View Full Version : Suunnistus CUP 2019 säännöistä.
Kauden 2019 suunnitelmat on vauhdissa.
Nyt on hyvä hetki heittää ilmoille toiveita sääntömuutoksista.
Ehdotuksia ja ideoita kuunnellaan mielellään.
turakoitsija
15.10.2018, 13:08
Vanhat 4x4cupin säännöt. Kilpailut hamun alaisiksi jolloin saa punakilvet kilpailuihin.
Muutamia tarkennuksia, en muista ulkoa, mitä katselin jo aikaisemmin, mutta laitan kun ehdin kerrata.
- Olisko jatkossa avoin luokka pelkästään autoille ja mönkkärit ajaisi mönkkäri luokassa tai sitten safarissa, kun noita autoja on jo niin paljonkin luokassa.
Ruusulehto
15.10.2018, 13:45
Komppaan turakoitsijaa. Kannattaisi varmaan ainakin laittaa kyselyä hamun suuntaan, että mitä olisivat mieltä ja mitä vaatisi järjestely puolella toimenpiteitä. Kilpailijamäärät varmaan kasvaisi. Ja pidempiä yön yli kilpailuja.
turakoitsijan kanssa samoilla linjoilla tosta HaMusta. Kisoihin vain tarkempi katsastus millä todettaisiin jarrut, valot ja muut sääntöjen mukaisuudet. Fakta juttu kuitenkin on ettei yksikään auto ole kisa kunnossa "tiekelpoinen". Susukissa 35 pyörät yms. En sano että turhanpäiten autot pitää katsastaa mutta....
james_III
15.10.2018, 14:53
Aukasisko joku mikä tämä HaMu on?
Viimeiset muutama vuotta on saanut käytännössä joka kisassa kuulla kilpailijoiden keskuudessa juttuja luokkajaosta ja kaluston kuulumisesta tai kuulumattomuudesta johonkin luokkaan. Tasapuolisuutta ja oikeudenmukaisuutta pitäisi pyrkiä hakemaan, vaikka se joidenkin kohdalla tarkoittaisikin luokan vaihtoa.
- Isossa ja pienessä luokassa on katsastusvaatimus. Jos auton voi katsastaa missä maassa tahansa, niin vaatimukset eivät ole samoja kaikille. Tämän takia ulkomailla katsastetut autot avoimeen.
- Kaikki porttaaliautot avoimeen (myös tehdasporttaalit). Ei ole kyse siitä että saako porttaalit muutoskatsastettua vai ei, vaan siitä että luokkiin saataisiin tasapuolisempaa kalustoa.
- Max 2-henkiset joukkueet kaikkiin luokkiin (ei välttämättä safariin). Pickupit kuten Hilux ovat halpoja, joten suosittuja aihioita. Niin pickupeissa kuin muissakin autoissa näkyy kisoissa takapenkkejä, jotka eivät mitenkään voi olla tieliikennekelpoisia sijoittelultaan eli niitä ei pitäisi kisoissakaan olla ainakaan kilpiluokissa. Turvattomat ja/tai katulaittomat viritelmät pois ja tiimit tasapuolisesti saman kokoisiksi.
Aukasisko joku mikä tämä HaMu on?
Varmaan tämä: http://www.harrastemoottoriurheilu.fi/
turakoitsija
15.10.2018, 15:03
Hamuun olin jo tämän kauden alussa yhteykdissä. Niille laaditaan itse säännöt miten kilpaillaan/varusteet ym. 3€/osallistunut tiimi maksetaan hamulle. Muita vaateita heillä ei ollut. Tässä pääpiirteittäin toki tarkistettava virlä onko tullut muutoksia. Silloin kilpailut keskusjärjestön alaisia joihin saa siirtokilvet kilpailua varten.
HTalvela
15.10.2018, 15:07
Kompataan turakoitsijaa täältäkin. Osallistujamäärän varmasti kasvasivat
Jos ruvetaan rajaamaan joukkue kokoja niin meiltä tippuu kyllä into ajaa kisaa. Ennen ajettiin kahden hengen joukkueella ja rasti kuvaukset välillä jännitti miten auto pysyy rineessä paikallaan. Nyt kolmen hengen joukkueella yksi koko ajan jarrulla, mielestäni lisää turvallisuutta
Onko jollain faktatietoa millä ehdolla hamun alaisiin kisoihin saa tarrakilvet, saako ne ihan hakemalla kunhan on esittää että kisa ajetaan hamun alla, vai vaaditaanko ajoneuvolta jotain muutakin kuin pelkkä valmistenumero?
Mitä niillä punakilvillä saavutetaan kun nytkään ei haluta ajaa siirtymiä?
Nuhapumppu
15.10.2018, 17:12
Viimeiset muutama vuotta on saanut käytännössä joka kisassa kuulla kilpailijoiden keskuudessa juttuja luokkajaosta ja kaluston kuulumisesta tai kuulumattomuudesta johonkin luokkaan. Tasapuolisuutta ja oikeudenmukaisuutta pitäisi pyrkiä hakemaan, vaikka se joidenkin kohdalla tarkoittaisikin luokan vaihtoa.
- Isossa ja pienessä luokassa on katsastusvaatimus. Jos auton voi katsastaa missä maassa tahansa, niin vaatimukset eivät ole samoja kaikille. Tämän takia ulkomailla katsastetut autot avoimeen.
- Kaikki porttaaliautot avoimeen (myös tehdasporttaalit). Ei ole kyse siitä että saako porttaalit muutoskatsastettua vai ei, vaan siitä että luokkiin saataisiin tasapuolisempaa kalustoa.
- Max 2-henkiset joukkueet kaikkiin luokkiin (ei välttämättä safariin). Pickupit kuten Hilux ovat halpoja, joten suosittuja aihioita. Niin pickupeissa kuin muissakin autoissa näkyy kisoissa takapenkkejä, jotka eivät mitenkään voi olla tieliikennekelpoisia sijoittelultaan eli niitä ei pitäisi kisoissakaan olla ainakaan kilpiluokissa. Turvattomat ja/tai katulaittomat viritelmät pois ja tiimit tasapuolisesti saman kokoisiksi.
Eikö ole jo sama heittää koko kilpailu pois jos tuollaisia muutoksia pitäisi tehdä?
Kaikki penkit pitää olla otteessa,pois lukien avoin. Portaalit ei edelleenkään ole se voiton avain,vaan kaluston ja tiimin toimiminen,en näe mitään syytä siirtää niitä automaattisesti avoimeen. Sekä tuo että ulkomailla rekattu auto automaattisesti avoimeen ei saa minulta kannatusta,jos autolla saa ajaa suomen tieliikenteessä niin minusta silloin se saa osallistua pikku/isopyöräisiin,pois lukien nämä "kisarekisterissä" olevat omavalmisteet.
Zonen kisassa Riisipere OR-C annettiin ajaa silloisten tietojen perusteella jota meillä oli,sitteminhän auto siirtyi avoimeen. Nämä vaan minun ajatuksia lähinnä kisaturistina/talkoolaisena.
Ruusulehto
15.10.2018, 18:22
Mitä niillä punakilvillä saavutetaan kun nytkään ei haluta ajaa siirtymiä?
Itseltä ainakin omalla autolla jää cup kisat väliin juurikin tuon traileri siirron takia. Lisätään nyt vielä, että kaikkien muutosten seurauksena voin pitää siirtymillä nopeutta max 50km/h
HaMun alaisessa rallissa ajaneena, konttorille hakemaan tarrat, sanoen että kilpatarkoitukseen. Virkailija katsoi netistä että totta tosiaan on virallinen kisa ja kirjoitti lappuun ajon tarkoitus "kisan nimi" kilpailu aikana kilpailu paikalla/merkityillä reiteillä. Eikä vaadittu muuta kuin runko numero.
Itseltä ainakin omalla autolla jää cup kisat väliin juurikin tuon traileri siirron takia. Lisätään nyt vielä, että kaikkien muutosten seurauksena voin pitää siirtymillä nopeutta max 50km/h
Siis miksi jää väliin? Etkö omista traileria vai mikä estää traileri siirron? Ajat kuitenkin 50km/h kisapaikalle kun autoa on muutettu?
Mikä estää osallistumasta sateenkaariluokkaan vai avoinko se oli nimeltään, siellä sallitaan lähes kaikenlaiset autot ja ei auton huono ajettavuus vaikuta kun trailerilla saa matkustaa.
Kaikki penkit pitää olla otteessa,pois lukien avoin.
Kun kolmas penkki on takana selkä menosuuntaan ja pahimmissa tapauksissa matkustajan pää kaarien yläpuolella, niin mahtaako se rekisteriotteen henkilömäärä olla ihan ajantasainen ja kyseiselle setupille.
Portaalit ei edelleenkään ole se voiton avain,vaan kaluston ja tiimin toimiminen
Aika yleisesti moottoriurheilussa on silti jaettu kalusto erinäisten rakenteellisten ja koon eroavaisuuksien mukaan eri luokkiin.
ulkomailla rekattu auto automaattisesti avoimeen ei saa minulta kannatusta,jos autolla saa ajaa suomen tieliikenteessä niin minusta silloin se saa osallistua pikku/isopyöräisiin,pois lukien nämä "kisarekisterissä" olevat omavalmisteet.Aika harvassa lajissa on säännöt jotka ei mahdollista samanlaisia välineitä kaikille. Euroopasta löytyy katulaillisia putkirunkollisia omavalmisteita - jopa nelipyöräohjauksella ja korin kallistuksella. Vaikka tällaisilla autoilla saa ajaa laillisesti Suomessa tieliikenteessä, niin pitäisi olla keino sijoittaa kisassa rakennetta vastaavaan luokkaan.
Ruusulehto
15.10.2018, 19:26
Yksinkertaisesti se traileri siirto on semmosta puljaamista ettei kiinnosta. Ja toki kilpailupaikalle auto siirtyy trailerilla, mutta se on eri asia pakata auto ~200km siirtymää varten, kun 2km siirtymää. Tämä offtopik voidaan lopettaa tähän eikä sotketa asiallista topikkia enempää.
Kilpailut hamun alaisiksi jolloin saa punakilvet kilpailuihin.
Saataisiinko HaMusta jotain muuta hyvää kuin punakilvillä ajaminen? Entä jos vain sallittaisiin trailerisiirrot? (Ymmärrän kyllä että parkkitilaa on rajallisesti.) Kisojen siirtymillä ajaa jo nyt autoja joiden ei pitäisi kadulla liikkua - ainakin niitä kisan tiimellyksessä kärsineitä. Mitä jos ajateltaisiin vähän laajemmin eikä vain lajin harrastajien suunnalta, että onko lajin kehityksen kannalta suotavaa lisätä tämän kaluston teillä liikkumista.
