PDA

View Full Version : Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2019

Sivua : 1 [2] 3

Catrik
21.04.2019, 17:31
Kyllä jic päitä on myös ruuvattavina. Kannattaa käydä kyselemässä paikallisessa hydrauliletkuja myyvässä liikkeessä.

Se on aina hirveetä räpeltämistä kun menee liikkeestä hakemaan jotain mistä ei itse ymmärrä tai ei ole osalistaa mukana. Todennut että hommat hoituu helpommin kun ottaa ite selvää mitä tarvii että tulee kerralla oikein. Kerran noita yritin kysellä hydrauliikkaliikkeestä eikä tuntunut ymmärtävän mitä haluan, vaihtoedot oli joko prässättävä tai klemmariliitos

Ranee
21.04.2019, 21:39
Nuo hydrauliikkapuolen ruuvvattavat liittimet ei ole kovinkaan nättejä ja käyvät vain tietyille letkuille.
An liittimissä omasta mielestäni hyvää on asiallinen ulkonäkö ja löytyy liitintä tuhannelle erillaiselle letkulle.

Mutta silti mielummiin omaan härveliin hydraulikaupasta liittimet ja letkut prässipäillä.

Ei ole myöskään mitään noituutta opetella perus liittimien mittoja ja termejä niin saa kaupastakin sitä mitä haluaa

BJ-40/76
21.04.2019, 23:05
Kyllä on. Pitää olla galvanoituja mihin saa pieksettyä pienen ruostepatinan pintaan. Pinnoittamaton alumiinikin voisi mennä, mutta ei sellaisiakaan ole löytynyt.

Ota tuo eloksoitu liitin jonkun tikun nokkaan ja sitten kaveri rälläköimään mustaa rautaa isolla rälläkällä: siinä mahdollisiman kuumassa kipinäsuihkussa kun hetken pyörittelet, ja sitten laitat suolaveteen (esim. 1 litraan kiehuvaa vettä sekoitat 100 - 200 grammaa ruokasuolaa) niin menee kurjan näköiseksi. kaikki eloksointi ei välttämättä lähde, kannatta valita eloksoinnin väri sen mukaan....

Jos haluat testailla eri versioita, niin laita kuparipeltiä (tai rosteri-) tuon suolavesi purkin pohjalle, jonka päälle tuo liitin, ja liitintä ei välttämättä kannata liottaa tuossa suolavedessä kovinkaan pitkään, esim. ensiksi muutama tunti/vrk, ja sitten dipataan kerran pari päivässä, ja säilytetään kosteassa.

Huom. suojaa liittimen tärkeät osat, ettei ne saa kipinää/suolavettä.
Minä voisin suojata esim. polyuretaanimassalla.

Kerran rälläköin moposta hitsatun moottorin korvakon pultin pois, ja kipinäsuihku osui alumiiniseen lohkoon.... meni parissa vuodessa todella kurjan näköiseksi.:mad: muutamia osia/nippeleitä tullut sen jälkeen "vanhennettua"

P.s voihan tuon eloksoinnin hioa pois, mutta yleensä lähtee todella huonosti; ja kun lähtee, niin alta lähtee pehmeää alumiinia kymmeniä kertoja enemmän....

Tiesitkö, että noita osia voi myös värjätä jälkikäteen? siis normaalia lasertulostimen värijauhetta sirotetaan lämpimälle/kuumalla pinnalle pinnalle, ja sitten lämmitetään sulaksi/kiinni. kiiltoon voi vaikuttaa jonkin verran lämmittämisellä.
Väritulostimen, millä tulostetaan värikuvia, hukkavärisäiliön värijauhe on jo valmiiksi yleensä ruskeaa... p.s tuo väri ei pysy metallipinnalla läheskään yhtähyvin, kuin oksitointi.

Ja noista hydrauliikka- liikkeistä:

Minä olen ostanut mitä ihmeellisimpiä nippoja ja liittimiä "leikkuupuimuriin" (siis jos sanoo, että ne tulee autoon, eivät tee, ja jos sanoo, että tulee veneeseen, niin maksaa vähintään tuplat...:o no, ei sentään, ainakaan minulle, taikka olen maksanut tuplahintaa vuosikymmeniä )

-> minä olen mennyt noiden ongelmatapausten kanssa hydrauliikka liikkeeseen mahdollisimman rauhalliseen aikaan; keskellä viikkoa ja iltapäivällä.
Ja jos asiakkaita jonoksi asti, niin kääntynyt ovelta takaisin tai olen kertonut, että minulla ei ole kiire, mutta aikaa vievä ongelma/asia... Joskus olen joutunut odottamaan tunnin, että jono on mennyt ohi.:confused:

Toki auttaa, jos tietää mitä haluaa; siis kierteet nousua/halkaisijaa/profiilia ja mahd. kartiota myöten; ja sitten mukaan, jos suinkin mahdollista, molemmat osat, minkä väliin letku tulee.

Heguli
24.04.2019, 09:45
Miten 2- ja 4-tahtinen pienkonebensa eroavat toisistaan ? Esim. moottorisaha tuntuu toimivan oikein säädettynä vallan hienosti 4-tahtibensalla.

Edit: Neste suosittelee kaksitahtisissa perämoottoreissa käytettäväksi 4-tahtipienkonebensaa + kunnon öljyä sekaan

Kartse1
24.04.2019, 09:56
Miten 2- ja 4-tahtinen pienkonebensa eroavat toisistaan ? Esim. moottorisaha tuntuu toimivan oikein säädettynä vallan hienosti 4-tahtibensalla.

Oikeesti? Onko mäntämoottoritekniikan diplomi-insinöörille iskenyt dementia?

2-tahtibensassa on luonnollisesti sitä 2-tahtiöljyä voitelemassa mäntää, sekä kampiakselin ja kiertokangen molempia laakereita.
Mäntä leikkaa kiinni aika lyhyessä ajassa ilman voitelua. Ensimmäisen tankillisen aikana. Laakerit saattaa kestää muutaman tunnin.
4-tahtisessa moottorissa on erikseen oma moottoriöljynsä.

Edit: Neste suosittelee kaksitahtisissa perämoottoreissa käytettäväksi 4-tahtipienkonebensaa + kunnon öljyä sekaan

Varsin tarpeellinen tarkennus. Itse en tiedä tuosta sen syvällisempää syytä. Oletettavasti asia liittyy lisäaineistuksiin.
Tässä juuri avasin yhden papan moottorisahan, kun oli käyttänyt 4-tahtista pienkonebensaa.
Iloisesti oli kiertänyt rankahommissa vähän aikaa ja sitten nytkähtänyt kiinni... :)

Heguli
24.04.2019, 10:04
Oikeesti? Onko mäntämoottoritekniikan diplomi-insinöörille iskenyt dementia?

2-tahtibensassa on luonnollisesti sitä 2-tahtiöljyä voitelemassa mäntää, sekä kampiakselin ja kiertokangen molempia laakereita.
Mäntä leikkaa kiinni aika lyhyessä ajassa ilman voitelua. Ensimmäisen tankillisen aikana. Laakerit saattaa kestää muutaman tunnin.
4-tahtisessa moottorissa on erikseen oma moottoriöljynsä.

Öö, lukasin hätäseen jostain että 2-tahtipienkonebensassa ei olisi öljyä mukana, siksi kysäsin tuota bensojen eroa. Tarvii lukasta uudemman kerran :)

Toki siis bensaan aina öljyt sekaan kun 2-tahtimoottorista on kyse.

Edit: opettelin lukemaan ja on siinä 2-tahtibensassa luonnollisesti 2% öljyä mukana

Topi1982
24.04.2019, 10:54
Tuoreöljyvoitelukin voipi olla 2-tahtimoottorissa?

Heguli
24.04.2019, 11:00
Tuoreöljyvoitelukin voipi olla 2-tahtimoottorissa?

Jep, skoottereissa meillä oli erilliset öljysäiliöt ja tankkiin meni normi E95. Lähinnä siis tuolla kysymyksellä hain sitä, onko noi itse pienkonebensojen bensakomponentit koostumukseltaan samanlaiset.

0ltzi
24.04.2019, 11:55
Työkalu/kikka millä piirtää suora viiva putken ympäri?

Ranee
24.04.2019, 11:59

Rullamitta

Kaitsu67
24.04.2019, 12:07

Pitää kynää/piirrintä paikoillaan ja pyörittää putkea, putki ei saa liikkua tietenkää pituussuunnassa ;)

jmk
24.04.2019, 12:11
Joku vähän leveämpi pahvi suikale jonka kääntää putken ympäri siten että molemmat päät samalla kohtaa...tai vaikka pari kierrosta ristissä

Lerssinen
24.04.2019, 12:38
Niin, ihan A4 paperilla onnistuu :cool:

dodge3500
24.04.2019, 13:12
Niin, ihan A4 paperilla onnistuu :cool:

Tätä käytän minä

Catrik
24.04.2019, 14:36
Putkiklemmarikin toimii jos tarvii esimerkiksi mittailla samalla ja hakea viivan paikkaa.

wikke
24.04.2019, 17:47
Kupariputken katkaisutyökalu erinomainen "piirtopuikko" jos paljon/suuriamääriä joutuu katkomaan.

AlluK
24.04.2019, 18:56
Putken ympäri piirtämisen aputyökalu vähän riippuu myös putken halkaisijasta, isommalle viemäriputkelle toimii kuormaliina. Putkileikkuri on tietysti parhaasta päästä, voi mennä putki poikki piirtämättäkin.

jokke-76
24.04.2019, 21:36

Hiomanauhan pätkän pyöräyttää ympäri. Jos on tilaa tai mahdollista putkileikkurilla tekee jäljen.

Heguli
26.04.2019, 14:00
Lähinnä siis tuolla kysymyksellä hain sitä, onko noi itse pienkonebensojen bensakomponentit koostumukseltaan samanlaiset.

Itse itselleni vastaten, selvittelin asiaa ja samat bensakomponentit on noissa, öljy on ainoa ero.

fordson
26.04.2019, 17:03
Joissain 4-t koneissa käytetään 2-t bensaa,hyvin sekavaa on mitä laitetaan mihinkin.

dodge3500
26.04.2019, 21:16
Joissain 4-t koneissa käytetään 2-t bensaa,hyvin sekavaa on mitä laitetaan mihinkin.

Ainakin stillin lehtipuhaltimessa
Saadaan hiljasempi käyntiääni

jmk
26.04.2019, 21:29
Joo kyllähän sillä sen verran on väliä että 4t koneessa palaa kyllä 2t bensa pikkasen saattaa savuttaa, mut toisin päin käytettäessä ei kyllä savuta:)

uteiN_H
26.04.2019, 21:33
Ainakin stillin lehtipuhaltimessa
Saadaan hiljasempi käyntiääni

Todellinen riidankylväjä......Lehtipuhallin.....
Silti oon katkonut kaikista naapureiden puista mun puolelle tulevat oksat joka syksy ennen kun lehdet putoo.....
Ja myöhäissyksyllä puhallellut kaikki lehdet takas naapureille........voi että ne tykkää....
Varsinkin sen jälkeen kun ne on puhallellut, haravoinut tai keränneet lehdet kompostiin.......ja saaneet pihansa puhtaaksi.....
Syy niillä puut mulla ei......mulla pelkästään kivee josta helppo puhalella aidan ali muiden jätökset sinne mihin kuuluu.....

Ainakin 2t laitteissa muistakaa käyttää kesä/talvi ohenteet.....
Ja jos ei ole efi niin säätäkää talvelle riittävän rikkaalle ettei leivo kiinni.
Eikä nelariakaan haittaa jos talvella vähän rikkaammalla.

Silti tää menee mun mielestä samaan osioon kun koiranpaskat keväisin lumien sulaessa kadulla sun katuosuudella tai jopa sun sisäänajotien edustalla......
Mä kattelen kuvista koirien ulkoiluttajat ja käyn ekalla kerralla palauttamassa pussissa.....Ja teen selväksi että seuraavalla kerralla syötän jätökset.
Ei ole ollut ongelmia usampaan vuoteen samojen koiranomistajien kanssa......Jokainen uus asukas hoodeilla tekee virheen kerran mutta se jää siihen.

fordson
26.04.2019, 21:33
Joo kyllähän sillä sen verran on väliä että 4t koneessa palaa kyllä 2t bensa pikkasen saattaa savuttaa, mut toisin päin käytettäessä ei kyllä savuta:)

Joo ja pahimmillaan leikkaa kiinni. Sikäli varmempi se 2t bensa.

Mutis
26.04.2019, 21:54
Mites omat tavarat saa helpoimmin exän tontilta pois?

Homma muuten ihan selvä mikä on kenenkin, mutta on nykyään niin kiireinen nainen ettei mikään aika sovi. Muutaman viikon yrittänyt sovitella asiaa ja alkaa jo vituttamaan.

Heguli
27.04.2019, 07:25
Mites omat tavarat saa helpoimmin exän tontilta pois?

Homma muuten ihan selvä mikä on kenenkin, mutta on nykyään niin kiireinen nainen ettei mikään aika sovi. Muutaman viikon yrittänyt sovitella asiaa ja alkaa jo vituttamaan.

Sovi asiasta poliisin kanssa ja pyydä heitä ilmoittamaan visiitistä exälle. Tarina ei kerro kaikkia yksityiskohtia mutta jos tontti on exän, ei sinne kannata/saa mennä ilman lupaa. Kotirauha on meinaan aika tiukasti määritetty Suomen laissa. Siksi mieluusti virkavalta paikalle todistajaksi. Ja exä kanssa mukaan, jotta tavarat menee oikein jakoon.

wikke
27.04.2019, 07:34
Onko tontti tässä tapauksessa tontti vai "tontti"?

Mutis
27.04.2019, 18:32
OKT ja tallissa/talossa tavaraa.
Tietenkään sinne ei voi omin luvin mennä tai muutenkaan mitään uhkailua yms.
Ehkä parempi kysymys olisi ollut kuinka kauan pitää odottaa ekasta "tulisin hakemaan tavarat" ilmoituksesta ennen kuin täytyy ottaa viranomaisia mukaan leikkiin.

Ja tavaraa ei niin valtavasti ole, muutaman tunnin homma ja tavarat mahtuu pakuun + peräkärryyn.

Täytyy nyt vaan toivoa, että saisi homman hoidettua aika pian alta pois ja ilman suurempia venkoiluja.

Catrik
29.04.2019, 11:07
Onkohan olemassa yhtään ennakkotapausta missä katsastamaton ajoneuvo on ollut ajamassa katsastukseen varatulle ajalle, vaikkapa 500km päähän lähtöpaikasta, ja poliisi olisi sakottanut autoa? Missäänhän ei määrätä kuinka kaukana se katsastusasema saa olla.

JasuT
29.04.2019, 11:18
Onkohan olemassa yhtään ennakkotapausta missä katsastamaton ajoneuvo on ollut ajamassa katsastukseen varatulle ajalle, vaikkapa 500km päähän lähtöpaikasta, ja poliisi olisi sakottanut autoa? Missäänhän ei määrätä kuinka kaukana se katsastusasema saa olla.

Tätä selviteltiin kerran, pari-kolme vuotta takaperin. Kaverille tuli tarve talvisäilössä olleelle Rättärille, eikä mitenkään olisi ehtinyt katsastuksen kautta tarvepaikalle, kun pääsi vasta perjantaina neljän jälkeen liikenteeseen ja tarve oli sunnuntaina. Soitti sitten polliisille, ja kysyi että "otanko siirtolaput, vai onnistuuko jos varaan ensimmäisen vapaan katsastusajan ja ajan sitä vastaan kotiin", polliisi mietti tovin, ei tiennyt, ja sanoi soittavansa kun selvittelee. Ja soittikin parin tunnin päästä, kertoakseen että "saat ajaa, mutta pidä todistetta varatusta ajasta mukanasi, jos tulee kyselyjä". Kertoi kyllä tätä kysyessä reitinkin olevan Haapajärveltä lähelle Helsinkiä, eikä tätäkään ko. polliisi nähnyt etteikö saisi noin toimia... Vakuutus toki pitää olla, suositteli liikennekäyttöön ottoakin kun ei ole aika samalle päivälle, siitä ei osannut sanoa mitään olisiko saanut ne "välipäivätkin" ajaa liikennekäytöstä poistettuna, mutta parempi oli olla ottamatta sitä riskiä...

Noita omia romujakin on tullut siirreltyä katsastukseen kotiosoitetta lähemmäksi, varatun ajan lappu kyydissä ja liikennekäyttöön otettuna. Useimmin tosin konttorin kautta sitten ajaen, mutta ei kukaan ole aikoja varatessa vaatinut että pitäisi siihen noutopaikan viereiseen, jopa saman ketjun asemalle, tilata sitä aikaa...

Ippe69
29.04.2019, 13:40
^ tuosta heräsikin kysymys, että voiko auton ottaa liikennekäyttöön, jos katsastus ei ole voimassa?
Jos voi, niin itse ainakin ottaisin pidemmälle siirtymälle. Jos virkavalta tulkitsisikin homman laittomaksi, niin tulisi sakot vain myöhästyneestä katsastuksesta. Liikennekäytöstä poistetulla autolla ajamisesta sanktiot on kuitenki huomattavasti kovemmat.

