PDA

View Full Version : Pajero 4 Fun


Pertsi
22.02.2018, 18:41
Jeepistä on nyt harhauduttu Nissanin kautta kokeilemaan kakkoskoppaista pätkä Pajeroa.
Tarkoituksena tehdä aavistuksen miedompi menopeli laavuhommiin, onkireissuille ja perus safariajeluihin.

Noin kuukauden metsästyksellä löytyi Pomarkusta sopivalta vaikuttanut yksilö, suurimpana miinuksena 4,625 aavikkoperät. Muuten suht mieleinen, 2.5 TDI, 5 hengen henkilöauto eikä pilattu huoltoautohommilla, leimaa ens syksyyn ja mittarissa jotain 350tkm nurkilla.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210006

Tossa elettiin jotain marraskuun alkupäätä. Viikon verran testiajoa ja seisontaan odottamaan motivaatiota.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210008

Välipäinä uudet 4x4 Partsilta tulleet leimakokoiset makkaranpaistorenkaat 255/85R16 koossa alle. Renkaat liimattiin vanteille ja sisään tasapainokuulat. Ei käänny eikä oikein pyörikään ilman muutoksia. Todellinen koko noin 34/11.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210009

Pientä pellin silppuamista joutui suorittamaan että sai vekslattua takaisin katokseen.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210007

Vielä pientä kokovertailua, 255/85R16 Mountain Devils, 33x12,5 Insa Special Track ja viimeisenä 33x13,5 Tsl Ltb

Pertsi
22.02.2018, 18:58
Seuraavaksi saapui makkaranpaistovinssi CF Lineltä.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210012

Vinssille petiä, valmiiden petien sovittelun sijaan olen suosinut käsityötä.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210011

Kelaksi valikoitui Warrior Samurai 9500 high speed joka on toivottavasti riittävän nopea ja tehokas makkaranpaistoajeluun.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210010

Upposi pienellä vaivalla kohtuu syvälle. Ja mahdollisimman matalalle että veto olisi nostavaa eikä painaisi keulaa lisää turpeeseen.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210079

Vähän putkea suojaamaan keulaa pieniltä kopsuilta. Putki oli helpompi taivuttaa ylipitkänä ja tähdätä sitten sopivaan mittaan. Kiinnitys 4xM10 per puoli.


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210046

Päädyt pätkittynä mittaan ja rullakidan kiinnitys perinteistä poiketen alta ja päältä pultaten. Keulaa sai noin 12mm lyhyemmäksi tällä konstilla eli täysin turha toimenpide mutta näyttää tekniseltä.

Pertsi
22.02.2018, 19:29
Muovisten sisälokasuojien irroituksen jälkeen totuus alkoi paljastua. Perinteistä napanian sillipurkkipeltiä, eli mätähommia tiedossa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210117

Kaikki isommat pellinpalat olinkin paistanu edelliseen supertrulliin. Muutenkaan pläkkärin hommat ei oikein innosta.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210131

Samalla oli näppärää sovitella 3" pakoputkesta tehtyä makkaranpaistosnorkkelia.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210142

M6 niittimutterit koppaan ja vanhojen työvalojen jalkoja hyödyntäen kiinnitys.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210455

Alkuperäiseen putsaripömpeliin 3" lähtö ja puruputkella välit kotelon ja putkien välillä. Tehostajan säiliölle uusi jalka sivummalle.


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210457

Alapuoli suojattu 3mm kangasvahvisteisella kumilevyllä.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210458

Kiinnitys lokasuojaan niiteillä ja koriin ruuveilla, eli jos lokari pitää jostain syystä irroittaa ei kumia tarvi irroittaa kuin korin puolelta.


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210456

Valmis tuote. Halusin koko snorkkelin kylkilinjan sisäpuolelle kun ajotapa on sellainen että kaikki kyljen ulkopuolella oleva hajoaa.

-MaTTi-
24.02.2018, 11:50
suurimpana miinuksena 4,625 aavikkoperät.

Aavikko? :confused: Tiheeltä kuulostaa, oliskos Pajeroon sitten vielä tiheempiäkin olemassa?

Minkälainen on noin karheella/korkeella/kapeella kumilla ajaa? Ei oo ainakaan kuvio tukkeentumassa, mut miten kulkee maantietä?

jonjus
24.02.2018, 12:16
Aavikko? :confused: Tiheeltä kuulostaa, oliskos Pajeroon sitten vielä tiheempiäkin olemassa?

