View Full Version : Rajoitetut pikkuautot mopautojen korvaajiksi
Nyt näyttäis saavan vastakaikua. Nopeus rajoitettuna 45km/h. Silti turvallisempi vaihtoehto kuin vauhtipahvit. Mun aika ekan jälkikasvun kanssa meni jo. Se on 19 ja kortillinen, toinen täyttää just 15. Ja sille Vw Up ta Skoda Citgo. Heti kun puupäät päättävät nuoria suojelevan muutoksen aikaiseksi.
Oisko tuo sittenkin voinut olla vaikka 80 tuo rajoitus? Ja parit ajotunnit lisää. Suurin osa kämmeistä käy kuitennii kaupunkialueilla.
Joka tapauksessa noilta perkeleentunaripuupääyhteiskunnanelättihyväjerjest elmänmaanpetturiloisiltajoillejokaineneuroyliminim ipalkanonliikaajajotkaeiyhtäänajattelemiltäleipäjo nossaseisovastayritäjämummostatuntuu, ihan kohtalainen avaus. Se papppatuna tai tunturisport ei ehjkä sittenkään ole se paras liikkumaväline janepetriinalle...:D
Lerssinen
21.07.2018, 10:07
Nykyisen 15 vuotiaan äly ei riitä edes pappatunturilla ajamiseen liikenteessä, saatikka tonnin painoisella autolla.
tekniikkamies
21.07.2018, 10:07
Tuntuu nykyisin olevan lasten ja nuorten vanhemmilla älyttömästi laittaa rahaa johonkin ei niin välttämättömän tuntuiseen.
Mopoautot eivät ole olleet kovin fiksuja, joten niiden tilalle voisi parempi ratkaisu olla tervetullut. Onko niin, että alaikäisten ajokortittomien on rilluteltava kylillä kalleine ökyhärveleineen, vai riittäisikö siinä iässä keskittyminen vaikka koulunkäyntiin?
Katselin kun järvellä meni kaikenlaista ökyhärveliä kuumana päivänä ja tuntui polttoaineita palavan aika riittoisasti. Itse liikuin lapsena järvellä puisella soutuveneellä, mutta oli siinä perämoottorikin. Muistaakseni 300 markalla ostettu käytetty Pappa Tunturi oli eka mopo.
Nykyisen 15 vuotiaan äly ei riitä edes pappatunturilla ajamiseen liikenteessä, saatikka tonnin painoisella autolla.
Joo, en tiedä mitä nämä roskiksenpolttajat niillä ”kevytautoillaan” kikkailisivat. Ja auta armias mitä jonoja tollaset tekee kun just ruuhka-aikaan teinit hankais kouluun ja takaisin. :mad: Toivottavasti kuopataan koko ajatus ja vaikka mopoautotkin samaan hautaan.
james_III
21.07.2018, 10:48
Rajotus voisi olla vaikka ennemmin 25km/h, riittävästi vaan heijastimia ja majakoita joka kulmalle. Jaa että miksikö näin vähä, noh, tällä karsitaan turhaa ajelua ja töppyröinnit tapahtuu sitäkautta hitaammin. Kyllä sen karvaralli kiintiön saa täyteen vaikka 3 vuotta myöhemminki alottais, aika paljo hengissä olevia esimerkkejä tästä. Jonkinlaista tarveharkintaa voisi olla kortin myöntämisessäkin suhteessa julkisiin kulkuneuvoihin.
Meillä on ens keväänä kans eka muksu 15v ja jos ois rahoja nin ostaisin jonki rinnakkain istuttavan (utv?) Traktorimönkijän,ois sitte lämmintä hyttiä,vinssiä ja nelivetoa ni pystyis itekkin käyttämään sitä täs maatilan leikeissä. Laitumien teko,metsätyöt yms. Ja sais vähennyksiinkin. Tähän tietoon saa tyytyä skootteriin.
Ittellä oli 15-17 vuotiaana "kylän nopein" pv ja isän traktorilla kun oikeen tuli vettä/räntää. Mut ei sillä traktorillakaan kummemmin hölmöilty ku tajuttiin jo silloin että kalliita vehkeitä.
tekniikkamies
21.07.2018, 11:52
Meillä on ens keväänä kans eka muksu 15v ja jos ois rahoja nin ostaisin jonki rinnakkain istuttavan (utv?) Traktorimönkijän,ois sitte lämmintä hyttiä,vinssiä ja nelivetoa ni pystyis itekkin käyttämään sitä täs maatilan leikeissä. Laitumien teko,metsätyöt yms. Ja sais vähennyksiinkin. Tähän tietoon saa tyytyä skootteriin.
Ittellä oli 15-17 vuotiaana "kylän nopein" pv ja isän traktorilla kun oikeen tuli vettä/räntää. Mut ei sillä traktorillakaan kummemmin hölmöilty ku tajuttiin jo silloin että kalliita vehkeitä.
Itselle tuntui koulun käynti nuorena kalliilta ja kesätyöt oli tarkoitettu firmoissa työskentelevien lapsille. Eikö tuon ikäiset kannattas kouluttaa ja aloittaa vähän hommiakin. Maatiloilla koneet vajaakäytöllä ja niillä vois useampikin nuori tehdä hommia.
james_III
21.07.2018, 13:17
Ittellä oli 15-17 vuotiaana "kylän nopein" pv ja isän traktorilla kun oikeen tuli vettä/räntää. Mut ei sillä traktorillakaan kummemmin hölmöilty ku tajuttiin jo silloin että kalliita vehkeitä.
Kylän nopein manki :p Mutta asiaan, jännä juttu kun sillon kun ite olin mopoiluikänen ja T kortti sitte heti kuten monella muullakin, että pellolle saa ajaa iha ite. Mutta ketään ikinä ei ajanu traktorilla hurua, kuten tänäpäivänä, ei olis tullu mieleenkään, koneet on töitä varten. Kelin mukaan varusteet ja huonolla kelillä voi miettiä onko meno tarpeellinen, muistelen että aina oli :D Mut juu, niin se maapallo muuttuu.
Oon ihan sama mieltä että mopoautot pois,tai sit niin että eivät saa ajaa ku kaupungissa ja maks. 60km/h tiellä.
Ja sit toiseen asiaan, meikä on -84 syntyny ja en oo koskaan tarvinnu edes mopokorttia ottaa. Ja kun olin nuori ja mopolla kuljin niin joka ikinen mopo omassa kylässä oli viritetty ja kulki huomattavasti kovempaa ku sallittu, eikä koskaanmitään onnettomuuksia. Nyt ku lukee uutisia niin joka päivä on lehdessä että mopoauto/mopo/mönkijä ollu onnettomuudessa.
Onko nämä nyky nuoret niin tyhmiä että eivät osaa ajaa? Ymmärrän kyllä että ipadilla ei voi mopoautoa ajaa, eikös ne sitä ymmärrä?
Tämmönen pieni purkaus koska just eilen meinasin ajaa mopoauton kans kolaria ku se tuli stop merkistä 80 tielle. Ei siitä olisi jäänny mitään jos en olisi saannu jarrutettua ku Ramilla tulin.
