PDA

View Full Version : Jarruton 825 kg O1- luokan peräkärryn "ajokortti" ja renkaat


BJ-40/76
17.02.2019, 20:46
Voisko Matti tai joku muu, joka todella tietää, kertoa että miten asiat on:

Siis:

Voiko henkilöauto maasturilla vetää B-kortilla tuota 825 kg;n O1-luokan peräkärryä, jos yhdistelmän kokonaismassat ylittää 3500 kg?

Voiko kuorma-autolla C-kortilla vetää tuommoista 825 kg:n O1-luokan kärryä?

Pitääkö tuossa 825 kg;n O1-luokan kärryssä olla talvirenkaat; siis nastarenkaat jos vetoautossa on?


Ja minä tiedän, että 750kg jarruttomassa O1-luokan kärryssä ei tarvi talvirenkaita, ja sitä saa vetää ilman e-kirjainta kortissa; riittää, että on kortti vetoauton kuljettamiseen.

pee
17.02.2019, 21:57
Jos tuota on uskominen, niin tuli itellekin uutta tietoa:

https://www.akuvaunut.fi/hyoedyllistae-tietoa

BJ-40/76
17.02.2019, 23:15
Jos tuota on uskominen, niin tuli itellekin uutta tietoa:

https://www.akuvaunut.fi/hyoedyllistae-tietoa

Tuolta sinun linkistä:

""""""""""""ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ

B-LUOKAN AJOKORTTI:

B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 825 kg painava perävaunu.
Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeitaan 3500 + 825 = 4325 kg."""""""""""""



Älä pee tykkää huonoa:o....

Mutta:

JOS O1-luokan peräkärrystä saa renkaiden kautta tiehen tulla 750 kg,
NIIN veturin renkaille saa TUON MUKAAN tulla 4325-750= 3575 KG !

Ja aina puhutaan max 3500 kg.
(siis kärry perässä saa ajaa raskaampaa veturia, kuin ilman kärryä?)

Toivottavasti joku tietää faktatietoa.

ajelija
18.02.2019, 03:45
Eihän tuossa 825kg ole kuin kärryn akselilta/akseleilta maksimi vaakapaino 750kg+75kg joka kohdistuu vetoautona käytettävään autoon mikä tietenkin vähentää sitten vetoauton kantavuutta.

Ja vetoauton B kortilla saa ajaa max 3500kg henkilöautoa/pakettiautoa ja sillä saa vetää 750kg kärryä. Eli jos 750kg päälle aisapainoa 75kg niin se vähentää sitten vetoauton kantavuutta.
Näin ollen B kortilla esimerkin kaltaisen "yhdistelmän" kokonaismassa saa olla 4250kg.

Ja otetaan vielä esimerkki jos kärry onkin jarrullinen niin B kortilla saa vetää esimerkiksi 2000kg kokonaismalla olevalla henkilöautolla kokonaismassaltaan 1500kg jarrullista kärryä. Tällöin kokonaisuudistuksen on Max 3500kg edellyttäen että autolla saa vetää kyseessä olevan painoista jarrullista kärryä.

smgt
18.02.2019, 10:21
Millä autolla saa vetää jarrutonta mikä painaa yli 750kiloa? Harvassa on edes 750kiloa vetävät henkilöautot.

-MaTTi-
18.02.2019, 11:40
Voisko Matti tai joku muu, joka todella tietää, kertoa että miten asiat on:

Siis:

Voiko henkilöauto maasturilla vetää B-kortilla tuota 825 kg;n O1-luokan peräkärryä, jos yhdistelmän kokonaismassat ylittää 3500 kg?

Riippuu tulkinnasta, etenkin jos 4250 kg yhdistelmämassa ylittyy. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-tama-ajokorttiasia-ahdistaa-jopa-asiantuntijaa-hankalimmassa-tilanteessa-on-peravaunun-kayttaja/6357736
Tällä hetkellä voimassaoleva ajokorttilaki ei salli jos sitä suoraan lukee.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386
Voiko kuorma-autolla C-kortilla vetää tuommoista 825 kg:n O1-luokan kärryä?
Sama homma kuin edellisessä.

Pitääkö tuossa 825 kg;n O1-luokan kärryssä olla talvirenkaat; siis nastarenkaat jos vetoautossa on?
Jälleen epäselvää, laissa puhutaan yli 750 kg:n kokonaismassasta, mutta mainitaan (O2). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L3P17
1.6.2020 voimaantulevassa laissa selvempi, puhutaan luokittelumassaltaan yli 750 kg olevasta. 825 kg kärry luokittelumassahan on 750 kg.
Millä autolla saa vetää jarrutonta mikä painaa yli 750kiloa? Harvassa on edes 750kiloa vetävät henkilöautot.
Pari linkkiä, tuo luokittelumassa on se taikasana, mutta ei vielä joka pykälään asti selvinnyt.
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1386768495/1210f41392ec5107cfd71a8c26a09fee/13768-Tiedote_5_2013.pdf
https://arkisto.trafi.fi/uutisarkisto/3363/jarruttomien_kevyiden_peravaunujen_kokonaismassa_v oi_olla_825_kg

BJ-40/76
19.02.2019, 01:09
ja jos jotain täsmätietoa ylläölevaan, niin perusteluineen....

