Kirjaudu sisään

View Full Version : Työnnettävät lumilingot 2019


tekniikkamies
18.01.2019, 09:08
Nyt on lunta jo senverta, että kola ja lapio ei ole tarpeeksi jos oman pihan lisäksi meinaa puhdistaa muidenkin pihoja.

Olen netistä katsellut erilaisia lumilinkoja, jota voi autolla tai ainakin peräkärryllä kuljettaa. Mitähän eroa käytännössä on jos on pyörät tai telat? Jostain vanhasta keskustelusta sain käsityksen, että pyörillä vikuroi enemmän ja teloilla kevyempi pitää hallinnassa.

Vanha Ariens 15 hevosvoiman moottorilla vaikuttaa hyvältä:
https://youtu.be/FNPCc6qbdgE

Cub Cadetissa jännä syöttöruuvisysteemi, liekö siitä konkreettista etua:
https://youtu.be/eZ-hCyr2vrY

Voi olla, että lingon hankkiminen menee ensi talveen, mutta nyt voi olla jollain tuoreita kokemuksia.

Mielenkiintoinen myös akkulumilinko, mutta tämä malli enempi kuin lumikola, joka puhaltaa lumen sivuun. Etuna olisi helppo nostettavuus autoon.
https://youtu.be/xNeLt_oe1ok

Tuossa vetävät pyörätkin, mutta vielä turhan kevyen luokan vehje.
https://youtu.be/8QGr4gqxz7U

Jos oikein hyvin asiat olis, leveyttä metri, moottorina Hondan kaksisylinterinen parikytä hevosvoimainen ja telat, vaan sellainen olis jo kallis.

Minkälaisella lumilingolla työt sujuu jos ei ole traktoria?

Bj Andy
18.01.2019, 10:28
Se meitsin mönkkärin linko on ariens. Siinä on kaikki suojalaitteet ettei mene pasaaksi jos kiviä menee väliin.

Ja sitten ihan mielipidettä vailla kokemusta.

Pyörävetoiseen saa ketjut jos tarvii...
Sähköstartti pakollinen...
2 pyttynen pelkkä moottori maksaa kolmekertaa sen mitä 1 mukinen ja on raskas vetää käyntiin ilman sähköstarttia , tästä jopa kokemustakin.
Hondat isot koneet tehdään jenkkilässä ja brigsi japaniassa... ainakin nuo omat kaks mukiset on...

En tiä, osta niin hyvä kun perse kestää. Mukavaa jälkeä sillä saa aikaan.

Jeepp
18.01.2019, 10:36
Meillä töissä katolta puotettu lumi ajetaan tällä https://www.al-ko.com/shop/fi/lumilinko-al-ko-snowline-760-te.html

Melkeinpä samalainen kun Hondan vastaava vaan 1/3 hinnasta.. Sama moottorikin.
Tuo lumi mitä puotamme menee niin kovaksi ettei kola pysty siihen mutta lingolla lähtee ja lentää kauaks.. Renkailla olevia kokeiltu vas on telat aika ehoton..

Ainut tuossa Al-ko koneessa torven kääntö on vivulla, hondalla seoli sähkönen samoten läpän ohjaus..

tekniikkamies
18.01.2019, 10:55
Tässä on sellainen tyhmä juttu kun ei ole mitään päässy kokeilemaan, on mutu elementtiä liikaa mukana. Oman järjen mukaan renkaat ketjuilla pitäs hyvin. Ariens on vissiin tehnyt linkoja pitkään, mutta ei näy vakuuttavan oloisia myytävänä.

Monessa työlaitteessa laadun tae on suuri paino. Itseä ei haittaisi paino, mutta sellaisiakaan jämäkkiä pelejä ei näy myytävänä.

Mönkkäri ei omiin touhuihin kovin fiksu, vaikka se on hauska ajaa, asiakkaita ei sille kun mahdolliset hommat automatkan pääs ja vois ajatella vaikka vuokraavansa linkoa toisille. Silloin lingossa pitäs olla jotkut suojamekanismit ettei hajoa.

Juuri äsken lapioin oman liittymän ja tällä keinolla ei voi urakointialalla edetä kilpailukykyisesti.

Jossain määrin innostuin Agromatic pienkuormaajasta, mutta nekin on turhan kalliita ja ajettavuudessa haasteita. Hyvää monipuolista hyötyä ja 2 sylinterisen nestejäähdytteisen dieselin ääni oli yllättävän miellyttävä. Vähän kuin mopoauton ääni.

Mua arveluttaa käytettyjen pienkoneiden osto kun yleensä ei ole huollettu ja itselle vissiin jo yläasteella opetettiin, että etenkin uusiin koneisiin pitää vaihtaa öljyjä ajoissa. Toisaalta kiinan moottorit ei kalliita.

Paljon kokemuksenne mukaan tehoa tarvii?

tekniikkamies
18.01.2019, 11:03
Meillä töissä katolta puotettu lumi ajetaan tällä https://www.al-ko.com/shop/fi/lumilinko-al-ko-snowline-760-te.html

Melkeinpä samalainen kun Hondan vastaava vaan 1/3 hinnasta.. Sama moottorikin.
Tuo lumi mitä puotamme menee niin kovaksi ettei kola pysty siihen mutta lingolla lähtee ja lentää kauaks.. Renkailla olevia kokeiltu vas on telat aika ehoton..

