Kirjaudu sisään

View Full Version : Grand Vitara -04


Nerd-O
26.09.2018, 07:22
En ainakaan pikaisella haulla löytänyt, että joku olisi Grand Vitaraa rakennellut. Kovin kummoista tuosta ei nyt pitäisi rakennella, mut jotain kuitenkin. Viimeksi duunailtu Terracania niin tehdään nyt tälläinen rakentelu topikki tästäkin.

Mut tuollainen kikotin sitä tuli ostettua ja nyt vähän rakennellaan sitä. Tuossa aikaisemmin oli tuo Grand Vitaran XL-7, mutta sen kanssa rakentelu vähän tyssää kun ei siihen saa oikein mitään. Kaikissa palikoissa lukee aina erikseen, että ei xl-7. Lisäksi se xl-7 bensa pata söi bensaa oikein huolella. Kaupungissa meni mukavat 20-litraa.. Nyt on tilalla perus Grand Vitara, vuotta tuoreempana ja facelift mallina, sekä diesel padalla. Joka on muuten huomattavasti järkevämpi motti keulalle. Vaikka tuossa bensa pelissä piti olla n.180hv niin kyllä tuo diesel liikkuu huomattavasti paremmin vaikka siinä ei pitäisi olla kuin 110hv. Xl-7 oli muutoinkin melkoinen pettymys. Todella paljon ongelmia vaikka oli 200tkm ajettu ja se oli aivan mätä. Tämä uudempi peli on 300tkm ajettu, eikä ole mätä. Pitää vielä syksyn aikana tuo pohja massaa niin ei mätäne.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=215740
Tämän näköinen se oli ostettaessa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=215741
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=215742
Liikkeen pihalla siihen vaihdettiin xl-7:sta rengassarja ja siihen tuli tälläiset renkulat. Ei nyt kovin kummoiset. Alkuperäinen otteen rengaskoko 235/60-16 ja uusi on 235/60-18. Syystä tai toisesta alunperin tuossa oli alla 205/65-16 renkaat.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=215743
Otteeseen oli tullut leimalla merkintä puskurin terävistä reunoista, joka johtui tuosta lisävalotelineestä mikä on rekkarin takana. Siihen piti jotain laittaa, joten haettiin halvimmat mahdolliset hyvät lisävalot biltemasta ja pultattiin ne paikalleen. Lisäksi saksasta tuli nippu varaosia, kuten uudet ajovalot. Maksoivat huikeat 43e/kpl. Ei ollut järkeä fixailla vanhoja kulahtaneita. On kyllä mielenkiintoista kun auto on varustettu huoltokirjalla mihin korjaamot on huollot merkannut. Mutta sisäilman suodatin oli ainakin sen näköinen ettei sitä ole kyllä vuosiin vaihdettu. Tuo kävi myös jakopään vaihdossa. Mielenkiintoinen huolto kun antoivat kuitin missä on hinta, mutta ei mitään muuta tietoa. Käsin kirjasivat kuittiin jakopään, vesipumpun ja moniurahihnan vaihdon. Mutta ei tietenkään mitään kilometrimääriä. Eikä huoltokirjaan merkattu kilometrimääriä. Tein sitten itse tarran missä oli päiväys, kilometrimäärä ja mitä siihen on huolto tehty. Tarra jakopään suojaan kiinni ja huoltokirjaan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=215748
Onnistuneesti tällä rampilla tehty useita huoltoja :D Tässä tapauksessa projektina vaihtaa jakolaatikon etukardaanin tiiviste joka vuotaa. Oli muuten hieno merkintä keväältä 2018 etuperän, takaperän, jakolaatikon ja vaihteiston öljyjen vaihdosta. Mutta jälleen kerran veikkaan huollon laskuttaneen duunit mitä se ei ole tehnyt. Koska jakolaatikosta tuli harmaata palaneen hajuista öljyä pihalle. Oli kyllä niin löysää litkua, että en tiedä mitä öljyä ovat käyttäneet. Huolto oli merkannut 75w-80 öljyä käyttäneen, mut ei tuo ollut kyllä ihan niin jäykkää. Saksasta tilattu tiiviste ei käynyt tuonne, joten piti uusi tiiviste tilaa suikalta. Sekin tilaus oli melkoinen haaste. Suikan kuvat varaosista on kyllä melko onneton esitys. Ei niistä saanut oikein selvää onko kuvat jakolaatikosta, vaihteistosta vai peristä. Koko jakolaatikkoa ei edes löytynyt kuvista. Joten mennään nykyisen tiivisteen koodilla, mitä Suzuki ei edes tunnista. Tiivisteessä lukee BE3775G. Onneksi on google. Venäjältä löytyy Suzukin varaosanumero 29283-66J30 ja siihen mitat 40x54x10, mikä on oikean kokoinen. Tämä varaosanumero antoi kuulemma Isuzun alkuperäisen varaosan. Mutta kun tuo tiiviste saapui niin se oli kyllä ihan Suikan alkuperäinen varaosa, missä oli vielä tuo koodi. Tuossa välissä muuten piti laittaa auto takaisin nippuun kun ei ollut tiivistettä varastossa. Uusilla öljyillä ei muuten öljy vuoda ulos. Pitää varmaan vaihtaa ne kaikkien perien ja lootien öljyt. Huolto ei kuitenkaan ole niitä vaihtanut vaikka on merkannut.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=215746
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=215744
Piti vähän käydä kokeileen kuis se alusta joustaa. Keulan osalta ei kyllä oikein jousta. Perässäkin sisäänjoustoa näyttäisi löytyvän, mutta ei kauheasti ulosjoustoa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=215749
Alkuperäinen vararenkaan kotelo on aika karmeen näköinen ja lisäksi se oli halki. Kiinan pojat kuskasi tuollaisen uuden suojan. Kustannus kotiin tuotuna 12e.

https://cdn.maxxiscentral.com/tyreimages/tyre-image-MT-764_l.png
Uutta rengastusta laitoin myös tilaukseen. Pitäisi tällä viikolla ehkä saapua kun toimitusajaksi luvattiin 3-4pv. Tulee tälläiset Maxxis MT-764 Bighorn renkaat virosta. En tiedä kuinka hyvät on. Kierros renkaita oli 400e, melko edukas kun nuo insa-turbon pinnatut renkaat oli kalliimmat. Terracanissa oli AT renkaat, mitkä toimi ihan ok kaikkialla muualla paitsi maastossa. Ja kun sinne maastoon meni niin voi sitä vitutuksen määrää kun ne AT renkaat ei toimi siellä yhtään. Joten vaikka nuo mutarenkaat on todennäköisesti paskempi esitys maantiellä missä suurinosa ajosta tapahtuu niin ne ainakin toimii maastossa jos sinne eksyy. Eikä vituta. Rengas kooksi tulee 225/75-16. Nykyiset kesänakit on siis kokoa 235/60-18 ja ne on muuten aivan karmea esitys. Hakee joka hemmetin uran. Talvirenkaat on samaa kokoa kuin nuo tulevat mutiaiset ja niillä ei ole ura ongelmaa. Joten siksi päädyttiin tuohon kokoon. Lisäksi sinne ei oikein mahdu pyörimään tuon isompaa rengasta ilman modailuja.

Korotussarjan osalta en ole vielä onnistunut päättämään otanko 2" korotussarjan missä palikat tulee jousien päälle. Silloin käytettäisi nykyistä jousta. Etuna olisi, että sinne menisi alkuperäiset jouset ja iskarit. Tarjontaa riittäisi. Vai otanko 3" korotussarjan. Missä tulisi uudet iskarit, uudet jouset, jarruletkuja ja etuperän pudotus kilkkeet. Etuna olisi uusi alusta ja releet 3" korotusta. Toinen setti maksaa n.200e ja toinen n.600e.. Alan kyllä kallistua enemmän tuohon 3" settiin. Ihan vaan siksi että myöhemmin ei vituta kun ei ole tarpeeksi maavaraa. Pitää varmaan mennä puistoon imemään huolella, jotta saisi tuon 600e hilloa.. Alkaa budjetti paukkua ja pahasti.

Keulaan saisi muuten vielä alkuperäisen puskurin sisään vinssilavettia. Se maksoi joku n.150e kotiin toimitettuna. Ei paha. Briteistä saa ylipäätään aika edukkaasti kaikenlaista rakentelu palikkaa tuohon. Ainut, että keväällä toteutuva brexit sitten poistaa sen edullisuuden.

Moottorin alle pitäisi myös joku panssari keksiä. Siellä ei ole nimittäin mitään tällä hetkellä. Ois pitänyt rykiä se xl-7:sta irti, koska siinä oli kunnon moottorin panssari. Muutoinkin aika pätevä tuohon on toteuttaa koko pohjan panssari. Siinä on kaikki kilkkeet runkoaisojen sisäpuolella, eikä tule yli sieltä. Siihen vaan suora levy niin kaikki on suojassa.

kivinen
26.09.2018, 07:40
Pitää varmaan mennä puistoon imemään huolella, jotta saisi tuon 600e hilloa..

