Kirjaudu sisään

View Full Version : Gen 3 pajerossa homo vika ! Sammui


Heegi
03.03.2018, 11:08
Eli 2004vm pajero kyseessä
3.2 did automaat.

Ostin joku2000km sitten ja Auto on toiminut virheettömästi,käynnistynyt laakista -20 ja lämpimänä,koneessa vedot tallessa eikä muutakaan häikkää.. joku päivä sitten ajoin aamulla tallille otin koppi perään ajoin 60kilsaa hain muijan hevonen ajettii takas ja parkkiin.
Tunti myöhemmin löin tulille ja normisti laakista,irrotin koppi seisoi 5minsaa tyhjäkäynnillä ja lähin ajelee.. 2-3km alamäessä katoin ett mitä se keskitasauspyörästö vilkkuu (saattoi palaa muitakin valoja) en tajunu katso oliko kone käynnissä vai ei.. rullasin pysäkille ja ajattelin sammuttaa ja uusiks tulille.. EIPÄ VAAN! jauhaa vain,ei mitään..
250km sitten täys tankki laitoin,hain kannulla viel 10litraa ja apujohdoill jauhasin mutta ei mitään.. ei lupaa edes, suodatin on täynnä ja käsipumppu kova.

Toinen mikä mietityttää on että hehkuvalo ei syty?

ETTÄ MIKÄ VITUN VIKA TOHON TULI? Paras kun emännän autosta meni pakkasilla tehostin,ja on töitä hurjana nyt eikä tallia missä laittaa🙄

NEUVOJA OTETAAN MIELELLÄÄ VASTAAN, KIITOS

petroman
03.03.2018, 14:42
Ja akut on kunnossa?

sakari65
03.03.2018, 14:51
Ei mitään hajua missä vika,mutta kannattaa sulakkeet tutkiia?

poiu
03.03.2018, 15:45
Tossa oli tutulla yks tollanen Pajero. Siinä oli runkopalkin vieressä johtosarjassa kahta vaille palonalku... sekin teki mitä ihmeellisiä vikoja. Liekkö sit sama tossa laitteessa, voipi tietty olla jotain muutakin...

Heegi
03.03.2018, 18:02
Akut kunnossa,ja ladattu,ja annettu apuvirtaa.. sulakkeet katottu..
Tänään koitin muttei.. jauhaa vaan,ei lupaa edes..
Niin voi olla joku kosketushäikkäkin vaan.. johdoissa tms.. kun yks kaks lopetti..

Kaverin hallikin oli niin viileä että vitut se mitään sulannu kunnolla,kun limupullo autossakaan ei sulannu�� ja tänään piti saada ulos

kohta saa joku halvalla ostaa��

MetAxi
03.03.2018, 18:42
Mitsusta mitään tiedä, mutta: yrittäisin kyllä vikakoodit lukea ensin. Jos (ja kun) moottorin ohjainlaite ei vastaa, virtapiirikaaviot hakuun, sulakkeet ja rele(-et) tarkastukseen. Ohjainlaitteen virrat ja maadoitukset mittaukseen. Jos virrat ja maat kunnossa eikä edelleenkään vastaa testerille, on ecussa vikaa.

Heegi
03.03.2018, 19:21
Mitsussa on joku haistapaskavitun järjestelmä niin ei kaikki halppislukijat lue/tunnista ecua.. ja ei myöskän mun..

mutta sen voi tehdä sillai ett laittaa piuhan ja näkee mitkä mittarivalot vilkkuu ja miten,
piti tänään sillai "lukea" mutta en kerenny kiireiltä.. jospa ehtis/muistais huomenna..

pee
03.03.2018, 20:51
Homoista vioista paljoakan tietämättä, onko pakoputki ummella säästä, jäästä tms muista syistä ?

Heegi
03.03.2018, 20:52
Ei ole,kävi sekin mieless.. ei saa naftaa syystä tai toisest

vexi4x4
04.03.2018, 08:22
Polttoaine linjat ei oo jäässä?

Heegi
04.03.2018, 09:11
Filtteriss on ainetta,ja tulee juuresta ulos jos aukaa ilmausruuvi ja pumppaa käsipumpulla..

