Kirjaudu sisään

View Full Version : Kestääkö tälläinen nivel 4-linkeissä?


LaaLaa
15.01.2019, 21:26
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1984&pictureid=218323

Onko kokemusta kellään, miten tuommoinen suojattu tukivarren nivel kestäisi 4-linkeissä?

Oletetaan, että joustoja olisi sen verran maltillisesti, että tuon liikerata ei pohjaisi. Kestäisikö tuollaiset tukivarren suuntaiset voimat esim suzukissa 33" renkailla?

Osaako joku heittää automallia, jossa tuollaisia suht isoja (tyyliin 45-55mm) olisi käytetty?

Mika_T
15.01.2019, 21:29
W124/w210 jne, mersun alatukivarren ulompi nivel tuossa kuvassa. Se ei tainnut kyllä olla noin iso.

LaaLaa
15.01.2019, 21:36
W124/w210 jne, mersun alatukivarren ulompi nivel tuossa kuvassa. Se ei tainnut kyllä olla noin iso.
Joo 124 mesen nivel mulla on hyppysissä, sellaisilla en ehkä uskaltais tehdä mutta isommilla?

-MaTTi-
15.01.2019, 21:42
Ilma-alustaisen MANnin pitkittäisessä tukivarressa takana ton tapaset. Alkaa mittakaava riittämään. :D

Edit: nää taiskin olla tälleen kiinni
https://tecdoc.alpics.info/pics/td/e/4/65_379631.jpg

Timo_L
15.01.2019, 21:43
Paljonko tuollaisilla on hintaa? Hyvät flex jointit maksaa 50-60$ kappaleelta ja päälle lähetyskulut, tulli & alv. Eivät siis toki ole halpoja, mutta on ne sitten myös oikeastikin hyviä ja kestäviä.

Minkä verran joustoa, minkä mittaiset varret, onko millä designilla (suorat + panhard, vai kolmiomallissa ilman panhardia)? Paljonhan se vaikuttaa miten pelittää ja kuinka kestää.
Onhan noita moni myös tehnyt itse uretaanista valamalla, saa juuri sen jäykkyisenä kuin haluaa. Valmiit uretaanipuslat tahtoo olla aika kamalia, eikä ne ainakaan omissa autoissa ole kauaa edes kestäneet silloin kun sellaisia oli muutama.

LaaLaa
15.01.2019, 22:21
Paljonko tuollaisilla on hintaa? Hyvät flex jointit maksaa 50-60$ kappaleelta ja päälle lähetyskulut, tulli & alv. Eivät siis toki ole halpoja, mutta on ne sitten myös oikeastikin hyviä ja kestäviä.

Minkä verran joustoa, minkä mittaiset varret, onko millä designilla (suorat + panhard, vai kolmiomallissa ilman panhardia)? Paljonhan se vaikuttaa miten pelittää ja kuinka kestää.
Onhan noita moni myös tehnyt itse uretaanista valamalla, saa juuri sen jäykkyisenä kuin haluaa. Valmiit uretaanipuslat tahtoo olla aika kamalia, eikä ne ainakaan omissa autoissa ole kauaa edes kestäneet silloin kun sellaisia oli muutama.

Tuollaisa mersun niveliä (OD 40mm) saa reilusti alle 10e/kpl eli jos vähän isompia sais johonkin 10-13e/kpl niin houkutus olisi suuri. On iso ero ostaa 8 niveltä n. 100e kuin 4-600e.

Miten hyvin flex/johnny-joint kestää mudassa/vedessä uittamista? Onko tarve rasvata joka ajon jälkeen?

TimJus
15.01.2019, 22:59
saabeissa on tommosia

motonet 18-2304 ja 18-3389

offroadjouni
16.01.2019, 07:37
Tuollaisa mersun niveliä (OD 40mm) saa reilusti alle 10e/kpl eli jos vähän isompia sais johonkin 10-13e/kpl niin houkutus olisi suuri. On iso ero ostaa 8 niveltä n. 100e kuin 4-600e.

Miten hyvin flex/johnny-joint kestää mudassa/vedessä uittamista? Onko tarve rasvata joka ajon jälkeen?Mulla on samat Johnny Jointit mitä joskus ~10 vuotta sitten laitoin Jeeppiin. Ehkä kerran vuodessa rasvailen eikä nuo ole vieläkään väljistyneet. Ostin uudet uretaanit noiden sisälle yhdellä jenkki-matkalla, mutta ei niille ole käyttöä vielä ollut. Kaksi JJ:tä on tainnut rikkoontua minulla, toisesta suli uretaanit kun pakoputki meni liian lähelle ja toisesta sisäkuula meni kahteen osaan, mutta kumpikaan näistä ei keskeyttänyt matkaa.

Ei nämä ihan halpoja ole, mutta ostaisin uudestaankin.

Timo_L
16.01.2019, 09:52
Jeps, ainakin johnny jointit kestää ja kestää, ja sitten vielä kestää. Mulla on Metalcloakin duroflex- puslat nykyisin, ja on olleet myös hiton hyvät.

https://metalcloak.com/metalcloak-duroflex-joints-suspension-builder-parts.html

Noissa on vielä se hyvä puoli, että saa sekä vasemman- että oikean käden kierteellä. Tukivarret siis säädettävissä autossa paikallaan ollessa, ja tukivarren saa tehtyä joko putkeen prässättävillä/ hitsattavilla kierreholkeilla, tai ainesputki kierteyttämällä.