Edit. Kun oikein ajattelen asiaa, niin tuntuisi ne siirtokilvet kuitenki järkevimmältä vaihtoehdolta. Niillä kaveri toi minulle auton Porista Muonioon jokunen vuosi sitten. On kuiten vakuutukset kunnossa ja muutenkaan ei jää tulkinnanvaraa. Hintakin on aika mitätön kokonaiskustannuksiin nähden.

dodge3500
29.04.2019, 14:27

Kaveri ajeli aikanaan kittilästä tampereelle "leimalle" ja poliisit pysäytti kysyen et eikö lähempää löytyny leimakonttoria

JasuT
29.04.2019, 14:45
^ tuosta heräsikin kysymys, että voiko auton ottaa liikennekäyttöön, jos katsastus ei ole voimassa?

Voi, just edellisviestin jälkeen laitoin. Kun lähdin leimaamoon, kummastuttamaan suikkapiätä 4x4 Rättärillä, ja sepäs antoikin taas vuoden armonaikaa. Vasta 50 vuotta käyttöönotosta, 25 vuotta kuusen alla, ja nyt muutama vuosi sitten muutoskatsastuksen jälkeen liikenteeseen takas, mitä nyt taas toista vuotta oli koskematta ennen tätä kevättä...

savustin
29.04.2019, 19:15
Siirtokilpi asiasta käytiin viime perjantaina pihtiputtaan katsastuskonttorilla vääntöä kun piti asuntovaunu siirtää etelään,Siirtokilpiä ei anneta mihinkään vehkeeseen missä ei ole katsastus voimassa väitti he.Ainoastaan katsastukseen olisi saanut siirtää omilla kilvillä jos olisi ollut aika varattu,Siirtokilpi on tarkoitettu käyttöpoistetun ajoneuvon siirtoon ns. seisonnanaikana on kuulema tullut tämmöinen laki voimaan jokuaika sitten vaan hyvinhän vaunu perässä tuli sen 500km ilman siirtokilpiäkin.

Lerssinen
29.04.2019, 20:20
Ihan trafiasiaa

Siirtoluvan myöntämisen edellytykset

ajoneuvolla ei ole erääntynyttä ajoneuvoveroa eikä lisäveroa
ajoneuvo on liikenteeseen soveltuva
ajoneuvo on rakenteiltaan, varusteiltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen
ajoneuvolle otetaan siirtoliikennevakuutus tai hakijalla on voimassa oleva liikennevakuutus
ajoneuvolla on valmistenumero
ajoneuvolla, josta autoveroa ei ole suoritettu, on Verohallinnon lupa

Vaunu/jarrukärri on O2 eli ajoneuvo, ei tuossa mitään ongelmaa pitäisi olla.

savustin
30.04.2019, 05:36
Puolituntia väännettiin ja ukkeli väitti kivenkovaan ettei ole edellytyksiä antaa kilpia kun on leimaamatta ja siirto ainoastaan katsastukseen aika tilaamalla tai lavetilla,Muutama vuosi sitten sain kilvet samaan kärryyn ilman mutinoita etelässä.

hiluvitkutin
30.04.2019, 05:59
Puolituntia väännettiin ja ukkeli väitti kivenkovaan ettei ole edellytyksiä antaa kilpia kun on leimaamatta ja siirto ainoastaan katsastukseen aika tilaamalla tai lavetilla,Muutama vuosi sitten sain kilvet samaan kärryyn ilman mutinoita etelässä.

Oliko paksu poika asialla?
Jos se ois leimassa, eihän se sillo mitään siirtolappuja tartteis, vakuutus vaan päälle. Tietysti, selviääkö halvemmalla siirtolapuilla?

savustin
30.04.2019, 15:23
Ei ollut kun se vaalea heinäseipään näkönen,Sitähän minä yritin sille selittää ettei normaaliin käyttöpoistoon tarvita siirtokilpiä se vaan änkkäs että jokuaika sitten joku laki on muuttunut.

Ippe69
30.04.2019, 18:19
Mistä löytyis kannellinen laatikko moottorisahan ja siihen liittyvien varusteiden kuljetukseen?
Koko noin 90x30x30. Materiaalilla ei muuten väliä, kunhan kestää pieniä kolhuja eikä paina ihan mahdottomasti. Vai pitääkö tehdä ite?

Bj Andy
30.04.2019, 21:04
Miten nollataan huotoindikaattori w211 Eemelistä?

baxxter
01.05.2019, 08:45
Miten nollataan huotoindikaattori w211 Eemelistä?
Nopeusmittariin perusnäyttö (nopeus tai lämpötila).
Sytytysvirta päälle ja heti perään 3 kertaa reset-nappulaa nopeasti.
Näyttöön pitäisi tulla akun jännite. Ratin nuolilla huoltovalikkoon ja +/- näppäimillä confirm service kohtaan jne.
Tällä ohjeella muistaakseni kuittasin huollon.

jokke-76
01.05.2019, 08:53
Mistä löytyis kannellinen laatikko moottorisahan ja siihen liittyvien varusteiden kuljetukseen?
Koko noin 90x30x30. Materiaalilla ei muuten väliä, kunhan kestää pieniä kolhuja eikä paina ihan mahdottomasti. Vai pitääkö tehdä ite?

ETRA löytyy aika hyvin kaiken laisia.

-MaTTi-
01.05.2019, 09:42
Ei ollut kun se vaalea heinäseipään näkönen,Sitähän minä yritin sille selittää ettei normaaliin käyttöpoistoon tarvita siirtokilpiä se vaan änkkäs että jokuaika sitten joku laki on muuttunut.
Mikkään muuttunu mihinkään. En tiijä sit onko pihtiputtaalla omia sääntöjä...:rolleyes: Trafiin pitäis käräyttää tollaset. Paksu poika ja vaalea heinäseiväs. :D

Bj Andy
01.05.2019, 13:46
Tällä ohjeella muistaakseni kuittasin huollon.

Tänks. Kokeillaan.

jokke-76
03.05.2019, 11:47
Onko kellään kokemusta kyseistä laitteesta
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/alustan-osat/jousitus/kierrejouset/saadettava-jousenpuristin-2000036571#

JanneBlomgren
03.05.2019, 13:13
Kyselläänpä uudestaan, kun ei vieläkään ole löytynyt.

Jossain näin myynnissä edullisia traktorin voimanulostollla pyöritettäviä kompressoreita, oli montaa eri kokoa. Nyt ei löydä google millään niitä.

Ainoa mikä löytyy, on joku pieni 90 l/min, jota on kaikilla myynnissä.

Jos hakee imupainekompressoria tulee esim tälläinen:
http://maatalouskone.com/varaosat-lietevaunut-multaimet-imu-paine-kompressorit-c-1_24_306.html

dodge3500
03.05.2019, 14:30

Jossain näin myynnissä edullisia traktorin voimanulostollla pyöritettäviä kompressoreita, oli montaa eri kokoa. Nyt ei löydä google millään niitä.

Onko mihin käyttöön tulossa

dodge3500
04.05.2019, 05:34
Pitäisi tehdä paineilmaa.😉

Eh heh
Tarkotin lähinnä et pulttipyssyn pyörittämiseen vai meinaatko myös hiekkapuhaltaa isolla kellolla kun pikkusen tarvitaan eri litra tehoja
Ja mulla vois olla yks atlas mikä on muutettu raktori pyöritykselle

TimoV
05.05.2019, 17:10
Husqvarna 246 moottorisaha. Purin tuon nurkissa pyörineen raadon auki ja lämpöleikannuthan se oli. Kylmänä pyörii, mutta lämmettyään hyytyy. Mökkisahaa ajattelin tuosta, kun kohtuu hyvä on, vaikka vanha onkin.

Mistä tarvike sylkkysarja edullisimmalla? Ei pikaisella googlailulla itse löytänyt varmasti käypäistä.

Vai riittäisiköhän pelkkä mäntä, kun sylkyssä on pientä hioutumaa, mutta ei naarmuja? Niitä löytäisi kyllä helpohkosti.

Mikael73
06.05.2019, 11:44
Saattaisi löytyä täältä..ja edullisimmalla
Parin viikon päästä tulossa iso kuorma sylinterisarjoja,
en kyllä löytänyt tuolla mallinumerolla siitä listasta.
Mutta pitäisi olla saatavana tuotakin,varmistan vielä ja nakkaan viestiä sit

hj 60/61
06.05.2019, 16:27
Kuulin huhuja, et kämmäkässä olis ajeluja ens la, 11.5. Mut mitään ilmoittautumis hässäkkää en oo löytänyt... Onko vain huhuja, vai mikä juttu...:confused:

dodge3500
06.05.2019, 17:19
Sori, en ymmärtänyt kysymystäsi.😉

Minimi tuotto pitäisi olla vähintään 1m3/min, painetta ei tarvitse yli 6 bar ja pitäisi kestää antaa kierroksia enemmän kuin 540rpm.

Laita laitteesta hinta, tekniset tiedot ja kuvaa niin mietitään.

Se oli ruostunu jumiin eli roskis kamaa

Jucifer
06.05.2019, 17:34
Isäukkoa pitäis avustaa lattiahommissa. Tavoitteena laatoittaa pihasaunan betoninen eteinen. Lattia täytyis eka hioa, vanha "epoksi"maali pois ja pohjat siihen malliin että kehtaa laatottaa. Ala on noin 5-6m^2. Ramirent tarjos lattiahiomakonetta timangilaikalla ja laskivat että teriä/terää kuluu noin millin verran eli pelkästään niistä halusvat 120e, tuskinpa kuluu mutta lienee minimilaskutus. Kysymys kuuluukin että eikö tollanen 1k maali lähde kevyemmälläkin hiomalaitteistolla? Saa siis olla vaikka täysikokoinen hiomalaite mutta timangi vaihtoehto kuulosti yliampuvalta ja ennen kaikkea kalliilta.

Macke
07.05.2019, 08:05
Haet siihen koneeseen Honkkarista Tamon timanttilaikan 40€ hintaan ja pyyhkäset sen lattian sillä. Jos siis kyseessä on sellanen ison rälläkän näköinen kampe, ja ne vuokraa sen ilman laikkaa. Pölyää sitten muuten pirusti jos et laita sitä hiomakonetta kiinni imuriin...

jmk
07.05.2019, 17:29
Eiköhän tuon vertaisen vois hioa samalla koneella jolla sementtiliimat hiotaan uudesta valusta, siis sillä lattian "vahauskoneella" hiekkapaperilaikalla mikä lie sen koneen oikea nimi

hj 60/61
07.05.2019, 18:35
Eiköhän tuon vertaisen vois hioa samalla koneella jolla sementtiliimat hiotaan uudesta valusta, siis sillä lattian "vahauskoneella" hiekkapaperilaikalla mikä lie sen koneen oikea nimi

Lattianhoitokone... Mut lähteekö epoksi kivellä hieromalla...:confused: timanttikuppi olis über parempi, mut kauheen kovalle sen vuokrahinta kuulostaa. Eli kuppi kaupasta, hengitys-ja silmäsuojaimet, ja antaa soittaa.... Hetken se pölisee, ei tollasta länttii kauaa hiero maalittomaks... Kyllähän santulla pahimmat kolot tasoittelee, ku nakkaa kaakelit lattiaan...

jmk
07.05.2019, 19:40
Niin jos kyseessä on oikea epoksi??? Jos joku betonimaali niin lähtee

hj 60/61
07.05.2019, 20:00
Niin jos kyseessä on oikea epoksi??? Jos joku betonimaali niin lähtee

Juu, betonimaali saattaa lähtee, ite tosin ottaisin siihen lattianhoitokoneeseen kiven, millä koittais, ja jos sillä lähtee, ni ei oo enää rahinalla paha seinän reunuksia käydä läpitte...

BJ-40/76
07.05.2019, 21:50
Isäukkoa pitäis avustaa lattiahommissa. Tavoitteena laatoittaa pihasaunan betoninen eteinen. Lattia täytyis eka hioa, vanha "epoksi"maali pois ja pohjat siihen malliin että kehtaa laatottaa. Ala on noin 5-6m^2. Ramirent tarjos lattiahiomakonetta timangilaikalla ja laskivat että teriä/terää kuluu noin millin verran eli pelkästään niistä halusvat 120e, tuskinpa kuluu mutta lienee minimilaskutus. Kysymys kuuluukin että eikö tollanen 1k maali lähde kevyemmälläkin hiomalaitteistolla? Saa siis olla vaikka täysikokoinen hiomalaite mutta timangi vaihtoehto kuulosti yliampuvalta ja ennen kaikkea kalliilta.

Jos maali ei lähde hiotumaan, vaan lähtee kääriytymään, niin poistaminen voi olla aikamoinen työ.

Siis jopa pienillä segmenteillä oleva timanttilaikka voi mennä "tukkoon", jos pahaa maalia.

Normaali "lattianhoitokoneen" hiomapaperi menee tukkoon huomattavan helposti, jos pari-kolme kertaa maalattu jollain, pahimmillaan jollain lyijymönjällä, niin niitä hiomapapereita voi mennä melkein yhtäpaljon, kuin niitä mahtuu lattialle.
Ja jos ei ole ennen käyttänyt tuota lattianhoitokonetta, niin eteinen käy yllättävän äkkiä ahtaaksi... ja pelkästään kone ja eteinen eivät ole rikkoontumisvaarassa; Henkilövahinkoja on tarjolla...

Pehmeän-/hiomakiveen-/paperiin takertuvan saa pois, kun ottaa isoon rälläkkään vanhan timanttilaikan, ja työntelee/syytää sillä parin sentin välein... (siis timanttilaikka niin lattiansuuntaisesti, kuin kipinäsuoja sallii...) rälläkkä tökkää/haukkaa ja kipinöi, kannattaa suojata puupinnat, ja varata vettä ja sammuttimia....

Kun maali on saatu pois, niin rälläkkään kuppilaikka, esim. 125mm, ja sillä loput pois, jos meinaa mennä tukkoon, niin pihalaattaan tms putsaa välillä.

Ja sitten kun lattia on puhdas, niin sitten primerit ja tasoitteet valmistajan ohjeiden mukaan. (Tai sitten perimätiedon mukaan, siis ainakin täälläpäin saneerauslaastilla, varsinkin eteinen voi pysyä pitkäänkin ok, laattojen saumaan kannattaa kiinnittää huomiota; siis että laittaako siihen säänkestolisäineen? tms.)

Ja tuota pölyä, varsinkin jos kuiva, riittää.
Ja jos niin vanha, että lyijy tms. myrkkymaaleja, (tai asbestitasotteita, käytössä vielä -80 vai jopa 90? luvulla), niin tuo pöly ei ole pelkästään sen takia vaarallista, että tukkii keuhkot; vaan voi myrkyttää muutenkin.... toki yksi päivä/lattia ei varmaan ole kummoinen riski altistua niin että tulee ongelmia, mutta aika epämukava rykiä keuhkoja pellolle, kun silmiä kirvelee- ja ne valuu vettä.

Puhallin maski on hyvä, saa silmätkin suodatettua ilmaa. Jos pitää tehdä halvalla, niin pihasaunasta ikkuna pois, ja siihen pari kolme tehokasta auton sähkö flektiä puhaltamaan ilmaa saunaan...

Vormula77
10.05.2019, 20:01

Vois löytyä voa-kompura... Täytyy vähän selvitellä hintaa ja mallia.

Palex
23.05.2019, 15:36
Jollain on varmaan kokemusta kiinalaisista laatumönkkäreistä?:D

Mulla on tuossa edesmenneen enoni vanha mönkijä ihmeteltävänä. Seissyt pari vuotta, mutta lähti kivasti käymään kun antoi apuvirtaa. Ajelin sillä pariin otteeseen saman päivän aikana, mutta kolmannella kokeilulla ei enään startannutkaan. Vaikuttais olevan kipinä nyt hukassa, mutta kuinkas se nyt noin vaan hävis?:confused:

Eri tulpilla kokeilin jo ja toisella puolallakin, mutta ei vaikutusta. CDI-boxin tappokytkinpinniinkään ei tule maadoitusta kun virrat on päällä, joten ei varmaan ole silloin tappokytkinhäikkääkään.

Mikael73
23.05.2019, 18:38
Onko varma että kipinäpuolella vika? Sitä cdi boksia itessään epäilisin.
En ole kyllä aivan pro noissa vaikka päivittäin niitä varaosia hypistelen..

Palex
23.05.2019, 20:25
Juu, kyllä se vika kipinäpuolella on. Mittailin vähän lisää, niin vaikuttais että staattori ei anna sytytyspulssia ollenkaan, minkä puutteessa kyllä kipinäkin sitten jää syntymättä, vaikka olis ehjä CDI. Mutta miten se nyt olis parin tunnin seisonnan jälkeen muka hajonnut, vaikka toimivana sammutin vehkeen?:confused:

Mikael73
24.05.2019, 06:08
Tuolla (http://www.cfline.fi/tuote/magneeto-staattori-50-125cc) joku mittausohje mutta olet varmaan noin jo mitannutkin staattorilta

Tapsu
24.05.2019, 20:17
Hei. Voiko hitsata vuoden 2003 rungolliseen käyttöautoon palkkihelmat?