Meinasin koittaa lämmittää suodatin ja se letku joka suodattimen ja pumpun välissä ym kuumailmapuhaltimell,jahka ensin löydän jatkoroikan.

On kumma touhu,kun yhtäkkiä tuli ei mitn varoitellu

sakari65
04.03.2018, 09:17
kohta saa joku halvalla ostaa��[/QUOTE]

Kovasti kiinnostaa oman 500€ pajeron tilalle:D

MiKo
04.03.2018, 09:43
Mitä jos aloittaisit siitä helpoimmasta ja vaihtaisit suodattimen?

jmk
04.03.2018, 10:12
Ääni tälle! Kannattaa kokeilla joskus taisteltiin Toyotaa tulille kolmannella putsarilla lähti toimimaan kun vaihdettiin merkkiä eikä ollut talvikeli kyseessä

Mika_T
04.03.2018, 10:21
Tuskimpa tuo löpönsaannissa vika on jos se sammui ykskaks varottamatta ja nyt ei hehkuvalokaan syty?

Tarkista ecun virransaanti/maadoitus. Tarvinet kytkentäkaavan että saat selville mihin napoihin pitää virrat tulla missäkin avaimen asennossa.

Tuossahan on se surullisen kuuluisa zexel:n syöttöpumppu joka voi olla sekin paskana.

Heegi
04.03.2018, 10:31
Niinhän sii on, mutt mitä olen ymmärtäny niin se paskapumppu yleensä alkaa oireilee pitkä starttaus tehottomuus yms ensin,eikä mee kuin seinään..

se mikä tässä kummallisin ja viittaa ett jokin sähköhäikkä ku hehkulamppu ei syty enään..

MiKo
04.03.2018, 10:36
Tuskimpa tuo löpönsaannissa vika on jos se sammui ykskaks varottamatta ja nyt ei hehkuvalokaan syty?

Tarkista ecun virransaanti/maadoitus. Tarvinet kytkentäkaavan että saat selville mihin napoihin pitää virrat tulla missäkin avaimen asennossa.

Tuossahan on se surullisen kuuluisa zexel:n syöttöpumppu joka voi olla sekin paskana.

No jokainenhan tekee omalleen mitä haluaa, mutta siltikki aloittaisin helpoimmasta ja halvimmasta varsinkaan jos ei edellisestä vaihdosta ole tietoa.

Kokeile suodattimen vaihdon jälkeen bräkleenin kanssa lupaako edes ja siirryt sitten seuraaviin vaihtoehtoihin. Ja samalla kun joku pyörittää kato öljykorkista pyöriikö yläkerta?

Heegi
04.03.2018, 14:07
Starttispray kun antaa niin käynnistyy mutt sammuu heti.. ei saa naftaa, tyhjäsin suodatin ja pumppasin täyteen,ei eroa..

jmk
04.03.2018, 14:50
Vaihdoitko suodattimen?? Vai tyhjensit vaan

Heegi
04.03.2018, 18:27
Tyhjensin vaan,kun olen tyhjäntoimittaja

Hcet
04.03.2018, 20:33
Tuossahan on se surullisen kuuluisa zexel:n syöttöpumppu joka voi olla sekin paskana.

Tai ei tainnu pumpussa olla vikaa vaan täyttöputkissa. Putket ruostuu ja hiekka menee tankkiin ja sitten se hiekka hioo pumpun paskaksi.

Onhan siellä polttoainetta :D Noissahan on vähän tyyppivikana se että mittari näyttää omiaan, eli näyttää että ainetta olisi hyvin vaikkei ole.

-MaTTi-
04.03.2018, 20:36
ei saa naftaa
Jos sais niin se kävis, diesel kun on. Mut saamattomuus voi olla sähkövika tai mekaaninen.

Muita perusasioiden kertaamisia: eihän oo moottorista maakaapeli poikki? Pumpun johtosarjaa tsuumailisin myös.