Ainut tuossa Al-ko koneessa torven kääntö on vivulla, hondalla seoli sähkönen samoten läpän ohjaus..

Videon perusteel näyttäs toimivalta ja ilmeisesti 420 kuutioinen moottori.

https://youtu.be/Luzyhb_uPRw

Yölento
18.01.2019, 17:21
Mutta mistäpä löytyy 12v sähköstartti? Ei oo paljon iloa sähköttömällä mökillä 240v startista...

Rölli
18.01.2019, 17:38
Kannattaa ottaa myös huomioon että harvalla asuntoalueella on tilaa heittää lunta pois pihalta ilman että on naapurin pihassa, seinässä, tiellä, tms.

Oma talo on 7-80 lukujen taitteessa rakennetulla alueella eikä mitään mahdollisuuksia lingon käyttöön. Tai tietty jos kokoajan pelaisi torven suunnalla ja kulmalla sekä puhalluksen voimalla mutta melko hankalalta tuntuu jo ajatuksena.

petroman
18.01.2019, 17:38
Telavetoisella pystyy ottamaan vaikka kerroksittain. Eikä tarvii "jäkittää" harteilla koko aikaa. Omassa hondassa ainakin pikasäätö, ottaako vaan pinnasta, tasalleen vai jopa aavistuksen jyrsii. Eli alkutalvesta käyttää ylintä asentoa, niin ei lennä sepeli. Kun pohjat on hyvät, voi ottaa syvemmältä.
Lisävarusteena KOVA-lumilevy pikakiinnitteisenä. Jaksaa työntää teloilla sitäkin, pitoa piisaa..

tekniikkamies
18.01.2019, 18:00
Mutta mistäpä löytyy 12v sähköstartti? Ei oo paljon iloa sähköttömällä mökillä 240v startista...

Tuohon ratkaisuna et autossani on 3000 watin invertteri, mun käytännön hankkeet ei muutenkaan etene ellen tekniikkaomavarainen. Ainakin painepesurista jäänyt kokemuksena et hommasta ei tule mitään jos yksipyttyistä dieseliä ei saa sähköstartilla käyntiin.

tekniikkamies
18.01.2019, 18:12
Kannattaa ottaa myös huomioon että harvalla asuntoalueella on tilaa heittää lunta pois pihalta ilman että on naapurin pihassa, seinässä, tiellä, tms.

Oma talo on 7-80 lukujen taitteessa rakennetulla alueella eikä mitään mahdollisuuksia lingon käyttöön. Tai tietty jos kokoajan pelaisi torven suunnalla ja kulmalla sekä puhalluksen voimalla mutta melko hankalalta tuntuu jo ajatuksena.

Modifoin syksyllä oman pihani järkeväksi, mutta se ei ole toista vaihtoehtoa eli pickupin auraa ajatellen ehkä tarpeeksi iso. Mitä muiden pihoja olen katsellut niin ne enempi linkotyylin pihoja. Jos se linko mun on, niin omassa pihassa olisi plussaa jos lumi lentää kunnol.

Siksi olenkin uuteen osoitteeseen siirtynyt kun pihassa näin potentiaalia. Voi olla et pystyn talvellakin rakentelemaan ja korjaamaan jotain, vaikka vielä päällimmäisenä hankkeena on sähkölaskun saaminen hallintaan. Tilaa viemään voi tulla aurinkopaneeleita.

Nyt pihani rupeaa olemaan niin lumessa ettei henkilöautomiehet pärjää.

Yölento
18.01.2019, 18:24
Tuohon ratkaisuna et autossani on 3000 watin invertteri, mun käytännön hankkeet ei muutenkaan etene ellen tekniikkaomavarainen. Ainakin painepesurista jäänyt kokemuksena et hommasta ei tule mitään jos yksipyttyistä dieseliä ei saa sähköstartilla käyntiin.

Ei kumminkaan viitsi sen lingon takia 3 autoon sen kokoisia inverttereitä hommata...

JiiPee
18.01.2019, 18:32
Mitenkä noissa perässä käveltävissä se tela- vastaan pyöräveto käytännössä paremmin toimii? Tänään tein lumityöt taas valmetilla ja perälevyllä, mutta linko kiinnostaisi.

tekniikkamies
18.01.2019, 18:41
Ei kumminkaan viitsi sen lingon takia 3 autoon sen kokoisia inverttereitä hommata...

Invertteri ei ollut kallis Puuilon alennushinnal, mutta 12 voltil sen kunnollinen toimimaan saattaminen on vaatinut kolme sadan ampeeritunnin akkua joka ehkä minimi, viimeks invertteri kyykkäs 2500 watin Stihl sähkösahal, mutta enköhän senkin saa pelittämään kun taas jotain päivitän. Tuoshan on hyvä ladata myös akkutyökaluja.

