PDA

View Full Version : OME, Terrain Tamer, Ironman vai joku muu latijousisarja Toyotaan?


Jull
02.02.2019, 10:49
Vuosien saatossa aihetta on varmaan sivuttukin, mutta mikä lienee nykyisin ihmisten tuntuma näistä alustasarjoista? Löytyykö kokemusperäistä tietoa jonkun merkin hyvistä tahi huonoista puolista?

LC Bj75:een on täydellinen (pakat, iskarit, puslat, riiput, u-pultit) n. 50mm korottava alustasarja tarjouskyselyssä ja noita otsikon sarjoja on minulle jo tarjottu. Autoa on tarkoitus muunnella retkeilyautotyyppiseksi, joten paino väkisinkin lisääntyy ja lisäkantavuutta pitää varmasti jousipakoista löytyä. Ajettavuus saisi olla kuitenkin mahdollisimman hyvä, kun pitkiäkin matkoja on tarkoitus siirtyä. Alustan maastotoimivuus ei ole tämän auton ykkösjuttu, vaikka huonoilla teillä ja urilla on tarkoitus liikkuakin.

Sekin kokemusperäinen tieto kiinnostaa, mistä näitä settejä kannattaisi kysellä (Suomesta/ulkomailta)? Nyt olen ollut yhteyksissä Cros4wd:n, Offroadtarvikkeen ja 4x4partsin kanssa aiheen tiimoilta..

Jull
10.02.2019, 13:20
Ajeleeko ne kaikki vaan kierrealustoilla nykyään, kun niin hiljaista tuntuu olevan..?

lepa77
10.02.2019, 13:36
itsellä vanha omen sarja hj alla erittäin hyvä ollut ja on vieläkin.mutta nyt on moni ostanut omen jousia ja ne ei ole olleet hyviä menevät suoraksi todella helposti ja äkkiä.en suosittele tällä hetkellä omen lehti jousi sarjaa.oma mielipide ja mitä on nähnyt ja kuullut harrastajien sanovan.

artsi777
10.02.2019, 14:10
Terrain tamerin etupakat, omen takapakat ja omen iskari kierros niin siinä on hyvä combo

Jull
10.02.2019, 14:36
itsellä vanha omen sarja hj alla erittäin hyvä ollut ja on vieläkin.mutta nyt on moni ostanut omen jousia ja ne ei ole olleet hyviä menevät suoraksi todella helposti ja äkkiä.en suosittele tällä hetkellä omen lehti jousi sarjaa.oma mielipide ja mitä on nähnyt ja kuullut harrastajien sanovan.

Joo itsekin olen vähän samoja juttuja nykyisistä Omen jousista kuullut..
TT:n pakoissa näyttää nuo kulutuspalat olevan joka latin välissä, vissiin herkistää jousen toimintaa, mut yksi kuluva kohta enemmän. Tosin ilman tuota palaa kuluu latiin pykälä ajan kanssa.

-MaTTi-
10.02.2019, 15:44
^ On ne OME:nkin pakoissa. Nykyiset Dakar-lisänimellä olevat pakat on kait Malesiassa tehty, pitäis olla samaa laatua kuin alkuperäiset/perinteiset OME:t, mut kerrankos tuo nyt ei laatu vastaa standardeja kuin paperilla.

Hessu888
10.02.2019, 22:36
Mulla käyttöautona (35-40tkm/v) olevassa pzj75:ssä koko Omen setti ollut pari vuotta. Pari latia vähensin takaa, jotta ois pehmeempi ja sais auton suoraan kun takapakat on ainakin pzj:ssä aina +75mm ja etupakat +50mm. Edestä otin alimmat lehdet pois. Tekniikkana mulla vakiota painavammat hdj80 kone ja laatikko sekä vinssi. Ei ole latit suoristuneet ja siedettävän pehmee on nyt. Riippuja vaihtaessa kannattaa kairaa rungon rei'istä rotsilla ruosteet pois, niin jaksaa riiputkin kääntyillä ihan erilailla kuin jos takoo uudet puslat alimittaisiin reikiin, jolloin riipun pultit ahistaa koko ajan. Oli meinaan huomattavan suuri ero...

