Kirjaudu sisään

View Full Version : Suomen Maastoautotarvike Cros4wd - Lakeuden kutsu VI Ähtäri 2-4.2.2018 kilpailukutsu


joker
01.01.2018, 00:47
Suomen Maastoautotarvike CROS4WD - Lakeuden Kutsu VI

Offroad suunnistus cup kilpailu 1/5

Kilpailukutsu:
http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/cros4wd_2018_kilpailukutsu

Ilmoittautuminen:
http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/cros4wd_2018_ilmoittautuminen

Ilmoittautuneet:
http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/cros4wd_2018_ilmoittautuneet


Lisätietoja: (esim ozikartta)
http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/cros4wd_2018_lisatietoja

Kisamainos

http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/sites/default/files/u16/cros4wd2018/Suomen_Maastoautotarvike_Cros4wd_Lakeudenkutsu_VI_ Mainos_Pieni.jpg

joker
05.01.2018, 19:29
Yli 300 hehtaaria on ajomaastoja. Yksi uusi iso alue saatiin lisää viime kisaan verrattuan. Samalla alueella on myös nyt yleisöalue. Viime viikonloppuna vietiin rasteja metsään lunta sopivasti ????? Tuli hyvät urat kun oli suojakeli. Niitä on nätti ajella jos vaan raiteisiin sopii. Huomenna yleisöalue saa rastit. Haluaisko joku nähdä kuvan alueesta ?

MOGGI
05.01.2018, 19:49
Tottakai !

joker
06.01.2018, 19:49
Yleisö alue

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2071&pictureid=209829


Kivan näköistä aluetta ?

joker
07.01.2018, 16:31
Kaikki alueet rastitettu. Lumi tilannetta muutama kysellyt. Metsässä LJ akselit ja 35 renkaat. Murikat piirtää viivaa hankeen mutta akselit ei muuten koske lumeen. Polveen asti on lunta aukeilla paikoilla.

Nikonaattori
14.01.2018, 20:24
Mites kun kilpailukutsussa lukee että 18 tunnin kisa ja lopussa kisan kestoks on merkitty 07:00-02:00 niin onko sittenkin 19 tunnin kisa vai onko kisassa joku tauko?

joker
15.01.2018, 00:27
Mites kun kilpailukutsussa lukee että 18 tunnin kisa ja lopussa kisan kestoks on merkitty 07:00-02:00 niin onko sittenkin 19 tunnin kisa vai onko kisassa joku tauko?

18 tuntia + 1 tunnin myöhästymisvara maaliin tulossa

joker
21.01.2018, 09:27
Tietoa kisojen rastien pisteytyksestä.
Vielä tämä päivä aikaa ilmottautua normi hinnalla kisaan mukaan.

http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/sites/default/files/u16/cros4wd2018/Suomen_Maastoautotarvike_Cros4wd_Lakeudenkutsu_VI_ _rastistatistiikkaa_1024px.png

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2071&pictureid=210085

Ps Suomen maastoautotarvikkeen lahjoittama vinssi on arvonnassa kisan jälkeen.

Mylppy
21.01.2018, 17:23
Ajoalueita on siis 3 kappaletta:
Alue 1 + Yleisö pohjoinen = samalla alueella
Alue 2 + Yleisö etelä = samalla alueella
Alue 3 on omansa

rrexhaust
25.01.2018, 16:46
onko asuntoautolle sähkö mahdollista?

srock
25.01.2018, 18:06
Majoitusta mistä ? 6 henkilöä

joker
26.01.2018, 04:01
Onko tuosta apua.


https://www.google.fi/search?rlz=1C1ARAB_enFI464FI572&q=majoitus+%C3%A4ht%C3%A4ri&npsic=0&rflfq=1&rlha=1&rlla=0&rlhsc=CiAIjdCHq-bl6pjfAQiz7tGD-7nXm_kBCMTZsPqluMGKLQ&rllag=62594585,24125332,7324&tbm=lcl&ved=0ahUKEwj7mr2dw_TYAhVgGsAKHRnpB6gQtgMIRg&hotel_dates=2018-02-14,2018-02-15&tbs=lf_hd:-1,lf_ho:2,lrf:!2m7!1e17!4m2!17m1!1e3!4m2!17m1!1e8! 2m21!1e7!4m4!7m3!1m1!1u100!3sEUR!4m4!7m3!1m1!1u125 !3sEUR!4m4!7m3!1m1!1u150!3sEUR!4m4!7m3!1m1!1u225!3 sEUR!2m1!1e2!2m1!1e19!3sIAE,lf:1,lf_ui:6&rldoc=1#rldoc=1&rlfi=hd:2018-02-14,2018-02-15;si:;mv:!1m3!1d179906.54047661077!2d24.091913077 306117!3d62.55478316415324!3m2!1i1116!2i587!4f13.1 ;tbs:lf_hd:-1,lf_ho:2,lrf:!2m21!1e7!4m4!7m3!1m1!1u100!3sEUR!4m 4!7m3!1m1!1u125!3sEUR!4m4!7m3!1m1!1u150!3sEUR!4m4! 7m3!1m1!1u225!3sEUR!2m1!1e2!2m1!1e19!2m7!1e17!4m2! 17m1!1e3!4m2!17m1!1e8!3sIAE,lf:1,lf_ui:6


Tietysti Hotelli onnen tähti Töysässä

TeamPuLuKikka
26.01.2018, 18:45
Tuuri Resortissa on mökkejä sopuisaan hintaan. Team PuLun huolto mm majoittuu siellä :)

srock
26.01.2018, 19:01
Hotelli Mesikämmen. Kiitos vastaneille :)

Mylppy
29.01.2018, 10:25
Moniko vielä käyttää RodeoDriveä suunnistusohjelmana? Vähän huonoja uutisia kyseiseen asiaan liittyen. Enää ei suostu toimimaan ainakaan helposti rastienmuunnosohjelma, jolla sille on rastilistat tehty. Tuossa eilen illalla kun rastitikkua tein, niin hakkasin päätä seinään sen kanssa. Ilmeisesti jokin Windowsin päivitys tms. estää kyseisen ohjelman toiminnan nykyisin. Ei ainoastaan uudet rastilistat olleet toimimattomia, mutta myös vanhoja varmasti toimivia rastilistoja uudelleen kääntäessä tuli samat ongelmat eteen.

Jos olette käyttäneet RodeoDriveä tähän asti, niin täytyisi jokin toinen vaihtoehto löytää nyt. Laitelkaa vaikka allekirjoittaneelle viestiä niin kokeillaan keksiä jotain vaihtoehtoisia ratkaisuita, mikäli ongelma teitä koskee.

joker
30.01.2018, 19:18
Suomen maastoautotarvikkeen lahjoittama vinssi saapui arvontaan.
Saa vaihtaa toisenlaiseen vinssiin jos ei sovi mökkärin keulaan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2071&pictureid=210290

Slazha
31.01.2018, 14:52
Onko ajoalueiden välit miten pitkät ja minkälaiset "traileri" parkit? Tietäisi suunnitella siirto kalustoa sen mukaan (pärjääkö henkilöauto veturilla)

Mylppy
31.01.2018, 19:13
Onko ajoalueiden välit miten pitkät ja minkälaiset "traileri" parkit? Tietäisi suunnitella siirto kalustoa sen mukaan (pärjääkö henkilöauto veturilla)

2 traileriparkkia (kilpailukeskus ja pohjoinen alue) on pelloilla ja 2 muuta tien reunassa. Mitä Jokerin kanssa juttelin, niin itse traileriparkeissa kyllä pitäisi ongelmitta pärjätä henkilöautoveturillakin, suurempi ongelma on tuonne pohjoiselle alueelle menevä tie. Se ei ole mikään maailman levein tie ja jotain mäkeäkin löytyy, varmasti saa siis kevyemmällä kuljetuskalustolla olla kieli keskellä suuta. Eli pienellä kalustollakin pitäisi kyllä pärjätä, mutta ei sen käyttöön missään nimessä rohkaista.

Jos kilpailukeskuksesta lähtee ja saapuu ja kaikki alueet kiertää niin siirtymät on yhteensä 51km.

Topi1982
01.02.2018, 14:42
Täällä taistellaan siirtokaluston kanssa ja hirmu taisto on myös humaltumista vastaan. Vielä jos kylymennöö niin mie otan tuosta vasemmanpuoleisesta putelkasta, eiköhän ruppee veret kiertämmään vähäksi aikaa ennen sokeutumista!
Sitten jätkät vaan pistää vehkeet kyytiin ja nauttiivat "uudehkon" Scanian kyydistä sinne jonnekin aika kauas ja saavat nautiskella offista. Mie jään lämmittämmään torppaa ja toivotan kaikille hyvää kisaa!:)

Mylppy
02.02.2018, 16:22
Kilpailun yleisökartan löydät tästä (http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/sites/default/files/u16/cros4wd2018/rastitikku/Cros4wd_2018_Yleisokartta_Netti.pdf).
Kilpailijoiden sijainnit näet seurannasta tästä (http://www.tualjossain.fi).
Tarkemman nettiselaimella selattavan kartan löydät tästä (http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/sites/default/files/u16/cros4wd2018/nettikartta/index.html).