Ippe69
18.01.2019, 23:29
Itse käytin aiemmassa työpaikassa jonkin verran hondan telavetoista linkoa. Puhdistin sillä lähinnä terasseja ja laituria ym. sokkeloisempaa aluetta. En kyllä kauheasti innostunut siitä koneesta, enkä kyllä urakoimaan lähtisi sellaisella. Koneen pyörittely tuollaisessa paikassa oli raskasta ja vaikeaa. Lisäksi veivattava torven säätö aika hankala jos/kun sitä tarvii paljon. Jos kävi niin, ettei heti ehtinyt lumitöihin vaan paikat tallottiin, niin alkoi meno tökkiä. Samoin myös jos tuisku kovetti lumen.
Isommilla pihoilla taas se työleveys on melko pieni. Kattojakin sillä yritettiin puhdistaa, mutta kun lunta oli jo koneen sarviin asti, niin ei siitä oikein mitään tullu. Kaikki muut hommat sillä kyllä saatiin tehtyä, mutta ei sellaista vauhtia että urakoimaan alkaisin.
Nämä kokemukset Muoniosta, etelämpänä on monesti erilainen lumitilanne joten siellä voi erilaiset vehkeet toimiakin. Suosittelen kuitenki vuokraamaan ensin lingon jos mahdollista ja et ole ennen käyttäny.

petroman
19.01.2019, 10:08
Aiemmassa viestissäni kerroin omat kokemukset pyörä/telavetoisten eroista.
Isot alat ja tienpätkät tottakai parempi putsata isoilla koneilla. Mutta okt-pihat, polut jne. menee lingolla ihan hyvin. Ja niitten isojen koneitten jälkien siistiminen.
Urakoimaan turha lähteä perästä käveltävällä.
Ja tuosta tiheään rakennetulla alueella lingon käytöstä... Ei mitään ongelmaa ainakaan itsellä. Sitä varten lingossa on ne säädöt torvessa, että puhaltaa lumet haluamaansa kohtaan. Helpommin omalla pihalla saa "nostettua" lumet penkan päälle lingolla vs. lapio, joka olis seuraava konsti(ei oikein nappais). No, se joka julistaa lumikolan riittäväksi keinoksi ja sitäpaitsi hyväksi hyötyliikunnaksi, saa toki kulkea valitsemaansa tietä. Itse tykkään linkoamisesta enemmän.

tekniikkamies
19.01.2019, 11:24
Itsellä on urakointikalustona pickupin lavalla Masi kolalapio ja samalla idealla siellä voisi olla linkokin. Sellaisia pihahommia, joita varsinaisesti kannattaisi erikseen ajaa tekemään ei ole ulkopuolisilta tahoilta tarjottu, mutta jos väline on muutenkin mukana, tilanne voisi olla vähän parempi.

Pickup lumiaura kiinnostaisi siinä mielessä, että se toimisi markkinointina, mutta turhanpäiväistä ajella lumiaura nokalla ilman asiakkaita jos muuta autoa ei liikenteessä. Ehkä myös pörisevä lumilinko tavallaan kuin markkinointia.

Logiikka on se jos välineet onkin suurimmaksi osaksi samoja, mitä itse tarvii omassa kotona tai mökillä, ei tappiot ole kovin pahat jos asiakkaat puuttuu.

Omaa pihaa kuitenkaan kukaan ei ole luvannut tulla putsaamaan talkoilla tai muuten edullisesti. On joku aikaisempi auraaja osunut kiinteistön vesisulkuventtiilin törröttävään rautaankin.

jmk
19.01.2019, 11:46
Mutta jos tekee kolalla kiinteistönhuoltoa niin kyllähän tuollainen linko olis hyvä lisävaruste, meinaan vaan kun tulee sellainen piha missä on penkkaa valmiiksi ja sit kunnon pyry ja käytävät ummessa... ja varmaan muutenkin kun alkaa yli 5cm olemaan penkkojen välissä

Nisseriina
19.01.2019, 11:53
Mullakin on linko.MTD Optima ME66. On sähköstartti sekä vetokäynnistys,työvalo.Tää on ny takuulla pilipali verrattuna kalliimpiin vekottimiin mut vetää pyörillä (kääntämistä helpottaa kun saa hanikoista vedon toiselle pyörälle) eikä ole ketjuja tarvinnu on sen verran karut nappulat renkaissa ja on siivonnu pihan.Sähköstarttiakaan en ole tarvinnu kun lähtee helposti kiskasemalla käyntiin.Torvee voi joikkarilla kääntää ja vääntää vaikka miten päin.Saa suihkittua lähes omiin saappaisiin kaiken mitä torvesta tulee joten naapurin seinään ei voi osua.Viimetalvena linkoo en käyttäny ollenka ja siitä huolimatta laakista käyntiin.Käytän sitä pienkonebensaa siinä. Olen tyytyväinen.

