View Full Version : Uusi bfg mud terrain km3
Leväinen
09.04.2018, 08:27
Kysyin paikalliselta rengasmyyjältä uuden mt:n saatavuutta ja lupasi että toukokuussa olisi ainakin 235/85 16 kokoisena saatavana. Onko uusi mt uhka vai mahdollisuus, kovasti maahantuoja ainakin oli kehunut. Onko se kuitenkaan odottamisen arvoinen all terrainia saisi hyllystä.
Crafterissa on tehtaan jäljiltä all terrain ko1 225/70 16 mutta siitä loppuu märällä vähänkään pehmeällä metsäautotiellä pito hyvin nopeasti. Mud terrain km2 on kokemusta joitain 20-30 tuhattakilometriä pajeron alla ja ei se huono kesärengas ollut sekään yllättävän hiljainen maantiellä. Talvirenkaana crafterissa on LT2 235/85 16 joten talvi pito ei sinällään kiinnosta.
Ollakko all vai ollakko mud, siinä vasta pulma.
Vilkutin
10.04.2018, 07:06
Jos altsikan pito ei riitä ni eikö se oo selkee vaihto mt edessä.
Minkälainen maastoauto tuo crafter on jos kerran bf at loppuu pito heti? Voimako siinä puhuu vaiko maastoominaisuudet?
235/85/16 renkaat crafterissa?? Mikä ihmeen crafteri se semmonen on mihin tollaset renkaat mahtuu?
235/85/16 renkaat crafterissa?? Mikä ihmeen crafteri se semmonen on mihin tollaset renkaat mahtuu?
http://www.ammattiautot.fi/uutiset/uusi-volkswagen-crafter-4motion/
Leväinen
10.04.2018, 13:09
http://www.ammattiautot.fi/uutiset/uusi-volkswagen-crafter-4motion/
Juuri tuollainen ja lisävarusteena saatava etulukkokin on laitettu.
Leväinen
10.04.2018, 17:07
Tossa nyt pari kuvaa, vielä on tulossa vähän muutoksia ulkopuolelle kunhan rojekti edistyy. Katolle tulee rosterinen kattoteline, isommat kesärenkaat ja tummatlasit. Nyt ensiksi keskityn sisätilojen rakentamiseen.
Leväinen
10.04.2018, 17:11
Sivukuva on liian iso mutta tuossa vielä takaviistosta. Ja allahan on siis talvirenkaat LT2 235/85 16.
tekniikkamies
10.04.2018, 20:19
235/85/16 renkaat crafterissa?? Mikä ihmeen crafteri se semmonen on mihin tollaset renkaat mahtuu?
Mulla on Jumperissakin!
Kuinka korkealle jää vetokoukku Crafterissa?
Mulla on tossa työkalussa nyt vähän semmonen ongelma että on ihan liian korkealla, n. 600mm maasta kuulan keskelle, joku tiputtavampi koukku pitäis löytää. Askelman kanssa.. meinasin kun Sprinterissä ja Crafterissa on sama vetokoukku, ainakin tyyppikilven mukaan. Talvirenkaina tossa 265/60-18
Leväinen
10.04.2018, 21:50
Kuinka korkealle jää vetokoukku Crafterissa?
Mulla on tossa työkalussa nyt vähän semmonen ongelma että on ihan liian korkealla, n. 600mm maasta kuulan keskelle, joku tiputtavampi koukku pitäis löytää. Askelman kanssa.. meinasin kun Sprinterissä ja Crafterissa on sama vetokoukku, ainakin tyyppikilven mukaan. Talvirenkaina tossa 265/60-18
Kyllähän se liian ylös jää vaikka on alempiin reikiin asennettu (mittaan huomenna). Itse mietin jenkkikoukkua siinä pystyisi helpommin säätämään korkeutta ja samaan runkoon saisi siirrettävän vinssipedin, askelman, viilapenkin ja melkein mitä vaan keksiikin. Sitä en tiedä saako sellaista ainakaan laillisesti laittaa, pitäisi selvittää.
Leväinen
11.04.2018, 07:36
Aika tarkasti 600mm on tuossakin koukun korkeus. Telikärryssä jos ei ole keinuteliä niin usein on etummaiset pyörät ilmassa. Omiin kärryihin voisi muuten tehdä muutoksia aisaan, mutta niilläkin on useampi käyttäjä. Omat kärryt on kyllä keinutelillä mikä vähän parantaa tilannetta, töissä joutuu vetämään vaikka minkälaista laitosta perässä.
