa, siellä on hammaskosketukset mitkä vastustaa ja lisäksi itse murikka, lautaspyörä ja pinioni painaa enemmän kuin kardaani - siihen vielä vetarit päälle sekä jakolaatikossa etulähtö sekä ketju + ketjupyörät. Osin öljyssä pyörivää massaa on siis hyvinkin 3-4- kertainen määrä verrattuna pelkän kardaanin massaan.
Ja tämä ihan todellisessa elämässä testattua, Jeepistä on ollut moneen kertaan etukeppi irti ja silloin ei kulutuseroa huomaa oikeastaan ollenkaan. Varmaan labrassa tehdyssä kulutusmittauksessa kontrolloiduissa olosuhteissa jotain voisi huomata, mutta normiajossa ei.
Juuri tällä hetkellä autostani on takakardaani remontissa, ja etuvetona ajaen (taka-akselissa tietysti pyörii romut sisällä) kulutus on 100% identtinen siihen, mitä se on takakardaani paikallaankin.
Nojoo, ei pitäis puhelimella kirjoittaa viestejä, kun en jaksa näytöltä tökkia tarvittavaa määrää tekstiä jotta asia olisi selkeä.
Meinasin että kyllä se katkeava vetoakseli pääosan kuormasta pudottaa pois. Pieni murhe se mukana pyörivä vetari ja osa toista on, verrattuna tasauspyörästöön ja kardaaniin.
Olisi pitänyt vähintään jaksaa kirjoittaa että kardaania ja oheisromua.
Juu, mutta silti se ero todellisessa elämässä on alle litran luokkaa.
Vaikka edessä olisi pelkät navat ja tumppivetarit paikallaan ja kaikki muut sisuskalut esim. autotallin lattialla, niin ihan olemattoman pieni se kulutusero on. Tullut kokeiltua useaan kertaan, Dana30 on hajonnut sen verran monesti :rolleyes:
veijon-esso
23.06.2019, 21:45
Nyt joku näppäinlukko tai alkolukko päälle noitten desilitrojen kanssa! :D
Nyt joku näppäinlukko tai alkolukko päälle noitten desilitrojen kanssa! :D
Siksihän ne alipaineella katkeavat vetarit suoritti katoamistempun aikoja sitten, kunnes ituhipit taas valtasi maailman..
veijon-esso
23.06.2019, 22:04
Olispa tänään ollu napalukot! :D
Olispa tänään ollu napalukot! :D
Olis kulkenut paremmin? :D
temelexi
24.06.2019, 18:14
Miten ois etu tasauspyörästöön vaan vanha kunnon Kemppilukko? Sit vaan napalukot auki ku tiellä ajelee?? ��
Miten ois etu tasauspyörästöön vaan vanha kunnon Kemppilukko? Sit vaan napalukot auki ku tiellä ajelee?? ��
Josko auto on ns normiajossa niin ennemmin ihan orkkisena kuin kempillä, offipelit sitten mitä kukin haluaa.
10v tuli ajeltua Hilulla ja talvisin nelikko päällä huonommilla teillä, kykettävät lukot oli molemmilla akseleilla juurikin sen takia kun ei ollut offipeli.
Siksihän ne alipaineella katkeavat vetarit suoritti katoamistempun aikoja sitten, kunnes ituhipit taas valtasi maailman..
Nykytoitsuissa katkee sähkömoottorilla. Olis kiva saada tollanen eteen niin sais lyhkäsen takavedon, eli automaatin etuperän ku vaihtais, tää mun keppivaihteinen ku on jatkuvalla nelikolla eikä saa ees napalukkoja. 😢😜 Kärrynvenksluussa olis mukava.
temelexi
24.06.2019, 21:05
Josko auto on ns normiajossa niin ennemmin ihan orkkisena kuin kempillä, offipelit sitten mitä kukin haluaa.
10v tuli ajeltua Hilulla ja talvisin nelikko päällä huonommilla teillä, kykettävät lukot oli molemmilla akseleilla juurikin sen takia kun ei ollut offipeli.
Nojuu totta.. Ei vaa taida D21 king cabbiin löytyy kytkettävällä lukolla olevaa etuperää.. Paitsi tietenki ostaa paineilmalukko, mut meinaa olla vähä kallis... Voisikohan sinne istuttaa jostakin muusta pelistä jäykän akselin??
Nojuu totta.. Ei vaa taida D21 king cabbiin löytyy kytkettävällä lukolla olevaa etuperää.. Paitsi tietenki ostaa paineilmalukko, mut meinaa olla vähä kallis... Voisikohan sinne istuttaa jostakin muusta pelistä jäykän akselin??
Hiluxiin oli vajaa 1000 euroa / akseli + kompura päälle itse laitettuna. Eikö kaikki rakentelu ole kallista?
temelexi
25.06.2019, 06:16
Hiluxiin oli vajaa 1000 euroa / akseli + kompura päälle itse laitettuna. Eikö kaikki rakentelu ole kallista?
Totta...