View Full Version : PLS Racing ry:n kilpuri
Pistetään tänne eka tiiseri, pikku hiljaa valmistuu suunnistus cuppiin uus kilpuri isopyöräisiin:
8311383114
Aikataulu: eka kisa Elebet 2018.
Jatkoa seuraa...
Oijoi...Rovereita ei ole koskaan liikaa!! Komeeta jälkeä. onko takaluukusta tulossa kaksiosainen? Eiku tsemppiä ja paljon kuvia tänne vain.
Oijoi...Rovereita ei ole koskaan liikaa!! Komeeta jälkeä. onko takaluukusta tulossa kaksiosainen? Eiku tsemppiä ja paljon kuvia tänne vain.
Luukun kuskinpuoli tulee kinteästi paikoilleen, vänkärinpuoli avautuu portaiksi.
Etenee tasaisesti koko ajan, renkaille tilaa konttiin
8327283273
Jaappanialaiselle simpukalle vahvistuksia runkoon ja panhardille paikka
83275
Alusta olis aikalailla valmis, odottelee enää uusia tankoja ja pump stoppeja.
Tärkeitä yksityiskohtia :D
83274
Kone purkautuu huoltoa ja pikku muutoksia varten
83277
Vanteet teon alla ja kumit pitäs tulla maaliskuun alussa. Korimuutoksia tulee täytetöinä aina kun ei muuta ole tekeillä.
Siitä nyt sitte takas kasaanpäin uusilla osilla, perushuolto :D
83305
Nyt rupeaa paikoilleen pultatut osat pysymäänkin paikoillaan, tällä viikolla jos sais tuon kopan rungon päälle, jne. Lainarenkaat ja vanteet vielä alla, kisakumit pitäs tulla huhtikuussa.
8406384064
Etuvinssi saattas ehtiä tulemaan loppuviikosta tai ens viikon alusta niin pääsee sitäkin ihastelemaan :D
Onko jäähdytin jo hakenu paikkasa? :D
Onko jäähdytin jo hakenu paikkasa? :D
Tottahan se tuo meidän jäähdytinasentaja sen siihen sivuikkunaan taikoo niinku aikoikin :)
Kevät lähestyy vaikka ei se tänään sille taaskaan näyttänyt. Vieläkö aikataulu pitää?
Mikäs vinssi siihen tulee?
Kevät lähestyy vaikka ei se tänään sille taaskaan näyttänyt. Vieläkö aikataulu pitää?
Mikäs vinssi siihen tulee?
Kyllä sillä Kajaanissa kisataan (jos kisat järjestetään) :) Luokka on joko isopyöräiset tai avoin riippuen miten ehditään käyttämään konttorilla käyttämään ennen kisoja.
Keulalle tulee Red Winchin Cobra XL:
http://www.red-winches.com/products/cobra/107/
Kyllä sillä Kajaanissa kisataan (jos kisat järjestetään) :) Luokka on joko isopyöräiset tai avoin riippuen miten ehditään käyttämään konttorilla käyttämään ennen kisoja.
Keulalle tulee Red Winchin Cobra XL:
http://www.red-winches.com/products/cobra/107/
Taisin tulla. Sen verran kyrväkäs vinssi...
Kori takas rungolla, sitä ennen tekastu mm. jarruputket, huohotukset joka paikkaan, lukkojen alipaineletkut, polttoaine meno ja paluu, pakoputkusto, pohjapanssari, akseleiden bump stopit, jne.
84174
Pikku hiljaa...
komeeta jälkee, ei ole tainnu runkoa hitsailla kovinkaan paljoa? onkos moottoria piristetty ja onko 3,5 vai 3,9?
komeeta jälkee, ei ole tainnu runkoa hitsailla kovinkaan paljoa? onkos moottoria piristetty ja onko 3,5 vai 3,9?
Ei taidettu runkoon muualle laittaa paikkoja kuin takaosaan aisojen alapuolelle ja taka-akselin bump stoppien alle.
Moottoriksi vaihtui 3.9 ruisku tuon 3.5 kaasarikoneen tilalle. 3.9 saa nykyaikaiset monipisteruiskut ja megaruutan.
turakoitsija
18.03.2018, 20:21
84175
84176
84177
84178
Kai linjaat noi kardaanin ristikot viel ennen ajoja,saattaa himppu ravistella tollai?
Kai linjaat noi kardaanin ristikot viel ennen ajoja,saattaa himppu ravistella tollai?
Jos tarkoitat etukardaania niin nuo ristikot on rangen vakio vaiheissa ja pinioni samassa kulmassa kuin rangen akselissakin. Samoten jakiksen etulähtö on samassa kulmassa kuin vakiossakin.
turakoitsija
19.03.2018, 08:00
Juu tota etukardaania ihmettelin. Miten voi olla mahollista et toi toimii jos kerta vakiona jo ristikot tollai?
Juu tota etukardaania ihmettelin. Miten voi olla mahollista et toi toimii jos kerta vakiona jo ristikot tollai?
