View Full Version : Kompressori/voimavirta kysymyksiä
7,5kW moottorilla oleva kompressori, 32A pistokkeesta tuntuu pelaavan ok mutta 16A pistokkeesta vähän epävarma. Molemmista veto n. 20-30 metriä sulakekaapille. Kompressorissa on nähdäkseni 16A sisuskalut. Pitäskö tän toimia tolla 16A pistokkeella? Kuuluuko kontaktoreiden välähdellä tuolla tavalla? Näköjään toisella käynnistyksellä ei edes pysynyt tuo nopeampi käynti päällä.
https://youtu.be/By63reDksiE
Mikael73
26.11.2018, 14:50
Eikös yhdelle 16 sulakkeelle 3,6 kW ole maksimi..?
Eikös yhdelle 16 sulakkeelle 3,6 kW ole maksimi..?
Niin yksvaiheiselle virralle.
mulla oli kans ihan sama juttu.ihan kintaalla oli et kesti, hidas 16riitti just just. jouduin 25 sulakkeet vaihtaan et loppu. ja kyseessä dari merkkinen kone, eli varmaan sama kun strongline yms.
autto kun pidensi tähti--->kolmio aikaa niin alko kestään 16A sulakkeellakin.
Eikö se 16A sulakkeen läpi kulkeva virta ole sama 1 tai 3 vaiheisella
mulla oli kans ihan sama juttu.ihan kintaalla oli et kesti, hidas 16riitti just just. jouduin 25 sulakkeet vaihtaan et loppu. ja kyseessä dari merkkinen kone, eli varmaan sama kun strongline yms.
autto kun pidensi tähti--->kolmio aikaa niin alko kestään 16A sulakkeellakin.
Jaa niin eipä muistunut mieleenkään että niitä sulakkeita on erilaisia. Yhden se poltti heti ja laatikosta laitoin jonkun uuden joka kesti, pitää jostakin liikkeestä hakea parhaiten sopivia ja koittaa niillä.
tekniikkamies
26.11.2018, 21:37
Eikös yhdelle 16 sulakkeelle 3,6 kW ole maksimi..?
Mul toimii 15 kilowatin moottorilla oleva Hydor R42 jatkuvapyöritteisenä taajuusmuuttajal oikein hyvin kolmella 16 ampeerin sulakkeellakin joskin hiekkapuhallus mieluummin isommalla vaikka kevyet autohommat on tuollaisellakin onnistunut. Pihtimittarilla voi tarkistaa mitä ampeerit oikeasti on. Nehän muuttuu sen mukaan mitä painetta vastaan pumpataan ja millä kierroksilla.
Videon katsottuani ja nopeampi käynti... onkos ongelma, että kompressori pumputtaa painetta vasten ja pitäs saada painetta pois. Mulhan on jatkuvapyöritteinen, jossa kompressorin saa pyörimään kevyesti käynnistettäes. Isompi kompressori Atlas Copco BT 4e hankala jos ei saa kevennystä päälle.
Videon katsottuani ja nopeampi käynti... onkos ongelma, että kompressori pumputtaa painetta vasten ja pitäs saada painetta pois.
Ei pitäs pumpata painetta vasten ja videolla oli säiliökin tyhjä. Videon jälkeen kun koitteli uudestaan niin toimi ongelmitta, lämpesikö sitten sen verran että virrantarve laski vai mitä tapahtui.
tekniikkamies
26.11.2018, 22:43
Ei pitäs pumpata painetta vasten ja videolla oli säiliökin tyhjä. Videon jälkeen kun koitteli uudestaan niin toimi ongelmitta, lämpesikö sitten sen verran että virrantarve laski vai mitä tapahtui.
Kolmioon siirryttäessä ei ole ehkä tarpeeksi nopeutta ja kompressori ei pyöri ihan niin kevyesti kuin olisi suotavaa. Vanhan mallin viisari pihtimittari siitä hyvä kun näkee hyvin konkreettisesti minkämoiset ampeerit missäkin tilanteessa on.
