View Full Version : Onko MT rengas järkevä talvirenkaana kysely
Mietin tässä millaisen talvirengassetin hommaisi seuraavaksi alle. Eli kysynkin kokemuksia käyttäjiltä millainen rengas on toiminut tai toimii ajatellen tätä talvea tässä keskisellä(savo) Suomen alueella, koska nytkin on sohjoa jokapaikka täysi mutta myös jäätä alkaa olemaan lähinnä vähemmän liikennettä omaavilla teillä. Talvet on muuttuneen radikaalisti osaa maatamme niin nyt alla olevat nokian talvirenkaat täyttyy sohjosta mutta kyllä niillä etenemään pääsee sohjoisella alueella vielä. Siis karkealla kuviolla ja nastoituksella oleva malli mietinnässä mutta saisi olla pitoa jää/sohjo sekoituksellakin. Hankook Dynapro näyttää fiksulta mutta suurilla paloilla sekin on joten itse renkaan pito lie olematon pakkaslumisella tiellä? Ite olen kerran tuupannut lunastukseen yhden golffin kun toveri veti liinat kiinni risteysalueella ambulanssia säikähtäen niin ei paljo auttanut silloinkaan Nokian nastarenkaat vaan kuskista tuli matkustaja. Joten ennakointi auttaa kyllä sen tiedän mutta jos jollain olisi oikeeta kokemusta tietystä renkaasta!?
Ei.
Jos ei ole kuin se mutarengassarja niin kyllä sillä pärjää, jos ajaa kuin ilmatyynyalusta....:D
Noin Niiku kärjistäen.
Ja jos taas tarvii isot talvikumit, niin joko etsii sellaiset tai sitten pinnoittaa haluamansa pinnan. Hinta on melko sama.
Yli 20 talvea on tullu erilaisilla maastokumeilla ajettua ja parempia niistä on ollu fedima Extremet ja Nokian Vatiivat, myös joku Nokian 31" LT katupinta oli yllättävän hyvä pitoinen, vaikkei siinä ollut poikittaisia vormuja lainkaan.
Ny on Nangangin Mudstaarit ja kyä niilläkin aurailee ja olisi jopa nastoitus mahiskin.
Talvirengas on talvirengas, oli sitten kitka tai nasta.
Mikä kokoluokka?
245/75/16 eli sama mikä tulee olemaan kesärengaskin. Nyt on alla nuo Nokian LT:t ja ei voi valittaa toimivuutta mutta tiiä sit ku iskee rospuutto kaiken muun lisäksi et miten etenee kaiken paskan keskellä. Nykyrenkailla pärjää tän talven helposti ja jos ei hulluttele ni pärjäis varmaan enstalvenkin mutta aina pitää jotai keksiä ettei jäis rahaa tilille makoilee :D nii ja lisätään et kitkoilla en aja ite vaikka mite olis kehittyny renkaat. Kerran niillä kokeillu kui se ratti pyörii ja antaa olla vaa minun puolesta. Tosin nykynastat on myös melko vitsi mut kait niistä jotai iloa sentää on lisäksi.
tekniikkamies
03.01.2018, 13:55
Talvet on muuttuneen radikaalisti osaa maatamme niin nyt alla olevat nokian talvirenkaat täyttyy sohjosta mutta kyllä niillä etenemään pääsee sohjoisella alueella vielä. Siis karkealla kuviolla ja nastoituksella oleva malli mietinnässä mutta saisi olla pitoa jää/sohjo sekoituksellakin.
Mitkäs Nokiat teikäläisellä olikaan?
Edelleen olen sitä mieltä, että 235/85/16 Hakkapeliitta LT2:nen on hyvä perusrengas yleisajeluun. Tuolla renkaalla olen jostain syystä onnistunut ajamaan vakuuttavimmin lumessa hitaasti, sudittamalla en niinkään varsinkan kun oma auto jaksa sutia kovin hyvin.
Niitä SUV renkaita en ole päässyt testailee, ne voi olla pehmeämpiä, mutta yleensä leveämpiä ja matalempia.