Suzukin rakentamista sateenkaaren väreissä?

Nerd-O
26.09.2018, 08:10
Suzukin rakentamista sateenkaaren väreissä?

Sellaista tämä meno nykyään on. Suvaitsevaisuuden nimissä joutuu tekeen kaikenmoista ;)

Nerd-O
26.09.2018, 13:02
Koska en omaa nahkavisaa niin vingutin normi visaa. Tilasin 3" korotussetin. Jaksanut enää arpoa. Tälläinen setti sieltä tulee.

https://www.jimnybits.com/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/g/r/grand_vitara_3_black_raptor_lift_kit_resize.jpg

kenppi
26.09.2018, 18:35
Laitahan kokemuksia tuosta alustasta kunhan saat alle ja kunnolla koeajettua sen. Ei ole kyllä näihin liikaa valmiita osia tarjolla, ainakaan kohtuulliseen hintaan.

Ei kannata sitten säikähtää sitä moottorin vikavaloa mikä noissa dieseleissä aina välillä muistuttelee olemassa olollaan :D

Nerd-O
27.09.2018, 07:02
Ei nuo suikan palikat kyllä mun mielestä kalliita ole. Land-Cruiseriin 2" korotussetti maksoi muistaakseni 1500-1800€. Siinä tuli jouset, iskarit ja uudet puslat niihin lehtiin. Joten tuo 600€ maksava 3" setti ei todellakaan ole paha. Siinähän tulee kaikki mukaan. Tuossa setissä joutuu etuperää hieman pudottamaan, jotta vetareiden kulmat ei mene persiilleen. Taakse tulee myös jarruletkua. Taka-akselille automaatti lukko kustansi luokkaa 2-300e. Ei todellakaan paha. Se alkuperäiseen puskuriin sisääntuleva vinssilavetti luokkaa 100e.. Tuohon saa kyllä ihan mitä palikkaa vaan ja ei ne nyt kauhean kalliilta ainakaan näin alkuun tunnu. Toista se oli Hyundain Terracanin kanssa. Siihen et löydä mitään palikkaa. Tosin se oli halpa korottaa. 2" korotusjouset maksoi sen n.150e. Riitti, että ne laittoi perään. Iskarit ois varmaan ollut kanssa jeez päivittää siihen, mut menin alkuperäisillä iskareilla. Toimi ihan ok. Mut käytännössä siinä oli se mitä siihen sai.. Toki suikkaan ois saanut 200e:lla sen 2" korottavan palikka setin. Siinä ois vaan tullut palikat jousien päälle millä se nousee. Itselle jäi vähän epäselväksi tuleeko siinä myös palikat iskareiden päähän, millä nekin putoaa 2" alaspäin jousien mukana. Briteissä varsinkin on kohtuu hyvin palikkaa tuohon. Ainut että keväällä et paljon tilaa briteistä mitään.

Mulla muuten on tuossa vikavalot päällä. Vähän ihmettelin kun autoliike oli saanut leiman siihen nuo vikavalot päällä. Eikä niistä ollut edes otteessa mitään mainintaa. Vikoina on P0400 exhaust gas recirculation flow, P0403 exhaust gas recirculation flow excessive detected, P0487 exhaust gas recirculation throtle position control circuit ja P1352, mikä on ilmeisesti joku yleispätevä herja usealle herjalle?

Yksi noista herjoista oli egr, joka ilmeisesti aiheuttaa myös tuon toisen herjan. Yksi herja taisi liittyä pimeänä olevaan hehkuun. Tais olla sylinterissä 2. En tie mikä noista on sylinteri 2. Mut ihan ok se käynnistyy. Mulla on jo ostettuna sinne uusi hehku. Tutkitaan asiaa kun kylmät saapuu ja pitää hehkuttaa. En tie onko tuosta muutoinkin hehkun merkkivalo paukahtanut kun siellä ei missään välissä pala hehkun valoa? Toisaalta se on psa kone. Se ei hehkuta kuin vasta jossain 0:ssa asteessa. Ainakin aikaisemmat citikat teki niin. Ne on muutoinkin melkoiset pikahehkut, koska citikoissa se valo paloi ihan hetken vaikka oli kunnolla pakkasta. Ja aina ne hörähti hyvin käyntiin.

Jukeman
27.09.2018, 18:06
Tää topikki menee seurantaan.
Tuo korotus varsinkin kiinnostaa "sattuneesta syystä" :D

-MaTTi-
27.09.2018, 21:08
Vähän ihmettelin kun autoliike oli saanut leiman siihen nuo vikavalot päällä. Eikä niistä ollut edes otteessa mitään mainintaa.
Dieselissä saa palaa jos käyttöönotto ennen 1.1.2007.

pee
27.09.2018, 21:17
Dieselissä saa palaa jos käyttöönotto ennen 1.1.2007.


EGR stä vai mistä vaan syystä 👍🏿?

TimoV
27.09.2018, 21:33
Nuo EGR-herjat voi johtua ilmavuodosta tai jopa ilmamassamittaristakin. Tsekkaa ekana imu- ja ahtoputket MAFfin jälkeen imusarjalle. Oma 200cdi Mese herjasi EGRrää mutta se toimi normaalisti. Imupuolella ennen turboa oli pieni vuoto.

Puskeeko mustaa?
Kakkospytty on toinen jakopäästä päin katsottuna. Kannattaa kyllä vaihtaa kaikki hehkut kerralla.

Nerd-O
28.09.2018, 07:08
Nuo EGR-herjat voi johtua ilmavuodosta tai jopa ilmamassamittaristakin. Tsekkaa ekana imu- ja ahtoputket MAFfin jälkeen imusarjalle. Oma 200cdi Mese herjasi EGRrää mutta se toimi normaalisti. Imupuolella ennen turboa oli pieni vuoto.

Puskeeko mustaa?
Kakkospytty on toinen jakopäästä päin katsottuna. Kannattaa kyllä vaihtaa kaikki hehkut kerralla. Ei sieltä mustaa mielestäni tule. Mun mielestä ihan normaalia dieselin pölläytystä kun polkee. Ei mikään paha, eikä mielestäni epänormaalia. Samanlailla ne citikat puski samalla moottorilla. Noi putket voisin kyllä katsoa. Koska välillä tuntuu, että jostain puskee painetta hieman pihalle. Turbo ainakin viheltää ihan hienosti. En tie saako tuon egr:n tuossa mallissa itse tulppailla? Laittais jonkun peltilätkän alle vaan mikä estää koko kierron. Tai vaihtoehtoisesti blokkaisi sen alipaineletkun ilman kulkemisen mikä menee sen päälle. Turhanpäiväinen kapistus. Tuossahan oli imuilman putki irti kun ostin. Mikä aiheutti ostettaessa nykimistä, mikä oli osa syy siihen kun tuon sai kohtuu edukkaasti. Laittoi sen putken kunnolla kiinni niin alkoi toimia ok. En tie miten se on ylipäätään irronnut? Joku varmaan huonosti kiinnittänyt sen. Koska minä ainakin kiristin huolella sitä klemmaria siitä ja ainakin se on paikallaan pysynyt.

Tuon yhden hehkun nyt voisin katsella. Tilasin siihen vain yhden hehkun. Toki ei se nyt suuri vaiva niitä kaikkia olis vaihtaa. Pitäs varmaan saksaan tehdä uusi tilaus. Ne hehkut on melkein tuplaten kalliimpia suomessa kuin saksassa. Säästää 40e kun tilaa ulkomailta jos tilaisi siis 4kpl. Mut pitää nyt vähän katsella mitä muita osia tilaisi niin ei tule postikuluja.

Tuohon V6 moottoriin verrattuna tuossa dieselissä on huomattavasti helpompi tehdä kaikenlaisia remppoja. Paljon enemmän tilaa ympärillä. Pelkän öljynsuodattimen irroitus oli siitä V6 koneesta melko haastava. Sen näki kyllä missä se on, mutta kun ei kädet mahdu oikein mistään sinne ja mikään työkalu ei oikein mahtunut. Hommaa helpotti vielä kun se suodatin oli huolella kiristetty. Lopulta se antautui kun vetäsin ruuvarin sen läpi ja käänsin sillä sen suodattimen auki. Tässä dieselissä ei ollut sitä ongelmaa. Itseasiassa tuo öljynsuodatin oli aika löysällä. Tarvi vaan hipasta koko suodatinta niin se lähti pyörimään pois.