Catrik
24.05.2019, 20:50
Onko jotain pätevää keinoa millä selvittää sopivat maantierengaspaineet maastorenkaaseen? Muuten ku silmämääräisesti suurinpiirtein sinnepäin.

jokke-76
24.05.2019, 21:57
Onko jotain pätevää keinoa millä selvittää sopivat maantierengaspaineet maastorenkaaseen? Muuten ku silmämääräisesti suurinpiirtein sinnepäin.

Eipä juuri kun kokeilemalla. Vaikka eka 2,5 kg ja pudottaa 100g kerralla pois kunnes tuntuu hyvältä.

Catrik
24.05.2019, 22:38
Eipä juuri kun kokeilemalla. Vaikka eka 2,5 kg ja pudottaa 100g kerralla pois kunnes tuntuu hyvältä.

Renkaan tasainen kuluminen mua kiinnostaa. Muuten siellä ois 1 bar kun lähinnä taajamassa tulee ajettua :)

-MaTTi-
24.05.2019, 22:51
Juu, kyllä se vika kipinäpuolella on. Mittailin vähän lisää, niin vaikuttais että staattori ei anna sytytyspulssia ollenkaan, minkä puutteessa kyllä kipinäkin sitten jää syntymättä, vaikka olis ehjä CDI. Mutta miten se nyt olis parin tunnin seisonnan jälkeen muka hajonnut, vaikka toimivana sammutin vehkeen?:confused:
Saattaa olla sulake jossain välissä, ainakin tossa mun kesämopossa on. Aasiasta sekin, tosin Japanista.

-MaTTi-
24.05.2019, 22:51
Hei. Voiko hitsata vuoden 2003 rungolliseen käyttöautoon palkkihelmat?
Antaa mennä vaan.

Catrik
25.05.2019, 10:14
Pakettiauto jossa erillinen kuormakori eli lava. Jos tekis uuden lavan niin leveys oli kyllä jossain määrätty mutta miten pituus? Saako tehdä 100-200mm alkuperäistä pidemmän?

HJ60
26.05.2019, 10:52

Valkonen merkkauskynä. Poikkiviivoja kulutuspintaan ja tsekkailee että häipyy tasaisesti.

Jucifer
28.05.2019, 19:35
Niin se lattia saatu raavittua laatoituskuntoon. Faija otti jostain vuokralle lainaan boschilaisen hiomakamppeen. Sielä oli mukana timangilaikka mutta laskin jollain simppelimmällä laikalla, kovametalli tms. Oli kyllä niin yksinkertainen ja helppo että täysikokoinen lattian hioma-/hoitokone ois ollu ihan järjettömyys. Bonuksena sudin tolla samalla laitteella pahimmat jurnut ja polanteet pois lattiasta. Tästä opimme sen että kannattaa laskea joku hinta rahassa sille omalle jaksamiselle ja henkiselle sietokyvyllekkin. Tunnin verran touhusin kun laitteet oli kunnossa. Tossa boschin kamppeessa oli teräsuojassa luukku jonka aukaisemalla pääsi lähemmäs seiniä. Kiitos näkemyksistä ja avusta!

Catrik
29.05.2019, 14:27
Saako suomesta mistään käsijarruvaijeria mittojen mukaan? Muokatut jarrut ja alkuperäiset liian pitkät eikä oikeestaan jaksais enää yhtään räpeltää ton kans

HeikkiH
29.05.2019, 14:33
Kellään kokemusta 03-07 Honda Accordista automaatin kanssa? Jostain syystä alkoi kiehtoa moinen laitos, mut ehkä tää viel menee ohi 😂

VOLIATTI
02.06.2019, 23:25
tää kysytään myös facessa miksi et osallistu???

Onko aikaa hetki puhua trialista??? Kattelin tossa palstan puolelta että aika vähän on noita ilmoittautuneita ra-sa-vil trialiin miksi niin??? Saisiko tähän niitä kommenteja miksi et halua lähteä ajamaan kilpaa? Onko paikka väärä? Onko rahatalous huono? Onko liian vähän osallistuja siinä luokassa missä ajat? " tää on tarkoitettu lähinnä vakio ja proto luokan autoille? Eli Samulille ja Aapelille niinkun lisätäkseni muihin luokkiin jare ja Simelius/ pylkkö ookste vanhoja??? ????++++vakio autot??? Mikä on että ei rengas pyöri??? Tumppi ei lue palstaa ja sen pitäis ehdottomasti harjoitella tuolla kisoissa? Jari Esa antakaa tennaria...
Minun mielipide on se että saadaan mahdollisimman paljon osallistujia että saadaan näkyvyyttä. Minä osallistun susi paskalla Volvolla ajamaan että saadaan viihdettä... tää ei ole vittuilua vaan ihan suoraa kysymystä???? millä me saadaan tämä kiva nousemaan? + 50 voi vastata viagralla, mutta nuoremmat menkää lääkäriin. sen verran lisään että jos on taloudesta kiinni nii olen valmis osallistumaan rahallisesti talkoisii että saadaan kilpureita liikkeellle. eli talkoitako tässä tarvitaan???

tjl
03.06.2019, 18:36
Kellään kokemusta 03-07 Honda Accordista automaatin kanssa? Jostain syystä alkoi kiehtoa moinen laitos, mut ehkä tää viel menee ohi 😂

meillä emännän käytössä 07 farkku accord automaatilla.
ei mitään pahaa sanottavaa, ehkä luotettavin pirssi mitä mun taloudessa ikinä ollu.
takajarrut tyyppivikana. mut uudet satulat 100e/kpl.
loota toimii hienosti, honukassa kuuluu öljynvaihto huolto-ohjelmaan.
seuraavakin on honda.

ja en todellakaan ole mikään honda fanaatikko.

HiluxMan
03.06.2019, 19:23
Onko kenelläkään tietoa mitä lukee SKF:n Kiinan tehtaan laakerissa tyypin lisäksi?
Asentaja laittoi Subaruun Autodocista ostamani SKF pyöränlaakerit ja sanoi niissä lukeneen vai Made in China ja koodi mutta ei SKF:ää. Paketissa taas luki Made in Japan.

Feikki vai OK?

Lerssinen
03.06.2019, 19:59
https://www.youtube.com/watch?v=SnyFwY3tXAo

riude
03.06.2019, 21:52
Onko kenelläkään tietoa mitä lukee SKF:n Kiinan tehtaan laakerissa tyypin lisäksi?
Asentaja laittoi Subaruun Autodocista ostamani SKF pyöränlaakerit ja sanoi niissä lukeneen vai Made in China ja koodi mutta ei SKF:ää. Paketissa taas luki Made in Japan.

Feikki vai OK?

en tiedä mitä luki, mutta autodocin skf takanapa kesti n. 11kk foresterissa.

HiluxMan
04.06.2019, 04:29
No voi viuhti sentään. Pitää hommata kunnolliset valmiiksi. P-kele kun tullut tutkittua ja kuvattua ennen kuin luovutti asennukseen.

savustin
04.06.2019, 05:30
Ei nykyään kestä mikään laakeri kun niissä ei ole rasvaa kun sen verran ettei hyllyssä ruostu,Minä olen yleensä ottanut uusista laakereista suojat pois ja pistänyt niihin vaseliiniä niin kestää vähän pitempään.

-MaTTi-
04.06.2019, 12:38
Hankala on tänä päivänä osia ostaa kun merkki ei takaa enää laatua, sama osa eri vehkeeseen ostettuna toinen voi olla Made in Japan, toinen jotain epämääräistä Made in P.R.C. (tuo perce tarkoittanee Kiinaa), jonka näkee pahimmillaan jo viimeistelyjäljestä.

Lerssinen
04.06.2019, 16:56
Peoples Republic (of) China, Kiinalaisten oma kiertojuttu kun tietävät että made in china:lla ei ole hyvä kaiku.

wikke
04.06.2019, 18:00
Peoples Republic (of) China, Kiinalaisten oma kiertojuttu kun tietävät että made in china:lla ei ole hyvä kaiku.

Ja aikanaan naurettiin "Made in Taiwan" kamalle... :D

patrik
04.06.2019, 22:24
Minkälainen ulosvetäjä tälle? Pitäs perjantaihin mennessä saaha ajoon (katkennut pultti, tallissa ei kestä hitsata) tai pitää hakea väliaika auto.

petroman
04.06.2019, 22:56
Minkälainen ulosvetäjä tälle? Pitäs perjantaihin mennessä saaha ajoon (katkennut pultti, tallissa ei kestä hitsata) tai pitää hakea väliaika auto.

Ei oikein hahmota kuvasta.. Mutta jos tuo nivel tarkotus irrottaa, niin vaikka mutteri pois ja moskalla tärskyä?

HiluxMan
05.06.2019, 07:17
Ei oikein hahmota kuvasta.. Mutta jos tuo nivel tarkotus irrottaa, niin vaikka mutteri pois ja moskalla tärskyä?

Tai tämän tapanen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/804027/Pallonivelen-ulosvetaja-HD

Vai mitä oikeastaan kysytään?

patrik
05.06.2019, 13:31
Irti on. Tunkilla annoin kevyesti painetta ja vasaralla kopautin. Kartiomainen sovitus. Ei muutaku uutta tilaukseen.

riude
05.06.2019, 18:59
ihan vaan tulevaisuutta helpottamaan, niin kysekö oli siitä että mutteri "pyöri tyhjää"?
eikös ne lähes aina aina niin tee, ei pultti katki ole. pakettia pitää painaa kasaan että mutterin saa pyörähtämään auki pultin pyörimättä.
eli esim jos nivel on vielä autossa kiinni, niin nostaa nivelen pohjasta ylöspäin tunkilla, jolloin auton paino alkaa painamaan kartioita yhteen ja pultti ei enää pyörähdä mukana.

tai sitten ymmärsin ihan väärin mitä kysyttiin :D

HJ60
05.06.2019, 22:09
Ei oo kyllä vielä tullu vastaan pallonivelen kartiota, joka pyöris tyhjää. Sen sijaan säilytettäviä niveliä irrotellessa on tullu hajoitettua monta hienoa kallista "ulosvetäjää".

BJ-40/76
06.06.2019, 00:33

Feikki vai OK?

Varmaan keskimääräistä parempaa, kun on stanssattu valmistaja maa, Vanhempaan? Oletus; siis yli 12v: Subaruun lienee aika vaikea ostaa varaosia NS. Marmoritiskiltä?

Noissa laakereissa on valitettavan paljon noita "kopioita" ja myös ns. laatumerkkien jälleenmyyjien "oikaisuja-"
siis jos minä tilaan nimimerkini mukaiseen BJ-40 olka-akselin laakerit; niin reilun 20 vuoden kokemukseni mukaan lähes aina tulee väärät; siis kartiorulla laakerin kulmat on väärät; ja kyseessä ei ole muutaman prosentin ero, vaan kyseessä on kymmenien prosenttien ero kuormituksissa...

Raakakone
08.06.2019, 20:49
Täällä kun on kova keskittymä konemiehiä, niin onko kenelläkään tietoa
Mitä vaaditaan kun olisi haaveissa nosturi kuorma-autoon..
Yksityiskäytössä ja 14tm nostin kiinteästi kappaletavaralavan eteen..
Lähinnä kiinnostaa että onko nykyään muutoskatsastuksessa minkälaisia vaatimuksia?

jmk
08.06.2019, 21:22
Ei oo tän hetkistä tietoa, mut muutama vuos aikaa kun rakennettiin ja rekisteröitiin Ruotsin tuonti niin ei kukaan kyselly nosturista mitään. Toki asennustarkastus lappu täytyy olla mukana jos vain itse auton omistaja käyttää kyseistä laitetta yksityiskäytössä lastaamiseen ja kuorman purkuun niin ei tarvi kymppileimaa mut jos vieras tai vieraalla maalla niin sit saatetaan alkaa kyselemään nosturin laillisuutta...Muistaakseni...

savustin
08.06.2019, 22:30
Pistä kiinni ja käy konttorilla muutoskatsastamassa samalla kirjoitat itse asennustodistuksen ja kerrot että yksityiskäyttö,loput menee niinkuin edellisessä kerrotaan.

Raakakone
09.06.2019, 01:43
Kiitos vastauksista.

Alkoi vaan arveluttaa että vaaditaanko jotain lappuja vakaudesta tai kokeita 1,25kertaisilla
painoilla heilumisia yms vaatimuksen mukaisuus juttuja..

Tottakai valmistajan ohjeiden mukainen kiinnitys, mutta tämä byrokratia alkaa olla
niin harrastajavastaista että pitää tiedustella ennen kuin lyö rahansa kankkulan kaivoon
ja päänsä karjalan mäntyyn..

savustin
09.06.2019, 05:14
Ei tarvi muutakuin asianmukainen kiinnitys,Jos ammattikäyttöön teet niin silloin tarvitaan lujuuslaskelmat.

Ippe69
09.06.2019, 13:42
Ei oo tän hetkistä tietoa, mut muutama vuos aikaa kun rakennettiin ja rekisteröitiin Ruotsin tuonti niin ei kukaan kyselly nosturista mitään. Toki asennustarkastus lappu täytyy olla mukana jos vain itse auton omistaja käyttää kyseistä laitetta yksityiskäytössä lastaamiseen ja kuorman purkuun niin ei tarvi kymppileimaa mut jos vieras tai vieraalla maalla niin sit saatetaan alkaa kyselemään nosturin laillisuutta...Muistaakseni...

Minä taas muistelen, että nosturia ei tarvi tarkastuttaa ammattikäytössäkään JOS sitä käytetään vain kuorman lastaamiseen tai purkamiseen.

-MaTTi-
09.06.2019, 15:06
Ei tarvi muutakuin asianmukainen kiinnitys,Jos ammattikäyttöön teet niin silloin tarvitaan lujuuslaskelmat.
Ei tarvii, ”ammattikäyttöä” ei erotella. Kiinni vaan ja muutoskatsastukseen. Lavan kiinnityksestä/etupäädystä todistus jos on pitänyt kajota aiempaan.

mako76
13.06.2019, 11:37
Osaisko joku jeesaa?
Denso ac 442100-2003
Mistähän tähän sais edullisesti noi akselin päähän tulevat kilkkeet. Osat marmorilla vaivaiset
522€. :eek:

-MaTTi-
14.06.2019, 10:17
Osaisko joku jeesaa?
Denso ac 442100-2003
Mistähän tähän sais edullisesti noi akselin päähän tulevat kilkkeet. Osat marmorilla vaivaiset
522€. :eek:
Osta uus, laatu tietty :confused: https://www.aliexpress.com/item/SCSA06C-AC-Compressor-for-Car-Toyota-Echo-1-5L-2000-2005-8832052040-883205204084-442100-2003-447220/33017910779.html?spm=2114.search0104.3.1.34ac7d67O q28Wt&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10065_10 068_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_10084_ 453_10083_454_10103_10618_10304_10307_10820_10821_ 537_10302_536,searchweb201603_52,ppcSwitch_0&algo_expid=81e7e501-b792-4cae-9544-dcce6550a4db-0&algo_pvid=81e7e501-b792-4cae-9544-dcce6550a4db&transAbTest=ae803_3

mako76
14.06.2019, 13:54
Sepä se kun kompura kunnossa mutta kilkkeet entiset, joo halpiksen saa alle 200€ mutta kauanko mahtaa kestää, siksi
Ensisijaisesti kilkkeet etsinnässä.

Catrik
15.06.2019, 15:39
Autoon vaihdettu taakse rumpujen tilalle levyt ja lisätty säädettävä paineenalennusventtiili (proportioning valve) takajarrujen linjaan. Saisko tuota nyt mitenkään järkevästi säädettyä kohdilleen ? Talvellahan tuo ois kohtuu helppo syrjätiellä loivassa mutkassa jarrutella ja varmistaa ettei perä lähde ennen aikoja alta, kesäkelillä vähän hazardimpi homma.

-MaTTi-
15.06.2019, 21:32
Autoon vaihdettu taakse rumpujen tilalle levyt ja lisätty säädettävä paineenalennusventtiili (proportioning valve) takajarrujen linjaan. Saisko tuota nyt mitenkään järkevästi säädettyä kohdilleen ? Talvellahan tuo ois kohtuu helppo syrjätiellä loivassa mutkassa jarrutella ja varmistaa ettei perä lähde ennen aikoja alta, kesäkelillä vähän hazardimpi homma.
Eti soratie ja siellä.

Luoppis
18.06.2019, 17:54
Onko toi nykynen 7% biodieseli muka täysin kirkasta ja ehkä vähemmän dieselin "hajuista" kuin ns. perinteinen diesel? En meinaa erottaa että tuleeko tommosesta Donaldsonin Twist and Drain filtteristä dieseliä vai vettä vai molempia.

BJ-40/76
20.06.2019, 00:51
Onko toi nykynen 7% biodieseli muka täysin kirkasta ja ehkä vähemmän dieselin "hajuista" kuin ns. perinteinen diesel? En meinaa erottaa että tuleeko tommosesta Donaldsonin Twist and Drain filtteristä dieseliä vai vettä vai molempia.

Eihän kyseessä ole Nesteen My diesel, joka on tehty nykyisistä jätteistä?