Rangessa on vakiona etuakselin pinioni ylöspäin ja laatikon pää myös ylöspäin. Tuon takia siihen kardaaniin on britti-insinöörit laittaneet vaiheistuksen.
turakoitsija
19.03.2018, 08:54
Rangessa on vakiona etuakselin pinioni ylöspäin ja laatikon pää myös ylöspäin. Tuon takia siihen kardaaniin on britti-insinöörit laittaneet vaiheistuksen.
Aivan, laippojen kulmat ns perseellää ni kardaanikin yhtälai persiillee ni ne kompensoi toistensa aiheuttamat värinät? On se britti insinööri fiksu. Jos joku asia menee vituillee ni tehhää seuraavakin... 🤣
..minä olen luullut että vain Jeepin insinöörit on tehneet aivan käsittämättömiä ratkaisuja, mutta näköjään muutkin osaa :D
Rangessa on vakiona etuakselin pinioni ylöspäin ja laatikon pää myös ylöspäin. Tuon takia siihen kardaaniin on britti-insinöörit laittaneet vaiheistuksen.
Suzukissa etukardaanin kulmat on vakiona samalla tavalla mutta japanialainen on osannut tehä sen silleen että ristikot on linjassa ;)
Jeps, rangen kardaaneissa on jopa kohdistus merkit. Takana normi linjassa ja edessä silleen jotenkin
Suzukissa etukardaanin kulmat on vakiona samalla tavalla mutta japanialainen on osannut tehä sen silleen että ristikot on linjassa ;)
Eiköhän sekin ratkaisu ole jostain kopioitu peri japanilaiseen tyyliin ;)
On tuo vinssi vain aika miehekkään kokoinen :D
84324
84325
84326
84327
84328
Vähän uutta alumiinia lattiaan ennen raptoria:
84329
asiallisen kokoinen on kyllä vinssi:cool:
On tuo vinssi vain aika miehekkään kokoinen
Isompi kuin Suzukin moottori :D
Tollukka
31.03.2018, 07:44
Vintturille sähköt ja videoo kuinka ärhäkästi vetelee!
84175
Tuon äänenvaimentajan kääntäisin kyljelleen, olisi hieman pienempi taso mudalle kärytä. Samoin välttäisin tuota tuplaputkea samasta syystä.
Kuka sisustussuunnittelija teillä on suunnitellut tuon värimaailman, kun on niin sävy sävyyn (peukku) :)
Tuon äänenvaimentajan kääntäisin kyljelleen, olisi hieman pienempi taso mudalle kärytä. Samoin välttäisin tuota tuplaputkea samasta syystä.
Kuka sisustussuunnittelija teillä on suunnitellut tuon värimaailman, kun on niin sävy sävyyn (peukku) :)
Pakari tulee ainakin aluksi noin jotta saadaan panssari rungon alapinnan tasolle.
Värimaailma muuttuu koko ajan :D Tässä jotain sneak peakia ennen kuin päästään tuo tässä lähipäivinä taas kasaamaan noilla maalatuilla osilla.
8451484515845168451784518
Pikaista sovitusta ennen asennusta, tällasta värimailmaa tulee.
84561
tulee mielee se amppari jätski :D vai onko tuo camel trophy keltainen? mut komeeta jälkeä tulloopi. Onko tuota keulaa kavennettu vai heittääkö silmät?
tulee mielee se amppari jätski :D vai onko tuo camel trophy keltainen? mut komeeta jälkeä tulloopi. Onko tuota keulaa kavennettu vai heittääkö silmät?
Camel trophy keltainen :) Juu, kyllä sitä on kavennettu jonkun verran. Nyt levensin vähän takaisin että mahtuu tuo vinssi kunnolla paikoilleen.
Keulan muodot alkaa oleen selvät, sisälokasuojat tuli alumiinista joihin pultataan kumia sivuiksi, perä alkaa kasautua pikku hiljaa.
84666 84667 846688466984671
tapsa4x4
07.04.2018, 20:48
Jääkö noi renkaat noin ulos? Saataa olla aaviskusen kovilla kääntöpäät ja varsinkin raidetangon nivelet🤔 mul oli joskus ihan hetken volvolaisissa max ulos levittävät vanteen 2 raidetangon niveltä väänty ihan hetkessä.
Jääkö noi renkaat noin ulos? Saataa olla aaviskusen kovilla kääntöpäät ja varsinkin raidetangon nivelet🤔 mul oli joskus ihan hetken volvolaisissa max ulos levittävät vanteen 2 raidetangon niveltä väänty ihan hetkessä.
Sekä kumit että vanteet vaihtuu lähiaikoina toisiin. Alle tulee starkin blackburnit 39.5x16.5-16 ja sisäänpäin levitetyt vanteet. Vanteet viedään niin sisälle kuin onnistuu.
tapsa4x4
08.04.2018, 08:10
Sekä kumit että vanteet vaihtuu lähiaikoina toisiin. Alle tulee starkin blackburnit 39.5x16.5-16 ja sisäänpäin levitetyt vanteet. Vanteet viedään niin sisälle kuin onnistuu.
