View Full Version : MB Täristää
Potilas suzzukin kuljetus mersu 609 mihin vaihdettu OM364LA kone+loota.
Eli tärinä ilmenee keskikierroksilla kellon tarkasti (MB laatuako):D
-Tärinän saa paikallaan kaasuttaessa vaihde vapaalla
-Jokaisella vaihteella ajossa
-Moottori jarrutuksessa
-kuormittamisella tai himmaamisella ei mitään vaikutusta tärinän määrään.
-Kunnolla kun lämpiää,Niin ehkä täristää hivenen enemmän.
-Kytkimen kun polkaisee pohjaan ja antaa rullata,Niin ei minkään sortin tärinää havaittavissa.ELi eiköhän se tuu koneesta.
Tärinää ei ilmenee pienillä kierroksilla tai isoilla kierroksilla.
Tärinä ilmenee ainoastaan keskikierroksilla.Vähän salakavalasti on tullut pikkuhiljaa viimeisen 15000km aikana.Nyt jo vähän häiritsevänä.
Vaihdettu/korjattu.
-Kardaanin ristikot
-Tukilaakeri
-Suuttimet
-Imulinja tankilta suodattimeen(ei ilmakuplia),Paluulinjassa hiuksenhienoja kuplia.
-Vaihdelaatikkokin tuli laakeroitua
-Moottorin tukikumit(tärinä lisääntyi),Mersun alkuperäiset oli pehmeemmät joten ne sai jäädä
-Vaihdelaatikon tukikumi.Tää on vähän arvailun varassa millainen turbokoneessa on alunperin?jossain kuvissa on näkynyt kaksi isoa kumimöllikkää ja tässä on se vaparikoneen pieni yksittäinen.
Ideoita/kokeilitko jo tätä otetaan vastaan???
Minkäslainen dampperi siinä on ?
Mietin pyöriviä isoja massoja koneesta... Kytkin/ vauhtipyörä? Laatikon laakeroinnin aikana tarkkailitko ko. vermeitä et ovatko ok? Tärinäkierrokset päälle ja kytkintä polkemaan niin muuttuuko tilanne?
Minkäslainen dampperi siinä on ?
Koko metallinen.
Mietin pyöriviä isoja massoja koneesta... Kytkin/ vauhtipyörä? Laatikon laakeroinnin aikana tarkkailitko ko. vermeitä et ovatko ok? Tärinäkierrokset päälle ja kytkintä polkemaan niin muuttuuko tilanne?
Ei vaikutusta tärinään.
Kytkin tuli katottua tarkasti,kun edellisessä oli paineasetelman jousi 3 kohtaa poikki kehältä.
Vauhtipyörässä pinta hyvä ja isot mutterit oli kireellä kampiakseliin.
Levyssä jouset ehjät ja pintaa hyvin.
Muuttuuko savu täristyksen tienoilla, kun nostat kierroksia ? Tällä mietin pumpun ahdonalaisia ja tai sylinterikohtaisia säätöjä, mutta nekään ei oikein täsmää moottorijarrutuksessa esiintyvään ...
Muuttuuko savu täristyksen tienoilla, kun nostat kierroksia ? Tällä mietin pumpun ahdonalaisia ja tai sylinterikohtaisia säätöjä, mutta nekään ei oikein täsmää moottorijarrutuksessa esiintyvään ...
Eipä tupruttele mitään ylimääräistä,jos oikeen raskaasti sotkee johonkin pitkään mäkeen,niin saa neekeriä tulemaan putkesta edes vähäisen.ahdot on tällöin n.1.1bar
Syöttöruuvvi on kyllä aika isolla,melkeimpä jopa pohjassa,koska pienemmällä syötöllä koitti lähteä humpalle kun pintakaasulla ryömitti?
Eikö siinä ole semmoin Bosch PES sukuinen, ihan perinteinen rivipumppu ?
Saattaskos siellä joku elementti jumia, jos ja kun suuttimetkin on tehty.
Kyljessä luukku ...
Eikö siinä ole semmoin Bosch PES sukuinen, ihan perinteinen rivipumppu ?
Saattaskos siellä joku elementti jumia, jos ja kun suuttimetkin on tehty.
Kyljessä luukku ...
Juu joku pe(s)mwjotain...
Luukkuun on melko vaikea päästä kurkkaamaan ellei oo taikurin sormia,Kori on ihan pumpun kyljessä kiinni.
Voishan pumpun käyttää ihan penkissä jossain kesemmällä:).Jotain pientä hassua siinä varmaankin on.
Tärinä hommaan.
Tunkkasin tänään laatikon perseen tunkilla ylös,Niin värinä häipyi lähes kokonaan pois.
-vanha konekkin värisi jossain määrin ja eipä tollainen "iso nelonen" varmaan oo värinätön uutenakaan ollut?
814mersussa missä on samaa konetta käytössä,On tosiaan sellainen kahden nyrkin kokoinen kumilimppu laatikon päässä pikku googlettelulla.
-Tässä on sellainen 1/4 osaa kumia ylläolevaan verrattuna.
