View Full Version : avolavakorit aiotaan sallia Suomen teillä jo ensi vuonna
"Edellä 107 §:n 1 momentissa kuorman leveydestä säädettyä ei sovelleta ... ...tavarankuljetukseen tarkoitetun auton avonaiseen kuormatilaan tilapäisesti kiinnitettyyn matkailukoriin, jossa ei oleskella kuljetuksen aikana ja jonka kuormatilan ulkopuolelle ulottuva osa on varustettu valaisimin ja heijastimin siten, että kuormauksesta ei aiheudu vaaraa.
Näin todetaan 1.6.2020 voimaan astuvassa uudessa tieliikennelaissa, joka tulee siis toisin sanoen vihdoinkin sallimaan vuosikymmenet käytännössä kiellettyinä pysyneet avolava-autojen päälle kiinnitetyt matkailukorit."
https://www.is.fi/autot/art-2000006075037.html
Aihetta sivuttu kyllä monessakin ketjussa, mutta omaansa en löytänyt...
artsi777
17.04.2019, 15:23
Eli tämän näköisistä tuleekö siis laillisia
Juuri näin.
Miksikään "oikean" matkailuaton korvikkeeksihan tuo ei ole, mutta pikapin omistajalle mahdollisuus oikeaan "kaksikäyttöisyyteen". Samalla kinnerillä hoidat arjet ja reissut majoituksineen.
dodge3500
17.04.2019, 18:29
Eiks noilla oo ennen saanu ajella, kun kaverilla ollu mitsun päällä jo kymmenisen vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti
Eiks noilla oo ennen saanu ajella, kun kaverilla ollu mitsun päällä jo kymmenisen vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti
"Avolava-auton päälle kiinnitetyt erilliset matkailukorit ehtivät olla Suomessa hetken aikaa sallittuja 1980-luvun loppupuolella. Viranomainen kuitenkin heräsi tuolloin vielä uuteen ilmiöön nopeasti ja matkailukorit käytännössä kiellettiin kuormanleveyssääntöön perustuen.
Matkailukorin käyttämistä alettiin rajoittaa samassa rytäkässä myös pelotteella, eli korin ajoalustana lyhyenkin aikaa toimineelle ja siitä kiinni jääneelle pick-up -autolle lätkäistiin tuolloin – kuten vielä nytkin – täysi autovero."
Tuleekohan tämä sallimaan vain uudempiin vai vanhempiin myös:confused:
Pätkä patrolliinkin sais pienen kopin:D
Taidan tehdä silti ennemmin vain irtonaisen kopin mitä voi kärrillä siirrellä.
BJ-40/76
19.04.2019, 20:04
Pakettiautoihin ei käytännössä saa laittaa, dsl verot taitavat kasvaa henkilöautoa vastaavaksi?
Pakettiautoihin ei käytännössä saa laittaa, dsl verot taitavat kasvaa henkilöautoa vastaavaksi?
Ei kasva. Matkailuautolla on pakun verot vaikka istuimia enemmänkin.
Ja onhan näitä voinut aina tehdä, mut edellyttäen että muutoskatsastetaan henkilö-/matkailuautoks ja maksetaan verot jos ei täytä autoverovapaan matkailuauton ehtoja. Nyt ollaan sallimassa kuormaks pakun papereilla olevaan.
Ei kasva. Matkailuautolla on pakun verot vaikka istuimia enemmänkin.
Ja onhan näitä voinut aina tehdä, mut edellyttäen että muutoskatsastetaan henkilö-/matkailuautoks ja maksetaan verot jos ei täytä autoverovapaan matkailuauton ehtoja. Nyt ollaan sallimassa kuormaks pakun papereilla olevaan.
Hauskaa että pakuun sallitaan kuormaksi jotain....:D no on se pieni nytkäys kelloa kohti nykyaikaa...
Ja onhan näitä voinut aina tehdä, mut edellyttäen että muutoskatsastetaan henkilö-/matkailuautoks ja maksetaan verot jos ei täytä autoverovapaan matkailuauton ehtoja. Nyt ollaan sallimassa kuormaks pakun papereilla olevaan.
