PDA

View Full Version : Öljyn imuvaihtaja


HiluxMan
20.11.2018, 11:40
Onko kokemuksia kyseisistä laitteista? Siis semmoisista joilla imaistaan alipaineella öljytikun reiästä moottoriöljyt pois.

Niitä näkyy olevan käsikäyttöisiä ja paineilmatoimisia. Jälkimmäisissä hintaluokka aika laaja, mutta jotain max 250 € rajana, mieluummin alle 200 €.

es.mes. tämmöinen: https://www.ikh.fi/images/wwwkuvat/Tuotekuvat/MEG35002_S_1_web.jpg

Samppahj
20.11.2018, 11:51
Bilteman käsikäyttönen ainaki ajaa asiansa.

HiluxMan
20.11.2018, 13:05
Tarkoitatko tuota ensimmäisessä linkissä olevaa?

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/oljytyokalut/pumput/imupumppu-2000017049
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/oljytyokalut/pumput/oljyimuri-kasi-paineilmakayttoinen-15-l-2000040261

petroman
20.11.2018, 13:20
https://m.motonet.fi/fi/tuote/765180/MTX-Automotive-oljynvaihto-alipainepumppu-65-l

Mulla on ollu vuosia tuo suckmachine. Vähän käyttää lämpöiseksi ölpät, niin tulee paremmin ulos.

Samppahj
20.11.2018, 13:46
Tarkoitatko tuota ensimmäisessä linkissä olevaa?

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/oljytyokalut/pumput/imupumppu-2000017049
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/oljytyokalut/pumput/oljyimuri-kasi-paineilmakayttoinen-15-l-2000040261

Joo tuota ekan linkin kampetta tarkoitan.

turakki
20.11.2018, 15:13
Joo tuota ekan linkin kampetta tarkoitan.

Ja meillä käytössä se jälkimmäinen. Ei ole vielä montaa käyttöä takana, mutta kyllähän tuo henkilöautojen kanssa on mukava. Ei ainakaan mazdan alle meinaa öljyvati mahtua helposti nostamatta.

NKH
20.11.2018, 15:49
Paineilmatoiminen 90l imuvaihtaja valutusastialla vapautuis tän viikon jälkeen 12v moitteettomasta palveluksesta korjaamolla.

https://cdn.nettimarkkina.com/live/1531642/Torin-oljyimupumppu-90-litraa-857d1cc25dc09ed4-medium.jpg

Kuvassa tuorein malli vastaavasta mutta näköjään vain letkut hieman muuttunut ja valutusastia on isompi/korkeampi tuossa vanhemmassa.
Hinta 100€, sijainti Kangasala.

050-5558082

AH
20.11.2018, 19:29
Mootoriöljyt imee hyvin tuollainen pi-toiminen ja nimenomaan lämpöisenä.
Peräöljyt on sitten jo liian paksuja. Kalvopumpullinen imee tehokkaammin, mutta on myös kalliimpi ja äänekkäämpi

kenni_
21.11.2018, 11:36
Osta ennemmin sähköpumpulla oleva.
Molempia käyttäneenä se toimii paremmin.

Nerd-O
21.11.2018, 12:05
Olen tuollaista ikh öljypumppua käytellyt. En kyllä näe mitään syytä miksi ihmeessä siitä pitäisi maksaa niin helvetisti? Varsinkin jos se tulee itselle käyttöön, eikä mihinkään korjaamoon jatkuvaan käyttöön. Himaan ostin sellaisen motonetin halpis sähköpumpun. Maksaa luokkaa 20e. Toimii ihan yhtä hyvin kuin tuo kalliimpi ikh laite. Kummankin käyttöä helpottaa kun öljy on vähän notkeaa.

HiluxMan
21.11.2018, 12:31
No tuota olen juuri miettinyt, että toimiiko nuo muutaman kympin sähköpumput. Ilmeisesti siis toimii. Mutta niissäkin varmaan eroja.

Ei siis mitään hinkua ostaa kallista jos halvemmalla pääsee.

