View Full Version : Toyota LJ70 Neliveto hukassa
Lehtiskä
14.06.2019, 16:38
Elikkä vm89 LJstä nelikko kokonaan hukassa.
Ei mene napista ja jos kytkee kepistä niin hidas puoli menee kyllä päälle mutta vetää silti vain takapäällä.
Kuuluisiko kepistä mennä aina hidas nelikko päälle vaikka 4WD nappia ei olisi painettu?
Napalukot kokeilin ja ne kyllä kytkee vetarit "päälle"
Ideoita?
Helpottaisi jo paljon jos joku tietäisi kertoa miten tuo nelikon "ohjaus" eli päälle kytkentä tapahtuu.
Noissa taitaa olla etuperässä sellainen sähköinen solenoidi mikä vetää etupään kiinni,muistaakseni vanhassa 4wd haisulissa ainakin oli
Jos toiminta on samanlainen kuin nappinelivetoisessa HJ:ssä niin myös kepistä laitettaessa hidas neliveto kytkeytyy alipaineella. Siellä on jakolaatikossa katkaisi, joka kytkee alipaineen, kun hidaspuoli laitetaan kepistä. Eli kannattaa ainakin ensin tarkistaa alipainelinja, ettei ole vuotoa tai pumppu rikki etc.
HJ60_Jussi
14.06.2019, 20:51
Minusta tuntuu että HJ kytkee mekaanisesti nelivedon kepistä ja LJ samoin. Se nappi on alipaineelle ja kepistä menee ilman alipainetta
ei kyl mulla ole etuakselilla mitään tunnistimia kyllä se nopee nelikko menee napista ja sitten hidas kepistä..kannattaa kahtoa et on se alipainekello ehyt vai onko jakolaatiikko ehyt ?
Keppi liikuttaa vain hitaan puolen siirtohaarukkaa jakiksessa. Siinä hitaanpuolen siirtäjän akselin yhteydessä on kytkin joka puolestaan kytkee alipaineen ja sitä kautta vedon myös etuakselille. Jos alipaine loppuu niin loppuu myös veto etuakselilta. Siellä on kaksi kytkintä jakiksessa. Toinen nelivedon merkivalolle ja toinen alipaineelle, kun hidas neliveto laitetaan kepistä. Noilla oireilla tarkistaisin ensimmäiseksi alipaineen toiminnan.
LJssä nelikko menee päälle alipaineella. Nopealla puolella napilla, hitaalla puolella napin lisäksi hidas puoli kytkettäessä vaihteensiirtimessä on anturi, joka ohjaa alipainetta. Eli nelikko kytkeytyy aina alipaineella, ohjaus voi tulla napista tai kepistä.
Tarkista, että vänkärin jalkojen alla oleva alipainekello toimii. Jos laatikon ulkopuolella kaikki kunnossa niin sitten on nelikon kytkentärengas kulunut laatikon sisällä. Sen saa irti jakolaatikon irroittamalla. Itse laatikkoa ei tarvitse teurastaa.
Jos laatikon johtosarjasta on yksi johto poikki (eli yksi anturi pois pelistä) niin sit ei toimi pikku puolikaan ilman napin pohjaan painamista.
Eli silloin saat käytettyä pelkkää takavetoa pikkupuolellakin vaikka napalukot olisikin kytkettynä kiinni.
BJ-40/76
16.06.2019, 23:18
Siis taka-akseli ilmaan, mielellään pukkien nokkaan, ja sitten varovasti nelivedolla eteenpäin....
jos etukardaani ei pyöri, niin vika on jakolaatikossa taikka sen 4wd ohjauksessa; siis alipainekellossa tms.
Ja jos etukardaani pyörii, niin vika on etuakselissa.....
Jos laatikon johtosarjasta on yksi johto poikki (eli yksi anturi pois pelistä) niin sit ei toimi pikku puolikaan ilman napin pohjaan painamista.
Eli silloin saat käytettyä pelkkää takavetoa pikkupuolellakin vaikka napalukot olisikin kytkettynä kiinni.
Itsehän heitin koko anturin lepikkoon. Nyt nelikko toimii vain napilla. Vaihdekaavioon tuli mukaan "hidas takaveto". Toki kikkailemalla napalukkojen kanssa sama onnistui aikaisemminkin, mutta nyt selvempi.
Muuten, jos ihmisillä on ongelmana, että nelikko ei lähde pois päältä vaan joutuu esim ottamaan pikku pakin, että nelikko irtoaa, niin silloin on se nelikon kytkentärengas kulunut laatikosta. Kulunut rengas jumittaa ja irtoaa vasta kun pyörähtää toiseen suuntaan. Rakennehan on niin, että jousikuorma pitää nelikkoa auki ja alipaine vetää sen kiinni.
Itsehän heitin koko anturin lepikkoon. Nyt nelikko toimii vain napilla. Vaihdekaavioon tuli mukaan "hidas takaveto". Toki kikkailemalla napalukkojen kanssa sama onnistui aikaisemminkin, mutta nyt selvempi.
Metsäs huomannu tuon kätevyyden usein, ku jossain tarttis hiukan "liipata" pikku takavedolla ni ei tosiaan tartte kiivetä ulos napoja kääntelemään.
BJ-40/76
20.06.2019, 00:22
Muuten, jos ihmisillä on ongelmana, että nelikko ei lähde pois päältä vaan joutuu esim ottamaan pikku pakin, että nelikko irtoaa, niin silloin on se nelikon kytkentärengas kulunut laatikosta. Kulunut rengas jumittaa ja irtoaa vasta kun pyörähtää toiseen suuntaan. Rakennehan on niin, että jousikuorma pitää nelikkoa auki ja alipaine vetää sen kiinni.
Jos noiden -70 ja -80 luvun Land Cruisereiden loivan kaarroksen jälkeen pysähdyttäessä neliveto lähtee pois päältä tuon jousen- tai kohtuullisella käsisivoimalla, niin etukardaanin akseli ja/tai holkki on kulunut, ja kohta neliveto päällä etuveto alkaa antamaan periksi k.o holkista; siis holkki/vastaboori kulun niin väljäksi, että poorit alkaa hyppäämään yli.
dodge3500
21.06.2019, 07:30
Itsehän heitin koko anturin lepikkoon. Nyt nelikko toimii vain napilla. Vaihdekaavioon tuli mukaan "hidas takaveto". Toki kikkailemalla napalukkojen kanssa sama onnistui aikaisemminkin, mutta nyt selvempi.
Mulla on hodarissa katkastu johtosarjasta yks johto et on hidas "avoin" neliveto. Mukava peruutella trailereita ahtaisiin paikkoihin. Napista saa sit "laatikko" lukon päälle
Hessu888
22.06.2019, 12:14
Onko LJ:ssä alipainekelloa varten 2 solenoidia konehuoneessa letkujen päässä kuten HJ:ssa? Jos on, niin voi koittaa vaihtaa solenoidit ristiin ja testata toimiiko silleen. Itellä mennyt kerran solenoidi rikki ja oireet samat kuin aloittajalla.
Toinen on se alipaineputki siellä letkujen välissä jos LJ:ssä sellanen. Se voi ruostua täysin umpeen.
Helpottaisi jo paljon jos joku tietäisi kertoa miten tuo nelikon "ohjaus" eli päälle kytkentä tapahtuu.
Suoraan käyttäjän käsikirjasta:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=489&pictureid=221136
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=489&pictureid=221137