Kaitsu67
21.07.2018, 14:56
Onko nämä nyky nuoret niin tyhmiä että eivät osaa ajaa? Ymmärrän kyllä että ipadilla ei voi mopoautoa ajaa, eikös ne sitä ymmärrä?
Tämmönen pieni purkaus koska just eilen meinasin ajaa mopoauton kans kolaria ku se tuli stop merkistä 80 tielle. Ei siitä olisi jäänny mitään jos en olisi saannu jarrutettua ku Ramilla tulin.
Eihän ne osaa sääntöjäkään vaikka joutuvat sen mopokortin tenttimään, mopollakaan ei ajeta pientareella vaikka olis kuinka levee ja hyvä, paahdetaan sitkeesti ajokaistalla.
BJ-40/76
21.07.2018, 19:12
Mutta Osalle polkupyörä on liikaa!
Vaikuttaa, että nykyiset 15v nuorukaiset on entistä enemmän "jakaantunut" erilaisiin alaluokkiin:
Osa tuntuu olevan niin samaistunut tietotekniikkaan, että kun tyhmyyksissään loukkaavat itsensä, niin ihmettelevät, että IHAN Oikeastikko näin voi käydä, eikä voi aloittaa vaan peliä uudelleen?
Nuo 2 pyöräiset mopot on hyvä vaihoehto opetella liikenteessä liikkumaan;
Sillä niillä oppii aika äkkiä, että pitää toimia yhteispelillä liikenteessä.
Siis käy aivan yhtä kipeää, oliko syy kummassa osapuolessa.
Ja osa noista 15 vuotiaista, varsinkin maaseudulla, ovat tottunueita koneenkäyttäjiä, ja osaavat (ovat oppineet:o) varoa myös ns. yllättäviä tilanteita.
Nykyiset pikkuautotkin painaa noin tonnin, ja jos puuttuu henkinen kypsyys, niin VOISI kuvitella että tulee helpommin otettua riskejä, KUN itse ei kuitenkaan loukkaannu, ja vakuutusyhtiö korjaa....
Kolaritilanteessa törmäysenergiat kasvaa, kun paino nousee nykyisiin mopoautoihin verrattuna 2-3 kertaiseksi. (2-pyöräisiin mopoihin verrattua 10-20 kertaiseksi)
Jos tehoa ei rajoiteta, niin noiden pikkuautojen kiihtyvys on aika suuri, siis kaupunkiliikenteessä ne kiihtyy todella ripeästi; siis lisää arvaamattomia liikkuja....
Nuo pikkuautotkin on niin leveitä, että ruuhkat kasvaa varmasti.
Mitenhän käytännössä tuo nykytekniikka toimii, jos maks nopeus on 45 km/h? Siis kun katselee noita, esim. tekniikan maailman autotestejä, niin tuo 45 km/h nopeus vaatii niin vähän tehoa että käytännössä tyhjäkäynnillä.
En löytänyt yhtään pikkuautoa, mutta uuden Mersun A-200 tiedot löytyi: (älkää vetäkö hernettä nenään)
Paino koeajon aikana 1560kg
tehoa 120 kw
kiihtyvyys 0-120kmh 11.1 sek.
huippunop. 225 kmh
JA kulutus 60 km/h nopeudella 3,5 litraa/100 km.
Tuommonen n. 160 hv bensa moottori VOISI kuluttaa max teholla noin 50 litraa/tunti?
tuolla 60kmh nopeudella menee 2.1 litraa tunnissa, siis 1/25 osa.
Todellisissa pikkuautoissa tuo tilanne on parempi, mutta ei lähellekkään ihanteellinen.
Tiedän yhden jakelukäytössä olevan kuorma-auton, jolla ajetaan käytännössä vain piha/taajama-ajoa.
Siinä hiukkassuodattimen puhtaaksipoltto vaatii sen, että pitää käydä ajamassa moottori-/maantieajoa 50-100 km, siis tunnin reissu "hupia"
Muistaakseni tuohon jouduttu vaihtamaan tuo pönttö kertaalleen, kun ei saatu huollossa puhtaaksi.
ja kilometrejä ei ollut paljoa, alle 100 tkm?
Uskaltakaa antaa vastuuta jälkikasvuille. Jos ette sitä tee niin niist ei mitään tulekkaan. Luottakaa jälkeläisiinne.
Mie ostin pennulle Suzuki PV:n.
Olen sitä mieltä, että sekä mopoautot että nää "kevytautot" vittuun. Mopo on mopo ja auto on auto, nää välimallit on ihan katastrofi eikä niitä olis koskaan pitänyt keksiä.
Hiljakkoin oli nästä "hidasteautoista" juttua ajo-opetuksen ammattilaisen kanssa ja hän otti esille yhden selkeän tuntuisen eron mopoauton ja hidastetun tavallisen välillä: vaikutus törmäyksessä toiselle osapuolelle. Jos jalankulkijaan tai muuhun kevyen liikenteen edustajaan törmää, menee mopoauton keula helpommin ja enemmän kasaan kuin oikean auton keula ja sillä on merkitystä kevyen liikenteen uhille.
Yksi näkökulma vain, mutta osana tämäkin kokonaisuutta.
petroman
22.07.2018, 20:19
Hiljakkoin oli nästä "hidasteautoista" juttua ajo-opetuksen ammattilaisen kanssa ja hän otti esille yhden selkeän tuntuisen eron mopoauton ja hidastetun tavallisen välillä: vaikutus törmäyksessä toiselle osapuolelle. Jos jalankulkijaan tai muuhun kevyen liikenteen edustajaan törmää, menee mopoauton keula helpommin ja enemmän kasaan kuin oikean auton keula ja sillä on merkitystä kevyen liikenteen uhille.
Yksi näkökulma vain, mutta osana tämäkin kokonaisuutta.
Eipä oikein voi kallistua millekään kannalle tässä asiassa. Mopo-auton kuori ei suojaa just ollenkaan itse mautoilijaa, ja jos saavat käyttöönsä hidastetun auton, ovat muut helisemässä...
Mitenhän ne tötöilevät niissä maissa, joissa saavat ajella ihan oikealla autolla jo 16v? Vois kuvitella tehdyn jotakin tutkimuksiakin. Ja eikös uljaassa länsinaapurissa ole jokin poikkeava ajoneuvo tenavien käytössä? Laiskuus voimissaan, kun en jaksa kuukkeloida itse...
Mie ostin pennulle Suzuki PV:n.
Olen sitä mieltä, että sekä mopoautot että nää "kevytautot" vittuun. Mopo on mopo ja auto on auto, nää välimallit on ihan katastrofi eikä niitä olis koskaan pitänyt keksiä.
juurikin näin
prkl itte kun olin mopoiässä ni pakkasella turkkihaalarit niskaan ja karvakintaat käteen ja solifer suzuki s keula kohti kylää :D
-Captain-
23.07.2018, 07:41
Mie ostin pennulle Suzuki PV:n.
Olen sitä mieltä, että sekä mopoautot että nää "kevytautot" vittuun. Mopo on mopo ja auto on auto, nää välimallit on ihan katastrofi eikä niitä olis koskaan pitänyt keksiä.
Raskaanliikenteen kuljettajana oon täysin samaa mieltä, etenkin talvikelissä aiheuttaa hiton paljon ongelmia. Noita on hiton hankala ohittaa turvallisesti.