No juu näin vähän aattekinkin että tulee tapahtumaan. Hienon näköinen peli tulee.
turo1987
14.04.2018, 11:55
Mikä hirviö tuo vinssi on? Linkkiä ostopaikkaan tai mistä specsejä pääsee lukemaan?
Mikä hirviö tuo vinssi on? Linkkiä ostopaikkaan tai mistä specsejä pääsee lukemaan?
Red Winchin Cobra XL:
http://www.red-winches.com/products/cobra/107/
Pikku hiljaa... mutta kiire tulee ennen kisoja :D
Tankki tekastiin, kumit ja vanteet on nyt ekaan kisaan alla. Vanteet saattaa sen jälkeen vielä vaihtua tai ainakin siirtyy vielä sisemmäs 50-60mm.
Moottorin puolella apulaitteet on paikoillaan, sähköt ja polttoainepuoli megaruutan kera vielä asentamatta.
Takavalot tuli tehtyä myös, mallia putkea, peltiä ja defenderin valot :D
Sisustaankin alkaa eksymään osia, huomenna jatkuu penkkien laittelulla ja muulla.
85004 85005 85006 85007
Ens viikonloppuna olis turvakaarten ja ehkä puskurien teko kalenterissa kaiken muun näpertämisen lisäksi.
Paljonko mahtaa olla et noilla vanteilla?
Paljonko mahtaa olla et noilla vanteilla?
Vanne alunperin 10" leveä et-44 jota levitetty 60mm sisäänpäin eli et nyt +16?
Ne toiset vanteet on enemmän plussalla, noita pitää sovittaa jossain vaiheessa ja jos ne istuu paremmin niin hitsata beadlockit ja vaihtaa niihin:
85009
Siistin näköinen peli tulossa.
Vanne alunperin 10" leveä et-44 jota levitetty 60mm sisäänpäin eli et nyt +16?
Eikun -14
Eikun -14
Aivan, puolet levityksestä :)
Ilmankos on vinssiin panostettu,kun alle on eksynyt suzzuki kokoluokan virsut:D.
Ilmankos on vinssiin panostettu,kun alle on eksynyt suzzuki kokoluokan virsut:D.
:D ei sitä isopyöräisten luokkaan paljoa isompia mahuteta :D
:D ei sitä isopyöräisten luokkaan paljoa isompia mahuteta :D
Ei niin,Mutta jotkut touhu renkaat vois olla kilpailuiden ulkopuoliseen hupiin?:)
Kummiskin oot kaariin jättänyt vähän pelivaraa...
Ei niin,Mutta jotkut touhu renkaat vois olla kilpailuiden ulkopuoliseen hupiin?:)
Kummiskin oot kaariin jättänyt vähän pelivaraa...
Ei oo tällä hetkellä kaarissa pelivaraa, noilla joustoilla menee jo nyt tiukassa paikassa iholle :) Tietenki jos leikkoo lisää :D
Eikun -14
Aivan, puolet levityksestä :)
Eikun +16 ;)
Eikun +16 ;)
:D no alla ne on nyt kuitteski :)
Eilen raptoroitiin konepelti, tuulilasin etupelti ja sisäkattoa hieman. Samoten etupenkkien telineet on nyt suunniteltu ja kuskinpenkin teline tehtykkin.
85025 85026 85027 85028
sampolaattori
23.04.2018, 07:51
:D ei sitä isopyöräisten luokkaan paljoa isompia mahuteta :D
Saako tämän auton vielä leimattua :rolleyes:
Saako tämän auton vielä leimattua :rolleyes:
Helposti, miksi ei?
sampolaattori
23.04.2018, 10:41
Helposti, miksi ei?
Nii mikspä ei...
Nii mikspä ei...
Nythän tuo olis hyvä ymmärtää jos on jotain mikä ei tule toimimaan konttorilla.
- akselit jarruineen on samat mitä laitettu rangeihin jo vuosia
- moottori on saman mallisarjan moottori, vain ruiskut ja ohjaus vaihdettu
- alusta vakio paitsi edessä pitemmät iskunvaimentimet
- laatikot, kardaanit, jne. tehdastekoiset
- ohjaukseen tulee viralliset osat ja hydroassari saa olla asennettuna minun tiedon mukaan?
- valot, hallintalaitteet, jne. joko rangen tai jonkun toisen land roverin e-hyväksytyt
- renkaat nyt tietenkin vaihtuu leimarenkaisiin
- tankki sisällä -> on jo muutoskatsastettu ja lukee otteessa
- korinkannakkeita orkkismäärä eikä koria korotettu vaan pikemminkin madallettu aiempaan
- korin leveneminen parlokkien takia pitää vielä mitata ja tehdän tarpeen mukaan säädettävä
- muuta?
