View Full Version : Suzuki-Safari Venäjälle vappu-18
Moro,
Olisiko suzukisteilla kiinnostusta lähteä keväällä Venäjälle safaroimaan?
Haaveena olisi saada pieni (tai miksei isompikin) letka Suzuki-merkkisiä maastoautoja idän ihmeelliseen puuhamaahan seikkailemaan.
Ajankohta olisi tämän hetkisen suunnitelman mukaan vappuna. Lähtö esim .Torstai 26.4 ja paluu Tiistai 1.5.
Tarkoitus on valkkailla reitit sen mukaan, millaista kalustoa on lähdössä ja niin, että kaikilla on hauskaa. Jos pikkupyöräisiä lähtee mukaan, ajellaan helpompia reittejä ja jos pelkkiä isopyöräisiä, keksitään jotain mielenkiintoista. Sen verran kuitenkin kalustolta vaaditaan, että maastorenkaat pitää olla. Vinssiä suositellaan mutta ei ihan pakollinen, jos uskoo pärjäävänsä ilman.
Vaihtoehtoina reitille olisi suunnata Laatokan pohjois- ja koillispuolelle tai kannakselle. Myös hyviä vinkkejä ja toiveita otetaan mieluusti vastaan, jos joku haluaa käydä katselemassa sota tai sukupaikkoja jne.
Tankilla ja kaupoissa käydään tarpeen mukaan, 1-2 Jerryä on hyvä varata matkaan mukaan/auto.
Majoitus on teltoissa, hotellimajoitukset jätetään muille reissuille. Jos jollain on puolijoukkueteltta saatavilla, voidaan sellaisen mukaan ottamista vakavasti harkita. Silloin teltan (ja kaminan) rahtaajilta otetaan muihin autoihin tavaraa kuljetukseen.
Neuvon mielelläni matkaa edeltävissä järjestelyissä eli passi, viisumi jne. jutuissa, ettei reissu ainakaan sen takia jää keneltäkään väliin ;)
Saa soittaakin jos haluaa o5o 36 4 kolme 7 86
Lisäilen tähän alle lähtijöitä + auto / rengaskoko
LaaLaa + Jasa, Samurai 32"
Kekkeruusi + ???, Jimny 35"
ukkonen7 + ???, GTI avo, 33"
Olisiko lähtijöitä iloiseen Itä-Suomeen??
Reittejä on vähän jo suunniteltu, kohteeksi näyttää muodostuvan kannas, kun pitkät tiesiirtymät Laatokan taakse (eteläsuomesta katsottuna) ottaa turhan paljon aikaa.
Imatralta mennään tällä tietoo yli. Lähtö varmaan 27.4 Pe aamulla aikaisin.
Passi pitää olla voimassa min. 6kk viisumin päättymisestä.
Esim www.Eaststar.fi (http://www.Eaststar.fi) on hyvä paikka hankkia viisumi. Muualtakin toki saa helposti tilattua.
Autoon kannattaa tilata vakuutusyhtiöstä maksuton Greencard, vaikka sitä ei vissiin enää juuri kysellä.
Matkabudjettia on kyselty...
kun auto ja viisumi on kunnossa:
Ruokaan n. 100e suomessa, bensa venäjällä n. 60-70senttiä/litra (mun Samurailla pärjää 4-5pv rymysafarin n. 80-100€:lla), tuliaiset ja virvoitusjuomat omien mieltymysten mukaan. Mulla on yleensä n. 400€ mukana josta puolet rupliksi ja lompakkoon jää yleensä hyvä pohjakassa seuraavaan reissuun. Pankki/luottokortilla voi maksaa ostoksia rajan tuntumassa isommilla huoltoasemilla ja kaupoissa.
Ei muuta kuin rohkeasti mukaan.
Aurinkoista kevätkeliä tilattu koko reissun ajaksi :D
Nyt ehtii vielä hyvin tilaamaan uutta passia ja viisumia ilman hoppua.
Noniin, reissu lähenee, nyt on ehdottomasti jo viimehetken kiire jos mielit mukaan.
Lumetkin näyttävät onneksi jo alkavan sulaa, hieman on kevät myöhässä mutta reissukuume on jo kova.
Retki ajellaan osittain tai kokonaan samoilla urilla kuin Tampereelta lähtevä toinen safariryhmä. Itse yritän päästä matkaan Pe aamulla aikaisin, niin ehtii svetossa käydä rauhassa päivällä ostoksilla ja tutkia hieman eri reittivaihtoehtoja antrean seudulla.