Mutta eikö tällöin ollut vaatimus että töttörö on aina päällä?
Mutta eikö tällöin ollut vaatimus että töttörö on aina päällä?
Tottakai.
Cumminski
09.05.2019, 21:08
Öhöm, koskas ne puolikkaat sallitaan pickupeille? Olis lisää suuntaa kohti nykyaikaa :D
Öhöm, koskas ne puolikkaat sallitaan pickupeille? Olis lisää suuntaa kohti nykyaikaa :D
Onhan ne sallittu jo vuosia sitten. Puuttuu vaan vetolaitteet kaupan hyllyltä, eikä kärrytarjontakaan päätä huimaa.
tekniikkamies
10.05.2019, 06:13
Onhan ne sallittu jo vuosia sitten. Puuttuu vaan vetolaitteet kaupan hyllyltä, eikä kärrytarjontakaan päätä huimaa.
Keksiskö joku innovaattori miten pickupilla voi vetää traktorin kärryjä. Niitähän on paljon ja kippi löytyy. Olishan aikamoista jos pickupilla voisi kuskata vaihtolavoja joko koukuin tai vaijerein.
Meinaatko ihan normaalia traktorin kärriä? Ensimmäisenä tulis mieleen
mahdoton koukkupaino
kärrin omapaino
Jarruttomuus/ jousittomuus
Onhan ne sallittu jo vuosia sitten. Puuttuu vaan vetolaitteet kaupan hyllyltä, eikä kärrytarjontakaan päätä huimaa.
Varmaankin oman osuuden tekee c1e vaatimus 2013 jälkeen ajoluvan hankkineille.
tekniikkamies
11.05.2019, 06:39
Meinaatko ihan normaalia traktorin kärriä? Ensimmäisenä tulis mieleen
mahdoton koukkupaino
kärrin omapaino
Jarruttomuus/ jousittomuus
Tuubissa on videoita, joiden perusteella näyttäisi, että muualla päin maailmaa tehdään ihan erilaisia juttuja pickupeilla, jotka isompia kuin Suomessa tavanomaisimmat. On niin hurjia yhdistelmiä, ettei ne silti ehkä kauhean fiksuja.
https://youtu.be/ni87i-i5JRw
Pyöröpaaleja erityisesti kuskaavat vähän eri meiningillä kuin täällä.
https://youtu.be/YxzVi3SEMW8
Cumminski
11.05.2019, 19:47
Joo varmaankin jenkkityyliset pickupit on niitä joilla järkevästi ja turvallisesti sais puolikkaita vedettyä, joku saksalainen firma tosin kuulemma on jo kauppaamassa alle 3,5 tonnisiin niitä mutta liekö järkevää.. kortteja toki löytyy ja sitä kautta paremmin maksajia tietty.. mut vetopainot jää aika minimaalisiksi. Jenkit vetää 8-10t kärryjä ihan normipäivinä.
tekniikkamies
11.05.2019, 19:57
Joo varmaankin jenkkityyliset pickupit on niitä joilla järkevästi ja turvallisesti sais puolikkaita vedettyä, joku saksalainen firma tosin kuulemma on jo kauppaamassa alle 3,5 tonnisiin niitä mutta liekö järkevää.. kortteja toki löytyy ja sitä kautta paremmin maksajia tietty.. mut vetopainot jää aika minimaalisiksi. Jenkit vetää 8-10t kärryjä ihan normipäivinä.
Jenkin hinnalla näyttää saavan aika vakuuttavan oloisen Canterinkin:
https://www.nettiauto.com/mitsubishi-fuso/canter/10434626
Joo varmaankin jenkkityyliset pickupit on niitä joilla järkevästi ja turvallisesti sais puolikkaita vedettyä, joku saksalainen firma tosin kuulemma on jo kauppaamassa alle 3,5 tonnisiin niitä mutta liekö järkevää.. kortteja toki löytyy ja sitä kautta paremmin maksajia tietty.. mut vetopainot jää aika minimaalisiksi. Jenkit vetää 8-10t kärryjä ihan normipäivinä.
