PDA

View Full Version : vm.-89 taron perään lukko


Oogge
17.04.2018, 20:51
Hakusessa kyseiseen kapineeseen taka-akselille lukko, millainen sinne sopii?

Onko näissä alunperin taka-akselilla kitkalukko?

Onko kitkalukolliseen perään mitään saatavilla tai sovitettavissa?

RIPAX
17.04.2018, 21:57
Hakusessa kyseiseen kapineeseen taka-akselille lukko, millainen sinne sopii?

Onko näissä alunperin taka-akselilla kitkalukko?

Onko kitkalukolliseen perään mitään saatavilla tai sovitettavissa?

Akseli on sama ku hiluksissakin joten lukko vaihtoehtoja on useita. Kuukkeliin vaan Toyota pick up rear locker ni löytyy,itellä on ARB rd23 tyyppinen ja toiminu vuosia. Lukkoja on erityyppisiä,orkkis kitkalukko on hyvä varsinkin tie olosuhteissa mutta maastosa siitä ei ole suuresti hyötyä. Hintahaarukka lienee 250-1200 euron kieppeillä,halvimmilla palalukoilla ei tosin tee mitään. Useasti kannattaa samalla uusia laakerit 4kpl ja Ee bäystä löytyy,ja kotimaisiltakin tavaran toimittajilta.

BJ-40/76
17.04.2018, 23:15
Hakusessa kyseiseen kapineeseen taka-akselille lukko, millainen sinne sopii?

Onko näissä alunperin taka-akselilla kitkalukko?

Onko kitkalukolliseen perään mitään saatavilla tai sovitettavissa?

En tunne tuota Taroa kovinkaan hyvin, mutta kannattaa olla pikkasen varovaisempi, kuin Hiluxin kanssa. (minä en varmaankaan osaa lukea Taron tyyppikilpeä konehuoneessa:rolleyes:)

Esim. juurikin takaperä; minä katsoisin ainakin täyttöpropusta, että onko siellä sellainen yli puoleksi suljettu tasauspyörästö, mistä ei näe tasauspyörästön hammaspyöriä kuin hammas pari kerrallaan.... se viittaisi kitkalukkoon.
Ja jos näkyy parhaillaan "avara näkymä" hammaspyörän puolikkaaseen/kolmasosaan, niin lienee vapaasti pyörivä.

Toki on toinenkin, parempi vaihtoehto: vaikka kuinka kulunut kitkalukko, niin yleensä pikkasen pistää vastaan:
Molemmat takarenkaat ylös esim. tunkilla, ja sitten esim. ykkönen päällä, jakolaatikko nopealla puolen, aletaan pyörittää toista takarengasta:
jos vapaasti pyörivä(lukoton) perä, JA JARRUT EI LAAHAA, niin takarengasta voi pyörittää pikkurillillä venttiilistä, ja toisen puolen rengas pyörii vastakkaiseen suuntaan.
Jos ei onnistu, niin jakolaatikko vapaalle, takavedolle, ja kun pyörittää pikkurillillä venttiiristä, niin JOS toinenkin takarengas pyörii samaan suuntaan, niin perässä on kitkalukko.
Vetoakselin poorien uskoisin olevan samat, samoin lautaspyörän pulttikehän.

p.s näiden ogelmien takia nuo Tarot on aika edullisia verrattuna hiluxiin...

sirrom
17.04.2018, 23:52
Eli mikä ongelma on Tarossa verrattuna Hiluxiin??
Onko niihin nyt tullut eroja paitsi muutama merkki keulassa ratin keskiö ja takaluukussa ja se kilpi mikä ei ole luettavissa ja käsikirjassa kai lukee taro!
Eiköhän 4 vedon uusi omistaja muutenkin miettii asioita ettei tarvii pelotella olemattomilla asioilla.
Jos taron omistaja nyt ihmettelee osien sopivuutta niin etsii samaa vuosimallia hiluxin ja muistaa sen rekisterinumeron ja vaikka vin koodinkin niin on helppoa asioida alkuperäisosien ostossa tai ulkomailta esimerkiksi mega zip