Minkälainen on noin karheella/korkeella/kapeella kumilla ajaa? Ei oo ainakaan kuvio tukkeentumassa, mut miten kulkee maantietä?

Gen 1&2 pajeroon saapi välityksiä 4.625 , 4,875, 4,90,4,636 ja 5,29 gen 3 on jossain vielä harvempia

Pertsi
24.02.2018, 12:31
Aavikko? :confused: Tiheeltä kuulostaa, oliskos Pajeroon sitten vielä tiheempiäkin olemassa?

Minkälainen on noin karheella/korkeella/kapeella kumilla ajaa? Ei oo ainakaan kuvio tukkeentumassa, mut miten kulkee maantietä?

Tommoset Jonin mainitsemat 5,29 olis haaveena tai sitten jakolaatikolle jotain muutosta. Noi 4.625 on tosiaan ne harvat perät.

Ajometrejä tiellä noilla renkailla ei käytännössä ole että ei siitä vielä sen enempää. Voiman puutteestahan tommonen vakiona kärsii, siihen olis hyvä jotain keksiä ettei jää ihan jalkoihin. Onneksi tämä ei mikään käyttöpeli ole kuitenkaan. Ensin muita muutoksia tiedossa.

Pertsi
24.02.2018, 12:44
Etulokasuojan jälkeen oli luonnollista siirtyä mätien helmojen uusintaan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210194

Tähän ei mitään suurempaa visiota ollut, tommoset perustylsät 100x50x3 palkit ja kylkeen 42,6 putkea.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210196

Noin se alkaa istumaan paikalleen.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210491

Helma hitsattu loppuun ja takakaaren suurentamista ja mädänpoistoa.


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210459

Hantin kylki alkaa hahmottumaan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210493

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210492

Norsunkorvat tehty ja muuten hantin puoli "valmiina".

Pertsi
26.02.2018, 21:20
Samat peltihommat kuskinpuolellakin.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210518

Helmaa jo soviteltu ja etusisälokarin mätiä leikelty.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210832

Täyttöputken kiinnityspeltikin oli mädäntynyt puhki. Pyöränaukko suurennettu ja takakulmaa korjattu myös.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210833

Kumi väliin vähentämään maalin pois hinkkautumista ja toivottavasti sitä myöden ruosteen muodostumista.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210898

Paikkapigmenttiä ruostesuojaksi.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210899

Norsunkorvat paikalleen ja ulkoilemaan.

tapsa4x4
26.02.2018, 22:28
Kai suojasit kotelot sisäpuolelta? Mä just korjailen edellisen jäljiltä helmakoteloita kun palkkihelmat tehty eikä oo mitään ruostesuojausta vedetty koteloihin ni nyt saa jo tehä uusiksi.

Rupee tekeen mieli ostaa kans tommonen pajero

Pertsi
27.02.2018, 07:24
Kai suojasit kotelot sisäpuolelta? Mä just korjailen edellisen jäljiltä helmakoteloita kun palkkihelmat tehty eikä oo mitään ruostesuojausta vedetty koteloihin ni nyt saa jo tehä uusiksi.

Rupee tekeen mieli ostaa kans tommonen pajero

Tarkoitus olis ruuttailla kotelomämmiä sitten kun kaikki peltihommat on tehty.

Pertsi
28.02.2018, 20:50
Keulalle piti lisätä vielä parit raudanpalaset.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210900

Lampun kannakkeet.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210901

Puskuriin ylimääräinen putki että valolla olisi edes joku mahdollisuus säilyä ehjänä ja vetopisteet runkoon.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210937

Saranoitu kilpiteline on ehdoton makkaranpaistokäytössä.

wikke
01.03.2018, 18:10
"Saranoitu kilpiteline on ehdoton makkaranpaistokäytössä." Käytkö väärissä paikoissa möyrimässä ja grillaamassa? :)

Kannattaa pähkiä miten yläasennossa kiinni/eristetty, nuo saranat nimittäin resonoi sitten aika perkeleesti...

Pertsi
01.03.2018, 18:28
"Saranoitu kilpiteline on ehdoton makkaranpaistokäytössä." Käytkö väärissä paikoissa möyrimässä ja grillaamassa?

