View Full Version : Toyota 2L/2L-T:n kytkin/vauhtipyörä
Hiace 4WD
13.10.2018, 22:16
Tulevana talvena olisi tarkoitus työntää LH56:seen Hiaceen(-89) 2L-T:n moottori ja yritän valmistella hommaa. Löytyy 2L-T:n kone joka on ollut automaatin edessä eli vauhtipyörä ja kytkin on hankintalistalla. Täällä on porukkaa joka on jumpannut noiden kytkimien kanssa joten toivoisin saavani muutaman neuvon kun joillain ei ole väärien osien takia kytkin enää irroittanut. Ei ole tarkoitus virittää konetta tappiin saakka vaan niin että olisi toimiva ja mukavempi ajella joten en tarvii sintteriä enkä mitään HiPo-kytkintä. Joten:
1. Onko 2L:n ja 2L-T:n vauhtipyörissä jotain eroja ja mistä ne erottaa? Mulla on olemassa yksi vauhtipyörä joka käy kampiakseliin mutta onko esim. halkaisijassa eroja?
2. Mikä kytkin käy sitten auton originaaliin laatikkoon niin että se toimii? Onko niin että 2L:ssä on 225mm kytkin ja 2L-T:ssä 236mm?
Olisin kiitollinen jos näihin saisi apuja ettei tarttis yhdistää moottoria ja laatikkoa moneen kertaan.
KunnanMies
17.10.2018, 18:02
Käsittääkseni tuo 225mm kytkin on ennen N:90vm LJ70 cruserissa ja hiluksissa
riippumatta onko turbo vai ei.
Vauhtipyörässä on eroa 225/236 kytkimissä mutta pitäisi sopia laatikkoon molemmat.
mittaat vauhtipyörästä minkäkokoinen levy siihen sopii.
Mulla on hyllyssä -88 2L-koneen hiottu vauhtipyörä, jos siitä iloa on, ilmanen ei oo kun se on aikoinaan hiottu rahalla...
Hiace 4WD
17.10.2018, 20:46
Jos nyt puhutaan -95 -> Hiacesta niin ainakin Motonet myy kuvaston mukaan turbolliseen ja turbottomaan autoon eri kytkintä joten villinä veikkauksena turbollisessa on tuo 236mm kytkin. Mulla on yksi irrallinen vauhtipyörä jossa se koholla oleva kohta on halkaisijaltaan jotain n.233mm joten siten se on varmaankin tuolle pienemmälle kytkimelle tarkoitettu vauhtipyörä.
Samppa79
19.10.2018, 20:23
Omasta kokemuksesta: -86 lj70 2lt koneella, pikkukytkin, joka käy paikalleen suoraan -90 4runneriin 2lt2 koneeseen. Vaati pitemmän iskun työsylinteriin. -86 LJ:n kytkin menee myös -90 rj70,muuten meni suoraan 22r koneeseen.
Käviskö siihen suoraan vanhasta kokoonpanosta rojut, jos uusi kone on tuo 2lt?
Hiace 4WD
20.10.2018, 22:08
En ole auton omaa 2L konetta vielä purkanut, mutta eikö joissain koneissa vauhtipyörä kiinni kampiakselissa 6:lla pultilla? Tossa 2L-T:ssähän vauhtipyörä on kiinni 8:lla pultilla.
Mistä tötteröstä löytyisi pitempi iskuisen työsylinterin? Kyllä se varmaan onnistuu myös tekemällä sylinteriin pitemmän tapin.
Sori tyhmät kysymykset, mutta olen touhunnut viimeiset 25vuotta pelkästään 70-luvun Datsunien kanssa joten merkin vaihto on tuonut mukanaan lisää haasteita.
Samppa79
21.10.2018, 11:57
2L:
https://www.tori.fi/pohjois-karjala/Vauhtipyora_Toyota_2L_moottori_50611336.htm
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_L_-moottorit
Voisin edelleen kuvitella että saattaisi käydä suoraan vanhasta koneesta.
Samppa79
21.10.2018, 12:02
Niin ja sitä haarukan liikkeen pituutta pystyy säätämään kytkikopan pallopäistä vastepulttia jatkamalla/lyhentämällä. Onnistuu myös paikallaan sopivilla avaimilla neliskanttisen kumin välistä.
Hiace 4WD
24.10.2018, 20:39
Kiitoksia tiedoista! Itseasiassa tuli puolivahingossa 95 -> Hiacen vauhtipyöriä 2kpl, toinen pienelle ja toinen isolle kytkimelle. Ainakin noissa vauhtipyörissä on se erona että ison kytkimen vauhtipyörä on 6mm paksumpi ja siten myös painavempi. Molemmat käyvät kampiakseliin joten sinä ei ole mitään ongelmaa. Nyt on vaihtoehtoja mistä valita..