Mut eilen vähän rakenneltiin kun postimies Pate oli kuskannut kamaa. Yllätyin kun virolaisten renkaiden toimitukseen kuului kotiin kuskaaminen. Yleensä ne on pitänyt postista hakea. Nyt on kierros Maxxis MT-764 Bighorn renkaita laitettu alle. Kokona 225/75-16. On muuten huomattavasti parempi ajella tuo noilla renkailla kuin noilla 235/60-18 katuslikseillä. Niillä katurenkailla tuo haki aivan jatkuvasti ja löysi kaikki urat tiestä. Noilla uusilla gummeilla ei uria löydy ollenkaan ja menee koko ajan suoraan. Hieman rengasääni lisääntyi, mutta ei kyllä edelleenkään mikään paha. Itseasiassa tämä diesel peli on hiljaisempi kuin xl-7 oli. Nuo renkaat painaa muuten aivan helvetisti. Sen postin lapun mukaan ne painaa 70kg. Olihan siinä ihan mukavaa jumppaa niitä heittää auton kyytiin. Onneksi en ottanut yhtään leveempiä renkaita kun nuo mahtui juuri ja juuri auton sisään pinona.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=215819

Eikä sinne kyllä ihan kauheasti isompi rengas voi mahtua kun ottaa kiinni muuten. Edessä se itseasiassa ottaa hieman kiinni sisälokariin. Se olisi helposti muokattavissa kun vähän lämmittää sitä lokaria ja painaa pikkusen sisäänpäin. Mutta kun tuohon on se korotussarja tulossa niin ei sille ole mitään tarvetta. Se nousee sen verran ylös, ettei ota kiinni mihinkään. Mistä päästään siihen, että voisi laittaa vielä isompaa rengasta, mutta sisään joustossa se sitten ottaisi kiinni.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=215820

Nerd-O
28.09.2018, 07:21
Vikoina on P0400 exhaust gas recirculation flow, P0403 exhaust gas recirculation flow excessive detected, P0487 exhaust gas recirculation throtle position control circuit ja P1352
Piti muuten nämäkin googlaa uudelleen kun en nyt ihan tarkkaan muista mitä ne tarkoitti.

P0400 Exhaust Gas Recirculation Flow Malfunction:
Exhaust Gas Recirculation (EGR) system is a part of the vehicle emission control. It directs a portion of exhaust gases back into the engine intake to lower the combustion temperature, read more below. The code P0400 is set when the EGR system flow is less than expected. Usually this happens when carbon deposits (soot) clog up the EGR system passages and tubes.

P0403 Exhaust Gas Recirculation Circuit Malfunction:
P0403 is an OBD-II generic code that indicates that the engine control module (ECM) has detected the engine exhaust gas recirculation (EGR) circuit has malfunctioned. The ECM detected a short or open circuit in the EGR vacuum control solenoid or wiring to the solenoid.

P0487 code definition:
The P0487 code indicates that there has been a malfunction in the exhaust gas recirculation (EGR) system. This code may also be present in conjunction with P0409.

Suzuki Vitara P1352 Code Meaning:
OBD-II Diagnostic Powertrain (P) Trouble Code For Engine
Fuel And Air Metering
Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A Circuit Intermittent
Cylinder 1 Injector Circuit Low
Glow Plug/Heater Circuit 'A' Malfunction

Tuo viimeisin herja on vähän nihkeä kun syy voi olla ilmeisesti hehku tai tuo kaasupolkimenasennontunnistin. Ilmeisesti. Mut nuo kolme ekaa liittyy kaikki egr ongelmaan. Jos käy ohjelmoimassa koko egr:n mäkeen niin veikkaan noiden kolmen herjan poistuvan. Mut en tie oikein mitä tuolle viimeiselle sit tekee..

-MaTTi-
28.09.2018, 07:38
EGR stä vai mistä vaan syystä 👍🏿?
Eipä sitä syytä selvitetä kuin vasta käytt.otto 1.9.2016->, eli ihan mistä vaan syystä.

kenppi
28.09.2018, 17:25
Tuo viimenen vikakoodi voi olla sen imuilmaputken takia tullut. Jos vielä tulee kaasupolkimen potikasta herjaa niin siihen on saatavilla sellainen johdon pätkä jossa on joku vastus tai häiriönpoistaja välissä. Noissa on ilmeisesti ollu vähän vikana että se herjaa sitä vaikkei oikeaa vikaa olekaan.

Egr-venttiilin saanee ohjelmallisesti poistettua käytöstä ja tulppaa sen sitten.

Nerd-O
30.09.2018, 09:54
Mitenhän noi vetokoukun sähköt pitäisi toimia? Virtaa ei tule yhteenkään piuhaan. Maatakin on pikkusen vaikea löytää. Otin tuon takavalon irti missä on peruutusvalo. En tie mitä helvettiä ne japsissa on keksinyt kun kaikkiin liittimiin tuli siellä valolla virtaa ja maata taas vaihdeltiin sen perusteella mikä valo palaa. Tuollainen maa ohjattu valo on kyllä keksintö helvetistä. Pikkusen perseestä. No koukulle maa on otettu suoraan rungosta tuon valon takaa. Maan sai lopulta mitattua ja se on ok. Mut yhteenkään liittimeen ei silti tule sähköä. Jossain on varmaan joku ohjain boksi? Tai kasa sulakkeita tuohon koukkuun liittyen. Hieno vielä kun alkuperäinen pistoke oli 7 napainen, mut johtosarja on 13 napaiseen. Väritkin on sitä luokkaa, ettei ne täsmää mihinkään ohjeeseen mitä netistä löytää.

Nerd-O
30.09.2018, 12:50
Joku edellinen omistaja oli irroittanut valoilta nuo sähkön ottajat. Vähän tosiaan ihmettelin kun mitään virtaa ei tule. No ei varmaan tule kun johdot ei johtanut mihinkään. Liittimet oli irti. En tie miksi. Nyt ne on kiinni. Samalla selvisi, että tuo onkin 7-napainen johtosarja. Osassa piti kaksi johtoa laittaa yhteen liittimeen. Esim. Vilkut. Muutoin ne ei toiminut.

Samalla huomasin, että tuo mun irroitettava koukku on pulteilla ilmeisesti vielä erikseen irroitettavissa tuosta koukusta. Nyt kun saa korotussarjaa niin pitää irroittaa tuo nykyinen koukku siitä pulteista. Sit johonkin metallipajaan, missä saa koukun alemmas. Ei ehkä ihan alkuperäistä vastaa, mut eiköhän ne tuollaisissa liikkeissä osaa mitoittaa sen oikein.

Nerd-O
08.10.2018, 06:58
Piti käydä vähän kokeileen maasto-ominaisuuksia ennen korotusta.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216084
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216088

Kyllähän se hienosti eteni. Ainoa, että maavaraa ei ollut.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216085
Maavara ongelma korjaantuu kun vaihtaa korotusjouset.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216086
Tuon verran pidemmät jouset tuli taakse. Samaten ne on paksummat.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216087
Ja tuolta se nyt näyttää. Pitää tänään päivällä ottaa vähän parempia kuvia.

Perän osalta ei ollut oikein ongelmia asennella. Kohtuu helposti hoitui tuo perä. Ainut, että kun jarruja piti ilmailla niin en löytänyt takaa mitään ilmausruuvia? Pikkusen kumma systeemi. Jarrupaineen säätimessä oli ilmausruuvi, mutta se on jo ennen kuin nesteet menee taka-akselin suunnalle. Pitää tänään tutkia vähän uudelleen.

Etupää olikin sitten vittumaisempi homma. Siinä 7 tuntia duunia ja edessä ollut yhtäkään jousta paikallaan kun nuo korotusjouset on niin hemmetin jäykät. Ne oli hieman pidemmät kuin alkuperäiset, ei paljoa eroa. Muutama sentti ehkä. Mutta varmaan tuplaten paksummat. Jousipuristimia hajosi 3kpl. Nuo on niin pienet jouset vielä, että puristimet tuppaa olemaan liian isoja. Netistä ohjeistuksena oli irroittaa alatukivarren sisempi puoli. Sellaista en suosittele. Hitto mikä homma oli saada takas se. Ratkaisu asiaan lopulta oli irroittaa koko vakaaja mäkeen. Sen jälkeen tukivarret jousti juuri ja juuri sen verran, että se jousipuristimilla hieman kasaan painetun jousen paikalleen. Bilteman halpispaska puristimilla sai sopivasti puristettua sitä ja ne oli riittävän lyhyet. Tuossakin oli aika tarkkaa missä kohtaa jousta ne puristimet on, koska kun jousi on paikallaan niin niiden puristimien irtisaaminen olikin mukava työmaa. Mutta tuon systeemin kun lopulta keksi miten ne jouset sinne saa niin se oli reilu tunnin homma puoli niin etupään jouset oli paikallaan.

Etuakselia myös pudotetaan tuossa setissä. Senkin asentaminen oli perin mielenkiintoista. Kuskin puolella ei ole ongelmaa. Se meni ihan ok. Mutta apparin puolella olikin. Jos kiinnittää sen adapterin sinne akseliin kiinni ja lähtee tunkkaan sitä adapteria koriin kiinni niin ei muuten onnistu sitten millään. Se ei vaan mene sinne. Se adapteri pitää kiinnittää ensin koriin ja sitten akseliin. Kahden henkilön homma, koska toinen joutuu olemaan auton alla kääntelemässä ja vääntelemässä sitä akselia oikeaan asentoon ja toinen yrittää saada ruuvit reikiin. Ja kun tuo on paikallaan niin ne ruuvit reiät ei muuten täsmää enää. Siinä on neljä pulttia ja kaksi saa paikalleen ok, mutta toiset kaksi ei täsmää sitten millään. Sitä akselia ei saa mitenkään käännettyä sellaiseen asentoon, että kaikki 4 saisi kiinni. Akselin keskelle ei myöskään tullut mitään adapteria. Siinä mennään alkuperäisellä. Joka sitten vääntyy hieman eteen ja alaspäin, koska tuo akseli putoaa hieman alaspäin.