Eikö se 16A sulakkeen läpi kulkeva virta ole sama 1 tai 3 vaiheisella
On, jos 3~ kuorma on teholtaan kolme kertaa yksivaiheisen verran ja kuorma on kytketty tähteen. Jos 3~ kuorma on kolmiossa, saadaan sama teho aikaan pienemmällä virralla, koska jännite on suurempi (400 volttia). Tässä siis nimenomaan tarkoitan verrata kahta saman antotehon moottoria, toinen kolmioon ja toinen tähteen kytkettynä.
Tallilla on 5.5kW ruuvikompressori, joka ajoittain räpsäisee L3:n 16A C-käyrän johdonsuojan auki. Moottorisuoja sitten katkaisee toiminnan ja näyttöön jää vikakoodi "vaihe puuttuu". Voi olla se L3:n johdonsuoja vähän herkempi kuin muut. Pitää kokeilla säätää tähtiaikaa vähän lisää tai siirtää kompressori eri ryhmässä olevan pistorasian luokse.
On, jos 3~ kuorma on teholtaan kolme kertaa yksivaiheisen verran ja kuorma on kytketty tähteen. Jos 3~ kuorma on kolmiossa, saadaan sama teho aikaan pienemmällä virralla, koska jännite on suurempi (400 volttia). Tässä siis nimenomaan tarkoitan verrata kahta saman antotehon moottoria, toinen kolmioon ja toinen tähteen kytkettynä.
Tallilla on 5.5kW ruuvikompressori, joka ajoittain räpsäisee L3:n 16A C-käyrän johdonsuojan auki. Moottorisuoja sitten katkaisee toiminnan ja näyttöön jää vikakoodi "vaihe puuttuu". Voi olla se L3:n johdonsuoja vähän herkempi kuin muut. Pitää kokeilla säätää tähtiaikaa vähän lisää tai siirtää kompressori eri ryhmässä olevan pistorasian luokse.
Ei se nyt teho tyhjästä synny pyöri se kone kolmiossa tai tähdessä.
Fordsonin nimimerkki onkin tuttu kun tässä on asian tiimoilta etiskeltu kaikenlaista tietoa.. Apu on aina tervetullutta joka tarkoittaa myös sitä että turhan vänkäämisen tai pätemisen voi jättää pois, jos haluaa lisätä oman näkemyksensä tai korjata muiden esittämiä virheitä niin ne tehdään perusteluiden kanssa.
Onnistuin löytämään tietoa että olisi aM ja gM tyyppisiä sulakkeita nimenomaan moottoreita varten, ei siis hidas sulake vaan vielä erikseen oma tyyppinsä, mutta yhdessä sähköliikkeessä kävin ja meinasi että tukkureilta ei nykyään edes saa sen kummemmin erikseen minkään tyyppistä sulaketta, on vaan sitä yhtä mallia. En kyllä netistäkään löydä yhtään mistään sellaisia että varmaan aika vanha juttu?
Fordsonin nimimerkki onkin tuttu kun tässä on asian tiimoilta etiskeltu kaikenlaista tietoa.. Apu on aina tervetullutta joka tarkoittaa myös sitä että turhan vänkäämisen tai pätemisen voi jättää pois, jos haluaa lisätä oman näkemyksensä tai korjata muiden esittämiä virheitä niin ne tehdään perusteluiden kanssa.
Onnistuin löytämään tietoa että olisi aM ja gM tyyppisiä sulakkeita nimenomaan moottoreita varten, ei siis hidas sulake vaan vielä erikseen oma tyyppinsä, mutta yhdessä sähköliikkeessä kävin ja meinasi että tukkureilta ei nykyään edes saa sen kummemmin erikseen minkään tyyppistä sulaketta, on vaan sitä yhtä mallia. En kyllä netistäkään löydä yhtään mistään sellaisia että varmaan aika vanha juttu?
Saapi tota "hidasta" am tyyppiä kahvana ja teollisuudessa yleisesti vielä käytössäkin, tulppana tuskin ja automaattia ei ole, niissä menee aakosina käyrän mukaan..