Mylppy
03.02.2018, 06:48
Ohjaajakokous menossa ja lähtö noin 12 minuutin päästä. Yhteensä metsään lähdössä 47 joukkuetta. Jälki-ilmoittautuneena tuli Päkinpojat 2. pikkupyöräisiin.

Näpä
03.02.2018, 07:44
Lieviä ongelmia pakkasesta johtuen.
Krm-tiimillä on kompura jäässä.
Black Fox sulattelee myös kalustoa.

Topi1982
03.02.2018, 08:23
Mistä näkyy kilpailijoiden numerot?

mparty
03.02.2018, 08:36
Mistä näkyy kilpailijoiden numerot?

Esim yleisökartasta minkä voi ladata tuosta ylempää.

83564

+ jälki-ilmoittuneet Päkinpojat 2 nrolla p31

Mylppy
03.02.2018, 09:18
Esim yleisökartasta minkä voi ladata tuosta ylempää.

83564

+ jälki-ilmoittuneet Päkinpojat 2 nrolla p31

Laitoin ne nyt myös tuonne kisan lisätietoja sivulle.

http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/cros4wd_2018_lisatietoja

Mylppy
03.02.2018, 13:20
Pari joukkuetta tuli maaliin

Pikkupyöräisten numero 03, Kuramadot #7:n ihastuttavasta Hiluxista vain pakki puuttui.

Avoimen numero 22, Kummajätkä Offroad 1 lopetti nestehukkaan, ei normaaliin miehistön, vaan auton.

Mylppy
03.02.2018, 13:53
Avoimen luokan numero 27, Kuraukot tuli kolmivetoisella takaisin. Takaa vetari ja laakerit kakkana.

Mönkijöiden numero 31, Kummajätkä ATV, kärsi myöskin takavetarin/murroksen tuhoutumisesta.

Pienipyöräiten numero 5, Mad Moose Racing lopetti kisaamisen ja kytkin itki öljyä.

Mylppy
03.02.2018, 14:10
Isopyöräisistä numero 10, Kuramadot 1, lopetti syystä "Kuskin heikot hartiat", eli ohjaustehostin rikki.

Mylppy
03.02.2018, 14:39
Isopyöräisten numero 12, Missisippi, kärsi urpo-, korjaan turbo-vaurion ja tuli maaliin:)

Näpä
03.02.2018, 16:12
Maaliin:
Pikkupyöräiset 80 paljon tekniikka huolia.
Mönkkärit 8 voima välittyy rutisten.
Pikkupyöräiset Kummajätkä 2

Mylppy
03.02.2018, 18:38
Maaliin saapui seuraavat:

a28 Stuck as fuck - Vasyttää ja on nälkä
a29 Syrvän Kyylät - Takakardaanin entropian voimakas lisääntyminen
a30 Putlerin pörinä - Nälkä ja väsyttää
p52 Puun Kuljetus - Toimistossa ei kuulemma ole jonoa tähän aikaan...

Mylppy
03.02.2018, 19:20
Mönkkärijoukkue 88 - Riding Dirty ja vastaus elämäntarkoitukseen, 3 vetaria...

james_III
03.02.2018, 19:41
Maaliin saapui seuraavat:

p52 Puun Kuljetus - Toimistossa ei kuulemma ole jonoa tähän aikaan...
Tuollahan voisi jo saada ohituskaistaa toimistojonossa :)

TeamPuLuKikka
03.02.2018, 20:13
Team PuLun tytöt kiittää poikia toimistolla miellyttävästä seurasta ja illallisesta. Säästettiin pitsa rahat huomiseen shoppailuun Veskun ostoshelvetissä 😉😊

Mylppy
03.02.2018, 20:21
Maaliin saapui vastentahtoisesti pikkupyöräisten numero 31, Päkin pojat 2. Syynä maaliintuloon = Pakkanen + Nykynuoriso...

Mylppy
03.02.2018, 20:37
Mönkkäreiden numero 32, Reino - Rokan kunto petti

Mylppy
03.02.2018, 20:50
Isopyöräisten Mönkkäriauto tuli maaliin, pari pulttia (simpukka irti...)

Mylppy
03.02.2018, 21:32
Mönkijöiden m07 , Mookku & Vaakku saapui iloisesti kilpailutoimistoon. Näpä halus saunaseuraa.

Mönkkärit 96 Van & Porvis - Kylmä vei voiton ja kumit ei pysy päällä.

Ja avoimeta numero 54 - Syysmäki saapui maaliin.

Mönkkäreistä numero 20, Simahuuli saapui maaliin valitellen kylmyyttä.

Mylppy
03.02.2018, 22:00
Ja nyt saapui maaliin mönkkäreiden m14 Mutazutarit

TiippaRi
03.02.2018, 22:18
https://photos.app.goo.gl/187JIDeQFMbn1e1x1
Linkin takaa löytyis kuvia päivän rähinöistä!
Laittakaa viestiä jos ei näy.
Pyytämällä saa kuvat täysikokoisena ja kuvat vapaasti käytettävissä kunhan vesileima näkyy :)

Mylppy
03.02.2018, 22:19
Nyt on tullut 23 tiimiä maaliin ja rupeaa sekoamaan jo ketä kaikkia on tullut, mutta nyt tuli Virttaan Geebelit maaliin ja heidän lopetussyynsä oli kerrankin jotain mihin voi samaistua. "Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa..."

Näpä
03.02.2018, 23:28
Iso pyöräisten 15 keskeytti. Järjestäjä tarjosi tukipalveluitaan ja hoiti tiimin kotiovelle.

H&K
03.02.2018, 23:48
Nyt on tullut 23 tiimiä maaliin ja rupeaa sekoamaan jo ketä kaikkia on tullut,

Teamit Myrskylyhty ja Norppa&Näätä tuli kanssa maaliin jo iltapäivällä. Myrskylyhty ajoi mastossa kahdessa eri osiossa yhteensä kokonaiset 1h jonka aikana kuvattin 9 rastia, sitten piti metsästää vielä yksi rasti jonka saisi jonkin alueen traileriparkin läheltä helposti ajamalla ilman perutusvaihdetta ja takavinssiä. Sellanen onneksi löytyi, saatiin 10 rastia täyteen, ja täten kilpailusuoritus.

Ewerglade
04.02.2018, 03:01
Tulokset, missä tulokset???

Mylppy
04.02.2018, 08:36
Julkaistaan tulokset kello 10, jolloin protestiaika loppuu:)

Mylppy
04.02.2018, 10:00
Kilpailun tulokset tästä. (http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/sites/default/files/u16/cros4wd2018/tulokset/Cros4wd-Lakeuden-kutsu-VI-Tulokset.pdf)
Haetut rastit HTML tästä. (http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/sites/default/files/u16/cros4wd2018/tulokset/Cros4wd-Lakeuden-kutsu-VI-Haetut-Rastit.html)
Haetut rastit CSV tästä. (http://ilmoittautuminen.mimmottis.net/sites/default/files/u16/cros4wd2018/tulokset/Cros4wd-Lakeuden-kutsu-VI-CSV.csv)

Rastien arvostelut löydät täältä. (http://4x4.mimmottis.net/index.php)

Topi1982
04.02.2018, 13:09
Onnee KS:t avoimen voitosta!:)
Kolmas sija avoimissa myös Joensuuhun, onnee!:)

Nikonaattori
04.02.2018, 21:31
Kuraukot kiittää kisasta kivaa oli!

korkit
04.02.2018, 21:53
Päkin poijaat kiittää mukavasta ulkoilu päivästä järjestäjiä ja maanomistajia
Kilpakalusto pesty ja parsittu pikku viat mitä päivän aikana saatiin rikoottua
Ps.ei vieläkään murros remppaa:D

ika
05.02.2018, 09:15
Ei ole näköjään autoluokissa tapahtunut talven aikana mitään ihmeellistä, kun viime vuoden cup-mestarit vei voiton niin pienessä, isossa kuin avoimessakin. Onnittelut heille ja kaikille muillekin mielestään hyvin onnistuneille. :)

Satuin olemaan sen verran lähellä kisapaikkaa viikonloppuna, että piipahdin illalla ihmettelemässä meininkiä. Muutama tunnelmakuva illalta.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/27500815_1979814325380486_1078866216850867425_o.jp g?oh=1f066ca0a72169f76c78c11558b618f7&oe=5ADAB510

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/27628850_1979814525380466_3838443327274456946_o.jp g?oh=db1f8fa13dd330a027b4f5aca48da521&oe=5B15581B

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/27503589_1979814638713788_4951976825226410722_o.jp g?oh=e169106ef6aa905a9c778a1567c4bafc&oe=5B1FF7A6

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/27709453_1979815665380352_6995971470249768118_o.jp g?oh=61ea45a518e4f54d065b513a268207fb&oe=5B163B01

Kuvat liitetty meidän tiimin facebooksivuilta. Jos ei jostain syystä näy tässä, niin vilkaiskaa allekirjoituksen osoitteesta (ei vaadi kirjautumista facebookkiin).