Itse kun olin mopoiässä niin pukeutuminen kelin mukaan ja mopolla pääsi kyllä kavereille kylään ja jos asui kauempana niin vanhempien kyydillä.
Lerssinen
23.07.2018, 07:44
Niin minä nyt tässä sitä yritin sanoa että vaikka se nykyauto suojelee sitä kullannuppua se ei paljon lohduta sitä alle jäänyttä.
Vaikka kossit kuten ite aikanaan on rällänny aina niin voisin sanoa että tällaiset 80 lukulaiset ei paljon kylällä uskaltanut revitellä vaan se tehtiin sivummalla, silloin sitä saattoi saada selkään ihan naapurin kekeltäkin kun käyttäytyi kuin ääliö. Nyt se naapurin keke joutuu moisesta linnaan ja itse saa korvauksia ja näitäkin haetaan tahallaan (ykävideot juutuubissa)
Nythän on ihan normaalia että virimopoilla vedellään keula pystyssä kylän läpi ja muuta vastaavaa nerokasta.
"Kevytautot tulevat jo ensi vuonna, uusi laki hyväksyttiin eduskunnassa"
https://www.aamulehti.fi/a/201363671?c=undefined
"Kevytautot tulevat jo ensi vuonna, uusi laki hyväksyttiin eduskunnassa"
https://www.aamulehti.fi/a/201363671?c=undefined
Voihan vattu. :mad: Aamuruuhkat ja iltapäiväruuhkat pomppaa toiseen potenssiin, tavan autoilijan tollo kun ei osaa nykyään ohittaa oikein ketään.
Ajatuksena muuten hyvä. Mut kuka ostaa käytetyn uutena 15k€ maksaneen mopoauton ku uuden pikkuauton saa 10k€. Onneks ei tartte sellasta yrittää myydä.
Kevytautoksi voi muuttaa vain varsin uusia henkilöautoja. Muutoksen kevytautoksi voi tehdä sellaisiin henkilöautoihin, jotka on otettu käyttöön vuoden 2014 jälkeen. Kevytautoksi ei jatkossakaan saa muuttaa sellaista henkilöautoa, jonka käyttöönottovuoden päättymisestä on kulunut yli 10 vuotta.
hyvin taas hoidettu, ettei ajoneuvoa ainakaan halvalla saa...
Toisaalta, kai niillä jo muutetuilla kuitenkin saa ajaa vaikka20v vanhana?
Nimim. 9v aikaa odotella käytettyjen markkinoiden täyttymistä
Öööhh.. Hetkonen. Juurihan tuo torpattiin ihan EU tasolla, koska toi koko kevyt auto säätö oli EU lainsäädännön vastainen. Nyt se yllättäen on ok. Tosin tuo on helvetin typerä sääntöä, että aletaan rajoittamaan noiden ikää. Koska nyt nuo tuodaan vain hyvä osaisten saataville missä vanhemmat maksaa kaiken. Mopoauton saa ostettua kohtuu edukkaasti vaikka mällättynä. Jos yhtään osaa fixailla niin sellaisen saa alleen todella halvalla. Joten myös vähän köyhemmät on voinut ajella niillä.
Lisäksi toi omamassa on aivan liian iso noissa. 1500kg.. Siinä saa olla jo aika isoa autoa. Painoraja joku 1100kg niin autoina ois oikeasti pienet pelit.
Pitäis myös rajoittaa et niillä ajetaan siellä missä rajoitus on 60kmh tai vähemmän niin eivät aiheuta turhia peräänajokolareita.
Silti noi peltikoriset pikkuautot paljon turvallisempia tyynyineen....
kuin vauhti tai muovi pahvit jotka varsinkin pakkasessa ei kestä mitään.
Ja nuoret voi jatkaa täysi-ikäisinä kinnerillään kun saavat oikeen ajokortin
moottorinohjauslaatikon datan vaihdolla......
Vihdoinkin tehty jotain hyvää.....
Ja valitettavasti tää käy mopoautojen myyjien tappioks.
Ja tosta turvallisuudesta......
Verratkaa tavallisten- ja mopoautojen törmäystestejä.....
Kai se iso punainen heijastava kolmio säilyy ettei tule hidaste yllättäen eteen....? :eek:
Ja nuoret voi jatkaa täysi-ikäisinä kinnerillään kun saavat oikeen ajokortin
moottorinohjauslaatikon datan vaihdolla......
Näihin on suunnitteilla ja jo koekäytössä, nopeudenrajoitin mikä tulee asennettavaksi elektronisen kaasupolkimen johtojen väliin. Liittimet sinetöityinä ja itse kytkentälaatikon sinetin jatkeena mikrokytkin joka antaa signaalin modeemille joka lähettää viestin, että purkki aukaistu. Huijaaminen käytännössä mahdotonta. Purkaminen kuitenkin helppoa ja nopeaa kunhan lupa saatu.
Kai se iso punainen heijastava kolmio säilyy ettei tule hidaste yllättäen eteen....? :eek:
Säilyyhän se.
james_III
20.12.2018, 00:17
Näihin on suunnitteilla ja jo koekäytössä, nopeudenrajoitin mikä tulee asennettavaksi elektronisen kaasupolkimen johtojen väliin. Liittimet sinetöityinä ja itse kytkentälaatikon sinetin jatkeena mikrokytkin joka antaa signaalin modeemille joka lähettää viestin, että purkki aukaistu. Huijaaminen käytännössä mahdotonta. Purkaminen kuitenkin helppoa ja nopeaa kunhan lupa saatu.
Kyllä tää on jo käytännössä ohitettu vaikkei asia ole kun teoriassa vasta käytössä ;)
Kai se iso punainen heijastava kolmio säilyy ettei tule hidaste yllättäen eteen....? :eek:
Säilyyhän se.
Eihän sitä vaadita yli 50 km/h kulkevaan nytkään.
Nämähän on nyt hissukseen hyväksytty, 1.11.2019 alkaen saa rekisteröidä henkilöauton traktoriksi tietyin ehdoin.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190130
Öööhh.. Hetkonen. Juurihan tuo torpattiin ihan EU tasolla, koska toi koko kevyt auto säätö oli EU lainsäädännön vastainen. Nyt se yllättäen on ok. Tosin tuo on helvetin typerä sääntöä, että aletaan rajoittamaan noiden ikää. Koska nyt nuo tuodaan vain hyvä osaisten saataville missä vanhemmat maksaa kaiken. Mopoauton saa ostettua kohtuu edukkaasti vaikka mällättynä. Jos yhtään osaa fixailla niin sellaisen saa alleen todella halvalla. Joten myös vähän köyhemmät on voinut ajella niillä.
2015 vuotisia autoja on jo 7000€ pyyntihinnalla useita vaihtoehtoja. Halpa mopoauto on saattanu olla hankintahinnaltaan halpa, mutta käyttö- ja korjauskulut onkin sitten ihan muuta kuin oikeassa autossa.
