View Full Version : Onko joku saanu katsastettua Ramiin 35" renkaita
Alla on 35x12.50x17 renkaat mutta ei otteessa. Googlella ei saanu selville onko 35" renkaita mahollista muutoskatsastaa Ramiin 2500 vm.06. Suomeen rekisteröintikatsastuksessa voi olla mahollista,mut mites muutoskatsastuksen laita?
Mikä on alkuperäinen koko mihin verrata?
Jäi tosiaan laittamatta 275/65R17
Jos järki pelas vielä tähän aikaan, niin 35" olis tasan 100mm korkeampi kuin alkuperäinen
Jos järki pelas vielä tähän aikaan, niin 35" olis tasan 100mm korkeampi kuin alkuperäinen
Aika lähelle se menee, ainakin laskimella laskien. STRO:n tarkasta mitasta ei hajua tuolle 275/65 R17 koolle ole, mutta aika liki 789mm sen pitäisi olla. 35" on milleinä 889mm, ja STRO:ssa aika lähelle sitä.
Eli ei mene sen enempää 77mm kuin 10% säännöllä läpi, jos ei sitten ole ollut jotain isompaa kokoa saatavana tuon ikäiseen RAM:iin.
Jäi tosiaan laittamatta 275/65R17
Ei oo orkkiskoko: http://www.xr793.com/wp-content/uploads/2016/11/2006-Dodge-Ram-2500-3500.pdf
265/70R17 on ja se riittää 35x12.50 muutoskatsastamiseen.
Saakohan noille samoille vanteille lailliset renkaat 275/65-17?
En ole ikinä ymmärtäny miks autoja ym. pitää rakentaa laittomiks!!!! Rakentaa saa ja pitääkin mutta lain sallimissa rajoissa tai sit radalle/pellolle.
Joutanee nuo renkaat myyntiin. Missähän ton kokosia renkaita käytetään :confused:
Ei oo orkkiskoko: http://www.xr793.com/wp-content/uploads/2016/11/2006-Dodge-Ram-2500-3500.pdf
265/70R17 on ja se riittää 35x12.50 muutoskatsastamiseen.
Näkyihän tuolla olevan myös mm. 285/70 R17, mikä on jo karvan yli 33" kokoinen STRO:ssa, eli millisenä voisi mennä joku aavistuksen 36" isompikin?
Millikokoisissa renkaissa on muuten vähän hankala laskemalla katsoa kokoja, kun se mitä tulee leveyden, profiilisuhteen ja vanteen halkaisijan yhdistelmästä voi heittää useitakin millejä STRO:n norm.- kohdan mitasta. Monesti kun nämä on millimetripeliä niin tekee elämän hankalaksi ilman kirjaa :o
Saakohan noille samoille vanteille lailliset renkaat 275/65-17?
En ole ikinä ymmärtäny miks autoja ym. pitää rakentaa laittomiks!!!! Rakentaa saa ja pitääkin mutta lain sallimissa rajoissa tai sit radalle/pellolle.
Joutanee nuo renkaat myyntiin. Missähän ton kokosia renkaita käytetään :confused:
Meneehän noi 275/65 R17 samoille vanteille kuin 265/70 R17, ja tosiaan kun katsoi Matin linkittämää brosyyriä niin meneehän noi 35 x 12.50 renkaat ihan kevyesti alle.
Minä en ymmärrä tai minua ei ymmärretä :D
Nyt on alla 35x12.5x17 renkaat alla,niin voinko ajaa rengasliikkeeseen ja sanoa että samoille vanteille 275/65-17 tilalle.
Eipä edellisellä merkitystä jos nykyiset voi muutoskatsastaa. Täytyy käyvä konttorilla auton kanssa ja kysyä onnistuuko.
Konttorille vaa jos kerran renkaat on jo alla, mitä niitä vaihtamaan. Kunhan vaan kuvio on lokasuojan/levikkeen sisällä/alla, niin ei pitäis olla ongelmaa.
Minä en ymmärrä tai minua ei ymmärretä :D
Nyt on alla 35x12.5x17 renkaat alla,niin voinko ajaa rengasliikkeeseen ja sanoa että samoille vanteille 275/65-17 tilalle.
Eipä edellisellä merkitystä jos nykyiset voi muutoskatsastaa. Täytyy käyvä konttorilla auton kanssa ja kysyä onnistuuko.
Kuten jo todettua, 265/70 R17 riittää 35 x 12.50 renkaille, ja jos Matin linkittämän esitteen 285/70 R17 on myös orkkiskokoja niin se riittää ihan kevyesti 35" halkaisijalle ja isommallekin..
