Kirjaudu sisään

View Full Version : Eteen tasauspyörästön lukko, Land Cruiser


Atoyot
04.03.2018, 20:25
Moi
Uusi jäsen ilmoittautuu :)
Itselläni on Land Cruiser FJ45 pickup. En tiedä maastureista juuri mitään mutta yritys on silti aina kova, traktoreista tiedän jonkin verran. Ostin aikanaan tuon auton remontti hommiin.

Joudun silloin tällöin käymään muutamalla metsäreitillä ja Cruiseri on siihen tarkoitukseen ollut hyvä, vielä kun lavalle saa mahtumaan tavaraa mukaan. Olisin halunnut tietää mistä tiedän onko edessä alkuperäinen akseli ja tasauspyörästö, vaiko HJ60 tms.? Taakse on laitettu HJ60 akseli ja vaijerilla lukko. Haaveilin että saisin eteen tasauspyörästön lukon vaikka tuollaisen paineilmatoimisen. En vain tiedä onnistuuko tuo, olisikohan täältä löytynyt apuja.:rolleyes:

-MaTTi-
04.03.2018, 20:30
Olisin halunnut tietää mistä tiedän onko edessä alkuperäinen akseli ja tasauspyörästö, vaiko HJ60 tms.? Taakse on laitettu HJ60 akseli ja vaijerilla lukko. Haaveilin että saisin eteen tasauspyörästön lukon vaikka tuollaisen paineilmatoimisen. En vain tiedä onnistuuko tuo, olisikohan täältä löytynyt apuja.:rolleyes:
HJ:n akseli on (6 cm?) leveämpi.

Onnistuuhan se nykyiseenkin akseliin, esim. ARB:ilta saa siihen käypäsen paineilmatoimisen. Halvempi lienee metsästää siihen HJ:n vaijerilukollinen akseli, tai jos alkuperäisen levyisen haluut niin BJ75:n akseli.

Atoyot
04.03.2018, 20:51
Kiitos Matille nopeasta vastauksesta:)
Aloin miettiin että voiskohan olla niin että akselit on alkuperäiset mutta voiko se perämurikka olla takana HJ60, sopiiko se? Tuskin meinaan on niin että takana olisi 6 cm pidempi akseli:D

Kyllä varmaan sen ARB laitan jos se sopii tohon vanhaan akseliin. Nyt täytys vaan tietää että ostan oikean kokoisen. Pitääkö toi etumurikka avata ja katsoa hampaitten lukumäärä tai halkaisija vai mitenkä pääsen hommassa eteenpäin?

-MaTTi-
04.03.2018, 21:01
Se voi olla BJ75:n akseli sulla takana, vaijeritoimisella lukolla, muuten sama kuin HJ:n mut kapeampi. Lukollinen murikka ei sovi lukottomaan akseliputkeen.

Tosta lukko: http://www.cros4wd.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=17457&cid=563&path=0,1571,24,482,555,563&lang=
Välityshän ei tule mukana, otetaan entisestä.

Atoyot
04.03.2018, 21:31
Tuo olikin hyvä linkki:) kiitoksia. Tuo ilmeisesti sopii heittämällä jos on alkuperäinen akseli mut jos onkin HJ60 akseli niin ei sovi?

Edellinen omistaja sanoi että "perä" on HJ60, sillon varmaan toi etuakselikin on että on saatu sama akseliväli, vai olenko ihan kuutamolla? Olisko jollain laittaa jotain mittaa että voisin vähän mittailla että mikä akseli mahtaa edessä ja takana todellisuudessa olla? 6 cm on siis ero mutta alkuperäisen akselin tai HJ60 akselin mitan tarvisin niin pääsisin mittaan, nii ja mistä kohtaa mittaus pitäisi tehdä?

Koitin haulla hakea mut en löytänyt, eli onko jollain kuvia jos on tehnyt tämän tyyppisen muutoksen?

Atoyot
04.03.2018, 22:07
Nyt vasta tajusin että tarkoitit siis että akseli on 6 cm paksumpi, siis järeempi, eikä akseliväli:D

Tarkistan onko etuakseli yhtä järeä vai ohuempi eli alkuperäinen. Sen jälkeen voin tehdä ostokset. :):) Epäilen kyllä että edessä on alkuperäinen akseli.

Jos jollain on korjausopasta tai räjäytyskuvia tästä mallista niin kiitollisena otan vastaan tai ostan.

141
04.03.2018, 22:24
Akselin leveyttä tässä -Matti- tarkotti, renkaan kiinnityspinnasta kiinnityspintaan mitta toisinsanoen.

Eikös J4 ja J6 ole saman kokoiset perät, eli 9.5"? välityksissä sitten ero 4.1 vs 3.7, näin muistelisin. Jos ovat niin silloinhan sinne löytää lukon helpostikkin.

Sen verran oltava pussihousu tässä(kin) postauksessa että varmaan tuohon hommaan olisi olemassa parempiakin autoja kun FJ45. :)

Atoyot
04.03.2018, 22:32
Sen verran oltava pussihousu tässä(kin) postauksessa että varmaan tuohon hommaan olisi olemassa parempiakin autoja kun FJ45. :)

Heh, heh, itelle kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia:):)
En osaa yhtään uudemmille autoille tehdä mitään, vanhoja traktoreita olen korjaillut niin tämmösen auton toiminnan vielä jotenkin ymmärrän. Mutta olihan se niin että kun kävin aikanaan koeajaan ton, niin en uskonut että on niin kökkö ajaa ja muutenkin oli ihan kaurismäkimäinen ominaisuuksiltaan niin pakkohan se oli ostaa ylihintaan:) mutta ei siitä sen enempää:):)

artsi777
05.03.2018, 07:08
Mitä ikäluokkaa FJ edustaa?