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=157872

Tähän mennessä ei muuta negatiivista sanottavaa, kuin että ei HAISE oikeastaan millekkään. Siis kun jostain löytyy märkää, niin ei erota helposti hajusta, onko MY dieseliä, vai merivettä, vai öljyä taikka valopetroolia (erittäin vaikea erottaa valopetroolista, jos ei pääse nuuskimaan (imppaamaan) nesteestä !)

Luoppis
23.06.2019, 11:31
Neste Futura D:tä olen tankkaillut, pistoolissa merkintä B7 joka on muuten tasan sama siinä kalliimmassa Pro Dieselissä. Tuolla missä tankkaan ei myydä My:tä. Kirkkaaseen pulloon talteen otettuna vedenerottimen pohjasta lirutettu puolisen litraa dieseliä, näkyy kun aine on seissyt oman aikansa, että pohjaan on painunut pieni liraus vettä. Mutta sävyero on todella olematon, tulee vaan se veden ja polttoaineen välinen pinta näkyviin hyvässä valossa.

Mika_T
25.06.2019, 21:07
Mites se nykyään menee? Saako autoon vaihtaa takaisin alkuperäiset DOT-hyväksytyt ajovalot? Vaatiiko muutoskatsastuksen?

Kohteena gmt400 korinen suburbani jossa nämä hienonhienot suomiviritykset, eli ajovaloina on euroauton ajovalot ja maski jne, leikelty päin persettä.

Catrik
26.06.2019, 22:36
Mites se nykyään menee? Saako autoon vaihtaa takaisin alkuperäiset DOT-hyväksytyt ajovalot? Vaatiiko muutoskatsastuksen?

Kohteena gmt400 korinen suburbani jossa nämä hienonhienot suomiviritykset, eli ajovaloina on euroauton ajovalot ja maski jne, leikelty päin persettä.

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90088 tuossa on aiheesta juttua. Joku aika sitten selvittelin samaa asiaa ja jäi valot tilaamatta, sen tarkemmin en muista mikä siinä oli hankaluus.

dodge3500
27.06.2019, 08:06

Ei mulle ainakaan mitään sanottu kun laitoin takas alkuperäset

rane58
28.06.2019, 01:02
Jostain luin että saisi, jos on aiemmin ollut, mutta kun muistelen kuinka huonot ne valot oli, niin jätin sikseen.... :rolleyes:
Vaikka ei noi H4-valotkaan ihmeitä tee....:p

Catrik
28.06.2019, 14:36
Osaako joku tiivistää mitä eroja maa- ja vesirakennus sekä teollisuusliiton tessissä on? Aina ollu teollisuuden tessillä töissä ja nyt oon vuokrafirman kautta menossa toiselle paikkakunnalle pajalle levyseppähitsaushommiin ja selvisi vasta sopparia kirjottaessa että on eri tes.

Päivärahat, majoitus ja matkakilometrit on komennuksen alkuun ja loppuun mutta muuten ei mitään hajua. Tessiä selasin enkä löytäny ylityölisiä, eikö niitä ole? Mikä on tämä joku joka toinen viikonloppu maksettava lisä?

tjl
28.06.2019, 17:36
pelaako kukaan värähtely puolen mittausten kanssa teollisuudessa?
tämä omaa kenttää ja olis kiva vertailla mielenkiintosia caseja.

-MaTTi-
28.06.2019, 20:05

Saat vaihtaa jos on jenkkispekseillä alunperin, mutta edellyttää muutoskatsastuksen jos otteella lukee jotain asiaan liittyvää (esim. vaihdettu e-valot tai hyväksytty liitteen 6 mukaisesti).

sos
29.06.2019, 22:09
tää kysytään myös facessa miksi et osallistu???

Onko aikaa hetki puhua trialista??? Kattelin tossa palstan puolelta että aika vähän on noita ilmoittautuneita ra-sa-vil trialiin miksi niin??? Saisiko tähän niitä kommenteja miksi et halua lähteä ajamaan kilpaa? Onko paikka väärä? Onko rahatalous huono? Onko liian vähän osallistuja siinä luokassa missä ajat? " tää on tarkoitettu lähinnä vakio ja proto luokan autoille? Eli Samulille ja Aapelille niinkun lisätäkseni muihin luokkiin jare ja Simelius/ pylkkö ookste vanhoja??? ????++++vakio autot??? Mikä on että ei rengas pyöri??? Tumppi ei lue palstaa ja sen pitäis ehdottomasti harjoitella tuolla kisoissa? Jari Esa antakaa tennaria...
Minun mielipide on se että saadaan mahdollisimman paljon osallistujia että saadaan näkyvyyttä. Minä osallistun susi paskalla Volvolla ajamaan että saadaan viihdettä... tää ei ole vittuilua vaan ihan suoraa kysymystä???? millä me saadaan tämä kiva nousemaan? + 50 voi vastata viagralla, mutta nuoremmat menkää lääkäriin. sen verran lisään että jos on taloudesta kiinni nii olen valmis osallistumaan rahallisesti talkoisii että saadaan kilpureita liikkeellle. eli talkoitako tässä tarvitaan???
Ps. Talous tiukalla, mut ei talkoita tarvitse järjestää, ja monesti ne talkoojuomat maksaa enemmän, ku että palkkais jonku tekemään tuntihinnalla������

Terveys, vei aikoinaan jaksamisen sitä myöte halun/mielenkiinnon (kaikkeen) sitten rahat. Eli terveys ja talous "kuralla" mutta, jos kaikki menis kerranki suunitelmien mukaan emme tulisikaan elokuussa raisioon pelkkinä turisteina, vaikka välillä näytti että sekin olisi ollut "mahdoton ajatus" jaksamisen kannalta. Eli tähäntietoon kuksa nähdään raisiossa kilpailemassa, ei sijoituksista, koska kyseisellä autolla ei ole ajettu muistaakseni viimeiseen 8-9 vuoteen, lukuunottamatta vuosittaista (viimevuonna jäi väliin) 15min ajelua pihassa ;) tosin lahjattomat harjoittelee ��.

Catrik
29.06.2019, 23:58
Onko mitään Paukepäivien tyylisiä tapahtumia muita? Viimevuonna en töiden takia päässyt ja nyt näemmä muistin koko tapahtuman olemassaolon kuukauden liian myöhään ja harmittaa sikana :( enemmän siis just tommosta harrastelijatyyppistä kokoontumista kuin näyttely.

Lerssinen
30.06.2019, 19:46
Weteraanikonepäivät tulevana viikonloppuna Oulaisissa, tapahtuman kokoa ei tajua ellei siellä käy..

Kaitsu67
30.06.2019, 19:59
Kävin itse tuolla tänään. Pikkasen vähemmän mielestäni oli kalustoa kun edellisen kerran kävin, olikohan 2016 tai 2017.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5986&pictureid=221379

liero
01.07.2019, 05:26
Mitenkä määritellään katsastuksessa moottorin teho jos kohteena on alunperin 150hp ruiskukone joka on sittemmin muutettu tuplakaasareille?
Joskus olen muutoskatsastanut moottorin johon laitoin tuplien tilalle ruiskun ja silloin katsottiin että ruisku lisää tehoa 10%, mutta miten tuo mahtaa toimia toisinpäin.

Kaitsu67
01.07.2019, 10:17
Enää ei ilmeisesti pysy soittamaan "ilmaisia" nettipuheluita, kun Skypekin näköjään maksaa jotain?

Mulla oli työnatajan Skype Business, sillä pystyi soittamaan 010 alkuisiin ja muihinkin numeroihin, mutta pelkkä Skype näköjään ei.

(Tiedän että esim. whatsapilla voi soittaa, mutta vain jos vastapuolellakin on ko. appi)

Rölli
03.07.2019, 19:27
Mahtaisko kellään olla kokemuksia tuollaisesta kompurasta? Tai edes saman merkin muista malleista noin yleisesti.
Itselle ihan vieras merkki mut specsejä kun katsoo niin vaikuttaisi jopa edulliselta. Tolla saisi satunnaiset pienet puhallushommatkin varmaan hoideltua.
Ei toki halpa ole mut ajatuksena oli hommata sellainen mikä palvelisi tallikäytössä kaiken vastaan tulevan ja tarvittaessa voisi jopa raahata mukana jos vaikka joku isompi naulausprojekti tai jotain meneillään kodin ulkopuolella. Tuossa suuri plussa kun rokkaa valovirralla.

https://www.rautajatti.fi/p2197-hbm-profi-100-litran-hiljainen-paineilmakompressori-230-v-uutuus-fi.html

petroman
03.07.2019, 19:44
Tekeekö noilla työnnettävillä akkuruohonleikkureilla mitään? Makita, fxa tms.. Jos tekee, niin minkä kokoisilla aloilla?

jmk
03.07.2019, 20:21
Olikohan Makitan mainos 2x18v kun luki et 500m2?

jmk
03.07.2019, 20:29
Mahtaisko kellään olla kokemuksia tuollaisesta kompurasta? Tai edes saman merkin muista malleista noin yleisesti.
Itselle ihan vieras merkki mut specsejä kun katsoo niin vaikuttaisi jopa edulliselta. Tolla saisi satunnaiset pienet puhallushommatkin varmaan hoideltua.
Ei toki halpa ole mut ajatuksena oli hommata sellainen mikä palvelisi tallikäytössä kaiken vastaan tulevan ja tarvittaessa voisi jopa raahata mukana jos vaikka joku isompi naulausprojekti tai jotain meneillään kodin ulkopuolella. Tuossa suuri plussa kun rokkaa valovirralla.

https://www.rautajatti.fi/p2197-hbm-profi-100-litran-hiljainen-paineilmakompressori-230-v-uutuus-fi.html
En ole tuollaisista kuullutkaan, näyttl olleen myös 8-pyttyisiä tarjolla..miten sitä on ennen pärjätty 1tai2 pyttyisellä kompressorilla? Oishan tuo siitä hyvä kun vois kehua että tallin nurkassa paineilmaa tekee kasikone...

Micco
04.07.2019, 18:57
Ite tulee asennoitua pienellä varauksella öljyttömiin kompuroihin. Tosin voi olla et itellä ollu huonolaatuisia öljyttömiä kaikki mitkä on menny risaksi tai sit ovat käyny liian tiuhaan, eli vääränlainen kone väärässä hommassa.

Onkohan tuossa kuinka pitkä takuu ja onko takuussa jotain rajoituksia.

Mika_T
07.07.2019, 16:10

Saat vaihtaa jos on jenkkispekseillä alunperin, mutta edellyttää muutoskatsastuksen jos otteella lukee jotain asiaan liittyvää (esim. vaihdettu e-valot tai hyväksytty liitteen 6 mukaisesti).

Rekisteriotteessa ei lue ajovaloista muuta kuin "hyväksytty ilman korkeudensäätölaitetta"

JasuT
07.07.2019, 19:17
Tekeekö noilla työnnettävillä akkuruohonleikkureilla mitään? Makita, fxa tms.. Jos tekee, niin minkä kokoisilla aloilla?

Einhell -sähköverme on toiminut nurtsipuimurina meillä, tosin puitavaa alaa ei montaa sataa neliötä ole. Piha on vaan sen verran vitsikäs, ettei päältäajettavalla ole juuri mitään asiaa tuonne, ja jyrkät osuudet tekisi painavammalla koneella puintihommat riehumiseksi...

Samat akut on sitten moneen muuhunkin, raivaussahaan, pulttipyssyyn, akkuporaan, märkä-kuivaimuriin, pyörösahaan yms. Hyvin on toiminut, tosin toisinaan sähkönpuutostauti iskee, ja sekä ruohonleikkurin että raivaussahan kanssa se aiheuttaa lataustauon kun niissä on kaksi akkua käytössä. Onneksi on kaksi laturiakin, niin tauosta ei tolkuttoman pitkää tule...

Muovinen hieman rimpulahan tuommoinen on metalliseen polttisversioon nähden, mutta ompahan kepeä työnnellä. Ja käyttää vaikka niittokoneena ojanpenkoilla, terotetulla terällä, hyvin sillä ukonputket, terttuseljat ja muu reipas kuuskytäsenttinen kampe silppuuntui. Ei toki saisi, mutta...

patrik
07.07.2019, 19:17
https://www.vannetukku.fi/all-terrain-ta-ko2-p-59021.html minkä levyiset vanteet näille?
Tai mitä perus kesärenkaita suosittelisitte? Korkeus sais olla sen 80cm ja leveys kevyesti rullaava
Tuli renkaan vaihtoaika:D

jmk
07.07.2019, 19:24
Eiks noi mee 7" sopivasti?

patrik
07.07.2019, 20:29
Eiks noi mee 7" sopivasti?

Entä 235/85 renkaille
Edittiä.. Samoilla menee

petroman
08.07.2019, 18:57
Einhell -sähköverme on toiminut nurtsipuimurina meillä, tosin puitavaa alaa ei montaa sataa neliötä ole. Piha on vaan sen verran vitsikäs, ettei päältäajettavalla ole juuri mitään asiaa tuonne, ja jyrkät osuudet tekisi painavammalla koneella puintihommat riehumiseksi...

Samat akut on sitten moneen muuhunkin, raivaussahaan, pulttipyssyyn, akkuporaan, märkä-kuivaimuriin, pyörösahaan yms. Hyvin on toiminut, tosin toisinaan sähkönpuutostauti iskee, ja sekä ruohonleikkurin että raivaussahan kanssa se aiheuttaa lataustauon kun niissä on kaksi akkua käytössä. Onneksi on kaksi laturiakin, niin tauosta ei tolkuttoman pitkää tule...

Muovinen hieman rimpulahan tuommoinen on metalliseen polttisversioon nähden, mutta ompahan kepeä työnnellä. Ja käyttää vaikka niittokoneena ojanpenkoilla, terotetulla terällä, hyvin sillä ukonputket, terttuseljat ja muu reipas kuuskytäsenttinen kampe silppuuntui. Ei toki saisi, mutta...

Sulla vissiin siis kahden akun versio?
Olin jo lähdössä hätäpäissään ostamaan sitä yhden akkumulaattorin kampetta, kunnes vuntsin textiäsi tarkemmin..

JasuT
09.07.2019, 10:38
Sulla vissiin siis kahden akun versio?
Olin jo lähdössä hätäpäissään ostamaan sitä yhden akkumulaattorin kampetta, kunnes vuntsin textiäsi tarkemmin..

Joo, kahdella akulla eli 36 volttinen. Veikkaan että yksiakkuinen ei oikein jaksa silputa, kuin tupla-akkuinen...

Catrik
09.07.2019, 22:02
Vanhat omavalmiste peräkärryt, kuinka vapaasti niitä voi ns. korjata? Pitääkö lavan mitat pysyä samana tai voiko kokoa muutoskatsastaa?

Gaz maastoperäkärryä tekisi mieli mutta saatavuus huono että pitääkö sekin tehä ite..

Ippe69
10.07.2019, 13:24
Vanhat omavalmiste peräkärryt, kuinka vapaasti niitä voi ns. korjata? Pitääkö lavan mitat pysyä samana tai voiko kokoa muutoskatsastaa?

Gaz maastoperäkärryä tekisi mieli mutta saatavuus huono että pitääkö sekin tehä ite..
Niitähän voi edelleen tehdä itse, vähän vain pykälät on tiukentunu. Trafilta muistaakseni löytyy melko tarkka kuvallinen ohjekin aiheesta.

turakki
10.07.2019, 21:50

Vanhuksilla on reilun kuukauden ollut makita. Edellinen leikkuri oli vetävä polttispartner. Siihen verrattuna kuulemma raskaampi lykätä. Nurmea niillä on ehkä 200 neliötä. Nurmi on monena osana, on puuta, kiveä, kukkapenkkiä ja pengertä välissä. Äiti tykkää, kun ei tarvi nykiä käymään. Patterit kuulemma piisaavat enemmän, kuin yli setsemänkymppisten voimat.

Bj Andy
21.07.2019, 15:07
2007 4matik w211 320E Mersu.

Vikatilassa P1402 koodin kanssa joka viittaa egr:ään.

OBD lukijalla näyttää happianturin jännitteeksi ajossa n.1.7 - 2.jotain volttia ja air/fuel equivalance ratio nolla, eikä heilu mihinkään.

Eli eikö ko.arvoa mitata vikatilassa, vai onko anturi sökö?

tjl
22.07.2019, 19:32
kokemuksia 572xpg hussesta yleis sahana.nyt 550xpg mutta haluisin välillä alaskanmilliä kokeilla.
572 riittää siihen.mutta millanen se on yleiskäytössä

Catrik
24.07.2019, 21:00
Riihimäen seudulla harrastajaystävällinen katsastusasema? Ihan kunnossa oleva auto mut en mielellään toista kertas eksyis asemalle jossa taso on luokkaa maastoauton kilvessä olevasta rutusta huomautus :rolleyes:

tekniikkamies
25.07.2019, 10:56
Vanhuksilla on reilun kuukauden ollut makita. Edellinen leikkuri oli vetävä polttispartner. Siihen verrattuna kuulemma raskaampi lykätä. Nurmea niillä on ehkä 200 neliötä. Nurmi on monena osana, on puuta, kiveä, kukkapenkkiä ja pengertä välissä. Äiti tykkää, kun ei tarvi nykiä käymään. Patterit kuulemma piisaavat enemmän, kuin yli setsemänkymppisten voimat.

https://www.netrauta.fi/akkuruohonleikkuri-stiga-multiclip-47-ae-80v-4-0ah?utm_source=google&utm_term=&utm_campaign=&utm_medium=cpc&utm_content=s|pcrid|354724545487|pkw||pmt||pdv|t|&gclid=EAIaIQobChMIlfz41djP4wIVA6qaCh16sAb7EAQYAiAB EgLkNPD_BwE

Isäukolla tuollainen ja se on aika hyvä. Mielestäni vetävä versio varteenotettava.

