PDA

View Full Version : pajeron ohjaustehostin tehoton.


luppakorva
22.11.2005, 08:24
Meni metsässä tehostus aika huonoksi. Tyhjäkäynnillä ei tehosta oikein mitään, kierroksilla suurinpiirtein normaalisti. Pumppu vai simpukka vika? Onko muilla ollu samanlaista vammaa? Pajero -88 bensa, renkaat 33".

Epeli
22.11.2005, 09:58
Ja nesteet on pumpussa ? Entäs käyttöhihna ? Yleisin paikka mistä noi Pajeron tehostimet vuotaa on se käyttöakselin juuri, sinne kun kerääntyy likaa niin syöpyy se akseli. Myös putket kannataa tarkistaa, etenkin metellikiinnikkeiden alta ( itsellä oli hangannut reiän, josta uitti nesteet pihalle )

Epeli

HobGoblin
22.11.2005, 10:08
Mitäs tuolle sitten voi/kannattaa tehdä, kun näyttäisi vähän siltä että minullakin tuo tehostin hiukan hikoilee? Onko korjaussarjaa, (muuta kuin se kuusimukinen), vai onko helpompi swapata koko tehostin?

- Isoa kovaa kellon ympäri -

luppakorva
22.11.2005, 10:27
Öljyt on sisässä (atf) hihna uusi ja tiukalla ei luista. Jotenkin tuntuisi ettei pumppu tee tyhjäkäynnillä tarpeeksi painetta tai sitten paineet hukkuu simpukkaan?

Epeli
22.11.2005, 10:28
Jos se vuotaa sieltä akselin juuresta "kääntövarren" päälle, niin saahan siihen timanttitiskiltä stefan ja tiivisteen. Eriasia on vain, kannattaako syöpyneeseen akseliin pelkkiä tiivisteitä vain vaihtaa ? Itse meinasin korjauttaa "vuotavan" akselin siten, että olisin vienyt sen moottorikoneistamolle, jossa olisivat metalliruiskuttaneet ( rosteria, muistaakseni ? ) akselin syöpymät tukkoon ja koneistaneet sen jälleen alkuperäismittoihin (n.80-90€)

Epeli

HobGoblin
22.11.2005, 10:37
Meinasit korjauttaa? Totesit sitten ettei maksa vaivaa vai mihin lopputulokseen tulit?

Tässähän olisikin oiva kenttätestin paikka, tehostimeen sisälle RVS-Tecin P2 ohjaustehostinkäärmeöljy ja sitten katsotaan tuleeko se pihalle?
Jos toimii, niin voila, jos ei toimi niin tuli tuhlattua kolme kymppiä!
Vaan pitäisikö tuossa samalla vaihtaa tiivisteet, jolloin ei välttämättä tiedä loppuiko vuoto tiivisteitten vaihdolla vai käärmeöljyllä...

- Isoa kovaa kellon ympäri -

Epeli
22.11.2005, 10:45
no kun ei se enään vuoda ? Ihan kuivana on pysynyt jo pidemmän aikaa, voihan olla toki, että ne vuotavat putket uittivat sitä atf:ää simpukan liepeille. Itse ostin virosta http://www.gunk.com/oe2.asp?pic=M1712 litkua, joka "saattoi" jotain tehdä ?

Epeli

Edited by - Epeli on 22/11/2005 10:49:49

KariS
22.11.2005, 11:43
Metsässäkö meni?

Tumpuloin kerran KC:n tehostajan putket linttaan etupäästä kannon nokkaan. Käyttäytyi juuri noin, ihan niinkuin ei olisi öljyä tehostajassa.

Korjasin leikkaamalla palat pois putkista ja laittamalla hydrauliletkua putken päälle tuplaklemmareilla. Pitää sitten muuten saada tiukkaan, yhdet tehostajan öljyt jäi Mäkkärin pihaan, kun kurvasin luukulta...

/Kari

"Better pissed off than pissed on!"