I.I
05.02.2018, 18:01
Team Sukusi kiittää hyvin järjestetystä kilpailusta. Vaikka järjestäjien niskaamme langettama kilpailunumero 13 meinasi ottaa voimille remontin määrällä, mutta taistellen kaikesta huolimatta maaliin ja iloisin mielin;):D

laikakissa
06.02.2018, 10:41
ypyrin huolto kiittää hienosti järkätystä kisasta. Virtaa löytyi myös et saatiin vanhus liikkeelle sunnuntaina, siitä isoo kiitos. Lunta oli riittävästi ja ilma mitä mainioin.

Kyy hj
07.02.2018, 06:56
Pohjanmaan häjyt kiittää hienosta kisasta.

mobil2
07.02.2018, 21:13
Kiitokset hyvästä kisasta. Kisa meni suhteellisen hyvin ottaen huomioon alun pienet vastukset; kartanlukijalla ruokamyrkytys ja itsellä kevyesti vatsa sekaisin.. kun ajamaan päästiin tunnin myöhässä ensimmäisellä alueella, kartanlukijan molemmat etusormet lutistuivat vinssin narun väliin. Ei muuta kuin terveyskeskukseen tikattavaksi ja myöhemmin takaisin kisaan :) Mutta sija 6 ja fiilikset korkealla. Auto pelasi hienosti koko kisan toki kisan aikana tuli paljon ideoita auton paranteluun.

mikaelt
07.02.2018, 21:33
Kiitoksia omasta puolestani järjestäjille ja kanssakilpailijoille! Kuvaaminen vaihtui kisaamiseen, jotenka CUP 18 DVD:tä ei ole näillä näkymin tulossa.

Sellainen juttu... että jos kolhaisit kisakeskuksessa, siinä navetan nurkalla ollutta harmaata farmari Xsaraa, niin että takapuskurin nurkka rikkoontui. Ota yhteyttä, saat ostaa minulta aivan super erityishintaisen CUP-17 DVD:n tai vaihtoehtoisesti hankkia jostain romikselta puskurin kuoret!:cool::mad:

Pikkasen ollut kiire tämä alkuviikko, mutta pieni kisaraportti löytyy:
http://mag.xtrmedia.fi/2018/02/07/offi-cup-1-5-suomen-maastoautotarvike-cros4wd-lakeuden-kutsu-vi/

joker
08.02.2018, 18:04
Kisojen jälkeen on ollut puhetta jos jonkilaista ettei rastikuvia ole arvosteltu oikein. Me kisanjärjestäjät olemme katselleet kuvia uudestaan. Mitään virheitä mitkä vaikuttaisivat kenekään sijoituksiin rastikuvissa ei löytynyt. Kilpailijat vaan voivat itse vaikuttaa rastien arvosteluun ottamalla selkeämpiä kuvia missä käsikosketukset autossa ja rastilapussa näkyvät hyvin ja rastilapun numerot ovat yksiselitteiseti luettavissa.
Protestiajan jälkeen ei tuloksista/rastikuvista voi enään valittaa.

terveisin Ähtärin kilpailunjohtaja ja järjestäjät

karinen
08.02.2018, 21:19
On se kummallista kun selkeitä Rasti kuvista ei saa selvää pitäs isommat pullonpohja silmissä Ola rasti kuvien kahtojella Ola

ika
08.02.2018, 23:29
Omat sijoitukset ei oo pelissä, niin uskaltaa sanoa että olis kyllä tällä kertaa ollut parantamisen varaa rastikuvien tulkinnassa. Muutamia aivan täydellisiä kuvia on hylätty. Iso joukko mielestäni kelpuutettavia on hylätty. Aivan selvästi näkyy, että kaikilla tarkastajilla ei ole ollut yhteneväinen linja. Joltain hylätty herkästi kun vähän tarkennus tai kirkkaus pielessä, kun taas joltain muulta kelvannut likimain kaikki sutut. Ymmärrän että virheitä tulee ja eri tarkastajat katsoo asioita eri silmin. Voi olla ettei näillä ole merkitystä sijoituksiin, mutta järjestäjienkin pitäisi pystyä näkemään ja myöntämään että paremminkin olisi voinut mennä. Ensi kerralla kilpailijoille oma tuloslaskentaohjelma, että voi tarkistaa tulokset? Pitääpä harkita. :rolleyes: Kyllä minä silti vielä luotan, että tulokset on jatkossa oikein. Pientä skarppausta kaivattaisiin.

Kumpi hyväksyttäis vai hylätäänkö molemmat? Eikä nämä ole todellakaan ainoat.
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/a25/DCIM/100_FUJI/DSCF0690.JPG

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/p08/DCIM/143___02/IMG_2865.JPG

joker
09.02.2018, 06:10
Omat sijoitukset ei oo pelissä, niin uskaltaa sanoa että olis kyllä tällä kertaa ollut parantamisen varaa rastikuvien tulkinnassa. Muutamia aivan täydellisiä kuvia on hylätty. Iso joukko mielestäni kelpuutettavia on hylätty. Aivan selvästi näkyy, että kaikilla tarkastajilla ei ole ollut yhteneväinen linja. Joltain hylätty herkästi kun vähän tarkennus tai kirkkaus pielessä, kun taas joltain muulta kelvannut likimain kaikki sutut. Ymmärrän että virheitä tulee ja eri tarkastajat katsoo asioita eri silmin. Voi olla ettei näillä ole merkitystä sijoituksiin, mutta järjestäjienkin pitäisi pystyä näkemään ja myöntämään että paremminkin olisi voinut mennä. Ensi kerralla kilpailijoille oma tuloslaskentaohjelma, että voi tarkistaa tulokset? Pitääpä harkita. :rolleyes: Kyllä minä silti vielä luotan, että tulokset on jatkossa oikein. Pientä skarppausta kaivattaisiin.

Kumpi hyväksyttäis vai hylätäänkö molemmat? Eikä nämä ole todellakaan ainoat.
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/a25/DCIM/100_FUJI/DSCF0690.JPG

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/p08/DCIM/143___02/IMG_2865.JPG

Voi tarkistaa kuinka monelta on kyseiset rastit hyväksytty.
Ei keneltäkään, koska kyseisiä rasteja ei ollut olemassakaan koko kisassa.

turakoitsija
09.02.2018, 08:40
Kyllä vähän on mennyt rastikuvien tarkistelu puolivaloilla, selkeesti ei ole ollut yhteneväinen linja tarkastuksessa. Ja mitä protestiaikaan tulee ni siinä vajaassa kymmenessä minuutissa ei pal kerkee kuvia kattelee saatikka protestoimaa?

Slazha
09.02.2018, 10:17
Yhtenäinen linja kuvien tarkastuksessa koko kauden olisi hyvä olla

ika
09.02.2018, 15:06
Voi tarkistaa kuinka monelta on kyseiset rastit hyväksytty.
Ei keneltäkään, koska kyseisiä rasteja ei ollut olemassakaan koko kisassa.
Hyvä tarkennus. Pitäähän niitä hämäysrastejakin varmaan olla. :)

Sen mitä itse olen kisoihin osallistunut, niin kyllä kuvat on liki kaikki kelvanneet, mutta on niitä uusiksi räpsittykin jos ei ole tullut selkeitä.

Voisiko yrittää enempiä tunteilematta keskustella rastien hyväksyntäkriteereistä. Kuvat on vain joitain esimerkkejä tällä kertaa hylätyistä - ja vahingosta viisastuneena nämä ovat kaikki kisaan kuuluvia kylttejä. Olisi kilpailijoillekin helpompaa, jos järjestäjien hyväksyntäkriteerit olisi kaikkien tiedossa. Säännöissä lukee näin:Autoilla rastilla käynti todennetaan ottamalla kuva autosta niin että kuvassa näkyy käsikosketus autoon sekä rastiin. Lisäksi tulee näkyä kilpailunumero tai rek.nro.

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i13/DCIM/100___02/IMG_0042.JPG
Rekisterikilven edessä risu. Näkyykö kilpi?
(Ei tarvitse kommentoida, että saman tiimin seuraava kuva tältä rastilta on hyväksytty, koska samalla tiimillä on lukuisia muita useammalla kuvalla tallennettuja rasteja joissa kaikissa hyväksynnät.)

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/p01/DCIM/Camera/20180203_162105.jpg
Minkälainen ruumiinosa on käsi. Koskeeko käsi autoa?
(Wikipedia: Käsi (lat. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Latina) manus) on osalla nisäkkäistä (https://fi.wikipedia.org/wiki/Nis%C3%A4kk%C3%A4%C3%A4t) esiintyvä tarttumiseen ja pitelemiseen erikoistunut yläraajan (https://fi.wikipedia.org/wiki/Yl%C3%A4raaja) osa. Käsi sisältää kyynärvarresta poispäin sijaitsevan alueen; ranteen (https://fi.wikipedia.org/wiki/Ranne), sormet (https://fi.wikipedia.org/wiki/Sormi) sekä kämmenen alueen. Yleiskielessä kädellä voidaan tarkoittaa koko yläraajaa: olkavartta (https://fi.wikipedia.org/wiki/Olkavarsi), kyynärvartta (https://fi.wikipedia.org/wiki/Kyyn%C3%A4rvarsi), rannetta, kämmentä sekä sormia.)