Voihan se olla että käsitin väärin mitä tarkoitettiin mutta sama 400v menee sinne moottoriin oli se kolmiossa tai tähdessä. Muutenhan kannattaa jo sähkökiuaskin kytkeä kolmioon jos saman tehon saa pienemmällä virralla. Kyllä se tähteen kytketty kone ottaa vähemmän virtaa tähdessä kun kolmiossa mutta antotehokin on pienempi. Tietysti jos on valittavissa 230v 400v pääjännitteen tilalle niin toki silloin asia muuttuu,kuinka monella sitten on mahdollisuus onkin toinen juttu.
temmi_hoo
27.11.2018, 19:34
Niin siis tässä haettiin sen saman antotehon moottoria rinnakkaismallinaan toinen, joka kytketään tähteen 400V pääjännitteeseen eli 230V käämijännitteelle ja toinen kytketään kolmioon samaan 400V pääjännitteeseen ja käämijännite on myös 400V. Nyt kaikki on varmaan samaa mieltä, että samalla akseliteholla kolmiossa tarvitaan vähemmän virtaa.
Tähtikolmiokäynnistimen kanssa se yks ja sama moottori kytketään ensin tähteen, eikä se saa läheskään käyntitehoja aikaseks, mut käynnistyy sen verran pyörimään, että kolmioon siirtyminen ei aiheuta ylivirtasuojien laukeilua. Jos suojat laukeilee herkästi kannattaa ensin pidentää tähtiaikaa ja sitten ryhtyä kattelemaan epäherkempiä suojia. Automaateissa D ja K -käyriä löytyy tukuista aika helposti jos ei hyllystä ni huomiseksi. Finnparttia on hyvä paikka hankkia kiireettömiä hankintoja.
JiiPeen kannattais ehkä vähän tallilleen harkita kolmivaiheista johdonsuojaa kolmen erillisen johdonsuojan lisäks jos kuormakin on kolmivaiheinen. Ei sillä, se lämpösuojakytkin estää koneen käymisen kahella vaiheella ja tilanteen kanssa varmaan voi elää aivan hyvin näinkin.
- t
Kyllä se 5kw moottori 230/400 ottaa suurinpiirtein saman tehon kun 400/690. Ei se voima vieläkään tyhjästä synny. Teollisuudessa käytetään isompaa jännitettä jolloin moottorin virrat pienenee.
Saapi tota "hidasta" am tyyppiä kahvana ja teollisuudessa yleisesti vielä käytössäkin, tulppana tuskin ja automaattia ei ole, niissä menee aakosina käyrän mukaan..
No tämähän selittää sitten sen asian, kun puhuttiin kahva- ja tulppasulakkeista vähän sekaisin. Ihmettelinkin että mitäs ne teollisuudessa sitten tekee jos alunperin speksattu sulaketyyppi muka yhtäkkiä loppuisi valmistuksesta.
Jos suojat laukeilee herkästi kannattaa ensin pidentää tähtiaikaa ja sitten ryhtyä kattelemaan epäherkempiä suojia. Automaateissa D ja K -käyriä löytyy tukuista aika helposti jos ei hyllystä ni huomiseksi. Finnparttia on hyvä paikka hankkia kiireettömiä hankintoja.
Ei varmaankaan ole tulppasulakkeen reikään tuollaisia automaatteja?
BJ-40/76
28.11.2018, 03:52
Fordsonin nimimerkki onkin tuttu kun tässä on asian tiimoilta etiskeltu kaikenlaista tietoa.. Apu on aina tervetullutta joka tarkoittaa myös sitä että turhan vänkäämisen tai pätemisen voi jättää pois, jos haluaa lisätä oman näkemyksensä tai korjata muiden esittämiä virheitä niin ne tehdään perusteluiden kanssa.
Onnistuin löytämään tietoa että olisi aM ja gM tyyppisiä sulakkeita nimenomaan moottoreita varten, ei siis hidas sulake vaan vielä erikseen oma tyyppinsä, mutta yhdessä sähköliikkeessä kävin ja meinasi että tukkureilta ei nykyään edes saa sen kummemmin erikseen minkään tyyppistä sulaketta, on vaan sitä yhtä mallia. En kyllä netistäkään löydä yhtään mistään sellaisia että varmaan aika vanha juttu?
Kesällä yritin hakea 25A tulppasulakkeita hitaana, mutta esim. puuilosta ei löytynyt. (eikä muista sekatavarakaupoista)
16A tulppasulakkeita oli hitaana ("etana" aikaisemmin) monessa paikkaa, muistaakseni puuilossa myös (konetie Oulu)
Tuohon paineilmakompuran käynnistyvyyteen:
Nuo hitaat sulakkeet on käytännössä pakolliset, jos y/d- käynnistin.
