PDA

View Full Version : Hiluxi ja öljypohja


hiluauto
23.02.2019, 18:46
Moottori 2l2 löytyi mutta hiacesta ja nyt siihen on löydettävä öljypohja että saadaan sovittua hiluxiin ln110 malliseen. Muut osat jotka eroavat löytyy mutta öljypohja ja varmaankin imuputki löydettävä.
2l öljypohja ei sovi kuulema mutta 4 runnerin pitäisi sopia eikö ole sama etupää hilux ja 4runner.
Miten on 97 eteenpäin onko ln170 mallinen sopiiko se siihen.
Onko jollain ohjeita miten voi hiacen tai 2l koneen pohjat muuttaa sopiviksi
Pahinta on se että autoa tarvitaan eli valmis moottori pitäisi vaihtaa vanhan tilalle vauhdilla.
Mitä olette käyttäneet öljypohjan ja lohkon välissä tiivistemassana joka kestää
JOS JOLLAIN MYYTÄVÄNÄ KYSEINEN ÖLJYPOHJA JA IMUPUTKI VAIKKA PIKKASEN HUONOKUNTOISETKIN NIIN TARJOTKAA.

Ab3
24.02.2019, 06:41
Mitä olette käyttäneet öljypohjan ja lohkon välissä tiivistemassana joka kestää


http://www.goodspeedmotoring.com/images/detailed/1/08933216.jpg?t=1485100349

Tämä todettu hyväksi. Näppärä käyttää, tässä ei mee tuo ''suulake'' tukkoon kun jätät hyllyyn vajaan purkin. Siitä iso plussa.
Hankintahinta tälle tais olla 27,90€ vai 29,90€.


Eikös tossa ole peltinen öljypohja? Senhän saa muokattua itse ja hitsailtua.. :cool: Riippuu tosin milviisii se nykynen öljypohja ei käy.

Samppa79
24.02.2019, 15:12
Pohjassa on se pahka kyljessä/alla, joka nitkuttaa "joustavat" massat irti ja taas on kuukautiset havaittavissa. Itse laitoin permatexin öljynkestävällä ja piti useita vuosia.

Samppa79
24.02.2019, 15:16
Siis tälläinen:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8641&pictureid=218933

Ab3
24.02.2019, 19:28
Pohjassa on se pahka kyljessä/alla, joka nitkuttaa "joustavat" massat irti ja taas on kuukautiset havaittavissa. Itse laitoin permatexin öljynkestävällä ja piti useita vuosia.


Aivan.. Noo, itellä tuota wurthin tavaraa hölvätty hyvällä menestyksellä useempaan autoon niin jääny ns. hyvä maku tuosta tavarasta. Tosin parempiakin voi olla, kuten tämä permatexin tavara.
QUOTE=Samppa79;1403577]Siis tälläinen:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8641&pictureid=218933[/QUOTE]


Jännä..:rolleyes:

BJ-40/76
26.02.2019, 01:09
Mitä olette käyttäneet öljypohjan ja lohkon välissä tiivistemassana joka kestää


https://www.biltema.fi/rakentaminen/kemikaalit/tiivistesilikonit/silikoni-kuumuutta-kestava-2000017141

Hintaa 6,5 euroa, ja taisi sisältää suuttimen/nokan. Nokan voi teipata jesarilla... kestää

ja jos ei halua teipata nokkaa jesarilla:
https://www.biltema.fi/rakentaminen/kemikaalit/tiivistesilikonit/suukappale-10-kpl-2000031880

Tuo käyttökelpoisena säilyminen vaatii sen, että kun korkkaat tuubin, niin ennen kuin ruuvaat tuo "nokan" paikoilleen, niin paina massaa niin paljon ulos, että tiivistä kierteet tuolla silikonilla; ja sama homma noilla 0,15 euroa kpl maksavilla irtonokilla(tuo nokan korkki jämöttyy "pilalle" parissa viikossa, pitää vaihtaa uusi nokka....
Tuo "nokka" -patruuna silikonoitu liitos kestää melkein vuoden?

Minä olen tiivistänyt tuolla lähes kaikki öljytiivistykset reilun 20v aikana, ja kertaakaa ei ole porsinut "yleistä huonouttaan"

mm. Useamman LandCruiserin perät, koneet ja vaidelaatikot on kasattu jopa vanhoilla tiivistellä, siis jos niitä on alunperin, taikka sitten ilman; kuten esim. hdj-80 öljypohjat.

K.o "halpis tiiviste" ei sovellu vuotavan; täysinäisen bensa-, eikä dsl tankin pysyvään korjaamiseen, toki vuotaminen väheni...

Jos tuossa 2,5 litran 4 sylinterisessä 2L2 koneessa on sama tapa tiivistää öljypohja, kuin 4,2 litran 6 sylinterisessä 1HD-T koneessa; Niin ainakin nuo hodarin öljypohjat on pitäneet ilman tiivistettä, KUN:

Pintojen pitää olla puhtaita; Vaikka hodari on tuotu ajamalla remppaan (kiertokangenlaakerit/tarkistus taikka vaihto) niin muutaman tunnin kuluttua öljyä ei valu liikaa, että rasvanpoistajalla saa lohkon niin puhtaaksi, että tuo "Bilteman"-silikonin saa hierottua siihen; toki öljypohja on putsattu jo aikaisemmin, ja hierottu silikoni siihen, siis tuo silikonin hierominen sormella ilmaisee, onko pinta puhdas: jos silikoni ei tartu, öljyä on liikaa.
Silikonin hierominen poistaa viimmeiset öljyjäämät ... edellyttäen että silikonia hierotaan pintaan, ja EI tarttunut silikoni pyyhitään roskiin.

