View Full Version : Tuchuki no limits.
turakoitsija
06.01.2019, 22:32
Laitetaas vähän tarinaa kipinästä trialin ihmeelliseen maailmaan. Pitkään palvelleen suunistus kilpurin lähdettyä uudelle omistajalle, ja vaihdossa tulleelle suzukille täytyi keksiä jotai. Kesällä 2018 kävin kattelee juhannustrialia ja iski pieni kuume lähtee koittaa trialia ja eihän sitä tavotteita kannata liika pieniksi laittaa joten em kisathan on sopivalla tasolla.
Aihiohan on jo triali ratoihin tutustunut edellisellä omistajalla.
Sitten itse autoon.
Kori vaihtunee kokonaisuudessa alkuperäiseen avomalliin tai ainakin osittain.
Alustaan laitettu jo emun jouset ja iskarit. Ne saa todennäköisesti jäädä toimittamaan jousituksen virkaa, tosin soa:sta joudutaan luopumaan.
Traktion bar:it molempiin päihin ja riipuille jotain suojausta.
Akselit vaihdettu 413:sesta.
Edessä jo arb. Taakke viel pi lukko ja joka nurkkaan chromoa. Välitykset akseleihin vitarasta 5.125.
Jakolaatikossa tietty tg6.5
Päälaatikko jimnystä jossa lyhyt ykkönen.
Moottoriksi baleno 1.6
Muuttujiahan suunitelmien suhteen voi vielä tulla rakenneltaessa mutta näillä mennään alkuun.
Rakenteluhan aloiteltiin perinteisesti intoa puhkuen purkamisella.
Koitetaan päivitellä edistymistä.
artsi777
07.01.2019, 17:04
Tutun näköinen kampe :) siinä on 410 isompi pääloota
ja joka nurkkaan chromoa.
Tuleeko nelipyöräohjaus? :eek:
turakoitsija
08.01.2019, 20:39
Noku ei taita säännöt sallia tuota nelipyöräohjausta. Pikkusia ilta askareita. Jousen korvakeen särmäilin 3mm haroxista.
turakoitsija
10.01.2019, 20:01
Kauanhan siin menikii ku homma rupes vähän rönsyilemää, eli mopo hävis johkii.
Nuo auton entisöinti hommat kuuluu mobilisteille joten vaihdetaan luokka modiin ni saa leikkailla edes pyöränkaarista mädät pois eikä tarvii rueta tilailee alkuperäisiä lokasuojan korjauspeltejä.
Jotenka alusta kierteille, akselit järeemmät, pyöräkoko suzukiin riittäväksi, ym.....
Kauanhan siin menikii ku homma rupes vähän rönsyilemää, eli mopo hävis johkii.
Nuo auton entisöinti hommat kuuluu mobilisteille joten vaihdetaan luokka modiin ni saa leikkailla edes pyöränkaarista mädät pois eikä tarvii rueta tilailee alkuperäisiä lokasuojan korjauspeltejä.
Jotenka alusta kierteille, akselit järeemmät, pyöräkoko suzukiin riittäväksi, ym.....
Arvelinkin että pian lähtee mopo käsistä. :D
Pitää yrittää joku viikonloppu / ilta tulla katselemaan teidän rakenteluja kuhan saa vapaa-aikaa. Teidän vauhdilla jo valmis silloin. :)
turakoitsija
12.01.2019, 22:20
Alkuperäinen tekniikka paketti tuli nosteltua rungolta ja samalla puntaroin pois lähtevät ni tietää vähän uutta tekniikkaa suuniteltaessa painon nousua. Xl7 vitaran automaatinkii puntaroin. Ideoita otetaan vastaan mistä lyhyt, kevyt, kestävä automaatti?
Rungosta siivoilin ylimääräset korvakkeet pois ni hyvä rueta suunittelee uusia.
turakoitsija
13.01.2019, 21:39
Tänää putsailtu rungosta massat, en tiiä kehtaako tommosee reilu 30v vanhaa ruosteisee japsin runkoo rueta mitää tekemää. 😲
artsi777
14.01.2019, 08:29
Sehän on aivan loppu niin kuin suizan rungot yleensä on :D
turakoitsija
17.01.2019, 20:57
Uus tekniikka alkaa hahmottumaa. Moottoriksi volvo t4. Vaihteisto zf4hp22. Suzuki 6.5 jakolaatikko. Pajero lukolline taka-akseli 5.29 välityksellä. Lj etuakseli 5.29 välityksellä.
Volvon moottoriboksi lähetettii kalajoelle bittinikkarille joka poistaa turhia "ominaisuuksia". Samalla lastu ni saadaan teholukemat parinsadan paremmalle puole. 240hv/400nm. Eiköhän sillä rupee trebadori pyörimää...
Onko laatikolle tulossa jotain muutoksia vai asennetaanko sellaisenaan?
turakoitsija
19.01.2019, 13:58
Onko laatikolle tulossa jotain muutoksia vai asennetaanko sellaisenaan?
Tarkotus olis ihan semmosenaa. 86/1 tulee kokonais välitys ykkösellä ni eiköhän se laatikko kestä? Vai onko vinkkejä mitä kannattais lootalle tehdä, perus huollon lisäksi?
turakoitsija
20.01.2019, 21:21
Jotai pientä taas tusailtu ja suuniteltu.
Motonetin hinnat alkaen akselipukkeja täyty himppu tuunailla notta saadaan akselit oikeeseen korkoon.
Pajeron taka akselia ruettii sheivailee, jarrut menee vaihtoon, jotain kevyempää tilalle. Melkonen kokoero pajeron 9" vs toyota 8".
Etuakseliksi hdj:n akseli. Lj:n takamurikalla notta saadaan raidetanko suojaan murikan yläpuolelle. Jonkuulai eroa noilla lj vs hdj murroksillakin.
turakoitsija
21.01.2019, 19:02
Tuas jottai tusailtu.
Akseleista siivoiltii loput korvakkeiden jämät ja saumat pojes. Etuakselia kerettii jonkuumatkaa siivoilee ni huomattii et on 2.5cm vino/kiero toi putki. Notta uutta hdj:n putkea ettimää.
Maljaan askartelin lisää pultteja yläpuoliselle kääntövarrelle.
Eiköhän noilla rupee kestämää.
myytkö tuon bj silmälasin seinältä??
turakoitsija
29.01.2019, 20:14
Oma bj myyty ni toi vähän niiku muistoesine mut ainahan siitä tarjota saa? 😉
Mutta asiaan. Akseli jumppaa tehty vielä lisää, pajeron akseli hylättiin lukon toiminta rupes arveluttamaa liikaa. Kytkentäpaine pajerossa lukolle 0,5bar.palautus jousi lukolla todella onneton.
Nurkista löyty uudemman hiluxin lukollinen akseli joka palasiks ja tutkailemaa sen lukkoa ym. Toyotan sähkölukko muutetaan paineilmalle ni saadaan lukko ajettua paineella pääle ja pois.
Vetoakselit yllätyksenä paksummat ku pajerossa ja välitys paksulla lautaspyörällä.
Akselin leveyskin sattuu paremmin hdj:n akselin kanssa. Hilux 1600mm. Hdj 1590mm.
Sitten jigiä tekemään akseleille ja rungolle.
Helpottaa tulivarsien ym asemointia huomattavasti ku akselit ja runko pysyy mitassaa kokoajan.
turakoitsija
04.02.2019, 21:25
Jottai taas tusailtu. Tukivarsien hitsauksee tein tommosen pyörittimen et saapi yhdellä saumalla pyöräytettyä sauman ympäri.
Runkoon etupäähän pätkät uutta palkkia ni ei tarvinnu rueta ylimääräsiä reikiä tulppailee. Nyt on sit rungon etupääkin jigissä kiinni.
Alatukivarsien runkokiinikkeitäkin vähän rupesin suunittelee.
turakoitsija
10.02.2019, 21:43
Alatukivarret askarreltu valmiiks. Niihin vähän jäykkyyttä lisää sisäputkella. Sisäputki 34x4mm ulkoputki 42x4mm. Pienempi putki ensi puslan holkkiin kii, sit isompi päälle ja sekin holkkiin hitsaten, tulppa hitsauksella vielä toisesta päästä. Luulis kestävän.