lepa77
05.03.2018, 08:47
saisko tähän ketjuun kuvan?
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118508&page=3

PH75
05.03.2018, 12:57
Tuossakin etulukoksi vaikka yksi vaihtoehto. https://www.ebay.com/itm/Spartan-locker-for-Toyota-9-5-Landcruiser-w-30-spline-w-heavyduty-cross-pin/262395713080?hash=item3d1800d638:g:qP8AAOSwtnpXmQK f&vxp=mtr

Atoyot
05.03.2018, 18:15
Vuosimalli taisi olla 1980

Kuvia on varmaan jossain kun mielestäni tän on kokoon kursinu joku offilainen aikanaan. Ei ole mikään orkkiskuntonen mutta kelpaa minulle:)

Mielenkiintonen oli tuo edullisempikin vaihtoehto mutta onko sitten niin kestävä?

BENJAMIN
05.03.2018, 19:23
Onko tämä nyt todella FJ 45 pensakoneella ? Sit on vielä harvinaisempi .

Atoyot
05.03.2018, 19:57
Ei ole bensakoneella, 4l diesel 6 pyttynen se peruspata mikä noissa on:) Varmaan osittain sekasikiö mikä on saatu kasattua tallin perukoilta:):)

Kertokaas tyhmälle mitenkä toi Spartaxi toimii? Ilmeisesti ei tule mitään vaijeria siihen, onko jotenkin jousivoimalla automaattinen vai mitenkä??:rolleyes:

jmk
05.03.2018, 20:34
Mahdollisesti 2H mjoottori eli HJ.n sydän?

PH75
05.03.2018, 22:03
Tuossa hiukan automaattilukon toimintaa selostettu: https://www.youtube.com/watch?v=FjerLDlnusk

veijon-esso
05.03.2018, 22:40
Laita napalukot.

Atoyot
05.03.2018, 23:03
Kiitos videolinkistä, auttoi asiaa.

Onko joku asentanut tuollaista Spartania, onko hyvä ja toimiva?

Itse jäin miettimään että jos ajelee nopeella 4 vedolla pidemmän siivun niin mitenkä lämpenee ja pitääkö kovaa rallatusta? :confused:

Atoyot
05.03.2018, 23:04
Napalukot on mutta eikös se ole eri asia?

lepa77
06.03.2018, 07:58
kaverilla ollu bj:ssä tuollainen lukko jo pari vuotta toimii hyvin.auto on jokapäiväisessä arkikäytössä.

lepoantti
06.03.2018, 09:46
Tämä on varmaankin mallimerkinnältään hj-45 ja alunperin h-moottorilla, sitä että mikä siellä nyt on ja mitä muutoksia on tehty niin ei voi tietää näkemättä.

Minulla myös hj-45 metsästysautona ja trailerin veturina. Takaperässä vain kitkalukko ja etupää avoimella tasauspyörästöllä. Jos sinun autossa takana mekaanisesti lukittava 100% lukko niin sellaisella varustettuna pääset jo hämmästyttävän pahoihin paikkoihin kiinni. Itse en ole lukkoja kaivannut, tälaisenaankin auton saa menemään paikkoihin joihin ruohikkomaasturimiesten mielestä ei voi ajaa. Renkaat muistaakseni 32x11.5 km2 eli ihan siviilipyörän kokoiset vielä.

Itse en missään olosuhteissa lähtisi ns.käyttömaasturiin laittamaan spartan, lockright, aussie locker jne. tyyppistä räikkälukkoa etuperään vaikka olen sellaisia muille joitakin asentanut. Jos lukon välttämättä eteen haluaa niin joko arb tai hj:n mekaaniset, jälkimmäiset saa noin tonnin pintaan täydellisinä eteen ja taakse. Eli hinta jokseenkin sama paitsi että mekanisista saa varaosia kun murikat on samat edessä ja takana.

En tiedä että kuinka monta vuotta tai vuosikymmentä olet omistanut pikupin ja sillä ajellut, ja kuinka hevit reitit sinulla mielessä missä pitäisi päästä menemään. Jos taasen ajokokemusta maastoautoilusta ei ole kertynyt kovin paljon niin mene mukaan johonkin ajopäivälle, siellä pummaat kyydin jonkin vastaavankaltaisella varustuksella olevaan autoon ja hämmästyt mihin näillä oikeasti voi ajaa. Tulet myös huomaamaan että kaikki jäävät lopulta kiinni, se on vain tilapäistä kuuluen lajin luonteeseen. Kuskin ajosilmä ja rohkeus tai tyhmyys vaikuttavat etenemiseen todella paljon, myös perstaskun pullotus ja paine pankkitilillä vaikuttaa. Kaikki nämä siis joko etenemistä edistävästi tai haittaavasti.

Atoyot
06.03.2018, 18:27
En ole mikään hevi offroudaaja:):) kunhan muutaman vuoden ajanut tällä laitteella, sitä ennen 15 vuotta mopo vehkeillä. Eniten tullut ajettua tukkeja mettästä takavetosilla vanhoilla traktoreilla:):)

En mitenkään hinkua pahoihin paikkoihin. Lähinnä nuo muutamat paikat on sellaisia mettäautopolkuja joidenka päähän pitäisi talvellakin päästä. Määränpäässä on kyllä sitten aurauskalustoa ja muuta millä saa tiet auki.