-MaTTi-
20.02.2019, 16:16
ja jos jotain täsmätietoa ylläölevaan, niin perusteluineen....
Traficom ympännyt nyttemmin sivulleen: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/usein-kysyttya-peravaunujen-massojen-saantelysta

Timo_L
20.02.2019, 17:31
Ja tuostahan siis selviää, että henkilöautolla B- kortilla vetäessä yhdistelmän kokonaismassa ei saa ylittää 825kg kärryn kanssa 3500kg, ja että C- ja C1- korteilla saa vetää vain maksimissaan 750kg O1- luokan perävaunua, muuten tarvitsee CE tai C1E- kortin.

Suomeksi sanottuna, kun puhutaan O1- luokan kärryistä joiden kokonaismassat on joko 750kg (vanhat) tai 825kg (uudet ko. luokituksen mukaiset 750kg + 75kg kärryt):
B- kortilla voi vetää yhdistelmää mikä on otteessa olevilta kokonaismassoiltaan 3500kg +750kg
B- kortilla EI voi vetää yhdistelmää mikä on 3500kg + 825kg (vaatii BE- kortin)
C-/C1- kortilla voi vetää yhdistelmää mikä on ko. luokan vetoauto + 750kg
C-/C1- kortilla EI voi vetää yhdistelmää mikä on ko. luokan vetoauto + 825kg

Ja laista/ Trafin sivuilta todettuna, luonnollisesti vanha kokonaismassaltaan 750kg O1- kärry saa todellakin painaa vain 750kg, eli esim. 10% aisapainolla 75kg aisalla ja 675kg renkailla.

BJ-40/76
20.02.2019, 19:20
Traficom ympännyt nyttemmin sivulleen: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/usein-kysyttya-peravaunujen-massojen-saantelysta

Melko tutulta näyttää:D

Kerrankin tuo ent. trafi on saanut jotain hyödyllistä aikaan.

Kiitti Matille linkistä.

Kojootti324
22.02.2019, 09:54
Millä autolla saa vetää jarrutonta mikä painaa yli 750kiloa? Harvassa on edes 750kiloa vetävät henkilöautot.

Tommosen löysin!

Suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan 825 kg perävaunua voi vetää autolla, jonka suurin sallittu hinattava massa on 550 kg. Tällöin perävaunun pyörien kautta maahan voi kohdistua enintään 550 kg.

(Puitedirektiivi 2007/46/EY)

Tää oli mulle uus tieto

Suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan 825 kg perävaunua voi vetää autolla, jonka suurin sallittu hinattava massa on 750 kg. Tällöin perävaunun pyörien kautta maahan voi kohdistua enintään 750 kg.

(Puitedirektiivi 2007/46/EY)

-MaTTi-
22.02.2019, 10:18
^ Puhutaan kytkentämassasta, tuttu vanha juttu. Toi 825 kg voi olla ihan yhtä hyvin vaikka 3500 kg. Korttiasiat menee vaan aina teoreettisilla eli kokonaismassoilla.

Timo_L
22.02.2019, 10:47
Jeps, ei tuossa ole mikään muuttunut eikä siinä ole mitään uutta.

Rekisteriotteissa olevat vetoauton- ja perävaunun kokonaismassat määrittää vaadittavan ajokorttiluokan, ja vastaavasti vetoauton rekisteriotteessa olevat vetomassat määrittää sen kuinka painavaa kärryä todelliselta kytkentämassaltaan voi vetää.

Eli juuri esim. tuo että jollain pikkuautolla saa vetää vain 550kg jarrutonta ja 1000kg jarrullista -> 750kg tai 825kg O1- kärryä saa vetää, kunhan kärryn renkailla oleva massa ei ylitä 550kg ja vetokoukulla max. 75kg (jos auton koukku on luokiteltu sellaiselle pystykuormalle).
Vastaavasti samaan autoon voi kytkeä esim omamassaltaan 650kg painavan 3500kg kokonaismassaisen jarrullisen O2- autotrailerin, kunhan trailerin akseleilla oleva todellinen massa kuormattuna ei ylitä 1000kg.

Yllämainituissa esimerkeissä ekaa yhdistelmää voi vetää B- kortilla, jälkimmäinen vaatisi BE- kortin (yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500kg, ja sen kokonaismassa ylittää myös B96- oikeuden mukaisen max. 4250kg).

Nehän tulee suoraan tästä:

"B

* Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.
* Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
* Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg.

Sisältää AM/120-, AM/121- ja T-luokkien ajo-oikeudet.