Alatukivarret asemoitu paikalleen ja akselien korvakkeet hepissään.
Seuraavaks ylätukivarsien askarteluun.
Nii vanerista piti renkaan malli tehdä et pääsee vähän mallailee kui mahtuu pyörimää, ihan täys kokosen näkönen.
turakoitsija
12.02.2019, 21:16
Jepulis. Taas jottai tusailtu.
Etuakseliin kasterit käänneltii vähän rajuimmaks paremman kääntyvyyden toivossa, kääntövarsiakii vähän ruettii suunittelemaa et millä saadaan ackerman ohjaus kohallee.
Eteen ylätukivarret askarreltu ja niille kiinikkeitäkii värkkäilty. Runkokiinikkeisiin 8mm tapit rungon sisään, 3mm hardox molemmin puolin ja reiät läpi.
Melkolai ahtaallee menee kardaani tukivarren ja vaihdelaatikon väliin mut josko se siel mahtuis olemaa.
Eteen pitäs viel panhardille keksiä paikka.
turakoitsija
04.03.2019, 08:41
Nonnii jottai taas koitettu tusailla.
Takapäähän ylätukivarsien korvakkeita mallailtu. Noin 3cm upotettuna runkoon. Kaik palaset heppii ja kuvaa lähettämään notta kelpaako euro sääntöihin, vastaus EEEIIIII.... Jotenka nuo purkaen ja uusia miettimään.
Jonka seurauksena täytyy jakolaatikko/vaihdelaatikkopaketti mallailla paikalleen notta nähdään mihkä saadaan rungon ulkopuoliset korvakkeet mahtumaan. Ulkopuolisessa kiinityksessä tulee se ongelma että jos ja kun tarttee ylätukivarsien rungonpäitä säätää tarttee jakolaatikko irrottaa.
Laatikkopaketti kun oli mallattu kohdilleen ni heräs mielenkiinto että mitenkähän tuolla etupäässä kaikki mahtuu olemaan. Ritijoustoissa mennään tyylillä kenkälusikalla sovitettu ja sätkäpaperilla tarkistetaan välys.
Moottorin öljypohja himppu arveluttaa notta mimmonen maahtuu vai onko kuivasumppu tässätapauksessa ainoa vaihtoehto.
turakoitsija
05.03.2019, 21:02
Jottai taas tusailtu.
Taka ylätukivarsien korvakkeet rakenneltu uusiks nyt ei ole enää koloja rungossa.
Akselin päähän korvakkeet kans heppiinsä ja vahvikkeita vähän kaveriks. Vahvikkeista tuli samalla integroitu vetopiste/sidonta kombinaatio.
Koriaihiotakin mallattii rungolle notta nähdään kui vaihteisto ja tukivarret mahtuu olemaan. Hurjan korkeelta vaa tuntuu toi laitos vaikka kori vakiokorossaan runkoon nähden. Noin 60cm jää helmakorkeus.
turakoitsija
07.03.2019, 21:48
Dodii sovitus moottori saatu tallille ja mallailtu paikalleen. Noin 10mm sovitelevy laatikon ja moottorin väliin. Öljypohja uusiks. Imusarja uusiks. Öljysuodattimen siirto. Notta taitaa tuo alumiinin hitsaus tulla tutuks.
Ylätukivarsien kiinikkeetkin mahtuu juur ja juur olemaa ristijoustoissa.
Moottorin kiinikekorvakkeet mahtaa tulla melko erikoisen muotoiset.
Ihan maltilliseen painoon pääsee tekniikka paketissa. Alta 250kg moottori, vaihteisto, jakovaihteisto.
lepoantti
08.03.2019, 09:37
Kone ilman apulaitteita painaa siis 101kg, vai roikkuuko vaakassa jotakin muuta?
turakoitsija
08.03.2019, 13:49
Pelkkä moottori vaakalla. Pakosarja oli kiini.
turakoitsija
10.03.2019, 20:31
Öljypohjaa rupesin aikani kuluks näpertelemää. Alkuu meinasin vanhasta modailla mut hetken tutkittuani tulin siihi tuloksee et nopeempi/helpompi tehhä kokonaa uus.
Öljypumpun imuputki piti värkkäillä kokonaa uus.
Imusuppiloon mankeloin vanhasta pohjan ja verkon.
Kehys 8mm merialumiinia, loput 3mm vastaavasta tavarasta.
turakoitsija
13.03.2019, 21:59
Lopullinen muoto alkaa öljypohjasta löytymää. Öljytilavuus noin 5 litraa+lauhdutin, letkut, suodatin, öljyakku. Et eiköhän tuo määrä luulis riittävän.
Tuo alumiinin hitsaus viel vähän hakusessa kuten koneen säätäminen/säädöt. Mutta eiköhän nekii rupee hitsaillessa löytymää.
turakoitsija
17.03.2019, 10:26
Kauheesti ottaa aikaa eto öljypohjan hitsailu ja osasten värkkäily. Mut nyt se on "viimeistelyosastoa" vailla valmis.
Imuputkelle lisätukia ennen loiskelevyjen asentamista.
Öljysumpun etulaitaan lippa ettei täytä nokka alaspäin mentäessä liikaa moottorin etulaitaa jossa öljypohja matala.
Sit kun kolvi oli lämpösenä ni pikku väliprojekti suzukin jakolaatikkoon.
turakoitsija
17.03.2019, 21:53
Tänää alottelin ruottalaisen ja saksalaisen yhteen naittamisen. Laatikoista kytkinkopasta siivut ja jyrsimellä pinnat suoriksi.
Tuohon kopan leikkaamiseen osottautu parhaaks yhdistelmäks puukkosaha, puuterä ja wd40.
Senverta on kokoeroa että vaatii levystä suikaleen puoliskoiden väliin.
_kekkula_
19.03.2019, 13:21
Hyvän näköistä tekemistä.
Mistä ja millaiset ovat tukivarsien päät?
Akselin päässä sorvattu holkki jossa joku kummipusla sisällä ja toisessa päässä unibaali vaiko oikein johnny joint?
turakoitsija
19.03.2019, 13:36
Hyvän näköistä tekemistä.
Mistä ja millaiset ovat tukivarsien päät?
Akselin päässä sorvattu holkki jossa joku kummipusla sisällä ja toisessa päässä unibaali vaiko oikein johnny joint?
Akselin pää juuri kuvaamallasi tavalla. Hdj:n kumipuslalla.
Etupäässä raptor 2.5" johnyjoint alhaalla ja 2" ylhäällä.
PeteTurku
19.03.2019, 15:02
Jokos on koria alettu leikellä?
turakoitsija
19.03.2019, 17:28
Jokos on koria alettu leikellä?
Ehei vielä. Ku sais ton tekniikan ens paikallee.
Coilitkii laiteltava ennen koria, jahka ne vaa saapuis.
turakoitsija
19.03.2019, 21:53
Nonnii. Nyt olis ruottin tina yhistetty saksalaiseen.
Osasien puhastus puhaltamalla ni mukavempi hitsailla.
Turbiinista sorvilla keskiakseli mittaansa ja lämpösovitteella lisäkoolia akselille.
Kopat moottorii ja laatikkoo kiinni turbiini välii ja yhtee, avot kaik kohallaa. Tarkat merkkaukset, levystä ylimääräset pois ja sulatellen yhteen.
Mastonin 121:set pintaa ni sehän tuli valmiiks.
Seuraavaks paketti nippuu ja kiinikekorvakkeita askartelemaa.
Kiva seurata muillakin tämmöistä omalla mittapuulla kiireistä projektia, tulee niin mieleen vuosi 2010 kun piti saada oma auto nippuun toukokuun alun EM-karsintakisaan.
piti kaivaa kuva missä vaiheessa oma suzuki oli 11.4.2010 ja eka kisa ajettiin sillä 8.5.2010, oli pitkiä iltoja niin kuin varmasti sullakin ,jos teet työpäivien ohessa!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=306&pictureid=56859
turakoitsija
20.03.2019, 14:27
Ei tota nyt ihan töitten lomassa tartte kokonaa tehä. Tällei talvella työrintamalla onneks hiljasempaa,kesällä ei mitään toivoo rakennella.
Mut kyl ton kans vielä kiirus voi tulla.
Paljonko tare greenbee paino?
