View Full Version : Range kadotti vaihteet ja lukkiutu :(
Tervehdys tasapuolisesti eli *kippis* kaikille :).
Range 3.0 TD6 -04 kadotti vaihteet.
Ei mene eteen eikä taakse vaikka minkä pykälän lykkäisi kepistä.
Koelaudassa näkyy että vaihde vaihtuu kun keppiä "kepittää".
Parasta tässä on se että autoa voi hinaa tai työntää eteenpäin mutta ei yhtään taaksepäin.
Jos yrität vetää/työntää taaksepäin autoa niin kaikki pyörät on jumissa tai ainakin etupyörät (tämän päivän diagnoosin perusteella)
Ihan sama käykö auto vai ei ja mikä vaihde on kepistä valittu ja mittaristolta varmennettu niin aina sama homma.
Mäkiautoko tosta tuli :( ?
HJ60_Jussi
17.04.2019, 20:53
Mäkilähtöavustin
Vikakoodeja voimansiirrolta? Laatikkoropleemihan näissä on. Tarkista vielä ettei jakolaatikko ole jossain puoliväliasennossa, eli käytä pikkupuolella ja isolla puolella, muuttuuko miksikään?
Seuraavaksi lähtisin tarkistamaan että onhan vaihdevalitsimen vaijeri varmasti kiinni laatikossa, eli liikuttaa vaihdevalitsinta mekaanisesti laatikon päästä, joskus sieltäkin pultti löystyny ja vaijeri nykiny tyhjää.
^Kiitos vinkeistä.
Tänään otin etukartaanin pois kun lähti jakolaatikon päästä 18mm kiintoavaimilla ja nythän tuota autoa voi työntää niin eteen kuin taakse ;).
Ihmettely jatkukoon kunhan ensin on saanut vähän munia.
Mäkilähtöavustin
Missä mäkilähtöavustin on?
Jos se on hajonnut ja siksi auto ei mene taaksepäin ilman kardaanin irroitusta?
Mun veikkaus on että vaihdelaatikko on koko ajan P päällä. Avustimet toimii jarruilla. Nyt kun etukardaani on irti pääsee pyörät pyörimään vaikka vaihdelaatikko jumissa.
Ei voi olla kun kulkee D:llä eteenpäin.
Siis ei nyt kun kardaani irti mut muuten.
Hetkinen, ei kulje D:llä eteenpäin nyt ku etukardaani on irti?
Sori siis nyt ei tietenkään kulje mutta D:llä kulkee kun laittaa etukardaanin paikoilleen.
Pakkia ei tosin ole millään konstilla.
5L40E tehny stopin. Piuhan nokassa käyttäminen varmistanee.
Testerin nokassa käytetty ja laatikolta ei koodeja :(
Livedataa laatikosta? Mulla hajos L322 TD6 laatikko silleen että eteenpäin kulki ihan hyvin ja pikkuhiljaa lakkas pakki toimimasta kokonaan.
Voihan siellä toki jakolootassa olla joku pielessä.
Sähköistä vikaa epäilen että ei oo koska tossa ei vielä häävisti sähköllä ohjailla juuri mitään tärkeää.
Kaitsu67
21.04.2019, 05:51
Voihan siellä toki jakolootassa olla joku pielessä.
Sähköistä vikaa epäilen että ei oo koska tossa ei vielä häävisti sähköllä ohjailla juuri mitään tärkeää.
No esimerkiksi hinausta varten pitää laittaa sulake, että jakiksen saa vapaalle....
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=219882
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=219883
Sori siis nyt ei tietenkään kulje mutta D:llä kulkee kun laittaa etukardaanin paikoilleen.
Pakkia ei tosin ole millään konstilla.
Uusi täh? Eli siis takavedolla ei kulje eteen eikä taakse, etuperä pyörii vain eteenpäin? Meöekonen kaasu-pohjassa-stunttihyppy taidettu vetää tuolla, turhaa täällä enempää kyselee, perät auki ja pöydälle...