Cros4wd:stä ostin kun palvelu on tosi hyvää eikä ulkomailta saanu sen halvemmalla Omea.

Jull
02.01.2020, 10:45
Jousisetin hankinta alkaa olla ajankohtainen, lieneekö uusia kokemuksia aiheesta kellään..?

artsi777
03.01.2020, 18:45
Terrain tamerit näyttää edelleen pitävän ryhtiä, omen etupakkoihin tuskin tullut muutoksia, beejiin omet pysyy ryhdissä, hoojiin ei

JES
03.01.2020, 19:10
Mulla ollut OME:n sarja (ei dakar) 61:n alla 12 vuotta ja 200 tkm. Ajettu melkein päivittäin pääasiassa maantiellä tai metsäautoteitä. Oli alunperin 2" korottava ja sekä edessä että takana vielä lisää kantavuutta. Etupakkoihin laitettiin vielä OME:n lisälehdet että saatiin auto vaateriin. Edessä mekaaninen vinssi ja karjarauta. Palkkihelmat 50*100*4mm edestä taakse asti. Vaihteistojen ja tankin alla 4 mm hardox. Omen iso kattoteline ja noin 150 kg roipetta aina takakontissa. Ei ole jouset kyykänny vaikka lataa auton täyteen ukkoja ja viikon metsäkamppeet. Alusta oli aluksi melko jäykkä mut viimeiset 10 vuotta menty mukavasti. Takapakat oli syksyllä levällään kun yksi lati meni poikki (neljäs ylhäältä). Välilaipat on latien päistä käytännössä kulunu pois ja latien keskiosassa oleva pinnoite on kans melko kulunu, olikohan joku grafiitti tai vastaava noin 1-2 mm harmaa kerros. Omen rasvattavat puslat ja riipukkeet meni viel takas ku ei niissä ollut suurempaa kulumaa. Riipukkeiden tapeissa oli puslien reunojen kohdalla pientä pykälää. Alusta on rasvattu ja pesty pari kertaa vuodessa ja pakkojen kylkeen ruiskutettu syksyllä varastorasva tai ml ruosteenesto. OME:n iskarit alkaa varmaan ruostuun puhki ulkoputkion käytännössä takaa haihtunut mut itse iskarit kuitenkin toimii vielä. Kai näihin voi ihan tyytyväinen olla.

jmk
03.01.2020, 19:30
Eiks tuo 12v vanha ole vielä sitä ikäluokkaa mikä oli toimivaa/ kestävää? Muistaakseni...

Jull
03.01.2020, 20:32
Noh, nyt on Terrain Tamerin SK009-setti tilattu. Tilasin eteen ja taakse kantavimmat pakat, vähentääpähän lehtiä sitten tarvittaessa. Käyttökokemuksia noista saan vasta myöhemmin tänä vuonna, kun(jos) auto on taas kasattuna..

HJ60_Jussi
03.01.2020, 20:58
Mistä tilasit ja mitä maksoi?

Jull
03.01.2020, 21:19
Offroadtarvike nuo lupasi tilata ja 2300 € jää hintaa.

artsi777
03.01.2020, 22:29
Eiks tuo 12v vanha ole vielä sitä ikäluokkaa mikä oli toimivaa/ kestävää? Muistaakseni...

Juu noi kuuluu vielä aikaan kun linjalta tuli hyvää ja kestävää tuotetta

Jull
02.02.2020, 12:23
Noh, nyt on Terrain Tamerin SK009-setti tilattu. Tilasin eteen ja taakse kantavimmat pakat, vähentääpähän lehtiä sitten tarvittaessa. Käyttökokemuksia noista saan vasta myöhemmin tänä vuonna, kun(jos) auto on taas kasattuna..