Se painoi 1840kg, V8 koneella, ei sitä muulla punnittukaan
turakoitsija
20.03.2019, 22:26
Meil olis haaveissa päässä alle 1200kg.
Meil olis haaveissa päässä alle 1200kg.
Kova tavoite, Nikko painoi 16x35x15 leikatuilla Boggereilla muistaakseni 1170 kg kavennetuilla Toyotan akseleilla ja Opelin tekniikalla. Ovet, katto ja tuulilasi puuttui tuosta punnituksesta.
turakoitsija
22.03.2019, 13:54
Haaveitahan täytyy olla. 🤪
turakoitsija
22.03.2019, 22:48
Moottorin kiinikkeitä rupesin askartelemaa. Ens piti kumminkii ohjaustehostajan pumppu ja laturi mallailla paikallee. Kiristinrullan kiinike teetätti himppu töitä et sai linjattua mut josko se toimis.
Kuskinpuola meinaa olla melko ahasta ku kaik romut samalla puolen.
Moottorikiinikkeestä joutu tekemää melko erikoisen näkösen ku ylätukivarren pää kurkkaa melkei rungon yläpuole sisäänjoustossa.
Apparinpuola sai kiinikkeen senverra eteenpäi et toimii tollai perinteisemmin.
Rengastakii pääs mallailemaa vanteella.
Pajeron simpukka mahtuu juur ja juur olemaa.
Jostai ku löytäis fiksun simpukan missä rungon sisäpuolinen kiinitys ja pitmanarm taakseppäi.
turakoitsija
25.03.2019, 20:50
Nonnii jottai taas ähräilty.
Öljypohjan pultinreiät tuli senverran lähelle saumaa et piti tuollasella specialtoolilla tehhä kannoille lisää tilaa.
Vielä täytyy öljysumpusta viistää toista reunaa, murikka ottaa ristijoustossa kiinni tällähetkellä.
Nyt kumminkii moottori/laatikkopaketti jököttää rungossa omilla kiinikkeillää. Joitain pikku vahvikelappuja täytyy vielä värkkäillä.
Seuraavaks jakolaatikon vahvistaminen ni pääsis sillekkii tekee kiinikkeet.
HAASKAlahti
26.03.2019, 20:57
Mulla "on" omassa jeepin simpukka siin o varsi taakkepäi,mut siihe ei saa suaraa sektorivartta valmiina tai en ainakaa ite oo löytäny. Ja ratti akseli lähtee rungon keskellä suaraa taakse iskariputkia ajatellen ikävästi. Mut muuten ajattalisin et se vois sopii tohon.
offroadjouni
26.03.2019, 21:27
Joo, piti tarjota myös Jeepin simpukkaa. Vakio pitman arm on tosiaan vähän alaspäin taitettu, mutta prässillä senkin saa suoristettua. Jos taas tarvii pidempää armia niin ostaa isommalle korotukselle suunnitellun ja prässää sen suoraksi.
turakoitsija
26.03.2019, 22:30
Semmonen uudemman grandcherokeen simpukka missä on vähän "jalkaa" alaspäin olis kaikkist sattuvin.
Mut mikrometrillä ku asettelee ni pajeronkii simpukka menee rungon ulkopuolelle.
turakoitsija
27.03.2019, 07:44
Jakolaatikon vahvistusta/häkitystä alottelin.
Suzukin jakolaatikon rattaissa inkenjöörille sattunu semmoin viba että kaikissa hampaat samaan suuntaan viistot jotenka akselit pyrkii laatikosta pihalle.
Joten lisätukea kaivataan "pullahtamisen" estämiseksi.
Ens panta koko laatikon ympäri johon pultaten päädyn vahvistava levy.
Etuvedon lähtöön askarrellaan paksumpi keskitumppi ja sen kotelo harustetaan "häkkiin".
antti_boy
27.03.2019, 09:38
Jonku tojotan taitaa olla oikealta ajettavan hiluxin taivastaavan. Itellä siis tommonen jostain kulkeutunu, ja omassa sukissa paikallaan.
tapsa4x4
27.03.2019, 14:31
Mulla olis y61 patrollin vääränkätisen ohjaus simpukka jos tarviaa. Se hommattu joskus yhteen projektiin kans ku tarvi saada rungon sisäpuolelle kiinni mut ei menny koskaan käyttöön.
turakoitsija
27.03.2019, 14:56
Saakko tapsa laitettua vähän mittoja ja kuvaa simpukasta.
turakoitsija
27.03.2019, 20:16
Suzuki armored transfergace. Nyt olis pommin kestävä kuori jakolaatikon ympärille. Nyt jos se ei kestä ni sit on uskottava et rattaat liika hentoset.
Tuommonen ehd etuvedon lähtökii ilmesty tallille.
Nyt on pelattu varman päälle,Hyvää tekemistä muutenkin:).
Tuleeko etuvedon lähtöön enään laakeria ollenkaan vai kokeeko pääakseli myös modausta?
turakoitsija
28.03.2019, 08:09
Ei tule sitä pientä neulalaakeria enää ollenkaa. Etuakseliin tulee kiinteät vetolevyt ni pyörintänopeus eroa pääakselille ja etuvedon lähdölle tulee ainoastaan takavedolla revitellessä.
turakoitsija
28.03.2019, 22:59
Nyt olis ehd jakolaatikko mallailtu paikallee. Apparinpuolen kiinikkeet meinaa teettää hankaluuksia mut eiköhän niille paikka löydy.
Puntarissa käytin laatikon, ihmetys oli suuri kun painoa ei ollut tullukkaan yhtään lisää vakioon verrattuna missä kiinikkeet jaa kardaanirumpujarru paikallaan.
Pikka välihommana näppästii jamin piluxii. Vonksvankkenin
1.9td:hen tuommonen plenumi imusarja.
Kuperaa alumiinistä päätytulppaa ei sattunu olemaa hyllyssä ni semmonenha piti sit tehä suorasta levystä.
Tuli ihan peruskoulu ajat mieleen löylykauhan vasaroin nista.
turakoitsija
01.04.2019, 20:35
No joo. Jotai saatu taas askarreltua.
Voimansiirtopaketin kiinikkeet kaikki hepeissään.
Ohjaus osasia ruettiin suunittelee paikallee,melkosen tarkoille menee et varret mahtuu ohittamaa toisensa.
16" alumiinivanteen kävin romukasasta ettimässä et näkee mahtuuko raidetanngon pää sen sisään, eihän keskireikä sopinut joten sorvissa siitä ens siivu pois.
Sit testailtii special toolilla tuommosia löylykauhan kuppeja tehdä ettei tartteis vasaroida ihan niin paljoo. Saas nähdä mitä niistä keksitää.
Seuraavaks jousituksen kiinikkeiden tekoon jahka saapuis tärkeimmät osaset mille niitä kiinikkeitä tehdä.
turakoitsija
02.04.2019, 19:31
Tänää kävin vähän sorvin ääressä harjottelemassa hapokkaasta tommosia kierreputkia.
turakoitsija
04.04.2019, 19:31
Nonnii taas jottai tusailtu.
Samurain vetoakselista vähän siivua pois lisä notkeuden toivossa. Sit vitaran etuperän puskirattaista ylimääräset poijes. (on muuten vituksee kovaa tavaraa sorvailla).
Kahtellaa mitä näistä osasista keksitää.
Sit ilmesty tallille hirveesti uusia kiiltäviä osia.
Noissa heilahduksen vaimentimissa roikku letkun päässä tommonen turhan näkönen pönttö missä ruuvi päässä ni aateltii purkaa pois haittointa.
turakoitsija
06.04.2019, 22:02
Nonnii. Nyt olis eteen jo saatu tolpille torneja jonkuulai mallillee.
Joustotestiäkii suoritettii. Standartin mukainen mittakuva todisteena.
Mickey Thompson
08.04.2019, 21:23
Mitä matskua toi päälootan ja jakolootan yhteen naittamistursas on?
Komeeta työstöä!
turakoitsija
09.04.2019, 05:40
Jottai valualuahan nuo on. Siivu volvon laatikosta, 6mm alulevy välissä, bmw:n loppukoppa.
antti_boy
09.04.2019, 07:50
päälootan ja jakolootan? Näyttää ihan vanerilta :D
turakoitsija
09.04.2019, 17:12
Nii toi. Jossain kohtaahan aina loppuu rahat kesken. Vaneriahan se.😎
turakoitsija
10.04.2019, 21:07
Etu jousitornit melkolai valmiit, poikkituki puuttuu viel.