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i13/DCIM/100___02/IMG_0146.JPG
Pitääkö kyltistä näkyä numerot kokonaan vai riittääkö että niistä saa selvää? Vai pitääkö näkyä koko kyltti reunoineen? Kisassa ei ollut nelinumeroisia kylttejä.

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i13/DCIM/100___02/IMG_0190.JPG
Entäs rekisterikilpi - kuinka kokonaan pitäisi näkyä? Eihän tästäkään kuvasta voi varmaksi tietää, että josko siinä kilvessä kuitenkin olisi enemmän kirjaimia kuin kolme.

Kilpailukeskuksella kuulin kisan aikana, että joltain oli (jossain aiemmassa kisassa) hylätty iso joukko superlaajakulmaisia kuvia, koska eivät näkyneet kokonaan rastientarkastusohjelmassa. En tiedä oliko tämä edes totta, mutta olisi kyllä syytä tarkistaa koko kuva-ala. Ylläoleva kuva ei ole mitenkään laajakulmainen, mutta voisiko silti johtua kuvan leikkautumisesta tarkistusohjelmassa?

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/p08/DCIM/143___02/IMG_2884.JPG
Pimeässä tuppaa salama heijastumaan kilvestä tai kyltistä. Kaikki tarvittava näkyy kokonaan, mitään ei ole edessä, heijastus toki huonontaa kylttiä merkittävästi. Voiko noita kyltin numeroita tulkita joiksikin muiksi numeroiksi vai miksi tällainen ei kelpaa?

Nuo nyt oli esimerkkejä, joista toivoisin saatavan keskustelua.

Toinen ja isompi asia on se, että kaikkien tarkastajien pitäisi tulkita kuvia likimain samoin. Otetaan esimerkiksi KRM:n hylättyjä kuvia ja TemmiTiimi JR:n hyväksyttyjä. En sano että nämä olisi ääripäät, mutta pari niistä tiimeistä jotka vilkaisin. En yritä olla kummankaan puolella tai kumpaakaan vastaan - enkä halua sanoa onko jommat kummat tulkittu väärin. Mielestäni näissä ei vaan ole yhtenäinen linja - vai onko?

Hylättyjä:

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000024.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000063.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000119.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000121.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000133.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000162.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000171.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000199.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000204.JPG

Hyväksyttyjä:

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/a24/DCIM/100OLYMP/P2030002.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/a24/DCIM/100OLYMP/P2030006.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/a24/DCIM/100OLYMP/P2030007.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/a24/DCIM/100OLYMP/P2030151.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/a24/DCIM/100OLYMP/P2030168.JPG

Ja ettei tarvitse sanoa, niin kyllä TemmiTiimi JR:n kuvia hylättykin on:

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/a24/DCIM/100OLYMP/P2030120.JPG

Asia on aina mutkikas, kun kohtalaisen hyvällä kirkkaudella, tarkennuksella ja rajauksella otettu kuva ei kelpaa. Ei niitä aina kameran pienestä näytöstä pysty aukottomasti tulkitsemaan. Toisaalta silloin voi kyllä tiimit katsoa myös peiliin, jos tummaa, suttuista, salamaaheijastavaa tms kuvaa ei ole viitsity ottaa uusiksi. Eli omasta tekemisestähän tämä on loppupeleissä kiinni, mutta pitäisi olla myös tiedossa järjestäjien tulkintakriteerit tai ainakaan ne ei saisi vaihdella tiimeittäin. Säännöissä ei lue muuta kuin että kilpi ja kyltti pitää näkyä - selkeydestä, peitteisyydestä tms ei ole mitään erityistä mainintaa.

Ja voi tosiaan olla, että sijoitukset eivät olisi muuksi muuttuneet vaikka kuinka uusiksi laskettaisiin. Enkä sitä tässä edes hae, vaan sitä että mitkä ovat kelpuutuskriteerit. Omasta mielestäni sellaiset kuvat pitäisi kelvata, missä tarvittavia tunnisteita ei pysty tulkitsemaan muiksi numeroiksi tai kirjaimiksi. Minun mielestäni peittävä risu, sormenpäät tai salaman heijastus ei pitäisi haitata, jos tunnistaminen on silti aukottomasti tehtävissä ja kosketus nähtävissä. Järjestäjien ja kanssakilpailijoiden mielipiteitä?

mparty
09.02.2018, 17:30
Minustakin esim näistä olis kyllä hyvä saada kommentti, mikä näissä kuvissa on vikana? Ei noissa kauheasti ole tulkinnan varaa minusta? Mikä noista tekee hylsyjä?


Hylättyjä:

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000063.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000119.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000121.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000133.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000162.JPG
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000171.JPG

nurtsa
09.02.2018, 18:10
Itse kilpailijana ymmärrän kyllä tarkastajia, katsoo monta kuvaa. Voi painaa väärää nappia. Sanomista on tullut että monta kuvaa samasta rastista, mutta kun toi mun kameran näyttö on aika huono, niin varmistus kuvia tulee otettua. Vois selkeyttää arvostelua niin kuin ika sanoi että risu tai muu vastaava ei haittaa, ei tulisi niin paljon turhia kuvia ja tarkastajat kiittää

nbf
09.02.2018, 19:59
melkein voisi järjestävä taho pitää jonkinlaisen palaverin aiheesta kuvien tulkinta. Siis ihan vain selkeyttääkseen kilpailijoille ja tarkastajille asioita. Itsellä ei valittamista tulkittu on miten on ja protesteja ei olla tehty :D

Mylppy
09.02.2018, 20:29
Täytyy nyt sanoa muutama pointti tähän rastintarkastushommaan. Virheitä on tapahtunut, siitä ei pääse yli eikä ympäri, mutta se miten asiat hoidetaan on eri asia. Tässä on nyt valittu pienemmän haitan tie, eikä avattu kilpailunjälkeisten muutosten loputonta souvia.

Alustetaan nykysiä sääntöjä vähän tuolta vuosikymmenen alusta olleista säännöistä. Kyseinen homma rupesi menemään säännöissä liian pitkälle, monimutkaisuudesta valitettiin ja ns. uuteen cupiin lyötiin säännöistä valtaosa pois ja toivottiin, että päästäisiin ihmisten yhteistyöllä hyvään lopputulokseen. Vanhojen sääntöjen aikana tämä olisi korjattu viikon sisällä kilpailun jälkeen, koska säännöt sen mahdollistivat.

Tässä tilanteessa oli kaksi vaihtoehtoa, sääntöjen mukainen ja vastainen. Jos olisi ruvettu tulosta korjaaman se ei olisi sääntöihin perustunut. Tätä jälkikäteen muokkausmahdollisuutta tuloksiin ei ole mihinkään nykyisin kirjoitettu. Protestiaika on se hetki, milloin pystytään tuloksien mahdolliset virheet korjaamaan. Protestiaika on tulosten julkaisusta 0,5h, eli tässä kilpailussa aamulla 9:30-> 10:00.

Kaikki joukkueet tietenkin ovat itse laskeneet paljonko olisi heille omasta mielestään kuulunut pisteitä tulla ja jos tuntuu siltä että on jokin kummallinen heitto lasketuissa pisteissä, niin tottakai he tulevat asiasta kysymään. Monasti näitä on tullut eteen ja ilman ongelmia on nämä korjattu. Joukkueille on kuitenkin omien pisteiden laskuun annettu ihan hyvät työkalut. Suoraan taulukot joista pystyvät ruksimaan hakemansa rastit ja niiden pisteet. Helppo siitä on laskea tulos.

Vanhaan aikaan, reilu kymmenen vuotta takaperin, vaadittiin myös joukkueilta itse lasketut pisteet, jolloin oli helppo verrata järjestäjien laskemia pisteitä kilpailijoiden itsensä ilmoittamiin. Tämä jäi valitettavasti pois käytöstä, kun rupesi olemaan ilmoitetut pistemäärät tyyliin kilpailun maksimipisteet + 1, vaikka olisi hakennut vain muutaman rastin. Tämä teki tästä tarkistuksesta täysin merkityksetöntä.

Rastikuvien tulkinnan linja on se, että jos kuva on yksiselitteinen ja siitä saa selvän niin rastinumeron, kilpailunumeron tai rekisterikilven ja käsikosketukset yksiselitteisesti se kelpaa, vaikka olis risu tms. edessä. Jos kuitenkin risu tms. estää tietämästä 100% varmaksi jotain näistä, onko numero esimerkiksi 6/8, 3/8, 5/3 niin kuvaa ei hyväksytä.

Tässä kannattaa muistaa kuitenkin se, että kuvat eivät näy samoin kaikilla näytöillä / laitteilla. Toinen näyttö voi olla tummempi ja toinen vaaleampi. Toisessa ei erota numeroita ja toisessa erottaa numerot. Kuitenkin jos kuvat ovat edes kohtuu selviä, niin on ihan sama millä näytöllä tai kuka ne katsoo on ne helppoa ja nopeaa tulkita hyväksytyiksi.