Oogge
18.04.2018, 09:13
Eli mikä ongelma on Tarossa verrattuna Hiluxiin??
Onko niihin nyt tullut eroja paitsi muutama merkki keulassa ratin keskiö ja takaluukussa ja se kilpi mikä ei ole luettavissa ja käsikirjassa kai lukee taro!
Eiköhän 4 vedon uusi omistaja muutenkin miettii asioita ettei tarvii pelotella olemattomilla asioilla.
Jos taron omistaja nyt ihmettelee osien sopivuutta niin etsii samaa vuosimallia hiluxin ja muistaa sen rekisterinumeron ja vaikka vin koodinkin niin on helppoa asioida alkuperäisosien ostossa tai ulkomailta esimerkiksi mega zip
Joo eli ihan aloitteloita nelivetovehkeiden kanssa ei olla kuten tuossa yllä joku olettikin. On ollut 3 pajeroa, hj61 lantikkaa ja nyt tämä taro, joka siis keulamerkkiä ym. Pieniä kosmeettisia hiluja lukuunottamatta on täysi hilux. Taron etenemiskyky metsässä on alkanut ottaa kaaliin, mutta koska kyseessä kuitenkin erittäin hyväkuntoinen ja offikelppinen kampe(korotukset, renkaat vinssi jne.) niin seuraava askel olisi hommata lukot akseleihin. Taakse nyt ensin. Eli jos jollain olisi kokemuksia ja vaikka ihan linkkiä heittää taron taka-akselille sopivaan lukkoon niin ottaisin mielelläni vastaan.

sirrom
18.04.2018, 10:57
En viitannuut taron omistajaa uutena nelivedon omistajana vaan yleensä jos joku aloittaa kyselyn jostain ja vastaus on kuten yllä että sen takia tarot ovat hiluxeja halvempia.
Niitä vastauksia ei tarvisi tulla ettei autonomistaja ala miettiä turhia.

Vilkutin
18.04.2018, 13:11
Otappa yhteyttä www.cros4wd.fi (http://www.cros4wd.fi) sieltä löytyy apua ja vaikka asennettuna jos niin haluat.
Itellä hilussa lock right... ei valittamista muutaman vuoden ajalta.


Joo eli ihan aloitteloita nelivetovehkeiden kanssa ei olla kuten tuossa yllä joku olettikin. On ollut 3 pajeroa, hj61 lantikkaa ja nyt tämä taro, joka siis keulamerkkiä ym. Pieniä kosmeettisia hiluja lukuunottamatta on täysi hilux. Taron etenemiskyky metsässä on alkanut ottaa kaaliin, mutta koska kyseessä kuitenkin erittäin hyväkuntoinen ja offikelppinen kampe(korotukset, renkaat vinssi jne.) niin seuraava askel olisi hommata lukot akseleihin. Taakse nyt ensin. Eli jos jollain olisi kokemuksia ja vaikka ihan linkkiä heittää taron taka-akselille sopivaan lukkoon niin ottaisin mielelläni vastaan.

Oogge
18.04.2018, 16:24
Joo kiitokset vastauksesta. Tuo lock right onkin oikeastaa ainut jonka olen näistä suomikaupoista löytänyt. Ihan varteenotettava vaihtoehto. Se ilmeisesti passaa nyt -89 taron etu sekä takaperään? Sikälimikäli takana ei kitkaa.

sirrom
18.04.2018, 17:08
On siinä kitkalukko ja etu ja takaperä ymmärtääkseni erilaiset. Taro ON hilux vain nokka-takaluukku-rattikeskiömerkit eri ja kilpi tulipellillä ja sitten tietysti runkonumero mikä viittaa vw konserniin. Osat samat samalle vuosimalleille ainakin 89-91 alkupuolelle. Ja kuten mainitsin jonkun hiluxin rekisterinumeero jos suomessa/eestissä asioi tai runkonumero/vin jos maailmalta tilaa niin osat ovat oikeat. TARO ON HILUX!

Vilkutin
18.04.2018, 17:59
Ränkkäkeulan etuperään ei varmaan sama käy kun taakse missä on vakiona kitka, enkä etee palaa ees laittais varmaan.. kokemusta ei oo mut vierastan ajatusta.
Takana on kitka ja omaan LN65 kun lukkoa ostin ni lukko kävi vain avoimeen eli etuperään. Mullahan on jäykkäakselinen.
Mulla on eatonin trutrack torsen laitettuna kitkalliseen takaperään muistaakseni joka on edessä.
Noista sopivuuksista kantsii olla Mattii cros4wd:lle yhteydessä ja pyytää tarjous osaa kertoo mikä käy mihinkin. Sieltä itelleni hommasin torsenin ja palalukon.

Samalla ku purat sen ni mietin laakeroinnin tarvetta samalla kertaa ja pinjonin stefan vaihtoa.