PS: Rengasmalli selvisikin uudessa viestissä, minun mielestä nuo toimii monessa paikassa ihan ok, ei ehkä ole kaikista pehmeimmät, mutta toimii normi teillä, ei pidä kovaa ääntä. Tänä syksynä oli mutamömmöä, jonka päällä vähän lunta, siinä olisi joku extremerengas toiminut paremmin. Omasta mielestä Nokia voisi tämän renkaan pohjalta kehittää vähän maastohenkisemmän version.
245/75/16 eli sama mikä tulee olemaan kesärengaskin. Nyt on alla nuo Nokian LT:t ja ei voi valittaa toimivuutta mutta tiiä sit ku iskee rospuutto kaiken muun lisäksi et miten etenee kaiken paskan keskellä. Nykyrenkailla pärjää tän talven helposti ja jos ei hulluttele ni pärjäis varmaan enstalvenkin mutta aina pitää jotai keksiä ettei jäis rahaa tilille makoilee :D nii ja lisätään et kitkoilla en aja ite vaikka mite olis kehittyny renkaat. Kerran niillä kokeillu kui se ratti pyörii ja antaa olla vaa minun puolesta. Tosin nykynastat on myös melko vitsi mut kait niistä jotai iloa sentää on lisäksi.
Nii ja mitkä kitkat? Naapuri moitti myös kitkoja ettei niillä tee mitään ja tiedustelun tuloksena paljastui että ne "kitkat" oli Hifly m+s kesäkumit...:D
Mutta joo tuohan on 31" luokkaa eli ei paha ostaa toinenkin satsi renkaita. Ja toisekseen tuo LT nokialainen on ihan jees kumi. Möllissä oli tuommoiset 235/85-16 kokoiset ja eipä noissa moitittavaa ollut. Ny O uudet Nokian R-2 kitkat jotka myös on hyvät.
Mutarengas ja kitkarengas on täysin eri asia. Eli jos kitkat tuntuu liukkailta niin älä edes suunnittele ajavasi mutakumeilla...
Mutakumi soveltuu mutaan ja muta sijaitsee yleensä yleisen tiealueen ulkopuolella.
Investoin itseeni ja nyt on alla Nokian LT 235/85R16 nastarenkaat. Painavat ja kovahkot mutta toimivat hyvin eikä tartte miettiä pysähtyy 2,5 tonnia painava rautasika ajoissa.
Säästä jossain muussa vaikka tupakanpoltossa ja viinajuonnissa, mikäli ne sattuu muodostamaan potentiaalisen säästölähteen :)
rattimies
03.01.2018, 15:09
Talvirenkaat talvella. Mutarenkaat ei ole todellakaan talvirenkaat. Mulla on alla Nokian LT2 235/85-16. Onhan ne sirkkelinterät, mutta myös liikenteessä turvalliset.
no tulihan sitä tietoutta mitä hain. Ite en ees ajattele ajelevani ympärivuoden "perinteisillä" mutarenkailla ni kyllä näittenkin tietojen perusteella taidan edelleen pysyä kannassani et perinteiset talvirenkaat (uskottava se on :D ) mutta par piirua isompana kuin alunperin. Nokialaiset toimii omassa autossa ni pysytään sit niissä :) kesäkumien kanssa sit on taas toinen juttu ja kokemuksia on Creepyistä, mutiaisista ja kumho KL ni Kumho yllätti erittäin positiivisesti kaikinpuolin mutta tää on sit toinen tarina kokonaan.
Mutakumi soveltuu mutaan ja muta sijaitsee yleensä yleisen tiealueen ulkopuolella.
Investoin itseeni ja nyt on alla Nokian LT 235/85R16 nastarenkaat. Painavat ja kovahkot mutta toimivat hyvin eikä tartte miettiä pysähtyy 2,5 tonnia painava rautasika ajoissa.
Säästä jossain muussa vaikka tupakanpoltossa ja viinajuonnissa, mikäli ne sattuu muodostamaan potentiaalisen säästölähteen :)
Nyt uskaltaa kertoa et 4x4 sprintteristä itellä kyse. Takavedolla ei mihinkään mutta aina perille oon päässy ja joo pitää laittaa toi Nokia edelleen siis alle.
tekniikkamies
03.01.2018, 17:13
Talvirenkaat talvella. Mutarenkaat ei ole todellakaan talvirenkaat. Mulla on alla Nokian LT2 235/85-16. Onhan ne sirkkelinterät, mutta myös liikenteessä turvalliset.