Miten jos ulkomailla katsastetut on suoraan avoimessa luokassa ja kuten muutama vuos sitten turaoffissa oli yksi virolainen tiimi tr-1 luokan jimnyllä?? Ennemmin luokkajako tehtävä teknisillä muutoksilla kuin vetoamalla tieliikenne katsastukseen. Esim orbi ohjaus= avoin luokka,
Nuhapumppu
15.10.2018, 19:47
Kun kolmas penkki on takana selkä menosuuntaan ja pahimmissa tapauksissa matkustajan pää kaarien yläpuolella, niin mahtaako se rekisteriotteen henkilömäärä olla ihan ajantasainen ja kyseiselle setupille.
Aika yleisesti moottoriurheilussa on silti jaettu kalusto erinäisten rakenteellisten ja koon eroavaisuuksien mukaan eri luokkiin. Aika harvassa lajissa on säännöt jotka ei mahdollista samanlaisia välineitä kaikille. Euroopasta löytyy katulaillisia putkirunkollisia omavalmisteita - jopa nelipyöräohjauksella ja korin kallistuksella. Vaikka tällaisilla autoilla saa ajaa laillisesti Suomessa tieliikenteessä, niin pitäisi olla keino sijoittaa kisassa rakennetta vastaavaan luokkaan.
Kauheasti ei ole näitä euroopan omavalmisteita näkynyt,jospa niitä ei suomen cup kiinnosta. Entäpä jos rajaa niin että omavalmisteet aina avoimeen. Edelleen en ymmärrä miksi portaalit pitäis automaattisesti avoimeen,nytkin isopyöräisten top6 piti sisällään yhden portaaliauton. Minusta se vaan tuhoaa lajin,jos suomessa leimattu auto joutuu leimaamattomien sekaan ajamaan. Mutta nämä vaan minun ajatuksia.
turakoitsija
15.10.2018, 19:58
Hyvinhän nuo siirty ajamalla 4x4cupin aikana kaikki autot. Kukaan ei narissut pitkistä siirtymistä vaikka yli 30km matkaa kaukaisimmille ajoalueille. Yli 100 autokuntaa kilpailuissa. Jos semmonen ihme joskus vielä tulis että samoja määriä olis kilpailioita ni en haluais olla kyllä se henkilö joka ettii trailereille parkkialueet?
Uskoisin että kaikilla kumminkii jonkuumoinen halu saada lajiin lisää kilpailioita ja kilpailua?
Ennemmin luokkajako tehtävä teknisillä muutoksilla kuin vetoamalla tieliikenne katsastukseen.
Se olis kiva.
Edelleen en ymmärrä miksi portaalit pitäis automaattisesti avoimeen,nytkin isopyöräisten top6 piti sisällään yhden portaaliauton. Minusta se vaan tuhoaa lajin,jos suomessa leimattu auto joutuu leimaamattomien sekaan ajamaan.
Avoimessa luokassa on avoimimmat säännöt. Mieluummin katsoisin auton rakenteen kuin katulaillisuuden mukaan luokkajakoa, mutta toistaiseksi siihen ei ole ollut mahdollisuutta.
En ole missään vaiheessa kommentoinut, että porttaalit olisi tie menestykseen enkä myöskään sitä että porttaalit olisivat paremmat. Olet sitä ajatusta toistanut ihan itse. Tilastot saa varmaan näyttämään ihan miltä haluaa eli on varmasti totta monessakin kisassa, että isopyöräisten top-6:ssa on vain yksi porttaaliauto. Selittyy aika hyvin sillä, että siinä luokassa ei aja kuin yksi kärkitiimeistä porttaaleilla. Tämäkin sinällään hyvä perustelu sääntömuutokselle. Jos nyt kuitenkin katsotaan vähän ajatuksella, niin siellä isopyöräisissä on aika monta voittoa porttaaleilla. Kaksi viimeistä kautta on sekä isopyöräisten että avoimen cupvoitto otettu porttaaleilla. Avoimessa luokassa on viimeisen kahden kauden aikana otettu vain yksi voitto suorilla akseleilla. En silti edelleenkään väitä mitään porttaaleiden tai suorien akselien paremmuudesta, mutta tässä kohdassa on looginen raja josta voisi helposti ja ilman tulkintaongelmia jakaa autoja eri luokkiin rakenteen perusteella.
Ei tässä laji mihinkään tuhoudu, jos porttaalit ajaisi avoimessa luokassa. Ei myöskään siitä että avoimessa ajaisi kilpiautolla. Jos kyseessä on kärkipään tiimi, niin melko varmasti vertaa tuloksiaan jo nytkin yli luokkarajojen. Jos taas ei kärkisijoista kamppaile, niin onko sillä paljoakaan väliä onko sijoitus 7, 8 vai 9. Luultavasti sielläkin sijoilla verrataan omaa suoritusta muihin yleensä samoista pistemääristä taisteleviin tiimeihin.
Luokkajaon epäoikeudenmukaisuudesta on ihan oikeasti kuulunut paljon kommentteja eri tiimien suunnalta viime vuosina. Ihmettelen jos ei kukaan muu uskalla julkisesti asiaan ottaa kantaa. Kiitokset kuitenkin järjestävälle taholle, että ottivat sääntötoiveet julkisesti keskusteltaviksi!
Hienoa että joku pitää tälläisiä kisoja!
Minun mielestä Mönkkärit mönkkäriluokkiin ja autot auto luokkiin.
Avoimessa luokassa kaikkien pitäisi siirtää trailerilla niin olisi tasapuolista.
tai aina vaan hienompi jos saisi punakilvillä ajella!
mitä tulee kahden hengen miehistöön niin mekin tehtiin autoon muutos että kolme mahtuu ja on huomattavasti turvallisempaa touhua!
No loppupeleissä ei ole väliä vaikka ajettaisiin nykysäännöillä, pääasia on että saadaan harrastaa ja kaikilla olisi mukavaa!
Yksinkertaisesti se traileri siirto on semmosta puljaamista ettei kiinnosta. Ja toki kilpailupaikalle auto siirtyy trailerilla, mutta se on eri asia pakata auto ~200km siirtymää varten, kun 2km siirtymää. Tämä offtopik voidaan lopettaa tähän eikä sotketa asiallista topikkia enempää.
Täytyy kyllä itse todeta että oli suorastaan rentouttavaa siirtää välit kuorkilla
tv Team Rapakko
Muistakaa myös se että kuinka moni jättää osallistumasta sääntö muutoksien takia miten kävi kun avoin/punakilvet kiellettiin? Nyt on kumminkin harrastaja määrät kasvanu avoimessa luokassa et jos nyt palstalla muutosten perään huutavat saavat kaiken läpi nii tulevatko ees itse kisamaan vai löytyykö uusia tekosyitä olla osallistumatta...
Tiimin toiminta on aina turvallisempi mitä useampi selvä henkilö on mukana tuo 2 hengen tiimirajoitus on aivan älytön sikäli kaikille pitää olla kunnolliset paikat autossa.
Portaali keskustelu on osallistuja määrientakia aika turha koska suuri osa autoista on avoimessa jo muunkin syyn takia ja isopyöräisissä vapautuisi muutama kisanumero joka johtais siihen että avoimesta tulisi suurin luokka ja sillon kisat pitäisi järjestää huomioiden avoin luokka!?
Nyt on paljon väkeä jotka käy ajaan yhdenkisan millä saataisiin nämät ajamaan se toinen ja kolmas kisa? Pitäisikö osallistumis kannustuksia parantaa?
Miten kisojen aikataulutus kai kesälläkin voi kisata niin että olisi järkevästi kisojen välissä aikaa korjata/huoltaa kalustoa? Kisojen väli min kk?
Vielä tuohon tiimin kokoon 3henk on paljon turvallisempi kuin 2hen esim kuvien
otossa joita otetaan aika paljon et aika suuri merkitys turvallisuuteen!!!
Mönkijäluokka ennallaan, 2 konetta tiimissä ja UTV:t edelleen autoluokkaan. Toimii nykyisillä säännöillä hyvin kun kilpatiimejä ~15kpl
Autot pikku luokka - edelleen rengaskoon mukainen luokkajako, jos autoon tehty merkittäviä muutoksia mm. vaihdettu porttaaliakselit, hydrauliohjaus > siirto Avoimeen.
Autot iso luokka - pitäisikö max. rengaskokoa jopa hieman pienentää tasapuolisuuden nimissä esim. 37" tai 38"? Jos autoon tehty isompia muutoksia mm. vaihdettu porttaaliakselit (pl. autot joissa tehdasasennuksena mm. Volvo ja UAZ), hydrauliohjaus tms. muutoksia mitä ei saada Suomen lainsäädännön puitteissa muutoskatsastettua tieliikennekäyttöön yleisesti > siirto Avoimeen.
Avoin edelleen ns. avoin kilpailuluokka kaikille muille autoille, rengaskoko vapaa, rakenteelliset muutokset vapaa, akselimuutokset vapaa. Trailerisiirto jos ei kilvissä/katsastettu. Jos järkevällä säädöllä suunnistuskisat saadaan jonkun organisaation alle jolloin punakilpien saaminen kilpailun ajaksi mahdollistuu niin siirtymät saisi mennä ajamalla kunhan kisakatsastuksessa on todettu jarrut toimiviksi ja autosta löytyy tieliikenteessä tarvittavat valot ja vilkut jne.
Autoluokissa vähintään 2 henkilöä maksimissaan 3, kaikille täytyy löytyä istuin ja turvavyö > muuten pakollinen trailerisiirto alueiden välillä! Tottakai useampi henkilö tiimissä helpottaa ja nopeuttaa kilpailun etenemistä huomattavasti mutta se ei ole tuloksien suhteen ratkaisevaa niinkuin tällä kaudella nähtiin mm. Riisipere O-RC, 2 henkilöllä siihen rastilla olon turvallisuuteen täytyy vain panostaa enemmän, käsijarrun on syytä toimia ja vinssillä varmistetaan auton pysyminen rastilla kuvan oton ajan. Yli 3 henkilöä tiimissä menee jo liian epäreiluksi niitä kohtaan jotka ajavat kahdella hlöllä ja tuo taas ylimääräisiä henkilöitä rasteille pyörimään.
Eniten kiinnittäisin huomiota cup-pisteiden laskentaan, kuluvan kauden tuloslistaa kun tarkkailee niin siellä on mielestäni nyt jo liikaa näitä yhden voiton tai yhden kakkossijan "ryövänneitä" eli tiimi joka on ajanut kauden aikana vain sen kotikisan tutuissa maastoissa tai tiimi joka on ajanut kaksi voitokasta kilpailua mutta molemmat eri luokissa. Näistä täytyisi päästä eroon ja säilyttää cup sellaisille jotka kiertävät kauden läpi.