Virheitä tapahtuu näissä aina ja jos joukkueet ovat esimerkiksi sadan pisteen sisällä toisistaan niin kuvat katsotaan uudelleen toisen henkilön toimesta, jos vain aika sen sallii. Yleensä heitot ensimmäisen ja toisen laskennan välillä ovat 0-2 rastia, erittäin harvoin enemmän. Tämän vuoksi kun piste-ero on ollut reilusti yli 100 pistettä ei tarkistuslaskentaa ole tehty, koska todennäköisyyden mukaan ei mitään muutosta tulisi tapahtumaan.

Yritämme pitää tulkinnat ja arvostelut mahdollisimman läpinäkyvinä. Virheet tulevat esiin ja niistä kuullaan kyllä. Ei näissä voi olla kuin pahoillaan järjestävällä puolella, mutta toisaalta tämä on asia mihin kilpailija pystyy myös itse vaikuttamaan.

Ja tervetuloa vain tulostentarkastukseen hommiin, yksi yllättävän monelle homman vaikeaksi tekevä puoli siinä on, alkoholi tai päihtymystila ei ole sallittua;) Kuvia yleensä arvosteltavaksi yhdelle henkilölle tulee se 1000-2000 kappaletta + uusintatarkastukset.

mikaelt
09.02.2018, 20:47
Sen verran on kommentoitava, jos kuvaamisesta mitään tiedän ja vielä vähemmän rastien arvostelemisesta...niin edellisistä kuvista, jotka esimerkkinä:
598 - hanska äkkiseltään näyttää olevan puskurin takana, ei kiinni siinä, mutta jos olisi suurempi kuva, niin varmaan näkyisi kosketus selvemmin lisäksi rastilappu saattaisi vaikka heilua tuulessa, käden edessä.
537 - rastilappu, onko kädessä vai onko ilmassa käden takana, höyry juuri siinä edessä, että ei voi selkeästi sanoa, onko kosketus.
538 - Huono kuva, mutta kyllä tuo olisi mielestäni ihan OK, vaikka tumma hanska ja musta pyörä on huono yhdistelmä.
498 - rengaskosketus ei näy, sormet voisi olla yhtähyvin renkaan takana, ilmassa, kuvaajan olisi kannattanut ottaa 1-2m enempi oikealta kuva.
756 - lapun 6 edessä aika pahasti risu, jotenkin luettavissa mutta autokosketus ei oikeen ole selkeä, ei näy, onko käsi putken ympärillä vai ilmassa sen edessä. Kuvan otto eri kulmasta, tai appari olisi ottanut rintamasuunnan kuvaajaan päin, jolloin käsi olisi selkeästi kaariputken takana ilman tulkinnan varaa.
782 - Autokosketus ei tuossa kyllä näy, tumma hanska olisi näkynyt paremin vaikka valkoisen tarran päällä. Lisäksi kameraa häiritsee heijastimet. Kuvaa olisi voinut rajata,siis ottaa lähempää, ainakin puolet, niin salaman teho riittää paremmin

Uskon että tiimille nuo kuvat on ihan selviä ja helppoja, kun muistaa jotenkin tilanteen...Mutta tuomaristolle voi olla arpomista.

Jos ei ole varmaa, onnistuiko kuva, niin ei kun useempi kuva ja eri kulmista, ihan 50cm ylös/alas/sivulle tekee jo aika ihmeitä. Aina ei tietenkään ole mahdollista kovin erikoisia liikkeitä tehdä, mutta pienikin muutos auttaa.

ika
09.02.2018, 22:42
Kiitoksia Mylppy. Kiitoksia yksityisviestin lähettänyt toimitsija.

Minä ymmärrän että virheitä tapahtuu. Se on ihan inhimillistä. Kun tuloslaskennassakin virheet tiedostetaan ja myönnetään, niin homma varmasti hoituu tasapuolisemmin jatkossa.

Arvostelulaji - halutaan tai ei. Itse valokuvaajan poikana osaan hieman arvostella valokuvia valokuvina, mutta onneksi tässä valokuvauslajissa voi pärjätä taiteellisesti lahjattomanakin. Helppoahan noiden rajatapausten hyväksyminen tai hylkääminen ei varmastikaan ole.

Kiitokset kisajärjestäjille. Ei ollut mukava kritisoida tapahtunutta, mutta koin että tässä oli syytä vähän avautua lajin edun nimissä. Me kilpailijat pyrimme myös ottamaan opiksi tästä keskustelusta. Toivotaan kaikkea hyvää molemmille puolille pöytää.

Kiitos ja anteeksi.
Aki / Vannepaja Offroad Team

mparty
10.02.2018, 01:48
Sen verran on kommentoitava, jos kuvaamisesta mitään tiedän ja vielä vähemmän rastien arvostelemisesta...niin edellisistä kuvista, jotka esimerkkinä:
598 - hanska äkkiseltään näyttää olevan puskurin takana, ei kiinni siinä, mutta jos olisi suurempi kuva, niin varmaan näkyisi kosketus selvemmin lisäksi rastilappu saattaisi vaikka heilua tuulessa, käden edessä.
537 - rastilappu, onko kädessä vai onko ilmassa käden takana, höyry juuri siinä edessä, että ei voi selkeästi sanoa, onko kosketus.
538 - Huono kuva, mutta kyllä tuo olisi mielestäni ihan OK, vaikka tumma hanska ja musta pyörä on huono yhdistelmä.
498 - rengaskosketus ei näy, sormet voisi olla yhtähyvin renkaan takana, ilmassa, kuvaajan olisi kannattanut ottaa 1-2m enempi oikealta kuva.
756 - lapun 6 edessä aika pahasti risu, jotenkin luettavissa mutta autokosketus ei oikeen ole selkeä, ei näy, onko käsi putken ympärillä vai ilmassa sen edessä. Kuvan otto eri kulmasta, tai appari olisi ottanut rintamasuunnan kuvaajaan päin, jolloin käsi olisi selkeästi kaariputken takana ilman tulkinnan varaa.
782 - Autokosketus ei tuossa kyllä näy, tumma hanska olisi näkynyt paremin vaikka valkoisen tarran päällä. Lisäksi kameraa häiritsee heijastimet. Kuvaa olisi voinut rajata,siis ottaa lähempää, ainakin puolet, niin salaman teho riittää paremmin

Minusta tämä on juuri sitä pilkunviilausta mitä tässä ei nimenomaan tarvittaisi: "rastilappu saattaisi vaikka heilua tuulessa, käden edessä". Lähtökohtaisesti siis oletetaan että kilpailijat pyrkivät kaikin keinoin huijaamaan joka on minusta jo heti väärä alkuasetelma.

Mutta joo, ymmärrän kyllä, kuvia on aina jumalaton läjä katsottavana läpi ja se tuskin on kovin herkkua hommaa ja virheitä sattuu pakostakin. Jotenkin vain tuntuu että kynnys hylkäämiselle on välillä turhan matala, minä olisin nuo kaikki kuvat mitä tuossa listasin hyväksynyt kyllä ilman mitään ihmettelyjä.

Kunhan tässä saadaan lähikuukausina tuo kilpuri valmiiksi ja ilmestytään uutena joukkueena kisaamaan pitänee ottaa näistä esimerkeistä opiksi ja pyrkiä kuvaamaan hyviä kuvia, ottaa varmuuden vuoksi heti useampi kuva aina joka rastilta eri kuvakulmista ja kipasta aina toimistolla kisan jälkeen vilkaisemassa hylsyt läpi niin ei jää jälkikäteen jossiteltavaa rastikuvien suhteen.

Katsotaan miten kausi lähtee meillä käyntiin ja miten meille käy :)

baxxter
10.02.2018, 03:47
Alustetaan nykysiä sääntöjä vähän tuolta vuosikymmenen alusta olleista säännöistä. Kyseinen homma rupesi menemään säännöissä liian pitkälle, monimutkaisuudesta valitettiin ja ns. uuteen cupiin lyötiin säännöistä valtaosa pois ja toivottiin, että päästäisiin ihmisten yhteistyöllä hyvään lopputulokseen.
Kuvista oli oikein kuvausohjeet, ja onhan ne vieläkin näkyvissä.
http://4x4cup.com/index.php?sivu=paremmatkuvat
Kilpailijat halusivat säännöt missä ei jokaista asiaa selitetä ja määrätä, kääntöpuolena jää esim kuvaamisen yksityiskohdatkin epäselviksi.