Lähinnä siksi vaan mietin tätä etulukkoa kun polttoainetta/aikaa palaa ja jatkuvaa rehaamista ees taas lumihangessa. Ajattelin että pääsisin pienemmällä vaivalla jos saisin etupään rankailla ruovittua uraa niin eteneminen olisi helpompaa. Ei tämä mikään must juttu ole kunhan halusin vaan kartoittaa tämänkin asian.
Mikä siinä on syy että tuollaista muutosta ei kannata tehdä? Hajooko lukot edestä?:confused:

Rahasta ei ole minulla tällä hetkellä mikään kiinni:):)

Onko joku joka on ollut tyytyväinen tuohon muutokseen, vai onko rahat mennyt hukkaan?

lepoantti
06.03.2018, 18:43
No joo, jos ei ole rahasta kiinni niin niin sitten arb paikalleen. Se on toiminnaltaan jouhea ja vaivaton käyttää. Itse lukko ei joudu koville jos ei kytke silloin päälle kun toinen rengas ei pyöri ollenkaan ja toinen pyörii miljoonaa, eli vähän ennakoiden. Murrokset joutuu tiukammalle mutta jos ja kun lukon laittaa niin samalla kestävimmät mitä saa, ennen ne oli longfieldit vaan nyky laadusta en tiedä.

Jos pikupissa ei ole ohjaustehostajaa ja käytät etulukkoa niin ohjaus on jähmeähkö😉 sekin asentuu samalla kun alkaa lukkoa virittelemään. Ja siitäpä se ajatus sitten lähtikin ja huomaat vajonneesi loputtomaan varustelukierteeseen....

Atoyot
06.03.2018, 19:01
Heh, heh tätä varustelua just pelkäsinkin:):)

En edes tiennyt että noi kompurat on noin sipposia:) Ongelmana on ollut toisessa paikassa sähköttömyys ja joskus on traktorin tai kaivurin renkaat ollu vähän tyhjän puoleiset. Tällä kompuralla saisin niihinkin helposti ilmat:)
Alkaa tää selittely että miks pitää joku hankkia jne.:):)

Ohjaustehostin on onneks, niin vähän helpottaa ettei tartte paita märkänä veivailla rattia.

Kiitos kaikille ketkä jaksoivat neuvoa:D

baxxter
06.03.2018, 19:12
Jos ei rahapuoli ahdista niin ARB lukko ja samalla tosiaan vähintään varautuu vahvempiin murroksiin. Kompuraksi pelkkää lukkokäyttöä suurempi kompura, ARB tai Viair.
Auttaa se etulukko, mutta toisaalta voipi olla niin että kun se eteneminen loppuu niin ei auta mikään reuhoominen vaan vinssiä tarvitaan. Tai sillä reuhoomisella saa ainaki ne murrokset hajalle ja sitte ainaki aikaa palaa..

BJ-40/76
06.03.2018, 23:21
Pikkasen jos kertosit enemmän, niin neuvominenkin helpottuisi?

Siis olikohan että FJ-45 oli alunperin sama etuakseli, kuin fj-55; siis "vetonivel-" on kuula, mihin on koneistettu urat sekä ulomman että sisemmän vetoakselin haarukoille? (ps. olisi yksi akseli ylimääräisenä...)

Seuraava etuakseli on ns. pitkällä napalukolla oleva (ns. hj-60 vetonivel ei sovi) akseli, joka vaihtuu noin v. 78?(en jaksa etsiä runkonumeroa) ns. lyhyeen napalukkoon, jolloin ns. hj-60 vetonivel sopii...

Ja noista "lounasrasioista-" ei missään nimessä em. FJ-45:een koska k.o auto on aika etupainoinen tyhjänä. (takavetoisena, napalukot kiinni, kokoajan kampeaa pikkaisen...)

Runkonumerosta olisi apua

kippo86
07.03.2018, 16:15
Vai oisko ollu -68 vaihtu etuakseli?

kippo86
07.03.2018, 17:01
Ja noista "lounasrasioista-" ei missään nimessä em. FJ-45:een koska k.o auto on aika etupainoinen tyhjänä. (takavetoisena, napalukot kiinni, kokoajan kampeaa pikkaisen...)


Miten mielestäsi palalukko vaikuttaa ajamiseen, jos vetoa ei tule kardaanilta?

Atoyot
07.03.2018, 18:22
Ei tuosta runkonumerosta ole apua kun osia on vaihdettu vuosien saatossa enemmän ja vähemmän. Etuakseli voi olla mistä vaan ja mikä vaan kunhan on alle saatu, se ei ole runkonumerosta kiinni.

Avaan tuon tasauspyörästön ja mittaan akselin jahka kelit lämpiää ja on aikaa. Siitä varmaan jo ARBin myyjätkin osaa sanoa jotta sopiiko minkä mallinen hilpe sisälle.:)

Auto on rekisteriotteen mukaan 1980 käyttöönotettu ja FJ45 on korissa lätkä. Perä on HJ60 edellisen tekijän mukaan ja siinä lukko vaijerilla. Nämä on ne faktat mitkä on tiedossa.

jmk
07.03.2018, 18:39
Jos etuakseli olis alkuperäinen eli 60mm kapeampi niin sen varmaan huomaisi silmälläkin? Tietysti jos vanteet on samaa sarjaa...

VeeWee
07.03.2018, 18:39
Ei tuosta runkonumerosta ole apua kun osia on vaihdettu vuosien saatossa enemmän ja vähemmän. Etuakseli voi olla mistä vaan ja mikä vaan kunhan on alle saatu, se ei ole runkonumerosta kiinni.

Auto on rekisteriotteen mukaan 1980 käyttöönotettu ja FJ45 on korissa lätkä. Perä on HJ60 edellisen tekijän mukaan ja siinä lukko vaijerilla. Nämä on ne faktat mitkä on tiedossa.

Rekisteriotteessa luulisi lukevan auton malli ja se selviää runkonumerostakin.
Eli lähinnä selviäisi uteliaille kuinka kootut teokset on kyseessä.