BJ-40/76
21.03.2019, 23:44
Eikö siinä ole semmoin Bosch PES sukuinen, ihan perinteinen rivipumppu ?
Saattaskos siellä joku elementti jumia, jos ja kun suuttimetkin on tehty.
Kyljessä luukku ...
Käsitinkö oikein, että alkaa täristää myös paikallaan kierrätettäessä?
Jos noin selvästi, ja varsinkin 15000 tkm aikana tullut, niin ei varmaan elementit? eikä suihkut? eikä takaiskuventtiilit?
-> Tuon voi toki kokeilla helposti; siis laittaa dieselin sekaan reilusti 2-T öljyä, vähintään 20%. (esim. 10 litran kannuun imu- ja paluuletku, 2-4 litraa 2-T öljyä, ja loput dieseliä)
Ja sitten mahdollisimman isolla kuormalla, kaasu pohjassa, kierrättäen tyhjäkäynniltä max. tehoille, tai jopa rajoittimeen.
Tuleeko kaasupolkimelta tangot vai vaijeri syöttöpumpulle? tangot ongelma...
Minkälainen keskipakosäädin tuossa syöttöpumpussa on?
Joskus taannoin törmäsin rivipumpun säätimeen (jakopäässä) jossa oli kulunut nuo keskipakosäätimen "liuvut" epätasaiseksi, ja se teki sitä, että tasakaasulla keskipakosäädin "nytkähti-" aikaisemmalle, ja saman tien myöhäsemmälle. tämä oli noin kerran pari sekunnissa tapahtuvaa aaltoilua.
-> tuo "värinä" voi johtua myös apulaitteista; ota laturin- ja ohjaustehostimen hihna pois, ja kokeile, muuttuko?
Juu paikallaan kierrettäessä myös n.300-400rpm ajan keskikierroksilla.muuten mitään haittais tommosessa vanhassa rötköpekassa,mutta kun tärinä osuu juuri ajettaville kierroksille eli 75-85km/h.
Konehan ei kierrä kuin 2800rpm,niin tavallaan osuu isolle kierrosalueelle:D.
Pitää kokeilla ilman remmejä ja tuota raskaalla seoksella ajoa.
Ja tankoilla+koneen läpi menevällä akselilla on kaasu.pumpun puolella on vielä alipainesylinteri mikä hoitaa sammutuksen,siis yhtenä osana vivustoa.
Kokeilin ilman remmejä ja ei vaikutusta.
Muisti teki tepposen ja syöttöpumpussa ei ole luukkua kyljessä.
Seuraavaksi tiukkailen kaasuvivustosta pois tyhjät.kokeilen raskasta 2t ajoa.
Jos ei mitään vaikutusta,niin teen ison pehmeen laatikon kumin ja ja...
Muuttuuks käyntiääni kun täristää, eli vaikuttaisko että se vois olla syöttövikaa ... Onks paha kokeilla ilman ahtoja, josko ei ravistais silloin ?
Edit: eihän tuossa pumppumallissa satu olemaan oma erillinen öljytilansa ...
BJ-40/76
25.03.2019, 01:10
Kokeilin ilman remmejä ja ei vaikutusta.
Muisti teki tepposen ja syöttöpumpussa ei ole luukkua kyljessä.
Seuraavaksi tiukkailen kaasuvivustosta pois tyhjät.kokeilen raskasta 2t ajoa.
Jos ei mitään vaikutusta,niin teen ison pehmeen laatikon kumin ja ja...
Olisi -70 luvun "kunnollista rasvasta dieseliä", niin ei jumisi/tms nuo dieselit.
Viimmeisen 30-40 vuoden aikana diesel on muuttunut paljon? varsinkin talvidiesel?
Miten kävi? helpottiko tuota käyntiä?
Ahtoputki on helppo ottaa irti joten kokeilemme tämänkin.ei muutu käyntiääni kyllä täristää.
Öljynsuodattimen jalasta tulee pumpulle kova putki banjoilla.
En vielä kokeillut 2t,tilasin m.netistä 4litran tonkan jotain synteettistä...
Ajelin/käytin ilman moottorikoppaa ja venakopassa kun lepuuttaa kättä,niin ei se tärinä nyt niin hirveä ole vs mitä se tuntuu penkillä istuessa?
Tunkkasin tänään laatikon perseen tunkilla ylös,Niin värinä häipyi lähes kokonaan pois.
Olisiko tärinä sitten kannatinkumeista johtuvaa, kumeja rikki ja jostakin olisi rauta rautaa vasten? Nelonen värisee aika paljon ja jos se välittyy runkoon, niin huomaa sen varmasti hytissäkin.
Edittiä: tai hytin tuenta väsähtänyt ja koppi pääsee makaamaan jotakin jäykkää letkua vasten tai ihan suorassa kontaktissa koneeseen?
taaskaan en asiasta mitään tiedä mut dampperin tyylistä vikaa ettisin.
esmeks letukassa onsisäisesti ja ulkosesti painotettua kampuraa, ja jos laittaa ulkosesti painotetun vetolevyn sisäsesti painitettuun niin kyllä tärisee.
ethän ole itte muokannu suihkuputkia, lyhentäny/pidentäny?
ootko koittanu käydessä aukoo suutin kerrallaan et vaikuttaako?
mulla jumitti hdj:n pumpussa ennakkosäätö ja oireilu juuri tuolla tavalla. toki se oli jakajapumppu.