Stonehilliin ei varmaan ehditä leimata mutta siellä ajetaan sitten avoimessa luokassa viat ulos :)
sampolaattori
23.04.2018, 11:41
Stonehilliin ei varmaan ehditä leimata mutta siellä ajetaan sitten avoimessa luokassa viat ulos :)
:D
eipä siinä sit ole kuin ajaa oikeelle konttorille ja ottaa leima lappuun :cool:
Ja pakko on sanua et hieno on ja ootan et nähään se tositoimissa Stonehillissä kuukauden päästä
Tapahtuiko viikonloppuna mainittavaa edistystä vai menikö aika suunnitellessa?
Tapahtuiko viikonloppuna mainittavaa edistystä vai menikö aika suunnitellessa?
Etenee etenee:
- polttoainepuoli alkaa oleen nipussa, ruiskut paikoillaan, kerääjäsäiliö, pumput pultattiin kiinni, jne.
- etupenkit on paikoillaan
- katto pultattu paikoilleen
- takalokasuojat ja parlokit on kiinni
- ovet paikoillaan ja ovissa alumiinista ovipahvit
- viimeiset pellit on maalissa eli keulaosa korista ja ovien karmit
- paljon mitottiin ja suunniteltiin asioita valmiiksi, osien tilausta, jne.
Kaariputket ei ehtineet perjantaille, katotaan joskos tulis tänään niin pääsis nekin taivuttelemaan, asentamaan syylärin paisareineen katolle ja suunnitelemaan puskurit.
Johtoja, jne. tuli viikonloppuna eli sähköjen teko alkaa tänään tai huomenna.
Snorkkeli pitäs tekasta, lämppäri tuli tilattua joten kun se tulee pääsee tekemään kojelaudan tyngän, jne.
Paljon tarttee vielä tapahtua ennen kisoja mutta ei tuo nyt enää toivottomalta näytä :)
Vähän lisää kuvia tilanteesta:
85174
85175
85176
85177
85178
85179
85180
85181
85182
85183
85184
Kaari ainekset ja taivutin odottelee jo, jos huomenna sais alotettua taivuttelun.
85185
85186
meinasitko ulko vai sisäpuoliset kaaret väkästellä? kaarista sit paljon kuvia, itsellä kanssa jossain vaihees tollane lyhkäne rankku rakenteilla.
meinasitko ulko vai sisäpuoliset kaaret väkästellä? kaarista sit paljon kuvia, itsellä kanssa jossain vaihees tollane lyhkäne rankku rakenteilla.
Kyllä me ulkopuoliset kaaret tehdään.
Eikun +16 ;)
Jos tuota vannetta on levitetty 10" leveästä 60mm sisäänpäin, niin ei et ole +16, vaan just ton -14.
Jos olisi siirretty keskiötä 60mm vanteen ulkoreunaa kohti ja vanteen leveys pidetty samana niin sit olisi +16 :)
..sikäli kun ymmärsin oikein että toi on nyt siis 60mm leveämpi vanne kuin alkuperäinen 10" leveä.
Joko on koekäytetty?
Lauantaina laitetaan kone käyntiin.
Mitä sitä on saatu aikaan:
- turvakaaret valmistuu huomenna aamusta kun tekasen viimiset 2kpl lyhyitä suoria tukia
- takavinssipeti on tehty
- takapuskuri on tehty
- jarrut odottelee enää ilmausta
- moottorin polttoainepuoli tehty
Työn alla moottorin sähköt, snorkkeli. Huomenna pitää jatkaa sähköjen tekoa ja asentaa syyläri, paisari ja flekti katolle. Ovet vois samoten kasata ja ehkä katella pääsähköt eli akut ja virtakaapelit asentaa.
Hieman näyttää epävarmalta kisoihin ehtiminen, mutta katotaan :)
Jos tuota vannetta on levitetty 10" leveästä 60mm sisäänpäin, niin ei et ole +16, vaan just ton -14.
Jos olisi siirretty keskiötä 60mm vanteen ulkoreunaa kohti ja vanteen leveys pidetty samana niin sit olisi +16 :)
..sikäli kun ymmärsin oikein että toi on nyt siis 60mm leveämpi vanne kuin alkuperäinen 10" leveä.
Se on juuri näin ja olette aivan oikeassa sir. Itse ajattelin asian jotenkin pieleen mutta kyllä mä nyt ymmärsin kun ehdin asiaa pohtimaan :) Mut me vielä jossain aikataulussa laitellaan tähän enemmän sisäänpäin levittävät vanteet. Ensin tosin pitää rappasta koneeseen sähköt ja pari muuta juttua
sampolaattori
10.05.2018, 21:52
Lauantaina laitetaan kone käyntiin.
Hieman näyttää epävarmalta kisoihin ehtiminen, mutta katotaan :)
Ehtii ehtii :D
Hyvännäköistä rakentamista kyllä on :) Tuossa kun vaan kuvksta silmäilee, niin tuntuu ihan hyvältä ajatukselta kokeillaxenemmän sisäänpäin tuovia vanteita.