Micco
07.03.2018, 18:52
Ja tosiaan kuvat vois kertoa enemmän kuin sanat. Otat vaikka pelkistä akseleista kuvat jos koko autoa et halua nähtäväksi.

Atoyot
07.03.2018, 19:35
Voin koittaa ottaa kuvat jossain välissä jos täällä on niin promiehiä ja naisia että niistä jo osaa sanoa mikä akseli on kyseessä:D

Siinä on tosiaan isot pallot "kuulat" heti jarrusatuloiden takana mitä saa olla koko ajan rasvaa tuuppaamassa:):)

Micco
07.03.2018, 20:16
Jos niistä "kuulista" katoaa rasvat koko ajan niin sit mahtaa olla perässä öljy vaseliini seosta.
Vai näkyykö ulospäin vuotoa?

Atoyot
07.03.2018, 20:34
Ei vuotoa ole kun siinä kuulan päällä vaan, tiiviste kerää sen sitten isommalle makkaralle. Varmaan just sen verran kun pitääkin. Ehkä tuubi menee vuodessa.

Micco
07.03.2018, 20:42
No jos ei enempää mene niin sit ok.
Ellet ole varaosakuvia katellu, niin täs on yks sivusto. Noin niinku jos ei kauheesti ole kokemusta näistä niin tuolla näkee hiukan mikä on homman nimi. Ja auttaa monesti osien haussa ja ostossa kun tuolta saa varaosanumeron selville. http://www.japan-parts.eu/

Atoyot
07.03.2018, 22:31
Kiitos linkistä varaosiin:) En ole tuota aikaisemmin löytänyt, tosin eihän Toyota hajoo niin voi olla ettei tuu tarvetta:):):):)

Atoyot
10.03.2018, 15:01
No niin, etuakseli on jarrulevyn ulkoreunasta ulkoreunaan 1330 mm.
Mitenkäs tänne saa kuvia? Pitääkö tallentaa ensin johonkin muualle ja sit luoda urli siihen osoitteeseen?

offroadjouni
10.03.2018, 16:36
Teet joko itsellesi albumin johon laitat kuvat tai sitten liität viestin kirjoitusvaiheessa klemmarin kuvasta yksittäisiä kuvia.

-MaTTi-
10.03.2018, 16:40
Mittaa vanteen kiinnitystasosta, tuo mitta vaikuttaa olevan levyn jarrupalaa vastaavasta pinnasta mitattu.

Kuvat tälleen:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=84017&stc=1&d=1520692674
Saat sen tähän yläpuolella olevan näköisesti kun kopioit sit kuvan osoiterivin merkkien sisään. Muuten jää klikkaamalla alareunasta avattavaksi, mut ok niinkin. Myös oman käyttäjätilin galleriaan voit latailla.

Atoyot
10.03.2018, 17:33
Koitetaas toimiiko:)

Edit: Taka-akselin murikka kyseessä tässä kuvassa


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8475&pictureid=211129

Atoyot
10.03.2018, 17:35
Etuakselin tasauspyörästö takaa kuvattuna

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8475&pictureid=211128

Atoyot
10.03.2018, 17:36
Etuakseli ja oikea etupyörä

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8475&pictureid=211127

Atoyot
10.03.2018, 17:37
Mistä päin haluatte kuvia vai pystyykö näistä jo kertomaan?

Atoyot
10.03.2018, 17:48
Ihan millilleen ei pysty mittaan, pitäis renkaat irrottaa. Noinmitta olisi vanteen kiinnityspinnasta mitattuna 1430 mm. Osuuko lähelle jonkun akselin standardi mittaa?

kippo86
10.03.2018, 18:34
J60 akselit ne on, tai tarkka mitta lähempänä 1460mm. J40 on noin 1400mm

BJ-40/76
10.03.2018, 22:25
Takamurikka on ns. hj-61:n lukkomurikka, ja kuvasta ei voi varmaa sanoa, onko akseliputkikin samasta.
Etumurikka voi olla joko fj-45 tai taikka "hj-60", sillä molemmista taitaa olla sama 3,7 välitys?

Ja jos noinkin uusi, että -80 (voi olla paljon vanhempikin, aikanaan näitä cruisereita seisoi maahantuojan tms. varastossa toisinaan pitkäänkin....)
voi olla jo alunperin levyjarruilla?
Noissa uudemmissa etuakseleissa, levyjarrullisissa fj/bj akseleissa on samat jarruosat yms, kuin hj-60/-61.
ainut ero taitaa olla tuo leveys ja sitäkautta pitemmän vetoakselin pituus; ja sitten raidetangon kartio on isompi hj-60/-61(sulla näyttää olevan tarvikepalikoita, siis sieltä ei voi päätellä)

p.s sulta puuttuu levyjarrun suojakilpi edestä. Ja jos olisi minun, niin tarkistasin jousen U-pulttien kireyden,(näyttää että ruoste on tuoretta/pölynnyttä tuossa u-pultin ja akseliputken välissä) ja jos tuntuu "joustoa-" siis kun väännät aukipäin kohtuu voimalla, niin mutteri ei pyöri kierteessä, vaan pultti joustaa kierteelle JA toiseen suuntaan väännettynä ei "nitkahda" kohtuu voimalla väännettynä, vaan tuntuu samalla lailla joustavalta, niin silloin liian löysällä.

siis ruosteenirrottimella liotettuna auki, kuhdistus teräsharjalla tms. ja sitten irrallaan mutterilla tarkistetaan, että mutteri menee helposti noin 4-5 mm kireämmälle, kuin alunperin oli. Ja sitten uudelleen kiinni....
Kun ns. soa, niin onnistuu käyttämään helposti u-pultin kerrallaan irti, muista toki varmistaa sekä akselista että rungosta, että et litistä itseäsi.