Itse olen ajatellut jossain välissä tutustua lisää robottileikkureihin.

Husqwarnan robottia nelivetomallia ja vissiin aika etevä kulkemaan. Keksisivät vielä lumityörobotin ja hiekotusrobotin :D
https://youtu.be/iVyEQm4UCpg

Tate
06.08.2019, 19:52
Keneltä saisi mursketta omakotitalon pihalle aseveli hintaan Nurmijärven ja Pohjois-Espoon rajalle? Vaikka 0-16 ja hinnasta riippuen 1-3 nuppikuormaa.

-MaTTi-
06.08.2019, 22:49
Keneltä saisi mursketta omakotitalon pihalle aseveli hintaan Nurmijärven ja Pohjois-Espoon rajalle? Vaikka 0-16 ja hinnasta riippuen 1-3 nuppikuormaa.
Ventoniemen soralta ite oon tilaillu. Kalliomurske 0-16 mm 19 tonnia maksoi 310€ pihaan tuotuna meille Jokelaan muutama vuosi sitten (11/2015). Viime syksynä hinta oli 342€ sama mälli (n. 14m3/19t) kun tohon toiseen hommaan viereen kysyin.

En tiijä oliko halpaa vai kallista, ihan ok omasta vinkkelistä ajateltuna. Mistä lie ajavat täälläpäin tota...? Matkahan se nostaa äkkiä hintaa.

Pajares
07.08.2019, 15:51
Vesipuolen kyssäri.

Putkiremontin jälkeen 2-kerros talossa alakerrassa yksi patteri aina vaan kylmä(eteisen).ilmaa ei tuu ja järjestelmän paineet 1.2bar.

Kylmä patteri on ”linjan” keskimmäinen sitä edeltävä ja sen jälkeinen patteri lämpiää normaalisti.

Termarin kun kääntää kiinni ja päästää vettä ilmausruuvista,niin patterin paine laskee nopeasti nollaan vaikka järjestelmä paine on vielä yli baarin?

Putket ja patterit on uusia...

Kartse1
07.08.2019, 18:27
Yleensä siellä patterin alareunassa, paluuputkessa on propun alla toinen säädettävä hana.
Sillä pystyy säätämään patterikohtaista virtausta, vaikka tuota termostaattia ei olisi lainkaan.

Pajares
07.08.2019, 18:39
Yleensä siellä patterin alareunassa, paluuputkessa on propun alla toinen säädettävä hana.
Sillä pystyy säätämään patterikohtaista virtausta, vaikka tuota termostaattia ei olisi lainkaan.

Kiitos testaan tän:).

Aika vaikea oli ilmata yläkerran patterit,Kun putket kulkee katossa ja patterit luonnollisesti pari metriä alempana.Useana iltana sai päästellä suhisevaa pois ja lisäillä vettä/painetta kiertoon.

Eikö olis ollut putkarin helppo tehdä sinne yläkerran katossa oleviin linjoihin pari ilmaus haaraa korkeimpaan kohtaan?Mä oon noviisi näissä,Mutta noin niinkuin ajateltuna missä se ilma mielellään viihtyy...

Bj Andy
07.08.2019, 20:35
Kiitos testaan tän:).

Aika vaikea oli ilmata yläkerran patterit,Kun putket kulkee katossa ja patterit luonnollisesti pari metriä alempana.Useana iltana sai päästellä suhisevaa pois ja lisäillä vettä/painetta kiertoon.

Eikö olis ollut putkarin helppo tehdä sinne yläkerran katossa oleviin linjoihin pari ilmaus haaraa korkeimpaan kohtaan?Mä oon noviisi näissä,Mutta noin niinkuin ajateltuna missä se ilma mielellään viihtyy...

Jep, ja muutama naksu sitä alavenaa auki. Eli sen verran kun alkaa lämpiämään....

Pajares
08.08.2019, 20:28
Kiitos edellisistä,Paluuventtiili oli kiinni ja nyt lämpiää:).

Mutta mikäs tän pultin dini koodi on?

Ihan normaali millinen m8 on

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8583&pictureid=221884

JiiPee
09.08.2019, 09:07

Hieman kyllä epäilen, että sillä 1800 watin moottorilla saataisiin oikeasti vastapainetuottoa 400 litraa minuutissa, ainakaan nimellispainetta :confused:

Editttiä, nakkisormet...

tjl
11.08.2019, 11:49
kenelläkään kokemuksia alaskan millistä, kiinostais ottaa kokeiluun ihan harrastemielessä.taloudellisesti tuskin järkevää...
lähinnä kuin siistiä jälkeä tulee?
myyjä sanoi että jos sahassa voimaa niin normikokosesta puusta 4m soiro irtoaa parissa minuutissa.

tätä hiukan epäilen. ajattelin käyttää tilhin ms500i tuohon hommaan.sahaa en vielä hankkinut.

BJ-40/76
11.08.2019, 22:13
kenelläkään kokemuksia alaskan millistä, kiinostais ottaa kokeiluun ihan harrastemielessä.taloudellisesti tuskin järkevää...
lähinnä kuin siistiä jälkeä tulee?
myyjä sanoi että jos sahassa voimaa niin normikokosesta puusta 4m soiro irtoaa parissa minuutissa.

tätä hiukan epäilen. ajattelin käyttää tilhin ms500i tuohon hommaan.sahaa en vielä hankkinut.

Siis tuohan toimii normaalilla moottorisahalla?

Mitä itse sahasin mäntyä ja koivua pelkoiksi, niin minulla oli normaali terä ja teroitettu "normaalisti"
Tuohon halkaisuun terä pitäisi teroittaa eritavalla, en muista miten....

Tuolla -70/-80 luvun 451 jonseredilla/raketilla työ kävi todella hitaasti, kun puun paksuus oli n.30 cm, puu oli sula.
Muutaman "käkkyrä" koivun olen palastellut husky 246:llä ja aika hidasta on...

-> """"myyjä sanoi että jos sahassa voimaa niin normikokosesta puusta 4m soiro irtoaa parissa minuutissa.""""

Noilla minun sahoilla ei päästä lähellekkään tuota, varsinkaan jos puhutaan suuruusluokkaa 25-30cm leveästä leikosta: 4 metriä ja 2 minuuttia tarkoittaa reilu 3 senttiä sekunnissa!

Ja vaikka tuossa "Tilhessä", ms500i on tehoa todella paljon enemmän, niin jos nopeus kiinnostaa; kannattaisiko kokeilla esim. kännykameralla kuvaten pöllin halkaisua? siis sekunnit näkyy kuvassa.

Tuota nopeutta/hitautta suurempi ongelma on minulle se, että teräketjuöljyä jää myös noihin pelkkoihin. (näkyy joskus läikkänä valmiissa, lakatussa pinnassa)

Harmi, että EU- lainsäädäntö on käytännössä "Tappanut-" nuo entisaikojen sirkkelisahurit, jotka veti alle 100 hv traktorilla kenttäsirkkeliä sahauspaikalta toiselle pari/muutaman kerran viikossa...

No, ei niin huonoa, ettei hyvääkin;
Tuo paras sahatavara näkyy vientitilastoissa....

Ippe69
11.08.2019, 23:31
Olen touhunnut parin kenttäsirkkelin kanssa ja nykyään sellainen löytyy omalta pihalta. Kun miettii kuinka helposti niilläkin puutavarasta tulee heikkolaatuista jos kaikki ei ole kunnossa, niin en millään usko että alaskan millillä saa aikaan muuta kuin pahan mielen. Uteliaisuuttani katsoin esittelyvideon ja oli kyllä niin hidasta touhua, ettei minulla hermot riittäis tuollaiseen ollenkaan.
Ainoa tilanne missä voisin kuvitella tuon laitteen olevan jossain määrin käytännöllinen on keskellä metsää rakentaminen. Siihen kai se on alunperinki tarkoitettu. Eli metsäkämppään saa tarvittavan sahatavaran tehdä paikanpäällä ympärillä olevista puista, eikä sahatavaran laadulla ole niin merkitystä. Tuokin vain jos ei ole mahdollisuutta kuljettaa tavaroita mönkijällä tai kelkalla.
Jos yhtään enempää aikoo tehdä, niin katsoisin vanhoja kenttäsirkkeleitä. Niistäkään ei paljoa tarvitse köyhtyä.

tjl
12.08.2019, 13:38
kyllähän tuo pari minuuttia kuulosti aika hurjalta jo puhelimessa.
mielummin moottorisaha mallisen hankkisin, logosoleja näyttää olevan käytettynä myynnissä, ja ainakin videoiden perusteella isolla sahalla kohtuu joutuisaa.
ihan harrasteena touhuan, joten ei se nopeus tärkein asia ole. ja peruslautaa ja 2"4 ei kannata sahata.
tuo uusi stihl ms500i on ensimmäinen saha mitä voisi kuvitella yleissahaksi, yllättävän kevyt noin isoksi.

näin ei tarvitsisi kahta sahaa.

Ippe69
13.08.2019, 11:15
Jäi edelleen vähän auki, että mitä tavaraa meinaat sillä alaskan millillä tehdä? Jos jotain mitä ei voi suoraan rautakaupasta hakea ja pieniä määriä, niin voihan se ajaa asiansa. Eikä sinänsä ole kovin kallis lisävaruste sahalle, mutta toisaalta en sahaa tuota varten ostaisi. Tuppilauta tai pitkospuut ym. varmaan tuolla onnistuisi kohtalaisesti. Jos taas jotain täyskanttista meinaa, niin tuolla pitää väkertää aluksi ohjurit kolmelle syrjälle ennenkuin pääsee tekemään valmista soiroa. Paksuusvaihteluita tulee takuuvarmasti. Nopeuttahan on helppo testata kun pistät metrin pölkyn pystyyn ja otat aikaa paljonko sen halkaisemiseen menee.
Jos päädyt ostamaan, niin kirjoita tänne kokemuksia.

Harmi, että EU- lainsäädäntö on käytännössä "Tappanut-" nuo entisaikojen sirkkelisahurit, jotka veti alle 100 hv traktorilla kenttäsirkkeliä sahauspaikalta toiselle pari/muutaman kerran viikossa...

Rohkenen väittää, ettei eu:lla ole paljoa tekemistä niiden katoamisen kanssa. Maailma vain on muuttunut ja rakentaminen sen myötä. Siinä on niin paljon työtä ennenkuin pystymetsästä saa lautaa, ettei se saatuun säästöön nähden ole järkevää tavan tallaajalle.
Kysyntä sahureille on kadonnut jo paljon ennen kuin puista alettiin leimaa vaatimaan.

BJ-40/76
14.08.2019, 00:26
Rohkenen väittää, ettei eu:lla ole paljoa tekemistä niiden katoamisen kanssa. Maailma vain on muuttunut ja rakentaminen sen myötä. Siinä on niin paljon työtä ennenkuin pystymetsästä saa lautaa, ettei se saatuun säästöön nähden ole järkevää tavan tallaajalle.
Kysyntä sahureille on kadonnut jo paljon ennen kuin puista alettiin leimaa vaatimaan.

Taannoin sai "maallikko (insinööri teknikko tms)-" hyväksyä lujuuteen e24, vai oliko e27 lujuuten puun (aikaa n. +10v, ...)

Nyt? on rakentamisen vaatimukset semmoisella "mallilla" : Että en omasta metsästä saa sahata lankkuja, joita käyttäisin kaava-aluella olevan "kaupunki-asunnon" rakentamiseen!

Siis pitää olla jokin (CE), monesti tuo tulkitaan china exit....

...

Ippe69
14.08.2019, 06:48
Taannoin sai "maallikko (insinööri teknikko tms)-" hyväksyä lujuuteen e24, vai oliko e27 lujuuten puun (aikaa n. +10v, ...)

Nyt? on rakentamisen vaatimukset semmoisella "mallilla" : Että en omasta metsästä saa sahata lankkuja, joita käyttäisin kaava-aluella olevan "kaupunki-asunnon" rakentamiseen!

Siis pitää olla jokin (CE), monesti tuo tulkitaan china exit....

...
Olet ihan oikeassa, tosin ei siitä taida olla kymmentä vuotta kun eu tuon hienouden keksi.
Mutta kenttäsirkkelit katosi jo aiemmin, tuo leimaus vaikutti lähinnä pieniin sahoihin kulujen lisäyksenä.

Edit. Ja kuten kirjoitit, tuo koskee vain kantavia rekenteita. Kaiken muun saa edelleen tehdä omasta tavarasta. Ja runkotolppienkin kohdalla valvonta on käytännössä mahdotonta. Siitähän katoaa merkinnät jokatapauksessa kun se lyhennetään oikeaan mittaan.

tjl
14.08.2019, 20:15
Jäi edelleen vähän auki, että mitä tavaraa meinaat sillä alaskan millillä tehdä? Jos jotain mitä ei voi suoraan rautakaupasta hakea ja pieniä määriä, niin voihan se ajaa asiansa. Eikä sinänsä ole kovin kallis lisävaruste sahalle, mutta toisaalta en sahaa tuota varten ostaisi. Tuppilauta tai pitkospuut ym. varmaan tuolla onnistuisi kohtalaisesti. Jos taas jotain täyskanttista meinaa, niin tuolla pitää väkertää aluksi ohjurit kolmelle syrjälle ennenkuin pääsee tekemään valmista soiroa. Paksuusvaihteluita tulee takuuvarmasti. Nopeuttahan on helppo testata kun pistät metrin pölkyn pystyyn ja otat aikaa paljonko sen halkaisemiseen menee.
Jos päädyt ostamaan, niin kirjoita tänne kokemuksia.

lähinnä kaikkea mitä mieleen juolahtaa.vaikka hieno y kanta puussa, ihan huvikkseen.tekee vaikka pöytälevyn yms

tjl
16.08.2019, 19:11
kokemuksia kovapala teräketjuista sahaan, uuteen katselin esmin kiuruveden metsolasta 61€/ketju. ei kallis.

mutta näiden terotus? tarviiko olla 5kpl ja osa aina terotuksessa? mites kokemuksia

wikke
17.08.2019, 06:01
tarviiko olla 5kpl ja osa aina terotuksessa? Öö-hä?

tjl
17.08.2019, 18:49
Öö-hä?

siis saako fiksusti terotettua, tartteeko kone jos omistaa sellasen eri laikan.
käsin en jaksa viilailla kun pakosta. pointti oli että tartteeko ostaa kasa ja aina puolet maailmalla terotuksessa

tjl
17.08.2019, 18:53
mistä fiksu keksintö mönkijän tukkinosturin puomin käännölle. ammatti kuormaajissahan aina sylkyt ja hammastus.hiemman työläs askarella.

löytyykö varaosia olemassa oleviin edukkaasti, yrittänyt etsiä muttei löydy

onko kokemuksia,jos vaikka laittais ketjuvälityksen (tiheän) ja hytikkamoottorin päähän, miten käyttäytyy kun kuoma pysäytetään ja tulee paineisku

BJ-40/76
17.08.2019, 20:26
mistä fiksu keksintö mönkijän tukkinosturin puomin käännölle. ammatti kuormaajissahan aina sylkyt ja hammastus.hiemman työläs askarella.

löytyykö varaosia olemassa oleviin edukkaasti, yrittänyt etsiä muttei löydy

onko kokemuksia,jos vaikka laittais ketjuvälityksen (tiheän) ja hytikkamoottorin päähän, miten käyttäytyy kun kuoma pysäytetään ja tulee paineisku

Geroottori- moottorilla onnistuu, jos/kun pelkää tuota paineiskua, niin paineletkujen väliin kaksisuuntainen ylipaineventtiili, joka säädetty pienemmälle paineelle kun pöydän ylipaineventtiili. (nosturin puomissa niin pienet massat, että en usko että särkee moottoria, masto tms varmaan alkaa ennemmin ratkeilemaan).

Laita kahdella hydraulisylinterillä ja paksulla ketjulla kääntö, siis iso ketjupyörä esim. peräkärryn napaan ja ketjua siirretää sylintereillä? (siis akselintumppi rungossa, ja pyörän pultteihin nosturin masto, ketju kulkemaan siten, että nostaa mastoa pystyyn aina kääntäessä)

Onhan niitä muutakin vaihtoehtoja, esim. samallainen nivelistö, kuin kaivurin kauhan kuokistajassa, toki jos pitää saada yli 180 astetta kääntöä, niin ongelmanaksi alkaa tulla se, että ääriasennosta voima pieni.