Nerd-O
20.01.2019, 09:43
Vanhuksien perintönä olen himassa käyttänyt tälläistä

https://cdn.pji.nu/product/standard/800/315975.jpg

Tuo laitos on varmaan yli 15v vanha. Himassa se toimii hyvin pihan aurauksessa. Tosin jos on loskaa niin tuolla tee yhtään mitään. Ainut, että toi laitos on kokonaan muovia. Sitä pitää itse työntää kun se ei ole vetäviä renkaita. Ja kun se on muovia niin perjantaina selvisi, että tuon lingon alla on ohjuri, minkä sillä on todella ohutta peltiä. Joka on sitten useasta kohtaa mennyt aikojen saatossa poikki. Minkä myötä koko alaosa tuosta laitoksesta pääsee liikkumaan ja minkä myötä se on rikkonut muovit tuon lingon sisältä. Mitään varaosia ei ole saatavilla.

Nyt sen laitoksen korvasi tämän kaltainen Husqvarna.

https://cdn.nettimarkkina.com/live/1555995/Lumilinko-Husqvarna-6173cfb30f2540fa-medium.jpg

Saattaa olla jopa samaa mallia? Ainut, että toi on vuosia seissyt mökillä, missä auraus on hoidettu autolla tai mönkijällä. Joten tuolle ei ole ollut mitään tarvetta. Liekö polttoaineetkin jotain 5-6v vanhoja. Eikä se kovin hyvää tee. Se ei nimittäin tahdo pysyä käynnissä sitten millään. Kaasarikin puhdistettiin ja ei vaan toimi kunnolla. Se pysyy käynnissä. Karmeeta paukkumista välillä. Välillä pitää olla ryyppyä ja välillä ei. Tosi kumma. Mut varmaan vaatii uuden kaasarin toimiakseen kunnolla. Tuossa on vaan kaikenmoisia säätöjä ihan helvetisti enemmän kuin Stigassa. Lisäksi tuossa on kahvanlämmittäjät ja ne vetävät renkaat. Kokoakin on enemmän kuin tuossa Stigassa. Stiga on kyllä ollut hyvä. Se on pieni laitos ja hoitaa sen minkä tarvii. Yhdellä tankillisella mennyt yleensä koko talvi.

Kummasakin on muuten tuollainen sähköstartti. Enkä kummassakaan ole ikinä sitä käyttänyt. Se on ihan turhake. Tuo Stiga on lähtenyt aina käyntiin ensimmäisellä vedolla. Vaikka se on seissyt puolet vuodesta varastossa. Tuota Husqvarnaa sai pari kertaa vetää käyntiin, mut kyllä se aina käyntiin lähti. Typerää vetää jotain sähköjohtoa siihen viereen, jotta laitteen saa käyntiin. Jätetään se sähköjohto sinne varastoon ja vetää tuon laitteen narulla käyntiin.

sisua45
20.01.2019, 11:45
Olen tehnyt verstaan lumityöt viimeiset 25 vuotta MTD 826 lumilingolla. 8 tarkoittaa hevosvoimia, 26 leveyttä tuumina. Moottori on Tecumseh, valurauta sylinteriputkella, muistaakseni 318 cc.

Ostin lingon 90-luvun alkupuolella vähän käytetynä veljeni appiukolla. Hänellä alkoi kerran ottamaan sydämestä, kun repi lingon käymään ja alkoi ajamaan lunta. Myi sitten lingon minulle, ilmeisesti muijansa painostuksesta, ja sopi että naapuri tekee korvausta vastaan traktorin perälevyllä lumityöt pihasta. Minä maksoin tuosta 1500 markkaa, uutena taisi olla yli kymppitonnin kone.

Moottorin käyntiin repiminen ei ole ottanut minua sydämeen, mutta aivoon on. Purin narustarin pian pois, ja nykyään käynnistän sen 700 watin Bosch porakoneella. Istukkaan sopiva hylsy, taisi olla 24 mm, ja kampiakselin päästä pyörittäen käyntiin. Samalla kaasu ja ryyppy 3/4 osaa päälle, ja painallus ryyppy tutista. Porakone on parempi olla 2 vaihteella, muuten porakoneesta menee istukkapultti poikki ja/tai moottorin vauhtipyörän mutteri aukeaa. Molempia on joskus sattunut.

Ohessa huono kännykkäkuva vuosien takaa. Toissapäivänä linkosin verstaan pihasta 20 cm pakkaslunta pois. Oli hyvä keli, -15, ja ei tuullut yhtään. Tuulella saa helposti lumipesun.

Verstaan piha on hyvä lingottava, kun pääsee heittämään molemmin puolin. Jos tuulee pellolta, niin sitten heitetään vaan toiseen suuntaan. Lumityö ovat silloin hitaampaa ja hankalampaa, kun pitää torvea kääntää koko ajan, ja varoa ettei heitä lunta naapurin pihaan saakka. Ei siitä välttämättä ilahdu?

Edellinen linkoaminen oli yhtä tuskaa. Moottori haisi rikkaalle, mutta välillä taas ampui laihuuttaan putkeen, ja meinasi sammua tämän tästä. Ja pari kertaa sammuihin, sitten vaan piti työtää koko satakiloinen roska starttimoottorin ulottuville. Nyt perjantaina otin Snow Thrower Manual-kirjan esiin, ja säädin kaasarin perus asetuksiin. Tyhjäkäynti seosruuvi oli liian kiinni, ja tehopuolen ruuvi liian auki. Säädön jälkeen toimi hyvin, ei hajua ja voimaa oli. Vähän käänsin sopparuuvia vielä aukipäin työn edetessä. Pienkone bensaa ajattelin ostaa 20 litran kannun kokeeksi, sitä myydän viereisen kaupungin asemalla letkusta.