Atoyot
10.03.2018, 23:17
Kiitoksia kovasti tuosta U-pulttien kiristys vinkistä! Täytyykin tarkistaa ne pikaisesti.

Nuo levyjarrut on mun muistaakseni edellinen omistaja laittanut kun oli uusinut kaikki putket samalla ja satulat. Eli eivät ole välttämättä olleet alkuperäisessä kokoonpanossa.

Täytyy vissiin sitten mitata tarkkaan ilman renkaita niin saan varmuuden akselin pituudelle:)

Mitenkä tuo hj61 taka-akselin murikka sitten eroaa siitä jos olisi hj60 murikka?

Atoyot
10.03.2018, 23:26
Mistäs tuohon sopivat jarrukilvet löytyis?

kippo86
11.03.2018, 01:50
Mitenkä tuo hj61 taka-akselin murikka sitten eroaa siitä jos olisi hj60 murikka?

Ihan sillä, että siinä on tuo lukko.
60 murikkaan sitä ei saa.

60 akseliputkeen periaatteessa saa 61 murikan, pitää vaan tehä vähän tilaa murikalle ja hommata pitkäboorinen vetari...

lepoantti
11.03.2018, 09:03
Etujarrukilpiä et tarvitse mihinkään, etenkään jos maastossa ajaa niin kerää kaiken kuran väliin ja vääntyilee. Meillä ollaan poistettu jarrukilvet kaikista mahdollisista laitteista, niin siviili kuin maastokulkineista. Mutta tässäkin asiassa on monta koulukuntaa, joidenkin mielestä ehdottoman väärin ja toisten mielestä ei.

Kuvassa näkyy että sulla on orkkiksesta poikkeavat ohjausvarret, lienee raidetanko jousien päällä? Jos akseli on hj60 niin etulokon saat laitettua siihen veistämällä lisätilaa murikan kiinnityspintaan että lukkomurikka mahtuu paikalleen. Lukon vaatima pitkäpoorinen vetoakseli käy suoraan.

Jos ei ujostuta niin paiskaa kuva koko autosta, ei pikkareita liika ole...

-MaTTi-
11.03.2018, 09:16
J40 on noin 1400mmEdessä 1405 mm, takana 1400 mm.

Rölli
11.03.2018, 09:36
Voisit koko autosta laittaa muutaman kuvan. Ei noita rakennettuja pikc uppeja kovin montaa ole niin tuurilla vois joku tunnistaa ja osata kertoa millä palikoilla on kasattu.

Atoyot
11.03.2018, 10:31
Kiitos kaikille jotka jaksatte vastailla:):):)
Itse en tosiaan näistä maasturi kulkineista paljoa tiedä enkä ole näitä rakennellut niin saattaapi tulla välillä tyhmiäkin kysymyksiä. Monta ehtoota olen kahlannut läpi vanhoja juttuja ja ei voi kuin ihmetellä kuinka isoja projekteja jotkut pystyy ja jaksaa tehdä:D

Kuvia voin laittaa jossain välissä koko autostakin. Ajattelin vain vanhaa omistajaa että jos haluaa pysyä pimennossa. Takavalo takuun jälkeen voi olla ettei kovin moni meistä halua että entisestä projektista tulee ikuinen seuralainen:):) Lähdin ikään kuin umpihankeen omaa polkua pitkin tässäkin asiassa:):):)

Atoyot
30.05.2018, 14:33
No niin nyt on kiireiltä ehditty mittailemaan akseli tarkkaan ja se on tasan 1460 mm eli kyseessä on siis HJ60 malli.:)

Pääsin talvella perille mettäreitin kun keksin että laitan vanhoista traktorin piikkiketjuista pätkät renkaisiin:D Jätin tuon tasaupyörästönlukon vielä mietintään.

Nyt kun pitkästä aikaa taas pääsin ajeleen pikkiksellä niin huomasin muutaman kymmenen kilometrin jälkeen pienen jysäyksen. Ajoin asfaltilla (toinen takapyörä vedolla ei siis 4 veto) ja T-risteyksessä käänsin vasemmalle. Ääni tuli mielestäni etuakselista. Pihassa kun peruutin hiekalla ja käänsin oikealle niin taas jysähti.

Nostin etuakselin ilmaan niin että vasen etupyörä oli maassa ja manuaaliset napalukot päällä. Käänsin käsin kardaania ja eturengas pyöri. Laskin oikean etupyörän maahan ja nostin vasemman etupyörän ilmaan. Kardaani ei pyöri, muutaman millin jossain kohtaa heilahti.

Ajattelin että murros tai napalukko olisi vasemmalta puolen rikki. Avasin vasemman napalukon ja siellä näyttää kaikki ehjältä.

Laskin tasauspyörästön öljyt pois, se oli ihan harmaata ja poistotulpassa oli metallilastua pari hyppysellistä.

Mitä asiantuntijat sanoo, mistä kannattaa alkaa vikaa etsimään?:):)

En lähtenyt murrosta enempää avaamaan kun mielestäni tuo metallimuhju viittaa tasauspyörästön vaurioon. Mielestäni ne jysäykset tulivat vasemmalta edestä mutta voihan se olla että tasauspyörästön jytinä on vain kantautunut vasemmalle:confused:

Atoyot
30.05.2018, 16:42
Otin kardaanin pois ja avasin tasauspyörän kopan mutterit. Koppa tulee ulos ehkä 10 mm mutta siihen jää. Mitenkä tuon kopan pitäisi lähteä irti?
Ei kai vaan vetareita tarvi vetää ulos:eek:

Sen verran sain lisäselvyyttä että kun kopan veti auki 5 mm niin vasenta pyörää pyörittäessä kardaani liikkuu. Ilmeisesti hampaat tai laakeri on mennyt tasauspyörästöstä.