Taaksekkii mallailtu tornit. Siellä mennään millipelillä et mahtuu ristijoustossa olee tolppa rungon ja pyörän välissä. Vanteen et joudutaan kasvattamaa +30:stä nollaan.
Stratekisten mittausten mukaan ristijoustoa noin 1,2 meetriä.
Pakosarjaakii piti himppu suunitella et näkee mihkä poikkituen uskaltaa sovitella.
turakoitsija
22.04.2019, 20:31
Doddii nyt on piitkä viikonloppu askarreltu rojektia etiäppäi.
Maljojen kääntövarret kun hiero luillee ni saatii viel ackerman kulmat kohallee ja mahtumaa raidetangon pää 16" alumiinivanteen sisään.
Jotenka nyt saadaan 8x16 et0 alumiinivanteet ni painoo säästyy 9kg per rengas.
Kallistulsen vakaajakin täytyi näppästä taakse. Kahtotaa toimiiko samurain vetari vakaajatankona.
Koppa asemoitii rungolle.
60mm täytyy tehdä korikorotusta et saadaa pyörät mahtumaa 100mm sääntöön.
Kaameen korkee vaa tulee väkisin ku ei saa tota lattiapeltiä muokata. Eikä pyöränkaaria avartaa riittävästi.
turakoitsija
24.04.2019, 11:26
Cooleri tulla tupsahti eilen. Pikkasen sitä joutuu vissii madaltamaa tai sit olis keksittävä vaihteiston ja moottoriöljyn lauhduttimille jostai joku vaihtoehtoinen paikka.
turakoitsija
25.04.2019, 20:14
Korin takapään muotokin rupee pikkusthiljaa hahmottumaa. Takakulmii pikkasen paksumpaa tavaraa et kestää peruutella pitkin puita. Takalaidan yläreunaan 30x50x3 rhs. Ei ole heti laita mutkalla jos vähän nojaa johkii.
turakoitsija
05.05.2019, 20:52
Nonnii tämäkin tötterö pääs vähän jo jalottelemaa renkaillaa.
Ei se nyt tossa ulkona zuumaillessa ihan niin korkee olekkaa ku miltä tallissa näyttää.
Rockslidereista piti tehhä tuommoset himppa leveemmät et kärsii käyttää puita hyväksee käännellessä. Ilman noita pääsis puut sukeltamaa renkaan ja lokasuojan väliin.
artsi777
07.05.2019, 14:39
Mitä on akseliväli nyt kun on pyörillään?
PeteTurku
08.05.2019, 07:25
Mitä on akseliväli nyt kun on pyörillään?
Mahtaisko säännöt vaatia alkuperäisen akselivälin?
turakoitsija
08.05.2019, 08:05
Alkuperäinen akseliväli eli 203. Säännöt antais muuttaa akseliväliä 1% mut eipä tässä tapauksessa ole juuri hyötyä.
Alkuperäinen akseliväli eli 203. Säännöt antais muuttaa akseliväliä 1% mut eipä tässä tapauksessa ole juuri hyötyä.
2,03 cm johan se menee toleranssiin kun koittaa niitä akseleita asemoida alkuperäisille paikoille. :D
PeteTurku
23.05.2019, 08:26
Uusia kuvia?
turakoitsija
26.05.2019, 20:05
Ei ole tämä projekti juurikaan edenny. Työt haitannu melkosesti harrastamista. Mutta juhannustrialiin tullaan kyllä.
"treeniauto" on jo pihassa.
turakoitsija
17.06.2019, 14:48
Nyt palo käpy noihin vitun keskieurooppalaisien hottentottien sääntötulkintoihin. Hautaan tän laitteen johkii pihanperälle maatumaa.
Kahtotaa millä ajetaan kilpaa jos ajetaan.
Olis kiva kuulla mikä säännöissä/autossa hiertää.....
turakoitsija
17.06.2019, 21:44
Käytännössä tekniikan, alustan, akseliston, jousituksen saa tehdä mimmosen vaa. 1000mm isot pyörät. Siihin sit vakio kori päälle muokkaamattomana. Katon saa poistaa.
VOLIATTI
18.06.2019, 08:46
Viikonlopun jälkeen innostuin että vois vaikka vähän alkuperäistää Volvoa sääntöihin sopivaksi mutta ei tule kuuloonkaan että tarttis enää rakentaa mitään kun rupesin lukemaan sääntöjä, jos modiin haluais niin Volvoon joutuis laittamaan tehostamattoman simpukan takaisin että sais ohjauksen osalta sen menemään sääntöihin mikään muu sinne ei nääs mahdu, stanuun taas joutuis soa:n poistamaan edestä ja taka akselita koropalat pois, etuakselin joutuisi vaihtamaan muokaamattomaan, syylari pois takaseinästä, lavan lattian joutuisi rakentamaan täysin uusiksi. Nyt on vähän pahamieli. Aika rajut säännöt tuntuu olevan. Stanu säännöt ymmärrän suht hyvin mutta miksi modi on niin rajusti rajoitettu, runkoa ei saa loveta että saa simpukan mahtumaan runkoon. Oispa kaljaa.
sehän näissä on että auton joutuu rakentaa sääntöihin sopivaksi, eikä päinvastoin.
Siksi itsekin aikoinaan rakensin auton Pro-Modiin koska sai enemmän mieleisemmän rakentaa..
Yllätyin oikeen että tän vuoden säännöissä Modiin saa muuttaa jousitustyyppiä.
mutta melkeen joka vuosi muuttui säännöissä joku kohta viimeisen 15v aikana
turakoitsija
18.06.2019, 11:13
Säännöt on toki kaikille samat, autot pitää rakentaa sääntöjen mukaan mutta kun esimerkiksi sääntöjen tulkinta muuttuu jokakerta kun kysyy. Alkuun olis saanu runkoon tehdä koloja, sit kun teki ja laitto kuvan että kelpaako tuli vastaus että ei saa kolota. Pyöränkaarista kysyttiin leikkaus säännöt meille luvattiin "tulipellin" kulman avartaminen, hetkeä myöhemmin eräs samaan luokkaan rakentava kilpakumppani laittoi viestiä että kui meinasitte tehdä kun ei saa avartaa pyöränkaarta tulipellin osalta, kysyttiin uudestaan samasta asiasta tulkinta muuttui. Ei saa avartaa. Lattiapeltiä ei saa leikata yhtään etukulmista. Viimesimmän kyselyn vastaus oli että helmakotelo lasketaan lattiapeltiin joten se on oltava vakiomitoissaan. Eli käytännössä koria saa muokata leikkaamalla pelkästä pintapellistä 10cm suikaleen pyöränkaaresta pois. Että koita nyt sit tehdä näitten kans vallankumous. Jos näitten sääntöjen mukaan yrittää tehdä autoa, jokaista suomessa olevaa maastoautoa joutuu rueta entisöimään, eli mobilistiksi on vissii ruettava.
No juu.. jos kerran oot erikseen kysynyt niin kyllä ihmetyttää nuo tulkintojen muutokset :confused: :confused:
HannuNurminen
19.06.2019, 12:58
Siihen on osa syynä se että ne ketkä teki ja mietti ton modin sääntömuutokset ei oo enää tekniikasta vastaavina komiteassa vaan 2 eri ihmistä. Muutenkin se koko modin sääntö on aika fiasko loppupelistä... Pitää varmaa leikata kaljuks ennen elokuuta ettei tuu revittyy kaikkii hiuksii ku rupee protesteja tuleen :D :D
turakoitsija
02.12.2019, 21:03
Tämä projekti vaihtaa tallia.
Tälläkertaa säännöt ei tule rajoittamaa rakentamista.
Uusi omistaja jatkaa mahdollisesti kirjottelua projektin tiimoilta.
artsi777
02.12.2019, 21:49
Hyvä juttu ettei ihan hunningolle joutunut :)
boystoys
02.12.2019, 22:03
Elikkäs tämä Suikka vaihtoi omistajaa naapuri talliin.
