View Full Version : 95 tai 98
Moi
Mikä on oikean lyijyttömän oktaaniluku corvetelle? Olen käyttänyt minun LTI -92 vetessä 98:sia. Onko kenelläkään kokemusta 95:stä? Käykö suoraan vai pitääkö auto säätää?
Sami
95:nen käy mainiosti, ECM säätää sytytyksen kohdalle, minimiarvo on muistakseni 87....
Jos käytät SC tai NOS:ia niin kannattaa käyttää 98, ei välttämättä mutta detonaation mahdollisuuden minimoimiseen. Itse käytän NOS:in kanssa Race Fuel:ia a 4 € litra erillisessä tankissa + 7 luokan tulpat....
D. L.
Pienenä muitutuksena, USA:n ja Suomen oktaanieroista:
Ero on lähinnä laskenta tavassa. RON (research octane) ei ilmoiteta Suomessa vaan MON (motor octane). U.S.A:ssa ilmoitettavat oktaanit ovat RON+MON/2=USA octane. Jenkit siis pelaa keskiarvolla.
Suomi 95= (RON 85 + MON 95/2)= 90 U.S.A.
Suomi 98= (RON 88+ MON 98/2)= 93 U.S.A.
Sitten, että sopa ei olisi näin yksinkertainen. Jenkit aloitta lanttaamisen alempioktaanisesta bensasta. Lisäaineilla nostatetaan oktaaniluka keinoteisesti ja se taas johtaa huonompaan energia- arvoon. Kun on huononmalla energi-arvolla olevaa bensaa, niin seoksen pitää olla rikkaampi. Monesti suositellaan Euroopassa ajettavilla varsinkin kaasari U.S. autoille pienepiä suuttimia, paremman tehon saavuttamiseksi.