B/96:

* B/96-yhdistelmän ajokortilla saa kuljettaa sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto (kokonaismassa enintään 3 500 kg) ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg.


BE:

*Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto (3 500 kg) ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg."


Toi B/96 on sinällään vähän hassu ajettava B- kortin päälle, että hinnaltaan se ei kauheasti poikkea BE- kortista. B/96 vaatii 15min. käsittelykokeen ja 45min. ajokokeen, BE:ssä teoriakoe, 15min. käsittelykoe ja 60min. ajokoe - hintaero ei siis ole kummoinen.

BE- kortin käsittely- ja ajokokeessa yhdistelmän kokonaismassan täytyy olla yli 3500kg, perävaunun kokonaismassa väh.1000kg ja todellinen massa min.800kg, ja perävaunun korkeus jaleveys sellainen että vetoautosta näkee taakse vain vetoauton sivupeilejä käyttäen. Vetoauton rakenteellinen nopeus oltava vähintään 100km/h.
B/96- kortille vastaavat vaatimukset on helpommat, vetoauto B- luokassa, yhdistelmän kokonaismassa oltava 3500-4250kg välillä, ja perävaunun kokonaismassa täytyy ylittää 750kg. Muita vaatimuksia ei ole.
Edit: vaatimukset katsottu finlexistä.

Julle vaan
22.02.2019, 11:34
Kyllä näistä nyt sekasin menee... Trafin sivuilla luki noin

"B-ajo-oikeudella saa ajaa yhdistelmää, joka ei ylitä vetoauton kokonaismassan osalta 3 500 kg eikä perävaunun kokonaismassan osalta 750 kg.
Jos perävaunun kokonaismassa on 825 kg, yhdistelmän yhteenlaskettu kokonaismassa ei tällöin saa ylittää 3 500 kg. Tässä tapauksessa vetoauton kokonaismassa voi siis olla enintään 2 675 kg."

Eli esim. itellä kun on L200 pikuppi missä kokonaismassa 2800 kiloa niin vanhoja jarruttomia 750kg kärrejä saa kiskoa perässä B-kortilla mutta uusia 825 kilosia "pikkumuuleja" ei saakkaan onko näin? Taitaa olla monen pakun perässä uus jarruton kärry laiton jos kuskilla vaan B-kortti? Mitä mä ymmärsin väärin?

Timo_L
22.02.2019, 12:45
Kyllä näistä nyt sekasin menee... Trafin sivuilla luki noin

"B-ajo-oikeudella saa ajaa yhdistelmää, joka ei ylitä vetoauton kokonaismassan osalta 3 500 kg eikä perävaunun kokonaismassan osalta 750 kg.
Jos perävaunun kokonaismassa on 825 kg, yhdistelmän yhteenlaskettu kokonaismassa ei tällöin saa ylittää 3 500 kg. Tässä tapauksessa vetoauton kokonaismassa voi siis olla enintään 2 675 kg."

Eli esim. itellä kun on L200 pikuppi missä kokonaismassa 2800 kiloa niin vanhoja jarruttomia 750kg kärrejä saa kiskoa perässä B-kortilla mutta uusia 825 kilosia "pikkumuuleja" ei saakkaan onko näin? Taitaa olla monen pakun perässä uus jarruton kärry laiton jos kuskilla vaan B-kortti? Mitä mä ymmärsin väärin?

Kyllä, juuri näin fiksu tuo asetus on kun katsoo sekä Finlexistä lakia että Trafin muistiota asiasta. Siinä olisi ehkä vähän hiomisen varaa :D

Toki sitä uutta kärryä saisi kiskoa B- kortilla ajettavalla M1(g) tai N1(g) ajoneuvolla, jonka kokonaismassa on maksimissaan 4250kg-825kg = 3425kg jos käy suorittamassa B/96 kortin.
B/96 = Käsittely- ja ajokoe sillä omalla yhdistelmällä kunhan kärryn kokonaismassa on yli 750kg ja yhdistelmän kokonaismassa 3500kg-4250kg välillä. Aikaa menee n. tunti + matkat ja maksaa satasen pintaan. Sitten se on taas laillista.

Käsittelykoe on ihan naurettavan helppo jos on kärryä vetänyt. Aikaa on 15min., itsellä meni BE- korttia suorittaessa kaikessa rauhassa tehden reilusti alle 5 min.

