Kirjaudu sisään

View Full Version : Etuakselin öljyvuoto


Erska91
19.02.2019, 01:32
Eli tuli siis vihdoin hommattua neliveto hiluxi monen vuoden kiroamisen jälkeen takavedosta. Kyseessä on kai vissiin se ln46? Vm 82. Tossa hallilla viikonloppuna kattelin että pelkääjänpuoken etuakselin kääntömurikan kautta (oikeenimi?) kusee öljyä pihalle.
Eli kymysys on, että mitä osia tarvii hommata ja paljonko pitää varata aikaa. Etujarrut ravistaa niin kivasti, että ainakin ne. Mutta kun purkaa pitää kaikkea, niin olis kiva tietää mitä vaihtaa samaan vaivaan.

artsi777
19.02.2019, 07:59
Siellä vuotaa vetoakselin stefa peräöljyä sinne kääntöpään maljan sisälle missä kuuluisi olla vain vaseliinia. Jos jarrulevyjen vaihtoon olet alkamassa niin samalla saa hyvin sitten nuo stefat uusittua. Aikaa on syytä varata jokunen tunti jos ei ole ennen purkanut.
Osia kyseiseen projektiin löytyy hyvin ainakin tuolta -> http://www.tamgears.com/

BJ-40/76
19.02.2019, 23:59
Eli tuli siis vihdoin hommattua neliveto hiluxi monen vuoden kiroamisen jälkeen takavedosta. Kyseessä on kai vissiin se ln46? Vm 82. Tossa hallilla viikonloppuna kattelin että pelkääjänpuoken etuakselin kääntömurikan kautta (oikeenimi?) kusee öljyä pihalle.
Eli kymysys on, että mitä osia tarvii hommata ja paljonko pitää varata aikaa. Etujarrut ravistaa niin kivasti, että ainakin ne. Mutta kun purkaa pitää kaikkea, niin olis kiva tietää mitä vaihtaa samaan vaivaan.

Akseliputkesta lähtee etuperän huohotin, se on yleensä ainakin osasyynä noihin "kääntöpään"/-maljan"/olka-akselin öljyvuotoihin

Siis kun huohottimen yläpään venttiilii on vuosikymmenien suolakylvyissä saanut tarpeeksi paskaa sisäänsä, niin on tukossa. (olikohan v.-82 tuo takaiskuventtiili? Mutta tarkista huohotin ensimmäiseksi! samoin takaperän- ja jakiksen huohottimet)
Muutama positivisessä mielessä "käsistään kätevä" harrastaja on jatkanut huohottimien letkuja niin paljon, että letkun päähän laitettu mopon? bensansuodatin on työnnetty runkoaisan sisään, ja nimenomaan niin päin, että mahdollinen kondesiovesi valuu suodattimesta ulos.
Jos meinaat ajaa syvässä vedessä, niin huohotin kannattaa jatkaa esim. hytin takapilariin ikkunan puoliväliin?
JA ILMAN MITÄÄN TAKAISKUVENTTIILEITÄ (siis tuo takaiskuventiili päästää toimiessaan lämminneen perän ylipaineen ulos, ja kun perä öljyineen jäähtyy, niin "imasee-" ilmaa, ja mahdollisen öljyn takaisin öljytilaan 2 tai 3:lla tiivistepinnalla olevista stefoista.
Japanissa autot ei saa merkitä parkkipaikkaansa öljyllä.

p.s jos vaihdat vetoakselin stefan, niin laita alkuperäinen tai ns. vahvistettu/tuplahuuli, joka sietää akselin epäkeskeisyyttä (Tamgearsilta löytynee)

Erska91
20.02.2019, 01:23
Akseliputkesta lähtee etuperän huohotin, se on yleensä ainakin osasyynä noihin "kääntöpään"/-maljan"/olka-akselin öljyvuotoihin

Siis kun huohottimen yläpään venttiilii on vuosikymmenien suolakylvyissä saanut tarpeeksi paskaa sisäänsä, niin on tukossa. (olikohan v.-82 tuo takaiskuventtiili? Mutta tarkista huohotin ensimmäiseksi! samoin takaperän- ja jakiksen huohottimet)
Muutama positivisessä mielessä "käsistään kätevä" harrastaja on jatkanut huohottimien letkuja niin paljon, että letkun päähän laitettu mopon? bensansuodatin on työnnetty runkoaisan sisään, ja nimenomaan niin päin, että mahdollinen kondesiovesi valuu suodattimesta ulos.
Jos meinaat ajaa syvässä vedessä, niin huohotin kannattaa jatkaa esim. hytin takapilariin ikkunan puoliväliin?
JA ILMAN MITÄÄN TAKAISKUVENTTIILEITÄ (siis tuo takaiskuventiili päästää toimiessaan lämminneen perän ylipaineen ulos, ja kun perä öljyineen jäähtyy, niin "imasee-" ilmaa, ja mahdollisen öljyn takaisin öljytilaan 2 tai 3:lla tiivistepinnalla olevista stefoista.
Japanissa autot ei saa merkitä parkkipaikkaansa öljyllä.

p.s jos vaihdat vetoakselin stefan, niin laita alkuperäinen tai ns. vahvistettu/tuplahuuli, joka sietää akselin epäkeskeisyyttä (Tamgearsilta löytynee)

Jaa eipä tullutkaan tuo huohotin mieleen. Pitää kattoo ne läpi tässä joku päivä kun ehtii. Kiitos vastauksista.

turakki
20.02.2019, 15:50
Itse varautuisin samaan konkurssiin vaihtamaan pronssiholkit ja kääntöpään laakerit.