Olisiko tärinä sitten kannatinkumeista johtuvaa, kumeja rikki ja jostakin olisi rauta rautaa vasten? Nelonen värisee aika paljon ja jos se välittyy runkoon, niin huomaa sen varmasti hytissäkin.
Edittiä: tai hytin tuenta väsähtänyt ja koppi pääsee makaamaan jotakin jäykkää letkua vasten tai ihan suorassa kontaktissa koneeseen?
Iso epäilys on laatikon kumin suuntaan.Koneen kumit on ok.
Runkon ja korin kumit on myös ehjät ja mikään ei ota runkoon kiinni(katottu).
Allekirjoittanut teki silloin koneen vaihdon yhteydessä laatikon kannatinpalkin itse(pidempi v.laatikko) ja on mahdollista että ei oo ihan millilleen keskellä ja painais kannatinkumin panteeseen toiseen reunaan=laskis värinää helpommin läpi...
-Kannatinkumi on pitkittäinen ja tukeutuu poikittais palkkiin kahta puolin+kumi on jo ennestään kovin ohut/pieni siihen nähden paljon siihen kohdistuu painoa!
Tehdään enemmän anteeksi antava kumi,kun joutaa.:)Mulla on omegan takatukivarren kumit ne on sellaiset nyrkin kokoiset möllikätx2...
Laita gopro tai muu kamera sinne laatikon tukikumin tienoille ja laita värisemään. Ja sillä voi katsella muutenkin paikkoja mitkä epäilyttää.
Oma gopro olisi ratkaissut monta tällaista ongelmaa, mutta se on unohtunut jonkin niitä myyvän kaupan hyllylle.;)
Mullakin on vielä siellä myyjän hyllyssä:D
Tein toiveikkaana laatikon kumin isoilla pehmeillä puslilla...tärinä lisääntyi näiden myötä selvästi.
Seuraavaksi rälläkkä käteen ja palataan alkuperäiseen jäykempään kannatinkumiin.
Sellainen muistikuva tuli mieleen että kaasuvivustossa oli vaijjeri joka oli katkaistu silloin kun noudin konetta.
Voiskos toi nykyinen tankoilla oleva kaasu jotenkin vaikuttaa asiaan kerta tilanne paheni pehmeällä laatikon kumilla?
Vipusuhde oli myös uudessa koneessa eri verrattuna vanhaan koneeseen.
Kaasupoljin värisee myös ajon aikana voimakkaasti.tämä täristi myös alkuperäisrllä kumilla.
Vaijjerikaasu olisi ainakin riippumaton koneen liikkeistä/tärinästä...
No jos se on alkuun toiminut ja sittemmin ajamalla tullut vika niin tuntuu turhalta lähteä muuttamaan. Joku ei ole nyt tasapainossa, dampperi, vauhtipyörä tai paineasetelma.
Oli siinä alkuunkin ihan pieni tärinä,muttei haittaavana.
Koneenvaihdon yhteydessä puristin silloin tankojen nivelkupit tiukoiksi,nyt niissä on taas välystä..kannattaahan sekin kortti katsoa ja jos sillä saa kaasupolkimen värinän pois,niin aina kotiinpäin..
Jos ei ala tärinän lähdettä löytymään niin mittaa pakosarjan lämpö jokaisen pytyn kohdalta.
Kulahtanut syöttöpumppu voi oireilla monin tavoin. Jos joku pytty saa erilailla soppaa kuin muut niin sen erottaa pakosarjan lämmöstä.
Tosin, tärinättömäksi tuota konetta tuskin saa ikinä.
Jos ei ala tärinän lähdettä löytymään niin mittaa pakosarjan lämpö jokaisen pytyn kohdalta.
Kulahtanut syöttöpumppu voi oireilla monin tavoin. Jos joku pytty saa erilailla soppaa kuin muut niin sen erottaa pakosarjan lämmöstä.
Tosin, tärinättömäksi tuota konetta tuskin saa ikinä.
Keskimmäisillä pytyillä on yhtenäinen pakokanava,Mutta mittaamme jos jostain kolosta pääsee laserin kanssa osoittamaan.
Mites kun tärinä on myös laskevilla kierroksilla vaikka vetää sammuttimen päälle?
Juu ei toi mikään hienostunut kone oo tosiaankaan,Eikä kyllä ollut edellinenkään,Mutta siinä ei ollut tärinöitä tässä määrin ajettavilla kierroksilla.
Pumppu lähtee kyllä remonttiin jos ei mistään muualta löydy syytä.
taaskaan en asiasta mitään tiedä mut dampperin tyylistä vikaa ettisin.
esmeks letukassa onsisäisesti ja ulkosesti painotettua kampuraa, ja jos laittaa ulkosesti painotetun vetolevyn sisäsesti painitettuun niin kyllä tärisee.
ethän ole itte muokannu suihkuputkia, lyhentäny/pidentäny?
ootko koittanu käydessä aukoo suutin kerrallaan et vaikuttaako?
mulla jumitti hdj:n pumpussa ennakkosäätö ja oireilu juuri tuolla tavalla. toki se oli jakajapumppu.