Nerd-O
22.11.2018, 07:40
Tuossa ikh versiossa osa niistä imuputkista on jotain vähän jäykempää muovia. Osa jotain metallipinnoitettua joustavaa kamaa. Tuossa halpis sähköpumpussa se on muoviletku. Mitä itse ainakin tuunasin letkukiristimillä. Se öljy tuppaa tihkumaan sieltä letkun välistä muuten. Lisäksi otin sille sellaisen muovilootan missä pidän sitä. Koska se valuttaa aina hieman öljyä niin ne on siellä muovilaatikossa sitten mitä voi välillä putsailla öljyistä.

JiiPee
23.11.2018, 18:41
Moponetin pumpattava on ollut käytössä ja hyvin on asiansa toimittanut.

-MaTTi-
23.11.2018, 21:22
Miks se öljy pitää imeä pois? :confused: Proppu öljypohjassa sitä varten.

H&K
23.11.2018, 21:41
Miks se öljy pitää imeä pois? :confused: Proppu öljypohjassa sitä varten.

Muutama viesti taaksepäin:

Ja meillä käytössä se jälkimmäinen. Ei ole vielä montaa käyttöä takana, mutta kyllähän tuo henkilöautojen kanssa on mukava. Ei ainakaan mazdan alle meinaa öljyvati mahtua helposti nostamatta.

ipancruiser
23.11.2018, 22:44
Samaa ihmettelen Matin kanssa.
Jos mahdollista laskea öljyt ropusta ulos niin parempi,
koska samalla tulee ulos se pohjalle kertynyt "töhnä"

Heguli
24.11.2018, 07:40
Samaa ihmettelen Matin kanssa.
Jos mahdollista laskea öljyt ropusta ulos niin parempi,
koska samalla tulee ulos se pohjalle kertynyt "töhnä"

Samaa mieltä. Jos auton alle ei mahdu öljyastia niin ajaa eturenkaat kakkosnelosten päälle :)

dodge3500
24.11.2018, 08:06
Samaa ihmettelen Matin kanssa.
Jos mahdollista laskea öljyt ropusta ulos niin parempi,
koska samalla tulee ulos se pohjalle kertynyt "töhnä"

Ääni tälle

JiiPee
24.11.2018, 08:15
Hommasin imuvaihtajan siihen aikaan, kun huollot tuli vielä tehtyä Tiaisen tallissa. Oma kärry on tarpeeksi korkea, ettei ole ongelmia ilman korokkeitakaan, mutta perheenjäsenten matalat henkilökuljettimet oli hankalampia. Ikävää hommaa joka tapauksessa könytä märässä tai lumisessa maassa. Passatissakin oli iso suojamuovi, joka piti ottaa pois, että roppu löytyi. Sen muovin kiinnikkeet oli talvella kertakäyttökamaa, eikä toistuva nippusiteillä takaisin sitominen oiken napannut.

Mukavuustekijä siis silloin, mutta on sitä pikkupojat lainanneet remontteihinkin, kun sillä on helppo imaista tehostajan säiliö, sutarin kotelo yms. pikkukohteita tyhjiksi ennen putkien ja letkujen irroittamista.

Itse käytän sitä traktorin vaihteisto- ja hydrauliikkaöljyn vaihtamisessa niin, että imen öljyä täyttöaukon kautta pois sen verran, että loput mahtuvat valumaan tyhnennysropusta koneen alle laitettuun 20 litran peltiämpäriin. 50-60 litran paikkeilla siellä öljyä on.

HiluxMan
24.11.2018, 08:31
Imuvaihtaja tuli mieleen kun ensimmäisen kerran vaihdoin öljyt tuon kuvan pohjapanssarin ollessa paikoillaan. Siinä näkyy se punainen lätkä jonka kohdalla on öljyroppu.

Öljyt ei sitten halunnu tulla tuon aukon kohdalta alas. Oli paljon mukavampaa lasketella sopivasti sivuun niin että ne valui ympäri panssarin reunoja alas.

