View Full Version : Hj60 ja äänitaso katsastuksessa
HJ60_Jussi
19.02.2018, 17:08
Vaihdoin 12ht koneen ja katsastus pomppasi äänistä. Putken päästä metrin etäisyys ja 2625 rpm ja äänitaso 97 dB(A)
Putkessa on yksi sokea pönttö. Rajana pitävät 84 db
Nyt harmittaa ihan riittävästi
Väärin hylätty. Saa olla 98 dB(A). Tuo 84 on mikä lie mistä lie bongattu ohiajomelu. Meehän takaisin ja kysele mistä tuo on saatu. ATJ-tyyppitiedoissa sitä ei ainakaan ole.
Tuolta viimeinen sivu: https://www.finlex.fi/data/normit/42527/TRAFI_66404_03_04_03_00_2015_FI_Auton_ja_sen_perav aunun_rakenteen_muuttaminen.pdf
Tuolla tuo näköjään sanotaan aika selvästi. Onneksi palstalla on -MaTTi-, joka tietää näistä asioista melkoisen hyvästi :)
5 MELUVAATIMUKSET MUUTOSTEN JÄLKEEN
Liikkeessä olevalle ajoneuvolle mitattu melu ei muutosten jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka
olivat Suomessa voimassa ajoneuvon käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, jos ajoneuvon
kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa mää-
räävä.
Meluvaatimusten täyttyminen voidaan myös todeta E-säännön 51 mukaisella paikallaan olevan
ajoneuvon melutason mittausmenetelmällä. Tällä menetelmällä saatu meluarvo saa olla 3
dB(A) vastaavaa ajoneuvon alkuperäistä meluarvoa suurempi. Jos ajoneuvotyypille, joka on
hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan,
ei ole ilmoitettu paikallaan olevan ajoneuvon melutasoa, sallitaan mittauksessa paikallaanolomelun
arvoksi 98 dB(A); ajoneuvoissa, joissa moottori on kuljettajan takana, sallitaan
paikallaanolomelun arvoksi kuitenkin 103 dB(A).
Jos oikeasti metrin päästä mitattu 97db, niin saattaa se 98db olla tiukassa kun oikea mittausetäisyys on puoli metriä.
HJ60_Jussi
19.02.2018, 18:30
Soittivat äskettäin perään ja pyysivät odottamaan huomiseen ennenkuin pilkon putkea palasiksi.
Vaan kyllähän minä jo mietinkin että miten monta vaimenninta pitää laittaa että päästään alle 84 lukeman. Jonnin verran tullut mitattua audio asioita kun olin 1.5 vuotta alan firmassa tanskassa töissä. Vastahan mä tulin takasin suomeen sieltä.
Ja tuo mittaus oli aika läheltä putken päätä. Katotaan nyt että millaisen rajan ne siihen ynnää.
Ja konepelti oli auki sekä peltiseinä noin 3 metrin päässä. Mullahan putki tulee kuskin puolelta takarenkaan takaa ulos. Eli mittaus oli HJ:n ja seinän välissä.
Joo, ei oo ihan kohdallaan mittausolosuhteetkaan, täältä iltalukemista aiheesta: https://www.trafi.fi/filebank/a/1321969260/1069f9bacc12961a824756fb6a50cf27/1322-AKE0508Ajoneuvojenmelukatsastustoiminnassa.pdf
Jotenkin typerää toi muutoskatsastuksen melumittaus, minnekkään ei tallenneta tietoa minkälaisella röörillä ja monellako vaimentimella mitattu auto on varustettu.
veikkaaja
19.02.2018, 21:49
Onko muuten äänenvaimennin pakollinen esim 2004vm dieselautossa?
Itellä kun kolme vuotta sitten repeyty ja meni lyttyyn äänenvaimennin Jeepistä(2.8crd)..
Ja on 2 kertaa katsastettu sen jälkeen ja selvästi putkistossa näkee kohdan, jossa suora putki hitsattu äänenvaimentajan tilalle.
HJ60_Jussi
20.02.2018, 05:59
Ymmärtääkseni autossa pitää olla äänenvaimennin. Eli kyllä yksi pitäs olla vähntäänkin.
HJ60_Jussi
20.02.2018, 17:36
Tänään soittivat konttorilta ja kertoivat että katsastus on hyväksytty ja saan hakea paperit sieltä.
Jos tuo 84db olis raja niin mun ei pitäs edes puhua auton vieressä...
Joskus toivois että niitä mitattaisiin edes katsastuksessa, täällä on pari sellasta metelivolvoa jotta...
Turbohan syö äänen aika hyvin, ei paljoa kuorma-autossakaan ääntä tullut putkesta vaikka meni suorana läpi, katsastukseen piti laittaa pönttö kiinni kuitenkin.
dodge3500
12.03.2018, 20:52
Jos tuo 84db olis raja niin mun ei pitäs edes puhua auton vieressä...
Joskus toivois että niitä mitattaisiin edes katsastuksessa, täällä on pari sellasta metelivolvoa jotta...
Turbohan syö äänen aika hyvin, ei paljoa kuorma-autossakaan ääntä tullut putkesta vaikka meni suorana läpi, katsastukseen piti laittaa pönttö kiinni kuitenkin.
Kai se riippuu autosta missä turbo vaikuttaa ääniin
Tein omaan ramiin pystyputket ilman vaimenninta niin tarvi kapiinissa olla pelttorit päässä (lisäsin vaimentimen)
Osuisko vielä resonointitaajuudet kohdalleen, se pahentaa myös.
Kuorkissahan se putki tulee jonkin matkaa kopin takaa ja takapyörän eteen, ei osu koppia yhtään siihen.
Dodgen äänet on kyllä mukavat...
Se mikä vaikuttaa huomattavasti havaittuun äänen voimakkuuteen on sen taajuus ja äänimaailma.. kuorma- autoissa tai isommissa koneissa yleensäkin äänet tuppaa olla etenkin isolla tuuballa varsin matalataajuista mikä ei ärsytä korvaa läheskään samalla tavalla kuin jonkun riisikipon tai bemarin ylikireän vajaapyttyisen ininä.
dB(A) mittari voi kuitenkin näyttää kuorma-autolle isojakin lukemia mitkä ei mene leimasta läpi, kun samalla se vieressä paljon kovemman kuuloinen kimeä-ääninen päristin kelpaa koska mittarin mukaan on hiljaisempi. Vaikka testit käsittääkseni tehdään nimenomaan "korvapainotteisena" niin ei sekään ihan koko totuutta kerro.
Vähän samahan se on prätkissä ja mopoissakin, joku 50 kuution mopo kunnon pärinäputkella on sellainen korvia raastava möly että tekisi mieli heittää sekä mopo että kuski mereen, kun taas jonkun ison japsikyykkypyörän tai harrikan ääni on oikeasti paljon kovempi mutta silti huomattavasti vähemmän häiritsevä.