Ite voisin ajatella myös 215/85/16, kokeilin vanhempaa rengasta Jumperiin ja siinä kävis vähän pienemmät välityksille paremmin.
tekniikkamies
03.01.2018, 17:21
Investoin itseeni ja nyt on alla Nokian LT 235/85R16 nastarenkaat. Painavat ja kovahkot mutta toimivat hyvin eikä tartte miettiä pysähtyy 2,5 tonnia painava rautasika ajoissa.
Tämä rengasmalli tuntuu kaipaavan jonkin verta painoa, muttei se ihan hassumpi ole ollut Hiluxissakaan, jossa on normaalia painavampi perä. Jos vertaisin täysin vakio autoon, niin ihan hyvin saa olla lavalla vaikka 700 kiloa painoa, sillon ei tarvi kovin usein kytkeä nelivetoa päälle. Omassa autossa kytketään käsin napalukot, niin raskaasta perästä on apuakin.
Mielestäni nämä renkaat on tarkoitettu hommien tekoon, ei siihen, että auto viedään näytteille American car showhun.
Nyt uskaltaa kertoa et 4x4 sprintteristä itellä kyse. Takavedolla ei mihinkään mutta aina perille oon päässy ja joo pitää laittaa toi Nokia edelleen siis alle.
No joo. Tuo yhtälö vielä lisäksi niin ei pelaa. Mersun sinänsä hemmetin hyvät absit, ja taas toisaalta luiston esto vaatii kyllä hieman renkaaltakin jotain.
Jollain 80 luvun maasturilla vielä mutakumien kanssa lipsutteleekin.
HJ60_Jussi
03.01.2018, 22:47
Mulla on 35 bfg mutikat saipattuna ja ei ne nyt ihan kauhiat oo ajaa talvella. Sitte ku vähän kuluu niin myyn pois ja ostan uudet sapattuna.
Ite kanssa etiskelin 35" tai isompia talvirenkaita Dodgeen, mutta 750e/kpl tuntu nokialaisista vähä liioittelulta, niin ostin samalla rahalla koko kierroksen 315/75-16 mutakumeja ja nastotutin niihin linja-auton piikit. No, ei niistä kyllä talvirenkaat tullu siltikään. Ihan sama kun liukastelis vaikka nastotetuilla boggereilla.
Ens talvena varmaan pitää ajella vähä pienemmillä sirkkelinterillä, niin pääsis joskus johonkin takavetonakin.
Pari talvea tuli hodarilla ajeltua GT Radialin M/T kuvioisilla 33x12.50R15 ja kyllä niillä jotenkin pärjää ainakin täällä etelän "talvessa".
Viime talvena oli samat GT Radialit mutta saipattuna ja auttoi jonkun verran pakkautuneella lumella, jäällä ei juurikaan vaikutusta niinkuin olettaa saattaa.
Nyt syksyllä laitoin alle Nokian Rotiivat koossa 285/75R16 ja muutama kunnon talvipäivä kun ehti tuossa joulukuussa olemaan niin yllätyin positiivisesti niiden lumi- ja jääpidosta eli paljon paremmat oli kuin saipatut mutiaiset.
Luonnollisesti maantiellä myös ajomelu paljon hiljaisempi kuin M/T kuvioisilla.
Laitoin reilut pari vuotta sitten mazdarangeriin Malatesta Kobra Trac NT 215/85-16:t (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=142646). Ovat olleet alla siitä alkaen. Parin edellisen talven ja tämän alkutalven liukaskelien perusteella tuntuvat olevan aivan eri maata tiekäytössä kuin aiemmat 255 leveä BFG MT ja Bridgestonen vastaava 225 leveänä.
https://images.vannetukku.fi/images/imagecache/350x350_Malatesta_KobraTracNT.jpg
Kobran kylmässä pehmeämpi kumi, eri malliset (ja vähän pienemmät) nappulat ja kapean renkaan suurempi pintapaine varmaan auttavat, kun pito on ollut selvästi parempi.