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1526643153/dc5bc6e8fac505319538ce1250e84adc/30555-Kasittelykokeet_ja_-tehtavat_1_7_2018_alkaen.pdf

dodge3500
22.02.2019, 18:53
Mulla makso "pikku" E 270e ja ois pitäny kuulemma kestää se 15min + 30min ajoo liikenteessä, mut kesti noin 15min.
Kärryn piti painaa todistetusti yli 800kg ja takalasista ei saanu nähdä kärryn takakulmia

Timo_L
22.02.2019, 19:16
Mulla makso "pikku" E 270e ja ois pitäny kuulemma kestää se 15min + 30min ajoo liikenteessä, mut kesti noin 15min.
Kärryn piti painaa todistetusti yli 800kg ja takalasista ei saanu nähdä kärryn takakulmia

15min. (maksimiaika) + 60 min nykyään. Mulla meni se vajaa 5 min käsittelyssä, ja taisi jossain 10-15 min. jälkeen inssi tokaista tien päällä kyydissä istuessaan että kurvataanko takaisin, tuntuu homma sujuvan :D

Kattelin huvikseen tuon C1E/ CE- käsittelykokeen vaatimukset ja käytettävän tilan, ja totesin että töissä pyöritetään paljon pienemmissä tiloissa vaikeampia tehtäviä - ja työnantaja ei oikein tykkäisi jos 30sekunnin- 2 minuutin suoritukseen käyttäisi 15 minuuttia :o

BJ-40/76
23.02.2019, 01:06
Jeps, ei tuossa ole mikään muuttunut eikä siinä ole mitään uutta.

Rekisteriotteissa olevat vetoauton- ja perävaunun kokonaismassat määrittää vaadittavan ajokorttiluokan, ja vastaavasti vetoauton rekisteriotteessa olevat vetomassat määrittää sen kuinka painavaa kärryä todelliselta kytkentämassaltaan voi vetää.

Eli juuri esim. tuo että jollain pikkuautolla saa vetää vain 550kg jarrutonta ja 1000kg jarrullista -> 750kg tai 825kg O1- kärryä saa vetää, kunhan kärryn renkailla oleva massa ei ylitä 550kg ja vetokoukulla max. 75kg (jos auton koukku on luokiteltu sellaiselle pystykuormalle).



Kyllä näistä nyt sekasin menee... Trafin sivuilla luki noin

"B-ajo-oikeudella saa ajaa yhdistelmää, joka ei ylitä vetoauton kokonaismassan osalta 3 500 kg eikä perävaunun kokonaismassan osalta 750 kg.
Jos perävaunun kokonaismassa on 825 kg, yhdistelmän yhteenlaskettu kokonaismassa ei tällöin saa ylittää 3 500 kg. Tässä tapauksessa vetoauton kokonaismassa voi siis olla enintään 2 675 kg."

Eli esim. itellä kun on L200 pikuppi missä kokonaismassa 2800 kiloa niin vanhoja jarruttomia 750kg kärrejä saa kiskoa perässä B-kortilla mutta uusia 825 kilosia "pikkumuuleja" ei saakkaan onko näin? Taitaa olla monen pakun perässä uus jarruton kärry laiton jos kuskilla vaan B-kortti? Mitä mä ymmärsin väärin?

lainaus: "Timo_L "Jeps, ei tuossa ole mikään muuttunut eikä siinä ole mitään uutta."
-> Miten auton (jarrutonta max 550kg) koukulla voi olla 75kg O1 peräkärryn aisapainoa?
Siis suomessa.

ja jos O1 kärryn rekisteriotteessa on kokonaispaino max 750kg, niin ei tarvi E kirjainta B taikka C kortin perään, kunhan kortti riittää vetoautolle.

Jos tuo O1 kärryn kokonaismassa on (topiikin otsikon mukainen) 825kg, niin

Niin B-kortilla voi k.o kärryä vetää max 2675 kokonaispainoisella vetoautolla.

Ja tuolla kuorma-auto puolella tulee vielä? enempi ongelmia tuosta O1/825...

"Julle vaan": kun tuon sinun mitsun kokonaispaino on tuo 2800 kg, niin B kortilla voit vetää perinteistä 750kg kärryä, mutta jos kärryn kokonaispaino on tuo uusi 825kg, niin pitää olla korttiin lisää e.......


Ja tuolla kuorma-auto puolella tulee vielä? enempi ongelmia tuosta O1/825...

Timo_L
23.02.2019, 09:03
lainaus: "Timo_L "Jeps, ei tuossa ole mikään muuttunut eikä siinä ole mitään uutta."
-> Miten auton (jarrutonta max 550kg) koukulla voi olla 75kg O1 peräkärryn aisapainoa?
Siis suomessa.

Siten, että kärryn kuormaa 75kg aisapainolle. Ja 825kg kärryissä se 75kg on oltava, jotta koko 825kg saa käyttöön.
Aisapainoa olisi hyvä olla se 10% kärryn kuormasta, tosin trafin propaganda puhuu 5% kärryn todellisesta massasta mutta minimissään 30kg O1- luokan kärryissä.

Tietysti jos jollain ihan pikkukinnerilla vetää niin kait tuota 30kg voi käyttää tyhjällä kärryllä, mutta jos on isompi auto niin en näe yhtään mitään järkeä tuollaiseen höyhenenkevyeen aisapainoon.