Leväinen
11.04.2018, 11:38
Lueskelin taas pitkästä aikaa tuota ammattiautot.fi juttua Crafterista ja siellä osui silmään lause joka herätti tietämättömässä kysymyksen.
"Crafter 4MOTIONissa on jatkuvatoiminen, muuttuvalla voimanjaolla varustettu ”heavy duty” -nelivetojärjestelmä". En kovin perillä ole tuosta nelivetotekniikasta noin yleensäkkään niin en ymmärrä millainen tuo järjestelmä on? Onko se haldex tai torsen jossa on sitten jakolaatikko jossain välissä? Mistä tai miten pystyisin selvittämään mikä systeemi tässä on?
Mulla on Jumperissakin!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=135247 Mullakin!
Kyllähän se liian ylös jää vaikka on alempiin reikiin asennettu (mittaan huomenna). Itse mietin jenkkikoukkua siinä pystyisi helpommin säätämään korkeutta ja samaan runkoon saisi siirrettävän vinssipedin, askelman, viilapenkin ja melkein mitä vaan keksiikin. Sitä en tiedä saako sellaista ainakaan laillisesti laittaa, pitäisi selvittää.
Ei siinä oo muuta ongelmaa kuin tyyppihyväksyntä. Mut löytyy niitä ”jenkkikoukkuja” nykymallin Hiluxiinkin ihan Kovilin tarroilla ja e-tyyppihyväksynnällä. En tiedä saisko Volkkariin.
Leväinen
13.04.2018, 20:53
Mikä jenkkikoukku on viralliselta nimeltään? Jenkkikoukku hakusanalla ei löydy montaa sivua missä niitä myytäisiin.
Huonosti löytyy, en tiedä mikä se täälläpäin olis. ”Sprinter hitch receiver” kun näpeltää guugleen niin tulee käypäsen näköisiä.
Leväinen
17.05.2018, 11:23
No niin nyt on pistetty tilaukseen uudet mutikat 235/85R16. Rengasliike lupasi että 5.6 olisi heillä renkaat ja hinta 835 euroa alle laitettuna.
No niin nyt on pistetty tilaukseen uudet mutikat 235/85R16. Rengasliike lupasi että 5.6 olisi heillä renkaat ja hinta 835 euroa alle laitettuna.
Neljälle? Aika kovalta kuullostaa noin pienessä koossa, vai ovatko oikeasti huomattavasti kalliimmat verraten kakkosiin...
Leväinen
17.05.2018, 19:12
Neljälle joo. Ei oo tullut katsottua 2:sten hintaa.
Lonely Rider
18.05.2018, 01:01
Toi ukko lienee parhaillaan kurmoottamassa uusia mutiaisia Australian halki. Reportaasia seurannee... Tokihan sillä on jonkinlainen sponsorisuhde BFG:hen, mutta on kuitenkin melko rehellisten ukkojen kirjoissa :)
https://youtu.be/JDzvQ5C_4zA
Lueskelin taas pitkästä aikaa tuota ammattiautot.fi juttua Crafterista ja siellä osui silmään lause joka herätti tietämättömässä kysymyksen.
"Crafter 4MOTIONissa on jatkuvatoiminen, muuttuvalla voimanjaolla varustettu ”heavy duty” -nelivetojärjestelmä". En kovin perillä ole tuosta nelivetotekniikasta noin yleensäkkään niin en ymmärrä millainen tuo järjestelmä on? Onko se haldex tai torsen jossa on sitten jakolaatikko jossain välissä? Mistä tai miten pystyisin selvittämään mikä systeemi tässä on?
Möllin laatikkojuttuja etsiessäni törmäsin ehkä myös tuohon, en ny muista mikä on numeroltaan tuo nimenomainen loota, mutta hienoista liirumlaarumeista huolimatta siinä lienee "vain" sähköhydraulisesti ohjattu etuvedon kytkentä.
Jota tietty pystyy kompuutterilla räpsimään päälle ja pois useita kertoja sekunnissa ja luistattamaan ja vaikka mitä muutakin.
Samankaltainen loota lienee w164 möllissäkin.
Onko tuossa hidasta aluetta ollenkaan?