Olen katsellut ebaystä tuohon sähköstarttia. 110V malleja löytyy helpsti, 220V vähän huonommin. Muistaakseni 50-70 euroa maksaisi kuluineen. Toistaiseksi olen tyytynyt porakone starttiin. 12V startti vaatii jo enempi askartelua ollaakseen kätevä.

Pyörävetoinen ketjuilla tempoilee jonkin verran. Teloilla olevaa en ole kokeillut, mutta on varmasti rauhallisempi. Olen muutaman kerran lingonnut kotitalon pihaakin, mutta vaikeata se on. Ei pääse heittämään lunta oikein mihinkää, kun on rakennuksia ja tie.

Lingon vetohihna on kulutusosa. Joskus ostin, muistaakseni SGN Niemiseltä, joka oli ilmeisesti näiden maahantuoija, uuden vetohihnan. Oli pirun kallis, 250-300 markkaa, kevlar vahvistettu hi-tech remmi. Vit..., siis harmitus oli valtaisa kun kallis remmi oli suikaleina parin-kolmen vuoden jälkeen. Sen jälkeen olen käyttänyt tavallista 13 mm hihnaa, joka on kokeilemalla haettu sopivan pituiseksi. Remmi kuuluisi olla 1/2 tuumaa leveä ja terävällä profiililla. 13 mm kiljuu muutaman minuutin, sitten kuluu sopivaksi. Ja kestää jostain syyntä pidempään kuin se kevlar-hihna...!!! Pyörävedon remmin olen tainnut kerran vaihtaa, ja lingon remmin siis 4-5 kertaa. Hinhapyöriä on haljennut, peltiä kun ovat, mutta hitsaamalla saa ne kuntoon.

Yhtenä talvena tein mönkijän lumilevyllä samassa pihassa lumityöt. Sillä homma kesti kaksi-kolme kertaa pidempään kuin lumilingolla. Penkat nousivat korkeaksi, lingolla sitä ongelmaa ei ole. Lingolla tekee tuon pihan noin puolessa tunnissa. Perjantaina kesti 45 min, mutta välillä kävin sisällä laittamassa puita pesään, ja ajoin muutenkin vähän tavallista laajemmalta alueelta.

Repro
21.01.2019, 09:28
Jos on ahdas ja sokkeloinen piha niin pyörillä, kevyempi käännellä ympäri.
Jos on suora pihatie niin teloilla, tosi raskas käännellä ympäri mutta kulkee missä vain.
Ja jos jos tarvitsee kattoja tyhjennellä niin telavetoinen onkin sitten ainoa vaihtoehto.
Pyörillä varustettu käy helposti "telkkimään" eli loikkimaan jos ei asfalttia myöten puhdista lumia pois, tätä joutuu useasti myös hartiavoimin painattamaan johonkin ilmansuuntaan.


Heittotorven "joystick" ohjaukselle antaisin myös arvoa, itsellä pyöritettävä kampi ja eri tikusta säädettävä torvenpää ja meinaa kyllä kädet loppua kesken. :p

240V sähköstartti jaksaa pyörittää koneen kyllä käyntiin, mutta on 11 heppainen Loncin yleensä lähtenyt narustakin vetämällä käyntiin.

Sisällehän se linko olisi hyvä saada sulamaan lumitöiden jälkeen, ainakin noissa halpislingoissa menee vaijerit jäähän jos jättää ulos ilman sulatusta/kuivausta.

Ja sitten, VARAOSIEN SAATAVUUS, MYÖS JATKOSSA.
Tässä kun on kolme viikkoa etsinyt sopivia kiilahihnoja linkoon niin on tuollainenkin tullut mieleen.
Sopivat hihnat saisi seuraavaksi maaliskuussa IKH:lta, joten laitoin pidemmät ja muokkasin hihnankiristintä.
P.S. normaalit laturin/tuulettimen kiilahihnat sitten ei kestä noissa lingoissa, tarvitsee olla molemmin puolin kevlar vahvistetut hihnat.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=179&pictureid=218381

sisua45
21.01.2019, 10:11
Mulla on nykyään juurikin tavallinen 13 millin tuulettajanhihna, ja hyvin kestää. Muistaakseni sellaisen tehonvälitys kyky on just 8 hv, mitä tuo moottori antaa. Töissä oli joskus ongelmia, kun puimurin helevetin iso tuuletin otti 30 hv, niin kaksi 13 mm remmiä ei kestänyt. Lääkkeeksi siihen tuli 12 urainen moniurahihna.

Repro
21.01.2019, 10:39
Ongelmaksi tuli ainakin itsellä luistaminen kun itse linko ei pyöri -> hihna palaa.
Sekä kiristin, normi hihna ei tuntunut kestävän selkäpuolen kiristystä.
13 mm hihnat tuplana kesti ehkä 2-3 käyttökertaa.
Toki jos hihnat asentaa siten että linko pyörii koko ajan ei ongelmaa luulisi olevan.

tekniikkamies
21.01.2019, 13:14
Kertokaas kokeneemmat kun tulee suoja ilma ja on autolla ja kävellen tampattua pehmennyttä lunta, voiko noilla lingota sen pois?