Setti haettu. Taakse ei tullutkaan kantavimmat pakat +500kg kun olivat Euroopan varastolta loppu, no varmaan nuo HD +300kg pakatkin riittää omassa käytössä. Edessä kahdeksan ja takana 9 lehteä. Jouset ovat siis kuulemma aussivalmistetta, iskareissa lukee "made in Brazil". Tapit ja puslat ihan perus keltapassivoidut rasvattavat. Taka-akselin jarrunsäätöventtiilin vipuun tuli jatkopätkä korotuksen vaikutuksen eliminoimiseksi. Aiemmin en olekaan nähnyt noissa puslissa tuollaista kolokuviota puslan sisäpinnalla, vissiin aateltu että rasva pysyisi paremmin oikeassa kohdassa.


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8702&pictureid=225979


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8702&pictureid=225981


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8702&pictureid=225982


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8702&pictureid=225986


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8702&pictureid=225985


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8702&pictureid=225983

wikke
02.02.2020, 13:43
"Aiemmin en olekaan nähnyt noissa puslissa tuollaista kolokuviota puslan sisäpinnalla, vissiin aateltu että rasva pysyisi paremmin oikeassa kohdassa."

Olisi jännä tietää missä menee raja puslan ja pultin välisessä pinta-alaan nähden, versus voiteluominaisuus. Siis kestävyyden kantilta ajateltuna. Kuluuko hyvin voideltuna pysyvä kuoppa pusla nopeammin kuin solid huonommalla voitelulla.

No olipas niin sekavaa että ei oikein itsekkään ymmärrä kirjoittamaansa... :)

ukkonen7
20.04.2020, 12:52
Joko terrain tameria on päästy kokeilemaan?? Pitäisiä jousia hj61 päivittää ja niitä mietiskellään, old man emu/trail master vai tämä uusi tuttavuus terrain tamer. Emua ollu suzukissa, mukavat pehmeät mutta huomannut sen lässähtäneisyyden aika nopeasti. Olisiko tamer emun oloinen mutta pidemmän aikaa sitkeämpi:confused:
Missä hinnoissa tämmöinen tamer sarja pyörii ja myykö suomessa kukaan

Jull
20.04.2020, 14:33
Joko terrain tameria on päästy kokeilemaan?? Pitäisiä jousia hj61 päivittää ja niitä mietiskellään, old man emu/trail master vai tämä uusi tuttavuus terrain tamer. Emua ollu suzukissa, mukavat pehmeät mutta huomannut sen lässähtäneisyyden aika nopeasti. Olisiko tamer emun oloinen mutta pidemmän aikaa sitkeämpi:confused:
Missä hinnoissa tämmöinen tamer sarja pyörii ja myykö suomessa kukaan


En ole vielä kokeillut, voi mennä syksyyn tai jopa ens vuodelle ennenkuin tuo Toyo on taas ajettavissa. Omasta setistä kärsin 2300 ja Offroadtarvikkeelta ostin. 61:een taitaa melko samoissa hinnoissa setti pyöriä. OME olisi ollut 150 euroa huokeampi kuin Terrain Tamer tuohon 75:een.

ukkonen7
20.04.2020, 15:32
En ole vielä kokeillut, voi mennä syksyyn tai jopa ens vuodelle ennenkuin tuo Toyo on taas ajettavissa. Omasta setistä kärsin 2300 ja Offroadtarvikkeelta ostin. 61:een taitaa melko samoissa hinnoissa setti pyöriä. OME olisi ollut 150 euroa huokeampi kuin Terrain Tamer tuohon 75:een.

Ok, täytynee selvittää saako Tameria samanlailla ku omea eli ostais pelkät jouset kun muuta siit sarjasta en pääse hyödyntää.

Hessu888
21.04.2020, 22:26
Nuo Tamerin jousien pannat näyttää mun mielestä 100% samalta kun OME:ssa. Ois kiva tietää onko noissakin joku erikoinen hienokierre mikä ei ole millinen, kuten OME:ssa. Tuli vaan mieleen, että tuliskohan kummatkin jousimerkit samalta alihankkija toimivalta tehtaalta.