Eikä tuo kyllä ihan pulttaa kiinni sarja ollut. Taakse tulee panhardiin sellainen korokepala. No sehän ei sinne vakiona mene kiinni sitten millään. Siitä piti rälläkällä leikellä alapäästä sellaiset lärpäkkeet mäkeen. Sen jälkeenkään se ei sinne mene, koska yläpään Y-muoto otti kiinni. Sitä piti vähän muotoilla ruuvipenkissä menemään Y-muotoon vähän myöhemmin. Etupäähän pitäisi saada pidemmät jarruletkut jos käyttää niitä uusien iskareiden jarruletkujen kiinnityspaikkoja. Nyt jos niitä käyttää niin letkut menee käännettäessä poikki. Se kiinnityspiste pitäisi olla hieman ylempänä ja vähän sivummassa. Tuota akselin adapteria pitäs kanssa hieman modailla. Iskareiden mukana ei tullut mitään suojia. Jos käyttää vanhojen iskareiden muovisia suojia niin ne on kyllä aika nopeasti paskana, koska uusissa iskareissa on sellainen este duunattu iskarin varteen. Kun nuo muoviset suojat ottaa siihen kiinni niin nehän on entiset.

Vakaajan irroituksessa yllättäen meni ruuveja poikki.. Pitää ne koiranluut uusia sinne. En vaan nyt tiedä pitäisikö ne olla sitten pidemmät? Jos pitää niin mistähän sinne pidemmät repii tilalle ja kuinka pitkät ne pitää olla? Oisko se 7-8cm sitten se oikea pituuslisä?

Alkuperäiset mitat perässä oli navasta pyöränkaareen 38cm. Edessä 37cm. Maavara 31cm helmasta mitattuna. Tuon setin jälkeen minkä piti tosiaan 3" korottaa niin taka-akselissa mitta on 48cm. Etu-akselilla mitta oli heti alussa 51cm. Mutta kun liikutti autoa pihassa niin mitta tippui 46cm. Kun kävi autolla kaupassa niin keulan mitta oli 48cm.. Eli tuo näyttäisi vielä vähän elävän keulan osalta. Perässä mitta on koko ajan samana. Pitää käydä ajeleen jollain töyssyisellä tiellä niin ehkä se siitä asettuu. Helman alle tuli 42cm maavaraa, joka varmaan muuttuu tuon keulan osalta vielä. Lisäksi kun saa sen vakaajan kiinni niin veikkaan keulan mitan taas muuttuvan.

wikke
09.10.2018, 07:48
Kivastihan tuo vaikutti. Eikä ulkonäkökään lainkaan pahentunut... :)

Nerd-O
10.10.2018, 06:46
Eilen tuli vähän noita jarruja tutkittua. Siellä kuskin puolella pitäisi olla ilmeisesti nippa, joka on kait poikki. Se onkin kätevää. Ei siellä kyllä kauheasti ilmaa ole kun jarrut tuntuu toimivan ihan ok, eikä tarvi edes pumppailla.

Sit täytyy muuten todeta, että noi Maxxiksen Bighorn renkaat on muuten aivan helvetin liukkaat vesisateella. Ei kyllä oikeasti uskalla kovin lujaa ajella mutkaan kun niissä ei ole pitoa. Välillä mutkissa tuo perä lähtee alta jos satut sopivasti polkasemaan. Eikä tuo suikka tosiaan teholla juhli.. Renkaiden iästäkään se ei voi olla kiinni kun nuo on tehty 11/18.

Nyt alkaa tuo keula jo asettumaan kohdilleen. Renkaat ei ole ollut kertaakaan enää sellaisessa reilussa V-mallissa kun pysähtyy. Hieman pitää säätää kulmia niin ne on suorassa. Mitä tuolla nyt on muutamia päiviä ajellut ilman kulmien säätöäjä niin yllättävän hyvin se toimii. Keula ei ole mikään kivireki, kuten oletin etupään jousien paksuudesta. Se on yllättävän pehmeä. Maastoon pitäs päästä kokeileen vielä, mutta eihän täällä pk-seudulla pääse mihinkään tuosta vaan kokeileen :(

Eilen tein myös moottorille rvs käsittelyn. Joku siellä vähän kalkatti kun esim. ylämäkeen painoi kaasua. Ei se mikään paha ääni ole ollut, mut sellainen selkeästi erottuva. Samaten kylmällä moottorilla oli vähän ikävä ääni. Mutta tuo kalkatus poistui sitten tuon möhnän lisäyksen jälkeen. Samaten moottorin käyntiääni hiljeni muutenkin. Nyt pitäs veivaa sellainen 300-400km ja laitan öljyt vaihtoon. Sen jälkeen uudet öljyt sisään ja toinen purkki rvs kamaa sisään. Tuota samaa kamaa käytin muinoin Hyundain Santa Fe kanssa kun siinä venttiilit naputti huolella. Sekin poistui siitä tuolla kamalla ja siinäkin koneen käyntiääni hiljeni. Saabin 9-5:n kanssa kokeilin tuota kanssa. Siinäkin koneen käyntiääni hiljeni ja yllättäen kulutus tippui parilla litralla. Katsotaan nyt tippuuko suikan kulutus mihinkään.

Bj Andy
10.10.2018, 09:56
Muuten jees mutta renkaat muuttui taas pieniksi...:D

Smäkä
10.10.2018, 14:47
Eilen tein myös moottorille rvs käsittelyn. Joku siellä vähän kalkatti kun esim. ylämäkeen painoi kaasua. Ei se mikään paha ääni ole ollut, mut sellainen selkeästi erottuva. Samaten kylmällä moottorilla oli vähän ikävä ääni. Mutta tuo kalkatus poistui sitten tuon möhnän lisäyksen jälkeen. Samaten moottorin käyntiääni hiljeni muutenkin. Nyt pitäs veivaa sellainen 300-400km ja laitan öljyt vaihtoon. Sen jälkeen uudet öljyt sisään ja toinen purkki rvs kamaa sisään. Tuota samaa kamaa käytin muinoin Hyundain Santa Fe kanssa kun siinä venttiilit naputti huolella. Sekin poistui siitä tuolla kamalla ja siinäkin koneen käyntiääni hiljeni. Saabin 9-5:n kanssa kokeilin tuota kanssa. Siinäkin koneen käyntiääni hiljeni ja yllättäen kulutus tippui parilla litralla. Katsotaan nyt tippuuko suikan kulutus mihinkään.

Käytitkö mitä RVS- sarjan tuotetta? Mulla on samalla koneella samanlainen Suikka jonka käynti voisi olla sievempikin

Jukeman
10.10.2018, 19:24
Näyttäähän tuo kivalta vaan kumit tosiaan "jää pieneksi" :)

enpä helvetti vieköön enää ees haaveile omaani korotusviritelmää, vaikutti sen verran viheliäiseltä hommalta.. mennään vakiolla sitten. :(


MIstäpäin Saksaa muuten sait tilattua ne ajovalot?

ja minkä /kenkä tekemä tuo nosturi on??

Nerd-O
11.10.2018, 07:50
Käytitkö mitä RVS- sarjan tuotetta? Mulla on samalla koneella samanlainen Suikka jonka käynti voisi olla sievempikin
https://www.motonet.fi/fi/tuote/606170/RVS-D4--Dieselmoottorin-kasittely tuota käytin. Siihen ehkä riittäisi yksi käsittely, mut mä nyt teen siihen sen tuplakäsittelyn kun jos on paljon ajettu auto niin sitä suositellaan. Vaihdan ne öljyt vielä tuossa 400km ajon jälkeen.

Näyttäähän tuo kivalta vaan kumit tosiaan "jää pieneksi" :) Gummit on ehkä vähän pienen näköiset. On ne kuitenkin 2" isommat kuin alkuperäiset. Eikä siellä oikein isommat mahdu pyöriin ellei ota pois noita hopeisia levikkeitä. Ne kun ottaa pois niin näyttää kyllä niin typerälle.

enpä helvetti vieköön enää ees haaveile omaani korotusviritelmää, vaikutti sen verran viheliäiseltä hommalta.. mennään vakiolla sitten. :( Eikä tuo korotus kovin vaikea homma loppupeleissä ollut kun sen vaan keksi miten sinne keulaan saa ne jouset paikalleen. Nyt tuon koko setin asentaisi varmaan 4-5 tunnissa? Mut katotaan miten nuo renkaiden suuntaus onnistuu. Se 2" setti niillä korotuspaloilla voisi ehkä olla parempi ostos ;) Päädyin tuohon settiin ettei vituta sitten kun otin vain 2" korotusta :D

MIstäpäin Saksaa muuten sait tilattua ne ajovalot?https://www.autodoc.fi/abakus/8351461 tuo tais olla se ajovalo minkä tilasin. Syystä tai toisesta oikea ja vasen on eri hintaiset. Tosin eroa ei ole kuin pari euroa. Noilla myös hinnat vaihtelee aika hyvin milloin tilailet sitä.

ja minkä /kenkä tekemä tuo nosturi on?? Toi nosturi on IKH:sta ostettu joskus 8-10v sitten. Ei ole saatavilla enää.