Uusi täh? Eli siis takavedolla ei kulje eteen eikä taakse, etuperä pyörii vain eteenpäin? Meöekonen kaasu-pohjassa-stunttihyppy taidettu vetää tuolla, turhaa täällä enempää kyselee, perät auki ja pöydälle...
En tiedä tarkemmin tuon ikäisen Rangen jakiksesta, mutta jatkuva nelivetohan siinä on. Etukeppi irti, niin eihän se silloin välttämättä kulje mihinkään mikäli jakiksen rakenne on sellainen että ilman etukardaania voima karkaa taivaan tuuliin. Etukeppi takaisin kiinni niin kulkee.
Se että kulkee vain eteenpäin mutta ei pakilla viittaa aika vahvasti vaihdelaatikkovikaan..
Tervehdys tasapuolisesti eli *kippis* kaikille :).
Range 3.0 TD6 -04 kadotti vaihteet.
Ei mene eteen eikä taakse vaikka minkä pykälän lykkäisi kepistä.
autoa voi hinaa tai työntää eteenpäin mutta ei yhtään taaksepäin.
Timo L, mites tää alkuperäinen viesti täsmäö tuohon? Ja juu, en edelleenkään oonperehtyny Rovereihin, mutta ymmärrän jotain ajoneuvojen tekniikasta...
Toki, ny ku miettii "ei-niin-ajatuksella, niin tuo avoin keskitasauspyörästö ilman etukardaania jäi ehkä ajattelematta. Eli aloittajalle lisäkysymys, mites keskilukko päällä?
Jokatapauksessa tää setti on vieläki niin sekava, että hankala "nettitohtoroida" kokeilematta ja liettimättä ite...
Juu, ensin ei kulkenut kardaanit kiinnitettynä eteen eikä taakse, mutta jossain kommentissa olin näkevinäni että nyt sitten liikkukin eteen D:llä, mutta taaksepäin ei mitenkään.
Hivenen on tosiaan epäselvää..
Mun moka.
Tosiaan D:llä näköjään kulkee eteenpäin mutta taakse ei R:llä eikä kardaani kiinni edes työntämällä vaikka olis N:llä.
Taaksepäin ei mene kuin väkisin vetämällä niin että etupyörät rulevat nahkoineen perässä.
Kun R:n kytkee niin kierrokset tippuvat ihan marginaalisen vähän mutta vaikka kuinka lisäisi kaasua niin mitään voimaa ei välity autoon.
R siis luistaa tai sitten ei kytkeydy ollenkaan.
Etukardaani irti kokeiltu vetää taaksepäin ?
Tuo pelkkien etupyörien nahkoinaan tuleminen viittaa rikkinäiseen etuakseliin
Kaitsu67
21.04.2019, 21:22
Mun moka.
Tosiaan D:llä näköjään kulkee eteenpäin mutta taakse ei R:llä eikä kardaani kiinni edes työntämällä vaikka olis N:llä.
Taaksepäin ei mene kuin väkisin vetämällä niin että etupyörät rulevat nahkoineen perässä.
Ja olet kokeillu laittaa sen jakiksen sulakkeen kuten tossa edellä ohjekirjan ohjeessa ja silti sama homma?
Mun moka.
Tosiaan D:llä näköjään kulkee eteenpäin mutta taakse ei R:llä eikä kardaani kiinni edes työntämällä vaikka olis N:llä.
Taaksepäin ei mene kuin väkisin vetämällä niin että etupyörät rulevat nahkoineen perässä.
Kun R:n kytkee niin kierrokset tippuvat ihan marginaalisen vähän mutta vaikka kuinka lisäisi kaasua niin mitään voimaa ei välity autoon.
R siis luistaa tai sitten ei kytkeydy ollenkaan.
Auto ilmaan ja pyörittele molempia kardaaneja. Liikkuuko molempiin suuntiin?