Koskaan ei tiedä jos makkaranpaistoreitillä roikkuu rastilappuja joiden kuvaamista tuo helpottaa.

nurtsa
01.03.2018, 23:20
Tuleeko elebettiin makkaranpaistoon?

hutikka
01.03.2018, 23:49
Mä laitoin etukilven killumaan ihan vaan parilla jakohihnan pätkällä,lenkit putken ympäri ja läpipultilla kilpeen. Mut mulla se onkin alhaalla sivussa ja tiedän mitä jujua tässä haetaan.. ;)
Hyvä projekti,on tullu seurattua

LaaLaa
02.03.2018, 00:56
Tälläinen lyhyt gen2 pajero on kyllä jotenkin pirun sopusuhtaisen näköinen, hieno tulee.

Ja suorat muovisoirolevikkeen istuu kuin näppylähanska käteen:D

Pertsi
02.03.2018, 08:33
Tuleeko elebettiin makkaranpaistoon?

Ei ole mitään suunnitelmia kisojen suhteen, ehkä jotain crosseja ensin. Paperikarttakisat kiinnostaa enemmän kuin gps-suunnistus.

Mä laitoin etukilven killumaan ihan vaan parilla jakohihnan pätkällä,lenkit putken ympäri ja läpipultilla kilpeen. Mut mulla se onkin alhaalla sivussa ja tiedän mitä jujua tässä haetaan.. ;)
Hyvä projekti,on tullu seurattua

Pidätkö keväällä makkaranpaistoajot niin potkitaan renkaita?

Tälläinen lyhyt gen2 pajero on kyllä jotenkin pirun sopusuhtaisen näköinen, hieno tulee.

Ja suorat muovisoirolevikkeen istuu kuin näppylähanska käteen:D

Joo karmeemman näköistä levikettä kuin noi kumilärpäkkeet saa hakea, mutta kun toi muuttuu kuitenkin perunasäkin näköiseksi niin ei anneta asian häiritä.

Pertsi
06.03.2018, 20:44
Keulaa kasaan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210936

Petiin pigmenttiä, keskellä näkyy rullakidan alakiinnike.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210939

Koukkua vaille valmis.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=210938

Ja lisää, pikatestissä en huomannut minkäänlaista resonointia kilvestä ja sen saranoista.

jonjus
06.03.2018, 20:51
hyvännäkönen puskuri tuli:)

hutikka
06.03.2018, 22:16
Kätsy toi kilpiteline ku ajaa kameratolppaan ni ilmavirta pitää kilven ylhäällä :D

Pertsi
06.03.2018, 23:10
Kätsy toi kilpiteline ku ajaa kameratolppaan ni ilmavirta pitää kilven ylhäällä :D

Äärimmäisen tärkeä ominaisuus, kolme viimestä Lahden reissua rintterillä on tuottanut neljä räpsyä telkänpöntöistä.

MikkoO
17.03.2018, 18:49
Ei muuta ku kohti vänäjää sen verra hyvin varustettu että pääsee venäjän mettässä helposti

Pertsi
19.03.2018, 20:37
Ei muuta ku kohti vänäjää sen verra hyvin varustettu että pääsee venäjän mettässä helposti

Aika raakile tuo vielä on. Puuttuu ainakin etupään panssarointi, uusi tankki, alustamuutoksia jne.

Pertsi
28.03.2018, 16:11
Kaverin Range-projektiin välihommana uutta polttoainepurkkia.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211565

Päällä anturin paikka ja etuseinässä varttituuman nipat putkien lähdöille. Korvat ja täyttöputki puuttuu kun ei tiennyt mihin tulee.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211566

Sisälle parit loiskelevyt ja lähdöistä rautaputkella imu/paluu pohjalle.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211567

Paino on kohtuullinen.