Katsastusmies etsi niistä viimeksi nopeusluokan merkintää, kun epäili niiden olevan johonkin maatalouskoneeseen tarkoitetut ja siis tieliikenteessä autoon luvattomat. Riittävä nopeusluokka löytyi, eli sopii autoon ja mazdarangeriin.
ja lisätään et kitkoilla en aja ite vaikka mite olis kehittyny renkaat. Kerran niillä kokeillu kui se ratti pyörii ja antaa olla vaa minun puolesta.
Kerran kokeillu? Kaikki samanlaisia kaikissa autoissa? :eek: Minä en taas oo nastoja kaivannut 10 vuoteen kun kitkojen makuun pääsi. Oikeet laadukkaat pohjoismaiset kitkakumit on oikeesti hyvät 99% kaikissa talviajotilanteissa. Ihan joka ABSittomaan/ESPittömään pikkutötteröön ne ei niin hyvin kuitenkaan sovi.
Nii ja mitkä kitkat? Naapuri moitti myös kitkoja ettei niillä tee mitään ja tiedustelun tuloksena paljastui että ne "kitkat" oli Hifly m+s kesäkumit...:D
Mutarengas ja kitkarengas on täysin eri asia. Eli jos kitkat tuntuu liukkailta niin älä edes suunnittele ajavasi mutakumeilla...
Niin, mitä tässä haettiin? Nastarengas mutakumia? Kaikki mun tietämät nastoitetut mutakumit on talvisella maantiellä reilusti huonompia kuin kunnollinen kitkarengas.
rattimies
04.01.2018, 14:02
Laitoin reilut pari vuotta sitten mazdarangeriin Malatesta Kobra Trac NT 215/85-16:t. Ovat olleet alla siitä alkaen. Parin edellisen talven ja tämän alkutalven liukaskelien perusteella tuntuvat olevan aivan eri maata tiekäytössä kuin aiemmat 255 leveä BFG MT ja Bridgestonen vastaava 225 leveänä.
Mulla oli aikoinaan vastaavalla kuviolla Insa Saharat 7.50R16 kokoisena HJ45:n alla ja aika pian vaihdoin silloinkin Hakkapeliittoihin. Jäisellä ja uraisella tiellä ajotunnelma oli pelottava/hirvittävä...
Tässä vielä tuo Insa Sahara:
http://www.origami.fi/core/files/12403/tuotekuvat/7516SAHARA-insa-sahara-7-50-r-16-1-1328518263.jpg
tekniikkamies
04.01.2018, 14:12
Mulla oli aikoinaan vastaavalla kuviolla Insa Saharat 7.50R16 kokoisena HJ45:n alla ja aika pian vaihdoin silloinkin Hakkapeliittoihin. Jäisellä ja uraisella tiellä ajotunnelma oli pelottava/hirvittävä...
Tässä vielä tuo Insa Sahara:
http://www.origami.fi/core/files/12403/tuotekuvat/7516SAHARA-insa-sahara-7-50-r-16-1-1328518263.jpg
Oli kyllä yllättävän huono kun kokeilin Insa Saharoita 235/85/16 kokoisina kun oli hiukan lunta tai talvimaista olosuhdetta. En tiedä mitä olisi vaikuttanut jos olisi ollut jotkut hiton isot nastat.
Ei mitään järkeä kun renkaat myös pyöri raskaasti, oli meluisat. Renkaat ja vanteet painoi yhdessä myös yllättävän paljon.
Ehkä asiassa jonkin verta yllätysmomenttia toi se kun nämä taas oli melko mainiot silloin kun lunta ei ollut metsäisissä ja maaseutumaisissa olosuhteissa. Kokonaisarvio kuitenkin kun auto on normaalissa tiekäytössä - ei jatkoon.
Mr_Peace
04.01.2018, 16:23
Itsellä toimi Nissan pick upissa tuo Goodyear wrangler duratrack kohtuu hyvin jopa ilman nastoja.
https://cdn.tiresleader.com/static/img/tyre_medium_cp/80834.jpg
Niin, mitä tässä haettiin? Nastarengas mutakumia? Kaikki mun tietämät nastoitetut mutakumit on talvisella maantiellä reilusti huonompia kuin kunnollinen kitkarengas.