Jaa miksi en ottanut panssaria pois? Se on aika painava ja ei ihan niin kätevä laittaa takaisin, vaatii pientä mallailua ja kannattelua ja ja...

Panssarin tulin ostaneeksi kun alkuperäisessä oli tietyissä kohdin (hammastangon alla) ruostereikiä.

Jostain muistan lukeneeni, että olisi öljyropun paikalle laitettavia hanoja joista voi lasketella öljyt pihalle. Täytyy yrittää löytää vielä aiheesta asiaa.
Tuommonen: http://www.quickvalve.co.uk/f103.htm?veh=Toyota%20Land%20Cruiser%203.4%20(3378 %205VZ%20petrol)%201993-2002

o_j
24.11.2018, 10:04
No tuota olen juuri miettinyt, että toimiiko nuo muutaman kympin sähköpumput. Ilmeisesti siis toimii. Mutta niissäkin varmaan eroja.

Ei siis mitään hinkua ostaa kallista jos halvemmalla pääsee.

Toimii ne kahdenkympin sähköpumput jos ainoa toimivuuden kriteeri on öljyn siirtäminen. Letkut mulla olevassa sähköpumpussa on ihan paskat ja auton arvo alenee yhden öljynvaihdon verran siinä ajassa mitä sillä viiden litran pumppaaminen kestää.

Tuollainen paineilmatoiminen on ihan eri vehje käyttömukavuuden kannalta, mutta siihenkin suhtautuisin aavistuksen varauksella. Mun kokemuksen mukaan n. joka kolmannesta autosta ei imemällä saa öljyjä riittävässä määrin pois, eli sinne jää 1-2 litraa johonkin öljypohjan onkaloon.

HiluxMan
24.11.2018, 10:48
Toimii ne kahdenkympin sähköpumput jos ainoa toimivuuden kriteeri on öljyn siirtäminen. Letkut mulla olevassa sähköpumpussa on ihan paskat ja auton arvo alenee yhden öljynvaihdon verran siinä ajassa mitä sillä viiden litran pumppaaminen kestää.

Tuollainen paineilmatoiminen on ihan eri vehje käyttömukavuuden kannalta, mutta siihenkin suhtautuisin aavistuksen varauksella. Mun kokemuksen mukaan n. joka kolmannesta autosta ei imemällä saa öljyjä riittävässä määrin pois, eli sinne jää 1-2 litraa johonkin öljypohjan onkaloon.

Kyllähän toimivuuden kriteereihin tietysti kuuluu sekin, että ne öljyt saa säällisessä ajassa ulos. Sitä en tosiaan tiedä miten ne vaikkapa tuosta Cruiserin 3.4 litran koneesta saa letkulla ulos vai saako. Lähdenkin mittaamaan minkäkokoinen letku/putki tuohon öljytikun reikään ylipäätään menee.

-MaTTi-
24.11.2018, 14:38
Laita vaan joku tommonen linkittämäsi hana ja sille sit letku sopivalle hollille.

http://i24.photobucket.com/albums/c9/skyaa1/4Runner/Fumoto_zpscati9bfp.jpg~original

Hessu888
24.11.2018, 15:17
Mun kokemuksen mukaan n. joka kolmannesta autosta ei imemällä saa öljyjä riittävässä määrin pois, eli sinne jää 1-2 litraa johonkin öljypohjan onkaloon.

Yks tyyppi kerto vaihdattaneensa öljyt Vitoon ja kotiin kun pääsi ja kattoi tikusta niin oli jo mustat öljyt. Soitto liikkeeseen niin kertoivat imeneensä öljyt, mutta sinne oli kyllä jäänyt tahattomasti tai tahallaan paljon vanhaa öljyä. Sen jälkeen vaihtoivat sitten uudestaan kaikki öljyt propun kautta kun siitä oli maksettukin.