Pertsi
28.03.2018, 21:27
Makkaranpaistopanssarin tekoa

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211564

Edestä päin näyttää aika jouheelta, toivottavasti tukivarren korvien suojat ohjaa kamaa keskemmälle ettei kaikki osuisi suoraan tukivarsiin.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211563

Järjettömän kokoinen turpeenkeruukaukalo siitä tuli. Materiaalina 3mm 400 hardox

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211562

Ja sama yläpuolelta. Panssari nojaa kaikkiin kolmeen poikkipalkkiin ja reunoista muutamasta paikasta runkopalkkeihin. Toivottavasti on riittävän jäykkä näin ettei tarvisi hitsata lisäpainoa pohjaan.

pööpöilijä
29.03.2018, 08:14
Mahdollisimman vähän laittasin reunoilla tukia. Kerää kaiken panssarin päälle eikä valu edes kahlatessa pois. Ite tein 4mm hardoksista, niin se taipuu jonkin verran ku auton paino on panssarin päällä mut ei haittaa ku tuo hardoks aika hyvin palautuu muotoonsa. Kiinnitystä helpottaa myös, jos sellaaset kiinnikkeet ettei tarvii ku toinen pää kerralla nostaa ylös ku pultaa kii.

Pertsi
29.03.2018, 08:27
Mahdollisimman vähän laittasin reunoilla tukia. Kerää kaiken panssarin päälle eikä valu edes kahlatessa pois. Ite tein 4mm hardoksista, niin se taipuu jonkin verran ku auton paino on panssarin päällä mut ei haittaa ku tuo hardoks aika hyvin palautuu muotoonsa. Kiinnitystä helpottaa myös, jos sellaaset kiinnikkeet ettei tarvii ku toinen pää kerralla nostaa ylös ku pultaa kii.


Tossa takapäässä näkyy tommonen "koukku" joka nostetaan ensin viimesen poikkipalkin reunalle ja sitten pääsee junkaamaan etupäästä pultit paikalleen. Tän jälkeen väliltä loput, ainakin toivon että se toimii noin, eihän toi tallin lattialla oo kummonen laittaa mutta jos jonkin katastrofin takia täytyy metässä irrotella niin hieman työllistää.:D

Pertsi
07.04.2018, 19:16
Panssari tuli valmiiksi ja sai perinteiset hammerit niskaansa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211900

Näkymä edestä

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211899

Sivulta etuviistoon

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211898

Ja sivulta takaviistoon. Tukivarren korviin tuli myös tuollaiset väistöt ettei töki menoa.

Pertsi
07.04.2018, 19:22
Koneen puolelle imusarjan ylipaineventtiilin poisto, hukkaporttia tiukalle ja syöttöä sen verran että tyhjäkäynti pysyy juuri hallinnassa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211901

Konepeltiin vähän tuuletusaukkoja kuuman ilman poistumista varten.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211897

Välijäähdyttimelle skuuppi kun jostain syystä pellistä sellainen puuttuu. Jos edes vähän auttaisi jäähtymiseen.

Pertsi
07.04.2018, 19:41
Alustaan pientä päivitystä

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211894

Takaiskareiksi XJ+2" pumput muutetulla yläpäällä. Kasaan painettuna saman mittaiset.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211907

Jossain vaiheessa migiin tuli omituinen kaasunsyöttöhäiriö joka ei ole vielä selvinnyt. Vanha rouva tylarc pelastaa tilanteen.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211906

3" jatkettu ja vahvistettu panhardin korva. Pohjaanlyöntikumeille tein tötsät akseliin. Runkoakin joutui paikkaamaan jonkin verran samalla...

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211896

Omen pumppujen kaveriksi gr patrollin takajouset.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211895

Ja toiselta laidalta. Jossain välissä pakoputkea tuli muutettua 2,5"

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211905

Edestä kiristin sauvoja sen verran että jäi vielä ulosjoustoakin. Melkoinen etukeno patrollin jousilla, vaatinee vielä perehtymistä.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211903

Koeajolla muutokset todettu toimiviksi.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=211902

Renkaat todettu ensi ajoilla erittäin toimiviksi, pitoa 0,3bar riittävästi. Maantieominaisuudetkin siedettävät kuvioon nähden.

hiluvitkutin
08.04.2018, 10:46
Eihän runkonumero hävinny?

Pertsi
08.04.2018, 11:34
Eihän runkonumero hävinny?

Erittäin todennäkösesti hävisi kun pikku koputtelun jälkeen kyljessä oli 50cm reikä. Hakkaa uuden kun kerkiää.

Pertsi
08.10.2019, 16:20
Onhan tällekin jotain viime päivityksen jälkeen tehty.