Korjaamokirja olis kiva tai kuvat:):)

jmk
30.05.2018, 17:15
Kyllähän sieltä olis hyvä vetaria vetää ulos, Haynesin korjaamokäsikirjaa oli ainakin joskus saatavilla.

Heikki L
30.05.2018, 17:43
Kyllä ne vetarit ulos pitää vetää että saa murikan pöydälle.

Atoyot
30.05.2018, 20:31
Kiitoksia taas avusta. Vetarit pois ja jouduin vielä jousipakan kiinnikkeenkin irrottamaan että saan murikan vetämällä pois.

Kaikki näytti olevan kunnossa. onkohan edellinen omistaja unohtanut korkin putsata:mad: Öljy oli ihan kuraa. No tulipahan purettua ja tarkistettua laakerit ja rattaat. vois vaihdella tiivisteet nyt kun kaikki on auki:)

Onko tiedossa että saako etuakselille koko tiivistepakkia kerralla vai pitääkö haalia yksittäin jostain?

Toi pauke jäi nyt kyllä mysteeriksi:rolleyes:

Mika_T
30.05.2018, 21:07
Jos vaseliini kulkeutuu kääntöpäästä akseliputken sisään niin öljystä tulee kyllä aikaa myöten melkosta rapaa.
Siis vaikka siellä ei esim vettä olisikaan.

jmk
30.05.2018, 21:22
Miten jousipakan kiinnikkeen irroittaminen auttaa perämurikan irroittamiseen? Vai onko kyseessä joku eri osista kasattu kokoonpano?

Atoyot
30.05.2018, 22:07
Enpäs tullut aatelleks että tosiaan sehän on öljyvaseliinia eikä vettä:):)

Se jouspakan kuppi oli pari milliä liian leveä, esti sen kuoren vetämisen niin että olis tullut pinnapulttien yli. Ei sitä tarvinnut kokonaan pois ottaa mutta jouduin löysään pultteja sen verran että sain nouseen sen kupin 10 mm ylöspäin. Voi olla että on jonkun toisen osa tai sit kiinnitys on heittänyt pari milliä.

Atoyot
31.05.2018, 15:00
osaako joku helposti kertoa että mikä tai mitenkä tuo murikka arpoo vedon että kummalle pyörälle se tulee? En ymmärrä miksi vain se oikea pyörä vetää vaikka liikkeen toppaa ja vasen puoli on ilmassa niin silti ei vaihda vetopuolta:confused: Voiko sieltä olla jotain kuitenkin hajonnut?

Mika_T
31.05.2018, 15:09
Eihän se sitä mitenkään arvo. Ehjä tasauspyörästö välittää molemmille puolille saman vääntömomentin, se rengas jolla on heikompi pito lähtee ensi pyörimään joutavaa.

Tuossa tilanteessa edelleen molemmilla renkailla vaikuttaa sama vääntömomentti vaikka toinen pyörisikin tyhjää.

Atoyot
31.05.2018, 16:45
Niin tarkoitin arpomisella sitä että se puoli lähtee (tasauspyörästössä) vetään ensin jossa heikompi pito:):) eli oikein olen sen ymmärtänyt, kiitos tästä.

Tuossa mekanismissa on oltava vikaa koska nyt kun estän oikean puolen pyörää pyörimästä ja vasen puoli saisi pyöriä vapaasti niin veto ei välity vasemmalle puolelle:confused:

Mika_T
31.05.2018, 16:56
Napalukko, murrosnivel, vetoakseli tai tasauspyörästön poskiratas sökö sieltä vasemmalta puolelta.
Ei kai tuossa juuri muuta vikaa voi nyt olla.
Noissa jokasessa osassa on poorit jotka voi olla myös sutanneet, mutta en usko että niin tarkoin olisi sileäksi menneet ettei rengas yrittäisi ollenkaan pyörimään.

Tasauspyörästön kitka jaksaa vielä pyörittää sitä toista ratasta...

Atoyot
31.05.2018, 20:40
No niin tarkistin tasauspyörästön pöydällä ja toimii niin kuin pitääkin. Toisen puolen kun hirttää kiinni niin toinen vetää. Vetonivelien boorit ovat ehjät. Sisempi stefa oli hajonnut, ilmeisesti metallilastut on siitä, en tiedä.

Tuossa kun lopettelin hommia, kasaus siis vielä vaiheessa mutta pääsen jatkamaan vasta parin päivän päästä, niin huomasin että se napalukko oli mielestäni outo. Sen verran sitä hypistelin että voi olla et on väärin kasattu:confused: Perskutarallaa jos olikin niin että napa ei lukinnut pyörää, vetari pyörinyt tyhjää. Vähän turhan iso homma jos vika on tuossa:mad: Toisaalta stefa tuli vaihdettua ehjään:D

BJ-40/76
01.06.2018, 00:45
Pikkasen jos kertosit enemmän, niin neuvominenkin helpottuisi?

Siis olikohan että FJ-45 oli alunperin sama etuakseli, kuin fj-55; siis "vetonivel-" on kuula, mihin on koneistettu urat sekä ulomman että sisemmän vetoakselin haarukoille? (ps. olisi yksi akseli ylimääräisenä...)

Seuraava etuakseli on ns. pitkällä napalukolla oleva (ns. hj-60 vetonivel ei sovi) akseli, joka vaihtuu noin v. 78?(en jaksa etsiä runkonumeroa) ns. lyhyeen napalukkoon, jolloin ns. hj-60 vetonivel sopii...