Jos ei ole tullut käytettyä tota iso quick bendiä aiemmin, niin suosittelen ensin vähän treenaamaan. Tuolla saa ihan kelpo mutkia vaikka aavistuksen litistääkin sisäsäteeltä. Ryppyä saa tehtyä jos sählää.. Itse olen käyttänyt ko. taivuttimen kanssa saumattomana sekä vesijohtoputkea että hydrauliikan johdeputkea, ja jälkimmäisellä tuntuu tulevan kivemmin mutkat. Varmaan materiaalin laatu on se mikä vaikuttaa, hydrauliikkaputki on sentään ihan oikeaa terästä..
~43mm putki 2,6mm seinämällä taipuu helposti ja siististi, 48mm putki samalla 2,6mm seinämällä vaatii jo vähän uskoa, hikoilua - ja helvetin tukevan kiinnityspaikan :D Ajan saatossa taivutus"kangen" nivelien tapit & reiät alkaa väljistyä, samoin tappia varten olevat reiät menee soikeiksi.
Ehtii ehtii :D
Tavote edelleen päästä kisoihin :)
Osallistuminen maksetaan joka tapauksessa vaikka päädyttäisiin kisaturisteiksi, ei näitä kisojen järjestäjiä liiaksi asti ole.
Kyllä se vain niin kävi ettei ehitty saada kilpuria valmiiks Stonehilliin :(
Kovasti Arpan kanssa hommaa painettiin kasaan mutta ei vain ehdi tekemään puuttuvia juttuja pe mennessä kun töissäkin pitää käydä.
Tämän hetken tilanne:
85362
85363
85364
85365
85366
Koneen käynnistyksestä ei puutu kuin:
- paisarin letkut
- megan päähän kolvata liittimeen piuhat kiinni
- yhden anturin piuhat vedettävä
- akut paikolleen eli päävirrat
Sitten nesteet ja öljyt koneeseen, bensaa tankkiin ja alkaa moottorin/boksin säätäminen.
mitenkähä onko lämpöongelmia ku syyläri katolla? eikö keulille mahtunut? meinasitteko lisä vesipumppua viritellä vai riittääkö omassa potku kierrättää?
Nuhapumppu
13.05.2018, 21:26
mitenkähä onko lämpöongelmia ku syyläri katolla? eikö keulille mahtunut? meinasitteko lisä vesipumppua viritellä vai riittääkö omassa potku kierrättää?
Olen aina miettinyt tätä, että miksi suljetussa järjestelmässä pitäisi olla joku lisäpumppu ettei oma jaksaisi kierrättää. Syyläri pitäisi nostaa melkoisen korkealle suhteessa moottoriin että pumppu ei jaksaisi enää nostaa nestettä, mitä tilavuuden kasvuun tulee, ei sillä ole merkitystä. Itse kysymykseen vastaten,keulaan ei sovi ja saapahan työntää huoletta kuraojaan eikä tarvitse pelätä syylärin tukkeutumista.
Teoriassahan painovoimainen kierto tulee avuksi kun korkeusero kasvaa, nostovoimastai sinällään ole kyse koska suljettu kierto.
Putkistojen pituudesta tuleva virtausvastuksen kasvu on ensimmäinen asia joka alkaa haitata. Viisaammat saa kertoa kuinka pitkällä putkistojen sillä alkaa olla merkitystä.
Teoriassahan painovoimainen kierto tulee avuksi kun korkeusero kasvaa, nostovoimastai sinällään ole kyse koska suljettu kierto.
Putkistojen pituudesta tuleva virtausvastuksen kasvu on ensimmäinen asia joka alkaa haitata. Viisaammat saa kertoa kuinka pitkällä putkistojen sillä alkaa olla merkitystä.
Ei oo kylläkään mitään hajua millaisen paineen rangen vesipumppu saa aikaan. Rangessa on vesipumpussa kyllä siipikokoa joten uskoisin nesteen liikkuvan jos saadan vaan ilmat pois järjestelmästä. Eiks se siipipyörän koko vaikuta siihen kuinka paljon tuotettu paine saa nostoa aikaan?
Kaikkihan siihen pumpun nostotehoon vaikuttaa, mutta suljetussa kierrossa se ei varsinaisesti nosta mitään kun siellä on se toinen letku jossa neste kulkee toiseen suuntaan.
Eli se vaan kierrättää nestettä.
Kaikki varmaan jossain vaiheessa imenee letkulla bensaa jostakin tankista pönttöön. Ja kun systeemistä on saatu ilmat pois niin tulee se lappoefekti. Alaspäin virtaava neste imee toisella puolella nestettä ylämäkeen, koska tyhjiötä ei voi syntyä.
Sama juttu suljetussa kierrossa. Siinä on yhtä paljon ylä- ja alamäkeä. Eli pumpun ei tarvitse nostaa mitään kun toisella puolen on vastaava alamäki joka imee nestettä ylämäkeen.
Lämpöongelmat tulevat juurikin virtausvastuksen hidastamasta kiertonopeudesta. Eli kannattaa välttää liian pientä putkea / jyrkkiä mutkia ja turhaa pituutta.