Ihan orkkis suutinputket on.
Pitääpä ottaa venttiilikoppa irti ja käyttää putkia auki.
Muuttuuks käyntiääni kun täristää, eli vaikuttaisko että se vois olla syöttövikaa ... Onks paha kokeilla ilman ahtoja, josko ei ravistais silloin ?
Edit: eihän tuossa pumppumallissa satu olemaan oma erillinen öljytilansa ...
Kokeilin ilman ahtoletkua ja ei vaikutusta tärinän suhteen.
Neekeriä oli kiitettävissä määrin ilmassa perässä roikkujien iloksi:D:D:D.
Edittinä:Hyppäskin jo uudelle sivulle pariin muuhunkin kommentiin vastattu mutta jäivät edelliselle sivulle...
Mites kun tärinä on myös laskevilla kierroksilla vaikka vetää sammuttimen päälle?
Tosiaan.
Syöttöpumpun mahdollinen sekoilu ei pitäisi vaikuttaa tuossa tilanteessa.
Mites venttiilivälykset? Tai puristuspaineet?
Silti oma epäilys painuu kyllä kohti moottorin kannatinkumeja.
Tosiaan.
Syöttöpumpun mahdollinen sekoilu ei pitäisi vaikuttaa tuossa tilanteessa.
Mites venttiilivälykset? Tai puristuspaineet?
Silti oma epäilys painuu kyllä kohti moottorin kannatinkumeja.
Välykset on sen mitä pitääkin eli.
IMU 0.40mm
PAKO 0.60mm
Puristuspaineita en saanut mitattua sillon kun tein suuttimet,Ei ollut sopivaa adapteria.
Nytten mulla on kyllä varasuuttimet hyllyssä,Niistä sais mitat niin vois tehdä sopivan adapterin sorvissa ja mittailla paineet:).
Suutinputkiakin auoin ekaksi tyhjäkäynnillä ja sitten kierroksilla.Jokaisella oli käyntiin ihan samanlainen vaikutus.
BJ-40/76
28.03.2019, 00:38
Tein toiveikkaana laatikon kumin isoilla pehmeillä puslilla...tärinä lisääntyi näiden myötä selvästi.
Seuraavaksi rälläkkä käteen ja palataan alkuperäiseen jäykempään kannatinkumiin.
Sellainen muistikuva tuli mieleen että kaasuvivustossa oli vaijjeri joka oli katkaistu silloin kun noudin konetta.
Voiskos toi nykyinen tankoilla oleva kaasu jotenkin vaikuttaa asiaan kerta tilanne paheni pehmeällä laatikon kumilla?
Vipusuhde oli myös uudessa koneessa eri verrattuna vanhaan koneeseen.
Kaasupoljin värisee myös ajon aikana voimakkaasti.tämä täristi myös alkuperäisrllä kumilla.
Vaijjerikaasu olisi ainakin riippumaton koneen liikkeistä/tärinästä...
Lainaus ylläolevasta:
"Sellainen muistikuva tuli mieleen että kaasuvivustossa oli vaijjeri joka oli katkaistu silloin kun noudin konetta."
-> tee joku patentti, siis ruuvilla rajoitetaan viimmeisen? kaasuvivun liikettä siihen, että kierrokset on ne täristävät. (siis kaasupoljin hellävaraisesti pohjassa/ruuvissa.)
Jos ei heti satu täristäville kierroksille, niin ruuvista rajoitinta isommalle tai pienemmälle.
Lainaus ylläolevasta:
"Sellainen muistikuva tuli mieleen että kaasuvivustossa oli vaijjeri joka oli katkaistu silloin kun noudin konetta."
-> tee joku patentti, siis ruuvilla rajoitetaan viimmeisen? kaasuvivun liikettä siihen, että kierrokset on ne täristävät. (siis kaasupoljin hellävaraisesti pohjassa/ruuvissa.)
Jos ei heti satu täristäville kierroksille, niin ruuvista rajoitinta isommalle tai pienemmälle.
Pistin vivun ja rajoitin ruuvvin väliin kovan putken mitä vasten sain painettua liikkeet pois ja käännettyä samalla sopiville kierroksille.
Ei vaikutusta tärinään tällä.
Vvedin kannuun letkut ja löin 10litran kannuun 2litraa 2t ja loput dieseliä.Susse lavalle ja vedin kun mielipuoli yhden puolituntia ahdot tapissa ja lappu lattiassa.125km/h ottaa mittariin
Kannussa oli parikolme litraa jäljellä,Niin löin loput kaksilitraa 2t ja lähdin hörskyttämään kotiinpäin raskaasti kuormittaen.
Syy ja seuraus.
Käyntiääni tipan pehmeämpi ja vetoja ihan tipan enemmän.
Tärinä sen kuin pysyy.
Toisen 4litran 2t kannun kumosin tankkiin ja löin redlinen RL2 kanssa purkin ajellaan 3/4 tankki vielä tommosella blendillä.