Noista kovametalli teräketjujen teroitoksesta: ei kokemusta:

Mutta sorvin kovametallisten teräpalojen teroituksesta/muokkaamisesta pikkuisen; ei onnistu samoilla tuokaluilla kuin esim. pikaterästen, taikka karkaistujen:
Vaatii timanttilaikan (en ole kokeillut, onnistuuko noilla rälläkän...), mulla kaksi venäläistä, hiomapinta näyttää samankaltaiselta kuin liipassa (jolla -60 luvylla teroitettiin vikatteita) ja piti kuulemma ehdottomasti käyttää jäähdytystä.
Joillakin keraamisilla? työkaluilla noita on myös teroitettu.

Catrik
21.08.2019, 20:45
Löytyykö jostain valmiina sellaisia sidontalenkkejä jotka tippuvat alaspäin lattian läpi kun eivät ole käytössä? Sellainen kapea joka mahtuu lavan lattiapellin uraan eikä jää koholle kovin paljoa kun ei oo käytössä. En tarkoita tällaisia https://m.motonet.fi/fi/tuote/451270/Upotettava-sidontalenkki-59x73-mm-2-kpl noille joutuisi leikkaamaan kolon että olisivat lavan tasalla, ja kun lavan pohjakaan ei ole tasainen...

jmk
21.08.2019, 20:58
Muistaakseni TMT Malinen/ raskaankaluston varustajat

Rölli
21.08.2019, 21:06
Löytyykö jostain valmiina sellaisia sidontalenkkejä jotka tippuvat alaspäin lattian läpi kun eivät ole käytössä? Sellainen kapea joka mahtuu lavan lattiapellin uraan eikä jää koholle kovin paljoa kun ei oo käytössä. En tarkoita tällaisia https://m.motonet.fi/fi/tuote/451270/Upotettava-sidontalenkki-59x73-mm-2-kpl noille joutuisi leikkaamaan kolon että olisivat lavan tasalla, ja kun lavan pohjakaan ei ole tasainen...

Tarkotatko jotain ton tyyppistä?

https://rkktrailer.fi/tuote/sidontalenkki-valuterasta-2/

Catrik
21.08.2019, 22:42
Tarkotatko jotain ton tyyppistä?

https://rkktrailer.fi/tuote/sidontalenkki-valuterasta-2/

Just jotain tollaista, tuosta pääsinkin sitten U-pulttien jäljille ja löysin tämmösen https://www.ikh.fi/fi/sidontalenkki---alustalaatta-phl-ppvv11806

Taidampa noita hakea kourallisen. Prkl tarvi enää vetää ristiinrastiin liinoja ku haluis yhen ämpärin lavalle kiinni :D

Ippe69
21.08.2019, 22:48
Just jotain tollaista, tuosta pääsinkin sitten U-pulttien jäljille ja löysin tämmösen https://www.ikh.fi/fi/sidontalenkki---alustalaatta-phl-ppvv11806

Taidampa noita hakea kourallisen. Prkl tarvi enää vetää ristiinrastiin liinoja ku haluis yhen ämpärin lavalle kiinni :D
Ei sitten kannata laittaa tuollaisia kovin kapeaan tai syvään uraan, sieltä niitä ei saa kaivettua esille ilman työkalua. Sikäli nuo RKK:n lenkit näyttäis paremmalta.

AlluK
22.08.2019, 19:51
Ei sitten kannata laittaa tuollaisia kovin kapeaan tai syvään uraan, sieltä niitä ei saa kaivettua esille ilman työkalua. Sikäli nuo RKK:n lenkit näyttäis paremmalta.

Useimmiten lenkin voi nostaa näkösälle altapäin nostamalla.

Catrik
23.08.2019, 10:50
GAZ 704 maastoperäkärry, kuinka korkealla vetopää on jos sen laittaa suoraan aisan tasalle? Suurinpiirtein.

E: toinen aiheeseen liittyvä kysymys. Voiko 2" vetokuulaa käyttää turvallisesti 50mm kuulalle tehdyn kuulakytkimen kanssa? Jos tähän saisi vielä perustellun vastauksen. Googlettamalla ei löydy kovin luotettavan oloisia vastauksia.

tjl
24.08.2019, 17:17
Siis tuohan toimii normaalilla moottorisahalla?

Mitä itse sahasin mäntyä ja koivua pelkoiksi, niin minulla oli normaali terä ja teroitettu "normaalisti"
Tuohon halkaisuun terä pitäisi teroittaa eritavalla, en muista miten....

Tuolla -70/-80 luvun 451 jonseredilla/raketilla työ kävi todella hitaasti, kun puun paksuus oli n.30 cm, puu oli sula.
Muutaman "käkkyrä" koivun olen palastellut husky 246:llä ja aika hidasta on...

-> """"myyjä sanoi että jos sahassa voimaa niin normikokosesta puusta 4m soiro irtoaa parissa minuutissa.""""

Noilla minun sahoilla ei päästä lähellekkään tuota, varsinkaan jos puhutaan suuruusluokkaa 25-30cm leveästä leikosta: 4 metriä ja 2 minuuttia tarkoittaa reilu 3 senttiä sekunnissa!

Ja vaikka tuossa "Tilhessä", ms500i on tehoa todella paljon enemmän, niin jos nopeus kiinnostaa; kannattaisiko kokeilla esim. kännykameralla kuvaten pöllin halkaisua? siis sekunnit näkyy kuvassa.

Tuota nopeutta/hitautta suurempi ongelma on minulle se, että teräketjuöljyä jää myös noihin pelkkoihin. (näkyy joskus läikkänä valmiissa, lakatussa pinnassa)

jonkunhan se on testattava.ostin tuon ms500i sahan ja nyt tarvii tilaa alaskan mill

.tosin käytettyä logosollia saa 1500€.

järkee ei oo,mut olipahan syy ostaa tuo saha 😎

Kartse1
24.08.2019, 19:35
Ite ostin joskus muutama vuosi sitten Clas Ohlssonilta sellaisen ohjurin, jolla sai tehtyä itelle lankkua.

Sahana on Jonssin 2055 ja siinä Uittokaluston pitkä laippa halkaisuketjulla varustettuna.
Tuo ohjuri tarvii sen T-malliin rakennetun lautaohjurin ensimmäisiin 2x sahauksiin.
Sen kun saa rakennettua, niin jatko on jo paljon helpompaa.

Koesahausten jälkeen tuli markkinoille tuo Puuilon välittämä sahausohjuri.
Siinä voi aloituksessa käyttää ohjurina jopa alumiinitikkaita.
Mielestäni on parempi ohjuri.

Omat sahaukset menivät ihan OK, kun tein vaan autopukkia varten sellaisia 3" lankkuja.

Aloituksen jälkeen kun sinne sahauksen alkurailoon napautti vaikka kaatokiilan,
niin se loppusahaus oli huomattavasti kevyempää.

Noilla ohjureilla kun koittaa sahailla, niin kyllä sahassa pitää olla kunnolla potkua (väh. 60ccm) ja siltikin kannattaa välillä jäähdytellä.

-MaTTi-
26.08.2019, 07:48
E: toinen aiheeseen liittyvä kysymys. Voiko 2" vetokuulaa käyttää turvallisesti 50mm kuulalle tehdyn kuulakytkimen kanssa? Jos tähän saisi vielä perustellun vastauksen. Googlettamalla ei löydy kovin luotettavan oloisia vastauksia.
Ei onnistu, et saa tervettä/kulumatonta 50 mm kuulakytkintä mulautettua 2” kuulaan vaikka hyppisit aisalla.

JiiPee
26.08.2019, 08:33
GAZ 704 maastoperäkärry, kuinka korkealla vetopää on jos sen laittaa suoraan aisan tasalle? Suurinpiirtein.

Se on suurinpiirtein vetokuulan korkeudella :D

Jos tarkoitat tilannetta, että kärryn laita olisi vaaterissa, niin aisan korkeus riippuu toki renkaista ja kuormastakin. Minulla on GAZ-kärryssä tällä hetkellä alla pinnatut 225/70R15C-renkaat (korkeus noin 69 senttiä). Tyhjän kärryn aisan puoliväli on n. 53-54 sentin korkeudella maasta. Tässä kärryssä vetolenkin tilalle on hitsattu pätkä 60x60-putkea niin, että jatkeeseen pultatussa kytkimessä kuula jää noin alkuperäisen aisan puolivälin paikkeille.

Selvästi "alamäkeen" kärry kulkee, jos vetokuula on standardikorkeudella. Kun ostin kärryn Kalkusta, niin siinä oli alla huonokuntoiset 6.5-16:t (korkeus n. 74 senttiä). Laitoin tarkoituksella vähän matalammat kumit alle, ettei kärry kulkisi ihan niin hassun näköisessä asennossa. 15-tuumaiset vanteet on Suzukin, jossa on sama jako. Silti se menee vieläkin hieman alamäkeen, kuormattunakin.

Jos korkeutta haluaa lisää, niin orggisvanteille istuu hyvin 7.50-16:t, jotka mahtuu pyörimään GAZ-kärryssä, vaikka akseli olisi pohjaanlyöntikumien varassa. Muistaakseni pohjaamiseen tarvittiin noin 800 kiloa kuormaa.

Catrik
26.08.2019, 14:38
Kiitos vastauksista. Ja juu, vaaterissa olevaa kärryä tarkoitin :D Vetokoukku rakenteilla Chevyyn niin mietin että siinä voisi olla maastoperäkärrykorkeus ja standardiperäkärrykorkeus.

Jenkeistä saisi tuollaisen seksikkään yhdistelmäkytkimen mutta ei löydy mistään tuon kuulan tilalle sopivaa 50mm kuulaa niin taitaa jäädä haaveeksi. Tuossa on siis tuo pallon kierre paljon suurempi kuin 50mm palloissa oleva.

wikke
26.08.2019, 15:06
Jenkeistä saisi tuollaisen seksikkään yhdistelmäkytkimen mutta ei löydy mistään tuon kuulan tilalle sopivaa 50mm kuulaa niin taitaa jäädä haaveeksi. Tuossa on siis tuo pallon kierre paljon suurempi kuin 50mm palloissa oleva.

Jummi! Tuon kaltainen "unisex" kita/kuula yhdistelmähän olisi mainio ei niin virallisessa käytössä.

Ippe69
26.08.2019, 17:04
Jummi! Tuon kaltainen "unisex" kita/kuula yhdistelmähän olisi mainio ei niin virallisessa käytössä.

Tuolta https://www.prolux-shop.com/fi_fi/yhdistelmaekytkin-levyllae-3095.html
löytyy myös viralliseen käyttöön kelpaava. Siinä vain kuula tulee ylemmäs, mikä voi jossain käytössä häiritä. Samasta kaupasta löytyy myös pikairroitettavia kiinnityslaitteita koukuille ja kaikkea muuta kätevää.

Itselläni on vähän korotetussa ja 35" renkailla varustetussa Geessä koukku alkuperäisessä paikassa, eli melko korkealla. Ei se silti ole ollut mikään ongelma varsinkaan 1-akselisissa kärryissä vaikka ne kulkee nokka pystyssä. Useampiakselisia on joskus hankalampi ottaa perään jos ei nokkapyörän nostovara riitä.

wikke
26.08.2019, 17:27
Tuolta https://www.prolux-shop.com/fi_fi/yhdistelmaekytkin-levyllae-3095.html
löytyy myös viralliseen käyttöön kelpaava. Siinä vain kuula tulee ylemmäs, mikä voi jossain käytössä häiritä. Samasta kaupasta löytyy myös pikairroitettavia kiinnityslaitteita koukuille ja kaikkea muuta kätevää.

Itselläni on vähän korotetussa ja 35" renkailla varustetussa Geessä koukku alkuperäisessä paikassa, eli melko korkealla. Ei se silti ole ollut mikään ongelma varsinkaan 1-akselisissa kärryissä vaikka ne kulkee nokka pystyssä. Useampiakselisia on joskus hankalampi ottaa perään jos ei nokkapyörän nostovara riitä.

Tuossa vain tuo eri korkeus...

tjl
27.08.2019, 19:54
saako riihimäen reudulta polariksen perä/vaojteisto öljyjä?
ei mitää hajuu mitä pitää laittaa mut sen muiatan et oma omaa kamaansa oli

Catrik
28.08.2019, 06:15
saako riihimäen reudulta polariksen perä/vaojteisto öljyjä?
ei mitää hajuu mitä pitää laittaa mut sen muiatan et oma omaa kamaansa oli

Lähestyisin asiaa sillä tavalla että Polariksen sivuilta jälleenmyyjähaku auki :)

JiiPee
28.08.2019, 06:56
Itselläni on vähän korotetussa ja 35" renkailla varustetussa Geessä koukku alkuperäisessä paikassa, eli melko korkealla. Ei se silti ole ollut mikään ongelma varsinkaan 1-akselisissa kärryissä vaikka ne kulkee nokka pystyssä.

Jos keskiakselikärryn nokka kulkee korkealla, on perä matalalla. Tarkempi peruutettava varsinkin talvella, ainakin valojen keston kannalta.

Ippe69
28.08.2019, 08:12
Jos keskiakselikärryn nokka kulkee korkealla, on perä matalalla. Tarkempi peruutettava varsinkin talvella, ainakin valojen keston kannalta.
Joo, mutta käytännössä ei niin matalalla että sillä olisi väliä kun pysytään tie- tai piha-alueilla.

-MaTTi-
28.08.2019, 21:40
Ottaa sorvissa millin pois puoleltaan. Ja käytetäänhän noissa adapterejakin jos kuulan kierteen Ø ei natsaa.

BJ-40/76
28.08.2019, 23:22
Kiitos vastauksista. Ja juu, vaaterissa olevaa kärryä tarkoitin :D Vetokoukku rakenteilla Chevyyn niin mietin että siinä voisi olla maastoperäkärrykorkeus ja standardiperäkärrykorkeus.

Lukittuuko tuo samoin kuin esim. -70- -90 luvun Land Cruiserin "maasto-" kidat?

Jos vaihdat tuon kuulan vaikka adapteri holkilla, niin testaa, että tuo lukitus (50 mm kuulana) ei vaan pääse lukittumaan kärryn vetopään päälle...

Jos pääsee lukittumaan, niin särkee/vääntää jotain...

Catrik
31.08.2019, 08:25
Voiko hinattavan laitteen muutoskatsastaa O1 eli 750kg perävaunuksi? Vai pitäskö täyttää nykymääräykset joita tollanen Gaz 704 ei varmasti täytä :confused:

Ippe69
31.08.2019, 08:40
Voiko hinattavan laitteen muutoskatsastaa O1 eli 750kg perävaunuksi? Vai pitäskö täyttää nykymääräykset joita tollanen Gaz 704 ei varmasti täytä :confused:

Varmaan pitää, mutta miksi se ei täyttäisi nykymääräyksiä?
Eihän niistä ylipäätään ole kummoisiakaan määräyksiä olemassa, lähinnä valoihin, heijastimiin ja rakenteen kestävyyteen liittyviä juttuja. Onko sille valmistajan toimesta määritetty maksimi nopeus ja kantavuus ja onko niistä jotain dokumenttiä?

Catrik
31.08.2019, 08:55
Varmaan pitää, mutta miksi se ei täyttäisi nykymääräyksiä?
Eihän niistä ylipäätään ole kummoisiakaan määräyksiä olemassa, lähinnä valoihin, heijastimiin ja rakenteen kestävyyteen liittyviä juttuja. Onko sille valmistajan toimesta määritetty maksimi nopeus ja kantavuus ja onko niistä jotain dokumenttiä?

Eikö aisa pidä olla hyväksytty ellei ole pulttaamalla kasattu tietyllä tavalla. Noissahan on aisa hitsattu runkoon ja akseli rungossa kiinni joka ei mielestäni nykyään kelpaa ilman hyväksyntälappuja. Kai niistä jotain dokumentteja on, täällä PV:n huutokaupassa näitä kattelen.

Ippe69
31.08.2019, 09:28
Eikö aisa pidä olla hyväksytty ellei ole pulttaamalla kasattu tietyllä tavalla. Noissahan on aisa hitsattu runkoon ja akseli rungossa kiinni joka ei mielestäni nykyään kelpaa ilman hyväksyntälappuja. Kai niistä jotain dokumentteja on, täällä PV:n huutokaupassa näitä kattelen.
Omavalmisteessa kyllä. Tuolta => https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95301 Löytyi tuommonen kommentti nimimerkiltä ZAU: "Gaz-704 tyyppi löytyy trafilta eli ei ongelmaa rekisteröinnissä ja kantavuutta saa sen 750kg."

Catrik
31.08.2019, 09:38
Omavalmisteessa kyllä. Tuolta => https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95301 Löytyi tuommonen kommentti nimimerkiltä ZAU: "Gaz-704 tyyppi löytyy trafilta eli ei ongelmaa rekisteröinnissä ja kantavuutta saa sen 750kg."

Kiitos, juuri tuollaisia täällä onkin myynnissä.