Ja sitten vielä vastakysymys: Miksi Suomessa EI voisi olla O1- luokan kärryllä 75kg aisapainoa? Mikä sen estäisi? Mikä sen kieltäisi?
Ainoat rajoitteet on että mille pystykuormalle vetokoukku on luokiteltu, ja rajoittaako kärryn aisa tai lukkolaite rajoituksia.


ja jos O1 kärryn rekisteriotteessa on kokonaispaino max 750kg, niin ei tarvi E kirjainta B taikka C kortin perään, kunhan kortti riittää vetoautolle.

Onko joku jossain väittänyt että 750kg kärryllä tarttisi BE:tä tai B/96:tta?

Jos tuo O1 kärryn kokonaismassa on (topiikin otsikon mukainen) 825kg, niin

Niin B-kortilla voi k.o kärryä vetää max 2675 kokonaispainoisella vetoautolla.

No niinhän minä tuossa jo kirjoitin, ja niin se taisi olla tuolla Trafin opuksissakin.

Ja tuolla kuorma-auto puolella tulee vielä? enempi ongelmia tuosta O1/825...

C1E on minimi 825kg kärrylle kuorma-autopuolella.


"Julle vaan": kun tuon sinun mitsun kokonaispaino on tuo 2800 kg, niin B kortilla voit vetää perinteistä 750kg kärryä, mutta jos kärryn kokonaispaino on tuo uusi 825kg, niin pitää olla korttiin lisää e......

Ei tarvitse, vaan riittää B/96. Yhdistelmän kokonaismassa on 3500kg-4250kg välillä niin EI tarvitse BE:tä.

-MaTTi-
23.02.2019, 11:02
Siten, että kärryn kuormaa 75kg aisapainolle. Ja 825kg kärryissä se 75kg on oltava, jotta koko 825kg saa käyttöön.
Aisapainoa olisi hyvä olla se 10% kärryn kuormasta, tosin trafin propaganda puhuu 5% kärryn todellisesta massasta mutta minimissään 30kg O1- luokan kärryissä.

Ja sitten vielä vastakysymys: Miksi Suomessa EI voisi olla O1- luokan kärryllä 75kg aisapainoa? Mikä sen estäisi? Mikä sen kieltäisi?
Ainoat rajoitteet on että mille pystykuormalle vetokoukku on luokiteltu, ja rajoittaako kärryn aisa tai lukkolaite rajoituksia.

Laki rajaa pystykuorman max. 10%:iin: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L6P46

Tuo oli muistaakseni vielä vuosi sitten vain max. 4%. :eek: Perustui kait siihen että auton vetolaitteet on mitoitettava minimissään 4% pystykuormalle. Mut eihän se käytännössä riittänyt, monessa esim. tyhjänä 1600 kg painavassa asuntovaunussa oli jo tyhjänä 75 kg aisapaino. Onneks nostaneet tuohon 10%:iin, järkevämpi vielä olis että kuitenkin sallittais se mitä auton valmistaja on sallinut.

Timo_L
23.02.2019, 11:26
Noh, tuo oli sitten itselle uutta. Outoa kyllä, että isoissa koukuissa on ihan yleisesti 150-200kg luokiteltu aisapaino ja silti vain 10% maksimi on sallittu. Alle 10% aisapaino on sitten taas usein jo ihan liian vähän.

Reino
23.02.2019, 11:52
Minulla oli kortti kuivumassa tuon pykälän tulkinnan vuoksi. Vedin autolla jossa 1850kg vetomassa 2000kg kärryä tyhjänä.Taskussa Kuormautokortti. Ei riittänyt kun pitää olla pikkuE ja sillä siisti sano Poliisi. Kuormalla ei ole väliä eikä kestävyydellä eikä millään muullakaan kunhan pysytään lain sisäpuolella. Kuormat on ihan eri juttunsa
850kg koskee vain niitä autoja jotka on sallittuja tuolle kuormalle ja aisapainoille.
Annan ystävän neuvon, kun aijotte ajaa jotain yhdistelmää
niin paperit mukaan ja katastustoimistoon ja paperit tiskiin
, kysymys perään onko laintarkoittama oikeus kuljettaa tätä yhdistelmää.Muuten on arpomista ja voitte hyvässä lykyssä olla vuoden ilman korttia. Selvisin kuukaudella kun ei ollut muuta rikettä. Kuorma päällä ja sitomatta niin murhastakaan ei saa samaa tuomiota, minä sain 460€ pikavoiton. Kysyminen kannattaa.https://forums.offipalsta.com/images/icons/icon4.gif

Timo_L
23.02.2019, 12:02
No toihan on ihan päivänselvää tapauksessasi että kortti lähtee, kun ei sinulla ollut ajo-oikeutta kyseiseen yhdistelmään.
C- kortti oikeuttaa ajamaan kuorma-autoa, ei vetämään henkilöautolla yhdistelmää mikä vaatii BE:n.
Ei se ollut mikään "pykälän tulkinta", vaan ihan selkeä tapaus. Kuten ylläkin on jo mainittu ja moneen kertaan täällä(kin) palstalla - kuten myös Trafin ohjeissa - mainittu, niin yhdistelmän kokonaismassat määrittelee sen mikä ajokorttiluokka pitää löytyä.
Vastaavasti todelliset massat määrittää sen mitä autolla saa vetää.

