PDA

View Full Version : Akkukotelon vesitiiviys


Lorvari
07.11.2018, 15:57
Kuinka tiivis akkukotelon olisi suotavaa olla jos akun/akuston sijoittaisi lavalle, lavan alle tai muutenvaan sään armoille?

Esimerkiksi jos tekisi vaan peltikotelon veden poisto reijällä, koska vesi löytää yleensä tien sinne koteloon.

sirrom
07.11.2018, 23:43
Eihän kuormaautojen /rekkojen laatikot mitään tiiviitä ole hyvä jos edes ehjä muovikansi vanhoissa akkujen suojana

-MaTTi-
08.11.2018, 11:14
Kuinka tiivis akkukotelon olisi suotavaa olla jos akun/akuston sijoittaisi lavalle, lavan alle tai muutenvaan sään armoille?

Esimerkiksi jos tekisi vaan peltikotelon veden poisto reijällä, koska vesi löytää yleensä tien sinne koteloon.
Pitäähän siellä joku reikä olla jo ihan akkuhöyryjenkin takia jos ei AGM-akku.

pee
08.11.2018, 21:57
Eikai akku vettä pelkää, kunhan ei upoksissa kauan ole


Eli, miks pitäis olla ihan tiivis kotelointi ??

Lorvari
08.11.2018, 22:39
Lähin asiaa kysymään/ pohtimaan ilman tietopohjaa. Mites maantiesuola mitä kylvetään täällä etelämmässä vähän liikaakin. Tai järjetön määrä renkaista lentävää kuraa ja kiviä.
Eli tietämättömän ihmisen pohdintaa ja kyselyä.

Radis
09.11.2018, 01:29
No ainakin mahdollinen vedyn muodostuminen kyseiseen koteloon olis syytä huomioida. Nykyisissä akuissa toki tuo on pienempää kuin vanhoissa hengittävillä korkeilla varustetuissa, mutta ei mahdotontakaan. Keveimpänä kaasuna mitä löytyy, se kerääntyy kotelon kattoon. Mitä alempana tuuletusreiät on, sen isompi pommi siitä muodostuu. Peltisen kotelon taitokset kyllä oikenevat mitä nopeimmin pienestäkin kipinästä Eli mielellään joku vedynpoistoaukko yläreunaan/ kattoon.

Ei varsinaisesti liity kotelointiin mutta löyhästi aiheeseen:

Isävainaa oli aikonaan auton hitsuuhommissa. Sillä kertaa oli korroosio päässyt nakertelemaan konehuoneen yläreunan tietämillä. Jotakin hän oli tähän liittyen rälläköinyt kohteessa, ja oli onnistunut suuntaamaam kipinäsuihkun akun yli. Tällä oli sellainen jännä vaikutus, että akun toinen napa löysi tiensä autotallin kattoon, ja korvat soi, vaikka oli käyttänyt kuulosuojaimia. Viereisen toimistorakennuksen henkilökuntakin oli jalkautunut ulos asti ihmettelemään, että mikä siellä paukahti. Hapot ei onneks ollu lennelly silmiin...

hiluvitkutin
09.11.2018, 07:51
Eikös niitä ois valmiina sellasia muovisia. Eikä maltaita maksa.
Esim tuossa yx
https://www.puuilo.fi/AKKUKOTELO-28X175X20

Topi1982
09.11.2018, 19:12
Hiljainen purkaus ja akut tyhjinä, jos sopivaa suolakuraa on yhdistämässä akun/akkujen napoja. Parempi tiivis suojaus ulkoisilta uhkilta ja kaasuille reitti raikkaaseen ulkoilmaan.
Tai olokoot muilla miun mielestä vaikka astinlaudoilla.:cool:

BJ-40/76
10.11.2018, 02:02
Hiljainen purkaus ja akut tyhjinä, jos sopivaa suolakuraa on yhdistämässä akun/akkujen napoja. Parempi tiivis suojaus ulkoisilta uhkilta ja kaasuille reitti raikkaaseen ulkoilmaan.
Tai olokoot muilla miun mielestä vaikka astinlaudoilla.:cool:

Nimimerkki Radis kertoi jo tuosta vedystä, jota muodostuu veden hajotessa, erityisesti perinteisen akun latauksen yhteydessä.