Leväinen
18.05.2018, 12:42
On napilla kytkettävä alennusvaihde, jossain oon nähnyt jakosuhteenkin mutta en kyllä yhtään muista mikä se oli.
Gary Grand
18.05.2018, 13:45
Mulla on Jumperissakin!
:eek:
On napilla kytkettävä alennusvaihde, jossain oon nähnyt jakosuhteenkin mutta en kyllä yhtään muista mikä se oli.
Oiskohan se sitten mallia mölli 163. Onko kytkettävää keskilukkoa? Tai muita lukkoja?
tekniikkamies
19.05.2018, 22:19
:eek:
Ihan maata viistävät autot ei ole omaan makuun ja täytyhän kokeilla mitä käy Jumperille kun laittaa vähän korkeempaa rengasta kun oli vähän kuin ylimääräisenä. Tehoa vehkeessä kohtuullisesti, vaan ei parhaat välitykset rengaskoon suurennosta ajatellen.
Vielä omituisempi rengastus oli ku yhteen väliin w123 Mersussa pyöri 215/80/15” vanhat Hakkapeliitat.
Leväinen
20.05.2018, 06:08
Oiskohan se sitten mallia mölli 163. Onko kytkettävää keskilukkoa? Tai muita lukkoja?
Keskellä ja molemmilla akseleilla paineilmalukot.
Leväinen
20.05.2018, 06:11
Ihan maata viistävät autot ei ole omaan makuun ja täytyhän kokeilla mitä käy Jumperille kun laittaa vähän korkeempaa rengasta kun oli vähän kuin ylimääräisenä. Tehoa vehkeessä kohtuullisesti, vaan ei parhaat välitykset rengaskoon suurennosta ajatellen.
Vielä omituisempi rengastus oli ku yhteen väliin w123 Mersussa pyöri 215/80/15” vanhat Hakkapeliitat.
Jumperista ois kiva nähdä kuva. Itsekkin tykkään autoista joilla pystyy ajamaan hidastetöyssyn yli normaalisti
tekniikkamies
20.05.2018, 09:19
Jumperista ois kiva nähdä kuva. Itsekkin tykkään autoista joilla pystyy ajamaan hidastetöyssyn yli normaalisti ��
Jos haluut mä voin laittaa sähköpostiin, ei ole tullut nettiin otettua käyttöön oikein mitään kuvien latailupaikkaa, mutta Tuubin mahdollisuuksia olen tutkinut.
Se ei ole mikään kovin ihmeellisen näköinen, edessä vähän ahdasta ja olen kevyesti avarrellut kaaria, hakkaillut ylimääräiset terävät pellin saumat pois tieltä, toisella puolella oli renkaan ääriasentoon kääntämällä ahdasta.
Mä laittasin siihen vähän matalemmat, ehkä vakiovanteelle 225/75/16 tai 235/75/16 ja sellaisen rengasmallin joka ei ole 120 kantavuusindeksillä paitsi jos jatkuvasti on täys kuorma.
Omasta mielestä tämä ei ihan täysin onnistunut aavistusen maavaraltaan korkeempi pakutyylin vehje kun aihioksi tulis ottaa sellainen, joka on mahdollisimman hyvä menee hiljaa eteen ja taakse.
ei ole tullut nettiin otettua käyttöön oikein mitään kuvien latailupaikkaa
Oothan sä offipalstan ottanu käyttöön, joten ei muuta kuin tekemään omaan profiiliin albumeita ja kuvia lataamaan. Sieltä vaan kopioi linkin valmiina [IMG] tägeissä, ja liittää viestiin näkyviin.;)
tekniikkamies
20.05.2018, 13:48
Oothan sä offipalstan ottanu käyttöön, joten ei muuta kuin tekemään omaan profiiliin albumeita ja kuvia lataamaan. Sieltä vaan kopioi linkin valmiina [IMG] tägeissä, ja liittää viestiin näkyviin.;)
Voishan sitä kokeilla jossain välissä olisko se hyvä vaihtoehto hassuille kuvatuksille!
Lonely Rider
25.05.2018, 19:54
https://youtu.be/qGJRAP5TsqM
https://youtu.be/qGJRAP5TsqM
Tuosta ukon kerronnasta tulee väkisinkin mieleen Fast Show :D
Mutta hieman suodattuneilla silmälaseilla katsottuna, ei toi uusi rengas nyt ihan mahdottoman huonolta ainakaan vaikuta. Täytynee odotella kun tupsahtaa lisää testejä esille, ja että näkee mikä kokovalikoima tulee olemaan milläkin hetkellä.
