PDA

View Full Version : Kumpi ensin pohjaväri vai pakkeli


harrasteauto
02.08.2018, 12:23
Yllämainittu ilmestyi äsken masinisti palstalle ja siitä on kai keskusteltu aikaisemmin mutta mikä on päivän paras eli kumpi ensin pohjaväri kun on paikattu palalla jotain vaiko pakkeli ensin sauman päälle?

james_III
02.08.2018, 12:47
Asiasta mitään ymmärtämättä pohjamaali toimii tartuntapohjana pakkelille ja maalille. Pakkelin päälle uus kerros pohjaa ennen maalia. Joku varmaan korjaa jos olen väärässä, mutta myöhästä sitä ny enää on korjatakaan :eek:

Mikael73
02.08.2018, 12:56
Asiasta mitään ymmärtämättä pohjamaali toimii tartuntapohjana pakkelille ja maalille. Pakkelin päälle uus kerros pohjaa ennen maalia. :eek:
x 2
Ehdottomasti pohjamaali sauman päälle ja sit vielä uus kerros

Varosen Pappa
02.08.2018, 23:21
Mikä pohjamaali pysyy pakkelin alla? Taitaa kiehua pois.

JiiPee
03.08.2018, 08:48
Mikä pohjamaali pysyy pakkelin alla? Taitaa kiehua pois.
Tarkoitatko jotakin 1-komponenttista paukkupullo-pohjaa vai oikeaa pohjamaalia, 2-komponenttista?

tekniikkamies
03.08.2018, 09:02
On tullut testailtua kun joskus ajoneuvoon saattaa kaivata pientä tasoitusta pintaan, mikä on vaihtoehto mahdollisesti halkeavalle ja irtoavalle pakkelille...

Tullut joitain kohtia siloitettua polymeerimassalla ja omiin tarpeisiin on saanut riittävän sileän jäljen. Jos sitä haluaa hioa, huono puoli on, että joutuu odottamaan pitkään. Ei tämä ehkä America Car Show:hun ole paras näyttelypinnan tekokonsti.

Jumperin kyljestä hiekkapuhalsin yhden sauman alhaltaa ylös ja siinä oli jotain hemmetin kittiä, syntyi ura, tasoitin sen polymeerimassalla ja itselle ihan ok.

J0hannes
03.08.2018, 12:00
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86720&stc=1&d=1533290124

Lopputulos 10v päästä, kun olet vetänyt pakkelin paljaalle pellille:rolleyes:

Jos näkee sen hirveän vaivan pakkeloinnissa ja hiomisessa, niin kannattaa se ainakin tehdä kunnolla, tämäkin on näyttänyt joskus hyvältä, mutta aika on tehnyt tehtävänsä. Ilmeisesti joku Essonbaarissa kiertävä ohje on, että pakkeli paljaalle pellille, mutta sillä kerää vain ongelmia, kuten kuvasta näkyy.

toyopet
03.08.2018, 12:13
Maalikaupassakin sanoi, että epoksi alle, pakkeli sitten, jos tarve on, sen jälkeen sitten muut.

JiiPee
03.08.2018, 18:02
Mäyräkoiran munat: itse en ainakaan autoa pakkeloi, mutta maalaan korjatut kohdat ruostumisen hidastamiseksi.

Micco
03.08.2018, 19:26
Lopputulos 10v päästä, kun olet vetänyt pakkelin paljaalle pellille:rolleyes:



Ja pakkelit kun kopauttaa pois, niin näyttää tältä.


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8202&pictureid=201868

On joku jaksanut tässäkin tapauksessa leipoa melko paksulti, olis päässy helpommalla ku ois tuupannu sisäpuolelta lähemmäs haluttua muotoa ja sit alkanu kittaamaan.

tekniikkamies
04.08.2018, 13:15
Erityisen huonot kokemukset on paksuista ja isoista pakkelikohdista, omat pakkelit on ollut yleensä lasikuitumallia.

Ihan ok kokemus, mutta ei vielä kovin pitkältä ajalta on pohjamaalatusta, josta on tasoitellut joitain kohtua polymeeriliimamassalla. Pohjamaalaus on voinut olla esim. hiekkapuhallus ja Zinga. Zinga ei ole välttämättä kovin hyvä alusta kiinnittää pakkelia. Polymeerimassalla en ole huomannut vakavastiotettavia epäyhteensopivuuksia maalien kanssa.

harrasteauto
04.08.2018, 19:59
Ei oikein osu yhteen että aina pohjaväri/ruostesuojaväri ensin saumalle sillä jos tinaa niin on kyllä sauma-tinaa-muut aineet sen jälkeen?