Kaitsu67
13.02.2019, 12:47
Nämähän on nyt hissukseen hyväksytty, 1.11.2019 alkaen saa rekisteröidä henkilöauton traktoriksi tietyin ehdoin.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190130
Kohta alkaa viritys ja rajoittimien ohitus :D
Mopoautotkin monet kulkee tossa maantiellä 70-80km/h, vielä useammat sen 60, eikä se kolmio siellä perässä hidasta yhtään...:rolleyes:
Hissun kissun hiipiviä lakeja rupeaa olemaan kaikilla aloilla aikasta paljon. Joskus (Aina! J. Ruonansuun örinällä) kaipaisi oikeaa kansalais demokratiaa mikäpä vaikka aikasta lähellä Sveitsissä.
Liikenneturva epäilee 15-vuotiaan kypsyyttä kevytauton rattiin – ”Ei pysty ottamaan samanlaista vastuuta”
https://www.is.fi/autot/art-2000006021779.html
artsi777
03.03.2019, 08:32
https://tekniikanmaailma.fi/nain-naapurissa-ruotsissa-15-vuotias-ajaa-taysikokoisella-henkiloautolla-epa-a-traktori-vaatii-aivan-eri-asennetta-mopoauto/
Onkohan siellä jotain tilastoa tehty miten on tai ei ole homma hanskassa pysynyt?
Liikenneturva epäilee 15-vuotiaan kypsyyttä kevytauton rattiin – ”Ei pysty ottamaan samanlaista vastuuta”
5 tn traktori ja perään 10 m3 paskapytty ei kuitenkaan mikään ongelma ?
Eihän sitä vaadita yli 50 km/h kulkevaan nytkään.
Nämähän on nyt hissukseen hyväksytty, 1.11.2019 alkaen saa rekisteröidä henkilöauton traktoriksi tietyin ehdoin.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190130
Meneeks lie saivartelyks mut eiks vaa kevytautoks ?
Meneeks lie saivartelyks mut eiks vaa kevytautoks ?
Kevytauto on traktori.
Kevytauto on 14 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuun T1-luokkaan kuuluva ajoneuvo:
14 § (30.12.2015/1609)
Traktorit ja niiden perävaunut sekä vedettävät vaihdettavat laitteet
T- ja C-luokan ajoneuvo on moottorikäyttöinen maa- ja metsätaloudessa käytettäväksi tarkoitettu pyörillä tai telaketjuilla varustettu ajoneuvo, joka luokitellaan seuraavasti:
1) T1-luokan pyörillä varustetut ja C1-luokan telaketjuilla varustetut traktorit, joiden pienin raideväli on vähintään 1 150 millimetriä ja omamassa ajokuntoisena yli 600 kiloa;
Kevytauto on traktori.
Miul vaa heräs toivo ruotsinmalli rakkoleist ilma ikärajoja :-( Ja kivasti torpattu ulkomailta tuontikii ilma veroja
Oman mopoaikani ajoin pvllä, reilun vuoden, viime kesänä hommasin A1 ja yamaha dt 125. Kevari on siitä mukava että satasen vauhdissa lepposa ajettava pvsee verrrattunakin, :D Nykyisin on mahdollisuus ajaa b kortti poikkeusluvalla 17v niitä löytyy paljon kaveri piireistä ja jo suomesta, itselläkin ehkä ennen kesää sellainen. Mielipiteeni kun kevytauto ja mopoauto kortin saa 16v niin ei siinä kauvan olisi aikaa vuotella siihen 17v että jos mahdollisuus olisi käydä b kortti jo 17v, siksi tuollaiset kevyt,mopoautot joutaisi kieltää kokonaan tuo vuosi ehkä kaksi on niin nopeasti menevä aikakin nuoressa iässä että ajaisi vaikka sillä mopollakin jos oikeasti haluaa paikasta A paikkaan B.
Toki ei tämä b-kortti 17v kaikille näytä sopivan.
https://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/poikkeusluvalla-17-vuotiaana-saatu-ajokortti-ehti-vanheta-reilun-viikon-nuori-mies-kaahasi-pyhajarvella-tutkaan-177-kmh/813815/
Nykyautoissa iskee nopeasti nuoreen "vauhtisokeus" kun tuollaisellakin reippaasti yli 2000 luvun auton kyydissä on 100 vauhdissa tuntuu se niin olemattomalta vauhdilta että mielitekee monesti ajaa vähän kovempaakin.
"Mopoautokortin suorittaneet 15 vuotta täyttäneet pääsevät marraskuun alussa nopeusrajoitetun henkilöauton eli kevytauton rattiin. Listasimme tähän mennessä hyväksynnän saaneet kevytautomallit."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6f3507e9-c8c9-4504-91ae-27b5a7d342ac
Edelleen pidän tätä aavistuksen paskana ideana.
"Vaihtaisitko lapsesi mopoauton 720-heppaiseen? Jopa huippunopea McLaren soveltuu nuoren kevytautoksi"
https://www.is.fi/autot/art-2000006206422.html
Hieno uudistus, näin landella asuvana. Paha vaan että itsellä on vielä vuosia ennenkuin poika on 15.
Mutta tuohon liittyen, kävin selvittelemään saako 50cc polariksen mönkkäriin vaihtaa alle 1kw sähkömoottorin ja rajoittaa nopeuden 25kmh. Sen jälkeen sillä saatavilla olevan tiedon mukaan käsittääkseni saisi ajaa yleiselläkin tiellä kuka vaan, ilman erillistä liikennevakuutusta.
Mutta selkeää yksiselitteistä tulkintaa en löytänyt, pistin trafille kyselyn. Saa nähdä vastaavatko.
Kaitsu67
19.08.2019, 09:54
"Mopoautokortin suorittaneet 15 vuotta täyttäneet pääsevät marraskuun alussa nopeusrajoitetun henkilöauton eli kevytauton rattiin. Listasimme tähän mennessä hyväksynnän saaneet kevytautomallit."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6f3507e9-c8c9-4504-91ae-27b5a7d342ac
Edelleen pidän tätä aavistuksen paskana ideana.
"Vaihtaisitko lapsesi mopoauton 720-heppaiseen? Jopa huippunopea McLaren soveltuu nuoren kevytautoksi"
https://www.is.fi/autot/art-2000006206422.html
¨
Jos tuo rajoitin perustuu tähän:
"Jos jonkun nuoren vanhemmat haluaisivat, että lapsi ajelisi vaikka McLaren 720S -superautolla, niin pystyisikö sen nopeuden rajoittamaan tekniikallanne?
–Kyllä, mutta sellaista ei ole tehty vielä. Nopeusrajoittimelle tarvitaan vain nopeussignaali auton Can-väylästä, Viitanen sanoo."
No justiinsa, eipä toi ole konsti eikä mikään bittinikkarille syöttää muunnettua nopeussignaalia rajoittimelle, joka kuvittelee, että auto kulkee rajoitettua nopeutta, vaikka käytännössä kulkeekin lujempaa. Ei varmaan kestä kauaa kun operaatiosta löytyy netistä ohjeet miten homma tehdään.
BJ-40/76
20.08.2019, 02:27
Noitahan saa tehdä/rekisteröidä , oliko marraskuun ensimmäinen päivä?
Rahalla saa... mutta paljonko pitää olla?
Muutama viikko taaksepäin yritin selvittää, että mistä autoista voi tehdä kevytauton marraskuussa.
Kaikki tulevat "kevytautoilijat" ei ole nuoria, vaan osa tulevista kevytautoilijoista on ajanut rekkaa satoa tuhansia kilometrejä.