Piti eilen käydä vähän kokeileen miten se alusta nyt joustaa. Hetken sai etsiä paikkaa missä voisi kokeilla.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216174
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216175
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216176
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216177
Kuten kuvista näkyy niin keulan osalta jousto on aika onneton. Ei se kovin kehuttava aikaisemminkaan ollut. Perän osalta jousto on paljon parempi. Kuten kuvasta näkyy niin ei voi olla isompia renkaita :( Ne ottaa kiinni muuten.

Unohtui muuten laittaa, että tilasin tuohon bulgariasta tummennuksen. Maksoi joku reilu 20e. Oli valmiiksi oikean kokoiset. On kyllä pätevä systeemi. Ei tarvi itse lähteä mitään veitsellä leikkeleen. Tuli halvemmaksi kuin motonetista ostaa kalvoa. Takalasikin tuli yllättävän hyväksi. Yleensä nuo menee takalasin osalta aina ihan päin persettä noilla halpis kalvoilla. Nyt meni kohtuu hyvin. Muutamiin kohtiin jäi ilmakuplia reunoihin. En jaksanut hinkuttaa niitä niin vedin ne vaan veitsellä halki niin sai ilmat mäkeen. Sen myötä niihin jäi sitten ulospäin näkyvät viivat. Mut muutoin ei ole ilmakuplia. Nyt hurttakin viihtyy autossa kun ei aurinko paista siihen. Lisäksi uskaltaa kuskaa kamaa autossa kun sinne sisälle ei näe.

Investoin myös hightech kiinalaiseen kojelautakameraan. Se tulee peiliin kiinni. Nyt se kuvaa ajoa ja lisäksi siinä on peruutuskamera mukana.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216178
Vaihtaa automaattisesti kuvan peruutuskameralle kun laittaa pakin päälle. Toi tais olla 22e? Mukana tuli tosiaan peruutuskamera. Alkuun se käynnistyi kun auton laittoi käyntiin ja tuo näyttö sammui siitä n.20s kuluttua. Kuvaus silti jatkui. Sit se alkoi sekoileen, eikä käynnistynyt enää auton mukana. Vaikka kuin asetuksia hinkkaili. Resetoin koko systeemin. Nyt se käynnistyy auton mukana, mutta tuo näyttö ei sammu siitä itsestään. Pitää itse aina sammuttaa se. Muutoin tuo sammuu kyllä itse kun auton sammuttaa. Saa asetuksen myös päälle, missä se käynnistyy jos auto tärähtää. Tuo nauhoittaa etukameralla ja peruutuskameralla. Saa itse valita mitä kameraa tuo näyttää ja nauhoittaa. Itse käytän asetusta missä etukamera on isona ja takakamera pienempänä oikeassa ylälaidassa. Ei ehkä mikään maailman paras, mut hintansa arvoinen kyllä. Ei hajuakaan millaista kuvaa tuo ottaa. Tuossa ruudussa kuva näyttää ihan ok. Mutta en ole koneella katsonut millaista kuvaa se koneen ruudulla on.

Stech
12.10.2018, 02:07
Komee suitsa! Asiallinen korkeus. Omassa pätkässä on +2" Black raptor sarja ja 235/70r16 Discoverer at3:set
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6091&pictureid=216192

Jukeman
16.10.2018, 19:29
Kiitoksia noista tavaran hankintapaikoista.

Mahtaa jäähä siltiki korotus tekemättä meikäläisellä.. ehkä 2" jousien yläpäihin vois harkita.

Mullakin on takarengas turhan lähellä sitä lokarin takareunaa, täydellä kuormalla välillä kopsahtelee.. sillä vähän suunnittelin korotusta.

Käyttiksenä kun tämä on, niin ei viiti ihan mahottomia askarrella.
Jimppaa on välillä ikävä.. tähän ei mm. vinssiä ees kannattanut alkaa laittamaan (lumipuskinta varten) kun se moottorin alla oleva pokittainen tukipalkkihässäkkä on niin prkeleen alhaalla. Muutenkin se on matalin kohta koko alustasta. Mitä lie Jaappanin insinööri miettinyt kun sen on suunnitellut :mad:


Ps. nuo sun kuvat ei näy kuin kirjautumalla.

Nerd-O
25.10.2018, 08:21
Tietääkö kukaan miten pystyisi parantamaan alavääntöä? Tuo motti on vähän hengetön alle 2000 kierroksen. Pitäs saada turbo puhkumaan jo aikaisemmin. Kävin vähän kokeilemassa miten se nousee mäkiä niin ei toivoakaan lähteä siitä ihan mäen alalaidasta nousemaan kun ei vaan jaksa nousta. Piti ottaa vauhtia, jotta saa kierrokset vähintään 2000 ja sit se jaksoi mennä.

Samppi
25.10.2018, 13:18
Ohjelmoinnillahan sitä vääntöä ja alempaa heräämisen saa.

Nerd-O
27.10.2018, 15:28
Piti käydä Kulmakorvessa vähän möyrimässä.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216719
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216720
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216722
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216723
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216724
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216725
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216726
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216729
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216730
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216731
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216732
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216733

Tämä oli sitten ainoa paikka mihin jäätiin jumiin. Sopivasti kivien väliin ristiriipuntaan. Tuossa paikkaa tuli myös ainoa vaurio. Takapuskurista hajosi muoviset kiinnikkeet, mitkä pitää sitä paikallaan. No näitä samanlaisia muovisia kiinnikkeitä tilasin kiinasta mulle 100kpl, joten ei muuta kuin uudet kiinnikkeet paikalleen ja puskurin kiinnitys on taas ehjä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216727
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216728

Havaittua tällä tämän päiväisellä offailulla. Pitäisi saada jakolaatikkoon välityssarjaa. Koska nyt tuo menee aivan liian lujaa hitaalla alueella. Minkä myötä kytkin käryää mukavasti kun sillä joutuu vähän vauhtia himmaileen. Välityssarjan myötä varmaan poistuu myös tuo ongelma saada vääntöä lisää alle 2000 kierroksen. Nyt tuo oli useassa nousussa ongelmana kun piti saada kierrokset yli 2000, mutta ei saanut kovin lujaa kuitenkaan ajella, ettei se hypi kivien yli ja riko paikkoja. Perässä ois myös kiva olla lukko kompensoimassa tuota keulan joustoa. Takapää joustaa myös sen verran hyvin, että renkaat ottaa noihin levikkeisiin kiinni. Pitäisi vähän modailla niitä levikkeitä. Tai vaihtoehtoisesti pitäisi olla hieman pienemmät renkaat. Itse korotussarja toimii kyllä loistavasti. Tuolla mennään yllättävän pahoista paikoista. Muovihelmatkin pysyi ehjänä, eikä etupuskurikaan saanut kertaakaan osumaa. Nuo Maxxiksen renkaat toimi myös hyvin. Sinne saa sen verran kierroksia, että kuvio puhdistuu hyvin ja pitoa riittää. Land-Cruiserissa oli muinoin Kumhon mutiaiset niin ne oli kyllä surkea esitys. Niiden kuvio ei puhdistunut, tosin eipä sillä cruiserilla saanut edes kierroksia siihen koneeseen.

Jonkin asteen pohjapanssari olisi kyllä ihan jeez. Nythän tuolla ei ole edes keulan alla sellaista. Toisaalta tuolla reissulla keula ei kertaakaan ottanut edes kiinni mihinkään. Jotain etua tuosta risukeulasta, koska keulan alla on aika hyvä maavara ja perässä sitten välillä taka-akseli tökkäsi kiviin kun keula taas meni niiden yli ilman mitään osumaa. Runkopalkit otti muutaman kerran kiinni ja helma myös parissa kohtaa vähän hieras. Taittuu todella hyvin joka paikkaan. Sopivan kaponen edelleen, joten mahtuu hyvin väleistä puikkelehtiin. Pituuskin on aika hyvä. Se ei ole liian lyhyt, eikä liian pitkä. Nousu ja jättökulmat on kanssa aika jeez. Kyllä tuo yllättävän pätevä offailu peli kyllä on vaikka onkin tuollainen citymaasturi. Käyttökustannukset on melko edukkaat. Vakuutus on vain 160e/vuosi. Verot oli joku 750e/vuosi. Ja kulutus on koko ajan ollut alle 10. Pienemmälläkin toi varmaan menis jos alla olisi jotkin muut kun mutiaiset.. Tuohan on myös ihan mukavilla varusteilla kun on cruise, webasto ja ilmastointi. Eikä nuo ole edes kalliita pelejä. Kaikenlaista offipalikkaa saa noihin ja ei ole kalliita. Taka-akseliin lockright oli luokkaa 200e. Ei paha.

