PDA

View Full Version : bj40 lataus => mistä uusi 24V säädin


HannuN
19.03.2019, 20:52
Moro

Bj40 latausjännite pomppaus nyt yli 30V...ilman kuormaa lukema näytti parhaillaan 32,8V. Jottain häikkää ollu koko ajan, ku alkuperäinen viisarinäyttö on heilutellu viisaria edestakaisin ja mittaamalla lukemat olleet 26 - 29V välissä. Vanha jännitteensäädin näyttäs roikkuvan kuskinpuolen rintapellissä konehuoneen puolella.

Mistä uusi jännitteensäädin ?
Vai etsitäänkö vikaa jostain muualta ?

Hannu

hojo85
20.03.2019, 07:22
Kyllä lähtisin eka sitä säädintä tutkii..

kivinen
20.03.2019, 07:47
Jos se toimii muuten, niin jännitettä voi säätää taivuttelemalla nokkia. Tuolla on englanniksi käyty asiaa läpi:

https://forum.ih8mud.com/threads/voltage-regulator-adjustment-who-did-it.465965/

p.s. johdot irti akulta, ennenkuin säätelet.

Bj Andy
20.03.2019, 09:06
Tee sille kuormitustesti niin että laitat kaiken kuorman päälle mitä löytyy ja mittaat jänmitteen sitten.
Eli tällä pois suljetaan laturivika pois.

metsämies75
20.03.2019, 09:13
Tee sille kuormitustesti niin että laitat kaiken kuorman päälle mitä löytyy ja mittaat jänmitteen sitten.
Eli tällä pois suljetaan laturivika pois.

Aikonaan per se corollasta sääkin kärkiä ja toimi siihen asti hyvin vaihdon vaihetta 4sta 3seen pimeällä kierrokset kävi kovemmat niin salamat välähti keulassa ja kaikki polttimot palo😉😃onneksi oli tuttu tie

BJ-40/76
22.03.2019, 21:31
Moro

Bj40 latausjännite pomppaus nyt yli 30V...ilman kuormaa lukema näytti parhaillaan 32,8V. Jottain häikkää ollu koko ajan, ku alkuperäinen viisarinäyttö on heilutellu viisaria edestakaisin ja mittaamalla lukemat olleet 26 - 29V välissä. Vanha jännitteensäädin näyttäs roikkuvan kuskinpuolen rintapellissä konehuoneen puolella.

Mistä uusi jännitteensäädin ?
Vai etsitäänkö vikaa jostain muualta ?

Hannu

Roikkuu? se pitää olla kiinni, maadoittaa itsensä kiinnitysruuvien kautta.

Se vanha säädin on aika pitkäikäinen, tarkista että ei ole piikkiä kärjissä.
Ja katso samalla, että kun lataa sitä yli 30 volttia, että se lataussäätimen alempi kärki on kiinni; siis se "rele" vetäneenä.
-> siis siinä lataussäätimessä on kolme eri asentoa:
1. auki asento, jolloin laturille menee täysi magnetointi siis jousi vetää ylemmän koskettimen kiinni.
2. keskiasento, silloin menee noin 1/2 osa magnetointivirrasta vastuksen kautta. siis silloin kun molemmat koskettimet auki.
3. Maadoitusasento, siis silloin laturille ei mene ollenkaan magnetointia, siis se alin kosketinpari on kiinni.

Jos alimman kosketinparin välissä on likaa, siis kosketin ei sulkeudu, niin lataa n. puolella max virrasta vaikka jännite on yli 30v.

Tuota säädintä voi säätää, siitä jousenpäässä olevaa korvakkoa taivuttamalla.
pieni taivutus muuttaa jännitettä paljon.....

lepa77
23.03.2019, 05:07
laita elektrooninen säädin vanhan tilalle.

HannuN
26.03.2019, 20:17
Nyt pelaa ja siittä iso kiitos Villelle :)

Bj Andy
04.04.2019, 10:01
Jatketaas. Näköjään samaa tautia liikkeellä. Valo palaa ja lataa 33 volttia eli ihan täysillä.

Mistä elektroninen säädin? Voisi kokeilla semmosta seuraavaksi.

turakki
04.04.2019, 16:00
Jatketaas. Näköjään samaa tautia liikkeellä. Valo palaa ja lataa 33 volttia eli ihan täysillä.

Mistä elektroninen säädin? Voisi kokeilla semmosta seuraavaksi.

Itse taisin sellaisen hakea joskus tampereen autovaraosasta. Onko muita raskaan puolen varaosapuljuja?

Kaveri löysi omansa autosähkökorjaamosta, toki tästäkin on aikaa.

Bj Andy
05.04.2019, 12:35
Alkaa olla jo aika Mooseksen aikaisia laitteita.

Säätimestä on kärähtänyt merkkivalon kela. Voinko kytkeä sen tilalle normi 5 napasen releen?:D

Kiilasin sen nippusiteellä koko ajan vetävään tilaan ja tällä sai latausjännitteen aisoihin.
Toki akun kenkä pitää irrottaa seisomisen ajaksi kun se kait magnetoi ny kokoajan.

Jos jollain on myydä Hj61 sen tms.sisäisellä säätimellä oleva ap.pumpullinen laturi niin tarjotkaa ihmeessä.
Tota laturia on jo parsittu enemmän kuin nykymaailmassa pidetään kohtuullisena.