Ja kaikilla C- ja B- kortin menettäneillä ei liikuntakyky ole enää niin hyvä, että että tulee toimeen ilman apuvälineitä.
No, eipä olisi ensimmäinen kerta että asetus tulee viimme tipassa, että vain yksi yritys voi tehdä tms. ja ensimmäiseksi tehdään "nämä" merkit.
-> Siis nyt kukaan? ei uskalla alkaa asentaa pyörätuoli nosturia yms. kuin yhden konsernin autoihin.....
"IS poimi kuusi automallia, joilla alaikäinenkin ajaa kohta hymyissä suin".
https://www.is.fi/autot/art-2000006212545.html
"IS poimi kuusi automallia, joilla alaikäinenkin ajaa kohta hymyissä suin".
https://www.is.fi/autot/art-2000006212545.html
Voi aiheuttaa ylimääräisiä sydämen tykytyksiä liikenteessä kun tuollainen täysimittainen auto vinguttaakin 60kmh 120-rajoitusaluella.... :eek:
-Aiemmin mopoauton, pieni koko ja iso kolmio, tiesi kulkevan hitaammin mutta nyt....? :(
Niin niin, toki auto pitää pystyä pysäyttämään näkyvällä tieosuudella....:o
"Uusi laki kevytautoista ajoi mopoauto*markkinat pulaan – tänä vuonna myyty vain 11 mopoautoa"
https://www.is.fi/autot/art-2000006217636.html
"EU-komissio tyrmää Suomen kaavailemat kevytautot – useita turvallisuusongelmia"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/291487b2-9c1d-4050-8795-c6d0ca700fba
"EU-komissio tyrmää Suomen kaavailemat kevytautot – useita turvallisuusongelmia"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/291487b2-9c1d-4050-8795-c6d0ca700fba
Ei tarttis näitä tulla. Isoin turvallisuusriski on ohituksien tai ainakin sen tarpeen lisääntyminen, jono humppaa, turvavälit nolla ja joidenkin pitää yrittää pitää aikataulustaan kiinni eli ohi mentävä.
Niin, todennäköisesti niistä melkoinen riesa ja ongelmien aiheuttaja tulenee. :(
Ei tarttis näitä tulla. Isoin turvallisuusriski on ohituksien tai ainakin sen tarpeen lisääntyminen, jono humppaa, turvavälit nolla ja joidenkin pitää yrittää pitää aikataulustaan kiinni eli ohi mentävä.
Onko näin? Kelpoisien autojen hinnat (oli, ku varsin joskus kk takaperin kattelin) on alkaen yli 8 tonttua, ei ny niiiiin paljo mopoautoja halvempia. Eli tuskin määrät mopoautoihin nähen ihan hetkessä räjähtää käsiin. Kumpi enempi hidastaa liikennettä, perinteinen mopoauto vai tämmönen? Tyypillisin käyttöalue kuiten taajamien lähiympäristö, jossa nopeusrajoitukset pääosin 60 tai alle.
Nimim. Teini ilmoitti kesällä, ettei tarvi mitään mopoa, vaan kevytauton. Sinänsä tuntuis järkevältä vaihtoehdolta muuten ku hinnan osalta. Perheen autokaluston keski-ikä nuorentuisi moisen myötä huomattavasti, ny on olemassa yks vaaditulta vuosituhannelta, mutta väärältä vuosikymmeneltä. Sitte on kalustoa 1960 (1) -70(1) ja -80(4) luvuilta. :D Eiku nii, pakuportteri vielä 90-luvulta.
Aika näyttää, mut yhenkään kevytauton/mopoauton vetämän letkan hännille en haluais joutua. Tarpeeks junnaamista kokee muutenkin päivittäin.
Saattaisi nämä liikkuvat hidasteet toimia harvaan asutuilla alueilla, autotiheys ei ole suuri ja välimatkat pitkät.... :o
-Traktorien sekaan mahtuvat....? :p
"EU tyrmää suomalaiset kevytautot – komission salainen kirje lipsahti julkisuuteen".
EU tyrmää suomalaiset kevytautot – komission salainen kirje lipsahti julkisuuteen
HiluxMan
28.08.2019, 08:24
Aika näyttää, mut yhenkään kevytauton/mopoauton vetämän letkan hännille en haluais joutua. Tarpeeks junnaamista kokee muutenkin päivittäin.
Meillä on työmatka mutkaista ja kumpuilevaa valtatietason maantietä. Silloin tällöin joudun sen saamarin letkan jatkoksi jonka YKSI AINUT mopoauto saa aikaiseksi. Joskus harvoin väistää pysäkille (eri kuski?) ja päästää letkan ohi.
Mopoauto ja ohitustaidottomat henkilöautokuskit saa kyllä jonoa aikaan. Rekallahan ei tuota mopoautoa helpolla ohiteta jos on joutunut hiljentämään sen taakse.
Taajamissa ok mutta valtateille ei tarttis tulla., ainakaan työmatka-aikoihin.
Meilläpäin aamu-8/iltap-4 sen verran tasasen tiheetä liikenne että ohituspaikat vähissä, etenkin ujommalle. Joten yhtään häiriötekijää/alinopeutta junnaavaa ei sinne kaivata. Päivittäin menee kuitenkin melkein 1,5 tuntia autossa työmatkalla sujuvaankin aikaan.
Ja kun se jonon häntä ei kulje 60 km/h jos sitä vetää 60:iä ajava, vaan se humppaa 40-65. Käy hermon päälle.
"Liikenneministeri Marin: Suomen kevytautolaki saatetaan kumota"
https://www.is.fi/autot/art-2000006218959.html
Meilläpäin aamu-8/iltap-4 sen verran tasasen tiheetä liikenne että ohituspaikat vähissä, etenkin ujommalle. Joten yhtään häiriötekijää/alinopeutta junnaavaa ei sinne kaivata. Päivittäin menee kuitenkin melkein 1,5 tuntia autossa työmatkalla sujuvaankin aikaan.
Ja kun se jonon häntä ei kulje 60 km/h jos sitä vetää 60:iä ajava, vaan se humppaa 40-65. Käy hermon päälle.
Tämä. Mautoilla ei olisi kyllä mitään asiaa maantielle eikä osalla autoilijoista.
Kevytautojen tulemiseen en usko ennenkuin ensimmäisen sellaisen näen kilvissä. Liikenteen kannalta se nyt on se ja sama vetääkö sitä letkaa mauto vai kevytauto, mieluummin ei kumpikaan.
"EU tyrmää suomalaiset kevytautot – komission salainen kirje lipsahti julkisuuteen".
EU tyrmää suomalaiset kevytautot – komission salainen kirje lipsahti julkisuuteen
Traficomin mukaan komission huomautus on julkinen asiakirja.
Sori jankuttaminen! :D Toisen rivin, sen hipsukattoman piti olla linkki Plöröön.