Heegi
04.03.2018, 21:19
No 250km sitten laitoin 79litraa tankkiin,ja uskois että ei vie niin paljoa silti:confused:
Kuiteski laitoin 10litraa kannulla lisää.. mutta kun suodattimen käsipumppu oli kova alusta kyllä.. kerran loppu nafta kun seisoi tyhjäkäynnillä tallin pihalla ja just tuo jaapanin mittari näytti viel 1/4 niin sai pumpata kauan ett koveni pumppu..
Ja silloin lupaili edes kun jauhas kunnes lähti.

Sehän siin on että voi olla mekaaninen tai sähköinen:mad:
Uskois ett joku sähköhäikkä kun yhtäkkiä alkoi ja ennen sitä toiminu hienosti..
En tiedä vaan että mikä siin maantiellä ajaess yhtäkkiä piuhoja hävii..

Tankki on tässä vaihdettu ja täyttöputket hyvässä kunnossa..

Atoyot
04.03.2018, 22:24
Mää en näistä uudemmista autoista mitään tiedä mut tuli mieleen että onko pumpussa sähköinen solenoidi joka vois katkaista polttoainesyötön? Tai jos on ajonestolaite ja se temppuilee niin nekin on joskus pumppuun yhteydessä että katkaisee polttoaineen tulon.

Heegi
04.03.2018, 23:04
Kokeiltu molemmilla avaimill jos ois auttanu jos ajonesto.. mutten tiedä miten seon tässä..
Pumpussa luultavasti joku solenoidi,mutta kun sekin varmaan ohjattu jonku boksin kautta..

Kummasti helpottas jos sais auto kunnoll sulaamaan,ja sitt tutkia jos ei auta lämpö ja valohoito..

Radis
05.03.2018, 01:17
Minusta tuo kuulostaa siltä että sammutin on koko ajan pällä. Ehdottaisin selvittämään miten se toimii. Tuntematta kyseistä vehjettä saanen kuitenkin arvailla, että sammutin on juurikin jonkinlainen solenoidi, joka katkaisee syötön kun sen säköt katkaistaan. Jos näin on, vika löytyy sen virtapiiristä (alkaen virtalukosta, päättyen sammuttimelle). Jos sammuttimen johto löytyy, niin sitä lähin liitin auki ja yleismittarilla tsekkaus tuleeko siihen johtoon sähköt. Jos ei oo mittaria, niin erillisellä johdolla vaikka suoraan akulta sähköt (vaikka 10A sulake välissä) sille sammuttimelle. Jos lähtee käyntiin niin sitten selvitteleen missä katkos on. Jos ei auta niin sammutinkomponennti irti ja sen toimivuuden tarkastelu.

Jos sammutin on taas sellainen että tarvii sähköä toimiakseen niin sillon pelkkä liittimen aukaiseminen toimisi.

Viipo
05.03.2018, 06:25
Minusta tuo kuulostaa siltä että sammutin on koko ajan pällä. Ehdottaisin selvittämään miten se toimii. Tuntematta kyseistä vehjettä saanen kuitenkin arvailla, että sammutin on juurikin jonkinlainen solenoidi, joka katkaisee syötön kun sen säköt katkaistaan. Jos näin on, vika löytyy sen virtapiiristä (alkaen virtalukosta, päättyen sammuttimelle). Jos sammuttimen johto löytyy, niin sitä lähin liitin auki ja yleismittarilla tsekkaus tuleeko siihen johtoon sähköt. Jos ei oo mittaria, niin erillisellä johdolla vaikka suoraan akulta sähköt (vaikka 10A sulake välissä) sille sammuttimelle. Jos lähtee käyntiin niin sitten selvitteleen missä katkos on. Jos ei auta niin sammutinkomponennti irti ja sen toimivuuden tarkastelu.

Jos sammutin on taas sellainen että tarvii sähköä toimiakseen niin sillon pelkkä liittimen aukaiseminen toimisi.

Enemmänkin kuulostaa, et liekkö ajonesto menny päälle? Ja kun en tiiä noin uuden auton pumpun sielunelämää, niin siellä saattaapi mennä jo vähä enempi kuin yksi johto sinne pumpulle, ja ajonesto saattaa olla sisäänrakennettu sinne pumppuun.

Ehäpä pajeroharrastajat osaa kertoa enemmän tuon ajonestosta ja pumpun rakenteesta.