Eli ei muuta kuin leimalle noiden 35 x 12.50 kumiesi kanssa, ja ei edes tarvitse muutoskatsastaa jos vain ajoneuvon tiedoista löytyy tuo/ nuo tarvittavat milliset rengaskoot.
Otteessa ei voi olla vaihtoehtosia renkaita kuorma-autossa rajottimen takia. Latasin kuvan albumiin Ramin renkaat.
Minä en ymmärrä tai minua ei ymmärretä :D
Nyt on alla 35x12.5x17 renkaat alla,niin voinko ajaa rengasliikkeeseen ja sanoa että samoille vanteille 275/65-17 tilalle.
No ei nyt oikein avaudu miks haluaisit orkkiksia pienemmät jos on jo ihan järkikokoiset renkaat valmiiks alla. :confused: Eikä välttämättä riitä noissa 65-kumeissa kantavuus taka-akselille.
Ja mitä tuohon varsinaiseen kysymykseen tulee niin riippuu mitkä vanteet sulla on alla. Tietysti saahan ne kumit siihen pyöräytettyä kun samalla 17” keskireiällä on, eri asia kuinka istuu.
Luulin että otteessa olevat renkaat oli alkuperäiset ja ne laittamalla olisin saanut laillisn pelin alle. Pienempiä renkaita ei ollu tarkoitus missään vaiheessa vaihtaa alle vaan alla olevat muutoskatsastaa lailliseksi.
Luulin että otteessa olevat renkaat oli alkuperäiset ja ne laittamalla olisin saanut laillisn pelin alle. Pienempiä renkaita ei ollu tarkoitus missään vaiheessa vaihtaa alle vaan alla olevat muutoskatsastaa lailliseksi.
Ne on nyt siis muutoskatsastettu?
Jos eka viestin ymmärsin oikein niin 35" on alla ja ne pitäisi saada muutoskatsastettua. Mutta onko tällä hetkellä otteella oleva koko alkuperäinen vai joku muutoskatsastettu? Ja rajoitinta varten joka vuotinen tarkastus tehdään alla olevien renkaiden perusteella
Alla on 35" renkaat ja tänään muutoskatsastettu eli lailliset on nyt. Joku edellä kirjoitti että otteessa olevat renkaat ei olis alkuperäis kokoa.
Renkaat pitää olla aina sen kokoiset mikä on mainittu rajoitin lapussa. Nyt mulla on talvirenkaat pienemmät eikä ole enää lailliset.
Kerro nyt miten asia järjestyi? Mihin kokoon verrattiin vai miten onnistui?
Ensimmäisellä konttorilla vastaus oli että ei onnistu mitenkään. Vähäisten tarkennuskysymyksien jälkeen ehkä, mutta ei kuitenkaan. Kävin laatikon takia alan liikkeessä ja siellä sano että pitäis olla ihan simppeli homma noin pie ille pyörille. Näytti alkuperäisen tarran ovenpielestä missä oli eri sallitut rengas vaihtoehdot. Ne näytin konttorilla ja kysyin onko estettä leimata näille alla oleville renkaille. Taulukkoa kävi lukemassa ja sano että onnistuu,mutta rajoitintodistus pitää olla. Hajin todistuksen ja konttorille hoitaan homma.
Hyvä esimerkki miten tulkitaan pykäliä.
Pakko kysellä lisää...mitä ne vaihtoehtoiset koot sit oli?
Saa kysellä,en vaan muista mitä tarrassa oli vaihtoehtona.
No ilmoittele sit kun muistat millä perusteella sait leimattua,
Alla on 35" renkaat ja tänään muutoskatsastettu eli lailliset on nyt. Joku edellä kirjoitti että otteessa olevat renkaat ei olis alkuperäis kokoa.
Renkaat pitää olla aina sen kokoiset mikä on mainittu rajoitin lapussa. Nyt mulla on talvirenkaat pienemmät eikä ole enää lailliset.
Millä perusteella? Katsastuksessa pitää toki olla alla ne ne rajoitinlapun mukaiset,mutta eihän se lappukaan voimassa kuin 3 kk.
Katsastuksessa tarkistetaan että renkaat ja rajoitin todistus täsmää. Vaikkka ratsijassa sitten tarkistetaan että otteessa mainitut renkaat on alla. Kuka nyt lähtis rengaskokoa muuttamaan jos haluaa pykälien mukaan mennä kun tietää että rajoitin ei toimi niin kun on tarkoitettu jos rengaskoko muuttuu.