Putkistojen pituudesta tuleva virtausvastuksen kasvu on ensimmäinen asia joka alkaa haitata. Viisaammat saa kertoa kuinka pitkällä putkistojen sillä alkaa olla merkitystä.
Viisaus ei asu offipalstalla, mutta:
40,8 mm sisähalkaisija, 1 bar paine, 50l/min virtaus, matka 10m, laskennallinen painehäviö 0,13bar
vaikuta siihen kuinka paljon tuotettu paine saa nostoa aikaan?
Haluaisit ehkä miettiä painetta ja virtausta?
Paine ja nosto on sama asia. 1 bar on 10 m nostokorkeus, tarkkuus on riittävä muuten paitsi tietenkin täällä.
Viisaus ei asu offipalstalla, mutta:
40,8 mm sisähalkaisija, 1 bar paine, 50l/min virtaus, matka 10m, laskennallinen painehäviö 0,13bar
Haluaisit ehkä miettiä painetta ja virtausta?
Paine ja nosto on sama asia. 1 bar on 10 m nostokorkeus, tarkkuus on riittävä muuten paitsi tietenkin täällä.
Kyl tuo tarkkuus on mulle riittävä ja joo kyllä haluan miettiä painetta ja virtausta mutten liikaa :) Miten tuo painehäviö lasketaan? Voiko tässä pelata järjestelmän paineella? Paisarissa on nyt muistaakseni 110kpa korkki.
Varmaan on oikeasti riittävä tarkkuus, mutta odottelen taas paremmin tietävien kommentteja.
Osuu tuo korkin arvokin riittävän lähelle esimerkkiä, 110kPa on 1,1 Bar.
Tuo korkki pitää järjestelmän paineellisena, veden ja muidenkin nesteiden kiehumispiste nousee paineen myötä. Ei sillä korkilla oikein pumpun tuottamaan paineeseen voi vaikuttaa.
Painehäviön laskemista voi katella vaikka tuolta: http://www.tekniikka.oamk.fi/~mohameda/kaavat%20kaikki.htm
mutta kannattaiskohan kuitenkin keskittyä auton rakentamiseen, eikä virtausteoriaan? Tämäkään kommentti auttanut taas ketään. ;)
Kaikki kommentointi auttaa. Oikeesti tuli mieleen, että ku järjestelmän nestetilavuus kasvaa niin suunnilleen ku osaisi mitoittaa paisarin niin kaikki hyvin. Oliko se nyrkkisääntö 1l paisuntatilavuus /15l nestettä? Vai oliko se 1l paisari /20l nestettä. Nesteenä siis vesi-glykoli tietenkin. Ny on osatkin jo asennettu :)
SeppoHovi
18.05.2018, 18:31
Varmaan on oikeasti riittävä tarkkuus, mutta odottelen taas paremmin tietävien kommentteja.
Osuu tuo korkin arvokin riittävän lähelle esimerkkiä, 110kPa on 1,1 Bar.
Tuo korkki pitää järjestelmän paineellisena, veden ja muidenkin nesteiden kiehumispiste nousee paineen myötä. Ei sillä korkilla oikein pumpun tuottamaan paineeseen voi vaikuttaa.
Painehäviön laskemista voi katella vaikka tuolta: http://www.tekniikka.oamk.fi/~mohameda/kaavat%20kaikki.htm
mutta kannattaiskohan kuitenkin keskittyä auton rakentamiseen, eikä virtausteoriaan? Tämäkään kommentti auttanut taas ketään. ;)
Eikös se pumppu tuota pelkän tilavuusvirran ja kuorma/vastus paineen? 😬
Eikös se pumppu tuota pelkän tilavuusvirran ja kuorma/vastus paineen? 😬
Noinhan se menee, jos se pumppu sylkee vedet ilmaan, niin ei siinä mitään painetta synny.
https://mparty.kuvat.fi/kuvat/Sir+Hanky/20180529_191344.mp4/_bigthumb.jpg (https://mparty.kuvat.fi/kuvat/Sir+Hanky/20180529_191344.mp4)
https://mparty.kuvat.fi/kuvat/Sir+Hanky/20180529_194236.mp4/_bigthumb.jpg (https://mparty.kuvat.fi/kuvat/Sir+Hanky/20180529_194236.mp4)
Kuulostaa bensalta, mutta savua tulee ku Rainerin entisestä taksimersusta :D
Jos jotain tännekkin laittas pitkästä aikaa.
Ulkopuolelta ei puutu kuin etupuskuri, rampeille ja tunkille paikat, vetopisteet ja etuakselin panssari.
86283
Välillä pientä sekamelskaa kun pajotetaan mutta etenee etenee :)
86282
Tässä jo leimarenkaat alla, ajetaan isoimpia vikoja ulos ja moottorin säätöä.
86284
Tekemistä riittää vielä ihan helvetisti, seuraava etappi olis yrittää saada auto leimaan ja Lapland Trophyyn viikon testiajoon, viikko aikaa pajottaa ja leimata.