Lähden rälläköimään kannatinta mäkeen ja hitsaan samalla pakoputkeen joustoelementin kun sellainen löytyy...
Orkkis kannatinkumi paikkaansa ja tärinä palasi onneksi lähtölinjalle.
Joustopala pakoputkeen=Ei vaikutusta tärinään.
Vaihdoin myös siirtopumpun mikä olin ihan helvetin paskassa paikassa=Ei vaikutusta.
Tilasin korin ja runkon väliin uudet kumityynyt.1kk toimitusaika.
Seuraavaksi laitan Sussen vanhan iskunvaimentimen koneen ja korin väliin:D.
Öljypohjan tiivisteen tilasin ja kk-laakerit,Tuskin on mitään moitittavaa ne on niin ylimitoitetut.No ompahan jos tarvii.
Öljypohja irti,Kun tässä koneessa on pultattavat vastapainot kampurassa.Mutta mikäs ne ois löystyttänyt...
Kanisterin kanssa kun läträsin,Niin yks mikä saattoi vaikuttaa ihan tipan käyntiin.
Paluulinjan kun löi suppuuun,Pitääkö paluulinjaan laittaa kuristus vielä testimielessä?Minkäkokoinen reikä?
Ettei se kuitenkin nyhdä ilmaa paluulinjasta ...
Käynnistyykö hyvin, vai sahuuttaako, ja sauhuttaako sinistä käynnistyessään ?
Ettei se kuitenkin nyhdä ilmaa paluulinjasta ...
Käynnistyykö hyvin, vai sahuuttaako, ja sauhuttaako sinistä käynnistyessään ?
Heti lähtee kun vähän pyörähtää.ei sauhuttele mitään.
Kovilla pakkasilla kävi vähän hutkuttamalla ja sauhus valkoista jos ei ollut lämmityksessä.
Pitää tutkia vielä toi paluulinja,helpompi varmaan ylipaineistaa se ja vetää leak finderit joka liitokseen+koviin muoviputkiin.tankilta tulevat letkut on jo vaihdettu.
Siellä kait pitäisi olla syöttöpumpun paluulähdössä sellainen vastapaineventtiilillä varustettu banjopultti?
Mutta tosiaan jos se täristää kierroksilta laskiessa vaikka sammuttimen vetaisee päälle niin ei se tärinä tule polttoainepuolelta.
Se on lähtöisin jostain pyörivästä tai eestaa liikkuvasta osasta.
Ei muuta kuin moottori osiksi ja tasapainottamaan pyörivät osat ja punnitsemaan männät/kanget. :D
Siellä kait pitäisi olla syöttöpumpun paluulähdössä sellainen vastapaineventtiilillä varustettu banjopultti?
Mutta tosiaan jos se täristää kierroksilta laskiessa vaikka sammuttimen vetaisee päälle niin ei se tärinä tule polttoainepuolelta.
Se on lähtöisin jostain pyörivästä tai eestaa liikkuvasta osasta.
Ei muuta kuin moottori osiksi ja tasapainottamaan pyörivät osat ja punnitsemaan männät/kanget. :D
Olihan siellä sellainen,ponnistin sen töissä ja avautumispaine oli oikea.
Imupuolella on takaisku joten paluupuoli oli helppo ponnistaa paineilmalla+painemittarilla ja sulkuhanalla.
2baria laitoin painetta ja vedin hanan kiinni,Tunnin päästä oli mittarissa vielä samat paineet.
Sellainen huomio tuli tehtyä,Kun vetää vaihdekepistä tukevasti sivulle sillon kun ollaan tärinä kierroksilla.Niin laatikosta kuuluu kihinää/kilkutusta.Ääni lakkaa samaan aikaan kun tärinä loppuu/painaa kytkintä.
-Laatikko on tosiaan rempattu talvella ja siellä oli sellaisia nyrkin kokoisia laakereita jotka tuli vaihdettua.
Mekaaniseen vikaan en usko lootan puolesta.
Voiskos koneen epätasainen pyöriminen hakata laatikon "tyhjiä" pois?
-Olkoot se sitten epätasapainossa oleva kytkinasetelma tai joku muu pyörivä osa
-Rajusti vuotava suutin voisi myös(mutta nämäkin tuli silloin vaihdettua ja testasin avautumispaineet/jätin vähän alle avautumispaineen painetta suuttimeen ja paperin alle ja touhusin kaikkea muuta sillä välin ja paperi oli kuiva.Tän luulisi myös pölläyttävän käynnistäessä tai kalkattavan..
Ainiin ja öljypohjaankin kurkkasin.vastapainot oli kiinni ja laakerit ihan vimpan päälle luonnollisesti.
Öljypohjassa oli vielä tehdasmaali pultinkannoissa/prikkojen alla täysin ehjä joten konetta ei oo kätetty ikinä auki ja rävelletty..
Vahvasti alan epäillä kytkintä tärinän aiheuttajaksi.
Suuttimet käytin irti,Ponnistin niistä avautumispaineet ja jätin paineen niihin n.15min/per suutin...Ei tiputellut.
