View Full Version : Mitä korjasit tänään 2018
Tämmöstä ei näyttänyt vielä olevankaan tällevuodelle.
Itse vaihdoin käyttöautoon VOLVO V70 Tdi 98 laturin.
Että voi olla ahtaassa välissä vaikka irrottaa sen päältä ojaustehostimen ja muut ylimääräset niin ei meinaa saada laturia pois ja uutta tilalle.
Lähti laturista hihnapyörän mutteri irti ja vaikka löysin sen niin ei enään pysynyt paikallaan kun akseli oli kulahtanut väljäksi ja ei muuta lukitetta ollut esim kartioo tai kiilaa.
james_III
05.07.2018, 19:01
Valmet 700 MK2 :o
Taas iski akuutti polttoainekriisi alamäessä vaihtelun vuoksi, ei muuta kun ihmetteleen että mitä nyt taas. Ei olla ihan harvinaisen asian äärillä nytte, suotimet on täynnä mutta pumpulle asti ei menovesi vaivaudu. Aika tutun olonen diagnoosi tämä, siirtopumpun ulostulo irti ja beduiinin sandaaliki on kosteempi ilmestys. Nooh, hörppyä vähä pumpulle josko se sillä, sattumalta hytissä onneksi on (aina) nokkakannus vähä dieseliä, jostaki syystä. Hyvin tuntu hörppivän, mutta kaikki menee mitä kaataa, pumpun lutkuttimen vispaamisesta huolimatta. Siittä meniki insinööri vähä hämilleen jo että tuliko tähän ny joku vikako? Eikä muuta kun pumpusta päälimmäinen kerros auki ja sinne olikin mukavasti kertynyt polttoainetta kuljettavaa ruostemujua, toimii siis tehtävässään hyvin. (havainnekuva 1)
Pieni präkleeni sessio sakalle ja lutkuttimen kimppuun uudelleen, hyvin hengitti molemmin päin. Ei muuta kun seuraava kerros pumpusta auki ja hämmennys on suuri. Alemmassa venttiilissä on neulanen välissä, ensin toki aattelin että neulanen sinne varmaan on tarkotuksella laitettu. (havainnekuva 2) Suuritehonen moottori kun vaatii vähän enemmän polttoainetta ja neulanen mahdollistaa ns. polttoaineen esivirtauksen. Aukotonta logiikkaa uhmaten otin ihan koemielessä neulasen pois ja kas kummaa, pikku hörppy ja pumppu alkokin toimia.
Mun mieleen manuaalissa vois kyllä mainita ömm 5 käyttötunnin välein tapahtuva siirtopumpun putsaus. On tässä insjöörin ihmeessä alkuperänen sakkakuppi, mutta se on ns. automaattisesti tyhjentyvä. Sakkakupissa on niin iso pyörre ettei sinne mitään voi kertyä vai olisko tuo vaan semmonen mittalasi mistä näkee onko polttoainetta ollenkaan. Mutta aika vekkuli on tämä, jos polttoaine loppuu niin pyörre pysähtyy. Se on melkein hypnoottista, kun seuraa sakkakupissa polttoainetta työntävien ruostehiukkasten liikettä. Ei näissä niin ihmeellisiä juttuja ole, kun vaan tietää miten nää toimii :)
Jarruhommia. Vaimon skodaan uudet etulevyt. Pajeroon taasen etusatulat.
Nisseriina
25.08.2018, 20:10
Hojon vaiheaskin öljyt ja tässä lopputulos
Paloiko hihat vai mikä on tulessa:D
artsi777
26.08.2018, 20:59
Astetta hurjemman näköistä öljynvaihtoa suoritettu :D
Nisseriina
28.08.2018, 17:39
Astetta hurjemman näköistä öljynvaihtoa suoritettu :D
Se oli vähän erilainen öljynvaihto :D:D
Nisseriina
01.09.2018, 20:16
Pajeroon vaihdoin juurikin takavakaajan kumit ja huomasin et stna pakoputkesta on puolet vaihettava ennen ku tarjoaa leimalle. Joku tohelo ajo 3pv töihi ja leima menny vanhaksi.. Eka kerta ku pääs käymää noin ikinä. Eikä tule toistuun.