HojoAna
24.04.2020, 05:05
Pitäis kanssa päivittää alustaa hojoon.


https://www.4-wheel-parts.de/de/Fahrwerk-Hoeherlegung-von-Trailmaster-mit-TUeV--75mm-Toyota-Landcruiser-HJ60---HJ61-Bj--80-85.html

Onko tuollaisesta paikasta kokemuksia? Tai yleensäkin tuosta sarjasta.Löytyykö Suomesta lähelle samaan hintaan?
Milnerillä ei taida olla kuin vakiojousia? Sekin olisi kyllä parannus nykyiseen..
Muita ehdotuksia?
Kaveri käytti punkalla auton etujousiremontissa. Lehden vaihto ja taonta. Ei oikein vakuuttanut,parin kk. päästä jouset taas suorana. Olivat kasanneet vielä vanhoilla puslilla mitkä jäi heti katsastuksessa kiinni. Hintaa kyllä oli sen verran että milneriltä olisi saanut samaan hintaan uudet

HJ60_Jussi
24.04.2020, 10:44
Mistähän tuo vuosimalli tulee tuohon sarjaan? Onko se puslista?

artsi777
24.04.2020, 22:07
Mistähän tuo vuosimalli tulee tuohon sarjaan? Onko se puslista?
Omessa ainakin taakse tulee 61:seen adapteri mikä siirtää iskaria irti lukkomekanismista, oliko jotain muutakin en muista mutta puslat on samoja

artsi777
24.04.2020, 22:14
Pitäis kanssa päivittää alustaa hojoon.


https://www.4-wheel-parts.de/de/Fahrwerk-Hoeherlegung-von-Trailmaster-mit-TUeV--75mm-Toyota-Landcruiser-HJ60---HJ61-Bj--80-85.html

Onko tuollaisesta paikasta kokemuksia? Tai yleensäkin tuosta sarjasta.Löytyykö Suomesta lähelle samaan hintaan?
Milnerillä ei taida olla kuin vakiojousia? Sekin olisi kyllä parannus nykyiseen..
Muita ehdotuksia?
Kaveri käytti punkalla auton etujousiremontissa. Lehden vaihto ja taonta. Ei oikein vakuuttanut,parin kk. päästä jouset taas suorana. Olivat kasanneet vielä vanhoilla puslilla mitkä jäi heti katsastuksessa kiinni. Hintaa kyllä oli sen verran että milneriltä olisi saanut samaan hintaan uudet

Tuollaiset kerran asennettiin ja olivat samantien ihan lässähtäneet. Silloinen maahantuoja otti ne takaisin. Siitä on jo kymmenisen vuotta eli laatu voi olla muuttunut tai sitten ei.
Edelleen voin suositella tamereita, kerron kyllä koska alkaa väsymään. Alla olleet nyt 2v ja 45tkm. Harmaa hoojii kuvia löytyy profiilista.

ukkonen7
01.05.2020, 13:57
Vastaan tuli ironman merkkiset jouset niin oliko kellään niistä kokemusta, omea vissiin vähän herkemmät mutta ei kokemusta.

JES
14.12.2020, 11:21
Mulla ollut OME:n sarja (ei dakar) 61:n alla 12 vuotta ja 200 tkm. Ajettu melkein päivittäin pääasiassa maantiellä tai metsäautoteitä. Oli alunperin 2" korottava ja sekä edessä että takana vielä lisää kantavuutta. Etupakkoihin laitettiin vielä OME:n lisälehdet että saatiin auto vaateriin. Edessä mekaaninen vinssi ja karjarauta. Palkkihelmat 50*100*4mm edestä taakse asti. Vaihteistojen ja tankin alla 4 mm hardox. Omen iso kattoteline ja noin 150 kg roipetta aina takakontissa. Ei ole jouset kyykänny vaikka lataa auton täyteen ukkoja ja viikon metsäkamppeet. Alusta oli aluksi melko jäykkä mut viimeiset 10 vuotta menty mukavasti. Takapakat oli syksyllä levällään kun yksi lati meni poikki (neljäs ylhäältä). Välilaipat on latien päistä käytännössä kulunu pois ja latien keskiosassa oleva pinnoite on kans melko kulunu, olikohan joku grafiitti tai vastaava noin 1-2 mm harmaa kerros. Omen rasvattavat puslat ja riipukkeet meni viel takas ku ei niissä ollut suurempaa kulumaa. Riipukkeiden tapeissa oli puslien reunojen kohdalla pientä pykälää. Alusta on rasvattu ja pesty pari kertaa vuodessa ja pakkojen kylkeen ruiskutettu syksyllä varastorasva tai ml ruosteenesto. OME:n iskarit alkaa varmaan ruostuun puhki ulkoputkion käytännössä takaa haihtunut mut itse iskarit kuitenkin toimii vielä. Kai näihin voi ihan tyytyväinen olla.