Loppujen lopuks jos miettii miten letku asettuu öljypohjaan kun sitä tikun reiästä sinne työntää, niin eihän siinä ole mitään toivoa saada kaikkea nestettä pois paskasta puhumattakaan, on sitten letku kohtisuorassa tai vähän lappeellaan.

Ippe69
24.11.2018, 15:32
Loppujen lopuks jos miettii miten letku asettuu öljypohjaan kun sitä tikun reiästä sinne työntää, niin eihän siinä ole mitään toivoa saada kaikkea nestettä pois paskasta puhumattakaan, on sitten letku kohtisuorassa tai vähän lappeellaan.

Tuo on varmaan konekohtaista, mutta ainaki vanhoissa mersuissa mitä olen purkanu, öljytikun suojaputki menee ihan pohjaan asti. Jopa niin pohjaan, että jos on pienikin lommo öljypohjassa, niin se koskee putkeen. Kaikissa moottoreissahan ei edes ole proppua.
Ja noissa vanhoissa dieseleissä uusi öljy on mustaa samantien kun käyttää konetta käynnissä, vaihtotyylistä riippumatta.

MetAxi
24.11.2018, 15:47
Sattuneesta syystä Volkkareihin tullut öljyjä vaihdeltua enemmänkin, mutta myös muissa eco-suodattimellisissa autoissa näkyy suodatinmaljaan jäävän useampi desi mustaa öljyä.

Imuvaihtaja on ihan hyvä noiden desien poistoon, mutta muuten pohjapropun kautta. Ehdottomasti.

HiluxMan
24.11.2018, 16:06
Laita vaan joku tommonen linkittämäsi hana ja sille sit letku sopivalle hollille.

http://i24.photobucket.com/albums/c9/skyaa1/4Runner/Fumoto_zpscati9bfp.jpg~original

Juu päivällä laitoin tuommoisen Fumoton tilaukseen.

4WD
24.11.2018, 18:00
Loppujen lopuks jos miettii miten letku asettuu öljypohjaan kun sitä tikun reiästä sinne työntää, niin eihän siinä ole mitään toivoa saada kaikkea nestettä pois paskasta puhumattakaan, on sitten letku kohtisuorassa tai vähän lappeellaan.

Vaihdoin juuri moottoriöljyt mitsubishin 3-pyttyiseen dieseliin(pikkukaivurissa) ja kokeilin ensikertaa öljyn imuvaihtajaa kun sellainen oli käytettävissä. Imin öljyt öljytikunreiästä ja kun oljyt olivat loppu niin pyörittelin vielä hetken imuletkua öljypohjaa vasten jotta kaikki öljyt tulisivat varmasti pois. Tämän jälkeen avasin pohjatulpan ja sieltä tuli korkeintaan 1/3 teelusikallista öljyä yhtenä lorauksena joten se öljy oli öljytulpan reiässä. Uskallan olettaa että ainakin tässä moottorissa öljyjen vaihtuvuusprosentti on suurempi imuvaihtajaa käyttämällä kuin valuttamalla oljyt pois pohjatropusta.

Paljon riippuu öljypohjan muotoilusta, esim seuraavia öljypohjia ei saane pohjatropunkautta tyhjiksi:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5035&pictureid=217442
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5035&pictureid=217443

Hessu888
24.11.2018, 19:31
Vaihdoin juuri moottoriöljyt mitsubishin 3-pyttyiseen dieseliin(pikkukaivurissa) ja kokeilin ensikertaa öljyn imuvaihtajaa kun sellainen oli käytettävissä. Imin öljyt öljytikunreiästä ja kun oljyt olivat loppu niin pyörittelin vielä hetken imuletkua öljypohjaa vasten jotta kaikki öljyt tulisivat varmasti pois. Tämän jälkeen avasin pohjatulpan ja sieltä tuli korkeintaan 1/3 teelusikallista öljyä yhtenä lorauksena joten se öljy oli öljytulpan reiässä. Uskallan olettaa että ainakin tässä moottorissa öljyjen vaihtuvuusprosentti on suurempi imuvaihtajaa käyttämällä kuin valuttamalla oljyt pois pohjatropusta.