Tämä ois tarkoitus rakentaa ensi kaudelle suunnistus kisoihin avoimeen luokkaan. Sekä mielessä käyny rakentaa myös trialiin promodi luokan sääntöjen mukainen.
Tekniikka alustavasti sama mitä alunperin suunniteltukkin eli Volvon T4 pikkasen piristettynä, Bemarin automaatti ja Suzukin jakolaatikko jossei muuta järkevää sen tilalle keksi. Akseleiksi hommasin Volvon porttaalit jossa perus tojotan jako ja wilwoodin jarrut. Renkaiksi hommasin myös pykälää isommat eli 40/13/17 trepadorit alumiini vanteilla.
Akseliväliä tarkoitus pidentää ~20cm ja tekniikka siirtää samalla taaksepäin 5-10cm. Orbitrooli ohjaus ja mahdollisesti trialia ajatellen kääntöjarrut sekä takavedon vapautin rakenneltava.
Projektin kulkua tullaan päivittelemään tänne ja facebookkin TemmiTiimin sivuille eli käykääs tykkäilemässä.
Hyvä että tarina jatkuu:).
Mites vanteitten suhteen esim.tälläiset?
-Omissa nanoissa luki "made in china",Mutta olivat täysin pyöreät tasapainokoneessa ja n.20g olisivat halunneen painoa ilman renkasta...
-Keskireikä voi tosin olla liian pieni...Olikohan sopivat 120cruiseriin,Mikä siinä sitten onkaan?
Kapea vanne voisi olla hyvä,Niin jää suojaan paremmin gummin sisälle,Ettei tuu vanteen reuna tyrkylle...
https://veljedeoutlet.ee/fi/shop/nano-diski-r17x75-6x139-7-et30/
https://veljedeoutlet.ee/fi/shop/?pa_diameeter=17&pa_auguvalem=6x1397
boystoys
03.12.2019, 19:12
Vanteiksi löysin Nissan navaran orkkis vanteet. Niissä sattu et aika hyvin (et33). Ja leveyttä 7.5" jolloin vanteen reuna jää aika hyvin suojaan.
tapsa4x4
03.12.2019, 23:51
Mulla samanlaiset mut 16"vanteet oli käytös portaaleilla. Istu kyllä hyvin offsetin puolesta.
boystoys
05.12.2019, 20:21
Ensi viikolla ois tarkotus ottaa akselit työn alle ja kunnostaa ettei tarvia rueta heti metsässä korjaamaan. Joten porttaali gurut nyt oisin vailla vinkkejä mistä osia ja mitä muutoksia tarvii/kannattaa tehä.
boystoys
26.12.2019, 23:27
Noniin tätäkin rojektia alettu rakentamaan kun armeijasta kotiuduttiin.
Uudet akselit oli kavennetut ja Rupes tuottamaan aivan liikaa ongelmia mm kardaanin linjan ja Coilover tolppien kiinnitys pisteitten kanssa. Etuakseliputkea ei tuntunut mistään löytyvän niin oli tehtävä pieni jatko väliin. Nyt akseli olisi orkkis mitassaan vailla uusia osia.
Tästä on hyvä jatkaa tukivarsien teolla😎
boystoys
27.12.2019, 22:10
Tänää pääsin vähän Etuakselia mallailemaan paikalleen. Öljypohjaan joudun pientä lovea tekemään ettei mennä ihan milli pelillä
boystoys
07.01.2020, 11:26
Runkoon vähän hitsailtu palkkia johon sitten saadaan alatukivarsien korvakkeet ja pohja panssari kiinnitettyä
boystoys
08.01.2020, 06:03
Koppa tuli asemoitua suunnilleen paikalleen ja on nyt alkuperäiseen verrattuna noin 50mm matalemmalla. Kokonais korkeus tällä hetkellä on noin 2m. Seuraavaksi ois leikeltävä tulipelti ja kardaani tunneli auki että saadaan tekniikka mahdollisimman taakse:rolleyes:
boystoys
08.01.2020, 20:57
Tekniikkakin tuli mallailtua paikalleen ja "pienellä" muokkauksella saatiin sitä jo vähäsen sinnepäin missä sen kuuluukin olla eli etu akselin takapuolella. Vielä jakolaatikko käyttää paikallaan ja tehdä uudet korvakkeet jonka jälkeen vois kardaanitunnelia tekemään uusiksi ainakin osittain pultattavaksi että pääsee käsiksi kehä pultteihin.
Taka akseliakin siirsin vähän eteenpäin kun jäi aluksi vähän liian taakse. Nyt akseliväli on noin 2300mm. Sittenkun saa tukivarret paikalleen niin pääsee vähän kattomaan mistä kohin täytyy kaaria avartamaa.
boystoys
12.01.2020, 20:47
Viikonloppuna tuli sorvailtua tukivarsiin kierre holkkeja ja puslien holkkeja ensi viikolla pääsee akseliin rakentamaan tukivarren korvakkeita. Keulastakin tuli pätkästyä ylimääräinen rungon pätkä poikkeen tulevaisuus näyttää millaseks keula muokkautuu:rolleyes:
HannuNurminen
15.01.2020, 11:11
Jos nää on uudemman navaran niin eikös niis oo eri jako kun perus 6 pulttinen?
boystoys
15.01.2020, 11:20
Jos nää on uudemman navaran niin eikös niis oo eri jako kun perus 6 pulttinen?
Vanteet jäikin hommaamatta kun ei uskaltanut lyödä lukkoon millä et:llä vanteet hommaan Kun akselit oli kavennetut. Nyt kun on normi levyset niin jollain +40et:llä olevat vanteet olisi sopivat
boystoys
22.01.2020, 11:22
Etu akseliin ois korvakkeet tehty ja heppailtu paikoilleen. Ja hyvin tuntus tuo etupää toimivan 14" tolpasta tahtoo isku loppua kesken😁
Koria tuli myös tiputettua alaspäin että saataisiin mahdollisimman matalaksi tehtyä. Tällä hetkellä suunnitellussa ajo korkeudessa helma korkeus 73cm
boystoys
26.01.2020, 21:30
Jahas jonkun verran on susukia rakenneltu viikolla ja viikonloppuna myös jotain saatu aikaseksi.
Akselit tukivarsineen olisi paikoillaan ja koppaa kasattu sekä leikelty tilaa renkaille. Lattiat ja takakaaret meinasin alumiinista tehdä kokonaisuudessaan. Niitä pääsee sitten rakentelemaan kun saadaan kori hitsattua runkoon kiinni.
Uudet vanteetki tuli hommattua sopivammalla et:llä. (+30) kokonaisleveyttä jäi sen 201cm
Tästä on hyvä jatkaa koritöitten ja tekniikan korvakkeitten rakentelulla😎
boystoys
02.02.2020, 21:10
Vaihelaatikon korvake tuli tehtyä uusiksi ja vähän vielä kevyemmäksi. Rungostakin raapastiin ylimääräistä painoa pois reijittämällä rungon ulko kuve. Runko myös hitsattiin ja laitettiin kori heppeihin rungon päälle.
boystoys
21.02.2020, 11:21
Lattian muotoa on tullu suunniteltua ja värkkäiltyä sekä turvakaarien oviputkea ja pääkaaren tukea mallailtu. Myös jakolaatikolle uudet korvakkeet tehty
Millos ajossa? Paljon kuskin jalkotila? :confused:
Kisapaino tavoite?
Lähteekö kone käyntiin?
boystoys
23.02.2020, 20:13
Millos ajossa? Paljon kuskin jalkotila? :confused:
Kisapaino tavoite?
Lähteekö kone käyntiin?
Kyllähän tää tarkoitus olisi toukokuun alkuun saada valmiiksi mutta saa nähdä kuin käy.
Jalkotilaa jäi ihan sopivasti kahdelle polkimelle:o
Alle 1500kg on tavote painon suhteen.
Ja tallin takana oottaa täysin toimiva moottori mikä on vielä autossa paikallaan.
boystoys
02.03.2020, 06:15
Viikonlopun aikaansaannoksena keulapellit asettu paikoilleen samalla tuli tehtyä myös vähän puskuriakin sekä lattiapeltejä alettu alumiinistä leikkailemaan. Keula tulee pultattavaksi niin on mukavampi tehdä remppaa tulevaisuudessa.