Aika tarkasti 600mm on tuossakin koukun korkeus. Telikärryssä jos ei ole keinuteliä niin usein on etummaiset pyörät ilmassa.
Tuollainen kärry ei ole telikärry.
Kahdella tai kolmella erillisakselilla tehtyyn kärryyn tulee helposti laitettua ylikuormaa koukulle, jos vetokuula on huomattavasti liian korkealla. Ikävää nypyttämistäkin on meno usein, jos kärryn paino kuormineen ei ole suht tasan akselien kesken. Kannattaa laittaa kuula standardikorkeuteen, jos 2- tai 3-akselista kärryä on useammin tarkoitus hinata; nypyttäminen tyhjänä vähenee ja oikein kuormaaminen helpottuu.
Telikärrylle ei kuulan korkeudella ole niinkään merkiystä, kun siinä on kärryn rakenteen kannalta vain yksi akseli.
Tuollainen kärry ei ole telikärry.
Ei niin, se on kaksoisakselisto eikä teliakselisto. Monet puhuu 2-akselisista aina telinä, mut harvassa nykykärryssä teliä.
Edit: topikin otsikosta näköjään karattu aika kauas.:rolleyes::eek:
Edit: topikin otsikosta näköjään karattu aika kauas.:rolleyes::eek:
Mennään kohti alkuperäistä aihetta, tossa linkissä on jotain speksieroja listattu.
http://www.northridgenation.com/taking-a-look-at-the-new-bfg-km3-tires/
Pitäisi itselle uudet 31x10,5/15 renkaat laittaa.
Kuinkahan paljon toi reilu kolmen kilon painoero vanhemman mallin hyväksi ajossa vaikuttaa XJ Cherokeen kokoisessa laitteessa?
Kuinkahan paljon toi reilu kolmen kilon painoero vanhemman mallin hyväksi ajossa vaikuttaa XJ Cherokeen kokoisessa laitteessa?
35 x 12.50 bias- ply renkailla jotka vanteineen painoi n.45-50kg/kpl. ajoi ihan hyvin XJ:llä 100km/h. Tuo 3kg ei tunnu missään.
Miten ajotuntuma asfaltilla ja muilla alustoilla nyt noita on saanut jo jonkin aikaa? Itse meinasin laittaa nuo KM3:set kesärenkaiksi -09 KK Cherokeen alle. Varsinaista offia ei varmaankaan tule niin ajeltua, mutta erinäisiä polkuja ja sen sellaista kyllä, säästä riippumatta.
Koska vinssipuskuria eikä vinssiä ei ole, niin mitään ylisuorituksia en varmaankaan tule yrittämään. Tai mitään en ainakaan tunnusta... :rolleyes:
Lähinnä kiinnostaa ehkä eniten, että miten tuo KM3 käyttäytyy normi katuajossa asfaltilla.
Ulkonäön "härkä" -merkitystä ei voi myöskään täysin sivuuttaa. Vaikka BFG ATR on vaihtoehto, niin se ei ehkä ole riittävän härski siihen lookkiin mitä haetaan.
Mikael73
10.12.2019, 07:09
KM3 olleet nyt syksyn alla päivittäisessä ajossa asfaltilla soapatrollissa,ei mitään huonoa sanottavaa.
Ensituntuma kun vaihtoi vanhojen km2 tilalle että rengasäänet aavistuksen hiljeni ja
tuli huomattavasti suuntavakaampi.Toki vanhoilla km2 oli jo ikää ja vähän murtumaa reunoissa.
Jos jotain huonoa pitää sanoa,niin nastattomilla mutikoilla talvella on melkoista urheilua
mutta se nyt ei yllätyksenä tullut
Mulla on maastoferrarissa KM3 koossa 315/75-16, edelliset oli KM2 255/85-16 ja molemmat pyörii mukavasti maantiellä, nämä uudemmat ehkä vähän uraherkemmät mutta selittynee tuolla semisti kasvaneella leveydellä :D
Maastossa en oo KM3 vielä paljoa ajanut, mutta sen mitä on kokeiltu niin pysyy aika hyvin puhtaana ja pitää, tosin Padasjoen pehmeään hiekkaan uppoaa mutta niin kait kaikki.
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen, suosittelen.