Ja noista "lounasrasioista-" ei missään nimessä em. FJ-45:een koska k.o auto on aika etupainoinen tyhjänä. (takavetoisena, napalukot kiinni, kokoajan kampeaa pikkaisen...)

Runkonumerosta olisi apua

Nuo "ongelmat" on sitä tasoa, että kiinnostas tietää missä nuo ongelmat ilmenee.

Atoyot
03.06.2018, 17:51
Kyllähän tuo auto olemassa on:):) Ei minulla nyt niin tylsää ole että lämpimikseni vain kirjoittelen:D:D Edellisen omistajan ottama kuva löytyy tuolta viestiketjusta joka jo aikaisemmin linkitettiin tänne.

jmk
03.06.2018, 18:14
Niin mutta itse et voi julkaista autosta kuvaa, rekisterinumeroa, tai valmistenumeroa. Eli mitään mistä joku voisi päästä kartalle ja mahdollisesti auttaa ongelman ratkaisussa. Tietysti kivaahan tällainen arvausleikkikin on mutta uskon että täällä olijat on kaikki kasvaneet ulos noista arvausleikeistä.

Atoyot
03.06.2018, 18:48
Olen tottunut noissa traktori ja työkone hommissa että vaikka on valmistenumero tms. niin osta eivät aina ole siltikään sopivia. Varsinkin tällaisessa tapauksessa jossa on laitettu aina sopiva osa rikkoontuneen tilalle, joka ei välttämättä ole alkuperäinen.

En siis aikaisempien kokemuksien seurauksena ole pitänyt relevanttina muuta kuin auton/traktorin vuosimallin ja merkin tieto. Tämän jälkeen kuvat rikkoontuneesta osasta ja joitakin mittoja jolla todennetaan rikkinäisen osan alkuperä.
Arvuuttelua ei ole tarkoituskaan tehdä mutta itse en vain edelleenkään ymmärrä jos osa on eri laitteesta niin mitä sen alkuperäisen osan tiedoilla on mitään väliä?

Olen tullut varovaiseksi netin käytössä jossa on kaikenlainen puljaaminen nykyajan riesa, henkilötietojen kalastelut yms. Kiitos niille jotka ovat jaksaneet arvuutella ja antaa vinkkejä:D:D

turakki
04.06.2018, 05:54
No niin tarkistin tasauspyörästön pöydällä ja toimii niin kuin pitääkin. Toisen puolen kun hirttää kiinni niin toinen vetää. Vetonivelien boorit ovat ehjät. Sisempi stefa oli hajonnut, ilmeisesti metallilastut on siitä, en tiedä.

Tuossa kun lopettelin hommia, kasaus siis vielä vaiheessa mutta pääsen jatkamaan vasta parin päivän päästä, niin huomasin että se napalukko oli mielestäni outo. Sen verran sitä hypistelin että voi olla et on väärin kasattu:confused: Perskutarallaa jos olikin niin että napa ei lukinnut pyörää, vetari pyörinyt tyhjää. Vähän turhan iso homma jos vika on tuossa:mad: Toisaalta stefa tuli vaihdettua ehjään:D

Jossakin toitsun manuaalissa oli muistaakseni virheellinen napalukon kasauskuva. Jousen kiinnityksessä oli jotain käpyä. Pari kertaa kasasin ohjeen mukaan, ennen kuin oivalsin.

Atoyot
12.06.2018, 19:30
No niin nyt on akseli kasattuna ja toimii:):)
Napalukot oli kasattu oikein mutta se vasemmanpuolen lukko oli kasattu tiivisteliimalla. Liimaa oli pursunnut sinne hampaitten väliin ja lukon toiminta oli aika naheeta. Oli oma hommansa kun poistelin kaikki liimat ja hain Tamgearsilta uudet alkuperäiset tiivisteet.

Laitan autosta vielä kuvia kun ehdin, nyt aika paljon projekteja päällänsä:):)

Olisi kaksi kysymystä joihin en ole mistään löytänyt vastausta eikä osannut katsastajakaan sanoa muuta kuin että kysy trafista tietoa.

1. Rekisteriotteessa lukee että umpipaku 3 henkilöä, voinko ajaa tuolla ilman kattoa ja takaseinää liikenteessä? (Turvavyön yläosa turvakaareen kiinni?)

2 kokonaismassa vähennettynä omassasta niin erotus oli 980kg eli lavalle voi kuormata teoriassa tuon verran. Kysyin vetokyvystä mitä koukkuun saa laittaa niin tähän ei osattu vastata. Otteessa ei mainintaa ja trafin tiedoissa vaan viiva.
Sovelletaanko tähän tuota pakusäädöstä että kaksi kertaa omamassa mutta kuitenkn enintään 3500kg (jarrullinen)

Osaisiko joku selventää tätä tai mistä saan mahdollisesti lisätietoa näistä asioista?

RIPAX
12.06.2018, 23:41
No niin nyt on akseli kasattuna ja toimii:):)
Napalukot oli kasattu oikein mutta se vasemmanpuolen lukko oli kasattu tiivisteliimalla. Liimaa oli pursunnut sinne hampaitten väliin ja lukon toiminta oli aika naheeta. Oli oma hommansa kun poistelin kaikki liimat ja hain Tamgearsilta uudet alkuperäiset tiivisteet.

Laitan autosta vielä kuvia kun ehdin, nyt aika paljon projekteja päällänsä:):)

Olisi kaksi kysymystä joihin en ole mistään löytänyt vastausta eikä osannut katsastajakaan sanoa muuta kuin että kysy trafista tietoa.https://forums.offipalsta.com/newreply.php?do=newreply&p=1383568

1. Rekisteriotteessa lukee että umpipaku 3 henkilöä, voinko ajaa tuolla ilman kattoa ja takaseinää liikenteessä? (Turvavyön yläosa turvakaareen kiinni?)