-MaTTi-
31.08.2019, 13:43
Saa. Riittää että täyttää käyttöönottopäivän mukaiset määräykset.

hitoy
31.08.2019, 14:33
Valkoinen hdj tolsan rampissa kirkkonummella tänään? Palstan tarra ja kyljissä jotain. Olitko sinä?

dodge3500
01.09.2019, 21:33
Löytyykö polaris sportsman 800 tietäjiä
Kun puhaltaa öljyä ilmanputsariin

petroman
01.09.2019, 21:49
Löytyykö polaris sportsman 800 tietäjiä
Kun puhaltaa öljyä ilmanputsariin

Joku ulkomaan sivusto antoi ymmärtää vian liittyvän huohottajan o-renkaaseen..

dodge3500
02.09.2019, 05:35
Perkeles ku en ymmärrä lontoota ja google kääntäjä ei osaa kääntää selkokielelle

petroman
02.09.2019, 08:41
Juutuupin mukaan pollen huohottimeen on tarjolla korjaussarjaa.

JiiPee
03.09.2019, 06:49

Kokonaispainoa tarkoitti hän. GAZ-704 otteessa lukee omamassa 300 kg ja kokonaispaino 750 kg. Vaihtoehtoisesti varustettuna umpikuomulla, jolloin omamassa 330 kg. Se umpikuomu on köykämiiniä, kai PV:n tekemä, vähän matalampi kuin ZAU:n myyntikuvissa näkyvä.

tjl
04.09.2019, 18:25
stihl öljypumpun säätö.kyseessä 500i mutta uskon että muissakin sama. eli normi säätöalue, ja saan säädettyä sen yli jos painaa rajoitin nappia alas ja kääntää vivun yli.
ok.rajontintappi ei ainakaan ruuvarilla painu, näyttää ihan putkisokalta, kokemmuksia että kuuluuko se varovasti painaa vaan tuurnalla alas, vai pitäisikö olla jonkin sortin jousikuormitettu?
ohjeessa lukee painetaan alas sopivalla työkalulla.

dodge3500
14.09.2019, 19:48
Mitä tarkoittaa monikäyttöauto ja mitä eroa normaaliin omassa käytössä jos ostaa semmosen

Catrik
21.09.2019, 23:24
Mikä homma näissä IKH:n kiiltosinkityissä Grade 8 (10.9) pulteissa on? https://www.ikh.fi/fi/pultti-unc-1-2x1-1-2--4kpl-sinkitty-pkc12x112a

En ole ennen nähnyt kiiltosinkittyjä kovia pultteja, eikä tuollaisia juurikaan löydy mistään muualta myynnisssä, poislukien jotain erikoispultteja. Miten niitä sitten IKH:lla on?

wikke
21.09.2019, 23:47
Mikä homma näissä IKH:n kiiltosinkityissä Grade 8 (10.9) pulteissa on? https://www.ikh.fi/fi/pultti-unc-1-2x1-1-2--4kpl-sinkitty-pkc12x112a

En ole ennen nähnyt kiiltosinkittyjä kovia pultteja, eikä tuollaisia juurikaan löydy mistään muualta myynnisssä, poislukien jotain erikoispultteja. Miten niitä sitten IKH:lla on?

Öö wut?

tjl
22.09.2019, 18:44
kellään kokemuksia teräketjun terotuskoneista?
näitähän on joka hintaluokkaan, olisko max 350€ mitä voisin sijoittaa.

Rölli
22.09.2019, 20:03
Varmaan porukalla monenkirjavia kokemuksia noista obd porttiin tulevista skannereista. Itsellä taisi juuri tulla ensimmäisen hankinta eteen. Nissan pathfinderi 2011 ei yllättäen enää käynnisty lainkaan ja jollain tarttis päästä koodeihin käsiksi jos sieltä löytyisi vinkkiä mistä vikaa etsiä.
Kiirekkin tietty olisi niin katselin että motonetista löytyisi muutamaa mallia, mahtaako noista olla mihinkään? Ja mistä sen sitten tietää että käy juuri omaan autoon? Näkyy tuollakin olevan ihan merkkikohtaisia osa.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/493149/OBDII-ja-EOBDJOBD-OBD-testeri

https://www.motonet.fi/fi/tuote/493147/OBD-II-testeri-28-varinaytolla

Luoppis
28.09.2019, 18:08
Ja mistä sen sitten tietää että käy juuri omaan autoon? Näkyy tuollakin olevan ihan merkkikohtaisia osa.

Joissain kalikoissa löytyy joku valmistajan lista mihin vehkeisiin sopii. En itse omista skanneria, mutta OBD2 vehkeidenhän pitäisi olla aika pitkälle ristiin yhteen sopivia, jotain sisävalojen tai integroitujen hälyttimien tms. hifi juttuja ei voi toki yleismallisella säätää, mutta koodien luku ja diagnoosit pitäisi onnistua moottorin ja jarrujen puolelta. Itse haluaisin semmoisen skannerin missä on iso näyttö ja saa piirrettyä vaikka ABS antureilta semmosta käppyrää livenä, mutta ne taitaa maksaa pitkää vitosta.

Bj Andy
01.10.2019, 20:56
Millä halpis led polttimoiden radiohäiriöt pois?

jmk
01.10.2019, 21:19
Häiriön poistaja virtajohtoon 10-15€ kpl.

rane58
02.10.2019, 00:53
Millä halpis led polttimoiden radiohäiriöt pois?
Vaikka tuolla...? ;)

https://asset.motonet.fi/img/4/471003/300/471003.jpg

https://www.motonet.fi/fi/tuote/471003/Hairionpoistaja-virtajohtoon-ferriitti

Bj Andy
02.10.2019, 18:49
Tänks!

Kaitsu67
03.10.2019, 10:27
Varmaan porukalla monenkirjavia kokemuksia noista obd porttiin tulevista skannereista. Itsellä taisi juuri tulla ensimmäisen hankinta eteen. Nissan pathfinderi 2011 ei yllättäen enää käynnisty lainkaan ja jollain tarttis päästä koodeihin käsiksi jos sieltä löytyisi vinkkiä mistä vikaa etsiä.
Kiirekkin tietty olisi niin katselin että motonetista löytyisi muutamaa mallia, mahtaako noista olla mihinkään? Ja mistä sen sitten tietää että käy juuri omaan autoon? Näkyy tuollakin olevan ihan merkkikohtaisia osa.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/493149/OBDII-ja-EOBDJOBD-OBD-testeri

https://www.motonet.fi/fi/tuote/493147/OBD-II-testeri-28-varinaytolla

Joissain kalikoissa löytyy joku valmistajan lista mihin vehkeisiin sopii. En itse omista skanneria, mutta OBD2 vehkeidenhän pitäisi olla aika pitkälle ristiin yhteen sopivia, jotain sisävalojen tai integroitujen hälyttimien tms. hifi juttuja ei voi toki yleismallisella säätää, mutta koodien luku ja diagnoosit pitäisi onnistua moottorin ja jarrujen puolelta. Itse haluaisin semmoisen skannerin missä on iso näyttö ja saa piirrettyä vaikka ABS antureilta semmosta käppyrää livenä, mutta ne taitaa maksaa pitkää vitosta.

Itse hankin joku vuosi sitten tämän;
AUTEL MD802 Pro Maxidiag Elite ALL SYSTEM Graphing Scanner Code Reader OBDII SRS
http://www.autelstore.co.uk/service/autel-maxidiag-elite-md802-full-system-user-manual.html?gclid=Cj0KCQjwuNbsBRC-ARIsAAzITueER0K8hZJ3fwbeL4a6NaaeW3oMpgftXmfIatN_Jo 8DLNQ2BlvYKtIaAs9SEALw_wcB

Hinta kohtuullinen, jotain parisataa egeä toimituskuluineen maksoin (tilasin uk E-Bay:stä, tuli viikon sisään).

Tuntuu siinä olevan grafiikkaakkin tarjolla ja tukee montaa merkkiä ja siinä on kaikki protokollat. Kun vehje saapui, päivitin heti netistä viimeisimmän softaversion valmistajan sivuilta samalla kun rekisteröin tuotteen.

Oon ollu tyytyväinen, kaikki testerit kun ei ymmärrä Land Rovereita, tämä melkosen hyvin, toki tietyt mallit vaatii sit ihan omansa esim. P38 Range.
On sillä muitakin autoja luettu ja vikoja nollattu.

Jeepp
03.10.2019, 22:56
Ebaysta Delphi (piraatti) silti yleisessä käytössä kattaa lähes kaikki automerkit ja kuorma-autot. 38e kotia tuotuna
Ite laiton läppäriin millä ei muuta tehä kun näitten mukana saattaa joku roijalainen tulla.
Mut täysin toimiva ja usean satkun eestä luettu jo koodeja millon mistäkin ja kuittailtu valoja, poltettu hiukkassudattimia jne.. . Vrt. Mitä käyttäs pajalla, tulis hintoihi.. Eka käyt lukee et jaa toi kuskin puolen airbagin anturi paskana ja korjauksen jälkeen vielä nollaus nii jo maksaa sen satkun se pelkästää...Nykyää lähes pakollinen jos omistaa jonkun muun kun Toyotan..

tjl
04.10.2019, 19:52
mitenkäs porukka on kokenut duunin jossa paljon ulkomaan komennuksia?
kerralla viikosta/kahteen putkeen ja reissupäiviä noin 100 vuodessa.
toki tämä on makuasia varmasti.mutta omia kokemuksia saa jakaa

pipo_esa
04.10.2019, 20:25
Kymmenen vuotta tein reissuhommia, 100 - 150 päivää keikkaa vuodessa, nytte ollut kolmisen vuotta kotinurkissa eli ei pitkiä reissuja. Taas haen reissuhommaan, 100+ päivää keikkaa mutta nytte ylityöt vapaana ja tarkoitus olla kotikonttorissa väliajat niin sais vähän oltua kotonakin

riude
04.10.2019, 21:08
99Riippuu paljon ihmisestä ja elämäntilanteesta. Itse n. 100 pv vuodessa on tullut reissattua, viimeiset 15v. Jonain vuonna vähän vähemmän ja jonain enemmän. Juuri tuollaisia lyhyitä max parin viikon pätkiä, paljon on 2 päivänkin.
Se hyvä siinä on ettei kiinnosta pätkääkään matkailla vapaalla ��

Ja tosiaan kaikki ylityöt (aina tulee) prosenteilla vapaana, se on must.

Catrik
05.10.2019, 13:34
Kuka maksaa vanhoista auton akuista? Romanithan noita mielellään hakee pois mutta itse kun koittaa etsiä niin en löydä kuin paikkoja jotka ottavat ilman korvausta vastaan. Että mihin ne sitten niitä oikein kantavat.

kenppi
05.10.2019, 13:39
Eiköhän noita ota vastaan kaikki myös metalliromua vastaanottavat firmat, ja varmasti rahaakin antavat. Teiltä päin en osaa firmaa mainita, mutta itse olen paikalliseen romufirmaan noita kuskannut.

Ippe69
05.10.2019, 14:31
Lapin metallikierrätys maksaa romuakuista 400 e/tonni, eli yhden tai kahden akun takia ei kannata paljoa nähdä vaivaa.

Rölli
05.10.2019, 21:40
Kuka maksaa vanhoista auton akuista? Romanithan noita mielellään hakee pois mutta itse kun koittaa etsiä niin en löydä kuin paikkoja jotka ottavat ilman korvausta vastaan. Että mihin ne sitten niitä oikein kantavat.

Kuusakoski on ainakin täälläpäin yleensä parhaan hinnan antanut.
Akuista kertyy melko äkkiä sen verran painoa et ihan kohtalaisen vaivanpalkan saa kun itse vie.

Tojo4wd
05.10.2019, 21:58
Meilläpäin ostaa romukioski akkuja sekä kaikkee romua.
Ja hinta Akut 0,40 € / kg (alv 0%)

https://www.romukioski.fi

Micco
06.10.2019, 18:51
Kuusakoski on ainakin täälläpäin yleensä parhaan hinnan antanut.
Akuista kertyy melko äkkiä sen verran painoa et ihan kohtalaisen vaivanpalkan saa kun itse vie.

Oletko verrannut hintoja Keräyslava oy.n ja Kuusakosken välillä?

Rölli
06.10.2019, 20:37
Näin ulkomuistista sanoisin että olisin tuonnekkin viimeksi soittanut kun oli kasa vietäväksi. Keväällä se jossain välissä oli.

Yleensä on tullut kyseltyä useammasta paikasta hinnat ja sitten sen mukaan vienyt.

Reippaat 10 vuotta sitten oli aina pienillä toimijoilla paras hinta mut nyt on viime vuosina ollut kuusakoski aina vahvoilla. Toki hiukan riippuen et mitä romua on saanut nurkkiin kerättyä eniten.

AVRO
06.10.2019, 21:19
mitenkäs porukka on kokenut duunin jossa paljon ulkomaan komennuksia?
kerralla viikosta/kahteen putkeen ja reissupäiviä noin 100 vuodessa.
toki tämä on makuasia varmasti.mutta omia kokemuksia saa jakaa

Reilun kaks vuotta olin Skoteissa sillai että enemmän siellä kuin kotona. Ei se perheelliselle oikein kunnolla istu, jos siis on välit kunnossa. Viikko töitä,viikko vapaata oli frouvalle ihan ok mutta sitten paikanvaihdon myötä joutui notkumaan saarella aina noin kolme viikkoa putkeen ja sen jälkeen lyhyt vapaa max viis päivää.

Paljon kulkemista ja ainakin meikäläisellä oli huono omatunto siellä makoilusta kun kotona arki pyörii ilman lököilyä.

Sillai se varmaan kävis että viikko-kaks pois ja sit sama himassa.
Tulin kuitenkin pois kun oli vielä paikka mihin tulla ja joku vielä odottikin.

Tällä hetkellä ei reissaaminen juuri huvita. Nytkin just tulossa Lontoosta "hupireissulta", pe-su ja se riittää ihan hyvin taas toviksi. Kotiväen kanssa käytiin hiljattain Kreikassa mut mulle ei se ite matka-aika oikein napannut. Ns. välttämätön paha kun ton kahden vuoden.aikana tuli reissaaminen tutuksi... ei ns. jäänyt himo.

riude
07.10.2019, 10:43
Mutta tosiaan jos elämäntilanne sallii, niin kannattaa sitä käydä pyörimässä maailmalla.
Näkee usein myös muutakin kuin lentoasemien ja turistirysien kiillon, ja sen todellisuuten siellä takana. Koskee myös ihan euroopan "sivistysvaltiota".
Oppii samalla myös arvostamaan kotimaata ja kuinka asiat toimivat, eikä välttämättä kitisi jokavälissä veroista yms. yhteiskunnan vääryyksistä.

JasuT
07.10.2019, 11:00
Jos elämäntilanne sallii, kannattaa tosiaan lähteä. Tai jos ei salli, ja lähtee, niin se tilanne elämässä voi hyvinkin muuttua ja elää. Isompi velipoika kävi pitkään ympäri maailman reissussa, jos-vaikka-mihin maailmankolkkaan, mihin vain sähköasemia suunniteltiin ja rakennettiin. Reissupäiviä helposti reipas pari sataa vuoteen, kotona vaimo ja pari lastakin, mutta reissuun piti päästä. Jostain kumman syystä sitten reissaamiset alkoi keskittyä, ja pitentyä nykyiseen asuinmaahansa, erosi silloisesta perheestään (joo, myös lapset jäivät käytännössä huomiotta) ja muutti Etiopiaan, jossa nykyään vaimo ja pari lasta...

Että tuollainkin voi käydä. Rahaa kyllä tuntui tulevan reissaamisesta, ja se oli sitten iso järkytys kun erkaantui myös silloisesta työnantajastaan, rahaa oli toki vielä tilillekin kertynyt, mutta siitä huolimatta tili alkoi hupenemaan odotettua nopeammin. Lie sitten syynä opittu elämän taso, jota piti tottakai ylläpitää sielläkin, mutta siitäkin sitten selvisi eteenpäin kun oli kotona hyvä opastaja paikalliseen yritys- ja muuhunkin kulttuuriin...

AVRO
07.10.2019, 13:47
Mutta tosiaan jos elämäntilanne sallii, niin kannattaa sitä käydä pyörimässä maailmalla.
Näkee usein myös muutakin kuin lentoasemien ja turistirysien kiillon, ja sen todellisuuten siellä takana. Koskee myös ihan euroopan "sivistysvaltiota".
Oppii samalla myös arvostamaan kotimaata ja kuinka asiat toimivat, eikä välttämättä kitisi jokavälissä veroista yms. yhteiskunnan vääryyksistä.

Juuri näin. Tässä euroopassakin on arki niin monella tavalla kuin on valtioitakin, puolensa kussakin.
Toisaalta, huomaa myös sen että asiat hoituu ilman tätä meille niin tyypillistä suorittamista. Meidän pitäisi oppia vähän relaamaan ja antaa asioiden edetä omalla painollaakin.

Bj Andy
07.10.2019, 20:00
Miksi whatsappi käyttää luurin kameraa omineen?