Vaanen lisää aiheesta:
"Liikenneministeri Sanna Marin EU:n hampaisiin joutuneista kevytautoista: ”Tilanne on äärimmäisen valitettava”
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5cef0795-c197-4f69-b6db-613d12f2581d
Ja:
"Liikenneministeri Marin: Suomen kevytautolaki saatetaan kumota"
https://www.is.fi/autot/art-2000006218959.html
BJ-40/76
28.08.2019, 22:48
Tämä "häsellys" näiden kevytautojen kanssa on tosi ikävä monessa suhteen:
(siis jos noita ei saa tehdä)
-suurin vahinko, varsinkin tulevaisuutta ajatellen; (pahimmillaan)
14-15v nuoret on repinyt töitä yötäpäivää, että saa ostettua alkaen 7000e maksavan 5 henkilön "kevytauto-" aihion, taikka jopa ostanut jo, ja jopa rakentanut siihen sopivat "teiniviritykset"
Ja kun tulee tuo odotettu maaginen päivämäärä, 1.11, niin ei saakkaan autoon "kevytauto leimaa" , niin tuo "teiniauto-" saa odottaa vielä n. 3 vuotta, että pääsee ajamaan....
Tuo 3 vuotta tuntuu pitkältä 14-15 vuotiaasta.... en ihmettelisi suuresti, vaikka tulisi pienimuotoinen uhkaikäisen "ipr-" mielenpurkauksia...
-Ja noiden senioreiden, yli 75v, unelmat "oikeasta-" autosta romuttuu...
No jääpä aikaa miettia vuosien mukanaan tuomia vaivoja, ja vertailla kaverien kesken....
-> Kohta molemmat on niin sairaita, että ei enää pärjää itsekseen, ja kohta ei ilman jatkuvaa huolenpitoa.
(tiedän pari vanhusta, jotka asuu kotonaan kodinhoidon tukemana, koska koiraa/kissaa ei saa mukaan ..... ja ovat on asunut jo vuosia....)
Kevytautojen ympärille on jos tullut liiketoimintaakin. Yllä olevien lisäksi tässä kärsivät myös nuo yrittäjät.
Mutta tämä poukkoilu sopii viime vuodet vallinneenseen päätös tyyliin. "Näin me teemme, eikun oho"
"Onko EU:n huoli Suomen kevytautoista paikallaan? – Laitetoimittaja: Rajoittimen sabotoinnista jää kiinni"
https://www.is.fi/autot/art-2000006219482.html
Ja kun tulee tuo odotettu maaginen päivämäärä, 1.10,
Kuukautta myöhemmin, 1.11.2019.
Meilläpäin aamu-8/iltap-4 sen verran tasasen tiheetä liikenne että ohituspaikat vähissä, etenkin ujommalle. Joten yhtään häiriötekijää/alinopeutta junnaavaa ei sinne kaivata. Päivittäin menee kuitenkin melkein 1,5 tuntia autossa työmatkalla sujuvaankin aikaan.
Ja kun se jonon häntä ei kulje 60 km/h jos sitä vetää 60:iä ajava, vaan se humppaa 40-65. Käy hermon päälle.
Jännä nähä, mitä tästä vielä seuraa tästä saikkauksesta... Tuleeko näitä vaiko eikö. Oma teini ei kuiten tuu mopoauto-tappokoppia saamaan, vaan traktorimönkkärin ehkä, jos tää homma toppaaki. Mopo tai mönkkäri ois siitäki hyvä, että ainaki huonommalla kelillä jäis se tyhjä rallaaminen pois.
Mutta, tuohon lainaukseen. Onko niitä mopoautoja tai traktorimönkkäreitä ollu siellä teilläpäin haitaksi asti tähän mennessä? Jos ne vaihtuis näihin, ja nopeus nousis vähä, niin haittaisko se?
Ja tähän yleiseen purnaukseen, kaikki te, jos teillä ois se teini-iän kynnyksellä oleva harrastuksissa kulkeva muksu, niin a) ottaisitteko te viikoittain iltapäivisin töistä palkatonta vapaata päästäksenne kuskaamaan muksuanne siellä syrjäkylien hiljaisilla teillä harrastuksiiin, b) hommaisitteko sille perinteisen mopoauton kymppitonnilla vai c) oisitteko tyytyväisiä, jos sille sais turvallisen "oikean" auton jolla se vois jatkaa vielä täysi-ikäisenäki?
BJ-40/76
29.08.2019, 22:05
Siis aikanaan kun tuota kevytauto- käsitettä alettiin muodostamaan, niin minulle on jäänyt mielikuva, että "oikeista pikkuautoista" voitaisiin tehdä kevytauto, niin saatas "nykyaikaiset" turvavarusteet.... ja koska noita 400 kg painoisia "oikeita" autoja ei ole, niin omapainoa pitää nostaa....
Minulle jäi käsitys että automerkin pienimmistä malleista voisi tehdä kevytautoja....
MUTTA tuo omapaino "POMPSAHTI" tuosta mopoauton 400kg:sta noin 4?kertaiseksi, 1500 kg.
otetaan esimerkkinä yksi automerkki esim. SEAT:
käsittääkseni tämmöisestä oli tarkoitus tyypittää kevytauto:
hintaa vajaa 7000e, ja ajettu 75 tkm https://www.nettiauto.com/seat/mii/10735349
Ja tämmöisestäkin sen voi tehdä (neliveto varmaan auttaa vertaamaan maatyökoneeseen vai mikä se rinnastus on/oli)
https://www.nettiauto.com/seat/leon/10731667?video_display=Y#video_show
ja jos otetaan sisar- merkki skoda, niin alkaa etupenkkien takana olla tilaa hivenen pitemmillekkin nuorille:
https://www.nettiauto.com/skoda/superb/10708422
Nuo kaikki voi rekisteröidä "Kevytautoksi" jos ei tule muuta rajoituksia kuin vuosimalli, ja omapaino!
Jokainen meistä voi mielessään miettiä, kuinka paljon vaarallisempi on esim. pikkasen alle 1500 kg, nelivetoinen 300 hv , kiihtyvyys olisi o-60 km/h
ns. pitkähkö silmän räpäys?,
Kuin ns.400 kg mopoauto, (paljonko luo saa painaa NYT, ja paljonko saa olla tehoa????) oletus että vajaa 10 hv, max nopeus 45 kmh.
-> siis tuo(300 hv) kevytauto saavuttaa jo tuon taajamanopeuden parissa sekunnissa, ja kokonaispaino yli 2000 kg, niin 60 km/h nopeudessa liike-energia on aivan eri luokkaa kuin noin 600kg? kokonaispainoisella 45 km/h nopeudella, joka saadaan kerättyä alle minuutin?
-> puhumattakaan siitä, että tuossa em kevytautossa on laaja turva-varustus, ja ns. kuoleman pelko ei ole läsnä......
Ja kun tuota kevytautoa verrataan MAATALUOS Traktoriin, niin siellä Traktorin ratin ja penkin välissä on usein teini, joka ajaa säänöllisesti traktoria myös kotitilan/maatilan töissä.
Siis aikanaan kun tuota kevytauto- käsitettä alettiin muodostamaan, niin minulle on jäänyt mielikuva, että "oikeista pikkuautoista" voitaisiin tehdä kevytauto, niin saatas "nykyaikaiset" turvavarusteet.... ja koska noita 400 kg painoisia "oikeita" autoja ei ole, niin omapainoa pitää nostaa....
Minulle jäi käsitys että automerkin pienimmistä malleista voisi tehdä kevytautoja....