Palex
04.08.2018, 20:06
No eikös tässä nimenomaan pakkeloinnista ollutkin kyse, eikä suinkaan tinaamisesta?

harrasteauto
04.08.2018, 20:20
Yllämainittu ilmestyi äsken masinisti palstalle ja siitä on kai keskusteltu aikaisemmin mutta mikä on päivän paras eli kumpi ensin pohjaväri kun on paikattu palalla jotain vaiko pakkeli ensin sauman päälle?
Se oli masinisti palstalla se ruostesuoja juttu siellä näin tämän jutun alun mikä ensin?
Paras vastaus oli:
Tehkää miten haluatte, näin opetti automaalari minut tekemään.

Hessu888
04.08.2018, 20:37
Eikös se nyt ole yleisesti niin, että epoksin päälle voi pakkeloida mutta ei happomaalin eikä minkään muun. Nää muut sitten vasta pakkelien päälle.

0ltzi
04.08.2018, 20:49
kokemuksesta voin sanoa kun maalasin hitsatun kaaren sinkkisprayllä ja sitten kittasin. niin seuraavana päivänä oli kitit melkee lattialla ja maali poissa :eek:

oli imaissu kitti sen maalin siitä itteensä ja lähteny irti.

tosi härski ku oliki sit kaari täysin puhtaalla pellillä :D:D

dodge3500
04.08.2018, 22:44
kokemuksesta voin sanoa kun maalasin hitsatun kaaren sinkkisprayllä ja sitten kittasin. niin seuraavana päivänä oli kitit melkee lattialla ja maali poissa :eek:

oli imaissu kitti sen maalin siitä itteensä ja lähteny irti.

tosi härski ku oliki sit kaari täysin puhtaalla pellillä :D:D

Mä en ole saanu tota sinkkisprayta pysyyn kunnolla missään

tekniikkamies
05.08.2018, 08:31
kokemuksesta voin sanoa kun maalasin hitsatun kaaren sinkkisprayllä ja sitten kittasin. niin seuraavana päivänä oli kitit melkee lattialla ja maali poissa :eek:

oli imaissu kitti sen maalin siitä itteensä ja lähteny irti.

tosi härski ku oliki sit kaari täysin puhtaalla pellillä :D:D

Kovetteen määrällä ja kerroksen paksuudella huomannut myös vaikutusta. Yleensä mitä paksummin, sen enempi ongelmia.

Vanhaa Mersua laittaessa oli johonkin tullut laitettua hiekkapuhallus Zinga punainen Wurth Rost Stop ruosteenestomaali ja siihen saakka ihan hyvä käsittely. Siihen kuin laittoi lasikuitikittiä, tuli ongelmia. Ongelmien määrään vaikuttu kovetteen määrä, suuremmalla kovetemäärällä sujui paremmin.

Vetäisin puukolla naarmuja parantamaan kitin pysymistä kun tuli vähän isompi kittikohta.

Kokemukset kittailusta niin huonoja auton pelleissä, että mielellään sillä tiellä ei huvita enempiä jatkaa. Homma on aika hidasta jos haluaa vähänkin hyvän näköistä.

Vaikka voi teistä olla naurettavan tuntuista, vieläkin hehkutan, että kittaamiseen verrattuna polymeerimassa oli hyvä juttu laitettuna samaan tapaan kuin keittiössä tiskipöydän saumaus. Massa on joustavaa ja ei lähde siksi noin vaan irti vaikka ajoneuvolla vähän rymyäisi. Nyt on autossa aurinkopaneeli liimattu sellaisella massalla.

HV
05.08.2018, 09:38
Eikös se nyt ole yleisesti niin, että epoksin päälle voi pakkeloida mutta ei happomaalin eikä minkään muun. Nää muut sitten vasta pakkelien päälle.

Aika pitkälle näin... 1k maalit pehmenee kitistä ja ei oikein hyvää pohjaa kitille silloin anna, happomaalin päälle suoraan kitattuna taas kitin ohuet reunat pehmenee...jos ei heti niin myöhemmin.

Suoraan puhtaan pellin päälle kittaamises ei ole mitään ongelmaa kunhan kosteus ei pääse kittiin...

bluevan
05.08.2018, 19:42
Happopohja--epoksipohja--kitti-- epoksipohja--pinta Tai sit kitti--epoksipohja--pinta

Koskaan ei kittiä hapon päälle suoraan.

hiluvitkutin
06.08.2018, 00:09
On se hankalata.
Ei ihme että niitä "pakkeli" juttuja riittää.
Jos ois tehnyt ns. pohjustustyöt oikein. Ja lisäksi vielä pinta.
Moneltako vitutukselta ois säästytty?

Hessu888
07.08.2018, 16:51
On se hankalata.
Ei ihme että niitä "pakkeli" juttuja riittää.
Jos ois tehnyt ns. pohjustustyöt oikein. Ja lisäksi vielä pinta.
Moneltako vitutukselta ois säästytty?

Ja silti kun yrität tehä kuten pitäis niin voi sattua vaikka mitä erikoista. Mulla on 3 autoa pihassa joissa kosteella kelillä tulee pikku kuplaa maalin alle. Kaikki maalattu eri automaalaamoissa eri aikana. Näissä ilmeisesti kaikissa happomaalia käytetty.