Nii joo ja emmätiä... Sitä että m+s = kitkat jossain sopivassa essonbaarikeskustelussa. Ja jos ko. Merkintä on luokkaa maailman historian paskimmassa kesärenkaassa, ja sitä käytetään verrokkina johonkin tunnettuun nastarengasmerkkiin niin oha se kumma jos se ei piä...
Ei sinänsä liittyny mihinkään, paitti [essonbaarin wanhat automiehet]että hyvä kesärengashan on aina parempi kuin kitka tai huono talvirengas...[/ essonbaarin wanhat automiähet]
tekniikkamies
04.01.2018, 16:59
Nii joo ja emmätiä... Sitä että m+s = kitkat jossain sopivassa essonbaarikeskustelussa. Ja jos ko. Merkintä on luokkaa maailman historian paskimmassa kesärenkaassa, ja sitä käytetään verrokkina johonkin tunnettuun nastarengasmerkkiin niin oha se kumma jos se ei piä...
Oikea kitkarengas voi olla ihan varteenotettava maantierengas joillekin.
En tiedä onko ne kuitenkaan oikein hyviä maasturimiehille kun ne on kaikki aika tukkiutuvaa mallia ja ei ehkä kestä pahoja paikkoja?
Insa Saharoilla ajelin Hilmalla muutaman vuoden ja kyllä ne jotenkuten toimi, mutta ei ollut yks eikä kaks kertaa kun jäisessä risteyksessä oltiin sivuttain kevyen perän pyrkiessä ohittamaan. Onneksi ei ollut vastaantulijoita pyrkimässä lavalle.
Kitkarenkaat saattaa toimia ihan hyvinkin valtaosalle liikkujista ja talvisella kuivaksi ajetulla jäättömällä asfaltilla ne toimivat ihan mainiosti. Minä olen kuitenkin ajellut nastallisilla ihan vaan siksi, että olisi talvirenkaassa kaikki ne ominaisuudet joita tarvitaan. Vähemmälläkin pärjää, mutta nelivetoauto ilman kunnollisia renkuloita on hiukan vajaa paketti.
tekniikkamies
04.01.2018, 18:44
Insa Saharoilla ajelin Hilmalla muutaman vuoden ja kyllä ne jotenkuten toimi, mutta ei ollut yks eikä kaks kertaa kun jäisessä risteyksessä oltiin sivuttain kevyen perän pyrkiessä ohittamaan. Onneksi ei ollut vastaantulijoita pyrkimässä lavalle.
Mulla renkaat ei ollut ihan uudet muttei niin vanhatkaan, että ne pitäs pilallakaan olla, mulhan menee toi auto painavalla perällä ja LT2:silla pelkällä takavedolla yhtä hyvin mitä Saharoilla olis menny nelivedolla. Mutta tilanne silloin toinen jos ollaan vaikka sänkipellolla ja LT2 menee tukkoon mutta Sahara ei.
metsuri91
04.01.2018, 18:56
6 vuoden talviajokokemukset Jeepin kanssa näistä Cooppereista. Nyt toinen sarja menossa. Ekalla sarjalla ajoin päälle 3v ja pintaa oli vielä laillinen määrä jäljellä kunnes myin pois ja ostin isommat samanlaiset tilalle.
Toiminut ilman ongelmia ympärivuotisessa ajelussa. Talvellakin yllättävän hyvä pito ollut, vaikka ei nastoitetut ole.
Näissähän on kyllä nastapaikat valmiina.
Ainakin rengasonlinesta saa 245/75 16 kokoisena.