Kaikki joukkueet tietenkin ovat itse laskeneet paljonko olisi heille omasta mielestään kuulunut pisteitä tulla ja jos tuntuu siltä että on jokin kummallinen heitto lasketuissa pisteissä, niin tottakai he tulevat asiasta kysymään. Monasti näitä on tullut eteen ja ilman ongelmia on nämä korjattu. Joukkueille on kuitenkin omien pisteiden laskuun annettu ihan hyvät työkalut. Suoraan taulukot joista pystyvät ruksimaan hakemansa rastit ja niiden pisteet. Helppo siitä on laskea tulos.
Ja puolen tunnin protestiaikana ehtii tiimi kyllä omat kuvansa itse tarkastamaan jos tulokset epäilyttää, jos ei ole viitsinyt ennen julkaisua laskea. Ollaan yleensä oltu niin laiskoja ettei olla omia kuvia tarkastettu kuin vasta kisan jälkeen, mutta se on meidän valinta ja silloin ei voi valittaa :)

Ei niitä aina kameran pienestä näytöstä pysty aukottomasti tulkitsemaan. Toisaalta silloin voi kyllä tiimit katsoa myös peiliin, jos tummaa, suttuista, salamaaheijastavaa tms kuvaa ei ole viitsity ottaa uusiksi.
Pienellä näytöllä jos näkee mitä tarvitsee, niin todennäköisesti näkyy myös isolla näytöllä. Ainakin omassa kamerassa muutama napsu zoomia ja nuolinäppäimille vierittää kuvasta numerot ja kosketukset, eikä siihen mene kuin muutama hetki tulitikkuaskin kokoisella näytöllä. Epäselvät koittaa ottaa paremmat ja yleensä näiden kanssa ei ole ollut ongelmaa, kun vaikeaa kuvakulmaa on hieronut kohdalleen niin useammasta kuvasta aina muutama on kuitenkin kelvannut. Ehkä jo se yrityksen määrä on kiinnittänyt arvostelijan huomion että parempaakaan ei pysty ottamaan ja vähän heikompikin kelpaa.

Nuo KRM kuvat 498 ja 598 on kuvina huonoja, mutta hyväksyttäviä? Tuliko näistä protestia ja olisiko se muuttanut arvostelua? (Jos ei protestoitu niin kilpailijan itsensä mielestä arvostelu oikein eikä muulla oikeastaan väliä.)

Useampi olis hyväksynyt tämänkin kuvan:
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i11/DCIM/100_PANA/P1000162.JPG
Erittäin hyvä esimerkki epäonnistuneesta rastikuvasta, nopealla vilkaisulla 750 ja aivan varmasti näkynyt kuvaajankin näytöllä huonona kun otettu parempi kuva perään ja se on kelvannut. Jos näin huonot kelpaisi, niin herkästi ajautuisi siihen ettei viitsitä edes hyviä kuvia yrittää ottaa ja sen jälkeen pistelasku on ihan mitä sattuu..

ika
10.02.2018, 08:17
Ei ole meidän tiimissäkään koskaan pisteitä laskettu. Eikä lasketa jatkossakaan. Luottamus tuloslaskentaan on ja pysyy.

Meillä oli aluksi kamera, jossa oli alle tulitikkuaskinkokoinen näyttö. Ei sillä voinut kuvia kovin helposti arvioida. Nykyään hiukan isompinäyttöinen pikkukamera. Rastikuvasta tulee riittävän hyvä, kun kuvatessa katsoo ettei mikään elementti ole piilossa. Kuvan ottamisen jälkeen ruudulta nähtävä ilman zoomaamistakin, että onko toivoa saada selvää tai muuten otetaan uusi kuva. Ei niitä numeroita tarvitse pystyä pieneltä näytöltä lukemaan, mutta pitää nähdä että jotain värejä on mistä voi lukea.

Ehkä nyt hieman liikaa keskitytään KRM:n kuviin. Minä sinällään hyväksyn kuvien hylkäämisen. No - en ihan kaikkien osalta. Jos kosketus, kyltti tai tunniste ei näy, niin hylkäys on perusteltu. Esim. kosketus keulaan ja kuva takaviistosta. Isompi ongelma oli, että samassa kisassa toisen tiimin kuvia on hyväksytty, vaikka kättä ei näy. Olkoon valittu linja kumpi tahansa, niin sen pitäisi olla mahdollisimman sama kaikille. Ja Mylppyhän tuossa jo kommentoikin, että ns. hyväksyvämpi linja on käytössä eli kaikki kelpaa missä tulkinta on aukoton.

Näytille laittamieni Team Sukusin kuvien osalta olisi kyllä kiva saada perustelut. Ensimmäisen ymmärrän, että se on hylätty risun takia. Okei - epäyhteneväisellä linjalla joka on nyt tiedostettu. Onko nuo kaksi seuraavaa hylätty siksi ettei tarkistusohjelmassa näy kuvaa kokonaisuudessaan? Syy olisi saatava selville ja tällaiset hylkäykset pitäisi pystyä eliminoimaan jatkossa. Mylppy?

Kuten olen Mylpylle useampaankin kertaan sanonut, niin tulospalvelut ovat ensiluokkaisia rastikuvineen ja analyyseineen. Kiitos niistä. Kyse ei ole ainakaan minun osalta valittamisesta vaan keskustelusta, jolla pyritään parantamaan erinomaista vieläkin paremmaksi.

Heguli
10.02.2018, 08:44
Olen todellinen amatööri tässä asiassa, vain kaksi suunnistuskisaa takana. Kummassakin tapauksessa leimattiin autoon plommattuun metallilevyyn (noin metrin vaijeri auton ja levyn välissä) merkki rastipisteelle sidotulla stanssauspiikillä. Homma toimi hyvin eikä vastaavaa valokuvien tulkintaa tullut eteen. Kai tuossakin menetelmässä on omat sudenkuoppansa mutta äkkiseltään on toimiva systeemi. Vai kieltääkö jotkut säännöt moisen menetelmän käytön ?

mparty
10.02.2018, 09:19
Olen todellinen amatööri tässä asiassa, vain kaksi suunnistuskisaa takana. Kummassakin tapauksessa leimattiin autoon plommattuun metallilevyyn (noin metrin vaijeri auton ja levyn välissä) merkki rastipisteelle sidotulla stanssauspiikillä. Homma toimi hyvin eikä vastaavaa valokuvien tulkintaa tullut eteen. Kai tuossakin menetelmässä on omat sudenkuoppansa mutta äkkiseltään on toimiva systeemi. Vai kieltääkö jotkut säännöt moisen menetelmän käytön ?

Rupee menemään jo off topicciin, pitäs melkein olla oma 'ajatuksia ja ideoita suunnistus cupin kehittämiseksi' threadi eriksee mutta:
Minäkin rupesin tuossa miettimään joskos tuohon saisi kokeiluun digitaalisen metallilevyn... Jos rastien poiminnan saisi pelaamaan nfc tyylisesti eli rastilappujen tilalla tagit/sensorit jotka luettaisiin lähietäisyydeltä (eli käytännössä lukija kiinni laitteessa) saatais digitaalinen leimaus ja jopa reaaliaikainen tuloslaskenta haluttaessa. Toki rastikuvat vois olla haluttaessa varmistuksena joita käytettäisiin jos digileimauksessa ongelmia...

Setuppi:
- rastilappuihin tagit/sensorit joilla tunnisteet joista jokainen sidottu tiettyyn rastiin ja pisteisiin
- kisakalustoon yksi (tai kaksi lukijaa) x metriä pitkällä vaijerilla lukittuna ja lukija(t) rekisteröity tiimille
- rastin ottamiseksi ajoneuvo viedään tarpeeksi lähelle rastia jotta lukijan saa kiinni rastilappuun, lukija lukee tagin/tunnisteen, kirjaa rastin otetuksi ja ilmoittaa sen kisailijalle
- rastien otot säilyy lukijassa ja päivittyvät kisakeskukseen jos/kun on kenttiä eli yhteydet löytyy

Tuosta pitäisi olla selvää kaikille mitkä rastit otettu, kisakeskuksessa voisi näkyä kisan livetilanne, jne.

Ei vaatisi kuin että jostain saataisiin hommattua muutama sata tagia/sensoria ja lukijaa tai jos lukijana voisi toimia kisatiimin oma esim android puhelin joka kiinnitettäisiin ajoneuvoon. Pittääpä ruveta miettimään tätä, joskos sais tällasen testiin johonkin kisaan kuvien oton rinnalle...

baxxter
10.02.2018, 10:06
Vanhat säännöt sanoivat myös "AUTOON JA RASTIMERKKIIN KOSKETAAN KÄDELLÄ (SORMET JA KÄMMEN)." Joten autoon kyynärpäällä nojailun kelpaamattomuus voi muistua noilta ajoilta, vaikkei tuotakaan enää säännöissä lue.

Sähköisten varmennusten kanssa vois olla jo tarpeeksi aikaa kulunut warn trophyn emit-fiaskosta että joku kehtais koittaa uudelleen. Silloin oli aukoton ja maailman paras systeemi käytössä, tuloksia odotellaan vieläkin :)
Digikuva on tarkastusten ja jälkipuintien kanssa melko läpinäkyvä systeemi; emit, nfc, gps tai peltilevy on jälkikäteen aina kyseenalainen vähintään ajatuksella "oliko se autossa kokoajan kiinni"

mparty
10.02.2018, 10:31
Sähköisten varmennusten kanssa vois olla jo tarpeeksi aikaa kulunut warn trophyn emit-fiaskosta että joku kehtais koittaa uudelleen. Silloin oli aukoton ja maailman paras systeemi käytössä, tuloksia odotellaan vieläkin :)
Digikuva on tarkastusten ja jälkipuintien kanssa melko läpinäkyvä systeemi; emit, nfc, gps tai peltilevy on jälkikäteen aina kyseenalainen vähintään ajatuksella "oliko se autossa kokoajan kiinni"

Juu tuossa on varmasti omat haasteensa, mutta siksi tuon rastikuvan voisi ottaa ihan vain vaikka varmistukseksi digisysteemin rinnalle :D Tosin pitäähän kamerastakin huolta pitää tai kuvat katoaa huonolla tuurilla bittiavaruuteen.