Syyskuussa tuli laitettua uusi setti OME:n jousia puslineen ja u-pultteineen taakse CS005RA + 50 MM (+ 200 KG) ja uudet iskarit EMU SPORT 60065. Nousi samoihin mittoihin kuin 2007 kun samanmoiset laitettiin alle. Navan keskeltä on takakaaren alareunaan nyt 54cm kun autossa noin 150kg tavaraa takakontissa ja noi muut varusteet mitä ylempänä. Asennettaessa tyhjällä kontilla 56cm ja kamat kyydissä 54,5cm. Uudet pakat oli viikon ketjurasva "kylvyssä" jonka jälkeen vedin kotelosuojat pintaan ennen asennusta. Mukavaa ja pehmeää kyytiä tarjoavat, tyytyväinen olen ollut. Saa nähdä jääkö korkeus tuohon vai lähteekö ne virumaan alas. Luulisi, että valmistaja olisi ottanut mustista pakoista opiksi. Ei kilpailluilla markkinoilla ole varaa myydä paskaa kovinkaan kauaa. Nyt ajettu joku 5000km. Väriltään nämä pakat oli harmaat ja tulivat Cros4wd:n kautta OME:n Euroopan varastolta. Saa nähdä olisiko samaa laatua kuin vanhat harmaat, ihan samannäköiset ainakin paitsi siinä norrien päiden välisessä liukulevyssä tapahtunut jotain kehitystä.

artsi777
16.12.2020, 08:09
Syyskuussa tuli laitettua uusi setti OME:n jousia puslineen ja u-pultteineen taakse CS005RA + 50 MM (+ 200 KG) ja uudet iskarit EMU SPORT 60065. Nousi samoihin mittoihin kuin 2007 kun samanmoiset laitettiin alle. Navan keskeltä on takakaaren alareunaan nyt 54cm kun autossa noin 150kg tavaraa takakontissa ja noi muut varusteet mitä ylempänä. Asennettaessa tyhjällä kontilla 56cm ja kamat kyydissä 54,5cm. Uudet pakat oli viikon ketjurasva "kylvyssä" jonka jälkeen vedin kotelosuojat pintaan ennen asennusta. Mukavaa ja pehmeää kyytiä tarjoavat, tyytyväinen olen ollut. Saa nähdä jääkö korkeus tuohon vai lähteekö ne virumaan alas. Luulisi, että valmistaja olisi ottanut mustista pakoista opiksi. Ei kilpailluilla markkinoilla ole varaa myydä paskaa kovinkaan kauaa. Nyt ajettu joku 5000km. Väriltään nämä pakat oli harmaat ja tulivat Cros4wd:n kautta OME:n Euroopan varastolta. Saa nähdä olisiko samaa laatua kuin vanhat harmaat, ihan samannäköiset ainakin paitsi siinä norrien päiden välisessä liukulevyssä tapahtunut jotain kehitystä.

Kuulostaa hyvältä, toivotaan että viesti olisi mennyt perille ja laatu olisi palannut menneeseen aikaan :)

HJ60_Jussi
02.11.2021, 17:07
Lipponen oli nopealla toimitusajalla taas yllättäjä. Eilen klo 13:00 tilattu ja maksettu ja tänään klo 10:00 posti toi pihaan. Äärimmäisen nopeaa toimintaa.