PH75
18.04.2018, 20:27
Lokka.com sivuilta Australiasta löytys LSD perän sisuskaluihin sopiva lukko.

TOY-RL-970 Rear All gears, plates & springs removed LSD In Stock Now $354.00 Buy

http://lokka.com/

BJ-40/76
18.04.2018, 22:21
On siinä kitkalukko ja etu ja takaperä ymmärtääkseni erilaiset. Taro ON hilux vain nokka-takaluukku-rattikeskiömerkit eri ja kilpi tulipellillä ja sitten tietysti runkonumero mikä viittaa vw konserniin. Osat samat samalle vuosimalleille ainakin 89-91 alkupuolelle. Ja kuten mainitsin jonkun hiluxin rekisterinumeero jos suomessa/eestissä asioi tai runkonumero/vin jos maailmalta tilaa niin osat ovat oikeat. TARO ON HILUX!

Taro on suurimmalta osaltaan hilux.

Esim. Tuo Taron takaperän lukko/lukottomuus on minulle mysteeri; siis on sekä kitkalukolla että ilman (olin ostamassa pari viikkoa sitten yhtä sinistä, ja minulle ei pikaisesti auennut tuo tyyppikilpi, mistä Toyotassa selviää yksiselitteisesti onko lukkoa vai ei...)

Taka-akseli on 100% varmasti toyota, mutta onko siellä kitkalukko vai vapaastipyörivä: tässäkin topiikissa on ehdotettu molempia....

Ja KUN topiikin aloittajan tarkoitus olisi parantaa etenemistä taka-akselin uuden lukon myötä:

Nuo lukot on mallikohtaisia, esim. tuo "lock right-" ainakin; JOS on tuo ainoastaan tasauspyörästön hammaspyörät korvaava "räikkä"; niin ei sovi samankokoiseen kitkalukolliseen- ja vapaastipyörivään perään.

Tuo "räikkä" ei sovi oikeastaan taron etulukoksi, menettää maantiominaisuudet: siis todella huono ajaa napalukot kiinni takavedollakin , ja maastossa puskee todella pahasti.
Kevytperäisen takaperään sopii huomattavan hyvin (jolla ajetaan takavedolla suurimman osan aikaa, jäykkä neliveto, kuten Taro, puskee nelivedolla samalla tavoin kuin takana olisi 100% lukko)

p.s Tuolla aikaisemmalla kirjoituksellani:

"p.s näiden ogelmien takia nuo Tarot on aika edullisia verrattuna hiluxiin..."

Ei ollut tarkoitus pahottaa kenenkään mieltä, kaikkein vähiten Taron uuden omistajan. Sorry.

sirrom
18.04.2018, 23:40
Mistähän BJ-40/76 (https://forums.offipalsta.com/member.php?u=11609) on saannut päähänsä että tarot ovat HALVEMPIA kun hiluxit kun niissä ei ole kitkalukkoa. Kaikissa 4wd taroissa vm89- on kitkalukko takana. Kohta saa sen kuvan että mainittua kaveria on kusittu jossain kaupanteossa.

2,4TD
19.04.2018, 04:45
Joo kiitokset vastauksesta. Tuo lock right onkin oikeastaa ainut jonka olen näistä suomikaupoista löytänyt. Ihan varteenotettava vaihtoehto. Se ilmeisesti passaa nyt -89 taron etu sekä takaperään? Sikälimikäli takana ei kitkaa.

Kitka mullakin hilussa oli, nyt molemmilla akseleilla on arb ollut useamman vuoden, jos laitat vaan yhden lukon, laita se eteen, saat paremman hyödyn.

Vilkutin
19.04.2018, 04:58
Kitka mullakin hilussa oli, nyt molemmilla akseleilla on arb ollut useamman vuoden, jos laitat vaan yhden lukon, laita se eteen, saat paremman hyödyn.

Oon kyllä ollu siinä käsitykses et LN65 ja LN110 ja vissii 170 on kaikki kitkalukko perällä.
Etenemiskyvyn kannalta tuo on totta.. vaan helppo ja halpa laittaa taakse.. mutta eteen vaatiii kytkettävän ja esim arb kytkettävä on kompuroineen reilu tonni.