Uuden polttoainepurkin tekoa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=216874

Sovittelua paikoilleen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=216875

Väriä päälle
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=216876

Runko oli perinteisessä kunnossa ja katkesi parista kohtaa crossiajoissa joten korjauspalaa tilalle
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=216877

Polttoainelinjojen ja huohotusten tekoa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=216878

Tankkiin Bilteman mittari ja paineilmakamoista liittimet
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=216879

Tavarat kasattuna paikalleen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=216980

Ulosjoustolle rajoitusketjut iskarien säästämiseksi ja varmistamaan jousien paikallaan pysyminen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=216981

Vakio takajouset takaisin paikalleen, yläjousipedit hitsattu noin 5cm alkuperäisiä alemmas
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=216982

Koeajolla muutokset todettiin toimiviksi
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=216880

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=223724

Pertsi
08.10.2019, 16:24
Eilen tuli taas kaiveltua auto pihalle kontista puolen vuoden tauon jälkeen. Startti vouvaa todella huonosti vaikka kokeiltu uudella akulla ja myös lisävirralla. Onkos näissä jotain muuta paikkaa joka vittuuntuu pidemmästä seisonnasta vai kaivanko ensimmäisenä startin pöydälle?

Pertsi
20.10.2019, 15:38
Starttimoottoriin tuli uudet laakerit ja hiilet. Ei kylläkään auttanut starttausongelmaan millään lailla.

Seuraavaksi sitten kaikki konehuonehuoneen isot piuhat plussa ja miinuspuolelta uusiksi jonka jälkeen auto lähti taas käyntiin.

Samalla muutin auton yks-akku järjestelmään ja uus virranjakokisko vei ilmanputsarin paikan. Avoimien kuparien päälle tuli vielä kuminen suoja.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=223947

Valtatien ojasta pelastettu Volvon putsari löysi sitten paikan katolta. Samoin aiemmin etupuskurissa ollut ledivalo.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=223948

Huonosti toimiva alkuperäinen lukon kompura aiheutti päänvaivaa ja ratkaisin sen risteyttämällä vanhan 230v kompuran sekä uuden tyrexin renkaantäyttökompuran.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=223950

Lukolle laitoin mahdollisimman yksinkertaisen venttiilin.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=223949

Pertsi
09.03.2020, 09:51
Akseliston vaihtoa valmisteltu takapään osalta.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=226407

Puhallus+maalaus, jarrujen kunnostus, pientä panssarointia jne.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=226408

Otin lattiamatot pois kun auto alkoi kerätä lievää ummehtuneen hajua, luonnollisesti korroosiovaurioita löytyi riittävästi. Sisustaan jätin toistaiseksi keskikonsoli ja kojelaudan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=226706

Uusia linjauksia alettu hakemaan. 5-paikkainen tulossa edelleen.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=226707

Saa nähdä mitä tästä muotoutuu :D

Pertsi
09.03.2020, 09:59
Jossain välissä keulaan tuli pyykkinaru ja rullakita vaihtui hitsattuun liukukitaan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=226708

Buuhiz
09.03.2020, 10:15
Mikä ilmanputsarikotelo katolla? Joku yleismalli?

Pertsi
09.03.2020, 10:42
Mikä ilmanputsarikotelo katolla? Joku yleismalli?

Volvo 11033214 lukee pömpelin kyljessä, olisko tää jonkin pienen pyöräkuormaajan tai kaivurin putsari?

https://www.osamies.fi/varaosa/ilmansuodatin-volvo-11033214-263906875

cybress
09.03.2020, 21:45
MVolvo 11033214 lukee pömpelin kyljessä, olisko tää jonkin pienen pyöräkuormaajan tai kaivurin putsari?

https://www.osamies.fi/varaosa/ilmansuodatin-volvo-11033214-263906875


Pyöräkoneen putsari ja ei niin kovin pienen semmosen .

Volvo L150F mallissa muistaakseni tuommonen on laturin ilman suodattimena.

Pertsi
24.03.2020, 20:56
Jotain kerinnyt taas tuhraamaan.