Ei ny kuulu tähän topikkiin mutta pakuun saa jotain. 4.5-5 tonnin puolikkaan ja jenkkipikapit on nelivetokuorkkeja joten jos jostain onnistuu löytämään ne vetolaitteet ja jarrut siihen kärriin, niin ulkomuistista 2.5xvetoauton painoisen kärrin saisi perään?
Mutta niitä ei motonetistä saa,joten...https://youtu.be/K-pKZ8IrTxs
Kokeiltavana aivan uudenlainen mobiilimaja – uusi laki sallii aiemmin kielletyn erikoisuuden, tällainen se on!
https://www.is.fi/autot/art-2000006261489.html
20 k nyt aivan älyttömältä kuullosta jos kalusto jo on.
Mikä muuttui?
Tällaisen matkailukorin leveys ei saa ylittää kyseiselle ajoneuvolle tiellä yleisesti sallittua leveyttä.
Kun jo valmiiksi 107§ on
Ajoneuvossa olevaa vaihtokuormakoria pidetään ajoneuvon kuormana. Ajoneuvossa oleva vaihtokuormakori saa ylittää ajoneuvon leveyden ajoneuvolle sallitun leveyden rajoissa. Ajoneuvon etu- ja takavalaisimet on tällöin asennettava siten, että valaisimen sivusuuntaista etäisyyttä ajoneuvon reunasta koskevat vaatimukset täyttyvät myös vaihtokuormakorin leveimmästä kohdasta mitattuna.
Toisin sanoen, jos pick-upin lavalla on koppi joka on kuormaa (ei kiinteä osa autoa) pitäisi olla täysin samantekevää, onko se paskahuussi, merikontti, jääkaappi, kalakauppa vai "matkailukori" - kunhan tilassa ei oleskella ajon aikana. Toki valojen tms pitää olla sellaisia, että ne näkyvät ja toimivat myös laatikon ollessa kyydissä.
Onko Trafi siis tulkinnut väärin jo voimassaolevia määräyksiä, ja nyt vain myöntänyt "poikkeuksen" joka ei poikkea voimassaolevista säännöistä?
Ajoneuvossa olevaa vaihtokuormakoria pidetään ajoneuvon kuormana.
Pick upin lava ei ole vaihtokuormakori, joka vaihdettaisiin matkailukuormakoriin, vaan lavalle kuormataan tavaraa, eli se koppi, joka ylittää kuormakorin (lavan) mitat.
Pick upin lava ei ole vaihtokuormakori, joka vaihdettaisiin matkailukuormakoriin, vaan lavalle kuormataan tavaraa, eli se koppi, joka ylittää kuormakorin (lavan) mitat.
Eli nykyisen Trafin tulkinnan mukaan onnistuisi, jos heittäisi lavasta ainakin reunat pois ja kuljettaisi ei-kiinteää p-huussia pelkällä alustalla? Aika omituista säätämistä kyllä - ilmeisesti verottajan pyynnöstä.
Kukaanhan ei puutu asiaan esimerkiksi silloin, jos kyydissä on lavan reunojen ohi sivulle ulottuva lokasäiliö, heinäpaali tms, vaikka siitä puuttuvat äärivalot. Katsotaan vain, ettei kuorman kokonaisleveys ole yli 2.5m ja että se on kunnolla kiinni.
Niin, ja sama juttu peräkärryjen kanssa. Kunhan laitos ei ole asuntovaunua leveämpi, varmasti saa ajella rauhassa 150-senttisellä kärryllä.
Eli muuttuvatko vaihtokorit (vaihtolava-autojen lavat) kuormaksi? Eli ensi vuonna lava ei saa tulla takaa yli, kuin 2m ja metrinkin ylitys pitäisi merkitä?
Tähän asti kun vaihtolava-autoissa ollu taka-ylitykselle rajoittavana 75% akselivälistä, eli reilusti enempi kuin tavalliselle kuorma-autolle. Vaihtolava.autossa kun ei peräylitystyä juurikaan itsessään ole, mutta kiinteälavaisissa ja avolavavehkeissä se on rajoitettu sen 1,5m säännön sisään. (perä saa koukata max. 1,5m kylkilinjasta kääntäessä)