Kekkeruusi
07.05.2018, 17:13
Tää reissu meni tosi hienosti..järkeillään tulevaisuudessa lisää näitä susuki safareita joten mukaan vaan muutkin, ei siä loppupeleissä niin jännää oo kuitenkaan :)
ukkonen7
07.05.2018, 23:16
Kiitos seurasta kaikille, hauskaa oli ja uudet tuttavuudet aina plussaa. Jos videossa näkyvät ei halua näkyä tai häiritsee jokin niin muokataan toki.
Ugg_abs9O_w
on se kiva katsella kuinka vanha autoni on hyvässä käytössä !
Kiitos osallistuneille! Reissu oli kaikin puolin onnistunut, ainoastaan osallistujia olisi voinut olla enemmän. MMC:n porukan kanssa ajeltiin 1,5 päivää samoja polkuja, loppu reissu 2 Suzukin voimin. Tulevaisuudessa joku 3-6 Suzukia voisi olla sopiva ryhmäkoko
Matkaan lähdettiin Perjantai aamupäivällä, reissu kuume oli jo yli asteikon. Sain kaverilta taas trailerin lainaan niin oli helpompi taittaa siirtymät Imatralle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212528
Ensimmäiset jumitukset suoritettiin jo kuljetuskalustoa parkkiin ajaessa Arin pihassa, kun tohkeissani en ymmärtänyt olla ajamatta pehmeälle niitylle (onnettomat sitimaasturit )
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212556
Matka jatkui ennätys nopeilla rajamuodollisuuksilla, 30min molemmista tulleista läpi ja autokin oli tankattuna tuohon aikaan. Mertjärven eteläpuoleista maantietä kun päästiin asutusten ohi, oli aika tiputtaa rengaspaineet mukavammille lukemille. 0,35bar tuntui toimivan noissa 4x4partsin myymissä Ziarelleissa hyvin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212555
Tampereen porukka oli tulossa vasta illalla rajasta yli niin meillä oli sopivasti aikaa hieman tutkia tieltä lähteviä katkoviivapistoja. Lopulta päädyimme itselleni uuteen leiripaikkaan Mertjärven etelärannalla. Leiriin vievä tie oli sopivassa kunnossa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212527
Leiriä etsiessämme löytyi rantalepiköstä mielenkiintoinen kalavaaka
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212553
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212526
Tälle reissulle vuokrasimme Kimmolta kaukolämmön pieneen kaksioomme, melkoista ylellisyyttä vaikkei lämpötila tippunut kuin nollan tuntumaan öisin
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212552
Näpertelin pienen pöydän tapaisen ennen reissua helpottamaan retkikeittiön toimintaa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212551
Eikä suotta, apukuski-kokki-vinssiklonkku loihti siinä todella suunmukaista purtavaa aamuin illoin, namskis
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212550
MMC:n ryhmä (2 Suzukia + 3 tojotaa) saapui illan pimetessä, ja aloittivat heti autojen varustelun mm. oikeaoppisilla roiskeläpillä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212525
Lauantai aamulla lähdimme katsastamaan Mertjärven itäpuolelta etelästä pohjoiseen menevän reitin. Itse oli tuota ajanut viimeksi n.12v sitten. Reitin alku oli vähän hakusessa, mutta rantaan menevän polun varressa olevan raunion kohdalta lähtevä koneura osoittautui oikeaksi. Alkupään mutaspooreista ei kuvia kameroihin juuri tarttunut, mutta puolessa välissä oleva oja osoittautui helpommaksi kuin joskus aikoinaan
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212524
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212523
Pääkallo matkan varrelta, koira vai joku muu?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212549
Suzukit poseeraan Mertjärvenkierrolla
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212522
Pienen hiekkatiesiirtymän jälkeen pysähdyimme ihmettelemään Kirvun huopatehtaan jäänteitä. Hiekkatiellä mun suzuki hukkasi ohjaustehostimen liemet, poistimme hihnan ja jatkettiin matkaa ilman tehostusta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212548
Auringon laskiessa pysähdyimme vielä ihmettelemään Kirvun tykkivarikon aluetta ja kasarmeja
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212547
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212546
Lauantai illan leiriin ajeltiin Suomen aikaisen Keskiselkä nimisen kylän niityille
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212545
Aamulla oli vuorossa Suzukin tehostajan korjaus. Vika paikallistettiin Opelin simpukan paluuletkuun, jonka putki/letku puristusliitos oli löystynyt ja letku haurastunut jo puoliksi poikki. Letkun vaihdon jälkeen huomasimme, että pumpun hihnapyörän tiiviste vuoti tippa/2sek tahdilla. Tässä kohdassa oli jo aikaisemmin havaittu pientä tihkumista eli mukana ollut varaosapumppu päätettiin vaihtaa. Pumpun vaihdon jälkeen järjestelmää ilmatessa huomattiin sitten puoliksi irti oleva simpukka. Onneksi Tampereen porukalta löytyi porakone ja riittävän pitkä M10 pultti, niin saimme simpukan kiinnitettyä uudelleen paikalleen, nyt jopa paremmin kuin koskaan ennen se oli ollut. Mertjärven kierron koneurissa ohjaus löi kerran rajusti tappiinsa ja kuului pamaus. Vikaa ei silloin havaittu, mutta simpukan M10 kiinnitysruuvi oli korkannut siinä kiinnityslevystään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212521
ATF kun kävi vähiin, otimme vanhat talteen ja suodatimme puhtaaksi
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212543
Tässä vaiheessa sanoimme Tampereen porukalle, että voivat kyllä lähteä jo jatkamaan matkaa, mutta HDJ olikin eri mieltä, startti oli lähestulkoon tippumassa irti
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212544
Tarina jatkuu vähän ajan kuluttua…
Jatkuu...