Nerd-O
27.10.2018, 15:41
https://i.ebayimg.com/images/g/XZgAAOSwstJZXItd/s-l1600.jpg
Tuollaisen laitoin tilaukseen kun pimeälle pitäisi saada vähän valoa. Kustannus 48€. Ensi viikolla tuon pitäs saapua. Kovasti mainostavat sen saksasta tulevan. Kaippa se sieltä tulee jos se ensi viikolla pitäisi saapua. Ei kiinasta niin nopeasti kamaa voi saada? Vaikea uskoa tehojen pitävän paikkaansa tuohon hintaan. Meinasin tuon asennella kattokaiteiden väliin. Perään pitäisi kanssa jotain valoa asennella. Koska tuon peruutusvaloilla ei näe kyllä yhtään mitään pimeällä. Eikä auta led valoja vaihdella. Ei silti näe. En vaan tiedä oikein mihin siellä tökkäis peruutustyövalon? Puskuriin sitä ei voi oikein kiinnittää. Koska yläpuolella se ottaisi oveen kiinni kun sen avaa. Puskurin alla se syö maavaran. En tie jos leikkelis puskuria sen verran, että integroisi siihen jotkin led työvalot? Sais siistin näköisen. Ellei sitten osta taakse tuollaista samanlaista ledi tankoa..

artsi777
28.10.2018, 08:38
Helmat näyttää hipovan aika lähellä maata, onko tarkoitus laittaa jotain slidereita putkia tai yms muovisten tilalle? Tuohon saa varmaan valmiinakin jotain helmasuojia?

Lerssinen
28.10.2018, 16:00
Auxtings on hoitanu saksasta valojen lähettelyn asiallisesti, "muutama" tanko on tullut sieltä..

Nerd-O
29.10.2018, 08:45
Helmat näyttää hipovan aika lähellä maata, onko tarkoitus laittaa jotain slidereita putkia tai yms muovisten tilalle? Tuohon saa varmaan valmiinakin jotain helmasuojia? En mä tuolla kovin hardcore offia meinannut ajella. Se on edelleen käyttöauto. Yllätyin kyllä tuolla Kulmakorvessa miten isojen kivien yli sillä pystyi nyt ajeleen ilman mitään osumia. Jos siihen virittää jonkun putken niin se on vähemmän maavaraa.

Auxtings on hoitanu saksasta valojen lähettelyn asiallisesti, "muutama" tanko on tullut sieltä.. Eli ne tulee oikeasti saksasta?

Lerssinen
29.10.2018, 19:34
Kiinasta siis toki lähtöisin mutta ne tilaa saksaan kontillisen kerrallaan, ihan että saa myydä ilman tulleja. Ainakin saksa on aina ollu lähtömaa mulla..

Nerd-O
30.10.2018, 07:58
Toi valo tuli muuten vauhdilla. Koska eilen kävin hakemassa sen. UPS oli päivällä yrittänyt toimittaa sitä, mutta veivät sen tuonne noutopisteeseen.

Tuo olis aika hyvä valo myös tuohon puskuriin kiinni. Koska se taipuu juuri puskurin mukaisesti. Meinasin sen silti laittaa katolle sinne kattokaiteiden väliin. Sopii juuri sopivasti. Pitää vähän pähkäillä miten ne johdot sinne sitten vetää.

Jukeman
30.10.2018, 19:03
Eikö se keulassa oleva keskipalkki kertaakaan ottanu kiinni? :eek:

Jostain purkuvehkeestä automaattilaatikko tuohon niin ois ilo ryömiä..
ite tykkään omassa tuosta tomaatista, vaikkakin mulla on tosiaan bensaversio.
En tiiä kuinka tiheä se on vrt manuaali, mutta pikkupuoli päällä sillä on nätti ryömittää :cool:

ja sillon kun kattelin noita, niin mullakin oli tuo diisseli kiikarissa, mutta juur noitten diisseliverojen takia jäi laittamatta. Ois pitäny rekata pakuksi, ja käyttöautoon ois silloin jääny liian vähän penkkejä. Mutta siinä kun tutkin ja vertailin, niin tuohon 2l HDI:hin näytti tosiaan olevan lastutuksia tarjolla monenlaista versiota. Tiiä sitten todellisesta toimivuudesta.

Nerd-O
31.10.2018, 08:45
Ei mulla keulassa mikään ottanut kertaakaan kiinni. Enemmän oli ongelmana tuo taka-akseli. Kun keula meni hienosti jonkun kannon yli niin eihän se perä niin hienosti menekkään kannon yli kun se on alempana. Yllätti tosiaan kuinka isojen kivien yli tuolla ajeltiin ilman mitään osumaa.

Mulla oli tuossa vertailu kohtana edellinen XL-7 malli. Siinä oli verot sen n. 500€/vuosi. Joten nyt tulee reilu 200€ enemmän veroja maksettavaksi vuodessa. Mutta tuo XL-7 söi aivan törkeenä bensaa. 20-litraa meni helposti. En tie miksi. Joten nyt menee yli puolet vähemmän. Toi 200€ ero veroissa tulee hyvin äkkiä maksettua takaisin. XL-7:lla tuli puolen vuoden aikana ajeltua n.5000km. Nyt tuolla diesel versiolla on jo ajettu reilussa kuukaudessa tuo 5000km :D Tuo diesel pata on kyllä huomattavasti parempi kuin se 2.7-litrainen bensa pata. Tuossa on vääntöä paljon enemmän käytössä. Kuluttaa huomattavasti vähemmän. Huollot on helpompi tehdä kun on enemmän tilaa. Se XL-7 motti oli ihan karmee moottori tehdä huoltoja. Kaikki oli aina edessä. Automaatti vois olla ihan mielenkiintoinen tuon diesel padan kanssa. Mutta en kyllä haluais tuollaista xl-7 automaattia joka oli ihan aatamin aikainen. Joku nykyaikaisempi automaatti ois ihan jeez.

Nerd-O
05.11.2018, 08:28
Sitten viriteltiin valoa katolle. Tälläisellä virityksellä mennään toistaiseksi. Kunnes kiinasta saapuu vähän paremmat kiinnikkeet niin tehdään tuo kiinnitys uusiksi.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216970
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216968

Johdot on kiinni tuollaisessa muovisessa kiinnikkeessä, joka taas on kaksipuoleisella teipillä kiinni. Samaiset systeemit on itsellä toiminut asuntoautossakin, joten miksei ne toimisi suikassa? Pitää vielä pari tuollaista käydä ostamassa lisää ihan varuiksi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216967

Hieno namiskuukkeli. Ainut, että kun sain kaiken johdotuksen kuntoon ja hienosti niputettua kasaan niin toi valo lopetti toiminnan siinä. Ilmeisesti maan kanssa jotain ongelmaa. Tutkitaan joskus.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216969

Ja tältä se näyttää lyhkäset päällä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216971

Pitkät päällä. Ja tässä on siis auton omat pitkät + Bilteman 7" lisäpitkät. Nuo Bilteman lisäpitkät on suunnattu vähän persiilleen. Aina kun käy autopesussa niin noiden suuntais menee persiilleen. Pitää jostain keksiä järeemmät lisätuet ja jostain syystä tuo kuskin puoleinen lisäpitkä kääntyy sivulle aina autopesussa. Mut kohtuu hyvin nuo näköjään tuli suunnattua viime pesun jälkeen vaikka en edes katsonut minne ne näyttää.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216972

Lyhkäset + led paneeli
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216973

Pitkät + lisäpitkät + led paneeli
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216974

Tuo ledi paneeli ei nyt kovin kauas valaise. Mutta se valaisee leveälle. Värisävy on kyllä huono. Se sais olla joku 4500 K tms. Nythän se on joku 6000 K. Ei toimi muuten ollenkaan märällä säällä. Se valo jotenkin vaan katoaa jonnekin. Tuo on ihan jeez lisä nykyisiin valoihin kun ajelee pimeällä. Mutta ainoana lisävalona tuo ei olisi kovin kehuttava. Koska se ei tosiaan valaise kunnolla edes yhtä pitkälle mitä auton omat pitkät näyttää. Tuo on pätevää kun näkee tien laidat nyt kunnolla. Noi Bilteman lisäpitkät valaisee ihan riittävän pitkälle, mutta ne ei oikein valaise tien laitoja. Sillä ole mitään merkitystä näkeekö jonnekin 500m päähän kun yleensä se jokin tulee tiellä sieltä tien laidasta, minne ei yleensä näe edes kunnolla pitkät päällä. Mut kyllä tuo valo nyt sen vajaa 50e arvoiseksi valoksi ihan ok on. Lisäksi tuosta paneelista oli muuten yksi led pimeenä. Myyjä tuli jo sen verran vastaan, että palauttavat mulle 15% paneelin hinnasta. Eli nyt se on reilu 40e valo :D

Tälläinen lisäpitkä itsellä on matkailuautossa. Tuohon nykyiseen led paneeliin verrattuna tämä on huomattavasti parempi. Se vie vähemmän virtaa. Se valaisee aivan yhtä hyvin sivuille ja lisäksi se valaisee yhtä pitkälle mitä auton omat pitkät. Menee myös pienempään tilaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=216975

Jostain pitää myös viritellä taakse peruutusvaloa kun nykyisillä valoilla ei näe kyllä yhtään mitään sinne taakse. Suunnittelin jo, että duunaa puskuriin lisävalolle jonkun oman reiän.