BE- kortilla et olisi sakkoja saanut etkä olisi korttia menettänyt.


Eli saat vetää vaikka 3500kg kokonaismassaista jarrullista 600kg tyhjänä painavaa kärryä pikkuautolla jossa on otteessa sallittu 1000kg jarrullisen kärryn vetopaino - kunhan kärry ei paina lastattuna yli 1000kg ja taskussa on vähintään BE- kortti. Tässä myös C1E, CE, D1E ja DE kävisi, koska ne kaikki sisältää BE- ajo-oikeuden. Sen sijaan pelkkä C1, C, D1 tai D ei siihen riitä.


850kg koskee vain niitä autoja jotka on sallittuja tuolle kuormalle ja aisapainoille.

Mikä 850kg?

-MaTTi-
23.02.2019, 14:13
Annan ystävän neuvon, kun aijotte ajaa jotain yhdistelmää
niin paperit mukaan ja katastustoimistoon ja paperit tiskiin
, kysymys perään onko laintarkoittama oikeus kuljettaa tätä yhdistelmää.Muuten on arpomista ja voitte hyvässä lykyssä olla vuoden ilman korttia.
Ajokorttiasiat ei kuulu katsastusasemille, eikä edes tuota kytkentämassaa valitettavasti osaa moni katsastusmieskään selittää oikein kun ei asia hänelle kuulu. Raskaan kaluston kärrymassat ja niiden kytkentä kuuluu taas lisäkoulutukseen jos niistä kyse.

Finlexistä ajantasaiset pykälät ajokorttilaista ja ajoneuvojen käytöstä tiellä niin siinä on faktat, loppu on tulkintaa (jos sitä vielä väliin sopii). Ja termit haltuun ennen sitä: omamassa, kytkentämassa, kokonaismassa, yhdistelmämassa.

jmk
23.02.2019, 14:34
Paitsi jos kysyy sellaiselta katsastusasemalta joka ottaa ajokortti tutkintoja vastaan, siellä saattavat tietää asiasta jotain

-MaTTi-
23.02.2019, 14:46
Paitsi jos kysyy sellaiselta katsastusasemalta joka ottaa ajokortti tutkintoja vastaan, siellä saattavat tietää asiasta jotain
Joku Ajovarman paikka joo, mut se ei liity katsastustoimintaan vaikka samalta kassalta saatetaankin myydä.

BJ-40/76
23.02.2019, 23:40
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
lainaus: "Timo_L "Jeps, ei tuossa ole mikään muuttunut eikä siinä ole mitään uutta."
-> Miten auton (jarrutonta max 550kg) koukulla voi olla 75kg O1 peräkärryn aisapainoa?
Siis suomessa.

Siten, että kärryn kuormaa 75kg aisapainolle. Ja 825kg kärryissä se 75kg on oltava, jotta koko 825kg saa käyttöön.
Aisapainoa olisi hyvä olla se 10% kärryn kuormasta, tosin trafin propaganda puhuu 5% kärryn todellisesta massasta mutta minimissään 30kg O1- luokan kärryissä.

Tietysti jos jollain ihan pikkukinnerilla vetää niin kait tuota 30kg voi käyttää tyhjällä kärryllä, mutta jos on isompi auto niin en näe yhtään mitään järkeä tuollaiseen höyhenenkevyeen aisapainoon.

Ja sitten vielä vastakysymys: Miksi Suomessa EI voisi olla O1- luokan kärryllä 75kg aisapainoa? Mikä sen estäisi? Mikä sen kieltäisi?
Ainoat rajoitteet on että mille pystykuormalle vetokoukku on luokiteltu, ja rajoittaako kärryn aisa tai lukkolaite rajoituksia.

-Matti- jo vastasi, että nykyjään saa aikaisemman sijaan olla enempi, siis 10% kokonaismassasta, siis jos kokonaismassa on 825kg, ja myös todellinen massa 825kg, niin silloin pitää koukulle tulla 75 kg ja akselille 750 kg (pystysuoraa kuormaa)

Onko joku jossain väittänyt että 750kg kärryllä tarttisi BE:tä tai B/96:tta?

Sorry, jos jäi käsitys, että SINÄ OLISIT VÄITTÄNYT, käytin topiikin aloittajana luovuutta, ja selvensin esim. 18.02.2019, 03:45 ajelia:n esittämää kommenttia.

No niinhän minä tuossa jo kirjoitin, ja niin se taisi olla tuolla Trafin opuksissakin.