Plussaa on tuo pisto ja viiltosuojaus, joka oikeasti on kestänyt maastoajoakin. Kuvio on kompromissi at:n ja mt:n välissä. Aika hiljainenkin tuo on vielä satasen nopeudessa.
http://us.coopertire.com/tires/discoverer-s-t-maxx.aspx
https://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?s_p=Cooper-Discoverer-S_T-Maxx-LT245_75-R16-120_116Q-10PR&details=Ordern&typ=R-202317&cart_id=40199034.136.30299&ranzahl=4&Breite=245&Quer=75&Felge=16&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&Transport=P&dsco=136&sowigan=So&m_s=3
Joskun ennen pyöri Hj.n alla BF all terrainit 33x12,5 koossa pari talvea yllättävän hyvin pitivät ihan oikeasti:)
Mulla renkaat ei ollut ihan uudet muttei niin vanhatkaan, että ne pitäs pilallakaan olla, mulhan menee toi auto painavalla perällä ja LT2:silla pelkällä takavedolla yhtä hyvin mitä Saharoilla olis menny nelivedolla. Mutta tilanne silloin toinen jos ollaan vaikka sänkipellolla ja LT2 menee tukkoon mutta Sahara ei.
Heh..., no ne Saharat lieneekin justiinsa ajateltukin toimivaksi maastossa. :)
Renegade
05.01.2018, 08:44
Itellä ollu WH Jeepissä pari vuotta alla Toyo Open Country AT:t koossa 265/70R17. Kyllä noi lamelloidut AT:t on osoittanut monipuolisuutensa ympärivuotisessa käytössä. Vaikka käyttöautolla pääsääntöisesti maantiellä mennäänkin, mutta ompa noi renkaat pitoa antaneet maastossakin, sen mitä siellä on ollut tarvetta ajaa. Mukavat ja hiljaiset maantiellä, ja talvella toimii ihan hyvän kitkarenkaan tavoin. Ja kulutustakin ovat kestäneet omasta mielestäni kiitettävästi, ja edelleen toimii talvella vaikka kulutuspinnasta useampi millimetri on jo kulutettu.
Onko Sahara ja Kobra sama rengas eri merkillä?
Hartsa69
06.01.2018, 03:27
Täältä kans ääni Bfg At.lle.Toimii ympärivuotisena renkaana hyvin,kestää kulutusta ja hyvät ajaa.Ja hinta ei paha todellakaan kun niillä ajaa useemman vuoden.Ainakin hiluxissa ja silveraadossa toimii loistavasti,muista vehkeistä ei omakohtasta kokemusta.
Joskus oli Hj.ssa Bf altsikat, samoin pätkä tohatsussa ja tykkäsin kyllä.
Oli myös nykyisessä hilussa, meni äkkiä vaihtoon eikä enää tule, kokeiltu on myös Bf mt nastoitettuna ka piikeillä, ei tule enää sellaisiakaan.
Dynaprot on odottamassa ensi talvea, kaveri ajeli sellaisilla 3-4v putkeen ja pito oli talvella ihan ok. Toki kun kuluu niin pito heikkenee mutta niin se tekee muillakin renkailla. Nyt alla hakkapelitat 3.s talvi taitaa olla ja luistella saa, kesällä noista nastat pois ja meno jatkuu.
Itsellä toimi Nissan pick upissa tuo Goodyear wrangler duratrack kohtuu hyvin jopa ilman nastoja.
https://cdn.tiresleader.com/static/img/tyre_medium_cp/80834.jpg
Näillä itekkin ajellu kesät talvet viimeset 125tkm/reilun 5 vuotta. Toistaiseks parhaat yleisrenkaat mitä ollu.
Nuo vois olla hyvät, mut on vaan pieniä
Positiivisesti yllättynyt Pajeron alla tulleisiin Nokian Rotiiva AT renkaisiin talviajossa. Tai siis nämähän nyt tulee pyörimään alla kesää talvea.
Ei nämä hyville, uusille nastarenkaille tietenkään pärjää, mutta jo pari talvea ajetuille nastarenkaille kova vastus.
Kooltaan ovat 235/85R16
veijon-esso
07.01.2018, 00:37
Näillä itekkin ajellu kesät talvet viimeset 125tkm/reilun 5 vuotta. Toistaiseks parhaat yleisrenkaat mitä ollu.
Samoilla renkailla vai onko mones sarja menossa?
Nuo vois olla hyvät, mut on vaan pieniä
On niitä 35" halkaisijaan asti niin tuumakokoisina kuin millisinä. Ongelma on vaan saatavuus Euroopassa..
Nuo vois olla hyvät, mut on vaan pieniä
Pieniä ja pieniä, suhteellista, 315/70R17 mulla alla eli 35” kokoluokkaa.