Ehdotus cup-pisteiden laskentaan: pidetään ennallaan säädös cup-tuloksien laskennasta 3/4 tai 4/5 eli edelleen voisi jättää sen yhden kisan kaudessa väliin sen vaikuttamatta kauden tulokseen MUTTA cup-pistelaskentaan päästäkseen tiimin on ajettava vähintään kaksi kilpailua kaudella samassa luokassa. Tällöin jäisi nuo "ryövärit" pois cup-tuloksista vaikka palkintopallilla olisivatkin yhdessä kisassa. Ajantasainen cup-tilanne saataisiin tietoon kauden viimeisen kilpailun ilmoittautumisajan sulkeutumisen jälkeen millä saataisiin mahdollisesti lisää tavoiteltavaa vielä sinne viimeiseenkiin kilpailuun!
Tuossa aiemmin oli tullut pari kommenttia siitä että autot autoluokissa ja mönkkärit mönkkäreissä, me lähdettiin viime vuoden Turaan ja tähän kauteen ajamaan mönkkäreillä avoimeen koska oli tiedossa että tulemme ajamaan kilpailuja myös 3hlö tiimillä halukkaiden ajoparien puuttuessa. Tuloksellisesti siitä ei merkittävää haittaa avoimen autotiimeille ollut kun tämän kauden kaikki kisat olivat enempivähempi ns. autokisoja, todella paljon rasteja mitkä oli sijoittelun tai rastinarun lyhyydestä johtuen kolme kertaa nopeammin haettu autolla kuin mönkkärillä. Tuo 3 mönkkäriä tiimissä mahdollisuus olisi kuitenkin hyvä saada säilytettyä ja siten ottaisin kehityspöydälle tuon safariluokan. Safari jokaiseen kilpailuun, edelleen lähinnä lajiin tutustuville mutta myös hupiajelijoille eli tänne saataisiin tiimit jotka tietävät ajavansa kaudella vain yhden kisan, mönkkäritiimit 3:lla koneella, tiimit jotka lähtevät kilpailuun makkarapakettien kanssa vähemmän hampaat irvessä. Kilpailun pisteet lasketaan, kärkikolmikko pääsee palkintopallille ja saa jonkun pienen muistopystin kisasta mutta luokassa ei lasketa cup-tuloksia. Safariluokkaan voisi kehittää joihinkin kisoihin myös mahdollisuuden kuorma-autoille, kilpailut joissa tilava yleisöalue esim. hiekkamonttu tms. Kuorma-autot saisi käydä rastialueella ajamassa tiettyyn kellonaikaan kilpaluokkien jälkeen, tällä saataisiin varmasti yleisöä lisää ja viihtymään jolloin paikallisten järjestämä makkaranmyynti virkistyy entisestään ja siitähän seuraa pelkkää hyvää paikallisten yhteistyökumppaneiden ja kilpailun mahdollistavien tahojen suhteen!
Tänä vuonna kuului maastossa yllättävän paljon haikailua vanhan cupin pitkien kisojen suhteen, yleisesti syynä pitkien kisojen poistumiseen tunnuttiin pidettävän mönkkäreiden mukaantuloa.. Tämän kauden kisoissa ainakin oli niin paljon ajettavaa että hyvinkin olisi voinut olla pidempiäkin kisoja, Oulussa Riisipere kerkesi kiertään kaikki alueet läpi ja Turassa Pulu haki kaikki saatavilla olevat rastit mutta muita tiimejä ajatellen ainakin Oulun ja Mikkelin kisoissa oli potentiaalia vaikka siihen 20-24h kisaan kunhan ajoalueet on auki pidempään.
Yksi pitkä kisa kaudessa voisi tuoda mukavaa vaihtelua niinkuin Honkakoski 2015.
Kilpailuiden järjestäjiltä toivoisi vielä hieman enemmän mietintää yleisön suhteen tietyillä alueilla, yleisökarttaan vois jättää vallan merkitsemättä sellaiset kilpailualueet missä yleisöstä on selkeästi haittaa ja sen myötä yleisölle itselleen vaarallista olla kilpailijoiden lähellä. Pahemmat yleisöalueet tulisi siimoittaa ja ohjata yleisö turvallisille katselupaikoille. Vieläkin kauhukuvia siitä Ähtärin yleisöalueesta missä yleisöä poukkoilee polvia myöden lumessa kallion päällä kilpailijoiden seassa, olosuhteissa missä vain isopyöräinen auto pääsee etenemään ja sekin vain kaasulla vauhdin kanssa hyppien toista metriä sivulta toiselle kun saa pitoja kivistä...
Arska-tehtaalta
17.10.2018, 10:54
HaMun alaisessa rallissa ajaneena, konttorille hakemaan tarrat, sanoen että kilpatarkoitukseen. Virkailija katsoi netistä että totta tosiaan on virallinen kisa ja kirjoitti lappuun ajon tarkoitus "kisan nimi" kilpailu aikana kilpailu paikalla/merkityillä reiteillä. Eikä vaadittu muuta kuin runko numero.
Tämähän ois aika hyvä juttu. Joutuisi harkitsemaan 2007 alotetun projektin loppuun saattamista :)
TeamPuLuKikka
17.10.2018, 11:48
En päässyt tuonne Sammy`sin sivulle kirjoittelemaan ajatuksiani niin kirjoittelenpa tänne kun ei täällä kovin moni ole vielä kantaa ottanut ja ehdotuksia laittanut mönkijäluokan muutoksiin.
En ota kantaa autoluokkien mahdollisiin sääntömuutoksiin, koska en todellakaan tiedä niistä mitään, mutta muutaman ajatuksen joita olen kaudenkin aikana myös ääneen sanonut mönkijöiden sääntömuutoksista, ajattelin tähän laittaa. Edelleenkään en ole yhtään kisaa itse ajanut, mutta sivusta niitä seurannut ja välillä hyvinkin läheltä ;)
- Se että mönkijöihin perustettaisiin parin hiljaisen vuoden jälkeen jälleen Orkkis ja Pro-sarja...Tällä hetkellä mönkijätiimejä jotka kisaa kauden aikana Cupissa enemmän kuin 1-2 kisaa on alle kymmenen. Turassa oli hienosti 22 tiimiä, mutta jos nämä aktiiviset Cupin kiertäjät laitettaisiin kahteen eri sarjaan vois olla, että toisessa sarjassa ei saataisi aina edes podium palleja täyteen palkintojen jaossa. Siksi olen ehdottanut että esim. jos kaudessa olisi 5 kisaa näistä vähintään yksi, mielellään kaksi kisaa ajettaisiin Pro-säännöillä. Saataisiin haastetta konkareille ja tulokkaat pääsisivät kokeilemaan myös sitä kahden koneen rastille vientiä. Cupin lopullisissa tuloksissa otettaisiin huomioon esim. vain toinen kisa, mutta ainakin toinen Pro-kisa siis tulisi ajaa, jotta voi Cupin sijoituksista kisailla.
-Sitten tuohon että mönkijätiimit eivät saisi ajaa Avoimessa. Ymmärtäisin oikein hyvin autotiimien kannan tähän jos näitä mönkijätiimejä olisi useita ollut Avoimessa luokassa. Menneellä kaudella taisi olla yksi joka ajoi useamman kisan. Tuskin heistä siellä haittaa on ollut, vai? Samat rastit hakevat ja mitä olen kuullut, niin aika moni rasti on ollut autoilla helpompi noutaa kuin mönkijällä ja osa taas toisin päin.
Itse puolustaisin edelleen sitä että jos mönkijätiimissä on 3 kilpailijaa, tämä tiimi saisi ajaa Avoimessa. Nyt on jo kuulunut huhuja että joistain "vakio" mönkijätiimeistä toinen kuljettaja olisi jäämässä "tauolle", mutta toinen haluisi jatkaa kilvan ajoa. Epäilen ettei tiimi joka ottaa mukaansa tämän "yksinäisen suden" kolmanneksi kuljettajaksi, halua siirtyä sen takia safariin ajelemaan. Eikö olisi tärkeää pitää jokainen lajista innostunut mukana touhussa? Enkä usko että mönkijätiimit kauheasti lisääntyisivät avoimessa tulevaisuudessakaan. Voin olla pahasti väärässä, mutta tämähän on vain minun veikkailua ja ajatuksia.
- Täällä jo heitettiin ajatusta noista pitkistä yön yli kisoista. Edes yksi sellainen kaudessa olisi ainakin meidän tiimin mieleen. Muutenkin kisat jotka menevät "nopeuskilpailuksi" eivät ole mielekkäitä. Olisi hienoa jos kilpailut ratkaistaisiin hyväksytysti haettujen rastien määrällä, eikä sillä kuka ajaa koviten. Välillä maastossa näkee aika vaarallisia tilanteita johtuen juuri vauhdista, kun se mönkijä ei aina olekaan enää ihan hallussa. Näemmä niitä kisoja voi voittaa rauhallisemmallakin tahdilla ;)
Safariluokka tulisi ehdottomasti säilyttää, sillä se on loistava mahdollisuus uusien kuskien tulla kokeilemaan lajia ja sitä kautta vaikka innostua siirtymään muihin luokkiin. Mikäli Avoimen sääntöjä muutettaisiin niin ettei mönkijätiimit voi siellä ajaa, ehdottaisin että safariluokan sääntöjä muutettaisiin niin, että se ajetaan joka kilpailussa, täyspitkänä kisana ja sen tulokset lasketaan kuten nytkin, mutta myös siellä päästään nousemaan podiumille ja hienojen palkintojen makuun kuten muissa luokissa.
Ennen kaikkea olisi tärkeää et kisat käydään turvallisesti, reilusti ja rehdisti ja saataisiin kaikki mahdolliset uudet harrastajat mukaan touhuun sekä saataisiin kaikki "vanhat" konkarit pidettyä mukana tekemällä mielenkiintoisia kisoja niin kisailijoille kuin meille "sivusta" seuraaville katsojille/yleisölle. Kaikkia ei voi miellyttää, mutta yritetään edes :)
HaMu:n alaisuuteen liittyminen olisi mielstäni hyvä asia. Tosin, silloin jokainen kisanjärjestäjä joutuisi hakeutumaan HaMu:n jäseneksi, onkohan millainen kustannus? Noissa siirtokilvissä on sellainen etu:
Ajoneuvolain 66 f §:n 2 momentissa tarkoitettu siirtolupa voidaan antaa hakemuksesta ensirekisteröimätöntä tai liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa varten seuraaviin käyttötarkoituksiin:
4) Suomessa rekisteröidyn ajoneuvourheilun valtakunnallisen keskusjärjestön kilpailukalenteriin kuuluva kilpailu;
Huomattava on, että poliisiilla on yhä oikeus puuttua suomessa rekisteröityijen ja katsastettujen autojen liikenne kelpoisuuteen tienpäällä. Pahimpana skenaariona olisi, että poliisi järjestää ratsian ajoalueen siirtymällä ja kilvet saattaa lähteä liian isoista renkaista tai lisävaloista! Mutta, siirtoluvalla ajettaviin kilpa-ajoneuvoihin eivät voi puuttua!