-> siis idea on se, että molemmat pinnat on hierottu silikonilla noin 0,02-0,1 mm paksuudella, ja öljy ei herkästi lähde imeytymään k.o silikoni pinnalle.
Toki esim. hodarin lohkossa muutama tunti ajon jälkeen, pitää öljyä siivota "jatkuvasti" paperilla, joka on imukykyinen....
Ja sitten se varsinainen tiivistekerros, hodarin peltisen öljypohjan paltteen päälle olen vetänyt noin 3mm vahvan "pötkön" , ja samantien siihen "nimelliseen momenttiin" kiristäen; toki 4-7? portaassa.
Ja en ole yleensä jälkikiristänyt, koska silikoni liimaa myös pultit, ja tuo "jämähtänyt silikonipötkö" on kiinni molemmissa tiivistettävissä pinnoissa.

Tuo "permatex" on pannassa, ostin sitä paikallisesta laakeri kaupasta, ja nimenomaan tuon vm. -81/-82 mitsubishi galantin 2,3 td laatikkoremontiin:
vaihdoin kytkinakselin laakerin, ja tiivistin tuon pohjapellin, kuten muutkin, tuolla...
Olikohan vuosi noin 1989? vai -90?

Tuo "permatex tuubin jämä" voi vielä löytyä seiltä latvavesiltä....

Samppa79
26.02.2019, 07:56
Kaikki varmaan pelaa oikein vedettynä. Pointti oli se että öljypohjan painon ja muodon takia kannattaa panostaa tiivistykseen. Pohja on melko v-mäinen irroittaa koska perä pitää laskea edestä pois.

BJ-40/76
27.02.2019, 00:06
Kaikki varmaan pelaa oikein vedettynä. Pointti oli se että öljypohjan painon ja muodon takia kannattaa panostaa tiivistykseen. Pohja on melko v-mäinen irroittaa koska perä pitää laskea edestä pois.

Kaikki ei osaa... siis n. 30 v sitten... minä ostin tuon permatex: tuubin paikallisesta laakerikaupasta kylmäkaapista: ja torstaina tiivistin mitsun laatikon pohjapellin, ja tunnin? jälkeen öljyt sisään.....
Ja aamulla nuo öljyt valui pitkin Saaristonkatua; siis ennen kuin olusille, pohjapelti pois, ja kunnollinen puhdistus, ja permatex saumaan.....
Olusten jälkeen Mitsun vaihdelaatikon öljyt on siellä samassa hiekkaharjussa, missä tuo permatex- tuubikin.... siis heitin sen "hevon...."

Iisalmesta löytyi halpakauppa, josta sai ostaa "tiivistesilikonia", ja gl-4 luokiteltua/merkittyä öljyä...

tuo halpakaupan "tiivistesilikoni" oli tehnyt työnsä.....

Tuo alkuperinen permatex- tuubi, (lienee edelleen siellä mäntykankaalla.....) saimaan latvavesissä.........


Kuten sanoin, niin 30v...

nyt tuos xxxxxtex on varmaan parempi....

hiluauto
01.03.2019, 14:36
sampa 79 ei näköjään harrasta yksityisviestejä niin kysytään tätä kautta
Kuvan öljypohja kuuluu mihin malliin ei ainakaan ln110 malliseen eli 89-97 2.4diesel 4wd mutta sopiiko ylläkuvattu öljypohja niihin eli mahtuuko etuakselin takia paikoilleen

Samppa79
01.03.2019, 17:15
On jäänyt vähemmälle viimepäivinä lueskelu töittenkin takia. Öljypohja on -91 vuosimallin 4-runnerista. 2.4 2LT2 koneesta.

Samppa79
01.03.2019, 17:23
Laitoin YV:nä vastauksia kysymyksiisi.

2,4TD
02.03.2019, 06:11
On jäänyt vähemmälle viimepäivinä lueskelu töittenkin takia. Öljypohja on -91 vuosimallin 4-runnerista. 2.4 2LT2 koneesta.

91 ei ollut 2LT2 koneet vielä noissa ja ei toi öljypohja ainakaan 2LT2 koneesta ole.
Itsellä oli 99 Hiluxi ja siinä oli 2LT2 kone ja sama autohan toi Runneri on.

Samppa79
02.03.2019, 07:12
Alkuperäisessä kysymyksessä kyseltii hommaan mm. Runnerin öljypohjaa. Kuva on omasta autosta kymmenen vuoden takaa. Vakio suomiauto, alkuperäisellä koneella. Kone tarkalleen mallia 2LTII.
Siis tällaisesta perus risukeulasta:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8641&pictureid=218967

Minkäainen pohja saman ikäisessä hiluxissa on, jos se ei ole samanlainen?

Samppa79
02.03.2019, 07:32
https://www.google.com/search?q=toyota+hilux+ln110+oilpan&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjBkqGq3eLgAhVJmIsKHSV2ANIQ_AUIBigB&biw=360&bih=616#mhpiv=0&spf=1551504687233

bluevan
02.03.2019, 07:42
Mullakin muutama 2L2 hiluxin kone tuolla aarreaitassa muttei niissä
yhdessäkään ole tuollaista pahkaa kyljessä vaan ihan normi suorakylkisiä :O

Samppa79
02.03.2019, 08:16
Onhan noissa varmaan eroja,hiluxissa ja 4runnerissa, vaikka keula on samanlainen. Sinne ei varmaan kannata etsiä runnerin pohjaa, jos hilussa on alkuperäinen yksinkertaisempi. Miksi et käytä sitä, vai eikö sekään passaa 2l2 koneeseen?