Samoilla renkailla vai onko mones sarja menossa?
Ekoilla ajelin n. 100tkm jolloin pintaa oli n. 9 mm jäljellä viittä eli vararengasta mukana pyörittäen. Vaihdoin sit uusiin samanlaisiin, n. 14 mm uutena kuvioo. Aika kivasti kestää jos kulmat kohdallaan.
Mutta kun otteessa lukee AKEn poikkeuslupa koko 35x12.5-15 niin sellaisia täytyy yrittää etsiä vai?
veijon-esso
07.01.2018, 09:41
Ekoilla ajelin n. 100tkm jolloin pintaa oli n. 9 mm jäljellä viittä eli vararengasta mukana pyörittäen. Vaihdoin sit uusiin samanlaisiin, n. 14 mm uutena kuvioo. Aika kivasti kestää jos kulmat kohdallaan.
Hyvin on kestänyt! Itellä kestotesti menossa bfg at:llä. Satku on minimitavoite.
Mutta kun otteessa lukee AKEn poikkeuslupa koko 35x12.5-15 niin sellaisia täytyy yrittää etsiä vai?
Kyllä niitä mun mielestä on olemassa, tosin en tiedä saako Euroopasta.. Jenkeistä tilaa jonkun freight forwarderin kautta, niitä suomalaisia firmojahan siellä on vaikka ja kuinka. Tilauksesta n.2kk on tavarat Suomessa ja laivarahtina hinta ei ole mikään älytön.
WinChester
07.01.2018, 10:41
Onko Sahara ja Kobra sama rengas eri merkillä?
Sama kuvio niissä on ja molemmat on uusiokumeja. Uusiomaastokumien seos on yleensä aika pehmeä ja todellinen halkaisija 0,5-1" ilmoitettua korkeampi. Kuvion nimi on alkuperäisenä Geolander.
Itse ajoin Saharoilla ja onhan niissä ääntä tietenkin enemmän kuin tavallisissa nastoissa saati kitkoissa, mutta pito lumella ja varsinkin paksussa hangessa on hyvä, kunhan ei ole jäätä. Jotkut kuuluu laittaneen tämmösiin nastat. Melu on kuitenkin suhteellista ja minusta Saharoiden kanssa ei ole mitään ongelmaa. Edes Malatesta Kaimanin kuvio ei ole paha, mutta vastaavilla maasto-ominaisuuksilla oleva Bogger on jo mahdoton tiellä ajettaessa.
Jos tulee ajettua pääsääntöisesti (metsäauto)tiellä, eikä ole tarvetta poiketa paljoa ojan toiselle puolelle, niin laittasin allterrainit nastoilla tai sitten nuo Saharat. Jos jäästä ei ole pelkoa tai haittaa ja on paljon lunta, sohjoa tms., niin sitten ehdottomasti Saharat, muuten A/T:t nastoilla.
Kyllä niitä mun mielestä on olemassa, tosin en tiedä saako Euroopasta.. Jenkeistä tilaa jonkun freight forwarderin kautta, niitä suomalaisia firmojahan siellä on vaikka ja kuinka. Tilauksesta n.2kk on tavarat Suomessa ja laivarahtina hinta ei ole mikään älytön.
Ei taida olla. En ainakaan ole löytänyt mistään jenkkiläiseltäkään sivustolta. Jos joku löytää ja on tilaamassa, niin minäkin voisin ottaa yhden sarjan.