Luokkajaosta sen verran, että jos 4 autoluokkaa, vähä sen vanhan cupin mukaan.
Orginal: rekisteröidyt,katsastetut, renkaat max 31, Korotus max 75mm. Vierasmoottorit sallittu, mutta hyväksytysti muutoskatsasatettu samoin kun alusta muutokset, jos jousituksen tyyppi muutettu. Siirtokilvet ei sallittuja.
Pieni: Kuten nyt, mutta siirtokilvet mahdoliseksi
Iso: max rengaskoko 39.5 tai porttaaleilla pienempi. Siirtokilvet mahdollisia.
Avoin: Kuten nyt, mutta KAIKILLA trailerisiirto tai kaikilla siirtokilvet, jos ei rek ja katsastettu, siirtymät ajaen.
Safari tietysti mukaan tapauskohtaisesti, mutta siinä sitten traileri siirto tai katsastettu ajoneuvo. Lisäksi safarin ajoaika voisi olla lyhempi, eli lähtö +1h ja maaliintulo -1h. Orginal luokka voisi olla edullisten kustanusten takia, eli autot lähes suoraan arkikäytöstä pääsee mukaan, vinssi ja halvat 31" alle. Vaikka vielä Retro tyylin "vain yksi vinssi sallittu, vetosuunta vapaa"
Sitten se pilkun..a osuus, nykysäännöissä:
Mikäli alueella on siimoin merkittyjä alueita, ei siimojen läpi saa ajaa eikä rastia tavoittaa siiman väärältä puolelta (rikkeestä seuraa kilpailusta sulkeminen). Siiman alta saa vinssata, ellei toisin ole mainittu.
- Jos kuitenkin saisi vinssata sekä ylä, että alapuolelta?
- Muutama tilanne on ollut, että siima on samassa puussa kun rasti, mistä silloin tietää kummalta puolelta...tai no tietää kyllä mutta onko sääntöjen mukaan oikeaa ja väärää puolta?
Lisäys ehkä niin, että "...Jos karttaan merkitty kielletty ajoalue on lippusiimoin, tai muutoin selkeästi maastoonmerkitty, tai sen erottaa ajoalueesta rakennelma, kuten aita, tie tai sähkölinja ei kielletyltä ajoalueelta saa vinssata ts. kiinnittää vinssiä alueen sisällä olevaan pisteeseen/ puuhun.
- Selvennettynä, kielletty tai ulkopuolinen alue ei ole kilpailuun kuuluva aluetta, käyttölupaa ei ole ja estetään puuvauriot yms. Samoin vaaralliset tiennyli vinssaukset.
Edit: Olisi myös hyvä saada selkeät säännöt siihen, millaisia rangaistuksia annetaan, ainakin yhtenevät. Eli jos vaikka ajoalueelta hakee rasteja sen sulkemisajan jälkeen tai jos ajoneuvo joudutaan ajamaan tai hinaamaan vaurion takia, lyhintä (ainoaa) mahdollista reittiä lippusiimojen ali. Myös ulkopuolisen avun käyttö lyhyeen siirtoon/hinaukseen, eli oman huoltoauton, katsojien tai järjestäjien apu sallittu, jos ajoneuvo VOI aiheuttaa vaaraa yleisellä tiellä muulle liikenteelle tai estää muiden kilpailijoiden kulun ajoalueella, ei yksittäiselle rastille.
Edit2: kaikissa luokissa miehistöön kuuluvat kilpailijat saavat siirtää huoltoauton ajoalueiden välillä.
Sitten se pilkun..a osuus, nykysäännöissä:
Mikäli alueella on siimoin merkittyjä alueita, ei siimojen läpi saa ajaa eikä rastia tavoittaa siiman väärältä puolelta (rikkeestä seuraa kilpailusta sulkeminen). Siiman alta saa vinssata, ellei toisin ole mainittu.
- Jos kuitenkin saisi vinssata sekä ylä, että alapuolelta?
- Muutama tilanne on ollut, että siima on samassa puussa kun rasti, mistä silloin tietää kummalta puolelta...tai no tietää kyllä mutta onko sääntöjen mukaan oikeaa ja väärää puolta?
Lisäys ehkä niin, että "...Jos karttaan merkitty kielletty ajoalue on lippusiimoin, tai muutoin selkeästi maastoonmerkitty, tai sen erottaa ajoalueesta rakennelma, kuten aita, tie tai sähkölinja ei kielletyltä ajoalueelta saa vinssata ts. kiinnittää vinssiä alueen sisällä olevaan pisteeseen/ puuhun.
- Selvennettynä, kielletty tai ulkopuolinen alue ei ole kilpailuun kuuluva aluetta, käyttölupaa ei ole ja estetään puuvauriot yms. Samoin vaaralliset tiennyli vinssaukset.
Haet siis sitä, että "Lippusiiman toiselta puolelta saa vinssata. Kilpailualueen ulkopuolelta ei saa vinssata." Varmasti ihan hyvä täsmentää, että kilpailualueen ulkopuolelle ei ole menemistä, mutta olet jättänyt lainauksesi alusta pois nykysäännön kohdan "Kilpailualue merkitään yleiskarttaan eikä siltä saa poistua". Tuon pitäisi kyllä teoriassa estää alueen ulkopuolelta vinssaamisenkin - todellisuudesta en tiedä.
Jos sen sijaan rasti ja lippusiima on samassa puussa, niin nykyinen sääntö on aivan yksiselitteinen: "Rastipuusta / muusta mihin rasti on kiinnitetty vinssaaminen on kielletty."
Siis mietin tuota, onko tullut virhe että vain ALTA saa vinssata?! Koska säännöissä, kohta "Ajaminen":
Vinssin vaijeri saa mennä lippusiiman ali tai yli, mutta auto/mönkijä ei
Muutoinkin, vois nuo kohdat missä puhutaan vaijerista muuttaa niin, että "vinssaus saadaan suorittaa lippusiiman ala- tai yläpuolelta..." koska mites köysi? ;)
Tuo ajoalueen ulkopuolelta/ kielletyltä alueelta vinssaus ei varmaankaan ole kaikille selkeää, joku voi ajatella, että "ei poistuta ajoalueelta, kun vien vaan liinan ja vaijerin tonne kuivuneeseen puuhun..." ja sitten vetästään nurin joku liito-oravan pesäpuu! :eek: Hyvin epätodennäköistä, mutta pienemmistäkin asioista nousee meteli tietyissä piireissä.
Rasti ja lippusiima samassa puussa siis tarkoitti sitä, että voi olla epäselvyyttä tai tulkinnanvaraa, siitä kummalta puolelta lippusiimaa se rasti otetaan. Eli rastin tulee olla siimoitetun alueen sisällä, ei samassa pisteessä/puussa kiinni, missä aluetta rajaava lippusiima.
Vielä tuota HaMu:n sivustolta lainattu kohta, koskien harrasterallia:
Jos kilpailuissa ajetaan tielikkennesiirtymiä yleisen liikenteen mukana (ns. valkokilpinen), auto tulee olla tieliikennekatsastettu. Siirtoluvallista autoa ei tarvitse olla katsastettu Trafi-ohjeiden mukaan.
- Suoraan sovellettavissa offroad suunistukseen.
Hamu kisoissa punakilpisyyden lisäksi mielestäni olisi se etu, että laji voisi saada enemmän julkisuutta, kun on kansallisen kattojärjestön alaista toimintaa, eli toisin sanoen tukea voisi saada helpommin, kun taustat on kunnossa ja selkeät. Uskoisin myös, että Hamun puolelta voisi saada apua ja tukea erilaisiin järjestelyihin, vaikka talkoovaihtona.
- En tiedä miten AKK suhtautuu nykyisin, jos vaikka JM lisenssin tai toimitsija lisenssin omaava henkilö osallistuu HaMu:n alaiseen kilpailuun, jossain vaiheessa uhkailtiin lisenssien menetyksellä.
Siis mietin tuota, onko tullut virhe että vain ALTA saa vinssata?! Koska säännöissä, kohta "Ajaminen":
Vinssin vaijeri saa mennä lippusiiman ali tai yli, mutta auto/mönkijä ei
Muutoinkin, vois nuo kohdat missä puhutaan vaijerista muuttaa niin, että "vinssaus saadaan suorittaa lippusiiman ala- tai yläpuolelta..." koska mites köysi? ;)
Rasti ja lippusiima samassa puussa siis tarkoitti sitä, että voi olla epäselvyyttä tai tulkinnanvaraa, siitä kummalta puolelta lippusiimaa se rasti otetaan. Eli rastin tulee olla siimoitetun alueen sisällä, ei samassa pisteessä/puussa kiinni, missä aluetta rajaava lippusiima.
Vaijeri saa mennä yli tai ali - selkeää. Jos mietit sitä, että voiko puuhuun laittaa vinssipisteen lippusiiman yläpuolelle, niin ei pitäisi laittaa. Vinssaaminen pitää suorittaa mahdollisimman tyvestä ja lippusiima ei tyvessä lähtökohtaisesti ole.
Naruja sekä vaijereita en menisi säännöissä luettelemaan. Pidetään joku hauskuus tallella eikä paisutella turhia. Vai ajattelitko että ketjulla vinssatessa ei tarvitsisi narun ja vaijerin säännöistä välittää. ;)
Sääntöjen yksinkertaisuuden nimissä en määrittelisi rastin ja lippusiiman olemista samassa puussa. Annetaan radan tekijöiden ja kilpailijoiden käyttää järkeä. Sinällään ymmärrän pointtisi, mutta tuskin tuo on oikeasti aiheuttanut epäselvyyksiä tai väärinkäytöksiä.
Autot iso luokka - pitäisikö max. rengaskokoa jopa hieman pienentää tasapuolisuuden nimissä esim. 37" tai 38"?
Tälle kannatusta. 37" olisi varmaan ihan sopiva.
Ja jos ei porttaaleita haluta aina avoimeen, niin niille max rengaskoko -2" kaikissa luokissa. Kuten mikaelt myös ehdotteli.
Sääntöjen yksinkertaisuuden nimissä en määrittelisi rastin ja lippusiiman olemista samassa puussa. Annetaan radan tekijöiden ja kilpailijoiden käyttää järkeä. Sinällään ymmärrän pointtisi, mutta tuskin tuo on oikeasti aiheuttanut epäselvyyksiä tai väärinkäytöksiä.