Aina sillointällöin tulee ilmo että ko.ajatusten ja hyvien ideoiden ja videoiden Volga on käytännää kameraa. Viimeksi äsken kun vetelin unta kypärään yölöysiä varten....:confused:

tjl
11.10.2019, 19:02
kuka osaa kertoa miten määrittelen aksiaalikuorman keskipakopuhaltimen laakeroinnille.
radiaalikuorma helppo, mutta aksiaalikuorma aiheuttaa itselle harmaita hiuksia.tähän tietenkin vaikuttaa lapakulma,nopeus, massa ainakin. mutta onko mitään nyrkkisääntöä.
oletan ettei helppo homma,mutta onko oletusarvoa.

muutettu nopeasti pyöriviä pallomaisesta kuulasta pallomaiseen rullaan niin voiteluväli tihenee.

jli
11.10.2019, 20:12
kuka osaa kertoa miten määrittelen aksiaalikuorman keskipakopuhaltimen laakeroinnille.
radiaalikuorma helppo, mutta aksiaalikuorma aiheuttaa itselle harmaita hiuksia.tähän tietenkin vaikuttaa lapakulma,nopeus, massa ainakin. mutta onko mitään nyrkkisääntöä.
oletan ettei helppo homma,mutta onko oletusarvoa.

muutettu nopeasti pyöriviä pallomaisesta kuulasta pallomaiseen rullaan niin voiteluväli tihenee.

Eikös tuo riipu aika paljon siitä, kuinka hieno keskipakopuhallin on kyseessä? Jos on se kaikkein simppelein malli (kabiinipuhaltimen moottori), silloin ei aksiaalivoimaa pitäisi syntyä käytännössä lainkaan.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7a/Centrifugal_fan.gif/300px-Centrifugal_fan.gif

Joku enemmän turbon näköinen siipi taas itse kääntäisi ilmavirtaa, mistä voisi ajatella, että syntyy kuormaa moottoria vasten sen verran, mitä massavirran kääntämiseen tarvitaan. Eli menisi työntövoiman kaavoilla.

Edit: korjataan lausuntoa sen verran, että karvalakkipuhaltimessakin ilma törmää siiven takaseinään. Silloin muodostuisi voima massavirta x nopeus. Esimerkiksi jos puhallat ilmaa 100 grammaa sekunnissa nopeudella 10 m/s, voima olisi 0.1 kg/s x 10 m/s = 1 kgm/s2 eli 1 N.

Mika_T
19.10.2019, 12:30
Mites nämä kuorma-autoksi rekisteröityjen moottorivaihdokset menee?

Saako -95 suburbaniin vaihtaa erilaisen vanhemman koneen?

veikkaaja
20.10.2019, 15:30
Onko miten huono idea, jos Jeep KJ:n vararenkaan tilalle laittais tälläsen laatikon: https://www.virtasenkauppa.fi/alumiininen-sailytyslaatikko-47-l-alutec-11178

Laatikkoon asentais "kiinan" planarin omalla pienellä akulla(lisänä vielä tup.sytytinpistoke), lämpimän ilmaputken reijän tekis vaan takaluukusta sisälle. Samaten laatikkoon mahtuis oma polttoainesäiliö lämppärille.
Kun nuo roippeet on asentanut, niin tilaa jäis vielä liinoille yms.

Ja tekin laatikon vielä helposti irrotettavaksi, niin sais lämppäriä käytettyä vielä esim. veneessäkin.

Tietysti ohjainpaneeli pitää sisälle vetää, mutta tulis varmaan takaluukun ikkunan raosta.
Ja eikös jos lämppäriin laittaa "mopon" akun ja lisäksi tup.sytytin pistoke, niin auto lataa tuota mopon akkua silloin, kun pistoke on kiinni?

Vararenkaan sais vaikka safaritelineeseen katolle.

Pääasia olis, että lämppärin sais helposti irti muhin tarkotuksiin(veneen/teltan) lämmittämään.
Muistan lukeneeni palstalta, että noilla olis telttaa lämmitelty venäjän? safareilla, niin olisi myös kiva nähdä kuvia toteutuksista!

Lerssinen
20.10.2019, 18:48
Elämäsi on tehty helpoksi, ne lämmittimet voi olla myös koteloitu valmiiksi

https://www.ebay.com/itm/12-V-5KW-Diesel-Air-Heater-Riscaldatore-Parcheggio-All-in-One-Auto-Barca-Camion/274041553888?hash=item3fce2643e0:g:9tsAAOSw-qNdms~k

https://www.ebay.com/itm/New-Air-Diesel-Heater-5KW-12V-Riscaldatore-daria-Riscaldamento-Per-Truck-Auto-U/312799953169?hash=item48d4548111:g:fukAAOSw2VZdoCu 8

33SD
21.10.2019, 16:28
Miksi polttoainemittareilla oli ruuhkaa tänään?
Onko tulossa joku hinnankorotus joka astuu pian voimaan?

wikke
21.10.2019, 18:33
Lie ollut paikallista tuo ryysis?

H&K
21.10.2019, 18:50
Tuolla on ainakin voinut olla ruuhkaa:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8f209bda-0992-485a-a9d1-cc16380c5fb6

Itse en tänään kyllä huomannut mitään ruuhkaa tankatessa. Suoraan ilman mitään jonotusta sai ajaa mittarille neljän jälkeen.

33SD
21.10.2019, 19:24
Lie ollut paikallista tuo ryysis?

Kolme eri paikkaa ja kaikki semmosia kylmäasemia mihin normaalisti pääsee heti tankaamaan.

riude
21.10.2019, 22:57
Elämäsi on tehty helpoksi, ne lämmittimet voi olla myös koteloitu valmiiksi

https://www.ebay.com/itm/12-V-5KW-Diesel-Air-Heater-Riscaldatore-Parcheggio-All-in-One-Auto-Barca-Camion/274041553888?hash=item3fce2643e0:g:9tsAAOSw-qNdms~k

https://www.ebay.com/itm/New-Air-Diesel-Heater-5KW-12V-Riscaldatore-daria-Riscaldamento-Per-Truck-Auto-U/312799953169?hash=item48d4548111:g:fukAAOSw2VZdoCu 8

No eipä ole kalliita....onko kellään omia kokemuksia noista?

https://www.youtube.com/watch?v=ApakOCUqNFU

Lerssinen
22.10.2019, 09:06
Ei koteloidusta mutta tallia olen alkanut lämmittämään tuollaisella kiinanlämmittimellä :o

https://karavaanari.org/kuvat/1570452277.jpg

Joka kerta se on nätisti käynnistynyt kun olen sitä käyttänyt, käyttötunteja kait joku parikymmentä ja toistaiseksi kaikki hyvin :p

Heguli
22.10.2019, 18:57
Kiinalaisissa skoottereissa ja mönkkäreissä yms. olevissa kaasuttimissa on sähköinen ryyppy, siihen mustaan mötikkään menee pari johtoa. Sitten kaasarin alaosaan menee toiset kaksi johtoa, mitähän ne mahtaa tehdä ? Mulla lopetti johtosarja virran syöttämisen automaattiryypylle niin ryyppy on koko ajan päällä. Asiaa ihmetellessä aloin pohtimaan noiden kahden muun johdon tarkoitusta. Varmaan kytkentäkaavion jostain netistä löytäisi mutta joku tietää tämän nopemmin kuin sellaisen löydän.

Kartse1
22.10.2019, 19:22
Kiinalaisissa skoottereissa ja mönkkäreissä yms. olevissa kaasuttimissa on sähköinen ryyppy, siihen mustaan mötikkään menee pari johtoa. Sitten kaasarin alaosaan menee toiset kaksi johtoa, mitähän ne mahtaa tehdä ? Mulla lopetti johtosarja virran syöttämisen automaattiryypylle niin ryyppy on koko ajan päällä. Asiaa ihmetellessä aloin pohtimaan noiden kahden muun johdon tarkoitusta. Varmaan kytkentäkaavion jostain netistä löytäisi mutta joku tietää tämän nopemmin kuin sellaisen löydän.

Ainakin noissa sähköstartillisissa bensa-aggregaateissa noi 2 kohokammion pohjaan menevää johtoa syöttää virtaskaa sammuttimen solenoidille.
Eli kun johtoihin menee + ja -, niin silloin kela vetää ja suuttimen läpi pääsee bensa kulkemaan.

Catrik
23.10.2019, 11:12
Mahtaako 245/75r16 istua ollenkaan 6" leveälle vanteelle?
Maastoperäkärryyn tarvis made In russia 6.50-16 renkaiden tilalle tuoreempaa, eikä huvittais +400e laittaa uusiin renkaisiin varapyörineen kun niin vähän käyttöä tuolle.

Noita 245/75r16 on 4kpl. Niissä on eri jako, muutosspacerin kans tulee liian leveä.

BJ-40/76
23.10.2019, 22:01
Mahtaako 245/75r16 istua ollenkaan 6" leveälle vanteelle?
Maastoperäkärryyn tarvis made In russia 6.50-16 renkaiden tilalle tuoreempaa, eikä huvittais +400e laittaa uusiin renkaisiin varapyörineen kun niin vähän käyttöä tuolle.

Noita 245/75r16 on 4kpl. Niissä on eri jako, muutosspacerin kans tulee liian leveä.

Onko alunperin todella 6" leveät vanteet? kuulostaa melko leveältä 6.50-16 renkaille.

Ei varmaan 245/75r16 istu täydellisesti, mutta ei liene ongelma maastoperäkärryssä.
Saattaa jopa toimia paremmin, kun vanne pikkusen paremmin suojassa tuolla renkaan kyljen takana, ja kantopinta lienee suurempi, kuin 6.50 renkaissa?
Toki nuo 6.50 taitaa olla rättirenkaat? ja nuo 245 teräsvyö? siis kovempi rungoltaan, ei toimi(jousta) yhtä hyvin pienillä paineilla ...

33SD
23.10.2019, 22:11
Täällä oli joskus ketju luontotietäjistä, mutta söörtsillä en jostain syystä sitä löytänyt, niin heitetään tänne.

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=111418&highlight=kysymyksi%E4+luontoihmisille

Catrik
24.10.2019, 00:45
Onko alunperin todella 6" leveät vanteet? kuulostaa melko leveältä 6.50-16 renkaille.

Ei varmaan 245/75r16 istu täydellisesti, mutta ei liene ongelma maastoperäkärryssä.
Saattaa jopa toimia paremmin, kun vanne pikkusen paremmin suojassa tuolla renkaan kyljen takana, ja kantopinta lienee suurempi, kuin 6.50 renkaissa?
Toki nuo 6.50 taitaa olla rättirenkaat? ja nuo 245 teräsvyö? siis kovempi rungoltaan, ei toimi(jousta) yhtä hyvin pienillä paineilla ...

Leveys ei ole varma tieto, googlen kertoma kun en oo nyt renkaiden luona. Maastossahan tuota ei varmaan oikeasti tuu paljon vedeltyä, enkä kyllä oikeasti tiedä missä muuallakaan.. Piti vain saada se koska "halpa" ja söpö :D

Kaitsu67
24.10.2019, 23:36
Käyttääkös moni Google Chrome:a selaimena? Tänään outo homma, yhtäkkiä illalla ei enää käynnistynyt vaikka mitä yritti, ihan ku olis poistettu tai jotain muuta outoa. Kuvake kyllä oli paikoillaan jne. Virustarkistuskaan ei löytänyt mitään outoa. Mitään ohjelman poistoja tai asetushommia ei ole tehty, ihan normikäyttöä selain ja s-postit.

Jouduin asentaa Chromen uudestaan, ja tietysti kaikki favorite-palkin linkit hävinneet.:mad:

Saakohan niitä kaivettua jostain takas? Ja onko kellään sattunut samaa kun mulle?

Catrik
25.10.2019, 02:01
Koititko käynnistää tietokonetta uudelleen, tai sulkea Chromea resurssienhallinnasta jos se oli jo päällä mutta jumissa?

james_III
25.10.2019, 06:05
Käyttääkös moni Google Chrome:a selaimena? Tänään outo homma, yhtäkkiä illalla ei enää käynnistynyt vaikka mitä yritti, ihan ku olis poistettu tai jotain muuta outoa. Kuvake kyllä oli paikoillaan jne. Virustarkistuskaan ei löytänyt mitään outoa. Mitään ohjelman poistoja tai asetushommia ei ole tehty, ihan normikäyttöä selain ja s-postit.

Jouduin asentaa Chromen uudestaan, ja tietysti kaikki favorite-palkin linkit hävinneet.:mad:

Saakohan niitä kaivettua jostain takas? Ja onko kellään sattunut samaa kun mulle?

Kookeli just varmuuskopioinu itelleen tiedot ni ovatten hetken poissa käytöstä :confused: Juu ei mitään hajua, mutta vois olla mahdollistakin :(

Samanlaista ei käy, kun käyttää firefoxia, mutta sitte kaikkea erilaista kyllä tapahtuu. Esim osuuspankin verkkomaksu hyljeksii ja sulkee kesken verkkokaupan maksun yhteyden vedoten turvallisuuteen. Osuuspankkimaiseen tyyliin mitään syytä ei jakseta kertoa miksi näin.

Choromen uudelleen asennus saattoi aiheuttaa semmosen jutun, että mitään ei saa takasin. Tämä selvinnee onko sivuhistoriassa yms paikoissa mitään vanhaa näkyvissä ja sillonkin joutunee hiirellä kaiveleen.

Kaitsu67
25.10.2019, 10:02
Koititko käynnistää tietokonetta uudelleen, tai sulkea Chromea resurssienhallinnasta jos se oli jo päällä mutta jumissa?

En zekannut resurssienhallinasta, mutta käynnistin uudestaan pariinkin otteeseen eikä ollut vaikutusta.

Kookeli just varmuuskopioinu itelleen tiedot ni ovatten hetken poissa käytöstä :confused: Juu ei mitään hajua, mutta vois olla mahdollistakin :(

Ymmärsinkö oikein, et tekevät jotain Googlen toimesta vai että selaimessa on joku asetus, että tekee jonku varmuuskopion aika ajoin?

Choromen uudelleen asennus saattoi aiheuttaa semmosen jutun, että mitään ei saa takasin. Tämä selvinnee onko sivuhistoriassa yms paikoissa mitään vanhaa näkyvissä ja sillonkin joutunee hiirellä kaiveleen.

Pitää tutkailla, mut ilmeisesti joutuu ettimään kaikki uudestaan ja lisäämään käsipelillä, jos nyt sit muistaa kaikki linkit mitä siellä oli...:confused:

HJ60
25.10.2019, 10:45
, jos nyt sit muistaa kaikki linkit mitä siellä oli...:confused:

No, jos jonkun linkin ei muista siellä olleen, niin tuskin se enää oli kovin relevantti linkki, vai...

james_III
25.10.2019, 11:22
Ymmärsinkö oikein, et tekevät jotain Googlen toimesta vai että selaimessa on joku asetus, että tekee jonku varmuuskopion aika ajoin?

Tarkottelin vain, että google tietää kaiken mitä netissä tekee. Tästä ei ole käyttäjälle kylläkään mitään hyötyä.

Kaitsu67
25.10.2019, 13:26
No, jos jonkun linkin ei muista siellä olleen, niin tuskin se enää oli kovin relevantti linkki, vai...

No ei se ihan niin ole, mulla ainakin paljon sellaisia joiden löytämiseen on mennyt aikaa, ja vaikka niitä ei käytä koko ajan, välillä tarvitsee. En mä ainakaan muista ulkoa, sen verran monta - jos joku muistaa niin hyvä juttu. Ei varmaan sit oikeestaan tartte edes niitä favorittejakaan.

dodge3500
25.10.2019, 21:39
Onko täällä topicia mönkijöistä?
En haulla löytänyt

Heguli
26.10.2019, 17:51
Onko täällä topicia mönkijöistä?
En haulla löytänyt

Ei taida olla, ei muuta kun perusta moinen. Just ite taistelen Linhain saastepäästöjen kanssa ja vertaistuki olisi paikallaan :D

patrik
30.10.2019, 03:24
Minkälainen koirankoppi pystykorvalle? Joutuu olemaan työhommien takia ulkona ja keliä ei voi valita.

Miettinyt eteisellä olevaa ja pieni lämmitin. Heinäthän pitäs piisata mutta viittis kuiten palelluttaakkaan jos yli 30 pakkasta.. Eikä huvita piettää kusipassissakaan sisällä 14 tuntia.

Ehotuksia ja linkkejä kehiin

Bazeeba
30.10.2019, 06:37
Minkälainen koirankoppi pystykorvalle? Joutuu olemaan työhommien takia ulkona ja keliä ei voi valita.

Miettinyt eteisellä olevaa ja pieni lämmitin. Heinäthän pitäs piisata mutta viittis kuiten palelluttaakkaan jos yli 30 pakkasta.. Eikä huvita piettää kusipassissakaan sisällä 14 tuntia.

Ehotuksia ja linkkejä kehiin

Ainakaan karhukoira ei hirveän lämmintä koppia tarvi, tykkää melkeinpä paremmin olla pihalla pakkasilla mitä kopissa. Mutta koppi on kuitenkin eteisellä oleva ja lämmittimenä 200w pakkasvahti. Ovea tuossa ei oo minkäänlaista.

Palex
05.11.2019, 21:27
Meinasin takkaa lämmittää, mutta luukun kun aukas, niin pikkunen lepakkohan siinä roikkuu kipinäritilässä ja vetelee talvinokosia...

Mitäköhän mä tuon kanssa tekisin? Takassa sille tulee kuuma ja ulkona se paleltuu.:confused:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=374&pictureid=224479