Frouvan pitkäkattoon takapyöränlaakeri. Maailman paras auto tuo Mk1 V70 Tdi Volle, siinä on muotoilun lisäksi mietitty huolto-, ja korjaustöitäkin ainakin vähän. Laakerinvaihto "5min homma", etupäässä menee hieman enemmän aikaa mutta ei tarvi jumpata mitään.
Loistoa himmensi hieman se että ei tuo laakeri kestänyt kun karvan alle 490tkm ennenkuin rupesi jurisemaan hiljakseen.
Ketjun aloittajan kirjoitukseen yhdyn, moottorin osalta kaikki ei ole mennyt ihan putkeen mutta siitä syytän valtiaskansaa. :)
Kaitsu67
02.09.2018, 18:29
Loistoa himmensi hieman se että ei tuo laakeri kestänyt kun karvan alle 490tkm ennenkuin rupesi jurisemaan hiljakseen.
Eli ihan paska :p no ei vaan...:D
james_III
03.09.2018, 15:01
Kaikennäköstä sitä tapahtuukin, vanhan aurinkokenno systeemin yhdestä akusta tuli suihkulähde, kun vettä lisättiin semmonen vajaa 5L :eek: Akulla ikää noin vuosi. Siirtyi Neste oy ab aurinkokenno järjestelmä romukoppaan ja korvattiin MPPT tekniikalla ja 10X kennoteholla. Josko kärsiis ny kahveet sitte keitellä edes kerran viikonlopussa :)
Yritin ainakin, saa nähdä kauanko toimii. Talouden pyykkikoneesta irtos valintanuppi ja tottakai se on piirilevyllä semmoisessa muovirimpsussa, kielekkeet poikki. Varaosaa ei saa, edes sitä koko piirilevyä.
Nyt on nappi hirtetty vulkanoituvalla teipillä siihen rimpsuun, ja muovinen hammastikku jouseksi painamaan nappi ulospäin ettei ole siellä naamataulussa niin syvällä. Kirsikaksi kakun päälle laitoin vähän ärtsäriä valittuihin paikkoihin tukemaan flimsyjä muovilipareita.
Hirmuisen vähän motivaatiota ostaa uutta konetta kun muuten tuo pesee ja pyykkää hyvin, ja sitä valintaakin pystyi käyttämään ilman nuppia kun sormella koitteli naamataulun reiästä mikrokytkintä.
Siirtyi Neste oy ab aurinkokenno järjestelmä romukoppaan ja korvattiin MPPT tekniikalla
Pitäisi siellä NAPS-järjestelmien tuotteissa MPPT-säädinkin olla; toki vikaantuessaan toimii varmaan yhtä huonosti kuin jonkun muunkin valmistajan viallinen MPPT-säädin.
james_III
04.09.2018, 20:49
Pitäisi siellä NAPS-järjestelmien tuotteissa MPPT-säädinkin olla; toki vikaantuessaan toimii varmaan yhtä huonosti kuin jonkun muunkin valmistajan viallinen MPPT-säädin.
Vanhat systeemit siis ajalta kun ekat paneelit markkinoille tuli. Luulen että vanha säädin oli pelkkä kytkin, joka kytki kennoja akkuun tarvittaessa, taikka parhaimmassa tapauksessa PWM säätimen esiaste. Eiköhän tuo siis ollut jo tehtävänsä tehnyt.
Vanhat systeemit siis ajalta kun ekat paneelit markkinoille tuli. Luulen että vanha säädin oli pelkkä kytkin, joka kytki kennoja akkuun tarvittaessa, taikka parhaimmassa tapauksessa PWM säätimen esiaste. Eiköhän tuo siis ollut jo tehtävänsä tehnyt.
Totta, silloin alkuaikoina järjestelmiin myytiin hinnat alkaen -mallina relesäädintä, joka kytki paneelin suoraan akkuun siksi aikaa, kunnes akun napajännite nousi katkaisurajalle. Vähän hienommissa malleissa oli releen tilalla kytkimenä mosfet. NAPS MaxPower oli sitten jo MPPT-säädin. Niitä myydään edelleen. Laitoin tuollaisen MaxPowerin käyttöön vuonna 1998. Nyt on jo valikoimaa parempiakin säätimiä MaxPowerin hintaluokassa.
128,9 km\h gepsillä. Eli melkein 70 knots. Veneenä Argo 18 katti.
Oli vasta toinen testiveto. Rajoja täytyy hakee kelin ja kokemuksen myötä.
Menee sen 80 knots.