MUTTA tuo omapaino "POMPSAHTI" tuosta mopoauton 400kg:sta noin 4?kertaiseksi, 1500 kg.
Niinpä. Olispa ollut edes kokonaismassa. Nyt tais mennä puurot ja vellit sekaisin kun "asiantuntijaraati" näitä lähti laatimaan.
Ja mitenkä se rajoitin mahtaa toimia ton tyyppisessä autossa joka sylkäsee 60:n rajan yli parissa-kolmessa sekunnissa 1500 kg massa päällä. Siinä on nenä lasissa jos se oikeesti stoppais siihen, eikä himmailis jo ennen viittäkymppiä.
Kerran kävin tutun F-250 Fordilla testdraivilla, suddas pitkään takavedolla 13.50" takakumeilla ja 90:n kohdalla kun rajoitin puuttui peliin niin käytiin jo melkein 110:ssä ennen kuin vauhti alkoi hidastumaan. Tais sysästä n. 6 sek seutuun tohon.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta miun fysiikanoppien mukaan massa ei voi kiihtyä jos siihen vaikuttavien voimien summa on nolla. Eli sama vaikka kokeilet tavallisella autolla kiihdyttää, ja polkaiset kytkimen pohjaan 60km/h vauhissa, niin ei se nopeuden pitäs siitä enää kiihtyä? Eikä se kiihtyvyys siinä tilanteessa muutu negatiiviseksikaan, eli se penkki vaan hellittää vetämästä puoleensa ja ainoastaan maan vetovoima vetää alaspäin.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta miun fysiikanoppien mukaan massa ei voi kiihtyä jos siihen vaikuttavien voimien summa on nolla.
Minen taas muista niitä oppeja, enkä niin välitäkkään terminologiasta. Mut mites esim. tykinkuula? Kaikki vauhti tulee sen jälkeen kun voimat on käytetty.
Eli sama vaikka kokeilet tavallisella autolla kiihdyttää, ja polkaiset kytkimen pohjaan 60km/h vauhissa, niin ei se nopeuden pitäs siitä enää kiihtyä?
Pitäs ja pitäis. Se on sun käytävä kokeilemassa sitten. :rolleyes: On hiukan eri asia alkaako rajotin pätkyttää vehkeessä joka on kelannut vauhtia siihen kuuteenkymppiin puol minuuttia kuin tapauksessa että laite sinkoaa eteenpäin 1G:n voimalla ja kuudeskybässä painetaan kytkin pohjaan?
Minen taas muista niitä oppeja, enkä niin välitäkkään terminologiasta. Mut mites esim. tykinkuula? Kaikki vauhti tulee sen jälkeen kun voimat on käytetty.
Ny meni kyllä pikkusen pieleen. Kyllä sille kuulalle kaikki vauhti tulee siellä putkessa, ku on painetta takana. Siitä alkaen ku se ulos putkahtaa, alkaa hidastuminen.
Ny meni kyllä pikkusen pieleen. Kyllä sille kuulalle kaikki vauhti tulee siellä putkessa, ku on painetta takana. Siitä alkaen ku se ulos putkahtaa, alkaa hidastuminen.
Niinhän se on, huono vertaus, putkessa kun on painetta vaikka itte räjähdys on jo tapahtunut.
veijon-esso
02.09.2019, 14:02
Mulla oli joskus sellanen kiihtyvyysanturi autossa kiinni joka piirsi käppyrää auton kiihtyvyydestä ja nopeudesta yms, niin kyllä se kiihtyvyys meni jokaisessa vaihdossa (manuaalilla) negatiiviseksi (ilmanvastus) ja vauhti lähtee heti laskemaan sen vaihtohetken ajaksi.
petroman
02.09.2019, 15:10
Noinniinku mopoauton kuljettajan kannalta saisivat kyllä rakentaa vähän turvallisemmaksi mautot. Pikku pusu, niin aivan paskana koko himmeli...
Mulla oli joskus sellanen kiihtyvyysanturi autossa kiinni joka piirsi käppyrää auton kiihtyvyydestä ja nopeudesta yms, niin kyllä se kiihtyvyys meni jokaisessa vaihdossa (manuaalilla) negatiiviseksi (ilmanvastus) ja vauhti lähtee heti laskemaan sen vaihtohetken ajaksi.
Joo-o, mutta se kiihtyvyyden negatiivisuus saa olla rajua jos siihen leikkausnopeuteen on tultu rajusti. Ei riitä moottorijarrutus.
Edelleen:
On hiukan eri asia alkaako rajotin pätkyttää vehkeessä joka on kelannut vauhtia siihen kuuteenkymppiin puol minuuttia kuin tapauksessa että laite sinkoaa eteenpäin 1G:n voimalla ja kuudeskybässä painetaan kytkin pohjaan?Ja mitä painavampi kampe niin sitä enempi vaaditaan hillitsimiltä että vauhti pysyy säädetyssä.
veijon-esso
02.09.2019, 16:57
Joo-o, mutta se kiihtyvyyden negatiivisuus saa olla rajua jos siihen leikkausnopeuteen on tultu rajusti. Ei riitä moottorijarrutus.
Edelleen:
Ja mitä painavampi kampe niin sitä enempi vaaditaan hillitsimiltä että vauhti pysyy säädetyssä.
Tossa kiihdytyskäppyrää. Epäilen että kiihtyy paremminkin kuin noi keskustelun kohteena olevat mopoauton korvikkeet. Joka vaihdossa, kun kytkintä painetaan kiihtyvyys menee nollaan/ajovastuksien verran negatiiviseksi ja vauhti pienenee, eikä kasva. Parhaiten se näkyy 3-4 vaihdossa kun vauhtia rupeaa olemaan melkein 150 niin ilmanvastus on jo merkittävä hidastaja.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=222961
Rajoitin on vaan huonosti toimiva / viallinen jos vauhti menee yli säädetystä. Jos tehot leikataan pois jossain vauhdissa niin siitä vauhdista ei yli mennä.
Mieti ny vielä kerran. Kiihtyvyyden ei tarvitse mennä negatiiviseksi, riittää että se menee nollaan että vauhdin kiihtyminen lakkaa.
Kai mun on sit uskottava. Jos kerran sit massan liike-energia tuohon näytä vaikuttavan.
Samanlaista käppyrää ne tuotakin kireemmät tekee:
http://www.nobbyville.com/TopFuel6a.jpg
"Kevytautoja koskevaa lakia lykätään vuodella"
https://www.is.fi/autot/art-2000006229538.html
Samaa toisessa Plörössä:
"Ministeri Marin: Kevytautolain voimaantuloa lykätään vuodella – ”Olen pahoillani, että tilanne on tällainen"
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e235b514-6c6c-4342-a6cd-31f167aff75e
No kylläpä se tilanne elää:
"Ministeri Marin väläytti kevytautoista: Laki ei välttämättä tule voimaan edes vuoden kuluttua"
https://www.is.fi/autot/art-2000006229911.html
Oliskohan jotain vikaa Suomalian parlamentaarisessa järjestelmässä?
Tällä olisi säästetty tuhansia nuoria henkiä Suomaliassa, mutta kun ei mee jakeluun....