Minkälaisia vinssejä tähän on suunnitteilla?
boystoys
02.03.2020, 11:18
Minkälaisia vinssejä tähän on suunnitteilla?
Se paljastukoon tulevaisuudessa kun vinssit saapuu tallille.;)
boystoys
03.03.2020, 11:14
Vinssi kita ja pikku panssari keulaan hahmoteltu
boystoys
05.03.2020, 17:04
Alkaa tämäkin jo hieman muistuttamaan kaukaisesti susukia:eek:
boystoys
05.03.2020, 20:52
Keulan pultti liitoksista kuvia
boystoys
10.04.2020, 13:06
Hetkeen ei oo tullu kirjoiteltua mitään mutta suikkaa koitettu näprätä eteenpäin. Mm turvakaaret tuli taivuteltua. Putki on 45mmx2.5mm ja 38mmx2.5mm seinämällä 355 lujuudeltaan.
boystoys
10.04.2020, 13:09
Syylärikin löyti paikkansa ja sille tehty kiinikkeitä. Syyläriksi valikoitui transportterin syyläri ja sen omat 2 nopeuksiset flektit
boystoys
10.04.2020, 13:13
Myös ohjauksen sylinterille tehty korvakkeita akseliin ja pakosarjan hitsailin kasaan.
Suzukoija
17.05.2020, 12:05
Mitenkäs tämä projekti etenee?
boystoys
18.05.2020, 09:15
Hiljalleen on tämä rojekti edennyt kun ollut vähän kaikenlaista muuta rojektia välissä😅 mutta pikkuhiljaa jotain pientä tulee tehtyä nyt viimeemmäksi Taka lattiaa alettu väsäämään.
boystoys
03.01.2021, 21:33
Tänään oli suzukilla edessään tallin vaihto päivä uuteen omaan talliin. Pienen tallin kunnostus projektin jälkeen on hyvä rueta rakentamaa tätäkin eteenpäin.
boystoys
09.01.2021, 17:04
Tuleva Moottori tuli irrotettua. Myös vähän vahvempaa veiviä tuli postista
boystoys
12.01.2021, 07:36
Pakoputkea tuli hieman tehtyä 2.5"rst putkesta tulee koko putki.
boystoys
13.01.2021, 21:32
Moottorin putsausta.
boystoys
21.01.2021, 21:30
Toinen moottori saatu takasin paikalleen. Ruotsista tuli t5 volvon imusarja jonka sai pienellä muokkauksella paikalleen. Myös takalattioita sai hieman tehtyä.
antti_boy
22.01.2021, 08:45
Toinen moottori saatu takasin paikalleen. Ruotsista tuli t5 volvon imusarja jonka sai pienellä muokkauksella paikalleen. Myös takalattioita sai hieman tehtyä.
Tuleeko sähkökaasulla vai vaijerilla?
Millä moottorinohjauksella?
boystoys
22.01.2021, 18:47
Tuleeko sähkökaasulla vai vaijerilla?
Millä moottorinohjauksella?
Ihan perus vaijeri kaasulla. Ja moottorin ohjauksesta ei vielä ole varmuutta.
boystoys
03.02.2021, 07:44
Hukkaportin asennusta sekä penkkien kiinikkeiden tekoa. Tollasella viisteytys työkalulla saa kyllä hienosti viimeisteltyä poratut reijät👍
boystoys
21.03.2021, 21:25
Imusarjan rakentelua.
boystoys
24.03.2021, 07:22
Kaasuvaijerikin löyti paikalleen.
Sitten pari kyssäriä trial tietäjiltä. Tarviiko kattopellin olla yksi osainen vai kelpaako esim tässä tapauksessa kolme osainen? Saisi siistimmin pultattua turvakaari putkien väliin jos olisi kolme osainen.
Ja sitten onko kellään jäänyt nurkkiin suzukin takavedon vapautinta myytäväksi asti?
Kaasuvaijerikin löyti paikalleen.
Sitten pari kyssäriä trial tietäjiltä. Tarviiko kattopellin olla yksi osainen vai kelpaako esim tässä tapauksessa kolme osainen? Saisi siistimmin pultattua turvakaari putkien väliin jos olisi kolme osainen.
Ja sitten onko kellään jäänyt nurkkiin suzukin takavedon vapautinta myytäväksi asti?
Löytisi tollanen käytetty Suzukin takavedon vapautin Espoosta.
Joku Ameriikan juttu..
-Jyki 0400-63330viisi
boystoys
30.03.2021, 21:01
Orbitroolille kiinikettä sekä rattiakseli löyti paikalleen.
Tätä ja muita rojektia voipi seurata myös instagramista TemmiTiimiMotorsport nimellä.
boystoys
16.04.2021, 06:38
Takavedon vaputtimen sain jykiltä ostettua (paljon kiitoksia) ja asennettua paikallee. Samalla asentelin käsijarrut paikalleen.
boystoys
10.07.2021, 17:05
Tämä projekti otti pikkasen takapakkia kun päätin vielä vaihtaa toisen vaihdelaatikon. Uudeksi laatikoksi valikoitui mersun sähkö ohjattu 722.6. Mersun laatikko oli pikkasen lyhkäsempi niin joutui koneen sekä laatikon kannakkeet tekemään uusiksi.
Vanhoja korvakkeita poistaessa päätin sitten samoilla vauhdeilla siirtää koko tekniikkaa taaksepäin joka johti siihen että lattiat ja tulipelti menevät uusiksi. Tosin lattian olisi joutunut muokkaamaan joka tapauksessa uuden vinssin myötä.
boystoys
10.07.2021, 17:16
Osiakin on saapunut maailmalta tallille:p
boystoys
14.09.2021, 20:06
Pumpstopit tuli asenneltua sekä etu kardaania mallailtu paikalleen
boystoys
14.09.2021, 20:11
Lattiat sekä tulipeltikin alkaa olee hepeissään.
boystoys
14.09.2021, 20:15
Kardaanitunneli sekä penkin kiinikkeetkin tekastu.
lepoantti
15.09.2021, 05:44
Tuleeko laatikonohjaukseen joku ohjelmoitava artermarket ecu vai millä tavoin toteutat sen?
boystoys
15.09.2021, 06:41
Tuleeko laatikonohjaukseen joku ohjelmoitava artermarket ecu vai millä tavoin toteutat sen?
Laatikkoa tullaan ohjaamaan ofgearin valmistamalla ohjain boxilla.
https://ofgear.dk
boystoys
23.09.2021, 07:50
"Snorkkeli" tuli tehtyä osittain lattiaan upotettuna. 3.5" putkesta.
Mitä tulee jousitukseksi?
antti_boy
24.09.2021, 10:38
Mitä tulee jousitukseksi?
Ainakin tuolla jossai aijemmin nöky kuvissa jotku profenderin coilit
boystoys
25.09.2021, 13:58
Mitä tulee jousitukseksi?
Profenderin 2" kepit 14" iskulla
boystoys
10.10.2021, 18:45
Takalattiaa värkkäilty sekä samalla vähän syyläriä mallailtu.
boystoys
15.10.2021, 20:47
Keulan värkkäsin uusiksi alumiini putkesta niin sai painoa melkein 10kg pois. Moottorin eteenkin jäi sopivasti tilaa välijäähdyttimelle sekä tankille.
boystoys
15.10.2021, 20:49
Yksi kuva jäi vielä uupumaan :o
HTalvela
16.10.2021, 00:19
Onkos tankin sijotukselle joku tarkotus? Äkkiseltään tuntus että tankki ehottomasti taakse painojakauman takia?
boystoys
16.10.2021, 08:25
Takana onjo 2x vinssit ja 2x akut niin tulee muutoin liikaa takapainoinen jos sinne vielä tankin laittaisi. Eikä se oikeestaan enään mahdu sinne kun tilavuuttakin saatava noin 40l.
boystoys
19.10.2021, 21:06
Viime päivinä värkkäilty pakoputkea rosterista ja koelauta meni osittain uusiksi.
Välijäähdytintä ja ahoputkia mallailtu myös paikoilleen.
boystoys
25.10.2021, 21:14
Ovia näprätty paikalleen tällä kertaa tuli "puoli" ovet. Yläosat tulee jossain kohin lasikuidusta.
boystoys
25.10.2021, 21:20
Keulaakin pellitetty sekä konepelti teurastettu paikalleen. Tolppien korvakkeisiin tehty pieniä vahvikkeita.