Jukeman
06.11.2018, 01:18
On aika mukavasti jo valoa, vaikka tietty kamera aina valehtelee jos ei lukitse asetuksia..
tuo taitaa olla mallia "työvalo" eli saa repiä irti katsastuksen, näpprärähän se on nykästä irti kun on katolla.
Ite leivoin maskiin alas semmosen hyväksytyn 100w paneelin lisäpitkien kaveriksi, saa nyt valoa sekä leveälle että kauas. Joutui vaan omien pitken johdot vetään irti ettei pauku referenssit leimalla.

ajelija
06.11.2018, 01:33
Maasturissa saa käsittääkseni olla työvaloja eteenkinpäin jos tarvitsee vinssille tms... (Eli eikun vinssiä keulalle :) )
Mukava rojekti tämäkin vaihteeksi seurata ja näissä kokee enempi melkein onnistumisen iloa kun pienetkin parannukset lisää maastokykyä (tai ainakin näköä:D)

rane58
06.11.2018, 02:40
Paljonko noissa valoissa on referenssit...? :o
Kun pitäis Jeeppiini hankkia pienemmillä referensseillä olevat lisäpitkät, nyt on (2×20)+(2×37,5)=115 ... :mad:
-Alkuperäiset valot Jeepissä ovat yhtä tehokkaat kuin hautalyhty, kuitenkin noteerataan ref20... :rolleyes:

Nerd-O
06.11.2018, 07:49
On aika mukavasti jo valoa, vaikka tietty kamera aina valehtelee jos ei lukitse asetuksia.. No juu. Ei tuo kamera ihan kaikkea näytä. Se on automatiikalla otettu kuva. Mut saa siitä jonkin käsityksen. Pitäs melkein käydä jollain metsäpätkällä ottamassa myös kuvaa. Näkee miten se valaisee sivuille.

Paljonko noissa valoissa on referenssit...? Ei muuten hajuakaan mitä on suikan omien valojen referenssit.

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-valaisimet/kaukovalot/kaukovalo-7-halogeeni-2000035063 Tuossa linkki niihin Bilteman valoihin. Nuo on kyllä yllättävän hyvät hintaansa nähden. En tiedä oisko ne vieläkin paremmat jos vaihtaisi sinne oikeasti hyvän H7 polttimon? Noiden etuhan on juuri tuo valon väri. Led valot ei vaan toimi jos on märkää. Jotenkin se valkoinen valo vaan häviää. Pitäs saada jotain 4000-4500k värillä led valoa. Mut ei oikein löydy.

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectID=154380 Tuossa on se matkailuautossa olevan valon tiedot. Nuo on kyllä hyvät ollut. Ne ei tosiaan auton omia pitkiä pidemmälle valaise. Suurinpiirtein yhtä pitkälle kuitenkin. Mutta leveyttä tulee huomattavasti enemmän. Näkee tien laidasta kaikki örrimörrit. Eikä nuo ole kalliita. Nuo oli muinoin vielä poistomyynnissä kun ostin ne. Maksoin niistä 20e/kpl ;)

Tuo katolla oleva paneeli taas ei ole hyväksytty tieliikennekäyttöön. Enkä kyllä lisävalona sitä kauheasti kehuisi. Se tosiaan tuo leveyttä valokeilaan, mutta kun se ei valaise edes yhtä pitkälle kuin auton omat pitkät niin vähän nihkee esitys. Kyllä se hintansa arvoinen kuitenkin on. Onko muuten mitään tapaa mitata miten paljon tuo vie sähköä? Sen pitäisi 180w syödä, mut epäilen kyllä. Eihän siinä ollut kuin 1.5mm johdotkin. Luulisi olevan edes 2.5mm.

rane58
06.11.2018, 20:35
Jos niissä auton omissa umpioissa ei ole mitään lukua niin vetävät hihasta sen 20ref.. :o
Bilteman valojen ref. on 37.5 ja jos niitä on kaksi niin yli menee, katsastuksessa tulee vittuilut ja poisto kehoitus... :rolleyes:
-Niin kuin minulla Jeepissä: (2×20)+(2×37,5)=115 :mad:

Mika_T
06.11.2018, 20:56
Noissa "työvalopaneleissa" on muuten järjetön tehoero jos otetaan "samantehoinen" tuollainen 40-50e paneli vs. 150-200e paneli.

Pikkusen kun sijottaa enemmän niin näkee aivan törkeän hyvin.

Mika_T
06.11.2018, 21:02
Onko muuten mitään tapaa mitata miten paljon tuo vie sähköä? Sen pitäisi 180w syödä, mut epäilen kyllä. Eihän siinä ollut kuin 1.5mm johdotkin. Luulisi olevan edes 2.5mm.


Mittaa ensin auto käynnissä jännite (V) sen lampun navoista.
Sitten laita yleismittari virranmittaus asennossa (A) sarjaan lampun plusjohdon kanssa. Mittari tietysti Ampeeri-alueella 10A tai mittarista riippuen voi olla 20A (joka olisi suositeltavampi)

Esim jännite 13.5Volttia ja virta 8Ampeeria niin teho on jännite x virta. Eli 13.5x8=108Wattia.

Nerd-O
08.11.2018, 12:05
Eilen tuli tilaamani H4 LED valot nokalle. Eli tälläiset piti tulla.

https://i.ebayimg.com/images/g/nzoAAOSwTbNb0YKq/s-l1600.jpg

Ja tulihan ne. Noita sai käänneltyä oikeaan asentoon, jonka jälkeen valokuvio oli samanlainen kuin halogeeni valoilla. Kokeilin noita mukana tulleita kalvoja siihen lampun pintaa. Ne vaihtoi valon keltaiseksi. Herättää varmasti huomiota, eikä näyttänyt edes valaisevan niin hyvin. Joten otin ne pois. Väri sävy ei itseasiassa eroa kauheasti noista 130% polttimoista mitkä olin sinne aikaisemmin asentanut. Mutta ei nuo kyllä ihan niin hyvin valaise mitä nuo halogeenit. Jotenkin tuo märkä tie vaan syö sen valon. Halogeeneilla ei ollut tätä ongelmaa. Tuo 50w tehokin tarkoittaa niiden yhteenlaskettua tehoa. Eli 2x25w.

Joka tapauksessa ei ollut kovin hyvät. Laitoin takaisin halogeenivalot. Noi ehkä menis kesällä paremmin kun ei niin tarvi valoa kuin syksyllä ja talvella. Lisäksi kun sää hyvin usein on märkää niin että kaikkia vituttaa niin ei nuo ole kovin hyvä vaihtoehto.

Nerd-O
15.11.2018, 08:41
Nyt on muuten korotussarja muutoskatsastettu. Tosin eipä tuolla ketään näyttänyt liikenteessä kiinnostavan vaikka ajeli ilman tuota leimaa. Tolppia ei vaan kiinnosta kuin ylinopeudet ja kukaan muu tuolla ei taas valvo.

Nerd-O
16.11.2018, 07:51
Kiinan kiinnikkeet saapui ja ne asennettiin paikalleen.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=217256
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=217255

Tuota alemmas ei oikein saa. Sit tulee katto vastaan. Nyt siinä on muutama milli väliä. Mut hienot kiinnikkeet kiinan pojat oli väkertänyt. Tuo kulmarauta ei kuulunut mukaan. Se löytyi IKH hyllystä. Pitäisi olla ruostumatonta terästä. Kustannus tais olla kulmarautojen osalta 3.85e/kpl. Mitä eilen kävi testaileen niin ei lähtenyt mitään ulinaa tai vinkunaa tuulesta. Tuolla vanhalla kiinnityksellä se ulisi tietyllä nopeudella tai jos tuuli tietystä suunnasta. Nuo ois myös mennyt ilman tuota kumista sovitinta. Mut ne tuli mukana siinä ja lisäksi sen kumisen sovitteen myötä nuo nousi vähän ylöspäin, mikä oli taas hyvä asia sen suhteen, että katon ja paneelin väliin jäi vähän enemmän tilaa. Tuo varmaan myös estää sen, ettei paneeli putoa alaspäin missään välissä. Apparin puolelle pitää vielä tuota kulmarautaa vähän soveltaa, koska se ottaa nyt kiinni johtoihin. Vääntää sitä johtoa sivuun. Piti laittaa vähän prikkaa väliin ja se ei taas ole hyvä. Pitää leikkaa pala pois tuosta raudasta.