C1E on minimi 825kg kärrylle kuorma-autopuolella.

Ei tarvitse, vaan riittää B/96. Yhdistelmän kokonaismassa on 3500kg-4250kg välillä niin EI tarvitse BE:tä.

Tuo Minun silloisen AB->ABe kortti muutos vei aikaa tuon e suhteen noin 5 minuuttia; piti luukulla maksaa leimavero? ja kirjoittaa nimmari? ; nyt en muista, pitikö käydä uudelleen passikuvassa vai kelpasiko entiset... siis koko "operaatio" tapahtui sisätiloissa...

Kun olet noin hyvin perillä noissa b- kortilla vedettävistä kärryistä, ja niiden vetoautoista:

Tuo mainitsemasi B/96; mitä kaikkea etua siitä on verrattuna Be- korttiin?
Rehellisesti sanottuna "kuukkeloin-" molempia kortteja muutamia minuutteja, ja minulle jäi epäselväksi, esim. se, että pitääkö vetoauton omamassa olla suurempi kuin kärryn kokonaismassan ?

Siis tuolla B/96 kortilla on ainakin se etu verrattuna pelkkään B korttiin, että
kärryn kokonaispaino saa olla yli 750kg (vrt topiikin aloitus topiikki)
Molemmilla, siis B/96 kortilla ja pelkällä B kortilla saa vetää 3500 kg vetoautolla max. 750 kg kärryä. siis molemmissa yhdistelmissä max kokonaispaino on 4250 kg.

Be kortilla yhdistelmän kokonaispaino on 7000 kg. ja ainakin taannoin Be- kortilla sai vetää em. veturia raskaampaa käryä.

Taustaa:

Siis yksi tuttava omisti veneen, mitä piti kuskata trailerilla B kortilla:
Vene ja mahd. traileri painoi n. 1490kg, ja pienen "valinnan" jälkeen löytyi muistaakseni 1500 kg kokonaispainolla oleva traileri.
Ja sitten, auton vaihdon tultua ajankohtaiseksi, piti löytää uusi auto, jonka omamassa on vähintään em. 1500 kg ja kokonaismassa max 2000 kg

Timo_L
24.02.2019, 00:32
Tuo mainitsemasi B/96; mitä kaikkea etua siitä on verrattuna Be- korttiin?
Rehellisesti sanottuna "kuukkeloin-" molempia kortteja muutamia minuutteja, ja minulle jäi epäselväksi, esim. se, että pitääkö vetoauton omamassa olla suurempi kuin kärryn kokonaismassan?

B/96 -> silloin jos yhdistelmän kokonaismassa on 3500kg-4250kg välillä, mutta perävaunun kokonaismassa on painavampi kuin 750kg.
Suomeksi sanottuna, esim. se pick-up + 825kg kärry, tai vaikkapa farkku- Volvo + 2- akselinen asuntovaunu.
Pärjää monesti tuolla B/96:lla BE:n sijaan.

Siis tuolla B/96 kortilla on ainakin se etu verrattuna pelkkään B korttiin, että
kärryn kokonaispaino saa olla yli 750kg (vrt topiikin aloitus topiikki)
Molemmilla, siis B/96 kortilla ja pelkällä B kortilla saa vetää 3500 kg vetoautolla max. 750 kg kärryä. siis molemmissa yhdistelmissä max kokonaispaino on 4250 kg.

Kyllä, mutta B- kortilla tulee aika äkkiä kortin rajat vastaan jos vedetään yli 750kg perävaunua. Saahan pelkällä B- kortillakin vetää yli 750kg/825kg kärryä, kunhan yhdistelmän kokonaismassa jää alle 3500kg.

Oikeastaan ainoa etu B/96:ssa vrt. BE on se, että korttia ajaessa vetoauton ja vedettävän kärryn vaatimukset on pienemmät kuin BE:ssä, ja B/96 ei vaadi kirjallista koetta.


Be kortilla yhdistelmän kokonaispaino on 7000 kg. ja ainakin taannoin Be- kortilla sai vetää em. veturia raskaampaa käryä.

Jos en ihan väärin muista, niin tuo jälkimmäinen osio on jo historiaa.

Kaitsu67
24.02.2019, 16:45
Be kortilla yhdistelmän kokonaispaino on 7000 kg. ja ainakin taannoin Be- kortilla sai vetää em. veturia raskaampaa käryä.

Jos en ihan väärin muista, niin tuo jälkimmäinen osio on jo historiaa.

Ai että kärri saa olla vetoautoa painavampi? Millos se on jääny historiaan?
Itse just sen takia ajoin muutama vuosi sitten pikku e:n.

Timo_L
24.02.2019, 18:10
Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, mutta itse en löydä mistään sellaista ajantasaista pykälää tai asetusta mikä kieltäisi vetämästä B- kortilla vetoautoa painavampaa kärryä.


