View Full Version : Pajero 2.8 td vm.98 apua, turbo posahti,vaihdoin no mut ei vielkään pelaa oikein.
Hei.
Kyseessä kuvauksen mukainen kampe. Ajettu 450 tkm, kansiremontti,vaihteisto,kytkin jne. remontit tehty.
Auto toiminut loistavasti ja hyvin käyntiin lähteny. Eilen sit lähtiin -35 pakkasessa ajeleen.Ajoin n. 2 km kaheksaakymppiä niin yhtäkkiä nosti kierrokset tappiin ja pölläytti savut. Pääsin tienhaaraan niin sammu. Hinattiin sit parempaan paikkaan. Lähtee käyntiin tosi huonosti ja ei ota kierroksia nyt. Öljyä oli tullut pakoputkesta. Käytin ilmanputsarin letkun niin on turbo ja letku täynnä öljyä sekä turbonakseli liikkuu pitkittäissunnassa reilusti.
Kysymys siis ,että voiko muuta ollut mennä rikki kuin turbo ku nosti kierrokset sillai tappiin yhtäkkiä?
Hessu888
26.01.2019, 19:29
Hei.
Kyseessä kuvauksen mukainen kampe. Ajettu 450 tkm, kansiremontti,vaihteisto,kytkin jne. remontit tehty.
Auto toiminut loistavasti ja hyvin käyntiin lähteny. Eilen sit lähtiin -35 pakkasessa ajeleen.Ajoin n. 2 km kaheksaakymppiä niin yhtäkkiä nosti kierrokset tappiin ja pölläytti savut. Pääsin tienhaaraan niin sammu. Hinattiin sit parempaan paikkaan. Lähtee käyntiin tosi huonosti ja ei ota kierroksia nyt. Öljyä oli tullut pakoputkesta. Käytin ilmanputsarin letkun niin on turbo ja letku täynnä öljyä sekä turbonakseli liikkuu pitkittäissunnassa reilusti.
Kysymys siis ,että voiko muuta ollut mennä rikki kuin turbo ku nosti kierrokset sillai tappiin yhtäkkiä?
Jokuhan ne kierrokset nosti tappiin, menikö syöttöpumppu jumiin vai tuliko mäntään reikä ja moottoriöljyt paloikin palotilassa? Puristuspainemittaus varmaan kannattaisi tehdä eka.
savustin
26.01.2019, 19:41
Turpo petti ja lähti rasvalla käymään ei sen ihmeempään,Luultavasti kierti niin paljon että moukaroi nostajat solmuun eli venakoppa auki niin näkee mitä hajos.
ja Auto lähti käymään ja savutti aluksi rankasti.
Seisoi pari päivää niin ei lupaillukkaan käyntiin, vaihoin polttoainesuodattimeen klemmareita ja kiristin kun oli jääny löysälle. Huomasin myös että oli jääny se ahtopainesäädin letkut kytkemättä.
No ilmauksen jälkeen lähti käyntiin ja pystyy ajamaan, mut tuntuu ettei turbossa oikein tenkua. Voiko tuo ahtopainesäädin olla rikkoutunu sillo ku turbo posahti pakkasella ja vaikuttaa tollain, vai lähtiskö vikaa jostain muualta ettii?
Niin onko turbo vaihdettu vai ei?
Todennäkösesti polttanu öljyt koneesta.
Ties mitä voi olla hajalla..
On nyt vaihettu ja kyl koneessa oli öljyä sen jälkeen ku sammutin sillo turbon kilahtaessa.
BJ-40/76
02.03.2019, 03:01
ja Auto lähti käymään ja savutti aluksi rankasti.
Seisoi pari päivää niin ei lupaillukkaan käyntiin, vaihoin polttoainesuodattimeen klemmareita ja kiristin kun oli jääny löysälle. Huomasin myös että oli jääny se ahtopainesäädin letkut kytkemättä.
No ilmauksen jälkeen lähti käyntiin ja pystyy ajamaan, mut tuntuu ettei turbossa oikein tenkua. Voiko tuo ahtopainesäädin olla rikkoutunu sillo ku turbo posahti pakkasella ja vaikuttaa tollain, vai lähtiskö vikaa jostain muualta ettii?
Siis "Ajoin n. 2 km kaheksaakymppiä niin yhtäkkiä nosti kierrokset tappiin ja pölläytti savut"
Kysymys: painoitko kytkimen pohjaan esim. 4. vaihteella, vai ajoitko esim. kakkosella, ja rajoitit nopeutta jarruttamalla?
Siis jos painoit kytkimen pohjaan, ja kone kävi moottoriöljyllä, niin kierrokset voi nousta todella korkealle.... esim. reilulusti tuplat maksimitehon kierroksille...
Kuten kerroin, tuosta 2.8 td:stä ei "remontointikokemusta" , mutta jos sama rakenne kannessa, kuin vm. -81 2,3 td Galantissa, niin venttiilit ei herkästi väänny, vaikka mäntä joutuu esim. 6000+ kierrosta minuutissa auttamaan venttiilin jousia vetämään venttiilin kiinni...
Tuossa vm. 81 2.3 td galantissa, ja ainakin kaikissa 2,3 td pajeroissa, on ongelmana keinuvivut, siis kun venttiilin välys kasvaa (minun tulkinta) niin tuo iskumainen kuormitus aikaa myöten murtaa keivuvivun "kukkopoikien" akselilta. Minun galantista ei mennyt yhtään "kukkopoikaa", mutta kaikkea muuta...
Tuohan on välijäähdyttimella? oletettavasti edes turbon imupuolen siivistä ei irtoa semmosia paloja, jotka pääsisi coolerin läpi, ja vääntäisi venttiilin mutkalle.?
Siis nyt toimii, vaikka tehoja puuttuu?
Kun käynnistät sen vaikka -5 asteen pakkasessa, niin miltä pakokaasu haisee?
(siis ajan takaa sitä, että miltä normi? käynnistyksen pakoputkessa haisee?: ja seuraava kysymys on, että miltä käyntilämpimän, esim. 40 km ajetun pakokaasut haisee...)
Onko siinä sähköisesti ohjattu pumppu? ja/tai testauspistoke, mistä vois lukea huollossa vikakoodit?
BJ-40/76
02.03.2019, 03:10
On nyt vaihettu ja kyl koneessa oli öljyä sen jälkeen ku sammutin sillo turbon kilahtaessa.
Jos turbosta vuotaa imuilmaan öljyä, Ja jos polkasee kytkimen pohjaan niin puhutaan deslitrojen murto-osasta, siis ei näe mittatikusta:confused: