PDA

View Full Version : Pienmoottorilta saatavan sähkön määrä


petroman
12.02.2019, 09:48
Miten mitataan pienmoottorilta saatavan virran määrä? Siis magneetolta tuleva tasaamaton vaihtovirta. Jännitehän muuttuu kierrosten mukaan siis.

Mika_T
12.02.2019, 13:22
Esim 10hv - - - > 7.46kw josta vähennetään voimansiirron ja generaattorin hyötysuhde.tämä siis jos kampiakselin päässä on erillinen generaattori.

Se moottorin oma magneettohan voi olla mikä vaan mitä valmistaja on sinne sattunut tunkemaan. Ei voi moottoria tietämättä sanoa mitään. Jotain 10-100wattia, eikä jännitteestäkään juuri mitään voi sanoa.

petroman
12.02.2019, 17:02
Sitä meinasin, että saako jollain ilveellä mitattua sitä magneetolta tulevaa sähöä. Sen verran osasin mittailla, että vaihtovirtaa kierroksista riippuen 10-45volttia jännitettä. Siihempä se osaaminen multa loppuukin.

Miten tuo onnistuu, jos tasasuuntaa ja laittaa jännitteensäätimen? Tartteeko siihen tietääkään magneetolta tulevan virran määrää? Ynnämuuta, mitä pitäis tietää, ehkäistäkseen toimintasavun karkaaminen jostakin kohtaa välillä magneetto-12v tasajännitettä syövä laite?

Mika_T
12.02.2019, 19:10
Saahan sen mitattua, vaikka ilman jännitteensäädintä. Pitää vaan olla luotettava yleismittari joka ymmärtää laajan taajuusalueen. Kaikki eivät näytä oikein kuin 50hz taajuudella...

Pitäisi rakentaa säädettävä keinokuorma jolla voi kuormittaa magneeton käämiä ja samalla seurata ulostulevaa jännitettä ja virtaa. ja mikä tärkeintä, käämityksen lämpöä pitäisi samalla seurata ettei käräytä koko viritystä liian kovalla kuormalla.

Ja oliko magneeton käämi yksi vai kolmivaiheinen?

Tuloksista voi sitten päätellä millä teholla magneettoa on turvallista kuormittaa. Ja samalla näkee senkin että saako sieltä esim 12V säätimen kautta sitä 12V ulos muuten kuin reippailla kierroksilla. Tuo 45V kierroksilla on varmasti mitattu ilman kuormaa, se tippuu aika rajusti kun magneettoa aletaan kuormittamaan.

petroman
12.02.2019, 20:27
Joo, mittasin ilman kuormaa. Saattaa olla, ettei äly riitä selostamasi mittauksen suoritukseen. Lumilingon valosta siis kyse. Muutaman talven mennyt 24v h3 polttimolla, kun ei 12v kestänyt "työkierroksia". Ehkäpä jatkan tuolla 24v-polttimolla.
Ellen sitten laita led-valoa, ja mittaa sen palaessa, josko voltit pysyis järjellisellä tasolla. Sen jo testasin, että led palaa huolimatta vaihtovirrasta..

Mika_T
12.02.2019, 21:31
Laita ledityövalo siihen. Virrankulutus on pienempi ja niissä on usein laaja käyttöjännitealue esim 9-36v joten ei ole niin justiin mitä se magneetto pukkaa pihalle.

Ledi kylläkin vaatii tasajännitteen jos siitä haluaa "täyden tehon" irti.

petroman
12.02.2019, 21:51
Ledin ruuvaukseen... Kiitosta tietoudesta!

Sen verran edittiä pohdinnoista led vs. 24v H3.. Jos vaikka parikin ~15w lediä laittaa, niin jää vieläkin puolet vähemmäx tehon tarve. Ja todnäk valoa on silti enemmän.

james_III
12.02.2019, 22:50
Mitenkäs joku mopon yleismallin regulaattori, ei liene hinnankiroissa ja sitte tulis 12V tasasähköä.

petroman
12.02.2019, 23:30
Mitenkäs joku mopon yleismallin regulaattori, ei liene hinnankiroissa ja sitte tulis 12V tasasähköä.

Ei poissuljettua. Mutta ei tuo oma elektroniikkatietous kerro, onko niissä sekä tasasuuntaaja ja jännitteensäädin?

Timppa T
13.02.2019, 06:48
Mää laitoin joskus 110cc kiinanrossiin ilman jännitteensäädintä ledityövalon mut pimahti melko nopeesti, kirkas oli vähänaikaa.

kenni_
13.02.2019, 07:25
Mää laitoin joskus 110cc kiinanrossiin ilman jännitteensäädintä ledityövalon mut pimahti melko nopeesti, kirkas oli vähänaikaa.

Noita ledivaloja myydään erikseen noihin magneettovehkeisiin. Esim. http://www.tyovalot.fi/product/538/enduro-led-60w-5400-lm-ajovalo-customkeila-endurospecial

Ippe69
13.02.2019, 08:38
Ei poissuljettua. Mutta ei tuo oma elektroniikkatietous kerro, onko niissä sekä tasasuuntaaja ja jännitteensäädin?

Mopoista en tiedä, mutta kelkoista ja mönkijöistä löytyy nuo yhdistettynä lähes kaikista tämän vuosituhannen vehkeistä.

BJ-40/76
16.02.2019, 20:58
Siis led työvalon elektroniikka voi olla ihmeissään jos kytket suoraan vaihtosähköön.
laita edes tasasuuntaaja väliin, esim. KBPC35-10 (googlella löytyy)

Ihanteellisin tuohon olisi juurikin hakkurityyppinen jännitteensäädin/tasasuuntaaja.
En osaa sanoa mistä tuohon nimenomaiseen lumilinkoon löytyisi sopiva.

Ja nuo hakkurisäätimet vois kestää paremmin, jos aina kuormitusta, siis aina valot päällä, kun on kierroksia vähänkään enemmän. (edellyttäen että valot palaa kunnolla myös tyhjäkäynnillä)