Äkkiseltään alkaa kuullostamaan ketju/planeettapuolen ongelmalta jakiksessa.
NV225 jakiksen rakennehan kutakuinkin simppeli. Sähköä ei ole muutakuin aluevalinnan servomoottori ja jos eteenpäin kulkee niin aluehan on päällä, ei edellytä jakolaatikkoa vapaalle että liikkuis eteen ja taakse, kunhan loota on vapaalla.
Kaitsu67
22.04.2019, 08:25
Tuolla oli kytkinpakat menneet samantyyppisessä viassa
https://www.fullfatrr.com/forum/topic47559.html?highlight=reverse
Etukardaani irti kokeiltu vetää taaksepäin ?
Tuo pelkkien etupyörien nahkoinaan tuleminen viittaa rikkinäiseen etuakseliin
Varmaan tulis. Laatikkohan tässä on morjens kun ei ota pykälää (R) sisään kepistä.
Nyt sain ulos koodeja jakovaihteistolta 2
0x5223 Previous
0x52F1 Current
Onhan tää hieman mystistä mut olisko jakovaihteiston sähkömopttori kaput?
Nuo koodit tahtoo löytyä melkeen aina tuon jakiksen purkista. Kuuluuko sieltä moottorista ääni kun vaihtaa aluetta?
Kokeile nyt kuitenkin ilmassa että kardaanit pyörii, ettei vaan ois jotain mekaanista vialla. Sen moottorin kun nyppäsee irti niin siellä on booriakseli josta voi vaihtaa aluetta / laittaa jakiksen vapaalle.
Kardaani ei pyöri taaksepäin kuin takakardaanin osalta käsin pyörittämällä.
Etukardaani ei pyöri taaksepäin mutta ilman kardaania ei myöskään jäkis etukardaanin osalta.
Täytyy ottaa jäkis irti ja kokeilla sit D ja R.
Range mulle uusi tuttavuus niin onko hidas alue kytkettynä silloin kun tuo "vuoristo" kuva on koelaudassa oranssina ;)?
Tää on kyllä mainio topicci, kun näistä jutuista ei tajua yhtään mitään, mutta hauska silti lueskella.:D
Kardaani ei pyöri taaksepäin kuin takakardaanin osalta käsin pyörittämällä.
Etukardaani ei pyöri taaksepäin mutta ilman kardaania ei myöskään jäkis etukardaanin osalta.
Täytyy ottaa jäkis irti ja kokeilla sit D ja R.
Range mulle uusi tuttavuus niin onko hidas alue kytkettynä silloin kun tuo "vuoristo" kuva on koelaudassa oranssina ;)?
Vuoristo on hitaan puolen merkkivalo. Katkaisiassa vuoristo/moottoritie:)
Gary Grand
24.04.2019, 06:31
Tää on kyllä mainio topicci, kun näistä jutuista ei tajua yhtään mitään, mutta hauska silti lueskella.:D
Hyvin samansuuntaisia tuntemuksia tää on herättänyt..
Vuoristo on hitaan puolen merkkivalo. Katkaisiassa vuoristo/moottoritie:)
Ettei asiaa olisi vaikeammaksi voitu tehdä?
Mikähän ettei Hi ja Low ole kelvannu?!?:D
Mikähän ettei Hi ja Low ole kelvannu?!?:D
Eikös Hi-asentoo käytetä korkeella eli vuoristossa ja Low-asentoo merenpinnan tasolla?
^mulle samaa kamaa satasella.
Nyt on vihdoin saatu keksintö pukeille ja jakolaatikko irti.
Vaihteiston akselistakaan ei pyöri kuin toiseen suuntaan ja P-asennolla ei mihinkään.
Eteen päin pyörii normaalisti mutta R-asennossa ei mihinkään mutta ei myöskään vaikka kädellä avittaisi.
R-siis täysin jumissa.
Johan on kinkkinen askivika :(.