Lippusiima ja rasti ei ole välttämättä vahingossa samassa puussa :D;)
Lippusiima ja rasti ei ole välttämättä vahingossa samassa puussa :D;)
:) siinä on joskus kanssakilpailijat ihmetellyt rastin ottoa
On aiheuttannut hylättyjä kuvia, kun on otettu "väärältä puolen" rasti, mutta ne jotka rajasivat kuvan niin, ettei saanut selvyyttä, mistä puolen rasti oli otettu saivat pisteet.
Niin ja vielä siitä vinsauksesta, siiman yli.... Oikein että tyvestä kuuluu vinssata, mutta kun nuo korkeuserot...
Voin kyllä lopetella nämä saivarteluni, mutta muutamia satoja sivuja käyttö - ja toimintatapaohjeita kirjoittaneena, tiedän että ihmisten taipumus soveltaa asioita väärin on uskomaton! Lisäksi selkeät, yksityiskohtaiset mutta yksinkertaiset säännöt helpottavat uusien kilpailijoiden osallistumista. Ei tarvi jokavälissä kysellä muilta ja olettaa että on olemassa jotain kirjoittamattomia sääntöjä, mitä pitäisi tietää.
Autot vanhettuu käsiin, kun 2000 luvun autojen rakentaminen on erittäin säädeltyä, alustasarjat puskurit ym. pitää olla tehdastekoisia ja hyväksyttyjä juuri ko.autoon ( ei käy että itse vääntelee putkesta tai laittaa mitkä vaan jouset ) ja on turvatyynyä, luistonestoa, absia, varkaudenestoa ym.
Näitä kilpuria tarpeettomia ominaisuuksia jos koittaa ohittaa, niin eipä mene normi katsastuksesta läpi, jos siihen HaMun punakilpisyys auttaisi voisi kalustoon pikkuhiljaa uusiutua, muuten vielä parinkymmenen vuoden kuluttuakin ajetaan 80-90 luvun autoilla.
Luokkajaosta sen verran että, pikku ja isopyöräisten eroa ei pitäisi ainakaan pienentää , siis mennä kolmeseiskoihin ,koska nytkin pikkuluokan kärkitiimi (Temmitiimi ) olisi pisteillään monessa kisassa isopyöräisten palkinnoilla ja vielä selvemmin avoimessa luokassa.
Ehdotus onkin yhdistää pikku ja isopyöräisten luokat ja nostaa sieltä porttaali avoimeen sekä perustaa uusi originaali luokka näiden alapuolelle.
Originalissa rengaskoko menisi rekisteriotteen mukaan, eli Suzukiin jotkut siihen leimalla kelpaavat ja esim. Wrangleriin 33 mitkä siihen saa leimattua jne.
Avoin olisi sitten ns. kuninkuusluokka jolla olisi edellytykset parhaaseen pistepottiin, nythän niin ei ole paitsi Turassa jossa Vallo Sassin tiimi näytti menemisen mallia. Ehkä sellaiseen suuntaan pitäisi avointa kehittää.
Kisoista sen verran että, voisi olla enemmän erityyppisiä kilpailuja, johonkin startattaisiin heti Perjantai iltana, joku voisi olla oikeesti kaksipäiväinen ja sitten eri pituisia päiväkisoja.
Mielellään kiertoa kisapaikkakunnille, esim. tänävuonna oli kiva käydä Sotkamossa.
Ps. Olisi hyvä jos vaikeammillekin rasteilla voisi käyttää ns. ajosilmää ja mielikuvitusta eikä pakottaa käyttämään jotain siimoitettua ränniä, joka menee muutaman kilpailijan jälkeen
" mahdottomaksi " .
Omia ajatuksi liittyen Suunnistuksen sääntöihin:
- Isossa ja pienessä luokassa on katsastusvaatimus mielestäni säilytettävä. Avoimessa voi sitten mennä miten haluaa. Tosin punakilvet pitäisi olla jos ajamalla meinaa siirtymät ajaa.
- Safarissa voisi mielestäni harkita cup pisteiden laskemista, mutta ilman palkintoja niin ei menisi liian vakavaksi.
- Vaikka en ole asiaa ääneen monellekaan sanonutkaan niin haluaisin Orginal luokan takaisin ”33” luokkasäilyttäen” seuraavilla säännöillä: Renkaat max 31”, Alustan korotus se laillinen max 75mm, vierasmoottorit sallittu ja alustan/tekniikan muutokset otteessa.
(En myöskään halua, että rengaskokoa aletaan katsomaan Suzukeilla otteessa, koska tiettyihin yksittäisiin SJ:n on saanut katsastettua vahingossa 31”, mutta suurimmassa osassa suurin sallittu on 235/75/15”(tai jotain sinnepäin. ))
- Mikaelt:n ehdottama RETRO luokka voisi olla myös ihan mielenkiintoinen. ”eli autot lähes suoraan arkikäytöstä pääsee mukaan, vinssi ja halvat 31" alle. Vaikka vielä Retro tyylin "vain yksi vinssi sallittu, vetosuunta vapaa"” Lisänä tähän luokkaan voisi ottaa rastien leimaustavan suoraan FT RETRO:sta eli vasaralla. 😇
- Yksi pitkä kisa (20-24h) per kausi. Nykyään kilpailut menossa ihan liikaa nopeuskilpailun suuntaan.
Jouni
Team Jyrsis
Tässä selvästi paistaa eri kommenteista heidän nykyiset tiimien miehitys ja rengaskokonsa tällä hetkellä, vaikka alunperin oli kyse ehdotuksista ensi vuodelle.
Tää minun ehdotus original luokan renkaista rekisteriotteen mukaan perustuu siihen, että on ihan eri asia onko 31 renkaat suzukin vai vaikka patrollin alla !!!
Pajeroonkin on mahdollista leimata vähän yli 33 renkaat , jolloin sillä voisi olla jonkinlaisia mahdollisuuksia suzukeja vastaan.
Saman koon renkailla siitä tulisi suzukin merkkiliikkeen, jos siis haluaisi pärjätä...
- Yksi pitkä kisa (20-24h) per kausi. Nykyään kilpailut menossa ihan liikaa nopeuskilpailun suuntaan.
Jouni
Team Jyrsis
Vaikuttaako kisan ajallinen kesto tuohon? Meinaan jos meinaat pärjätä, niin luulen ettei kärsi hölläillä edes siinä tapauksessa että kerkee hakea kaikki rastit, koska joku muukin voi keretä ja sitten maaliintuloaika ratkaisee.
Voihan tässä olla tietty psykiikkaan liittyvä kollektiivinen tilanne että pitemmällä kisa-ajalla porukka tiedostamattaan hidastaa tahtia, jolloin tietenkin tuntuu lepposammalta.
Ewerglade
18.10.2018, 14:49
Ohan taas älyvapaata ehdottelua. Aika monella tiimillä loppuu kilpailemunen jos sääntöjä aletaan rukkaamaan kokonaan uusiksi. Istukaa nyt ihan rauhassa hetkeksi hengittelemään ja miettimään.
Niin, kun kerta kysyttiin toiveita niin mä kerroin mitä oli mielessä. Sille en sitten mahda mitään, jos mun mielipiteet ei miellytä... :D
Kun luette Petrin kirjoitusta niin ottakaa samalla huomioon että Hänen tiiminsä on tänä vuonna rakentanut auton jossa on porttaalit ja 39" :D
Niin tottakai jokainen vetää kotiinpäin, mut onko siinä mitään uutta... :D
Kun luette Petrin kirjoitusta niin ottakaa samalla huomioon että Hänen tiiminsä on tänä vuonna rakentanut auton jossa on porttaalit ja 39" :D
Ja toinen Petri myymässä suzukiaan :rolleyes:
Ewerglade
18.10.2018, 22:09
Kun luette Petrin kirjoitusta niin ottakaa samalla huomioon että Hänen tiiminsä on tänä vuonna rakentanut auton jossa on porttaalit ja 39" :D
En kiellä, etteikö silläkin olisi vaikutusta mielipiteeseeni, tottakai on. Jo pelkästään rahallinen sijoitus autoon on ollut mittava. Puhumattakaan Arpan ja Markon ajallisesta panostuksesta sen tekemiseen joka on ollut valtava. Ja kaikki tämä on tehty siltä pohjalta, että halutaan ajaa isopyöräisissä. Kaikki autossa on tehty viimeistä piirtoa myöten luokan sääntöjen mukaisesti ja joka ikinen muutos löytyy otteesta istumapaikkoja myöten.
Ainakin itse koen vähintäänkin oikeusmurhana, että tämän jälkeen sääntöjä rukattaisiin niin vahvasti, että vuoden työ menisi käytännössä kokonaan hukkaan.
Enkä varmasti ole ainoa joka asiasta on samaa mieltä. Tokihan voitaisiin ajaa avoimessa, mutta tämäkin vähän torpedoisi kaiken sen vaivan mikä on nähty, jotta auto saadaan kilpien väliin ja lailliseksi. Ja varsinkin, kun halu on ajaa isopyöräisissä.
Sama keskustelu säännöistä käytiin viime vuodenkin jälkeen. Kielletään se ja se ja niin edes päin. Varmasti jokainen seisoo kovasti omien mielipiteidensä takana ja löytää muutosehdotuksilleen perusteet.
Itse en kuitenkaan lähtisi muuttamaan sääntöjä niin radikaalisti, kuin mitä nyt on ehdotettu.
-Itse haikailin myös jossain välissä vanhan kupin 24h kisoja, mutta totta puhuakseni olen pelkästään tyytyväineen, että niitä ei enää ole. En tiedä johtuuko vanhentumisesta vai painon noususta, mutta itse en kyllä enää jaksaisi 24 tuntia ajaa :D
-Luokkajakoja voitaisiin ehkä halutessaa rukata siten, että Stanu- tai originalluokka lisättäisiin pieni- ja isorenkaisten rinnalle. Isorenkaisien sääntöjä en kuitenkaan lähtisi rajoittamaan nykyisestä. Itse ainakin pidän luokkaa ns. "kuninkuussarjana" Ja kuten ainakin meidän kohdalta voi osoittaa, niin suomen lakien pohjalta on mahdollista rakentaa Sir Hankeyn kaltainen porttaaliauto täysin leimakelpoisesti. Ja sama mahdollisuus on kenellä tahansa, mikäli nyt on sitä mieltä, että se menestyminen on niistä akseleista kiinni. Ainakaan meillä ei ole ollut kun cup-pisteitä katsotaan :D. Ja kyllähän KRM ja Ypyrin ylittäjän on kisannut aivan tasaväkisesti viime vuonnakin Mudaraketin kanssa joten ei se nyt ihan niistä akseleista tai rengaskoosta ole kiinni.