2 kokonaismassa vähennettynä omassasta niin erotus oli 980kg eli lavalle voi kuormata teoriassa tuon verran. Kysyin vetokyvystä mitä koukkuun saa laittaa niin tähän ei osattu vastata. Otteessa ei mainintaa ja trafin tiedoissa vaan viiva.
Sovelletaanko tähän tuota pakusäädöstä että kaksi kertaa omamassa mutta kuitenkn enintään 3500kg (jarrullinen)

Osaisiko joku selventää tätä tai mistä saan mahdollisesti lisätietoa näistä asioista?

Kysäse Toyota infosta,ne mistään yleensä tiedä mut ton ne vois tietää. Toisaalta jos mitään tietoa ei mistään löydy ei oo poliisillakaan perustetta sakottaa.

-MaTTi-
13.06.2018, 13:01
Etujarrukilpiä et tarvitse mihinkään, paitsi katsatusta varten. Puuttuvista annetaan korjauskehotus tai saa niistä hylätäkkin. https://www.finlex.fi/data/normit/44172/Arvosteluperusteet_maarays.pdf


Olisi kaksi kysymystä joihin en ole mistään löytänyt vastausta eikä osannut katsastajakaan sanoa muuta kuin että kysy trafista tietoa.

1. Rekisteriotteessa lukee että umpipaku 3 henkilöä, voinko ajaa tuolla ilman kattoa ja takaseinää liikenteessä? (Turvavyön yläosa turvakaareen kiinni?)

2 kokonaismassa vähennettynä omassasta niin erotus oli 980kg eli lavalle voi kuormata teoriassa tuon verran. Kysyin vetokyvystä mitä koukkuun saa laittaa niin tähän ei osattu vastata. Otteessa ei mainintaa ja trafin tiedoissa vaan viiva.
Sovelletaanko tähän tuota pakusäädöstä että kaksi kertaa omamassa mutta kuitenkn enintään 3500kg (jarrullinen)

Osaisiko joku selventää tätä tai mistä saan mahdollisesti lisätietoa näistä asioista?
1. Umpipaku on umpinainen, mut miten se on sinne otteeseen tavattu? Kaikki Suomeen tyypitetyt 45:t pickupit on avoja. Vöitähän ei pakussa tarvita vasta kuin käyttöönotosta 1.1.1984 eteenpäin.
2. 32 a § (6.6.2013/407)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
Muun kuin 34 §:ssä tarkoitetun hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta massasta;

c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

Atoyot
13.06.2018, 13:19
Ilman vöitä en oikein kyllä haluaisi ajella, saa ne kai olla vaikkei lain mukaan tarvita:)

Jarrukilvet täytyy laittaa jos ne kerran on pakolliset.

No niin tuli kaivettua tekninen osa esille. Olen näköjään muistanut joitakin asioita väärin:D

Ensinnäkin tuo valmistenumero on HJ45

N1G pakettiauto
omamassa 2050
tieliikenteessä sallittu kokonaismassa 3030
tieliikenteessä sallittu akselismassa 1840
Atoverolain 8 pykälän mukainen pakettiauto
LTJ mallimerkintä on että on pick up 4x4

Olisiko näistä apuja?:):)

-MaTTi-
13.06.2018, 13:33
Ilman vöitä en oikein kyllä haluaisi ajella, saa ne kai olla vaikkei lain mukaan tarvita:)
Saa toki, vaikka sitten lannevyöt jos ei saa kadonneeseen B-pilariin tai turvakaareen kiinni.
Vanhoissa henkilö-BJ:ssä on maininta: TURVAVYÖT A+A(KATON OLLESSA IRROITETTUNA B+B). Eli tarkoittanee että katon ollessa irti lantiovyöt.

LTJ mallimerkintä on että on pick up 4x4

Onko otteella LTJ-tyyppikoodia?

Atoyot
13.06.2018, 13:38
On LTJ 4905042302

Kiitoksia avusta:) jos joku osaisi tuon vetopainon noista sanoa ja lavapainon niin isot kiitokset:):)

-MaTTi-
13.06.2018, 14:24
On LTJ 4905042302

Kiitoksia avusta:) jos joku osaisi tuon vetopainon noista sanoa ja lavapainon niin isot kiitokset:):)
https://pic.useful.fi/SJoy6FAem.jpg

Atoyot
13.06.2018, 17:44
Kiitos MaTTi! :)

Peräkärryä jarrutta 825 ja jarrullista 2000 kg
Tulkitsinko oikein että lavalle saa laittaa 980 kg?

-MaTTi-
13.06.2018, 18:19
Tulkitsinko oikein että lavalle saa laittaa 980 kg?
Autossa kantavuutta 3030-2050 kg = 980 kg täydellä tankilla ilman kuskia. Eli jos istut ite kyytiin niin vähennä oma painos tuosta niin lopun saat laittaa lavalle.

Teoriassahan taka-akseli kestäis 1400 kg kuormaa lisää.

Atoyot
13.06.2018, 19:40
Kiitos kovasti näistä tiedosta, olen niitä kysellyt ja hakenut mutta en tiennyt että löytyy tolla numerolla:):)

Toi akselimassan maksimi on hyvä tietää jos kuskaa tuo mailla (off road) vähän maata ja puuta niin akselin kantokyky siis hyvä tiedostaa...

Onkos muut käyttänyt tota ulosottoa koneitten käyttöön? Itsellä tuo klapikone jonka saa pelaan ulosotolla ja iso kompura sekä vesipumppu. Täytyy joskus kattoo jos sais vaikka niistäkin kuvia laitettua:):)