Kirjaudu sisään

View Full Version : Ilmastointilaitteesta kysymystä


hiluvitkutin
09.08.2018, 10:38
Kaivurin ilmastointia huolleltu...
Laitteen öljystä, liian vähäisestä määrästä saattaa tulla ongelmia, mutta entäs liika öljy järjestelmässä?
Öljyn tehtävä kai voidella kompuraa.

MiKo
09.08.2018, 10:57
Kaivurin ilmastointia huolleltu...
Laitteen öljystä, liian vähäisestä määrästä saattaa tulla ongelmia, mutta entäs liika öljy järjestelmässä?
Öljyn tehtävä kai voidella kompuraa.

Saattaa tai sitten ei, aina jos yksi komponentti vaihdetaan niin sopiva määrä arvioitava. Oli siihen jossakin oppaassa arviointiohjekkin mutta ei justiinsa nyt tässä käden ulottuvilla.

E: jos kokonaisöljymäärä vaikka 200ml niin kompurassa tästä määrästä noin puolet. Alipainetta imettäessä öljystä tulee ulos vain pieni määrä esim 30ml joka sitten huollossa/normaalitäytössä lisätään. Huomaa myös, että kompurassa voi olla jo öljy valmiina.

Mieluummin kuitenkin ehkä liikaa kuin liian vähän.

hiluvitkutin
09.08.2018, 13:14
Saattaa tai sitten ei, aina jos yksi komponentti vaihdetaan niin sopiva määrä arvioitava. Oli siihen jossakin oppaassa arviointiohjekkin mutta ei justiinsa nyt tässä käden ulottuvilla.

E: jos kokonaisöljymäärä vaikka 200ml niin kompurassa tästä määrästä noin puolet. Alipainetta imettäessä öljystä tulee ulos vain pieni määrä esim 30ml joka sitten huollossa/normaalitäytössä lisätään. Huomaa myös, että kompurassa voi olla jo öljy valmiina.

Mieluummin kuitenkin ehkä liikaa kuin liian vähän.
Mitäs ne ongelmat saattaisi olla liiasta öljystä?

MiKo
09.08.2018, 13:42
Mitäs ne ongelmat saattaisi olla liiasta öljystä?

Varmaan tähän löytyy joltaki parempaaki tietoa, mutta kuivaajan voi tukkia ja muutenki nostaa painetta.

Paljonko sitä meni liikaa? Jos tarkoitus oli laittaa vaikka 30ml ja meni 300ml niin kyllä käyttäisin uudestaan koneessa.

hiluvitkutin
09.08.2018, 14:07
Arvion mukaan siellä oikea määrä.
Tuli uus pumppu, jossa oli öljyt sisällä. Pelasi n. kk mutta ajua oli vähän n.3-4h.
Teki painetta, sekä kuivain tukossa. Mutta sepä siinä vielä. Aukasin rautasahalla mielenkiinnosta. Kuivaimessa putki sinne pohjalle. Se oli irti, pohjaa vasten, eli vähän niinku tukossa. Huoltaja ei tiedä mekaanisesta kuivaimen viasta, vaan sen että tukossa.
Tää mun ac huoltomies ei osannu sanoo, siks kyselin.
Minä jo sille sanoin että hommaan kuivaimen ni tulee sitte laittamaan aineet sisään ilman öljynlisäystä, tai ehkä himpun lorauttaa.
Ois halunnu rueta huuhtelemaan koko järjestelmän.
Edit. Nii, se kun imi aineet pois tuli n.desi pois. Kuivaimessa oli suunnilleen saman verran.
Mutta kerääntyikö vaan sinne kun huonosti kulki muutenkin tavara läpi?
Kokonaismäärä piti olla jotain reilu 300ml

MiKo
09.08.2018, 14:49
Kuivainhan voi ottaa jo kosteutta pelkästään siksi liikaa, että letkut on muutaman tunnin irti eikä enää toimi senkään takia.
Ite laittaisin uuden kuivaimen ja aineet perään, myös öljyn mitä huolto-ohje neuvoo.

HEHEH4X4
12.08.2018, 16:27
Jos kompura hajonnut mekaanisesti niin huuhtelu on paikallaan. Ei tule muuten olemaan pitkäikäinen remontti. Kokemusta alalta riittävästi. Öljyä järjestelmään kuuluu laittaa valmistajan ohjeen mukaisesti niin toiminta ja voitelu varmuus säilyy. Kuivain on syytä vaihtaa aina kun järjestelmään jotakin osia uusitaan. Neuvon mielelläni jos vielä kysyttävää aiheesta vaikka yv:nä

hiluvitkutin
12.08.2018, 22:01
Se vanha kompura vuoti lohkojen välistä. Tiiviste vika.

Jappi
17.08.2018, 14:35
Mikä kaivuri?

Viipo
17.08.2018, 21:44
Mikähän vois olla scanian ilmastoinnissa vikana (R500) kun aamulla kylmiltään lähtee liikkeelle, niin toimii, mutta luopuu sadan kilometrin jälkeen. Välillä saattaa sitten kuumalla koneella herätä sillon tällön puhaltamaan kylmää mutta pääasiassa lämpimällä konella ei toimi. Magneettikytkin? Kompura itsessään sökö? Ohjainlaitevika?
"huollossa" käyny useemman kerran ja litkut ym. pitäs olla ok. Autolla kuitenkin ajettu vasta 1,6Mkm

Viipo
17.08.2018, 21:51
Toinen ongelmatapaus on kaverin WJ jeeppi mersun crd-koneella. Ilmastoinnin kompura ei meinaa kytkeä muuten, kuin auton "buuttaamisen" jälkeen, esim. kaikkien vikakoodien nollaus lukijalla (vaikkei niitä edes ole) tai pitämällä akun napaa irti vähän aikaa. Silloinkin kompura lähtee pyörimään, mutta vain kerran eikä silti tee kylmää. Kuivain ja se höyrystinventtiili on vaihdettu, paineet näyttää huoltokoneella 6 bar kummallakin puolella, mutta kylmää ei tule. Onko pumppu joku muuttuvatilavuuksinen ja juminut nollatilavuudelle tai jotain. Kuivaimen vaihdon yhteydessä putkiin kurkittu, eikä missään näkyny sellasta samanlaista alumiinimönjää, kun yleensä kompuran hajotessa.

Jappi
18.08.2018, 22:09
Mikähän vois olla scanian ilmastoinnissa vikana (R500) kun aamulla kylmiltään lähtee liikkeelle, niin toimii, mutta luopuu sadan kilometrin jälkeen. Välillä saattaa sitten kuumalla koneella herätä sillon tällön puhaltamaan kylmää mutta pääasiassa lämpimällä konella ei toimi. Magneettikytkin? Kompura itsessään sökö? Ohjainlaitevika?
"huollossa" käyny useemman kerran ja litkut ym. pitäs olla ok. Autolla kuitenkin ajettu vasta 1,6Mkm

Kulunut magneettikytkin istuu kyllä noihin oireisiin.

hiluvitkutin
19.08.2018, 22:37
Mikä kaivuri?

Huyndai 180-3