Ahto putket sekä imuputkikin alkais olee hitsuuta vailla
Mikä tuon imuputkessa olevan "kotelon" tarkoitus on?
boystoys
26.10.2021, 10:01
Mikä tuon imuputkessa olevan "kotelon" tarkoitus on?
Ei sillä varsinaisesti ole mitään tarkotusta oli vain tehtävä tuollainen kotelo että sai helposti pieneen tilaan sekä muutettua turbon lähön 3.5" imuputkeen sopivaksi ilman mitään suurempia kartioita.😅
boystoys
01.11.2021, 09:20
Vinssin naru löyti tiensä takanta eteen. Laitoin narun tulemaan etuakselin kautta sillä tässäkin ulosjoustoa jonku verran niin ei ankkuroi tuo etuakseli ojanylityksissä yms. Vetopiste laitettiin myös etuakseliin.
boystoys
01.11.2021, 09:23
Väliseinä sekä kattopelti näppästiin viikonlopun aikana
boystoys
01.11.2021, 09:27
Myös takavinssi kita upotettiin taka palkkiin ja puhkastiin takavaloille reijät. Puoli ovet saatiin valmiksi ja Takatolppien yläpäihin tein pienet kiertymistä estävät vahvikkeet sekä syylärille kiinikkeet
boystoys
04.11.2021, 22:03
Tämäkin on keritty purkamaan ja hitsamaan aika pitkälti. Tänään iltasella sai vielä hiekat niskaan. Nyt vielä muutamien saumojen hitsaus sekä korin pintapeltien hionta niin pääsis maalaus hommiin:cool:
Hyvä pöhinä päällänsä. Hyvin ehtii.
boystoys
07.11.2021, 01:52
Tänään oli vuorossa korin valmistelu maalaukseen. "Maalauskammio" rakennettii parista 3x3m teltasta. Iltasella kerittii vielä eka kerros vetää pohjamaaliakin.
boystoys
09.11.2021, 21:27
Pinta väriäkin keritty suihkimaan eka kerros:cool:
boystoys
11.11.2021, 21:40
Koripulkka maaleissa:cool:
lepoantti
14.11.2021, 13:25
kuinka hyvin tai huonosti tuollaisen puutarhakatoksen hyttysverkko esti maalauspölyn leviämisen ympäristöön? ja oliko siitä viritetty mitään imuria ulos vai aivan tuoltaan maalasit?
boystoys
14.11.2021, 21:00
kuinka hyvin tai huonosti tuollaisen puutarhakatoksen hyttysverkko esti maalauspölyn leviämisen ympäristöön? ja oliko siitä viritetty mitään imuria ulos vai aivan tuoltaan maalasit?
Kyllä se ihan kohtalaisesti toimi. Jokaselle seinälle teipattiin vielä kirkas muovi. Huono puoli oli se että toi vihreä katto pressu ei oikeen päästänyt valoa läpi. Mutta ottalampun kans näki ihan sopivasti
boystoys
15.11.2021, 09:04
Nyt olisi kaikki maalattavat osat maalattu. Seuraavaks aletaan sitten kasaamaan😎
boystoys
22.11.2021, 07:19
Tekniikkaa alettu kasailee paikalleen. Kyllä on mukava kasailla uusia osia:cool:
lepoantti
22.11.2021, 07:30
tuo on hieno vaihe rakentamisessa. toivottavasti on muistanut ja ymmärätnyt hitsata kaiken tarvittavan kiinni....yleensä aina joku kohta jää huomioimatta ja kyllä harmittaa
boystoys
03.12.2021, 22:14
Vähemmän ollu päivittelyjä mutta sitäkin enemmän on tullu tehtyä ja suzuki saatiin näytille tampereelle autonäyttelyyn:cool:
Kykeneväisen näköinen. Taitaa tulla kiire muilla avoimen luokan suunnistajilla, kun hallitsevat mestarit lähtee tuolla liikenteeseen. :rolleyes: Koitetaan kuitenkin jotain vastusta antaa. :)
boystoys
06.12.2021, 21:03
Kykeneväisen näköinen. Taitaa tulla kiire muilla avoimen luokan suunnistajilla, kun hallitsevat mestarit lähtee tuolla liikenteeseen. :rolleyes: Koitetaan kuitenkin jotain vastusta antaa. :)
Kiitokset. Ja kyllä me tullaa vähän vauhtia kirimään tällä uudella autolla😎
boystoys
09.01.2022, 20:52
Pienen huili tauon jälkeen alettu taas rakentelee. Suunnitelmat muuttui tankin sijainnin suhteen ja näppäsin tankin vinssin viereen/päälle.
Väli puntaroinninki tein ja tällä hetkellä paino 1200kg. takapää 650kg ja etupää 550kg
Väli puntaroinninki tein ja tällä hetkellä paino 1200kg. takapää 650kg ja etupää 550kg
Tyhjänä vai kuski ja apukuski kyydissä?
boystoys
10.01.2022, 21:40
Tyhjänä vai kuski ja apukuski kyydissä?
Ilman kuskeja tämä paino. Arviolta heitetty et tulee vielä noin 150-200kg lisää painoa :confused: +kuski. Silti pitäis tavoitteeseen päästä eli alle 1500kg kuskin kanssa
boystoys
16.01.2022, 20:52
Jäähdytin putkien tekoa, coolerin vesisäilion mallailua sekä ohjauksen öljysäiliön mallailua. Alkaa pian olemaan ahdasta:o
On kyllä siistiä jälkeä :eek: Kyllä ekat naarmut ja kolhut saattaa kirpaista:D
Mitä tuo vesilinja muuten on ?
antti_boy
17.01.2022, 10:13
Jäähdytin putkien tekoa, coolerin vesisäilion mallailua sekä ohjauksen öljysäiliön mallailua. Alkaa pian olemaan ahdasta:o
Oliko nuo liittimet jäähdytinnesteen kestävillä tiivisteillä?
boystoys
17.01.2022, 12:34
On kyllä siistiä jälkeä :eek: Kyllä ekat naarmut ja kolhut saattaa kirpaista:D
Mitä tuo vesilinja muuten on ?
Kiitos ja kyllä varmasti vähäsen tulee kirpasemaa:D
Vesilinjat on 35mm mapress putkea.
boystoys
17.01.2022, 12:35
Oliko nuo liittimet jäähdytinnesteen kestävillä tiivisteillä?
Jep näiden pitäis kyllä jäähdytin nestettä kestää.
boystoys
18.01.2022, 20:02
Kusti polki uuden suutinkiskon ja isommat suuttimet laittelin samalla.
boystoys
06.03.2022, 21:38
Mersun vaihdelaatikkoon tein tuttavuutta ja vaihtelin tiivisteet. Sitten tuli myös tehtyä "triggeri" kehä laatikon ulkopuoliselle nopeus anturille.
..Reetu..
06.03.2022, 21:50
Jokos tämä nähdään tositoimissa cupin aloituskisassa tai Luumäen trialissa
boystoys
06.03.2022, 22:04
Jokos tämä nähdään tositoimissa cupin aloituskisassa tai Luumäen trialissa��
Saa nähä voi olla ettei ihan ekaan suunnistus kisaan kerätä mutta yritys on kova. Viimeistään Luumäellä ollaan viivalla💪
boystoys
20.03.2022, 20:14
Eculle ja kaikille muille sähköille näppäsin tuollasen suoja kotelon niin pääsee aloittamaan sähköjen tekoa pikku hiljaa.
Kaikki letkut on myös kohta saatu tehtyä. Enään asennusta vailla.
boystoys
29.03.2022, 08:44
Johtosarjan tekoa aloitettu. Alkais olemaan liittimiä vaille valmis. Myös kaikki letkut ovat löytäneet paikkansa
hieno peli tulee!!
jouset on väärässä järjestyksessä?
boystoys
29.03.2022, 19:48
hieno peli tulee!!
jouset on väärässä järjestyksessä?