Juuri näiden määräysten vuoksi Brititkin eroaa......
Ja jokainen voi laskee kuinka paljon se maksaa vuotta tai päivää kohden yhteisöstä takaisin saativien tasolla.
Ja takaisin saatavat ei ole lähellekkään sitä mitä sinne maksetaan.
Jos onnistuu Ruotsissa niin miksi ei meillä......
Sitä sopii ihmetellä.
Ei oo enää pitkäkää aikajanaa kapinaan......
Svidun hyvät EU-lait helpottamaan yhteisön jäseniä.........
Tuota noin, mihin viittaat tuolla tuhansien henkien säästymiseen?
Tuota noin, mihin viittaat tuolla tuhansien henkien säästymiseen?
Samaa ihmettelen. Kyllä tässä enemmän ruumiita kokonaisuudessa tulis jos kovin yleiseksi 15-vuotiaiden liikuntamuodoksi tulis. Toivottavasti kuopataan pysyvästi nämä traktori-henkilöautot.
Mopoautoissa ei kovin montaa ole kuollut. Moneen ensimmäisiin vuosiin ei ketään.
Toivottavasti kuopataan pysyvästi nämä traktori-henkilöautot.
Toivotaan.
Ei sillä, ymmärrän tavallaan että olisivat KÄYTTÄJILLEEN ihan jeppis jossain syrjäseudulla, mutta kun...
Ei sillä, ymmärrän tavallaan että olisivat KÄYTTÄJILLEEN ihan jeppis jossain syrjäseudulla, mutta kun...
Nimenomaan, samaa mieltä. Muu liikenne kärsis, jonot ja ohittamiset lisää onnettomuusriskiä maanteillä ja kaupunkialueella ei ulkopuolisten turvallisuus ainakaan kohennu.
"Nyt leimahti kevytautoraivo: Ministeri Sanna Marin kertoo saaneensa asiasta tappouhkauksia"
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b71d80eb-2dec-4c15-8667-a6f27e7a7b0e
Lerssinen
08.09.2019, 14:19
Eikös sitä joku hkiläinen lätkä-keisari itkeny että joutuu kossi menemään peräti tunnin nyt bussilla.. Olishan se kauheaa joutua roskasakin sekaan julkisiin :o
james_III
08.09.2019, 17:10
Eikös sitä joku hkiläinen lätkä-keisari itkeny että joutuu kossi menemään peräti tunnin nyt bussilla.. Olishan se kauheaa joutua roskasakin sekaan julkisiin :o
Voi kauheeta, kuitenkin on siis joku millä pääsee, vois olla joku oikeekin ongelma :o
Näin keitettiin käsittämätön kevytautosoppa: Eduskunta hyväksyi lain pikapikaa - ”Yksi toimiala lobbasi tämän Bernerin koneistoon”
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/03fa3ca7-18da-4055-9bbb-a1040ac77ef4
"Nyt leimahti kevytautoraivo: Ministeri Sanna Marin kertoo saaneensa asiasta tappouhkauksia"
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b71d80eb-2dec-4c15-8667-a6f27e7a7b0e
Vaikka syypää sotkuun on Berner.
veijon-esso
09.09.2019, 06:11
Mun mielestä kevytauto olis satakertaa parempi kokonaisuutena kuin ne hiton mopoautot. Parasta olis kun ei olis kumpaakaan, mutta kevytauto pienempi paha.
Kova bisneshän se mopoautot on ollut valmistajille, ymmärrän että haluavat pitää kiinni siitä.
Toivotaan.
Ei sillä, ymmärrän tavallaan että olisivat KÄYTTÄJILLEEN ihan jeppis jossain syrjäseudulla, mutta kun...
Jep. Ei ole maamme helppo paikka liikkumisen kannalta. Meilläkin kulkee pari bussia kasin ja neljän välillä. Viikonloppuisin ja kesällä ei mitään. Tienhoito on sitä luokkaa, ettei fillarilla pääse talvella, ja pyrätien alkuunkin on 15 km. Täällä mopoautot ja koppimönkijät ovat arkikulkineita.
Se on hauska huomata kuinka mielipiteet näistä jakaantuu, käsittääkseni aika pitkälti sen mukaan miten oma jälkikasvu pääsee julkisilla kulkemaan.
Ja sitten kovaan ääneen puhutaan kevytautojen tuovan sitä ja tätä turvallisuusriskiä, kun samaan aikaan jätkät valittaa kuinka pska tieliikennelainsäädäntö suomessa on kun ei saa sitä ja ei saa tätä :D
Jokainen kuitenkin varmaan myöntää että pääsääntöisesti mitä enempi kalusto on offiin käypäinen, sen surkeampi ajettava se maantiellä on (=suurempi riski liikenneturvallisuudelle).
"Psykologit ottivat kantaa kevytautoihin"
https://www.is.fi/autot/art-2000006243807.html
"– Jo ero 17- ja 18-vuotiaiden välillä on suuri. Esimerkiksi Englannissa 17-vuotiaiden kuljettajien riski kuolla liikenteessä on kaksinkertainen 18-vuotiaisiin verrattuna. Itävallassa 17-vuotiaina kortin saaneilla miehillä on pidennetystä koulutuksesta huolimatta enemmän onnettomuuksia kuin 18-vuotiaana kortin hankkineilla, työryhmä kirjoittaa."
Mopoautot ja vastaavat pitäisi kieltää. Älytöntä tötöilyä oikean liikenteen seassa hitaasti liikkuvilla malmikasoilla. Ihan tarpeeksi ongelmia aiheuttaa älytöntä alinopeutta ajavat kuskit sekä liikennekamerat joiden kohdalla liinat kiinni ja nopeus 60kmh vaikka olis 100 rajotus.
Nimimerkillä: hiihdin kouluun kesät talvet ja mopolla vaikka metrin hangessa.
Nimimerkillä: hiihdin kouluun kesät talvet ja mopolla vaikka metrin hangessa.
Ja aina oli ylämämäki! :)
Vaan, tuntuu että se paljonko delaa/vahingoittuu ulkopuolisia ei tunnu ketään kiinnostavan...
Kaitsu67
20.09.2019, 23:19
Mopoautot ja vastaavat pitäisi kieltää. Älytöntä tötöilyä oikean liikenteen seassa hitaasti liikkuvilla malmikasoilla. Ihan tarpeeksi ongelmia aiheuttaa älytöntä alinopeutta ajavat kuskit sekä liikennekamerat joiden kohdalla liinat kiinni ja nopeus 60kmh vaikka olis 100 rajotus.
Nimimerkillä: hiihdin kouluun kesät talvet ja mopolla vaikka metrin hangessa.
Samoilla linjoilla ja respect. :cool:
Sitten kun vielä ilmastonvouhkaajat muutenkin haluavat yksityisautoilulle pistää kapuloita rattaisiin kun polttomoottorit saastuttaa ja lämmittää maapallon, niin ihme etteivät ole kiinnostuneet näistä mopo- ja kevytautoista ja niillä ajetulla p**lurallista, kaikkia ajohan teineillä ei ole harrastuksiin tai kouluun vaan kavereiden kanssa souvaamiseen...:rolleyes:
Sukset, munamankeli ja mopo pelastaa maailman, 70's & 80's back :D