Jos pehmokäynnistin, niin vähän siinä rajalla?
Jos taajuusmuuttajan perässä, niin voi toimia myös nopeilla sulakkeilla.
Jos y/d käynnistin, ja hitaat 16a tulppasulakkeet ei kestä, esim. pitkien sähkövetojen takia, niin moottoria voi helpottaa:
1. kun kompressori käynnistyy tähdessä, niin onhan kompuran painepuoli kokoajan auki ulkoilmaan? ja isolla virtauksella?
2. jatketaan tuota tähdessä käyntiaikaa.
3. kun moottori kytketään tähdestä kolmioon, jatketaan hetki paineen päästämistä ulkoilmaan. (tai laitetaan esim. 20-50 litran säiliö kompuran ja säiliön takaiskun väliin)
kyllä niitä 16a etana sulakkeita viellä saa vaikka slo:sta.
ei oo hävinny, varmaan vaan vähentyny myynti.
ittellekki just tallille hain useemman paketin 16a hitaita tulppasulakkeita.
prismasta tuskin niitä löydät
Saapi tota "hidasta" am tyyppiä kahvana ja teollisuudessa yleisesti vielä käytössäkin, tulppana tuskin ja automaattia ei ole, niissä menee aakosina käyrän mukaan..
En tiedä mitä olet muokannut viestistäsi mutta kyllä hitaita tulppasulakkeita on saatavana.
En tiedä mitä olet muokannut viestistäsi mutta kyllä hitaita tulppasulakkeita on saatavana.
Puhuttiin aM ja gM tyyppisistä sulakkeista.
Eikös siihen voi vaihtaa pykälää suuremmat sulakkeet surutta että kestää käynnistyä. Mulla on tuo 11kw pikkunen Atlascopco niin 25 tulpat riittää hyvin. 15kw ruuvi toimii kanssa 25 sulakkeilla.
Mul toimii 15 kilowatin moottorilla oleva Hydor R42 jatkuvapyöritteisenä taajuusmuuttajal oikein hyvin kolmella 16 ampeerin sulakkeellakin joskin hiekkapuhallus mieluummin isommalla vaikka kevyet autohommat on tuollaisellakin onnistunut. Pihtimittarilla voi tarkistaa mitä ampeerit oikeasti on. Nehän muuttuu sen mukaan mitä painetta vastaan pumpataan ja millä kierroksilla.
Videon katsottuani ja nopeampi käynti... onkos ongelma, että kompressori pumputtaa painetta vasten ja pitäs saada painetta pois. Mulhan on jatkuvapyöritteinen, jossa kompressorin saa pyörimään kevyesti käynnistettäes. Isompi kompressori Atlas Copco BT 4e hankala jos ei saa kevennystä päälle.
Käynnistysvirta 3-vaiheisena noin 1,5x nominaali. Oikosulkukäytössä noin 4-5x nominaali. Eli sähköverkon energiapotentiaali ei auta tässä tapauksessa kun nallit rajoittaa. Kyseessä kompura oikosolkumotilla jolloin paineisena voi olla vielä enemmän.
Eli tähtikolmiokäynnistintä ja tos tais toi jo ollakkin kuvien mukaan, isompaa nallia ja kaapelia tai taajuusmuuttajaa peliin.
Tai käynnistystä nollapaineilla...... Säiliöpaineilla ei varmaan jaksa käynnistyä.
En tiedä mitä olet muokannut viestistäsi mutta kyllä hitaita tulppasulakkeita on saatavana.
...meinasin asiasta kirjoittaa himpun enemmän mutta söin sanani. Ja kyllä, hitaita tulppasulakkeita myydään tänäpäivänäkin, niinkuin myydään myös kestäviä autoja, vähäpäästöisiä laivoja ja toimivia gernin sähkötyökaluja:rolleyes:
Eikös siihen voi vaihtaa pykälää suuremmat sulakkeet surutta että kestää käynnistyä. Mulla on tuo 11kw pikkunen Atlascopco niin 25 tulpat riittää hyvin. 15kw ruuvi toimii kanssa 25 sulakkeilla. Totta, melkein ainahan ne sulakkeet voi suurentaa. Aivan eriasia kannattaako se, äkkiä vaan tulee se käytetty pehmo tai tamu halvemmaksi kun homma hoidetaan niin kuin se kuuluu.