Seuraavaksi kun on työtön vloppu(oiskin joskus),Niin kaivan v.pyörän+kytkimen ja käytän tasapainotuksessa:).Palataan sitten asiaan,Kun vielä tärisee:D:D:D.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8322&pictureid=220401
No eipä ole joutilaita vloppuja ollut,Merssu täristelee saman kun 10000km sitten.
-Katsoin yhden 608 alle ja siinä samanlainen kaksiosainen kardaani kuin itelläkin ja kardaanin haarukat 45ast. toisiinsa nähden laatikon perseestä vs. takaakseli.
Koitin omaanikin tällein ja ei mitään vaikutusta.
Matkan varrella huomattua..
-Toisinaan kylminä aamuina ei mukamas täristelisi niin paljoa,Mutta kun koneen ajaa kuumaksi niin tärinä on selkeämpää.
-Kytkinpolkimella kun "lepuuttaa" vähän jalkaa,niin siinäkin tuntuu selkeästi voimakas tärinä sekä nousevilla että laskevilla kierroksilla 70-80km/h välillä..
-Myös v.laatikko haluaa "kihistä" kun ajaa pidemmän taipaleen ja moottorijarruttaa tuon saman 80-->70km/h välin.
Kuinkas kytkimen silmälaakeri? Joskus sellainenki ollu rikki, ravistaa kun kytkinlevy asettuu epäkeskeisesti
Kuinkas kytkimen silmälaakeri? Joskus sellainenki ollu rikki, ravistaa kun kytkinlevy asettuu epäkeskeisesti
Laitoin uuden samalla,kun laatikko oli irti.
Tommosella 815 bussiksi tehdyllä variolla on tullu päästettyä ja yhtenä talvena joka päivä. Sekin täristi rattia siihen malliin että helmikuussa oli pakko sanoa isännälle että työkalun vaihto kiitos. Alkoi valkonäppisyys olemaan jo aika lähellä, ite asiassa piti ajaa jo hanskat kädessä viimeiset viikot.
Muuten kyllä ihan kunkkupeli talvisilla reiteillä...
BJ-40/76
30.10.2019, 00:33
No eipä ole joutilaita vloppuja ollut,Merssu täristelee saman kun 10000km sitten.
-Katsoin yhden 608 alle ja siinä samanlainen kaksiosainen kardaani kuin itelläkin ja kardaanin haarukat 45ast. toisiinsa nähden laatikon perseestä vs. takaakseli.
Koitin omaanikin tällein ja ei mitään vaikutusta.
Matkan varrella huomattua..
-Toisinaan kylminä aamuina ei mukamas täristelisi niin paljoa,Mutta kun koneen ajaa kuumaksi niin tärinä on selkeämpää.
-Kytkinpolkimella kun "lepuuttaa" vähän jalkaa,niin siinäkin tuntuu selkeästi voimakas tärinä sekä nousevilla että laskevilla kierroksilla 70-80km/h välillä..
-Myös v.laatikko haluaa "kihistä" kun ajaa pidemmän taipaleen ja moottorijarruttaa tuon saman 80-->70km/h välin.
Tuolla alkupään viesteissä kerroit, että tärinän saa aikaan myös paikallaan.
-> minä ottaisin lämpimästä koneesta (joka ravistaa paikallaan määrätyillä keirroksilla juuri nyt) apulaitteiden hihnan pois/irti kampiakselita:
Täristääkö samalla lailla; siis ilman apulaitteita?
Jos tuo em. tärinä puuttuisi, niin varteen otettavia vaihtoehtoja olisi epätasapainossa oleva flekti, taikka joku hihnapyörä... olisko esim. laturille laitettu millin liian suurelle akselin reijällä oleva hihnapyörä?
Tuolla alkupään viesteissä kerroit, että tärinän saa aikaan myös paikallaan.
-> minä ottaisin lämpimästä koneesta (joka ravistaa paikallaan määrätyillä keirroksilla juuri nyt) apulaitteiden hihnan pois/irti kampiakselita:
Täristääkö samalla lailla; siis ilman apulaitteita?
Jos tuo em. tärinä puuttuisi, niin varteen otettavia vaihtoehtoja olisi epätasapainossa oleva flekti, taikka joku hihnapyörä... olisko esim. laturille laitettu millin liian suurelle akselin reijällä oleva hihnapyörä?
Hihnat käytin löysällä alkukesääkö se oli..mutta moottori oli silloin kylmä.
-flektihän ei silloin muutenkaan pyöri kauhean vinhasti.tätä voisi kokeilla tosiaan kuumalla koneellakin.
Laturin hihnapyörä pyörii suoraan samoiten kampuralla oleva.
-ohjaustehostimen hihnapyörässä on vapinaa.
Toi ratintärinä on tosiaan ärsyttävää..muutenkin vähän hassu toteutus,kun korin ja runkon välissä on isot kumityynyt,mutta rattiputki on suoraan simpukkaan ristinivelillä ja nahealla liukuholkilla.joten johtaa runkon tärinät suoraan toivomuspyörään.
Havaittuja.
-kylmänä ei toisinaan täristystä ollenkaan,tuntuu liittyvän vallitsevaan ulkolämpötilaan.