Calmari
10.08.2018, 19:20
Joskus ihmetelly ku ainakii äkkinäisel menee kittauksie reunat helposti pellille ku hioo ni sit ens maa li ja lisää kittii vai ?

harrasteauto
09.09.2018, 10:35
Tuli tämäkin mieleen kun kävin kaupassa väriä ostamassa ja pakkeleita oli laidasta laitaan ja sitten osui silmään kemiallinen metalli.
Purkit samankokoisia ja hintaisia kun hienopakkeli lasikuitu pakkeli ja jokunen muu.
Miten suhtaudutte kemiaalliseen metalliin suoraan paljaan pellin päälle esimerkiksi hitsaus saumat. paikkaa ainakin hitsiin jäännet reijät ym.

G13b
09.09.2018, 11:40
Mites peltipaikan hitsaamisen jälkeen, onko ok vetää semmonen kovettuva suojamassa suoraan pellin päälle vai pitäiskö olla pohjamaali alla? Tässä tapauksessa ei siis kittauksia, tarkoitus saada vaan korroosiota vastustava paikka.

Mika_T
09.09.2018, 12:22
Mites peltipaikan hitsaamisen jälkeen, onko ok vetää semmonen kovettuva suojamassa suoraan pellin päälle vai pitäiskö olla pohjamaali alla? Tässä tapauksessa ei siis kittauksia, tarkoitus saada vaan korroosiota vastustava paikka.

Pellille ihan ensimmäiseksi pinnan sulkeva maali.
Pohjamaalit ei yleensä ole tällaisia pl. esim epoksit.

Tuo kiveniskumassa jne. alustamassat ei ole kosteustiiviitä. Ne vaan suojaa alla olevaa maalipintaa pinnan rikkovilta kivisateilta.

AlluK
09.09.2018, 19:12
kemiallinen metalli

Ainakin plasticpaddingilla oli tuolla nimikkeellä myytävää ainetta, viidellä muulla kielellä paketissa luki polyester spackel :)

-MaTTi-
13.05.2019, 16:38
Maalikaupassakin sanoi, että epoksi alle, pakkeli sitten, jos tarve on, sen jälkeen sitten muut.
Kysyin maalikaupasta epoksin päälle kittaamisesta, vastaus:
”Jos ja kun on pakko kitata pohjamaalin päälle niin täytyy se karhentaa todella todella huolellisesti, jopa P.120 paperilla. Sen jälkeen tuollaiset pienet kittaukset on ookoo. Mutta suositus on silti että kittaus tulisi peltipinnalle.”

Ei millään viitsis paljaalle kitata, enkä kittaa nytkään. Polyesterikitin pitäis toimiman epoksin päällä.

HV
13.05.2019, 17:38
Eboxin päältä hiominen on vähä huonoo, mielummin hiontaväri pohjalle jos pakko jollain maalata, ja eboxi sitte ympärikalvoksi kaiken päälle.

sisua45
13.05.2019, 18:05
Tuli tämäkin mieleen kun kävin kaupassa väriä ostamassa ja pakkeleita oli laidasta laitaan ja sitten osui silmään kemiallinen metalli.
Purkit samankokoisia ja hintaisia kun hienopakkeli lasikuitu pakkeli ja jokunen muu.
Miten suhtaudutte kemiaalliseen metalliin suoraan paljaan pellin päälle esimerkiksi hitsaus saumat. paikkaa ainakin hitsiin jäännet reijät ym.

Suurimmaksi osaksi epoksia, ei paljon pakkelia kummempaa.

harrasteauto
13.05.2019, 18:17
Kemiaallinen metalli ei ainakaan pitäisi päästä kosteuutta peltiin kuten pakkelit sitä ajoin takaa.

Kettu_
15.05.2019, 02:59
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86720&stc=1&d=1533290124

Lopputulos 10v päästä, kun olet vetänyt pakkelin paljaalle pellille:rolleyes:

Jos näkee sen hirveän vaivan pakkeloinnissa ja hiomisessa, niin kannattaa se ainakin tehdä kunnolla, tämäkin on näyttänyt joskus hyvältä, mutta aika on tehnyt tehtävänsä. Ilmeisesti joku Essonbaarissa kiertävä ohje on, että pakkeli paljaalle pellille, mutta sillä kerää vain ongelmia, kuten kuvasta näkyy.

Tässä on kans tulos kun on ihan liikkeessä vedetty kitit paljaalle, tässä tosin metallikittiä pohjalla ja sen päällä filleriä yms muuta joutavaa, tietenkää millään kittaamisella ei ole merkitystä jos sitä peltiä ei suojata myös sisältä niin kun tässä ei ole tehty. Tuo kaari lähti ihan nyppäämällä irti

https://img.aijaa.com/m/00070/14700307.jpg (https://aijaa.com/FhPJ6Q)