-Enkä minä ymmärrä tuota kisaajamääränkään rajoitusta. Nykyinen sääntö, että jokaiselle pitää löytyä autosta penkki ja ne penkit rekisteriotteesta on mielestäni täysin riittävä.
Itse ainakin näkisin, että jos sääntöjä lähdetään nyt muuttamaan rajusti niin se ei tule näkymään lisääntyneinä osallistujina. Nyky sääntöjenkin puitteissa löytyy luokka ihan jokaiselle kikkareelle millä vain tahtoo kisaan tulla.
Tuo punakilpilpien saaminen vaatii sitten autoilta ns punakilpukatsastuksen, näin hamun ja akk;n kisoissa.
Mun mielestä niitä ei pitäs edelleenkään sallia milläänmuotoa offiin.
Ihan turvallisuutta ajatellen niitten mukaanottaminen vaatisi katsastusmiehiltä paljon enemmän paneutunista autojen tieliikennekelpoisuuteen kisakatsastuksessa.
Nykyiset säännöt ihan hyvät. Tuo mönkijöiden ajaminen avoimissa toki ihmetyttää.
Kilvettömiin jos sais tunnisteet laittaa eteen ja taakse niin helpottas kuvaamista.
Muutama vuosi sitten KRM ajoi kovia tuloksia pikkupyöräisissä. Sääntöjä muutettiin, koska pienemmilläkin renkailla pärjää. Nyt Temmitiimi on ajanut hienosti pienipyöräisissä. Sääntöjä haluttaisiin taas muuttaa samasta syystä. En ymmärrä miksi tiimejä halutaan rangaista siitä, että tekevät asiansa muita paremmin!
Eli ei pitäisi katsoa luokkajakoa nykyisten saavutusten perusteella vaan kaluston erilaisuuden perusteella. 33" ja 37" renkaillakin on jo kohtalaisen iso ero suoritukseen. Puhumattakaan isommasta erosta. Ei kai PLS Racingkaan huvikseen laittanut isoja pyöriä ja porttaaleja - kai niillä kuviteltiin jotain etua saatavan. Jos tuloksia katsotaan ja tehdään luokkajako sen perusteella, niin Suzukeille pitäisi olla oma luokka. :rolleyes:
Sinällään ymmärrän toiveet, että maksimirengaskoko (etenkin) pienimmässä luokassa otettaisiin rekisteriotteesta. Tämä varmasti tasapuolistaisi tilannetta. Leimamuutoksissa on kuitenkin isoja eroja konttorin ja muutosvuoden perusteella, joten ei sekään ihan selkeää olisi. Erilaisia kilpiautoja on kyllä suht rajallinen määrä, joten voisihan sitä harkita määrittelevänsä merkki- tai jopa mallikohtaiset maksimirengaskoot. Esim. tyyliin Suzukit 31", Daihatsut & Internationalit 32", kaikki muut 33" paitsi ns. full-size jenkit 34".
Mitä tulee kuninkuusluokkaan... Isopyöräiset oli kuninkuusluokka, kun avointa ei ollut. Tehdään siitä avoimesta nyt oikeasti kuninkuusluokka, koska siinä on siihen ainekset. On vähän kummallista ajatella isopyöräisiä ainakaan sääntöjen perusteella kuninkuusluokkana. Muutetaan se isopyöräisten maksimirengaskoko niin, että rajuimmat laitteet menee kaikki avoimeen eli 37" ja porttaaleilla -2". Tällä hetkellä siellä isopyöräisissä suurin osa kuitenkin jää tuon rajan alle.
On ehdoteltu myös, että tasapuolisuuden nimissä avoimessa ei saisi ajaa siirtymiä kilpiautolla. Järjestäjät ovat välillä jopa pyytäneet, että voisiko katsastetulla autolla ajaa siirtymät avoimessa luokassa, koska parkkitilaa on joillain alueilla niukalti. Ongelma kasvaa koko ajan kilvettömien lisääntyessä avoimessa. En koe että ajamalla siirtämisestä olisi ainakaan merkittävää etua muutoin kuin alueiden ollessa todella lähekkäin. Tässä kohtaa voisi tuon pienoisen edun siis antaa niille jotka ovat kilpiautolla liikenteessä ja ovat sen takia luultavasti joutuneet joitain rakenteellisia kompromisseja tekemään.
Luokkajako ei tietenkään koskaan ole kaikille hyvä. Pitäisikö luokkajako sitten poistaa kokonaan? En kannata, koska saattaa nostaa osallistumiskynnystä. Toki yhdessä luokassa voisi ajaa kompensoimalla kalustoeroja mäkihypyn tuulikertoimien tyyliin? Tämä on varmasti liian villi idea monelle, mutta ei se mahdotonta olisi kompensoida pistemäärää rengaskoon, akselityypin, auton pituuden, auton painon, henkilömäärän yms. mitattavien suureiden perusteella. :eek:
Mitä tulee punakilvillä ajamiseen. Se olisi varmasti hienoa meille harrastajille. Pitäisi kuitenkin miettiä myös sitä miltä meidän touhu näyttää muiden silmiin. Tieliikenteeseen ei pitäisi mennä autoilla jotka eivät ole tieliikenteeseen soveltuvassa kunnossa. Osa autoista saattaa olla jo lähtökohtaisesti sellaisia, että tielle ei pitäisi mennä. Kisan tiimellyksessä lätäköissä ja kivikoissa saattaa kenen tahansa auto kärsiä ja muuttua vähemmän tieliikennekelpoiseksi. Mitä jos kohdalle sattuu tieliikenneonnettomuus, virkaintoinen virkamies tai kansalaisaktiivinen kansalainen? Pessimisti näkee tässä kauhukuvia, että koko laji tulee kärsimään, jos joku ottaa meidät hampaisiinsa.
Mönkijät avoimessa - pitäisikö sallia. Perusteluna ei oikein voi pitää sitä, että onko niitä siellä paljon tai vähän. Perusteluna ei oikein voi pitää sitäkään, että onko niistä haittaa. Ainoat sääntöihin vaikuttavat perustelut pitäisi olla ne, että onko jotain tarvetta olla avoimessa tai onko jotain teknistä perustetta miksi ei saisi olla. Mönkijäluokassa on muutamia sääntökohtia, joihin kaikki mönkijät ei välttämättä sovi, joten sen puoleen voisi olla tarvetta. Toisaalta mönkijä on kooltaan ja ominaisuuksiltaan kovin erilainen autoihin nähden. Meidän tiimi ajoi avoimessa yhden kisan mönkijöillä, joten meille se olisi tavallaan etu että voisi ajaa samaan pottiin sarjapisteitä erilaisilla kulkimilla. Ollaan kyllä silti sitä mieltä, että mönkijät ja autot eivät kuulu samaan luokkaan koska eivät ole riittävän tasavertaisia. Tuloksista tämäkään ei näy, mutta edelleenkään se ei ole se paikka josta kalustoeroa pitäisi peilata.
Matilla hyvä tasapuolistava ehdotus, että avoimessa saisi kilvettömiin laittaa jonkin tunnistetiedon eteen ja taakse. Voisi varmaan kirjata sääntöihin.
Lippusiima ja rasti ei ole välttämättä vahingossa samassa puussa :D;):) siinä on joskus kanssakilpailijat ihmetellyt rastin ottoaKommentoijat on myös kisajärjestäjiä, niin voisiko saada selvennyksen näille hymiöllisille kommenteille.
Mitä sillä haetaan, että rasti sijoitetaan samaan puuhun kuin siima? Rastien sijoittelu pitäisi olla sellainen, ettei jää tulkinnanvaraa mistä saa ottaa. Jos tulkinnanvaraa ei ole, niin mitäköhän kanssakilpailijat ihmettelee. Lisäksi kun säännöissä on sanktiona kilpailusta sulkeminen, niin miksi kikkaillaan noin vakavalla asialla ja vedetään joku langanohut tulkinta.
james_III
19.10.2018, 12:58
Kilvettömiin jos sais tunnisteet laittaa eteen ja taakse niin helpottas kuvaamista.
Säännöt ei kiellä puuhastelemasta juuri semmosia kilpiä eteen ja taakse kun itte tykkää, taikka vanhoja rekkareita jostakin. Suotavaa on että edessä ja takana on samanlainen kilpi, muuten joutuu arpomaan kumpi suunta on mielestään tärkeempi kuvien kannalta. Rekisterinumero ilmotetaan ilmottautumisen yhteydessä niinkuin muutkin tiedot. Tiellähän näillä ei ajeta. Myöskään rastia ei saa yhtään kauempaa vaikka olisi mimmonen lakana kilpenä, joten se normaali rekkarin koko lienee se järkevin.
Säännöt sanoo näin:
Autoilla rastilla käynti todennetaan ottamalla kuva autosta niin että kuvassa näkyy käsikosketus autoon sekä rastiin. Lisäksi tulee näkyä kilpailunumero tai rek.nro. Auton etuoven saa avata helpottaakseen rastin ottoa. Muita luukkuja ei saa avata/hyödyntää rastin ottamiseksi.
Nyt ei muuta kuin kilpikaupoille ja siitä eturekkarista sitte semmonen vannepaja mallinnen, eikös joo.
Tälle kannatusta. 37" olisi varmaan ihan sopiva.
Ja jos ei porttaaleita haluta aina avoimeen, niin niille max rengaskoko -2" kaikissa luokissa. Kuten mikaelt myös ehdotteli.
37" rajalle ääni. 35" on ehkä yleisin rengaskoko. Nyt se on pienin, millä joutuu isorenkaisiin. Yleisimmän rengaskoon olisi hyvä olla sallitun rengaskokoalueen keskivaiheilla.
Jokohan nyt toteutetaan se luokka, joka toivottiin jo Lalli-Cuppiin, eli sellainen luokka jossa autossa on pakko olla pinkit pölykapselit?
Nyt ei muuta kuin kilpikaupoille ja siitä eturekkarista sitte semmonen vannepaja mallinnen, eikös joo.
https://www.omakilpi.fi
Säännöt ei kiellä puuhastelemasta juuri semmosia kilpiä eteen ja taakse kun itte tykkää, taikka vanhoja rekkareita jostakin. Myöskään rastia ei saa yhtään kauempaa vaikka olisi mimmonen lakana kilpenä, joten se normaali rekkarin koko lienee se järkevin.
Säännöt sanoo näin:
Nyt ei muuta kuin kilpikaupoille ja siitä eturekkarista sitte semmonen vannepaja mallinnen, eikös joo.
. Joo. Kyllä mun suzukissa on seuraavassa kisassa jotku kilvet. Mikkelin lyhyet narut ja pusikkoihin sijoitetut rastit aiheutti nii vitusti kuvaamisongelmia mitä ei kilvellisillä edes huomaa olevan.