Ja hauskaa oli.
hiluvitkutin
07.09.2018, 06:52
128,9 km\h gepsillä. Eli melkein 70 knots. Veneenä Argo 18 katti.
Oli vasta toinen testiveto. Rajoja täytyy hakee kelin ja kokemuksen myötä.
Menee sen 80 knots.
Ja hauskaa oli.
Mites tää korjaukseen liittyy?
Ei ainakaa tekstistä selviä. Pitäs varmaa osata lukea rivien välistä.
Vapaa-ajan menetys korvauksen.
Hyvää päivää kirvesvartta... :)
Ja tää on Hilavitkttimelle. Ei kenellekkään muulle. Järkyttävää sen perään 80 knots. Eli solmuu. Laskeaa kilsoix jos haluutte. Ja onhan se korjausta kun enkka paranee. Aina se ei liity maallisiin romuihin. :D :D :D. Pääasia et pääsee ylittämään rajan mitä uskaltaa.... Kaikilta se ei onnistu. :D :D :D. Ja jos ei lukutaidot riitä niin sehän selvii otsikosta.
Nisseriina
08.09.2018, 18:26
Pajeron pitsinen pakoputken puolikas vaihdettu ehjään. Ilman tulen liskoja tällä kertaa.
hiluvitkutin
08.09.2018, 20:30
Ja tää on Hilavitkttimelle. Ei kenellekkään muulle. Järkyttävää sen perään 80 knots. Eli solmuu. Laskeaa kilsoix jos haluutte. Ja onhan se korjausta kun enkka paranee. Aina se ei liity maallisiin romuihin. :D :D :D. Pääasia et pääsee ylittämään rajan mitä uskaltaa.... Kaikilta se ei onnistu. :D :D :D. Ja jos ei lukutaidot riitä niin sehän selvii otsikosta.
Ei taida kaikilla kirjoittaminenkaan hallussa olla, vissiin minua tarkoitit.?
Siksihän minä kysyin, ku en tajunnut.
Oon minäkin käyny rajan toisella puolella😀😀😀
Ei taida kaikilla kirjoittaminenkaan hallussa olla, vissiin minua tarkoitit.?
Siksihän minä kysyin, ku en tajunnut.
Oon minäkin käyny rajan toisella puolella
Mä nostan hattua kaikille niille jotka on vielä hengissä ja on uskaltaneet ylittää rajan. Enkä tarkoita valtioiden rajoi. Se ei vaan onnistu suurimalta osalta.
Nisseriina
22.09.2018, 20:11
Nyt on komee uus jäähdytin paikallaan. Apumies vaa otti unta kupoliin.. Ei paljo ollu jakoavaimen noutajasta jeesiä.
Hydraulisylinterien tiivistejumppaa...
Offijepe
22.09.2018, 20:48
kolmisen vatsalihasta, vaan jäipä homma puolitiehen kun jalatkin jäi ilman
Ranchin siisteystasoa vähän ylöspäin. Viimeinenkin poistolista-auto lähti tänään pois. Kaks Volvon-raatoa lähti Kuusakoskelle tuossa viikolla ja juipin käynti/lootavaivainen 8-pätkäkin häipyi uudelle iloiselle omistajalle. Piti lähteä jo eilen mutta eihän se käynnistynytkään, tänään tulivat uudella innolla ja kärry lähti ominvoimin kohti uusia seikkailuja.
Nyt on taas tilaa uusille herkuille. :D
Classic -Rangen kytkimen sain ehjättyä. Ottihan tuo muutaman viikon ennenkuin ehti edes kunnolla paneutua asiaan, pikkasen kämppärempan ja muuton kun antoi häiritä kaluston ylläpitoa. Tosiasiassa koko kesä vaan ajettu, ja tuo oli ainua vika koko kesänä ajossa olleiden kanssa...
Iloinen ylläri oli kun työsylinteriin metästin uusia kumeja, niin löytyi vanhaa varastoa Jämsän SEO:lta, tuohon tuumamitoituksella olevaan keksintöön. Kaikki opukset mitä siellä sitten selattiin, tarjosi millimitoilla olevia vaihtoehtoja, jotka kuvissa oli ihan eri näköisiä kuin paikaltaan puretut...
https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2018/09/23/20180923165954-b78ab92a-me.jpg
Vähän oli kumi mennyt huonoksi, ja kun ei tuon vaihtamisen jälkeen lähtenyt kunnolla toimimaan, niin piti kurkistaa pääsylkkyyn, jossa oli samannäköinen samaan tapaan vikaantunut kumi. Onneksi ehjempää kumia löytyi varaosasta, joka tuli hoonattua kevyesti ja kasattua...