Sama juttuhan noissa rastikuvissakin periaatteessa on, rastin voit irrottaa kiinnityksestä ja ottaa kuvan, jne. Eihän tuotakaan huijausta mikään estä nykysysteemilläkään?

Katotaan tuleeko tästä nyt mitään ja haluaako mikään kisa olla niin hurja että kokeilee tuota nykysysteemin rinnalla ainakin aluksi ja jos homma toimii niin jopa tilalla ja vanha varmistuksena.

Taidan avata aiheesta oman topicin jos näyttää että homma vois edetä teknisessä ja taloudellisessa mielessä. Hommathan ei kehity jos niitä ei kehitä, tosin jos kaikki on sitä mieltä ettei vaikuta edes yrittää niin sitten tämä voi olla vähän niinku vastatuuleen kusemista :)

Sitten vielä toisesta jutusta: jostain syystä vaikuttaa että kaikki kisailijat eivät tiedä tuosta mahdollisuudesta käydä katsomassa kisatoimistossa hylätyt kuvat läpi ennen protestiajan päättymistä? Äkkiseltään en tuosta löytänyt mainintaa säännöistä ainakaan? Olisiko mahdollista saada tiimien kuvat webbisivulle ennen protestiajan alkamista niin tiimit voisivat käydä ne myös itse läpi protestiajan puitteissa?

mikaelt
10.02.2018, 11:08
En siis ollut arvostelemassa kuvia mutta yritin asettautua arvostelijan sijalle. Yritin antaa rakentavan mielipiteen kuvista, pohtien myös tilannetta ja paranusta.
Tuossa olisi varmasti ollut mahdollisuus ottaa hyvä kuva, missä kosketus lappuun näkyy, vasemman käden asennosta päätellen.
- Saattaaha käydä niin, että kameran viiveestä johtuen kuvan otto on 1-2s myöhemmin kuin laukaisu ja lapusta päästetty irti tai siitä ei ole vielä otettu kunnolla kiinni.

Lähtökohtaisesti tulisi ottaa rastikuvat niin, että tulkinnan varaa tai epäselvyyttä ei tulisi. Kuitenkin on monta muuttujaa ja joskus sattuu vahinkoja ja joskus varmasti tilanteita, että jo kuvatessa rastilla tietää ettei siitä rastista ehkä pisteitä tule, mutta kun ne sormet ei vaan yltäneet selkeästi lappuun.


Minusta tämä on juuri sitä pilkunviilausta mitä tässä ei nimenomaan tarvittaisi: "rastilappu saattaisi vaikka heilua tuulessa, käden edessä". Lähtökohtaisesti siis oletetaan että kilpailijat pyrkivät kaikin keinoin huijaamaan joka on minusta jo heti väärä alkuasetelma.

turakoitsija
10.02.2018, 19:01
Kyllähän nuo krm:män hylätyt (selkeästi hyväksyttävät) kuvat olisi vaikuttanut tulokseen. Olisvat ollu kolmansia.
Mun mielestä ainakin cup pisteet pitäis jakaa uusiks. Krm ja blackfox, molemmille samat pisteet. Silläkin perusteella että kyseisessä kilpailussa ei ollut normaalia puolentunnin protestiaikaa.

joker
10.02.2018, 19:33
Silläkin perusteella että kyseisessä kilpailussa ei ollut normaalia puolentunnin protestiaikaa.

9.30 oli tulokset nähtävissä hyvölän talon sisällä ja 10.00 oli palkintojen jako.

Edittiä Tulokset olivatkin jo 9.00 näkyvillä

turakoitsija
10.02.2018, 20:23
Jep. Jonkunmoinen ymmärryshäriö sit kun tuolla aikasemmin lukee että tulokset julkaistaan kunnes protestiaika loppuu.
Me ainakii saatii kisapaikalla käsitys että tuloksetkii julkaistii just ennen palkintojenjakoa. Täytyy jatkossa sit vissii rueta päivystämää kilpailutoimistossa.

H&K
10.02.2018, 20:44
Jep. Jonkunmoinen ymmärryshäriö sit kun tuolla aikasemmin lukee että tulokset julkaistaan kunnes protestiaika loppuu.
Me ainakii saatii kisapaikalla käsitys että tuloksetkii julkaistii just ennen palkintojenjakoa. Täytyy jatkossa sit vissii rueta päivystämää kilpailutoimistossa.

Rauhotutaas taasen. Kilpailukutsussa lukee että tulokset 9:30 ja palkintojen jako 10:00. Koskaan ennenkään tuloksia ei ole laitettu nettiin ennen protestiajan päättymistä, ne julkaistaan kisapaikalla tulostettuina versioina jotta kilpailijat pääsevät vertailemaan tuloksiin laskettuja pisteitä itselaskettuihin pisteisiin. Tämän kilpailun kohdalla noudatettiin ihan tuota samaa vakiintunutta käytäntöä joka on ollut käytössä nykyisen cupin alusta saakka.

Arppa
11.02.2018, 04:08
Sitten vielä toisesta jutusta: jostain syystä vaikuttaa että kaikki kisailijat eivät tiedä tuosta mahdollisuudesta käydä katsomassa kisatoimistossa hylätyt kuvat läpi ennen protestiajan päättymistä? Äkkiseltään en tuosta löytänyt mainintaa säännöistä ainakaan? Olisiko mahdollista saada tiimien kuvat webbisivulle ennen protestiajan alkamista niin tiimit voisivat käydä ne myös itse läpi protestiajan puitteissa?

Komppaan tätä. Samalla tiimit ehkä katsoo myös toisten kuvia ja älämölö tapahtuisi paikan päällä. Olisi näin tuolla protestijalle oikea merkitys ja nopeasti vakiintuu linja kuvien arvosteluun.

mikaelt
11.02.2018, 14:47
Olisko mahdollista , että kuvat ois webissä näkyvillä samalla kun tulokset kisatoimistossa julkaistu. Eli tiimit voi tarkistaa kuvansa heti ja jos jotain tulee, niin sitten ehtii vielä ottaa yhteyttä kilpailutoimistoon ja mahdollista protestia.

Mylppy
11.02.2018, 18:00
Säännöistä lainattuna
"Protestiaika alkaa tulosten julkaisusta. Vastalause Maksaa 50€. Mikäli vastalause katsotaan aiheettomaksi maksu jää järjestäjälle, muulloin maksu palautetaa vastalauseen tekijälle."

Näistä ei ole tosin otettu penniäkään. Ja kilpailukutsussa luki, että tulokset 9:30. Kilpailijoille tärkeimmässä paperissa, kilpailijainfossa, luki sunnuntain kohdalla, "9:30 Tulokset, 10:00 Palkintojenjako".

Ja tämä on yksi syistä, miksi ei koskaan kilpailun aikataulua saa aikaistaa ilmoitetusta, vaikka sitä monet hyvin voimallisesti välillä vaativatkin kilpailuissa, jopa rumilla sanankäänteillä.

Rastien leimaamisessa on monta eri tapaa ollut käytössä. Tuo peltilevyyn lyöminen on yksi niistä. Siinä on kiistanalaisten merkintöjen mahdollisuus vaan suurempi kuin huonoissa valokuvissa. Samoin erilaisten helposti tunnistettavien tuurnien määrä on hyvin rajallinen.

Digitaalisia vaihtoehtoja leimaamiseen on olemassa. Kuten surullisen kuuluisa kilpailu vuodelta 2006, jolloin oli normaalit suunnistajien emitit käytössä. Sen minkä osaa ihmiset vauvasta vaariin tehdä normaalissa suunnistuksessa ei toiminut offiporukalla:) 2007 mietittiin myös emittien käyttöä, mutta kukaan ei uskaltanut ottaa riskiä. Näillä oli se huono puoli myös, että silloin ei ainakaan erilaisia rasti"numeroita" ollut kovinkaan paljon.