Mun mielestä nykyiset rengaskokojaot on ok. Tuo porttaalit kaikki avoimeen vois olla hyvä. Toki se vie meitä sijoituksissa alaspäin mut mitä sitten..�� ihan harrastusta ja hauskanpitoa tuo homma on muutenkin.. ainakin mulle, en mä muuten ajas 36"lla,suorilla akseleilla ilman lukkoja avoimissa ..toki mikään ei estä laittamasta minunkaan autoon porttaaleita ja 44" renkaita ilman luokkamuutoksia, mut jokainen ajaa varojensa mukaan. Mä oon noillakin patrollin akseleilla ja vanhoilla tsl:llä jokakisassa saanu ainakin pääkivun aikaseksi ja joutavista rahoista pääsee tuollakin eroon.��
Mönkijät pois avoimista ja autoluokista koska niillä liikkuminen maastossa ja rastihaku on autoja helpompaa..
Tärkeintä tässä olisi ettei noita sääntöjä usein muutettaisi, pitäs tiettyä luokkaa varten rakennetulla autolla saada ajaa useampi kausi ilman suuria muutostöitä.
Punakilvet kieltäisin edelleen vedoten turvallisuuteen ja laillisuuteen tieliikenteessä..
Mietitäänpä vaikka tuo mönkkäriauton tapaturma mikkelissä, noinkohan ois vakuutus korvannut jos tuomas ois konttorilta "huijaamalla"(autonäyttelyyn tjs verukkeella) punakilvin ja niiden vakuutuksien varassa ajanut.. ����
Edit: sotkamo kisakalenteriin jo nyt ja päivämäärät pian lukkoon?
En nyt oikein tuota porttaalien siirtoa avoimeen ymmärrä, sanotaan että niistä saa liikaa etua esim isopyöräisissä? Se on vähän sama kuin meikäläinen valittaisi siitä että sutsukit ja hiluksit ei kuulu isopyöräsiin kun ne on niiiiiin paljon keveämpiä kuin meidän porttaalirange eli saavat siitä kohtuutonta etua meidän sikapossuun verrattuna :D Tai että sutsukit joihin on laillisesti vaihdettu tojotan akselit että voidaan käyttää isompia renkaita kuin orkkisakseleilla, eikö tuo taas riko toisia sutsukeja vastaan samassa luokassa? Teknisten muutosten osalta luokkajaon tekeminen ei ole ihan yksioikoinen juttu ja aina joku siinä kärsii.
Eikö noiden kahden luokan (pieni- ja isopyöräiset) ajatus nimenomaan ole se että kilpakalusto on katsastettu muutoksineen ja ovat tieliikennelaillisia? Ja tiimissä voi olla niin monta kaveria kuin on rekisteriotteen mukaan mahdollista, olettaen että kaikille on kunnon penkit ja vyöt. Jokainen tiimi sitten päättää itse minkä vehkeen valitsemaansa luokkaan rakentaa vai ajaako siellä esim vakio Pajerolla niinkuin me Sotkamossa :)
Jos tuota meidän (eli PLS Racingin) kilpuria olisi alettu rakentamaan avoimeen luokkaan olisi se täysin erilainen kikotin, siinä tuskin olisi mitään autoa pohjilla vaan se olisi ns. omavalmiste putkihärpäke.
Avoimen trailerisiirtopakko, jos avoimessa on kalustoa joka on katsastettu ja tieliikennelaillista, miksi sitä pitäisi siirtää trailerilla? Ihan vaan periaatteen vuoksi vaikka samaa pakkoa ei ole muissa luokissa?
En nyt äkkiseltään näe säännöissä sen isompia ongelmia, nuo muutamat epäkohdat mitä kilpailuissa on kalustossa näkynyt voidaan ottaa kiinni tarkemmalla katsastuksella.
Tai jos tehtäis sillai että jaetaan automerkeittäin kilpailu ryhmät:D
Ei tulis kellekkään pahamieli ku suzuki menee jängällä ohi tosta noin vaan ku se joku muu mikä kilpuri o painunu sinne jänkään kahvoja myöten.
slipoveri
20.10.2018, 14:44
Joka merkille oma luokka,samallaiset renkaat,kaikilta dynolaput, kuskeille punnitus ja kunto testi.ja apparit pitäs olla samanavuonna syntyneitä ja pystyä juokseen maratooni.
Vinsit samanmerkkisiä ,saman mittaset köydet ,kaikille termareihin yhtävahvaa kahvia
Ja jos joku vielä tuntis ettei oo tasapuolista ja ei millään pärjää niin sille sitte vielä oma luokka jossa ois hyvät palkinnot.
Alun perin ostettiin volvo kun kilvettömät jäi kisojen ulkopuolelle ja nyt on ajettu isopyöräsissä lähinnä sentakia että on voitu ottaa kaikki halukkaat mukaan koska meillä on 7hengen katulaillinen henkilömaastoauto. Joten lukeminen tämmösistä muutkoksista jotka vaikuttaisivat suoraan meidän tiimin kisaamiseen sylettää pahasti.
Sääntöjä ei saa rueta muutteleen sillä lailla että osa tiimeistä kokee osallistumisensa kisoihin ei toivotuksi. Sääntö muutosten pitää kannustaa nykyisiä tiimejä jatkaan kisaamista ja innostaa uusia mukaan!
Tämä puna kilpi homma tulisiko niitä osallistujia enemmän? Kilpureitten tie kunto/laillisuus on aina kyseen alainen kun on käyty ajaan ensimmäinen ajoalue läpi jarruissa on paskaa jne... jos otamme punakilvet mukaan ehdotan että hydraali ohjauksella varustetulla ajoneuvolla ei saisi ajaa siirtymiä yleisen liikenne turvallisuuden nimissä koska esimerkiksi ohjaus sylinterin letkun rikkoutuessa kuski menettää ajoneuvon ohjattavuuden.
Saisiko originalli luokalla lisää osallistujia lajiin? Itse näkisin tämän hyvänä lisänä sarjoihin
Esim redro meinigillä yks vinssi ja kenties max 31 kummit olisi katu offaajillekkin sopiva sarja sille vakio pajerolle. Mitä mietteitä herättää?
Nyt laitetaan peli poikki
Säännöt ei kiellä puuhastelemasta juuri semmosia kilpiä eteen ja taakse kun itte tykkää, taikka vanhoja rekkareita jostakin. Suotavaa on että edessä ja takana on samanlainen kilpi, muuten joutuu arpomaan kumpi suunta on mielestään tärkeempi kuvien kannalta. Rekisterinumero ilmotetaan ilmottautumisen yhteydessä niinkuin muutkin tiedot. Tiellähän näillä ei ajeta. Myöskään rastia ei saa yhtään kauempaa vaikka olisi mimmonen lakana kilpenä, joten se normaali rekkarin koko lienee se järkevin.
Tuskailtiin yksi turaoffi ilman kilpiä, seuraavaan tehtiin sitte omat. Tarrakaupasta tilattu tunnus joka liimattiin valkoiseksi maalattuun alumiinipeltiin. Tuli liian aidon näköinen niin maalattiin tausta punaiseksi :) (Liian aidon näköinen itsetehty kilpi on väärennös ja laitonta.) Olisihan autolla olemassa myös entinen rekisteritunnus, mutta ei se yhtään sen oikeampi olisi. Ja sääntöjen mukainen kun rekisteritunnus on se mikä ollaan ilmoitettu.
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/turaoffi2018//a157/1/DCIM/101CANON/IMG_2491.JPG
Luokkien jakaminen katsastusperusteella tarkoittaa vain sitä, että kuka saa mitäkin katsastettua ja kuinka paljon ehtii/jaksaa autoa sen jälkeen muuttaa. Tietenkin suurimman osan mielestä se oma laite on silloin laillinen kun on leima paperissa. Eikä siirtokilvillä katsastuksessa kelpaamaton laite muutu tieliikennekelpoiseksi.
Jos avoimessa kelpaa kolmen mönkijän tiimi autoa vastaan, kai silloin voi autotiimi ottaa kaveriksi yhden mönkijän? Voi sitten sijoitella sopivinta laitetta rastille tai olis vinssimiehelle kulkuneuvo. :)
Luokkien jakaminen katsastusperusteella tarkoittaa vain sitä, että kuka saa mitäkin katsastettua ja kuinka paljon ehtii/jaksaa autoa sen jälkeen muuttaa. Tietenkin suurimman osan mielestä se oma laite on silloin laillinen kun on leima paperissa. Eikä siirtokilvillä katsastuksessa kelpaamaton laite muutu tieliikennekelpoiseksi.
No tällä ajatusmaailmalla miksi pieni- ja isopyöräisissä sitten edes olisi katsastuspakko? Jos sillä ei ole mitään merkitystä poistetaan koko sääntö ja mennään puhtaasti pelkällä rengaskoolla, esim max 32", max 37" ja no limit.
Kommentoijat on myös kisajärjestäjiä, niin voisiko saada selvennyksen näille hymiöllisille kommenteille.
Mitä sillä haetaan, että rasti sijoitetaan samaan puuhun kuin siima? Rastien sijoittelu pitäisi olla sellainen, ettei jää tulkinnanvaraa mistä saa ottaa. Jos tulkinnanvaraa ei ole, niin mitäköhän kanssakilpailijat ihmettelee. Lisäksi kun säännöissä on sanktiona kilpailusta sulkeminen, niin miksi kikkaillaan noin vakavalla asialla ja vedetään joku langanohut tulkinta.
Itse olen vahingossa yhden ko. mallisen rastin tehnyt. Kun sain kisan aikana tiedon että tällainen on, totesin että sillä mennään, rasti on kaikille sama. Rikettähän tuossa ei tietääkseni tapahdu, otti sen kummalta puolelta vaan, koska sitähän ei missään eritellä kummalla puolella lippusiimaa saa ajaa(ei tarkoita sitä että saa puskea taimikkoon koska joku kirjoitti että molemmilla puolilla saa ajaa).
Kanssakilpailijat ihmettelee varmaan siksi kun lippusiimoituksen muoto aiheuttaa oletuksen siitä mihin pitäisi ajaa rastin saadakseen, vaikka todellisuudessa on useampia vaihtoehtoja.
Jos rasti ei ole samassa puussa kuin lippusiima niin ei sitä lippusiimaa tietenkään saa manipuloida että rasti vaihtaa puolta, tässä puhutaan nimenomaan siitä tilanteesta kun ovat samassa puussa.
Teknisten muutosten osalta luokkajaon tekeminen ei ole ihan yksioikoinen juttu ja aina joku siinä kärsii.
