View Full Version : Hammaspeikon hammaslanka Hdj80 perässä.
Olisiko havaintoa mistä lanka olisi irti ja päässyt hampaanväliin ja väli meni rikki?
Sähkötoiminen lukko, toimii.
Hessu888
24.10.2018, 22:17
Tainnu jäädä edelliseltä asentajalta sinne. Ei siellä alunperin ole mitään mistä tuo voisi olla peräisin.
Ei niitä varmaan ole jäänyt.
Sitä vaan onko lukossa tuollainen lanka käytössä, ilmeisesti ei.
Loiskesuoja tjms otin pois, kun stefan vaihdoin ja peltilepareet näkyi sisällä. Otin pois kuten gynekologi konsanaan.
Ehkä siinä on ko lanka jossain en tiedä.
Onko täyttö ja tyhjennysproppujen kierteet missä kunnossa. Jos on kierteet menny joskus ja laitettu helicoil irtokierre ja toi olis siitä kierrelangasta pätkä.
epäilyttävästi näyttäs isolta segeriltä, mutta ei siella kai sellasta pitäs olla?
Ei tuo kyllä itse perästä ole.
Mutta minkälaiset on ne akseliputken sisällä olevat vetarin asennusvaiheen tukirenkaat? Nekin taisi olla ihan peltiset mutta miten ne on lukittu akseliputken sisälle.
Tai sitten nuo on jotain rautalangasta itsetehtyjä shimmilevyjä
BJ-40/76
27.10.2018, 23:21
Ei tuo kyllä itse perästä ole.
Mutta minkälaiset on ne akseliputken sisällä olevat vetarin asennusvaiheen tukirenkaat? Nekin taisi olla ihan peltiset mutta miten ne on lukittu akseliputken sisälle.
Tai sitten nuo on jotain rautalangasta itsetehtyjä shimmilevyjä
,
ne on tosiaankin "peltiä"
Nuo jouset löytyy "hj-61" mekaanisella lukolla olevasta perästä, siitä haarukan liikutteluelimen molemmilta puolin.
HDJ-80 takaperä toimii sähkömoottorilla, ja siitä k.o tuota "Hammaslankaa" ei löydy...
p.s onko tuo "hammaslanka-" kuinka paksua ja kovaa, esim. vrt kierrejouset
BJ-40/76
27.10.2018, 23:26
Olisiko havaintoa mistä lanka olisi irti ja päässyt hampaanväliin ja väli meni rikki?
Sähkötoiminen lukko, toimii.
siis etuperä on aivan erillainen vrt. takaperä
Tietämättä tojon perästä, niin onko puteissa lanka lukitus? Joskus tullut vaan kunnostetuissa perissä vastaan, että pulteissa on reiät lankaa varten vaikka originelleissa ei ole.
On etuperä sähkölukolla.
Lanka on 1 mm terästä pituus alle 100 mm. Magneetti tarttuu.
Saako tuolla hampaan rikki joka sitten aiheuttaa lisää tuhoa?
Jos se pelti on tällä kiinni jotenkin. Se on todennäköisin paikka mistä lanka joutunut perään.
Otin rikkinäisen pellin lepareen pois lankaa en huomannut oli ehkä jo siirtynyt banjoon. Oli siis lyhemmän vetarin puolella.
...että miten/miksi oli asentanut männänpalautinjousen tuonne perään...? :p
Vitsivitsi.... :D
Hessu888
28.10.2018, 19:35
Vetarin stefan jousi.
Tojossa yleensä kierteisiä reilusti ohuemmasta langasta olevia eikä rautalankamallisia.
BJ-40/76
28.10.2018, 22:09
On etuperä sähkölukolla.
Lanka on 1 mm terästä pituus alle 100 mm. Magneetti tarttuu.
Saako tuolla hampaan rikki joka sitten aiheuttaa lisää tuhoa?
Jos se pelti on tällä kiinni jotenkin. Se on todennäköisin paikka mistä lanka joutunut perään.
Otin rikkinäisen pellin lepareen pois lankaa en huomannut oli ehkä jo siirtynyt banjoon. Oli siis lyhemmän vetarin puolella.
Mikä pellin lepare?
Ei siellä pitäs olla mitään pellin lepareita.
Onko hdj:n etuperässä edes sitä öljyn kierrätyssiipipyörää
siellä pinjoniakselilla? (en muista ulkoa, missä cruisereissa on)
Onko tuo lanka kovaa vai pehmeää? siis onko jousimaista vai sitomiseen tarkoitettua?
Olisko joku käsistään kätevä käyttänyt tuota lankaa shimmilevyn korvikkeena taikka krymppiholkin ja laakerin välissä, kun ei ole ollut uutta krymppiholkkia kasatessa?
Toinen vaihtoehto vois olla, että joku Maaseppä olisi langalla on yritetty sitoa esim. lukkokalikkaa oikeaan kohtaan kasatessa?
ainakin kova lanka voisi varmaan murtaa hampaan nokasta pienen palan, joka uudelleen hampaan väliin jäädessä murtaisi isomman palan, ja lopulta koko hampaan pois.
Kun aloit purkaa tuota perää, niin oliko laakerivälykset edes suurin piirtein oikein?
-> Magneettiset öljyproput on juuri tuollaista varten oleva viimmeinen varmistus.
Stefan suojana on jokin pelti, loiskesuoja, asnnustuki tjms.
Välykset Ok. En ole vielä purkanut perää.
Lanka on jäykkää joskin taipuu. Ei ole rautalankaa. Parempaa ainetta.
Magneetti roput pohjassa sekä täyttöaukossa. Niissä oli jauhoa minkä vuoksi aloin purkamaan.
Kierteet kunnossa näissä.
Stefoissa lienee yleensä kierrejousimainen kiristys.
Stefan suojana on jokin pelti, loiskesuoja, asnnustuki tjms.
Välykset Ok. En ole vielä purkanut perää.
Lanka on jäykkää joskin taipuu. Ei ole rautalankaa. Parempaa ainetta.
Magneetti roput pohjassa sekä täyttöaukossa. Nissä oli jauhoa minkä vuoksi aloin purkamaan.
Kierteet kunnossa näissä.
Stefoissa lienee yleensä kierreousimainen kiristys.
Joskus oli myynnissä hdj:n etuakseliin sellasia "parannettuja" stefoja, joissa oli tollasella rautalangalla toteutettu jousi.
http://www.tamgears.com/Toyota%20HDJ80_tiedostot/TO8%201008K%20isokuva.JPG
Nyt se löytyi. Oli ja on juurikin tuo parannettu stefa.
BJ-40/76
29.10.2018, 21:33
Hodarissa alkuperäisenä vastaava "paranneltu" stefa, toki ei noin joustava kuin tuo "välityksen särkijä"- malli. (kiristysjousi on muistaakseni spiraalijousi, jossa päät on toistensa sisällä, niin kuin stefoissa yleensä.)
Siis sinä on yksi "heltta" enemmän kuin esim. bj:n stefassa.
Kaikkein huonoin stefa, mikä minun käsiini on sattunut, tuli pallon tiivistesarjan mukana: oli todella muovisen oloinen, ja ei joustanut sivusuuntaan yhtään.
Näitä olisi halvalla muutamia, jätin varoittavaksi esimerkiksi.
.Mitenhän päässyt pois vetoakselin päältä?
Vetareita paikalleen laitettaessa on asennusmies tuupannu sen rautalangan irti sinne akseliputken pohjalle.
Ok syyllistä ei tarvii kaukaa hakea tälläkään kertaa.