Ristus
19.04.2018, 08:34
Itse tilasin eebayn kautta Spartanin etuperään. Pitäisi olla maanantaina suomessa ja vappuna ois tarkoitus laittaa paikoilleen.
Perustelin lukon itselleni eteen sillä, että takana on jo kitka joka pitää jollain tapaa.
Sitten, kun tarvii mennä lumista metsäautotietä tai ihan metsänpuolella pikkualue päällä, niin käy vääntämässä napalukot kiinni niin edessäkin on kaks vetävää pyörää.
250€+alvit ja tullit tulee hinnaksi joten tulee hieman halvemmaksi kuin arb+kompura.
Itselläni etupään lukolle tulee tarvetta ehkä 5-10xvuosi

Edit. Ja autona VW Taro -92 2.2bensa

Viipo
19.04.2018, 11:21
Ainut ero kai hiluissa ja taroissa on vissiin bensaversioissa. Kaikki huomeen tuodut hiluksit on vissiin 2.2-litrasella 4Y-moottorilla, kun taroja on tullu sekä kaasarilla varustetulla 4Y-motilla, että 2.4-litrasella 22R-E-ruiskukoneella.

2,4TD
19.04.2018, 20:06
Itse tilasin eebayn kautta Spartanin etuperään. Pitäisi olla maanantaina suomessa ja vappuna ois tarkoitus laittaa paikoilleen.
Perustelin lukon itselleni eteen sillä, että takana on jo kitka joka pitää jollain tapaa.
Sitten, kun tarvii mennä lumista metsäautotietä tai ihan metsänpuolella pikkualue päällä, niin käy vääntämässä napalukot kiinni niin edessäkin on kaks vetävää pyörää.
250€+alvit ja tullit tulee hinnaksi joten tulee hieman halvemmaksi kuin arb+kompura.
Itselläni etupään lukolle tulee tarvetta ehkä 5-10xvuosi

Edit. Ja autona VW Taro -92 2.2bensa

Toi kitkalukko vaan ei tahdo pitää silloin kun tarvii vaan kaivelee vuorotelleen, mulla tulee sen verran ajoa ja väkisinkin talvella nelikko päällä, mukava ajaa kun lukot kytkee sitten jos tarvii tieltä poistua ja on tarvetta. Jos halpuus on ainoa meriitti niin kemppiä kylkeen, on vielä halvempi

Ristus
19.04.2018, 21:36
Toi kitkalukko vaan ei tahdo pitää silloin kun tarvii vaan kaivelee vuorotelleen, mulla tulee sen verran ajoa ja väkisinkin talvella nelikko päällä, mukava ajaa kun lukot kytkee sitten jos tarvii tieltä poistua ja on tarvetta. Jos halpuus on ainoa meriitti niin kemppiä kylkeen, on vielä halvempi

Oishan se arb muutatoista, mutta jokainen tarpeen mukaan.
Itse pärjään ympärivuoden pääasiassa pelkällä takavedolla. Sitten kun nelikkoa tarvitsen niin enemmän näen hyötyä kevytperäisessä autossa etupään vetokyvyn. Kitka sit jauhaa takana miten tykkää ja jos oikein on jumissa vieläkin niin vinssillä loput.
Offia tulee harrastettua lähinnä omissa helpohkoissa maastoissa, joissa on tähän asti selvinnyt ilman etulukkoa. Lähinnä nuo lumiset auraamattomat metsäautotiet oli tänä syksynä hieman vaivalloisia hirvijahtiaikaan.

sirrom
19.04.2018, 21:53
Suurin osa bensa taroista ovat myöskin ruotsin maalta tuotuja

2,4TD
20.04.2018, 04:41
Oishan se arb muutatoista, mutta jokainen tarpeen mukaan.
Itse pärjään ympärivuoden pääasiassa pelkällä takavedolla. Sitten kun nelikkoa tarvitsen niin enemmän näen hyötyä kevytperäisessä autossa etupään vetokyvyn. Kitka sit jauhaa takana miten tykkää ja jos oikein on jumissa vieläkin niin vinssillä loput.
Offia tulee harrastettua lähinnä omissa helpohkoissa maastoissa, joissa on tähän asti selvinnyt ilman etulukkoa. Lähinnä nuo lumiset auraamattomat metsäautotiet oli tänä syksynä hieman vaivalloisia hirvijahtiaikaan.

Takavedolla itsekkin pääosin ajelen, takapäässä toi lukko ensin oli mullakin mutta aika turha jollein ole pitävä alusta. Etupäähän lisäsin siten hetimiten perään toisen. Itse en offia harrasta mutta lumisia tai pehmeitä paikkoja tulee muuten harrastusten takia, vinssikin on, pitäisi vaan olla takanakin vinssi.