Jalkatiloja museoitu, keskelle tuli oikein alkuperäistä lähentelevä vahvikekotelo.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=227068

Takapää hahmottuu pikkuhiljaa, käytännössä kaikki matskut pelastettu romuläjästä tai ollu jo muuten olemassa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=227069

Pääkaaren tein mallia ulkoa sisään. Yläpään muotoilusta tulossa "hylkivä".
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=227070

Takasivuikkunoiden paikalle olis mukava saada irrotettavat rätit ikkunoilla, mutta sopivaa aihoita ei ole vielä pälkähtänyt mieleen. Olisiko kellään hyviä (tai huonoja) ehdotuksia?

realtime
19.05.2020, 00:13
Akseliston vaihtoa valmisteltu takapään osalta.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=226407




Hieno projekti!


Millaisella välityksellä tämä uusi taka-akselisto on? Onko tuo ns iso vai pieni peräinen.

Asiaa sivuten:
Itsellä myös pätkä 2gen ja 4,625 akselit ja pitäisi saada päivitettyä lukollisiin . Itseltä Löytyisi varastosta iso paineilmalukollinen 4,875 välitteinen taka-akseli ilman vetareita ja jarruosia, mutta mahtaakohan pienen perän/akselin vetarit ja jarruosat sopia siihen suoraan?

Pertsi
24.05.2020, 10:07
Hieno projekti!


Millaisella välityksellä tämä uusi taka-akselisto on? Onko tuo ns iso vai pieni peräinen.

Asiaa sivuten:
Itsellä myös pätkä 2gen ja 4,625 akselit ja pitäisi saada päivitettyä lukollisiin . Itseltä Löytyisi varastosta iso paineilmalukollinen 4,875 välitteinen taka-akseli ilman vetareita ja jarruosia, mutta mahtaakohan pienen perän/akselin vetarit ja jarruosat sopia siihen suoraan?

Eteen ja taakse tuli tuli 5.29 akselit. Ainakin näissä mun akseleissa jarrut olivat samanlaiset. Tai iso perähän tuo 4.625 oli myös. Edessä kuskin puolen vetari ei ole sisäpäästä vaihtokelponen, apparin puoli käy molemmista. Taka-akselin sisuskaluja ei sen suuremmin tullut vertailua. 5.29 etuakselissa oli ns katkeava vetoakseli, joka tuli vaan lukittua lukkoasentoon.

Pertsi
24.05.2020, 10:23
Loppuvaiheen päivitykset jäikin vähän unholaan, auto tuli vapuksi ajoon.

Takaluukku tuli alumiinista ja takalamput kiinni kumilevyyn. Josko vähän joustavat risukkoon pakitellessa niin eivät hajoa helposti.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=228072

Kompura siirtyi kattoon, säiliö vanhalla paikalla.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=228073

Sisälle 4 metriä ledinauhaa sisävaloksi ja eteen muovikuppijakkarat. Takalasit 1mm polykarbonaattia ja etulasit 2mm. Ovien sisästä siivosin turhat rojut pois.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=228074

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=228077


Ulkokuoreen tuli perinteinen puolen päivän pihamaavärjäys. Konepelti tuli vaihdettua reiättömään versioon.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=228076

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=228075

Ja vielä loppuposeeraus.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8443&pictureid=228071

Kuvat eivät ole kronologisessa järjestyksessä. Jos joku yksityiskohta kiinnostaa niin räpsitään lisää kuvia.

VilleH.
06.06.2020, 10:50
Miten välijäähdytin saa kylmää ilmaa kun konepellissä ei ole reikää. Mulla olisi kanssa välijäähdyttimen asennus edessä enkä haluaisi tehdä konepeltiin reikiä.

ISE
06.06.2020, 15:59
alkuperäisessä konepellissä on ilmakanava joka ottaa ilman maskista.

jonjus
06.06.2020, 16:50
Hyvännäköinen tuli pallerosta👍

Pertsi
09.06.2020, 12:02
Hyvännäköinen tuli pallerosta👍

Tattista vaan! Vielä täytyisi keula mukiloida uuteen uskoon ja kehittää kevyempi tekniikka. Painojakauma tällä kokoonpanolla niin että etuakselilla 1060kg ja takana 760kg..

Pertsi
09.06.2020, 12:04
Miten välijäähdytin saa kylmää ilmaa kun konepellissä ei ole reikää. Mulla olisi kanssa välijäähdyttimen asennus edessä enkä haluaisi tehdä konepeltiin reikiä.

Konepellissä ilmakanavat maskin alta kuulerille. Metsässä ei taida juurikaan olla hyötyä ilmakuulerista vaikka olis minkälainen reikä kun ajoviimaa ei ole.