Paketin sisältöhän oli juurikin nämä Terrain Tamerin jouset, TT puslat ja TT riipukkeet ja tapit.
Loppuviikosta asennus jos sitä ennen ymmärtää kumpi takajousista on kuskin puoleinen.

HJ60_Jussi
03.11.2021, 06:36
Lipponen vastasi kysymykseen tuosta takajousista niin että kuskin puolen jousi tulee kuskin puolelle. Eli jousen paikka vaihtelee sen mukaan että missä maassa ollaan.

Jull
05.11.2021, 17:44
Lipponen vastasi kysymykseen tuosta takajousista niin että kuskin puolen jousi tulee kuskin puolelle. Eli jousen paikka vaihtelee sen mukaan että missä maassa ollaan.

Niinpäs näyttää Terrain Tamerin alustaluettelokin kertovan, eli J6-korimallissa löytyy taakse "drivers side" ja "passengers side". Etuset näyttää olevan samat.

J7-mallissa mikä itellä on, on näköjään vaan kevyimmässä takajousiversiossa asennuspuolella merkitystä, enemmän kuormaa kantavissa versioissa on sama pakka molemmilla puolilla.

Hessu888
05.11.2021, 18:22
Löytyykö Suomesta nykyään J6 tai J7 parabolisia jousia?

Maailmalla näyttää jotain olevan, mutta hinnat jostain syystä todella kovia verrattuna normilateihin.

Jull
05.11.2021, 18:52
Löytyykö Suomesta nykyään J6 tai J7 parabolisia jousia?

Maailmalla näyttää jotain olevan, mutta hinnat jostain syystä todella kovia verrattuna normilateihin.

Taakse löytyy Terrain Tamerilta ainakin uudempiin J7 korisiin, mut eteen ei. Joku britti pikkufirma oli aikoinaan joka teki muistaakseni Toyotaankin parabolisia, nimeä en muista kyllä.

H&K
06.11.2021, 17:15
Löytyykö Suomesta nykyään J6 tai J7 parabolisia jousia?

Maailmalla näyttää jotain olevan, mutta hinnat jostain syystä todella kovia verrattuna normilateihin.

Taakse löytyy Terrain Tamerilta ainakin uudempiin J7 korisiin, mut eteen ei. Joku britti pikkufirma oli aikoinaan joka teki muistaakseni Toyotaankin parabolisia, nimeä en muista kyllä.

http://www.parabolicsuspension.com/index.htm

Ahosensedän kautta tuli joskus aikoja sitten tuolta jouset mun Hiluxiin. Ei mitään hajua tekevätkö enää jousia, tai että välittääkö Ahosensetä enää tuon puljun tuotteita.

Raksu
13.12.2021, 10:03
BJ75 pick up -89 edessä nyt 2vuotta ja 5000km Terrain Tamer TLCOI3M pakat.
Lisäpainona nokalla Ramsey 15000 ja Euro4x4partsin vinssipuskurissa. Kuskin puoli nyt n.40mm alempana!

HJ60_Jussi
13.12.2021, 17:18
Mites päin ne takajouset tuli alle?

Raksu
14.12.2021, 14:07
Jos kysymyksesi koskee tätä BJ75:sta niin takajouset kumpikin samanlaiset tuli TerrainTamerilta.

HJ60_Jussi
14.12.2021, 20:47
Kyllä kai siinäkin ois toisessa pitäny lukea ds tai ps. Lipposelta varmistin että suomessakin tuo ds tarkoittaa driver sidea. Arvelin nimittäin että australiassa se kuski on toisella puolella.

Jull
14.12.2021, 22:29
Kyllä kai siinäkin ois toisessa pitäny lukea ds tai ps. Lipposelta varmistin että suomessakin tuo ds tarkoittaa driver sidea. Arvelin nimittäin että australiassa se kuski on toisella puolella.

Terrain Tamerin J75 takajousissa asennuspuoli (ds ja ps) on eroteltu vain comfort-jousiversiossa, HD-jousissa asennuspuolella ei ole merkitystä, eli ds/ps ei niihin ole merkitty. Näin siis BJ75:een tarkoitetuissa alustoissa.