Epeli
22.11.2005, 12:31
Itse korjasin tuon reiällisen tehostimen putken vaihtamalla tilalle puserrusliittillä varustetun teräskudosvahvistetun teflonletkun ( hiflexin ukkojen mukaan ikuinen ja ei lämpötilakaan haurastuta )Itseasiassa vaihdoin samalla molemmat putket letkuihin. Ainakin laatikon letkuista mehi pikkuhiljaa atf-öljyt pihamaalle vaikka oli tuplalemmareilla, nyt on nekin letkut em. tavalla korjattu eli tihku enään.

Epeli

luppakorva
22.11.2005, 13:15
Ei oo putkia eikä letkuja kolhittu, tehostus huononi metsässä vähän niinkun vähitellen. Ja tehostin kyllä toimii, kun antaa kierroksia.

Nerd-O
22.11.2005, 18:39
No eikös tuo kierrosten myötä mukaan tuleva tehostin voisi viittaa pumpun vikaan? Kunnolla kierroksia niin silloin lähtee vasta pyörimään tms?

-- Pajero, citymaastureiden aatelia --

Nerd-O

hiluman
22.11.2005, 22:45
vähän kyllä kuulostaa et olisi menny pumppu heikkoon happeen. kierroksilla saa aikaiseksi jonkinlaisen paineen ja taas tyhjäkäynnillä ei. voi olla kyllä et vois olla öljytki huonona jos vaik kiehuneet/menny vettä sekaan

luppakorva
23.11.2005, 07:39
Purin pumpun illalla. Pummu oli muuten kunnossa, mutta ylipaineventtiili oli jostain syystä jumissa siten että se jäi rakoselleen. Hoonasin venttiilin reikää vähän hiomapaperilla ja pumppu takas kasaan. Alkoi heti toimia. Olis saanu korjattua paikoillaankin jos olis tiennyt missä vika. Koeajolla repes traction bar taka-akselista taas!

luppakorva
29.12.2009, 16:19
Kyllästyin Pajeron pumpujen kanssa pelaamiseen, kun tuntuu ettei ne kovin kauan pelaa offissa.
Laitoin Mersun pumpun, mutta nyt tahtoo öljyt kovasti kuumeta. Pudotin pumpulta kierroksia hihnapyörillä ja laitoin pienen lauhduttajan, mutta kyllä silti lämpiää. Onkohan Mersun pumppu vaan liian suuri tuottoinen Pajeron simpukalle:confused:.

jampeli
29.12.2009, 18:34
Mä luulen kans että se simpukka ahdistaa. Mulla on suzukissa pajeron simpukka ja aluksi oli 626 mazan pumppu, se kuumeni aina paljon ja lopulta lakkasi tehostamasta. Seuraavaksi laitoin pajeron oman pumpun. Siinäkin samaa lämpeämisongelmaa ja sekin alko leikkaan lopulta kiinni ja lakkas pumppaamasta. Nyt on menossa toinen pajeron pumppu ja sekin lämpenee vähän liikaa. Ei aina kestä kättä pitää säiliön kyljessä. Letkut yms on katottu että on riittävän isoja.

jupe69
29.12.2009, 18:43
ihmettelen et miten te saatte ne pumput ylikuumeneen,vettäkö teillä siel on atf:n joukossa.mulla ei oo ollu mitään ongelmia omassa.minkä kokoista putkee ne teen linjat on?

luppakorva
29.12.2009, 19:55
Mulla on vielä Pajeron alkuperäinen paineputki, ajattelin kyllä huomenna käydä teettään siihen uuden vähän paksumman jos auttaisi. Simpukankin vaihdoin, ei vaikutusta.
Yhden simpukan purkasin, että olisko siellä joku paikka mitä vois porata. Mutta en niistä sisuskaluista oikeen mitään ymmärtänyt.

sumpe
29.12.2009, 21:50
Mulla on suitsassa pajeron koko tehostin setti ja joka ajokerran jälkeen pitää vaihtaa öljyt ku tehostus loppuu ja Mersupassa on mersun pumppu ja pajeron simpukka ja se setti toimii mitä nyt 35" pokkeri vähän kyl rasittaa

Jason_
29.12.2009, 21:51
Sori jos lainaan aihetta, mutta kun en haullakaan löytänyt etsimääni tietoa.
Eli kyseessä on toyota landcruiser hj61 -89.
Ohjaus jurraa koko ajan, niin kuumana kuin kylmänäkin tai se heittää hetkeksi jurraamasta, kun auton jättää tyhjäkäynnille ajon jälkeen esim: 5minuutiksi, mutta n.200metrin ajon jälkeen jurraus alkaa taas.