Kerro nyt miten asia järjestyi? Mihin kokoon verrattiin vai miten onnistui?
Mun käsittääkseni jenkkiauton ovenpielen tarrassa on vain orkkiskoko jolla tullut tehtaalta ja sen viereisessä joskus joku vararenkaan koko myös.
2006+ Ramissa orkkiskoko on 265/70R17 (halk. 804 mm), 35”:n ollessa 877 mm. Eli menee 77 mm sääntöön ja vielä paremmin 10%:n sääntöön. Ei tartte mitään vertailurenkaita, niitä kun ei enää tunnusteta, pitää olla ”alkuperäinen”, joita voi olla useita.
Katsastuksessa tarkistetaan että renkaat ja rajoitin todistus täsmää. Vaikkka ratsijassa sitten tarkistetaan että otteessa mainitut renkaat on alla. Kuka nyt lähtis rengaskokoa muuttamaan jos haluaa pykälien mukaan mennä kun tietää että rajoitin ei toimi niin kun on tarkoitettu jos rengaskoko muuttuu.
Tämä onkin erikoinen ja vähän vinksahtanut asia nykyään. Auton rakennemuutosmääräys sallii rengaskokoa muutettavan alkuperäisestä 10% halkaisijaa ja 30 mm leveyttä, nopeudenrajoitin ja ajopiirturi kalibroitava alla olevalle. Tähän asti ihan ymmärrettävää.
Mut jos nopeudenrajoittimella varustettuun autoon on joskus merkitty joku muu kuin alkuperäinen eli siis merkitty kohtaan ”katsastuksessa merkitty rengaskoko” niin siitäpä ei saa poiketa mihinkään. Eikä vetävälle akselille saada merkitä kuin yksi rengaskoko.
Tässä tilanteessa, eli jos autossa alla joku yli 1” vanne/10% Ø/30 mm lev. alkuperäisestä poikkeevat renkaat, joka syksy pitää muutoskatsastaa talvirenkaat ja keväällä kesärenkaat. :eek:
Oven tarrassa näin, original tire size 265/70R17. Tuon katto ja koneella kävi jotain tarkistamassa. Ilmeisesti tossa pieni korotus jotenkin tehty renkaiden takia. Ainakin edellinen omistaja niin sano, muisti palailee pätkittäin.
Onkos tuo niin viksahtanu pykälä :rolleyes: laki määrää rajoittimen ja sille nopeuden ja jos rengaskokoa muuttaa niin rajoitin ei toimi oikein. Selkeä pykälä.
Omaani jos en toisia renkaita hommaa talveksi niin toimitta just edellä mainitusti, renkaan vaihdon yhteydessä todistus rajoittimesta ja muutoskatsastus.
Näin ne asiat selviää, siis oven pielessä on tarra missä on mainittu alkuperäinen rengaskoko ja se riittää todistukseksi muutoskatsastukseen. Näin yksinkertaista tällä kertaa
Ja voihan renkaita olla useampi sarja kun vaan kokomerkintä on sama. Tässä tilanteessa ois ehkä kannattanut hommata 315/70-17 niin ois saanu samalla koolla oikeita talvirenkaitakin
Onkos tuo niin viksahtanu pykälä :rolleyes: laki määrää rajoittimen ja sille nopeuden ja jos rengaskokoa muuttaa niin rajoitin ei toimi oikein. Selkeä pykälä.
Joo, mut sujuvampi olis jos sais olla useita kokoja otteella ja edellytettäisiin ajantasainen rajoittimen tarkastustodistus.
Nythän voidaan ostaa Veholta kuorkkiSprintteri jossa olikohan 5 rengaskokoa tyyppihyväksytty. Pienimmän ja suurimman kehä-/halkaisijaero 7%. Eli voi ottaa pienimmällä rajoitinpaprun ja ajaa sen jälkeen luvallisesti isommilla orkkiskokoisilla kumeilla ilman rajoittimen koodausta. Kulkee 96 km/h sen jälkeen.
Tätä mietinytkin että mistä saa laillisia talvirenkaita kyseistä kokoa,ettei tarttis taas muutoskatsastaa. Rivienvälistä luettuna eikös talvirenkaita saa vastaavia kun 35":set on!!!!
Nyt aukes Matin asia. Olishan huomattavasti helpompaa jos sais vaihtoehtoiset renkaat otteeseen ja hakis vaan todistuksen rajottimelle.