-200-250km yhtäsoittoisen ajon jälkeen tuohon täristävään kierrosalueeseen tulee lisäksi "matala humina" käyntiin
-Ilmakuplaa tulee reilusti paluulinjasta kuumalla koneella,kylmänä ei niinkään.
--Kalkattava käynti myös jos tankki melkein kuiva,Tällöin sisäänmeno linjassakin menee ilmakuplaa...Lienee liittyy tuohon että puskee paluulinjasta kuplaa ja pääsee kiertoon,kun menovettä vähän?
Oiskohan se pumppuremontin paikka siis?
Riihimäen dieselhuolto ky olisi tuossa lähistöllä,Onko kokemuksia?:)
-Mitä tuollainen 4cyl rivipumpun remppa maksaa noin yleensä?
No nyt loppui tärinät kertalaakista:D.
Hölläsin nopeuskameraan kaasua ja ei reagoinutkaan enään kaasuun kun piti taas mennä.
Otin suodattimen irti ja kuppi täynnä tavaraa,huljautin kupin tyhjäksi ja pikku starttauksella tulee täyteen joten siirtopumppu ehjä.
Suutinputki ravolleen ja starttaamaan no eihän sieltä mitään tule...
Joten pumppuun tuli nyt jotain mikä kaipaa huomiota...
No nyt loppui tärinät kertalaakista:D.
Hölläsin nopeuskameraan kaasua ja ei reagoinutkaan enään kaasuun kun piti taas mennä.
Otin suodattimen irti ja kuppi täynnä tavaraa,huljautin kupin tyhjäksi ja pikku starttauksella tulee täyteen joten siirtopumppu ehjä.
Suutinputki ravolleen ja starttaamaan no eihän sieltä mitään tule...
Joten pumppuun tuli nyt jotain mikä kaipaa huomiota...
Vaihoitko sen suodattimenkin?
Jos kuppi on täynnä moskaa, onnee suosinkin jo tukossa.
Kerkesin vähän tutkimaan lisää.
Kakkua saa ihan varmasti.kun pumpun paluuletkusta tulee hyvin tavaraa kun starttaa.
Suutinputkista ei tuu mitään,ihan kuin sammutin olisi päällä(tässä sammutin on kaasuvivun yhteydessä oleva alipaine mikä vetää kaasuvivun kiinnippäin).
Otin pumpun päältä ison kuusiokolotulpan auki ja siellä on ollut rullavipu ja jonkinlainen ruuvisäätö tälle.
No rullavipu on paikallaan,mutta säätömekanismi lepää pumpun pohjalla irrallaan...joten tässä syy miksei saa kakkua?
Kerkesin vähän tutkimaan lisää.
Kakkua saa ihan varmasti.kun pumpun paluuletkusta tulee hyvin tavaraa kun starttaa.
Suutinputkista ei tuu mitään,ihan kuin sammutin olisi päällä(tässä sammutin on kaasuvivun yhteydessä oleva alipaine mikä vetää kaasuvivun kiinnippäin).
Otin pumpun päältä ison kuusiokolotulpan auki ja siellä on ollut rullavipu ja jonkinlainen ruuvisäätö tälle.
No rullavipu on paikallaan,mutta säätömekanismi lepää pumpun pohjalla irrallaan...joten tässä syy miksei saa kakkua?
Mutta eipähän tärise...
Mutta eipähän tärise...
No ei Tärise:D.
Varovasti kun liikuttaa tankoa rukarilla,Niin suutinputkista alkoi tulla heti tavaraa...En viittinyt koittaa käyntiin ettei lähde juoksulle.
Pitää kaivaa pumppu irti ja viedä se vaikka tonne riihimäen dieseliin vähän laajempaan huoltoon:).
No ei Tärise:D.
Varovasti kun liikuttaa tankoa rukarilla,Niin suutinputkista alkoi tulla heti tavaraa...En viittinyt koittaa käyntiin ettei lähde juoksulle.
Pitää kaivaa pumppu irti ja viedä se vaikka tonne riihimäen dieseliin vähän laajempaan huoltoon:).
Samallahan nuo rukkaa siihen hieman kulkua lisää...
BJ-40/76
12.02.2020, 01:14
Havaittuja.
-kylmänä ei toisinaan täristystä ollenkaan,tuntuu liittyvän vallitsevaan ulkolämpötilaan.
-200-250km yhtäsoittoisen ajon jälkeen tuohon täristävään kierrosalueeseen tulee lisäksi "matala humina" käyntiin
-Ilmakuplaa tulee reilusti paluulinjasta kuumalla koneella,kylmänä ei niinkään.
--Kalkattava käynti myös jos tankki melkein kuiva,Tällöin sisäänmeno linjassakin menee ilmakuplaa...Lienee liittyy tuohon että puskee paluulinjasta kuplaa ja pääsee kiertoon,kun menovettä vähän?
Oiskohan se pumppuremontin paikka siis?
Riihimäen dieselhuolto ky olisi tuossa lähistöllä,Onko kokemuksia?:)
-Mitä tuollainen 4cyl rivipumpun remppa maksaa noin yleensä?