Jos joku tuollaista kaipaa niin tässä linkki https://www.ebay.com/itm/2X-1inch-MOUNT-BRACKET-TUBE-CLAMPS-FOR-LED-LIGHT-BAR-OFF-ROAD-BULL-BAR-HID-ATV/182499710342

Nerd-O
26.11.2018, 09:27
Sukisuki on monikäyttöinen auto. Sillä voi tehdä mitä vaan. Tälläistä tuli viikonloppuna asenneltua.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=217475
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=217476
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=217477

Pitää vielä vähän soveltaa tuota kuskinpuoleista kiinnityssysteemiä. Syystä tai toisesta se jumittaa hieman kun auton käynnistää. Mutta ajossa tätä jumittamista ei enää tapahdu. En tie pitääkö toi vaijeri laittaa kulkemaan toiselta puolelta? Vähän oli haastavaa kun ei tuolla ollut kuskin jalkatilassa mitään kiinnityspaikkaa vaijerin päädylle. Ohjeessa vaan sanottiin, että poraa sit vaikka lattian läpi. No en ole poraamassa. Tuo asennus ei vaatinut mitään uusia reikiä mihinkään vaan käytettiin olemassa olevia paikkoja. Yritin katsella jotain kiinnityspaikkaa tuolle alumiinilatalle jostain tulipellistä, mut ei siellä ole mitään kiinnityspaikkoja näkyvillä. Joten tuolla mennään.

Jospa sais sen trafin opetusluvan sitten ehkä ens viikon aikana. Saa poitsu sen jälkeen ajella suikkelilla.

AlluK
26.11.2018, 21:33
Syystä tai toisesta se jumittaa hieman kun auton käynnistää.

Käynnistysvaiheessa ABSin pumppu lykkää koeponnistuspaineen, se saattaapi hämätä?

Jukeman
27.11.2018, 02:02
En tiiä jumituksesta, mutta hauska tuo väri- Punainen Paniikkipoljin :D

Nerd-O
27.11.2018, 08:09
Käynnistysvaiheessa ABSin pumppu lykkää koeponnistuspaineen, se saattaapi hämätä? Jaa mikä abs pumppu? Tuossa ei ole nimittäin abseja ;) Vuoden 2004 auto ja absit puuttuu.. En tiennyt ennen suikkaa sen olevan edes mahdollista.

Nerd-O
04.01.2019, 09:56
Ei ole kyllä tullut mitään offiin liittyvää asenneltua. Asenneltiin uutta radiota.

https://www.autopumpkin.com/car-dvd-players/android-dvd-player/7-inch-android-car-dvd/pumpkin-android-universal-car-stereo-radio-double-din-7-inch-touchscreen-octa-core-with-gps-navi.html eli tuollainen android pohjainen radio pultattiin alkuperäisen radion tilalle. Speksit pitäisi olla kohdillaan. Kokeilin myös aikaisemmin toista android radioo, missä oli vähän nihkeämmät speksit. 4-ydin prossa, 1gb ram ja 16gb levytilaa. Ei hyvä. Käyttö oli yhtä tuskaa kun se lataili niin paljon. Lisäksi tuosta 16gb muistista oli jäljellä vain 3gb levytilaa. Tässä paremmassa mallissa käyttöjärjestelmä ja sen roippeet vei vain 8gb levytilaa. Näin ollen vapaana oli n.24gb levytilaa. Riittää kyllä melko pitkälle. Lisäksi tämä laite ei ole vielä ainakaan lagaillut. Syystä tai toisesta Heren navigointi hieman lagailee. Siinäkin lähinnä puhutut ohjeet. Ne pätkii hieman. Tätä ongelmaa ei ole Google Mapsin tai Wazen kanssa. Lisäksi Here käynnistyy noista kolmesta kaikkeista pisimpään. Ehkä ne ei ole niin optimoinut ohjelmaansa? Here on myös siitä kumma softa, että kun offline navigointi on käytössä niin esim. mökin osoitetta se ei löytänyt ollenkaan. Kun siitä oli online navigointi päällä niin se löysi osoitteen ja tämän jälkeen kun laittoi offline tilan päälle niin navigointi toimi ok perille asti.
https://www.autopumpkin.com/images/ND0289B/2.jpg

Tuo alkuperäinen radion paikka on din2, mutta tuo kojelaudan kehys ei ole suoraan din2 vaan sitä piti pikkusen sorvaila dremelillä. Vielä pitäs joku kehys siihen löytää. Mukana ei tullut sellaista. Radio parani todella paljon alkuperäiseen nähden. Ennen se rätisi hyvin usein. Nyt toimii jopa firman parkkihallissa radio, missä se ei aikaisemmin kuulunut ollenkaan. Lisäksi alkuperäisen radion taustavalo oli mennyt. Joten ei hajuakaan mitä siinä sen ruudussa lukee kun on pimeää. Nappulat oli kyllä edelleen valaistut. Koska kyseessä on tuollainen "multimedia" laitos. Niin tuollahan voi hoitaa myös navigoinnin, puhelut, peruutuskamerat sun muut. Sai siihen jopa hienon Suzukin logon kun sen boottaa. Oletuksena tuo laite menee johonkin virransäästötilaan. Eli ei sammu koskaan. Mutta kuten kaikessa tietotekniikassa, bootti kaiken muutti. Eli tuo on oikeasti hyvä sammutella silloin tällöin. Laitoin asetuksen päälle missä tuo laite sammuu oltuaan tunnin virransäästössä. Näin ollen se käytännössä boottaa päivittäin itsensä. Kun se on virran säästössä niin tuo radio herää oikeastaan heti kun auto on virroissa. Tuon kunnon sammutuksen jälkeen radio käynnistyy ehkä 20-30s? Ei mikään paha.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=218174

Peruutuskamera tuli mukana ja se asennettiin paikalleen. Piti kilpeä vähän laskea alaspäin. Koska haluan nähdä vetokoukun nupin. Perin pätevää jos peruuttaa kärryä perään. Kuvan laatu ihan ok kamerassa. Toimii jopa yllättävän pimeässä.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=218175
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=218176

Piti myös asentaa DVR kamera paikalleen kun tuo kerran tukee sellaista. Kameraa varten tökkäsin 32gb muistikortin radioon kiinni. Tuo kamera nauhoittaa kaiken sinne. Siitä typerä kamera, että tuota kuvaa ei voi muokkaa mitenkään. Eli en saa tuota kameraa esim. kojelaudalle. Silloin kuva on ylösalaisin. En tie onko tuo sitten sen kamera softan ominaisuus? No joka tapauksessa se ei osaa hoitaa sitä. Sieltä sai valita otetaanko 1min, 3min vai 5min pätkiä. Oletan niiden tarkoittavan sitä.. Tuo 5min pätkä vie ilmeisesti aina 15mb tilaa? Eli 32gb muistille riittää aika pitkäksi aikaa videoita. Itse kameran liimailin peilin taakse. Sieltä se ei tule näkökenttään. Se jää kuskin näkökulmasta peilin taakse. Alustavasti näyttää ottavan hyvää videoo. Tuohon olisi ihan jeez saada joku gps singaalin tieto ja kellon aika. Mutta ainakaan tuo vakiona tullut softa ei tue sellaista. Pitää katsella jos siihen voi ladata jotain toista softaa. Android radion etu on siinä kun voit play kaupasta latailla kaikkea.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=218177
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6781&pictureid=218178

Tuohon on vielä tulossa ob2 lukija. Koska syystä tai toisesta tuo ei toimi meikäläisen vanhan lukijan kanssa niin tilasin valmistajan oman lukijan. Tais maksaa joku 10e? Sen jälkeen saa torquen toimimaan tuon radion kanssa. Saa auto antureista tietoa. Perin kätevää. Radion takana on myös 3kpl usb liittimiä. Yksi on kytketty tuohon dvr-kameraan ja yhdestä otetaan latausvirtaa puhelimelle. Ilmeisesti se portti työntää vain 1a verran virtaa. Ei hyvä. Mutta kuitenkin riittävästi, että se luuri latautuu ajon aikana. Pitää vielä laittaa joku nfc-anturi tuohon kännytelineen luokse. Sit luuri tajuaa automaattisesti käynnistävän wifi hotspotin ja jakaa netin tuolle radiolle. Nyt se pitää käsin aina käynnistellä.

Tuo on ollut nyt kiinni parisen viikkoa. Enkä ole törmännyt sen kanssa mihinkään ongelmiin. Todella pätevä kun yhdellä laitteella voi hoitaa aivan kaiken, mihin ennen käytti puhelinta erillisenä laitteena. Vielä pitäs joku pieni subbari hankkia autoon. Idea oli se laittaa penkin alle.