Kiitos! ja jep etu jouset ovat väärinpäin tällä hetkellä.
boystoys
15.04.2022, 15:02
Tämäkin ois näytillä American car showssa😎
boystoys
04.05.2022, 06:23
Nyt ollaan kovasti rakennettu autoa kilpailu kuntoon. Päivittelen pikkuhiljaa tarkempia kuvia eri hommista. Nyt vuorostaan ohjaus varret tehty uusiksi edelliset oli vain väliaikaisesti siirtelyä varten.
Sylinterin päähän tuli massikan nivelet IKH:lta ja navan päätyyn M20 cromo uniballit.
boystoys
04.05.2022, 07:18
Videota en vielä saanut tänne ladattua mutta ensi metritkin on ajettu😎
kannattaa miettiä tuota ohjausvarren kiinnitystä napaan.
nyt on aika pitkä vipuvarsi tuon korotus palan kanssa, voi ruveta paikat hajoilee/taipuilee väännöstä.
boystoys
05.05.2022, 13:50
kannattaa miettiä tuota ohjausvarren kiinnitystä napaan.
nyt on aika pitkä vipuvarsi tuon korotus palan kanssa, voi ruveta paikat hajoilee/taipuilee väännöstä.
Jep kääntöpäät joudun vielä muokkaamaan että saadaan ackerman kulmat kohdilleen. Toivotaan että tuo ratkaisu kestäisi ainakin tämän tulevan Oulun kisan mihin tarkoitus päästä ajamaan.
offroadjouni
05.05.2022, 15:32
Jep kääntöpäät joudun vielä muokkaamaan että saadaan ackerman kulmat kohdilleen. Toivotaan että tuo ratkaisu kestäisi ainakin tämän tulevan Oulun kisan mihin tarkoitus päästä ajamaan.Minä odottelin myös kuvaa missä näkyisi vahvistukset. Itse en noilla nykyisillä lähtisi autotallin pihaa pidemmälle, mutta toivotaan parasta että kestää jos lähdette testaamaan kisoihin. Muilta osin on kyllä pro-laite.
Videota en vielä saanut tänne ladattua mutta ensi metritkin on ajettu😎
Näyttää ekassa kuvassa ihan RC-autolta!:eek::D
boystoys
05.05.2022, 20:25
Minä odottelin myös kuvaa missä näkyisi vahvistukset. Itse en noilla nykyisillä lähtisi autotallin pihaa pidemmälle, mutta toivotaan parasta että kestää jos lähdette testaamaan kisoihin. Muilta osin on kyllä pro-laite.
Muutama metri päästy takapihan kalliolla ajamaan ja tarkkailtu ohjausta mutta vielä ainakin kestänyt. Voi olla että tulen tuon kääntöpään vielä vahvistamaan jos vain aika riittää. Taikka tiputtamaan kiinnityksen tuohon vakio kohtaan jolloin varret tulee hieman alaviistoon.
offroadjouni
05.05.2022, 22:40
Taikka tiputtamaan kiinnityksen tuohon vakio kohtaan jolloin varret tulee hieman alaviistoon.Jos ei ehdi "lopullista" vahvistusta tekemään noiden korokkeiden kanssa, niin tämä olisi mielestäni nykyistä paljon parempi vaihtoehto.
tapsa4x4
14.05.2022, 14:38
Repeää noi kääntöpää tommosella systeemillä .mulla haljennut jo ihan vakio systeemilläkin kun aikansa piiskaa isoilla renkailla.
Olisiko tuohon kääntöpäähän mahdollista hitsata toista korvakkoa joka jäisi ohjausvarrenpään yläpuolelle, sitten että ohjausvarrenpää "puristuisi" kahden korvakon väliin.
Todennäköisesti rasittaa ylempää korvakkoa enemmän epäkeskeisyydestä johtuen mutta ei ainakaan kiertäisi tuota alempaa korvakkoa kääntöpäästä irti.
james_III
19.05.2022, 09:40
Mitään napakkaa tilannepäivitystä, kun kaikkihan ei ihan menny niinku römpsöössä :confused:
boystoys
23.05.2022, 10:34
Ohjaukseen tehtiin tuollaiset vahvikkeet mutta ei päästy testailee sen enempää miten kestävät.
Ennen Oulun kisaa säädettiin moottoria ja sittenhän sieltä torstai iltana hävisi öljyn paineet. Noh ei auttanut muu kuin Rueta yötä vasten vaihtamaan moottoria. Torstaina klo 20.00 aloitettiin moottorin vaihto ja perjantai aamuna klo6.00 auto oli jälleen ajokunnossa uudella moottorilla.
Sit ei muutakun kamojen pakkaus ja kohti ouluzonea jossa tehtiin vielä muutamat korjaukset ja alettiin säätämään moottoria lisää.
Ensimmäinen kunnon vedätys ja sen jälkeen vaihdelaatikosta öljyt pihalle. Syytä tälle ei vielä ole tiedossa selvitellään kun saadaan purettua
boystoys
31.05.2022, 19:18
Laatikko purettu ja näkymä oli tälläinen. Öljypumpun liukulaakeri hirttänyt kiinni ja näillä näkymin turbiini entinen ja tuota pronssi laakerin hilettä laatikon sisällä🤦. Syytä tälle en ole vielä keksinyt. Hyviä ideoita tai onko muilla käynyt vastaavaa?
onks loota ja kone samassa keski linjassa.
joku vaihtannu pumpun laakerin ja se on tyssäytynyt liian pienelle välykselle
turbiini kaula heittää
pilotti/vetolevy heittää
boystoys
17.08.2022, 10:56
onks loota ja kone samassa keski linjassa.
joku vaihtannu pumpun laakerin ja se on tyssäytynyt liian pienelle välykselle
turbiini kaula heittää
pilotti/vetolevy heittää
Hetkeen ei oo tänne päivitetty mitään mutta auto laiteltu kuntoon ja vikoja korjailtu. Varsinaista syytä ei laatikon rikkoutumiselle löydetty sillä turbiini oli suorassa ja siinä ei ollut heittoa.
Todennäköisesti kiireellisessä moottorin vaihdossa käynyt jotakin mistä tämä aiheutunut.
boystoys
17.08.2022, 11:05
Paikalla ollut laatikko purettiin ja todettiin laakeri mujua olevan sen verta paljon laatikon sisällä niin vaihdoin koko laatikon ja turbiinin uuteen sekä vielä varmistettiin ettei vetolevy/turbiini paketissa ole heittoa. Tämän jälkeen on laatikko kestänyt 👍
boystoys
17.08.2022, 11:19
Sitten vielä moottori rikon yhteydessä tietenkin turbo otti itseensä kun ei saanut voitelua joten sekin päivitettiin uuteen
Näitten vikojen ja korjauksien jälkeen ollaan päästy ajelee ilman mitään suurempia remontteja.
Pohja panssarit tehtiin 7075 alumiinista ennen Raision trial kisoja.
Raisiossa käytiin trialia harjoittelemassa ja toteamassa ettei lukot pelittänyt sellai kuin pitäisi ja syykin tälle löydettiin. Etulukon kytkentä oli vain säädöstä kiinni mutta takalukon kytkentä tappi oli irronnut jolloin se ei koko viikonloppuna toiminut.
Sunnuntaina päivänä pysty ennakoimaan takalukon toimimattomuutta ja saatiin ensimmäinen pyttykin kotiin vietäväksi
boystoys
22.08.2022, 19:36
Keula koki pienen uudistuksen/vahvistuksen. Vielä täytyisi tehdä vinssi koukulle jousitettu kannatin
boystoys
01.11.2022, 20:27
Mikkelin suunnistus kisassa päästiin tämäkin puntaroimaan kisan jälkeen. Kaikkineen kura paskoineen tankki täynnä bensaa ilman kuljettajaa auton paino 1590kg. Tavoite oli alle 1500kg eli talvella "offseasonilla" kevennetään sopivasti että tavoite saavutetaan:cool:
boystoys
23.12.2023, 19:46
Paljon on ajeltu ja sitäkin enemmän on korjailtu.
Tällä hetkellä tekniikkaa päivittyy käytännössä kokonaan uusiksi. Moottorina pysyy sama Volvon T4 mikä on nyt rakennettu uusilla laakereilla ja H-profiileilla. Ahdin vaihtuu myös samalla vähän isompaan kuulalaakeri Garrettiin. Vaihteistoksi tuli Bemarin GS6-37DZ ja jakolaatikoiksi C303 Volvon.