Oma ymmärrys loppui.
Nyt on vihdoin saatu keksintö pukeille ja jakolaatikko irti.
Vaihteiston akselistakaan ei pyöri kuin toiseen suuntaan ja P-asennolla ei mihinkään.
Eteen päin pyörii normaalisti mutta R-asennossa ei mihinkään mutta ei myöskään vaikka kädellä avittaisi.
R-siis täysin jumissa.
Johan on kinkkinen askivika :(.
Oma ymmärrys loppui.
P asennossahan se ei saa mihinkään pyöriäkään:D
^tämän jopa minä tiesin.
Mut mikä siellä jumittaa niin täydellisesti ettei pakillakaan pyöri käsin eikä koneen avustuksella?
Avaa laatikko niin kyllä se selviää.. Ei se meinaan sisääntulo- tai ulostuloakselia pyörittämällä korjaannu :D
Mikähän tällaisen topikin kulkineen vaihdelaatikon valmistaja ja tyyppi on? Se kun on aika ratkaisevassa asemassa siinä, mikä voisi olla rikki.
Kaitsu67
02.07.2019, 22:54
ZF:n askihan siellä on, ZF 6HP26.
GM on laatikon valmistaja ja laatikkotyyppi GM5L40e.
Kaitsu67
03.07.2019, 09:37
Katos joo, sulla olikin toi vanhempi vuosimalli.
GM on laatikon valmistaja ja laatikkotyyppi GM5L40e.
Oot varmasti itekki guuglettanu: https://axleaddict.com/auto-repair/The-GM-5L40-E-Automatic-Transmission-Common-Problems
Tuosta vaan opiskelemaan.. mutta ei tunnu olevan ihan luotettavimman laatikon maineessa kyseinen GM:n tekele.
http://pro-ht.mbnet.fi/Kuvat/automaattilaatikko/5L40E.pdf
On toi pakkijarru niin mielenkiintoinen ongelma et pakkohan se on purkaa tuo vaihteisto.
Akseli pettänyt rummun juuresta.
Ei ihme ettei pakki toimi.
Tämä on kyllä aina upeata kun automaatit on niin kalliita että vähän joka autoon laitetaan aina liian pieni laatikko, kun pykälää järeämpi kestäisi paljon paremmin.
https://aijaa.com/QLgEep.
Mitenhän tuon hajonneen akselinpään saisi pois ?
Liekö purettava koko laatikko :( ?
No ei muuta kun tallennat tuon ATSG:n korjausoppaan koneelle minkä linkkasin ylempänä ja laatikkoa purkamaan/ kasaamaan.
Ihan turha edes aloittaa hommaa, jos sitä ei tee kunnolla. Automaatin sisällä jos on jotain rikki, niin se on purettava atomeiksi, tarkka puhdistus kaikinpuolin, vaihdetaan rikkinäiset/ kuluneet osat, uusitaan turbiini ja putsataan hyvin tarkkaan jäähdytyslinjat ja jäähdytin.
Näin siksi, että kaikki pikkumuhju kerääntyy johonkin - yleensä päätyy turbiiniin ja jäähdytyslinjoihin/ jäähdyttimeen, josta sitten pääsee taas takaisin vaihteistoon jossain vaiheessa. Eli siis vaikka korjaisi laatikon mutta jättää vanhan turbiinin ja putsaa huolimattomasti linjat, niin ei mene kauaa kun korjattu laatikko on paskana.
Aski vaihdettu ja kulkee eteen sekä taakse mutta aina jotain valitettavaa:(.
Miksi ryömiessä auto hytkyy.
Vaihde päällä jarrun kanssa ihan ok mutta heti kun löysää jarrua ja auto lähtee vetää niin hytkyy.
Mikähän vattu tämä vika nyt sit taas voisi olla ?
Autolle ei ole kerrottu että uusi laatikko, turbiini sekä öljyt.
Tämän tiedonko se tarttee?