Lauantai iltapäivä ajeltiin S(uuri?)Keskinen-järven itäpuolta alaspäin idyllisten maisemaniittyjen halki ja kuvankauniin kallion juuresta, jossa ajoura on kapeimmillaan vain auton levyinen järven ja kallion välissä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212519
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212542
Hiekkateitä pitkin ajelimme 2 Suzukin voimin takaisin Kirvuun, jossa hetken tutkimme legendaarisen Parantolan raunioita, jossa viimeisestä jäljellä olevasta rakennuksesta (lämpökeskus?) oli turakit onnistunut sortamaan kauniin kaarevareunaisen osion
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212541
Seuraavaksi lähdimme tavoittelemaan Kirvujärven ja Torajärven välisen joen ylitystä. Maantielle oli tehty uusi iso silta, mutta me ajattelimme käyttää vanhaa siltaa pienen kaatopaikan läheisyydessä. Vanha silta oli poissa ja tilalla lähinnä mönkkäreille ja kelkoille tehty pikkusilta. Mittauksien perusteella suzukin toisen puolen renkaat menisivät reunaparrun päällä ja kun veteen oli matkaa useampi metri, päätimme sovinnolla palata isolle sillalle ja yrittää löytää yksi aikaisemmin ajamaton katkoviivaura.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212540
Uusi reitti löytyi melko nopeasti niityn reunasta. Pöllisilta oli liikkunut tulvavesien mukana jonkun verran.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212518
Vieressä oli kuitenkin matalahko kohta, josta pääsi helposti yli
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212517
Reitti seuraili aluksi melko nätisti kartan katkoviivaa, mutta parin hakkuuaukean jälkeen ei maastossa enää uraa ollut ja jouduimme puikkelehtimaan melkoisesti tuulenkaatoja ja tiheikköjä kierrellen. Lopulta pääsimme läpi loppupäässä olevalle niitylle, jossa palkitsimme itsemme janojuomalla suhteellisen muhkean joulukuusen vierellä. Jos tuota reittiä joku tulevaisuudessa käyttää, kannattaa eteläpäässä seurata märkää puron uomaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212539
Illan vanhetessa päätimme ottaa siirtymän kohti Kimmon sukutilan raunioita. Valitettavasti Leinjärven rautatien tasoristeystä kohti menevä tie oli jäänyt ”pienen” louhoksen alle
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212516
U-käännös ja samaa tietä takaisin, nyt olimme kuitenkin jo mönkkärisillan toisella puolella.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212515
Tästä lähdimme vanhaa reittiviivaa seuraillen katsomaan, missä kunnossa reitin puolessa välissä oleva pehmeä mutaura olisi. Valitettavasti varjoisa suonreuna oli vielä osittain jäässä ja melkoisesti kaatuneita puita, eli koukkasimme vaihtoehtoista reittiä märän paikan toiselle puolelle ja jäimme leiriin uran varteen korpikuusen alle (oli muuten mukavin telttapaikka tällä reissulla)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212538
Mikähän pistiäinen tekee tälläistä jälkeä kuusen runkoon?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212537
Hyvin nukutun yön jälkeen lähdimme haeskelemaan Kimmon sukutilan raunioita, isot hiekanottoalueet tukkivat pari vaihtoehtoista tietä, joten lähdimme ajelemaan sopivaan suuntaan menevää sähkölinjaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212536
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212514
Sähkölinjan päättyessä Leinjärven rantaan, otimme kompassi suunnan enää muutaman sadan metrin päässä olevaa kohdetta. Ja löytyihän sieltä kivijalat + ilmeisesti kalastajien käytössä ollut hökkelikin. Tuorein sanomalehti mökissä oli 2016 vuodelta