Tuo on ns. "puolitotuus": siis kun perinteisestä akusta alkaa tulla vetyä, niin sieltä tulee myös happea! (siis akkuvesi H20 "kiehuu-" vedyksi ja hapeksi)

Ja tuo kaasumainen "vesi" palaa huomattavan herkästi, ja ennenkaikkea nopeasti....
-> hitsasin -80 luvulla MIG:llä jonkin verran ruostunutta peltiä... ja n. 3 metrin päässä oli työpöydällä 60ah akku latauksessa: akkulaturi oli -70 luvun n. 4 amppeerin "salama-" merkkinen muuntaja+ tasasuuntaaja.

Hitsaus kipinä tavoitti tuon kaasupilven, ja se räjähti.
akusta nousi kansi ylös, ja tuo ääni oli todella terävä ja kova.
Sen verran oli paineaaltoa, että akkulaturi tippui pöydältä, samoin kuin crc yms. kolinapullot.

Tuo akkujen kotelointi on hyvä kysymys:

Tuo tiesuola on ns. Paha, mutta varsinkin liittimiin voi suihkuttaa rasvaa (esim. minä käytän wurth HHS 2000; sotkee kädet/työkalut myös vuosien kuluttua...)

-> olisko hyvä vaihtoehto ns. tuplakotelointi: siis esim. muoviset akkukotelot on jossain laatikossa? tms. jonne alustassa pyörivä vesi jäisi?

Radis
10.11.2018, 09:54
Akkukemiasta kiinnostuneile, esim. tässä on mukava tietopaketti:

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/89704/Vesterinen_Matias.pdf

Sivulta 12 (20) löytyvät lyijy-rikkihappoakun kennoreaktiot.

Luoppis
10.11.2018, 16:30
Eihän kuormaautojen /rekkojen laatikot mitään tiiviitä ole hyvä jos edes ehjä muovikansi vanhoissa akkujen suojana

Mites maantiesuola mitä kylvetään täällä etelämmässä vähän liikaakin. Tai järjetön määrä renkaista lentävää kuraa ja kiviä.

Tosiaan raskaassa kalustossa akkuteline on heti eturenkaan takana ja lähinnä pölysuojana semmoinen muovi mikä peittää akut yläpuolelta ja yhdeltä sivulta. Se muovi on juuri sen verran metallisen osan päällä tai sitä osaa isompi, ettei roiskevesi pääse siitä saumasta nousemaan sisään. Ja tietty yleensä se etulokari siinä välissä. Jos mietit renkaista lentävää tavaraa, niin onko mahdollista sijoittaa akut lavalle ohjaamon taakse suojaan? Silloinhan haittana ei olisi kuin lavalle kertyvä lumi, jos ei ole flatbed?

Eikä nuo autojen alkuperäiset akkutelineetkään ole kovin tiiviissä paikoissa, vanhemmissa kinnereissä kun ei ole edes mitään kumitiivistettä konepellin etureunassa. Harva edes tajuaa puhdistaa akkujen kannet silloin tällöin ja olen ihan moderneissakin kuorma-autoissa nähnyt todella rähmäisiä akkujen kansia.

Finnhopper
10.11.2018, 19:54
Säännöllinen puhdistus ettei sitä kurapaskapolkua jää pidemmäksi aikaa siihen napaojen väliin. Ja ei oo pahitteeksi suihkauttaa semmosta suojatököttiä niiden napojen ja liitosten päälle mitkä ovat näkyvillä, hidastaa ainakin sitä hapettumista jos ei aivan kokonaan poista.