Edellisen omistajan toimesta siihen on laitettu toyotan oma ?moottori?öljynlauhdutin keulalle paluuputkien väliin, syylärin eteen melko ylös. Itse siihen sitten vaihoin tuossa syksyllä uudet nesteet, mutta vika ei sillä kummentunut. Paine puolen putki on laitettu kiertämään tulipellin yläreunasta simpukalle hydrauliikkaletkulla.
Eräs kaveri tuossa arveli simpukan olevan tiensäpäässä, mutta tiiä sitten oisko.

Niin ja jurina tuntuu ratissakin melko selvästi.

luppakorva
30.12.2009, 12:46
Vähän opiskeltu pumpun anatomiaa. Pajeron simpukka virtaa todennäköisesti vähemmän läpi, kun Mersun, eikä pumpun virtausventtiili tajua laittaa pumppua vapaakierrolle, vaan koittaa kokoajan tehdä painetta simpukalle - kuumenee. Vapaavirtausventtiilin jousi pitäis vaihtaa varmaan pikkuisen löysemmäksi, tai jotain muuta jekkuja. Sumpella siis kuitenkin tämä yhdisteltä pelaa? Onko tehty jotain muutoksia pumppuun tai simpukkaan?
Jasonilla varmaan samaan asiaan liittyvää vikaa, eli simpukka ei virtaa läpi, niinkuin pitäisi tai vapaavirtausventtiili ei toimi niinkuin pitäisi.

sumpe
30.12.2009, 22:20
Enpä ole tehnyt mitään kommervenkkejä ja putkien yhteis pituus taitais olla noin 60cm eli eipä ole jäähdytystä kummemmin.

luppakorva
18.01.2010, 15:13
Vaihdoin mersun pumpun pienempään, edellinen oli g:een pumppu ja nykyinen 123 korisesta. Nyt pelas ainakin yhden reissun ihan ok. Painetta sais olla varmaan vähän enemmän.

Juhizz
20.01.2010, 23:00
mInkä kokonen mahtaa tuo simpukan stefa olla?jos kävis isosta kaupunkista kyselemässä leveempää? Vaikka oisko tuo akseli kulunu,nyt pakkasilla näkyy vuotavan
tai jos laittas kaks stefaa seläkkäin siihe?
timantti tiskille soittelin niin ei oo saatavilla kuulemma ku koko tiiviste sarja,73€ ei kehtaa moista ostaa kun taitaa saaha ehjän käytetyn samalla hinnalla.koostakaa ei ollu tietoo

khonkonen
21.01.2010, 17:12
mInkä kokonen mahtaa tuo simpukan stefa olla?jos kävis isosta kaupunkista kyselemässä leveempää? Vaikka oisko tuo akseli kulunu,nyt pakkasilla näkyy vuotavan
tai jos laittas kaks stefaa seläkkäin siihe?
timantti tiskille soittelin niin ei oo saatavilla kuulemma ku koko tiiviste sarja,73€ ei kehtaa moista ostaa kun taitaa saaha ehjän käytetyn samalla hinnalla.koostakaa ei ollu tietoo

Siellä on stefa ja sit sellanen kuminen "stefa" tai mikä lie oikeelta nimeltään. Oulusta tasanto taunolta kävin ostamassa ne eikä maksanu ku alle kympin. Ei vaan ollu enää vanha tallin pöydällä et oisin voinu koon sulle tarkistaa. Pari viikkoa sitten kävin ostamassa nuo.