Kommentoinpa sitten alkuperäiseenki aiheeseen. Nyt ajelen jo aika monetta talvea nastotetuilla mutiaisilla. Eri kokoja on ollu kolmessa eri autossa, nyt Geessä 33x10,5R15. Oikeita talvirenkaita noista ei saa, se on myönnettävä. Toisaalta kun suurin tarve mutakumeille on syksyllä ja alkutalvesta, niin ei oikein oikea talvirengaskaan ole hyvä ratkaisu. Lisäksi oikean kokoinen hakkapeliitta maksaa ~500/kpl... Tiellä pysymisen kanssa noilla ei ole mitään ongelmaa, uraisellakin polanteella voi ajaa huoletta sen mitä autolla saa ja aika paljon ylikin. Ongelma tulee silloin kun pitäisi pysähtyä nopeasti, tosin sekin on hyvin pitkälti kelistä riippuvainen. Pakkaskelillä polanteisella tiellä pitoa on aika hyvin, puhtaalla jäällä reilu nastoitus taas pitää kohtalaisesti mutta kun on tuoretta irtolunta niin silloin on syytä olla varovainen. Silloin ei tosin pidä mikään rengas hyvin. Ensi talveksi pitäis löytää uudet kumit ja koko 35x12,5R15 tai ainakin sinnepäin. Duratrac olis varmaan oma valinta, jos niitä sais tuossa koossa, mutta taitaa kaikki isot olla vähintään 17" reiällä. Sellaiset vanteet sopivalla offsetillä tuntuu olevan kiven alla ja toisaalta 15" sarjoja on jo kaksi. Toinen mahdollinen vaihtoehto on mutiaiset saipattuna ja nastoitettuna, niissäkin alkaa tosin m+s merkintä olla harvinaisempi joka rajoittaa valikoimaa.
Ei taida olla. En ainakaan ole löytänyt mistään jenkkiläiseltäkään sivustolta. Jos joku löytää ja on tilaamassa, niin minäkin voisin ottaa yhden sarjan.
Joo, ei oo, 16” reiällä löytyis 35” korkuinen 315/75R16. Kaikki koot jokseenkin loppu Euroopassa tällä hetkellä.
Miten tuollaisen 315/75-16 kuvin leimaus hj.n alle? 16"olis vielä jotenkin vanteita tarjolla -44 et
Ei taida olla. En ainakaan ole löytänyt mistään jenkkiläiseltäkään sivustolta. Jos joku löytää ja on tilaamassa, niin minäkin voisin ottaa yhden sarjan.
.
On niitä ainakin valmistajan listauksen mukaan kun tuolta kattoo.. Jos ei sitten ole pakko olla 15" reiälle? Ainakin 17", 18" ja 20" vanteille löytyy 35 x 12.50 kokoisena. 17" vanne on oikeasti aika hyvä koko 35" renkaalle.
https://www.goodyear.com/en-US/tires/wrangler-duratrac/sizes-specs?cta=TireDetailsViewSizesSpecs
On niitä ainakin valmistajan listauksen mukaan kun tuolta kattoo.. Jos ei sitten ole pakko olla 15" reiälle? Ainakin 17", 18" ja 20" vanteille löytyy 35 x 12.50 kokoisena. 17" vanne on oikeasti aika hyvä koko 35" renkaalle.
https://www.goodyear.com/en-US/tires/wrangler-duratrac/sizes-specs?cta=TireDetailsViewSizesSpecs
Tarkoitin nimenomaan 15" reiällä, kun ei nuita 17" ja isompia vanteita tunnu olevan sopivia tarjolla. Muuten ei haittaisi vaikka oliski isompi vanne.
Joo, ei oo, 16” reiällä löytyis 35” korkuinen 315/75R16. Kaikki koot jokseenkin loppu Euroopassa tällä hetkellä.
Tuota en hoksannutkaan. 16" vannetta näyttäis Geehen saavan +10 eteellä mikä olis varmaan aika hyvä. Nykyiset on +23 ja joutuu rajoittamaan kääntymistä kesärenkailla 35x12,5, tuo 13mm levitystä vois helpottaa tilannetta. Eikä hintakaan ollu ihan hirveä. Vanteilla siis. Tuo yhdistelmä voi olla hyvinki todennäköinen vaihtoehto ensitalveksi ja ehdottomasti nastoitettuna kun tulee pelkästään talvikäyttöön.
hiluvitkutin
07.01.2018, 20:50
Pitbull rocker piti kyllä uskomattoman hyvin talvella.
Vaan saako niitä enää?
Kysy juukasta.
Tänään vaihtu 31x10.5 alta pois ja vakiokokoset 205r16 nastat alle. En kadu.
Tänään ajettu Tojotalla polanteista syheröistä pikkutietä toistasataa km kärry perässä 315/70R17 Duratraceilla ilman nastoja. Eleettömän nätisti kulkee ilman ylläreitä.