Sellainen olisi monelle mielestäni hyvä apu, itsellekin.

sisua45
21.01.2019, 14:10
Kyllä se tampattukin lumi lentää, jos kitaan menee, mutta linko tahtoo nousta sen tampatun lumen päälle. Riippuu tietysti, onko alareuna säädetty kuinka "ottavaksi". Ite olen säätänyt, ettei raavi ihan pohjia myöten. Ei tarvitse syksyllä sulan maan aikana lingota hiekkaa ja multaa.

Repro
21.01.2019, 23:04
Kyllä taas kun pari tuntia otti painimatsia tuon lingon kanssa niin seuraava linko tulee olemaan telavetoinen.:mad:
Talvi on kyllä sarja sääolosuhteiden luomia vitutustiloja.

riude
22.01.2019, 12:50
Kertokaas kokeneemmat kun tulee suoja ilma ja on autolla ja kävellen tampattua pehmennyttä lunta, voiko noilla lingota sen pois?

Sellainen olisi monelle mielestäni hyvä apu, itsellekin.

Kyllä miun pikku hondalla ei ainakaan mahda mitään sille tamppaantuneelle lumelle.
Taikka mahtaa, jos kahvoista nostaa ilmaan ja työntää itse eteenpäin kuin lumikolaa jolloin lingon ala"huuli" leikkaa minkä leikkaa, mutta melko raskasta on se :D

petroman
24.01.2019, 08:36
Telavetoinen honda alimmassa asennossa jopa jyrsii sitä tamppautunutta lunta. Eikä tarvi työntää, telat vetää.. Ei tietenkään tiukkaa jäätä pois saa, mutta ei kai siitä kysymys ollutkaan.

Nerd-O
24.01.2019, 10:30
Nyt sen laitoksen korvasi tämän kaltainen Husqvarna.

https://cdn.nettimarkkina.com/live/1555995/Lumilinko-Husqvarna-6173cfb30f2540fa-medium.jpg

Saattaa olla jopa samaa mallia? Ainut, että toi on vuosia seissyt mökillä, missä auraus on hoidettu autolla tai mönkijällä. Joten tuolle ei ole ollut mitään tarvetta. Liekö polttoaineetkin jotain 5-6v vanhoja. Eikä se kovin hyvää tee. Se ei nimittäin tahdo pysyä käynnissä sitten millään. Kaasarikin puhdistettiin ja ei vaan toimi kunnolla. Se pysyy käynnissä. Karmeeta paukkumista välillä. Välillä pitää olla ryyppyä ja välillä ei. Tosi kumma. Mut varmaan vaatii uuden kaasarin toimiakseen kunnolla. Tuossa on vaan kaikenmoisia säätöjä ihan helvetisti enemmän kuin Stigassa. Lisäksi tuossa on kahvanlämmittäjät ja ne vetävät renkaat. Kokoakin on enemmän kuin tuossa Stigassa. Stiga on kyllä ollut hyvä. Se on pieni laitos ja hoitaa sen minkä tarvii. Yhdellä tankillisella mennyt yleensä koko talvi. Eipä tämä tarvinnut uutta kaasaria. Nimittäin kun kyselin kaasarin hintaa niin huolto sanoi, että noihin kannattaa kokeilla ultraäänipesua. Niiltä sen ois saanut 30e hintaan. Mut kävin ostaan Motonetin 40e maksavan ultraäänipesurin, mihin sai vielä 5e alennusta. Kaasari sinne pesuriin ja pari minuuttia kone käynnissä. Sen jälkeen kuivaus ja takaisin laitto. Toimii kuin uusi. Sinne pesurin pohjalle tuli kasa moskaa sen kaasarin sisältä. Samaisella pesurilla kokeilin myös öljyisiä ja ruosteisin pultteja putsailla. Ja kyllähän se aika hyvin ne pesi. Kierteet oli puhtaat. Öljyä ollut missään. Perin kätevää. Kyllä niistä näki, että ne on käytettyjä pultteja, mut ne ois hyvin voinut laittaa takas sinne mistä ikinä ovatkin tulleet. Kyllä se sen verran hyvin ne putsas.

