View Full Version : Pukkinostin hallille, vinkkejä rakenteluun...
Kolmijalka ei jaksa kunnolla nostaa kone-laatikkopaketteja, ja nyt miettiny, jos rakentelis tollasen hallille.
Toi rakenne itsessään selvä, mutta millaset pyörät tohon kannattaa laittaa....joskus ois hyvä rullailla sillä ulkonakin, sillo pyörät ei sais olla kovin kapeet ja pienet...
Tossa vielä pikkanen kuva, jotta tietää, mitä yritän tarkoittaa...( tienny ihan virallista nimeä) :D
Millainen pinta pihassa? Asfaltilla rullaa heti helpommin kuin hiekassa.
Osin kovaa, suurin osa kuitenkin kovalla hiekkapinnalla. Valtaosa käytöstä kuitenkin tulis olemaan kovalla pohjalla.
Ainakaan sorapihassa ei rullaa kunnolla muu kuin ilmakumipyörä, ne vaan maltillisessa hintaluokassa mallia huonoja. Jokunen vuosi sitten ostin erääseen pihaliikutteluhärveliin mukamas hyvät ilmakumipyörät haarukoineen... tarvinnut kuin kerran tökätä paino päällä ja heti oli vanne kierona. Vääntyi keskiön kiinnityksestä. :(
Ison jarrullisen peräkärryn nokkapyörät nurkkiin.
Toi vois olla hyvä. Kiertäs nurkkia aina vähän ylöspäin renkaiden varaan, ja sit laskee alas. Ei tulis paino renkaiden päälle nostotilanteessa...
Etuvetoauton, henkilöauton, mac pherson tolpat nurkkiin. Samalla saat kantavat ja leveät pyörät. Jonkinlaisen käännön pystyy askartelemaan ja vielä saa halutessa jousituksenkin :D
Romikselta neljä tolppaa + neljä pyörää tuskin paljoa maksaa.
Kaitsu67
04.03.2019, 23:09
Ison jarrullisen peräkärryn nokkapyörät nurkkiin.
Vähänkin enempi painoa niin ei liiku sorapihalla vaan uppoaa tai ei pyöri.
Joskus näin tutun pihalla tuollaisen, johon oli hitsailtu peräkärryn irtonavat nurkkiin. Maasturin vakipyörät taisi olla alla.
jokke-76
05.03.2019, 17:52
Mulla on vähän samanlainen pukki ja samat ajatukset. Ni löysin tämän ei pitäs heti upota .eikä mun pukki paina paljoo eikä sillä oo tarkoitus mitään kuskata. https://cdn.virtasenkauppa.fi/original/pkt-46026dt-nokkapyora-tuplarenkailla-nokkapyora-tuplarenkailla-33352-52432.jpg
BJ-40/76
06.03.2019, 00:11
Osin kovaa, suurin osa kuitenkin kovalla hiekkapinnalla. Valtaosa käytöstä kuitenkin tulis olemaan kovalla pohjalla.
Pienet pyörät, mieluummin jotkin pehmeä: esim. teräsvanteellisen kärryn nokkapyörä, taikka pelkkä pyörä.
Jos pitää kuskata maasturin kone-laatikkopaketteja, niin pitää olla melko järeä pukki... siis jos hyötykuormaa pitää kestää yli 500 kg... toki kevyempiäkin on
Ja sitten 15- 21mm vaneria arkki, josta sahataan levyt, minkä päällä liikutellaan, jos tarve pihalla liikutella.
Biltemasta saa nokkakärryn pyöriä olikohan 6e nurkkn kpl ja peltisellä vanteella, niitä kun laittaaa 4kpl niin vähintään kestää 400kg, tietysti pyörien kääntö onkin sitten vaikeampi toteuttaa muttei mahdoton, esim saman tyyppinen haarukka kiinnitys kun ruohonlekkureiden pöydissä on mutta korkeutta tulee autuamatta lisää aika paljon jolloin tuommosta tehdas häkkyrää joutuu hieman muokkaamaan ettei kippaa eteen/taakse, tietysti tuommosen voisi itsekkim tehdä 100x100 palkista jolloin muokkaamisessa on vain taivasrajana. Itelle kustanti 100x100 palkista (12m) korigrillinteko vajaat 120e kaikkineen tarvikkeineen niin senkin kannalta kannattaa puntaroida onko järkeä ostaa valmis vai tehdä itse (jos mahdollisuus)
petroman
13.03.2019, 22:37
Entäpä jos tekee osapuilleen näin: Tuommoinen tarvittavan kokoinen pukki, johon toiseen päähän navat/akseli johon esim. Auton/trailerin matalaprofiilirenkaat. Toiseen päähän kiinteät tukijalat ja kuulakytkin. Ja ostaa seuraavanlaisen vehkeen tai rakentaa jämäkämmän itse:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/452212/Perakarryn-siirtovaunu
Liekkö miten vaikeaselkoisesti esitetty, mutta älyätte kyllä toimintaperi-aatteen: kun siirtokapineen kahvoista painaa, nousee tukijalat ilmaan ja eikun menox.