Kerkesin vähän tutkimaan lisää.
Kakkua saa ihan varmasti.kun pumpun paluuletkusta tulee hyvin tavaraa kun starttaa.
Suutinputkista ei tuu mitään,ihan kuin sammutin olisi päällä(tässä sammutin on kaasuvivun yhteydessä oleva alipaine mikä vetää kaasuvivun kiinnippäin).
Otin pumpun päältä ison kuusiokolotulpan auki ja siellä on ollut rullavipu ja jonkinlainen ruuvisäätö tälle.
No rullavipu on paikallaan,mutta säätömekanismi lepää pumpun pohjalla irrallaan...joten tässä syy miksei saa kakkua?
Minulla ei ole kokemusta juurikaan (taas:confused:) tuosta moottorista, ja syöttöpumpusta......
Mutta "perustietoa" on se, ettei DSL ja ilma kuulu polttoainejärjestelmässä yhteen; Noissa vanhemmissa, siis ennen CommonRail, ja varsinkin tuosta reilusti vanhemmat; siis mekaaniset Rivi-ja Jakajapumput, toimi ""suuruusluokka"" 1995? alkaen sähköisesti ohjattuina?
Joku väitti että OM314 pumppu sopii OM364 jollainen piti laittaa siksi aikaa,kun toi oma on huollossa...
-om364 on o-rengaalla tiivistetty lohkoon
-om314 taasee paperitiivisteellä joten om364 ei ole tasopintaa paperitiivisteelle...
Isoin ero on kuitenkin että suutinelementeissä on eri kierre johon homma kaatui.
Pumppu sopii kyllä lohkoon...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6143&pictureid=226220
1500e ja vähän päälle tulee hintaa pumpulle,Mutta en mä vanhaa kaveria ole hylkäämässä kuitenkaan...
Onneksi selviää kuitenkin rahalla,Niin halpaahan se silloin on:).
1500e ja vähän päälle tulee hintaa pumpulle,Mutta en mä vanhaa kaveria ole hylkäämässä kuitenkaan...
Onneksi selviää kuitenkin rahalla,Niin halpaahan se silloin on:).
No sittenhän se on taas uusi.:D
Lerssinen
18.02.2020, 07:23
No siinä olikin vähän enempi remonttia sitten..
Juu vähän finaalissa oli elementtejä jumissa ja loput kuluneita.kalvo entinen ja joku välitanko mutkalla ja jotain muutakin...laakerit kelpas vielä vanhoina.
Kiva katsoa vaikuttaako tärinään vai pitääkö laittaa osaa painotukseen:rolleyes:.
Otin myös viskon irti varuiksi ja laitan 24v flektin tähän.
Viskoa kun lämmitti puhaltimella ja pyöritti,Niin siinä oli tyhjä kohta missä ei vastusta ollenkaan.vastukseton kohta tyyliin kello 2200-2400 ja loput jäykempää.
Visko kuitenkin painaa rautoineen 5-6kg,Niin varmistutaan senkin osalta..
Jos oikeesti on sitä Varion jurinaa niin se vaan kuuluu siihen. Laite on tehty puolalaisten reissumiesten ajettavaksi.
Sähkö flekti onnee virhe, mutta kokeile silti.
Hain syöttöpumpun tänään riihimäeltä ja äskön kävin vetäsemässä koeajolenkin.
Vaikka pumppu vähän tyyris olikin...Niin jokapennin arvoinen.
Tärinää ei ilmennyt koeajolla, mutta eipä se aina muutenkaan oo täristänyt joten en sano vielä näin lyhyen perusteella mitään.
Mutta johan liikahtaa mersu kevyesti, tuhdit menohalut tuli vanhalle herralle...
-Alavääntö on kyllä vakuuttava ja nopeusmittariin kertyy vauhtia vähän pelottovan huomaamattomasti.
Flektin poissaoloa ei huomannut mitenkään lämmöissä, mutta laitetaan sähköinen varuiksi jos kesällä on eri meininki.
dodge3500
19.02.2020, 20:46
Hyvä että tuli rahalle vastinetta. Nyt kestää seuraavan miljoonan.
Lämpötilalla on uskomaton voima.......
Vaikuttaa moneen paikkaan.....
Välykset kohilleen.......Ja johan rockaa.....
Iso peukku.
Rock!
Taas kerran. Perusjutut kuntoon...:D
Nuohan voi olla tehtaalta lähtiessään vaikka kuinka metässä...
Jaahas kävin leimalla ja ei tärinöitä:).
Paitsi katsastus setä alkoi tärisemään...JA laittoi hylättyä seuraavista.
"kuormakorin kiinnitys puutteellinen" kts. kuva(pultti on löysällä noin puolimilliä) muut 7kpl on kiinni.
Ja tietenkin "jarruletkun tuenta"(korjaus toimenpiteenä kelpaa että otan nippusiteet pois ja laitan tilalle esim. klemmarin:D katsastusinsinöörin ohjeistamana).
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6143&pictureid=226380
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6143&pictureid=226379
Enpä olisi noin asiallisista itkuista järinkään pahoillani. Kiva että siirrin pelittää ja kohta leimassa... :)