Sitten alkaa kisavarustelun loppuun hierominen ja ehkä vanteiden vaihto, on sen verran parempi et noissa uusissa. Oulun kisoissa sitten tositoimissa :cool:
Ulkopuolelta ei puutu kuin etupuskuri, rampeille ja tunkille paikat, vetopisteet ja etuakselin panssari.
Niin no etuparlokit vielä tietenkin :D
Komee peli. mut olisitte muokanneet alkuperäisen etusäleikön, olisi sopinut paremmin rangen ylvääseen ulkomuotoon kuin tuollainen reikäjuusto(vain oma mielipiteeni, ei herneitä) :). mut komea peli tuo on.
Samsonite
01.07.2018, 14:18
X2
Komee peli. mut olisitte muokanneet alkuperäisen etusäleikön, olisi sopinut paremmin rangen ylvääseen ulkomuotoon kuin tuollainen reikäjuusto(vain oma mielipiteeni, ei herneitä) :). mut komea peli tuo on.
:D edellinen omistaja oli jo 'muokannut' etusäleikön vanhalle vinssille sopivaksi :D ei kehdannu laittaa paikoilleen :D
Harmi jos ovat menneet alkuperäisen särkemään. ei niitä pitäis silppuamaan mennä. :D
Kilpuri muutoskatsastettu ja leimattu huomautuksitta :) Katsuri jopa kehui uusia jarruja ja työnjälkeä :)
86394
Etuvinssiäkin päästiin testaamaan pikasesti, vaikuttaa hyvältä:
https://mparty.kuvat.fi/kuvat/Sir%20Hanky/VID-20180709-WA0020.mp4/_medium.jpg (https://mparty.kuvat.fi/kuvat/Sir%20Hanky/VID-20180709-WA0020.mp4)
Huomenna starkit alle ja muuta pientä ja Lapland Trophyä kohti Raajärvelle.
Siinä pari videota menossa olevasta Lapland Trophystä kun ajetaan kilpurista vikoja ulos:
https://mparty.kuvat.fi/kuvat/LT2018/VID-20180711-WA0017.mp4/_medium.jpg (https://mparty.kuvat.fi/kuvat/LT2018/VID-20180711-WA0017.mp4)
https://mparty.kuvat.fi/kuvat/LT2018/VID-20180711-WA0023.mp4/_medium.jpg (https://mparty.kuvat.fi/kuvat/LT2018/VID-20180711-WA0023.mp4)
https://mparty.kuvat.fi/kuvat/LT2018/VID-20180712-WA0021.mp4/_medium.jpg (https://mparty.kuvat.fi/kuvat/LT2018/VID-20180712-WA0021.mp4)
Kaikkia pikku juttuja löytynyt muutoslistalle ennen Oulun kisoja, mm. tuliterät kumipuslat kesti vajaan päivän :)
86454
Testit jatkuu koko loppu viikon, katsotaan miten menee :)
Vinssi vaikuttaa todella hyvältä, katsotaan nyt vielä miten kauan kestää. Pikkupuolella ei voi ajaa esim ykkönen silmässä kun vinssaa, vaatii isomman pykälän koska renkaat muuten jarruttaa nopeata vinssiä.
Eihän se vinssin moottori loppuun asti kestänyt vaan kyrvähti viimisenä päivänä helppoon vetoon. Alla kuvia sisukaluista, oma veikkaus että moottori niputettu väärin jo tehtalla koska tuo yks hiili hieman väärässä paikassa ja kaikki virta työnnetty vastakkaisesta hiilestä läpi jolloin jopa hiilen kotelon niitit sulaneet irti?
Katsotaan mitä valmistaja sanoo.
865608656186562
Kovasti autoa kiusattiin ja löydettiin vikoja sopivasti:
86563865648656586566
- puslat vaihtuu SuperPro:n uretaanipusliin, kumiset revittiin riekaleiksi eka päivänä jo ennen iltapäivää
- vinssille 12v/24v valinta, kaikissa paikoissa ei voi käyttää 24v, sen verran raju ja tunnoton on tuo varsinkin alun repaisu 24 voltilla ajettaessa
- kompuraan sopiva painekytkin, vinssin jarru vaatii min 5bar ja solenoidi kestää 8bar niin laitoimma 6 - ON, 8 - OFF, kytkimen. Nyt pitäs pelata
- hydroassari takas paikoilleen. Tämä jätettiin testiin pois koska vuoti varren juuresta. Nyt tiivisteen vaihdettu eikä näyttäs vuotavan. Pumppu pitää vaihtaa mekaaniseen, sähköinen ei vain riitä.
- takavinssin sähköt, toisiin vanteisiin beadlockit niin saadaan et kohilleen, pari panssaria, suunnistusvehkeille telineet konttoriin, jne. jne.