Samalla vaivalla siirsin ilmausnipan helpompaan paikkaan, oli kyllä helppo nesteyttää ja ilmata järjestelmä kun ei tarvinnut alle enää könytä. Lopputuloksena paljon paremmin toimiva kytkin kuin mitä se on ollut tuossa ikinä miun aikana. Vissiin kuluneet urat huonojen kumien kanssa häiritsi jo aiemminkin..?
P38 -Rangen koneen kanssa tuli vähän taas taisteltua viikonlopun(kin) aikaan, ja aikansa kun tuota tutki niin tuli klikattua pari kantta matkalle kotia kohti. Tykkää pukata ilmaa jäähdytysjärjestelmään, ja auton moottoria onkin jo vitsailtu kiehutusvesireaktoriksi. Päästömittausreissukin jäi alkutaipaleelle, kun muutaman sadan metrin ajon jälkeen halusi yrittää keitellä, taas ilmalukko jossainpäin järjestelmää eikä edes lisätty kiertovesipumppu auttanut. Ja kun sai sitten rauhassa pyöritellä nesteitä vain lisätyllä pumpulla, niin taas toimii kuten pitää, mutta yhtään ei tiedä kauanko. Vois yrittää mittauspaikalle ajella jonain hetkenä, ja jos sieltä saisi kelpo tulokset niin saisi leiman hakea, jäi vain "pikkasen" päästöistä kiinni kun putkistosta löytyi ison kissan kokoinen kolonen äänenvaimentimen päältä, ja toinen pakosarjakin oli hitusen halki...
Pesukoneen moottoriin uusin laakerit 6201 ja 6202. Nyt uusimisen jälkeen on kolmannet laakerit käytössä. 5-urainen hihna piti uusia nyt ensimmäisen kerran. Rummun akselitiivisteet ja laakerit on edelleen alkuperäiset. Made in Finland Cylindalla on ikää 13 vuotta ja käyttöä on ollut paljon, kun 5-henkisen talouden pyykit on sillä pesty.
Osat kustansi nyt n. 11€ laakereihin ja 15€ hihnaan.
Nostetaanpa tätäkin. Reilun kolme vuotta sitten tehdyn kalliin remontin jälkeen on pesty sujuvasti, ei niissä mitään.
Nyt Cylinda pukkasi muutaman kerran aiemminkin nähtyä vikakoodia "poistopumppuvika", eikä lähde linkoamaan. Siitä tietää, että on aika putsata vedenkorkeusanturin letkun alapäässä oleva, paisuntasäiliön kaltainen muovinen molo, josta lähtee vaakasuora putki altaan alaosaan ja päältä letku painekytkimelle.
Molon altaaseen menevä nokka oli ihan tukkeessa savimaisesta lietteestä, mitä kai nämä nykyiset pesuaineet koneeseen tuottaa. Muovikammiossa oli sisällä myös samaa tavaraa vaikka kuinka. Kolmen linjan kiväärin (7.62/.308) öljyharja on hyvä rassi siihen nokkaputkeen.
Gary Grand
13.10.2018, 13:40
Tontin rajoja ja pinnanmuotoja:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3683&pictureid=216237
Kaverin Volvon vuosittainen alustakäpistely. Huollossa olivat bonganneet välyksen toisessa etupyörän laakerissa ja raidetangon sisäpäässä, tietysti eri puolilla.
No samalla tohon vaihtu alatukivarret kun toisesta oli pallon kumi ihan sproing ja toisella puolella puslat sproing. (joka tod näk hämännyt Bilia mekkiä kun raidetangosta ei välystä löydetty millään)
Samalla iskulla vähän sammuneiden lamppujen sytyttelyä.
Autoa oli vähän jännittänyt hullun ranchille lähtö kun virtalukko oli ollut jumissa. Puhelinneuvottelussa saatu lukko järkiinsä ohuella öljyllä, teknisellä koputtelulla ja avaimen nitkuttelulla.
Mönkkäri skulaa taas. Oli suunnanvaihtajan sivu- eli pakkiakseli poikki...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8466&pictureid=215728