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212513
Allekirjoittanut patsastelee maha pystyssä tontin korkeimmalla kivellä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212535
Täältä lähdimme teitä pitkin kohti Antrean pohjoispuolelta lähtevää Maamieskoulun pätkää. Maamieskoulun kupeessa oleva venäläisten hautausmaa oli kukitettu kevään ja työnjuhlan kunniaksi (kuva ei ihan tee kunniaa sille väriloistolle)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212533
Maamieskoulun pätkä oli suht helpossa kunnossa, muutama vinssaus ja parin kymmenen puun sahaus
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212512
Paalijärven ylityksestä tulevan hiekkatien kääntöpaikalle tuleva tie oli hauskassa kunnossa, harvoin joutuu hiekkatiellä vinssailemaan
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212532
Aika syvälle jäi kimmon saapaskin jumiin
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212511
Yöksi ajoimme maanantai iltana yhden märän vinssausojan kupeeseen, kun kahdella autolla viimeisenä iltana ei kehdattu ottaa enää turhia riskejä sen ylityksestä. Iltanuotiolla viihdytimme itseämme mm. tutustumalla tervaskannon tuoksuihin
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212531
Tiistai aamupäivällä kotimatkalla huomasimme Tempokeskuksen perusleirin lähellä boggerin ja jonkun muunkin maastorenkaan jälkiä hiekkatiellä. Eikä aikaakaan, kun löytyi jäljet, missä boggerirenkainen oli kopsauttanut puuta päin aika huolella
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212510
Matkalla oli hyvä pysähtyä myös pesemään autojen alustat
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212530
Tässä vielä reittiviiva, missä päin tuli ajeltua.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8521&pictureid=212529
ukkonen7
11.05.2018, 08:27
Kiitos tästä, mainio reissu kertomus.
kelervotti
11.05.2018, 14:37
Hieno reissu teillä ollu.
Arska-tehtaalta
12.05.2018, 06:44
Mikähän mahtaa olla tienteon tarkotuksena naapurilla ku metässä upottaa vähemmä ku tiellä :D
artsi777
12.05.2018, 07:10
Hyvä tarina :)
Laitellaampas tähän jutun jatkoksi mietintää Suzuki safareista venäjälle tulevaisuudessa.
Mikä olisi SE ajankohta, kun sinulle sopisi lähteä mukaan retkeilemään karjalan kannakselle Suzukillasi?
Haaveissa olisi nimittäin vielä tänä vuonna ajella toinenkin vastaava retki.
Äkkiseltään kun offi kalenteria tuossa katselin, niin 13-16.9 näyttäisi olevan suunnilleen ainoa viikonloppu, jonka lähelle (2 viikonlopun päähän) ei osu suunnistuskisoja. Miltä tuo ajankohta kuullostaisi? Tietysti jos suunnistuskisoista ei välitetä tai ei haittaa, että viikko väliä kisaan, niin silloin päivämääriä aika monta muutakin mahdollista. Kommentteja?
Kekkeruusi
12.05.2018, 15:46
Silloinhan sinne tarvisi mennä kun on kosteaa, tosin niitä paikkoja varmaan löydetään kyllä ihan vaikka keskikesällä.?.
Oma osallistuminen on hiukka kyseenalanen kun ei oo tota kuljetuskalustoo ja viisumikin oli vaan kertaluonteinen.
J0hannes
12.05.2018, 16:53
Kiinnostusta omalla kohdalla kyllä olisi. En välitä vaikka olisi jotku kisat siinä, kun ei niissä ole tullut käytyä. Kesä-eloäkuu on omaan kalenteriin sopimatonta, mutta esim tuo syyskuu piisaisi mainiosti.
Tosin mikään syvän veden seikkailu ei sovi mulle, kun mulla ei ole snorkkeliakaan:o
Kekkeruusi
12.05.2018, 18:46
Ei tainnut munkaan jimnyn nokka käydä niin syvällä että olis snorkkelia tarvittu :)