Lista vähän pitkä mutta Oulun kisoihin osallistutaan oli kaikki tehtynä tai ei.
http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/zonesuunnistus2018_kilpailukutsu
mitkäs jouset teillä on tässä vehkeessä? näyttää joustojakin olevan ihan kohtalaisesti.
mitkäs jouset teillä on tässä vehkeessä? näyttää joustojakin olevan ihan kohtalaisesti.
Vakio mittaiset, pari 16mm langalla ja pari 17mm langalla.
Pikku hiljaa valmis ens viikonlopun Ouluzonen kisaan, katotaan miten siellä käy :)
86652866538665486655
Letkuja vielä vähän kiinni, ohjaustehostimen säiliölle paikka, telineet tableteille, etc. eli hienosäätöä enää :)
VOLIATTI
06.08.2018, 08:54
onko käyty puntarilla? mitä mahtaa painaa???
onko käyty puntarilla? mitä mahtaa painaa???
Liikaa :D Aikalailla pari tonnia vaakan mukaan mikä minusta tuntuu paljolta.
pkarlstedt
06.08.2018, 11:34
- hydroassari takas paikoilleen. Tämä jätettiin testiin pois koska vuoti varren juuresta. Nyt tiivisteen vaihdettu eikä näyttäs vuotavan. Pumppu pitää vaihtaa mekaaniseen, sähköinen ei vain riitä.
http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/zonesuunnistus2018_kilpailukutsu
Mikä mekaaninen pumppu on tulossa?
Mikä mekaaninen pumppu on tulossa?
Tuollanen siellä pyörii nykyään:
http://www.trail-gear.com/product/4846/power-flow-1650psi-power-steering-pump
Mitkä oli Zonen lopulliset vauriot?
Ts. kuinka pitkä to do-lista odottaa tallilla?
Mitkä oli Zonen lopulliset vauriot?
Ts. kuinka pitkä to do-lista odottaa tallilla?
Vauriot/kehitykset/muutokset:
- pesu ja siivous :D
- etuakselin murros tai tikku vaihtoon, vahvempaa tilalle
- anturit ja mittarit kuntoon
- uudet takatukivarret rungon pään nivelillä ja rungon päähän uudet kiinnikkeet
- moottorin asentoanturi vaihtoon
- vinssien 24v järjestelmä 12v TAI 24v moottorit vinsseihin
- tarkistettava Cobran moottori, jos alkavia vaurioita myös nyt niin vaihtuu BowMotorit Oxien tilalle
- takavinssin vapauttimen säätö
- uudet beadlock vanteet paremmalla et:llä
- etuakselin pohjaanlyöntikumien säätö oikean mittaisiksi
- tehostimen siimapyörä pienemmäksi
- sekä moottorin että tehostimen jäähyille puhaltimet
- panssarit raidetangolle ja jakolaatikolle + keulan suksimainen panssari vinssipedin alle
- oikaistava etutukivarsi
- kaikkea elämää helpottavaa lisättävä sinne tänne kuten kunnon paikat varaosille ja työkaluille, jne.
- kypäräpuhelimet käyttöön :D
- jne. jne.
Tuskin tuossa oli edes kaikki, mutta ainakin alkua :)
Etuakseli on nyt osina tallin lattialla ja syyllinen löytyi, ei menny murros eikä tikku vaan perän pikkurattaat antautuivat. Uudet pistin jo tilaukseen.
86829
Cobran moottorin purin ja kaikki näyttää olevan hyvin eli 12v tuo näyttäs toimivan. Aika näyttää :D
Lisää listalle:
- etukardaani himpun liian pitkä, pohjaa kun etuakseli ylimmässä asennossa eli lyhennämme sitä hieman.
- tankissa ainakin jonkin verran vettä koska suodattimessa suomuhjua
- parin jarrusatulan pultit löysällä, muutamma hieman ja nordlockit paikoilleen
- portaaliboksien pultteiyin nordlockit
24v laturi napattiin irti ja pyritään hakemaan tilalle samalla rungolla oleva 12v versio.
Takatukivarsien teko alotettu.
Beadlockit tulee varmaan ens viikon aikana eli pääsee uudet, paremmat vanteet tekemään.
Joko joko joko? liikkuuko?
Joko joko joko? liikkuuko?
Malttaa, malttaa :)
Etuakseli käyty läpi (pikkurattaat uusittu, portaaliboksit nordlockeilla kiinni, navat käytetty auki ja jarrusatuloille vaihdettu pultit + nordlockit, jne.), odottaa enää öljyjä joka paikkaan.
Takatukivarret valmiit, nyt tehdään rungonpään kiinnikkeitä paremmaks.
Vinssien sähköt muutettu 12V, edelleen akkuja 1 + 2 eli autolle oma laturi + akku ja vinsseille 2 akkua + oma laturi. Tuo vinssien 12V laturi pitää vielä löytää.
Beadlockit hitsattu uusiin vanteisiin, vanteet pitää maalata/maalauttaa ja vaihtaa kisakumit niiden päälle.
Miljoona pientä ja isoa juttua ennen Euraa tehtävänä, mutta pikku hiljaa :)