Edittiä. Lisäyksenä vielä kurkkasin niin slo ja Onninen myyvät vain yhtä tyyppiä. " Nopea/hidas. Reagoi nopeasti virtapiikkeihin, mutta hitaammin verkon ylikuormitukseen."
Ainoastaan finparttiasta näyttäisi saavan kahta erilaista saman virta-arvon omaavaa tulppaa, eivät kyllä kerro asiasta sen enempää :D
Kyllä jos kompuran sulakkeet palaa yhtenään niin joko siinä on vika tai väärät sulakkeet. Ei se sulakkeen tehtävä ole sitä moottoria suojata tässä tapauksessa. Lämpimässä tallissa kyllä tuo 11kw copco lähtee 16a hitailla tulppasulakkeilla käyntiin.
tekniikkamies
02.12.2018, 09:08
Käynnistysvirta 3-vaiheisena noin 1,5x nominaali. Oikosulkukäytössä noin 4-5x nominaali. Eli sähköverkon energiapotentiaali ei auta tässä tapauksessa kun nallit rajoittaa. Kyseessä kompura oikosolkumotilla jolloin paineisena voi olla vielä enemmän.
Eli tähtikolmiokäynnistintä ja tos tais toi jo ollakkin kuvien mukaan, isompaa nallia ja kaapelia tai taajuusmuuttajaa peliin.
Tai käynnistystä nollapaineilla...... Säiliöpaineilla ei varmaan jaksa käynnistyä.
Mulla taajuusmuuttaja ollut enimmäkseen oliko nyt 18,5 kilowatin moottorille tarkoitettu vanha ABB ja lisäks on 7,5 kilowattisel tarkoitettu. Isompi on jaksanut vääntää kompuroita paremmin käyntiin ja niis on aikamoinen määrä parametrejä, joita voi muuttaa.
Paljonhan lienee oikosulkuvirrat jos 11kw starttaa 16a hitaillakaan...
Joiden laukaisuaika on 5s.
Ja noilla nalleilla saat yksvaiheisena nominaalia ton 11,2kw(jos sun nolla kestää) ja kolmivaiheisena ton 11,2kw jaettuna neliöjuuri 2 jaettuna
ja tää kertaa (tehollinen kerroin cos xxx joka noin 0,8) eli todellisuudessa hieman vähemmän. Joka on noin max. 6,5kw todellista kolmivaihetehoo....
Silti suorien käynnistysvirta on 4-5x-. Riippuu motista, taajarin perässä vain noin 1,5x nominaali. Pehmoilla jotain tosta välistä.
Eli ehtii käynnistyy ja kuorma pysyy just alle sen ettei laukee.
Toivottavasti liitymästä löytyy reserviä ja neliöt on mitoitettu siten ja noille neliöille matka ei oo liian pitkä.
Oikosulkuvirrat saat selville mittaamalla k.o laitteen syöttöpisteen....
Ja siihen tarvitaan oikee mitukkakka ja osaava henkilö suorittaan sen.
Ja tää riippuu narujen paksuudesta ja syöttöpaikan etäisyydestä.
Paljonhan lienee oikosulkuvirrat jos 11kw starttaa 16a hitaillakaan...
Eli kysymyksessä on 3X16A syötetty laite joka kaipais 3x25A nallit ja narut sen mukaan....
En oikein tiedä miksi asiasta tehdään liian vaikeaa,normaali tilanteessa kompressori lähtee käyntiin riittävillä sulakkeilla eikä liian isoista ole mitään haittaa. Itsellä on pieni 15kw ruuvi tai lamelli ja se lähtee käyntiin aina 25a sulakkeilla eikä ole polttanut niitä kertaakaan. Ja kun käyntiajat on lyhyitä ei kaapelin mitoitusta kannata liikaa murehtia,sulake palaa vaikka olisi 1.5mm2 johto minun tapauksessa. Edit korjattu yksikkövirhe,ei poistettu hymynaamoja.