Itse lingolla tuli myös kokeiltua lumen aurausta kun sitä tuossa eräs päivä aika huolella tuli. Huomaa kyllä hyvin eron Stigan ja tuon Husqvarnan välillä. Stiga jaksoi viskaa lunta siihen muutaman metrin päähän vaikka oli kuin pakkaslunta. Toi husqvarna heitti lumet varmaan reilu 10m päähän. Eikä se ryytynyt vaikka kasasin melkoisen lumikasan suoraan sen eteen ja jyräsin siitä läpi. Kahvan lämmittäjät oli ihan jeez. Tuota sähköstarttia en kyllä edelleenkään ole kaivannut. Se on ihan typerä keksintö. Miksi sinne alkaisi viritteleen jotain sähköjohtoa erikseen? Joka pitäisi sitten tietenkin kerää pois.

tekniikkamies
24.01.2019, 11:04
Ultraäänipesurivinkki, jota en heti itse hiffannut, niin sinne voi laittaa lasipurkin veteen, jonka sisälle jotain vaikka liuotinta, ei tule koko pesuri likaiseksi, käyttänyt mm. asetonia, pitää tietysti turvallisuus ja tuuletus huomioida.

riude
24.01.2019, 20:56
Telavetoinen honda alimmassa asennossa jopa jyrsii sitä tamppautunutta lunta. Eikä tarvi työntää, telat vetää.. Ei tietenkään tiukkaa jäätä pois saa, mutta ei kai siitä kysymys ollutkaan.

Liekkö sitten eroja noissa, vanhalla hs522:lla jyrsii juuri kuten tässä alussa:
https://www.youtube.com/watch?v=oXVQRhnDRc8


edittiä.....hetkinen....aina oppii uutta...enhän mie ole älynnytkään että tuossa on korkeuden/asennon säätö :D
Ainakin netistä löytyneen ohjekirjan mukaan....pitääpä katsoa kun pääsee kotiin.

Bj Andy
25.01.2019, 19:06
Tästä huutamaan vielä näille lumille...:D

https://kiertonet.fi/tyokalut-ja-koneet/pienkoneet/lumilinko-ariens-1332-le-20391

tekniikkamies
25.01.2019, 21:36
Tästä huutamaan vielä näille lumille...:D

https://kiertonet.fi/tyokalut-ja-koneet/pienkoneet/lumilinko-ariens-1332-le-20391

Paikallisessa koneliikkeessä näin jonkin Ariens merkkisen vähän kuin lopputalven tarjouksena, oli kuitenkin aika aneemisen näköinen. Jos aneemisen hommaisi, niin sitten kyl mieluummin vaikka Stigan 80 voltin akkulingon, siitä akusta iloa muuhunkin.

Nettivideoissa jollain 420 kuutioisilla saa jotain aikaiseksi:
https://youtu.be/AEf5eLwcwTo

Pitää vissiin uskoa, että telavehje ehkä parempi jos pyörävehjettä saa kammeta kuin puutarhajyrsintä.

Swoop
26.01.2019, 08:47
Kaippa sitä vois tähän vähän omia kokemuksia rustailla.

Töissä touhunnu telavetoisen hondan kanssa. Menee tosiaan ihan mihin tarvii ilman venkoilua. Mitä suorempaan baanaa sen mukavampaa. Meillä bobcatilla hoidetaan varsinainen auraus ja lingolla kuorma-autojen välit ja muut mihin ei bobilla järkevästi mahdu. En lähtis kovin sokkeloiseen pihaan tuolla kyllä. On sen verran kankean oloinen. Isoilla alueilla ihan jees mutta jos ei leveydestä jää kiinni niin hiipii mieleen ajatus mönkkäristä lumilevyllä. Joskin sillä tehdään sitten vain kasoja.

Faijalla ollu linko aina, pyörävetoinen ja sen kanssa tullu touhuttua lapsesta saakka. Ariens oli ensimmäinen ja ariens on uusikin. Vanha siirtyi eläkkeelle +25v iässä kun alkoi käymään huonosti. Pakoventtiili olis pitäny uusia mut joka paikka ebaytä myöden myi eioota ni faija sit totes et hän haluaa uuden koneen muutenkin. Kummassakaan ei ikinä mitään, siihen vanhaan ollu öljyjäkään vissiin kovin monesti vaihdettu. Uudessa sähköstartti mutta tuon kokoluokan vehkeissä täysin turha. Kesän jälkeen ekalla nykäisyllä aina käyntiin. Käsin mä oon sitä hondaakin kiskonu eikä ongelmaa. Saa kyllä kiskoa enemmän mutta lähes aina sekin on ekalla lähtenyt. Ei vaan jaksa ensin hiihdellä jatkoroikan kans edes takas että saa vehkeet käyntiin. Toki olkapää vammaisille varmasti oiva kapistus mutta itselle turha. Väitän että sahan nykiminen tulee parhaillaan raskaammaksi. Hondassa oli torven ohjaus joystickillä, ihan mukava ja näppärä. Faijan koneissa perus veivi. Eipä siinä. Helppo mekaaninen käyttö enkä sitä huonoksi ole kokenu. Helpompaa sen pyörittely kuitenkin on kun kolaaminen.

Ite kyllä annan ääneni tuon pyörävetoisen suuntaan mutta kuten todettu, riippuu se lingottavasta pihasta melko pitkälti. Noissa ei työleveyksissä kuitenkaan ole keskenään järin suuria eroja. Että jos kuvitellaan että joutuu sen pihatien pienemmällä koneella kävellä kerran enemmän vs se että teet tosiaan sen pihatien pelkästään isommalla koneella ja lapioit muut kulkuväylät. Faijalla ja nyt mulla himassa sen verran sokkeloiset väylät ettei tänne telakoneen kanssa jaksa tulla painimaan. Saapa sitä pyörävetoisestakin molemmat vetämään ni sillai saa senkin kans painia jos tahtoo. Kulkupuolessa ei minusta niin kauheeta eroa. Joku katolta pudoteltu lumi tai vastaava on vähän työlästä lingota koska menee melko tiukkaan pudotessaan mutta vähän kerrallaan menee kyllä. Tuskaa se on lapiollakin.