Paljon riippuu öljypohjan muotoilusta, esim seuraavia öljypohjia ei saane pohjatropunkautta tyhjiksi:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5035&pictureid=217442
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5035&pictureid=217443

Nuo voitaneen laskea suunnitteluvirheiksi jo...

petroman
24.11.2018, 22:42
Oma mielipide on kyllä se, että ihan riittävän hyvin ne ölpät tulee tikun reiästä imeskelemällä.
Varsinkin, kun tulee imettyä öljyt pois ja muutamalla desillä uutta öljyä kaatamalla huuhdeltua koneen läpi. Ne kun vielä imuroi, niin enpä usko, että olis muuta kuin psykologinen merkitys valuttaako vaiko imee....

baxxter
24.11.2018, 23:15
Entisestä mersusta en ikinä avannut öljyproppua, aina imurilla. 12v/300tkm ja koppa mätäni pois, olisko jääny vanhaa öljyä ruostuttamaan :)
Jää kuulemma sakkaa pohjalle kun imemällä vaihdetaan, mutta antaa sen olla siellä pohjalla jos sitä jää. Jos ei ihan kaikki öljyt vaihdu, niin varmaan saman verran tai enempi vaikuttaa kun menee se vaihtoväli pitkäksi ja/tai ajetaan vajaalla öljymäärällä. Ja ihan vertailun vuoksi, kuinka suuri osa automaatin öljyistä vaihtuu normaalissa vaihdossa?
Motonetin paineilmatoiminen imuri itsellä, nyt alkanu vanhana vuotamaan paineilmaa jostain kahvan sisältä mutta jaksoi silti imutella öljyt.

dodge3500
25.11.2018, 08:36
Entisestä mersusta en ikinä avannut öljyproppua, aina imurilla. 12v/300tkm ja koppa mätäni pois, olisko jääny vanhaa öljyä ruostuttamaan :)
Jää kuulemma sakkaa pohjalle kun imemällä vaihdetaan, mutta antaa sen olla siellä pohjalla jos sitä jää. Jos ei ihan kaikki öljyt vaihdu, niin varmaan saman verran tai enempi vaikuttaa kun menee se vaihtoväli pitkäksi ja/tai ajetaan vajaalla öljymäärällä. Ja ihan vertailun vuoksi, kuinka suuri osa automaatin öljyistä vaihtuu normaalissa vaihdossa?
Motonetin paineilmatoiminen imuri itsellä, nyt alkanu vanhana vuotamaan paineilmaa jostain kahvan sisältä mutta jaksoi silti imutella öljyt.


Sehän riippuu mikä on normaali vaihto
Mä vaihdan aina huuhtelemalla

fordson
25.11.2018, 17:32
Kannattaa ostaa semmoinen malli jossa on mittaasteikko imetylle öljylle. ei oo tänäpäivänä kalliita laitteita

Samppahj
25.11.2018, 20:19
Entisestä mersusta en ikinä avannut öljyproppua, aina imurilla. 12v/300tkm ja koppa mätäni pois, olisko jääny vanhaa öljyä ruostuttamaan :)
Jää kuulemma sakkaa pohjalle kun imemällä vaihdetaan, mutta antaa sen olla siellä pohjalla jos sitä jää. Jos ei ihan kaikki öljyt vaihdu, niin varmaan saman verran tai enempi vaikuttaa kun menee se vaihtoväli pitkäksi ja/tai ajetaan vajaalla öljymäärällä. Ja ihan vertailun vuoksi, kuinka suuri osa automaatin öljyistä vaihtuu normaalissa vaihdossa?
Motonetin paineilmatoiminen imuri itsellä, nyt alkanu vanhana vuotamaan paineilmaa jostain kahvan sisältä mutta jaksoi silti imutella öljyt.

Jos en väärin muista Käyttöautoajoiltani, nii Mersuihin vaihdetaan öljyt imemällä ihan merkkiliikkeessäkin.