Ajokorttilaissa määritetään seuraavasti ajokorttiluokista:

"4§

Ajokorttiluokat:

.....

5) B, johon kuuluvat:

a) ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä;
b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg;
c) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg;
6) BE, johon kuuluvat ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg;"


Eli ei löydy mitään sellaista pykälää tai pykälän kohtaa joka kieltäisi vetämästä B- kortilla hinattavaa ajoneuvoa (eli O1- tai O2- luokan kärryä) joka olisi vetoautoa painavampi.

Tieliikennelaki vastaavasti määrittelee seuraavasti kytkentämassoista:

"152 §
Autoon kytkettävän hinattavan ajoneuvon suurin sallittu massa:

Autoon kytkettävän hinattavan ajoneuvon tai hinattavien ajoneuvojen kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

1) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, kuitenkin enintään 0,75 tonnia;
2) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin painoiseen autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa tai, jos vetoautona toimii maastoautoksi luokiteltu henkilö- tai pakettiauto, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, kuitenkin enintään 3,5 tonnia;
3) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin painoiseen autoon kytkettävä perävaunu... jne..;"


Ja nyt sitten huomio: tieliikennelaissa ei puhuta kyseisessä pykälässä yhtään mitään - enkä löytänyt muualtaakaan ko. laista, niiltä osin ainoastaan viittaukset/ linkit ajokorttilakiin - vaadittavasta ajokorttiluokasta liittyen kytkettäviin massoihin. Se määritteee vain suurimman kytkentämassan mitä ajoneuvoon saa kytkeä.
Vaadittava ajokortti toisin sanoen määräytyy ajokorttilain pykälien mukaan - missä ei mainita halaistua sanaa siitä että kytkettävän kärryn kokonaismassa ei saisi ylittää vetoauton omamassaa tai kokonaismassaa.

Eli jos sinulla on vaikkapa kokonaismassaltaan 1700kg M1g tai N1g- luokan ajoneuvo, jonka omamassa olisi 1200kg ja maksimi vetopaino 1800kg, saisit vetää sillä kokonaismassaltaan 1800kg peräkärryä B- kortilla.
En löydä yhtään mistään mitään pykälää mikä tämän kieltäisi. Voi olla se on jossain olemassa, mutta ei sellaista löydy kovin helposti Finlexistä sen enempää ajokorttilaista kuin tieliikennelaista, ei siitä mainita mitään Trafin infoissa eikä edes esim. ajokortti-infon nettisivulta.

Viipo
24.02.2019, 22:16
Saakos tuommosen vanhan O2 -kärrin muutoskatsastettua sitten "isommille massoille" eli tuo aisapainon lisättyä otteelle?
Esim. vanha autotraileri, jossa 2000kg akselit, jolloin otteelle on tullut kokonaismassaksi 2000kg. Vanhan tulkinnan mukaan sillon saa akseleiden kautta kohdistua maahan maksimissaan 2000kg, mutta aisalle ei sillon tään uuden tulkinnan mukaan saa kohdistua ollenkaan painoa?
Eli jos halutaan se 10% eli 200kg aisalle ja se 2000kg sitten akseleiden kautta, niin voiko sen sitten nykysin muuttaa otteelle vanhoihin, vai miten sitä mennään?
Aikoinaan kun O2-kärryn kokonaismassa rajautui katsastuksessa juuri niin isoksi, mihin akselit anto myöten.

Kuorma-autopuolella esim. puoliperävaunuissahan on merkitty otteelle kokonaismassaksi sekä vetolaitteelle kohdistuva, että akseleiden kautta maahan kohdistuva massa yhteenlaskettuna.

Eli periaatteessa jos nyt tekis ite uutta O2 traileria, niin sen voisi katsastaa 3850kg kokonaismassalle, joka ois jo heti 350kg enemmän kantavuutta entiseen maksimiin.

Timo_L
24.02.2019, 23:04
Kuten Matti jo aiemmin kirjoitti, vanhat kärryt on niiden massojen mukaan mitä valmistaja on niille ilmoittanut.

Ei ole mitään uutta tulkintaa jonka mukaan vanhan O2- luokan kärryssä ei saisi olla aisapainoa ollenkaan - sitähän nimenomaan lain mukaan täytyy olla. Aisapainoa laitetaan vanhassa kärryssä sen mukaan mitä laki vaatii tai antaa myöden - huomioiden tietysti myös vetoauton ja koukun rajoitukset. Loput vetopainosta on kärryn aksel(e)illa.

-MaTTi-
25.02.2019, 00:35
Ihan saa Viipo saman kuorman ottaa kärryyn, olipa siinä aisalle tai tapille kohdistuva massa merkitty mukaan kokonaismassaan tai ei. Ei oo pitkä aika kun puoliperävaunuihinkin merkittiin telimassa tieliikenteessä sallituksi kokonaismassaksi. Ja aina niitä on saanu vetää max. tappikuormallakin.