Jo kävellyn polun linkoaminen on kyllä paskaa, veti se linko millä tahansa. Tosin se nyt on melko helposti vältettävissä kun ei ala oikomaan ja tekee lumityöt alusta alkaen niin ei polanteita tule.

Mönkijä olis itellä tallissa mut siihen ei ole levyä ni tässä vähän mietiskelly että ostaisko sit kumminkin sen lingon. Sen kanssa jäis vähemmän lapioitavaa ja sais kasat pois. Joutuukin itseasiassa varmaan käydä faijalta lainaamasaa linkoa ja heitellä noi nykyset kasat pois että mahtuu uutta kun sitä pitäs taas olla tulollaan.

tekniikkamies
15.02.2019, 10:09
Ihan pienet testit pääsi kokeilemaan Murray Ultra oliko se 8 hevosvoimainen. Paljon lunta keli plussan puolella. Pyöräveto.

Ei hassumpaa, ketjut olisi voinut terästää hommaa selvästi koska niin paksusta lumesta oli kyse, että kannatti ottaa puolileveyttä ykkösnopeudella. Nyt lumi oli raskasta ja pienessä pihassa riitti heittomatka, mutta toisenlaisessa pidemmästä heitosta voi olla hyötyä.

Kokoisekseen ihan pätevä vehje.

Eniten kehitettävää oli miten jaksaa mennä läpi traktoriaurauksen vallista tai tamppaantuneista kohdista ja siinä auttaisi ketjut.

Tietynlaista vikurointia pyörävetoisessa ja jos työ on kovin iso, silloin se voi väsyttää.

jmk
15.02.2019, 11:07
Ei oo oma kohtaista kokemusta mut naapurista seurailin kun hallin kattoa putsattiin isolla cup cadetilla olikohan 945 tyypiltään. Aika mielenkiintoisen näköinen ja kokoinen laite. Ei tosin voi verrata näihin 50cm leveisiin oiikeastaan, saattoi olla reilun metrin levyinen kita ja paripyörillä näytti menevän ongelmitta hangessa. Tosin ei kyllä ollu auran jättämiä penkkojakaan...

tekniikkamies
15.02.2019, 12:59
Ei oo oma kohtaista kokemusta mut naapurista seurailin kun hallin kattoa putsattiin isolla cup cadetilla olikohan 945 tyypiltään. Aika mielenkiintoisen näköinen ja kokoinen laite. Ei tosin voi verrata näihin 50cm leveisiin oiikeastaan, saattoi olla reilun metrin levyinen kita ja paripyörillä näytti menevän ongelmitta hangessa. Tosin ei kyllä ollu auran jättämiä penkkojakaan...

Jos linkoaa usein, voi leveä kita olla parempi. Tänään oli muutaman viikon lumet kerralla tilanne ja siinä taas oli ratkaisevaa jaksaako puskea lumeen.

petroman
15.02.2019, 20:51
Pakkautuneeseen lumeen puree kapeampi linko paremmin. Loistavasti tuskin minkään levyinen..

ajelija
18.02.2019, 04:44
Viime kevät talvella hommasin tuommosen 74cm olevalla kidalla olevan Murrayn priks&prattonin koneella ja olen kyllä tyytyväinen ollut.
Ainut mitä on saanut vaihdella niin murtopultteja...

Repro
19.02.2019, 09:57
Ei hassumpaa, ketjut olisi voinut terästää hommaa selvästi koska niin paksusta lumesta oli kyse
En välttämättä lähtisi ketjuja laittamaan noihin "myllynkivellä" tehtyihin vaihdelaatikoihin, kitkapyörän vaihtoon pääsee varmasti aika nopeasti.
Jollain oikealla voimansiirrolla voisi jo harkita.

tekniikkamies
19.02.2019, 13:04
En välttämättä lähtisi ketjuja laittamaan noihin "myllynkivellä" tehtyihin vaihdelaatikoihin, kitkapyörän vaihtoon pääsee varmasti aika nopeasti.
Jollain oikealla voimansiirrolla voisi jo harkita.

https://youtu.be/CukY68ihXgQ

Alkutalvesta harjoittelin lumityötä Agromaticilla. Silloin kun menin loivaan alamäkeen ja pito riitti heittämällä, homma oli jopa mainiota ainakin jos ajattelisi, että kauha vaihdettu tai muutettu enempi lumitöihin sopivaksi. Loivassa ylämäessä taas pito loppui helposti. Siinä vehkeessä oli pienestä kiinni onko mainiota vai huvittavaa paikallaan sutimista.

Minkähänmoinen on lumilinkojen hydrostaattinen voimansiirto?

Epäilen ettei noihin lumilinkoihin ihan hurja pito tulis ketjuillakaan kun ne ei hirveän painavia.