Heegi
05.03.2018, 08:25
Sepä just,kun ajonesto tai sammutin tollasessa cummonrail paskassa voi olla piirikorrttien ecujen ja kaiken läpi..

koitin eilen sammutinta nopeasti löytää mutta kylmässä pihalla kiire ja ahdas paikka konetilassa niin sai olla
Oon nyt viikon koht yrittäny lukea australia ja englanti ja jenkki pajero foorumeja ja suomen,muttei viel oo viisastunu..

MiKo
05.03.2018, 08:29
Vaiha se suodatin. Jos ei lähe käyntiin niin etit semmosen vikakoodinlukijan/ paikan missä varmasti saadaan luettua niin ei tarvi niin paljoa arvailla.

Jonizky
05.03.2018, 08:53
Lue vikakoodit ensin. Eli ratin alta obd/mut-II pistokkeesta johdolla napa 1 maihin. Sytytysvirta päälle ja vikavaloja lukemaan.. Linkissä ohje ja koodit:

http://www.pajero.guru/how-to-read-check-engine-light-without-scanner-3-2-di-d/

Itellä sammu pajero vastaavalla lailla ja akun maakenkä oli sopivasti irti. Toinen mikä voi olla nii pumpusta menny kierrosnopeuden anturit rikki(näistä antaa vikakoodin jos on). Antureita 2kpl. Vaihdettavissa ilman pumpun irtotusta. Hintaa n. 120€kpl.....

MiKo
05.03.2018, 09:20
Lue vikakoodit ensin. Eli ratin alta obd/mut-II pistokkeesta johdolla napa 1 maihin. Sytytysvirta päälle ja vikavaloja lukemaan.. Linkissä ohje ja koodit:

http://www.pajero.guru/how-to-read-check-engine-light-without-scanner-3-2-di-d/

Itellä sammu pajero vastaavalla lailla ja akun maakenkä oli sopivasti irti. Toinen mikä voi olla nii pumpusta menny kierrosnopeuden anturit rikki(näistä antaa vikakoodin jos on). Antureita 2kpl. Vaihdettavissa ilman pumpun irtotusta. Hintaa n. 120€kpl.....

Molemmat pumpulla vai toinen kampiakselilla?

Jonizky
05.03.2018, 09:55
Molemmat pumpulla vai toinen kampiakselilla?

Molemmat pumpulla. Lämpösuojien alla piilossa. Toinen jakopään puolella ja toinen pumpun vasemmassa kyljessä. Akun, akkukaukalon puratti ainakin. Ja ne lämpösuojat..
Mutta lukisin ne vikakoodit ensin..

Heegi
05.03.2018, 10:06
Ei toimi se maadottamalla vikakoodiluku,kun siinä 1pinnissä ei oo mitään

Radis
05.03.2018, 15:35
Tommonenko se on?

https://www.ebay.co.uk/p/Injection-Pump-ZEXEL-VRZ-for-MITSUBISHI-PAJERO-3-2l-DID-F019z1d007-019-Z1d-007/631512325?iid=352259382509&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%2 6asc%3D43781%26meid%3D2ff2b05c423a4345b22748336881 d178%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D3%26sd%3D2534 10881388%26itm%3D352259382509&_trksid=p2047675.c100005.m1851

Jonizky
05.03.2018, 23:41
Ei toimi se maadottamalla vikakoodiluku,kun siinä 1pinnissä ei oo mitään

Siis miten niin ei ole?

Kai siellä joku kupari tai hopeen värinen paikka vastapeluri on(naaras) on. Saattaa näyttää tyhjälle mut kyll se siihen välii ku vaikka ohuen johdon maadottaa niin toimii. Ainakin parissa 2002 ja 2004 vuosmallien pajeroissa on toiminut..

Onko ovet ollut muuten lukossa kertaakaan välillä kun on sammunut? Jossakin luki et ajonesto kuittaantuu vasta kun ovet on kiinni ja lukittu ja sit purkaa ajoneston?!

Toki tuostakin jää vikakoodi päälle.. eli merkkiliikkeeseen tai ainakin boschin korjaamo testerillä pääs jo koneen vikakoodit lukemaan..