Eikö noiden kahden luokan (pieni- ja isopyöräiset) ajatus nimenomaan ole se että kilpakalusto on katsastettu muutoksineen ja ovat tieliikennelaillisia? Ja tiimissä voi olla niin monta kaveria kuin on rekisteriotteen mukaan mahdollista, olettaen että kaikille on kunnon penkit ja vyöt. Jokainen tiimi sitten päättää itse minkä vehkeen valitsemaansa luokkaan rakentaa vai ajaako siellä esim vakio Pajerolla niinkuin me Sotkamossa :)
Avoimen trailerisiirtopakko, jos avoimessa on kalustoa joka on katsastettu ja tieliikennelaillista, miksi sitä pitäisi siirtää trailerilla? Ihan vaan periaatteen vuoksi vaikka samaa pakkoa ei ole muissa luokissa?
En nyt äkkiseltään näe säännöissä sen isompia ongelmia, nuo muutamat epäkohdat mitä kilpailuissa on kalustossa näkynyt voidaan ottaa kiinni tarkemmalla katsastuksella.
Kutakuinkin samanlaisia tuumailen. Enemmän se taitaisi karsia kilpailijoita että rajoitetaan esim. kahteen kuin nykytila eli katsotaan otteesta.
Jotain originaaliluokkaa ois helpompi kuvitella jos safarissa pyörisi sinne menevää porukka, Óulussa safarissa ei ollut ketään.
Sehän on tietenkin mahdollista kokeilla original-tyyppista luokkaa kisakohtaisena lisäluokkana.
Luokkien kehityksestä nykycupissa mulle on jäänyt sellainen kuva, että aluksi ol vain iso, ja pienipyöräiset, avoin tuli siihen kylkeen aluksi osassa kisoja mahdollistamaan häksättimien osallistuminen ja siksi sinne varmaan ne kolmella mönkkärillä liikkujatkin on laitettu alunperin että pääsevät ajamaan.
Trailerisiirtoa en lähtisi pakottamaan jos vaan suinkin kilvet löytyy, traileriparkit ei ole helpoimpia mahdollisia järjestää jokapaikkaan.
Hessupossu
27.10.2018, 02:01
Joskus oli aika jolloin jos sinulla oli jonkinsorttinen maastokulkine voit päättellä että olisinkohan parempi ku tuo naapurin Paavo ilman että piti lukea 15 sivua sääntötopikkia soitella kavereille mitenhä se nyt oli ym. Kuten sanoin oli aika jolloin ilmoitettiin ittesä kisaan (siirtymät hoidettiin omalla vastuulla/kuljetuksella) ajettiin kilpaa pidettiin hauskaa juotiin ja hölmoiltiin. Kysysmys kuuluu mihin tämä kaikki katosi? Nyt pitäs tuntea 10000sivune sääntökirja ja ymmärtää viel siit jotaki sen jälkee rakentaa huippuluokan auto miljardin budjetilla. Eikö nyt voitais pitää maastoautokilpailut metsässä ilman siirtymiä ja ylimmääräisiä turhia sääntöjä ja pitää vaan hauskaa. Tottakai säännöt mitä laki vaatii ni niistä otetaan selvää ja tiedotetaan kakille mukana kulkeville. Oma mielipiteeni on siis että entisajan hauskanpidosta on tehty aivan liian vakavaa mööttöriurheilua. Itse en kaipaa pokaaleja mainetta ja kunniaa, ainoastaan hauskanpitoa ja ystäviä.
james_III
28.10.2018, 13:12
Joskus oli aika jolloin jos sinulla oli jonkinsorttinen maastokulkine voit päättellä että olisinkohan parempi ku tuo naapurin Paavo ilman että piti lukea 15 sivua sääntötopikkia soitella kavereille mitenhä se nyt oli ym.
Juu sääntöjen lukeminen on tehty tarkotuksella mahdollisimman vaikeeksi eiku, säännöt löytyy ilmottautumis linkin takaa, joka kisan kohdalla ja ovat siellä ihan ajantasalla aina. Topikkien lukemisen, taikka kolmannenosapuolen muisteluihin nojaaminen aiheuttaa takuuvarmaa pistekatoa, jos ei jopa hylkäystä katsastuksessa.
Täältä:
http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/saannot
Kuten sanoin oli aika jolloin ilmoitettiin ittesä kisaan (siirtymät hoidettiin omalla vastuulla/kuljetuksella) ajettiin kilpaa pidettiin hauskaa juotiin ja hölmoiltiin. Kysysmys kuuluu mihin tämä kaikki katosi?
Sääntöjen puitteissa:
Kisaan ilmotetaan ihan ite, OK
Siirrytään luokan edellyttämällä metodilla, OK
kilpaa saa ajaa, on ikäänkuin kilpailusta kyse, OK
Hauskanpito ei ole kielletty, OK
Hölmöillä saa ihan kisassakin, yleisöalueella jopa vähän suotavaa, OK
Juoppotellaan vasta kun on kisa ajettu ja kisatoimistolla käyty, OK
Jaa-a, olisko tullu ikää lisää?
Nyt pitäs tuntea 10000sivune sääntökirja ja ymmärtää viel siit jotaki sen jälkee rakentaa huippuluokan auto miljardin budjetilla.
Tässä lienee nyt semmonen ongelma, että olet ilmeisesti lukenut jonkun muun lajin sääntöjä. Säännöt kokonaisuudessaan mahtuu kuudelle A4 paperille yhdellepuolen tulostellen. Oletettavasti jos vain yhdessä luokassa ajaa kerrallaan, niin säännoistä tippuu 2 sivua pois. Tommosia miljardin budjetteja ei ole kellään, pääasiallinen budjetti taitaa olla kuitenkin vaan se olemassaoleva toyota/mitsupisi/rover/tjsp4x4laite lastattuna runsaalla määrällä motorsportti ajatuksia.
Eikö nyt voitais pitää maastoautokilpailut metsässä ilman siirtymiä ja ylimmääräisiä turhia sääntöjä ja pitää vaan hauskaa.
Kyllä ilman siirtymiä voidaan ajaa, jos vaan jostain metsänomistaja jolla riittävästi metsää ja puitteet kilpailukeskukselle. Samaan hengenvetoon kun mainitsee, että ilman sääntöjä mennään, niin takuulla omistaja tuplaa alueen laajuuden.
Ylimääräset ja turhat säännöt on karsittu aikaa sitte pois, enemmänkin säännöissä huolehditaan semmosista asioista kuin turvallisuus, kilpailutapa, lajin jatkuvuus yms.
Tottakai säännöt mitä laki vaatii ni niistä otetaan selvää ja tiedotetaan kakille mukana kulkeville. Oma mielipiteeni on siis että entisajan hauskanpidosta on tehty aivan liian vakavaa mööttöriurheilua. Itse en kaipaa pokaaleja mainetta ja kunniaa, ainoastaan hauskanpitoa ja ystäviä.
Pitäsiköhän lukasta säännöt täältä:
http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/saannot ja ilmottautua sitte seuraaviin karkeloihin. Kunhan kaikille autoluokille pakolliset varusteet löytyy, luokka voidaan vaikka katsastuksessa päättää auton soveltuvuuden mukaisesti.
En sitte itse tiedä koska on suunistusta ajettu ilman sääntöjä, vuonna 2006 niitä oli 12 sivua.
Ei varmaan montaa moottoriurheilun lajia löydy lyhyemmillä säännöillä kuin tämä nykyinen suunnistus, tai vaikka ne edelliset 16 sivun säännöt.
Ei ne lyhyet säännöt aina ole pelkästään hyvä asia, jos ajatellaan että kilpailijalla on kysymys ja säännöt kertoo siihen vastauksen. Jos ja kun säännöt on yksinkertaiset, löytyy sieltä todennäköisemmin porsaanreikiä ja sen jälkeen hauskuus loppuu ainakin osalta.
Jos avoimessa kelpaa kolmen mönkijän tiimi autoa vastaan, kai silloin voi autotiimi ottaa kaveriksi yhden mönkijän? Voi sitten sijoitella sopivinta laitetta rastille tai olis vinssimiehelle kulkuneuvo. :)Me ollaan heti mukana. :eek: :D
Vaikka eipä sillä. Rahalla sitä lisämiehitystä voi ostaa, kun ilmoittaa heidät omana tiiminä. Sen jälkeen voi sitten ihan vapaasti lähteä keräämään pisteitä vaan yhden tiimin pussiin. :rolleyes:
Hyvää työtä teette kun saadaan harrastaa. Ensi vuoden kalenteria odotellen.....
Koskas uudet säännöt tulee?
Ja tietoa kilpailukalenterista?
maasTOIJOTA
20.12.2018, 14:12
Jos kauden ensimmäinen kisa-ajankohta olisi päätetty niin sen julkaisu auttaisi suunittelemaan työ yms. ajankäytön. Kiitos
LappiRacing4x4
20.12.2018, 17:28
Millonkas 2019 kilpailukalenteri mahtais tulla julki?
-villeN-
22.01.2019, 20:47
Tuleva kausi mielessä ja lueskelin sen pohjalta sääntöjä, mites nyt olikaan cup pisteiden tilanne jos tiimin auto vaihtuu kesken kauden? Eli tilanne siis se että ensimmäiseen kisaan tuskin kerkeää tuo suunniteltu auto valmiiksi mutta jos sen kävisi toisella autolla samalla porukalla ja samassa luokassa ajamassa?? Eli säilyykö saadut pisteet tiimillä vaikka auto vaihtuisi? Näin taisi ainakin ennen olla?
james_III
22.01.2019, 21:53
Tuleva kausi mielessä ja lueskelin sen pohjalta sääntöjä, mites nyt olikaan cup pisteiden tilanne jos tiimin auto vaihtuu kesken kauden? Eli tilanne siis se että ensimmäiseen kisaan tuskin kerkeää tuo suunniteltu auto valmiiksi mutta jos sen kävisi toisella autolla samalla porukalla ja samassa luokassa ajamassa?? Eli säilyykö saadut pisteet tiimillä vaikka auto vaihtuisi? Näin taisi ainakin ennen olla?
Tässä on semmonen kirjottamaton linjaveto, että kaluston vaihto on sallittua kesken kauden, toki järjestäjiltä pitää asiasta kysyä ja he hyväksyvät taikka hylkäävät.
Kyse siis enemmänkin siitä onko kaluston vaihto reilua peliä, jos ajoneuvoluokka on sama mihin vaihdetaan, ongelmaa ei pitäisi olla, auton vaihto autoon. Esimerkiksi SBS mönkijän vaihto autoon taas ei mahdu tähän ajatukseen.
Laitetaanpa tännekin linkki sääntöihin: http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/saannot
Taisipa vannepajakin ajaa viimekaudella avoimessa, välillä mönkijöillä ja joskus autolla. Eli eipä taida olla kalustolla väliä, kunhan kuski pysyy samana.