Digitaalisessa leimaamisessa on se ongelma, että pitäisi kehittää idiootin... korjaan offarin varma järjestelmä. Se ei saisi olla riippuvainen kilpailijan puolelta mistään määrätystä laitteesta tai tekniikasta. Kilpailijalla tulee olla mahdollisuus itse varmistua rastinoton onnistumisesta. Kilpailijalle tulee jäädä varma merkintä. Ei riippuvainen netistä. Nämä kaikki vain onnistuvat tuossa nykyisessä valokuvaversiossa aika hyvin. Jos joltain kamera hajoaa, niin yleensä muistikortti on kuitenkin ehjä ja ottavat toisen kameran tai puhelimen käyttöön. Ähtärissä yhdellä tiimillä oli 4 eri laitetta joissa oli kuvia, kun edelliset pimentyneet pakkasen / virran puutteessa:)

Tuossa protestiajan sisällä kuvat nettiin katsottavaksi on muutama ongelma. Aina ei vaan yksinkertaisesti riitä kilpailupaikoilla netissä kaista kuvien saamiseksi nettiin ennen palkintojenjakoa. On näitäkin kertoja ollut kun olen ajanut kotiin kisan jälkeen ja sitten ladannut nopealla yhteydellä vasta kuvat näkyviin. Voidaan tietysti viivästytää palkintojenjakoa niinkauan kuin tarvitsee, esimerkiksi turaoffissa palkintojenjaon jälkeen meni 1,5h kun kuvat oli netissä. Nettiinhän kuvia ruvetaan aina lataamaan sitä mukaan kun niitä kisatoimistolle tulee. Kuitenkin valtaosa kuvista toimitetaan tuloslaskentaan viimeisen tunnin aikana. Toinen vaihtoehto on tässä tehdä lähiverkkoon serveri, johon laitetaan kuvat jakoon. Tätäkin on mietitty aikojen saatossa, mutta kuinka moni oikeasti käyttäisi, todennäköisesti aika harva kun kuitenkin vaatii wlan verkkoon kirjautumisen ja ip-osoitteen laittamisen selaimeen...

laikakissa
11.02.2018, 22:17
Mielestäni kaikki voi katsoa isossa luokassa voittajan kuvia. Monella rastilla jopa viisi(5) kuvaa joista ainakin yksi tunnistettava. Rastikuvassa olevan henkilön vaatetuksesta , Olisi varmaankin hyvä että heijastimet jätettäisiin kotiin. En kiistä että talvikeli on todella haasteellinen myös elektroniikalle kuin myös tekniikalle. Kisojen järjestämisestä, varmaankin järkkärit alkaa tippua mikäli tuomarien oikeuksia aletaan vähentämään. Joten kaikki nyt omalta osaltaan voisi miettiä onko tieto/taitoa järjestää kisoja. Jos sellaisia löytyy pitää olla myös valmis vastaanottamaan kehut ja haukut.

ika
12.02.2018, 12:11
Mielestäni kaikki voi katsoa isossa luokassa voittajan kuvia. Monella rastilla jopa viisi(5) kuvaa joista ainakin yksi tunnistettava.Tämä on kyllä harvinaisen totta. Kun homma hoidetaan taidolla, niin jälki on tuollaista. Siellä taisi olla muutama rasti, joilta oli vähän enemmän (4-6 kpl) kuvia. Toisaalta ei siellä oltu mielestäni räiskitty yhtään turhia kuvia! Eli uusia kuvia oli otettu juuri sen verran, että viimeinen täyttää tiukemmatkin kriteerit. Ei oltu luotettu siihen, että nyt on niin monta kuvaa että joku kelpaa. Aina oli joku kohta parannettu seuraavaan kuvaan - vaihdettu kuvakulmaa, muutettu rajausta, avattu ovea tms.

Tässä yhden rastin kuvakimara opintomatkana niille jotka ei jaksa näitä kahlailla.
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i21/DCIM/100OLYMP/P2030008.JPG
1. kuva. Risu kyltin edessä. Kannattaa ottaa varuiksi uusi kuva.

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i21/DCIM/100OLYMP/P2030009.JPG
2. kuva. Kilpailunumero kuvan reunalla. Kannattaa ottaa varuiksi uusi kuva.

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i21/DCIM/100OLYMP/P2030010.JPG
3. kuva. Salama heijastuu kyltistä. Kannattaa ottaa varuiksi uusi kuva.

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i21/DCIM/100OLYMP/P2030011.JPG
4. kuva. Kaikki näkyy vähintäänkin riittävästi.

Näin se homma toimii ja näin voi kilpailija itse vaikuttaa lopputulokseen. :)

srock
12.02.2018, 14:19
Tämä on kyllä harvinaisen totta. Kun homma hoidetaan taidolla, niin jälki on tuollaista. Siellä taisi olla muutama rasti, joilta oli vähän enemmän (4-6 kpl) kuvia. Toisaalta ei siellä oltu mielestäni räiskitty yhtään turhia kuvia! Eli uusia kuvia oli otettu juuri sen verran, että viimeinen täyttää tiukemmatkin kriteerit. Ei oltu luotettu siihen, että nyt on niin monta kuvaa että joku kelpaa. Aina oli joku kohta parannettu seuraavaan kuvaan - vaihdettu kuvakulmaa, muutettu rajausta, avattu ovea tms.

Tässä yhden rastin kuvakimara opintomatkana niille jotka ei jaksa näitä kahlailla.
http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i21/DCIM/100OLYMP/P2030008.JPG
1. kuva. Risu kyltin edessä. Kannattaa ottaa varuiksi uusi kuva.

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i21/DCIM/100OLYMP/P2030009.JPG
2. kuva. Kilpailunumero kuvan reunalla. Kannattaa ottaa varuiksi uusi kuva.

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i21/DCIM/100OLYMP/P2030010.JPG
3. kuva. Salama heijastuu kyltistä. Kannattaa ottaa varuiksi uusi kuva.

http://4x4.mimmottis.net/kuvat/cros4wd2018/i21/DCIM/100OLYMP/P2030011.JPG
4. kuva. Kaikki näkyy vähintäänkin riittävästi.

Näin se homma toimii ja näin voi kilpailija itse vaikuttaa lopputulokseen. :)

Näin on. Opi ottamaan kuvia. Meillä pitää olla kuvaa 120% ok. Paskaa kuvaa ei sovi. Vielä ollan eritäin tarkkana kun rastin pistemäärä on iso. 4-5 vuotta takaisin yöllä otin 28 kuvaa ja 18 oli niistä hyväksytty. Auto oli ojassa ja rasti kuusikossa ja ei ollut oikeaa paikka mistä saa normaalin kuvaa kuvatuksi :P

baxxter
12.02.2018, 19:58
Vaikuttaa että alkaa tämä asia paisumaan suuremmaksi kuin olisi tarve, lainasin tuossa Mylpyn kirjoitusta ja poimin sieltä omasta mielestäni tärkeimmät jutut:
Täytyy nyt sanoa muutama pointti tähän rastintarkastushommaan. Virheitä on tapahtunut, siitä ei pääse yli eikä ympäri, mutta se miten asiat hoidetaan on eri asia. Tässä on nyt valittu pienemmän haitan tie, eikä avattu kilpailunjälkeisten muutosten loputonta souvia.
Tärkeimpänä järjestäjä myöntää että virheitä on tapahtunut, eikä vaiettu tai vähätelty asioita.

Protestiaika on se hetki, milloin pystytään tuloksien mahdolliset virheet korjaamaan. Protestiaika on tulosten julkaisusta 0,5h, eli tässä kilpailussa aamulla 9:30-> 10:00.
Muistutus että juuri näiden virheiden mahdollisuuden takia on protestiaika.

Kaikki joukkueet tietenkin ovat itse laskeneet paljonko olisi heille omasta mielestään kuulunut pisteitä tulla ja jos tuntuu siltä että on jokin kummallinen heitto lasketuissa pisteissä, niin tottakai he tulevat asiasta kysymään. Monasti näitä on tullut eteen ja ilman ongelmia on nämä korjattu. Joukkueille on kuitenkin omien pisteiden laskuun annettu ihan hyvät työkalut. Suoraan taulukot joista pystyvät ruksimaan hakemansa rastit ja niiden pisteet. Helppo siitä on laskea tulos.
Omasta mielestäni on oikeastaan kilpailijan vastuu tuloksien oikeellisuudesta, eli laskea ne omat pisteet!

Virheitä tapahtuu näissä aina ja jos joukkueet ovat esimerkiksi sadan pisteen sisällä toisistaan niin kuvat katsotaan uudelleen toisen henkilön toimesta, jos vain aika sen sallii. Yleensä heitot ensimmäisen ja toisen laskennan välillä ovat 0-2 rastia, erittäin harvoin enemmän. Tämän vuoksi kun piste-ero on ollut reilusti yli 100 pistettä ei tarkistuslaskentaa ole tehty, koska todennäköisyyden mukaan ei mitään muutosta tulisi tapahtumaan.
Jossain se raja on tarkastuksille ja tarkastusten määrälle ja joskus saattaa ne todennäköisyydetkin pettää.

Oma pieni parannusehdotus: Tulokset julkaistaan netissä ja haetut rastit html ja csv -listoina (nämä varmaan ovat tehtävissä jo siinä vaiheessa?) Mahdollisuuksien mukaan hylätyt kuvat tiimeittäin ladataan nettiin. 700 kuvaa olis nopeampi siirtää kuin 13000. Ja tästä alkaa 30min protestiaika. En tiedä mikä nykyään on käytäntönä, mutta ruuhka-aikaan saapuneet tiimit saisivat muistikorttinsa takaisin mahdollisimman pian. Ja ehkä tuota sääntöjen protestikohtaa voisi muotoilla vähän erilaiseksi, että olisi selvä miten toimia jos rastiarvostelu epäilyttää.

Muusta tavasta varmentaa rastilla käyminen, pitäisi oikeasti saada selkeä parannus nykyiseen ja Mylppy tämänkin on tiivistänyt:
Digitaalisessa leimaamisessa on se ongelma, että pitäisi kehittää idiootin... korjaan offarin varma järjestelmä. Se ei saisi olla riippuvainen kilpailijan puolelta mistään määrätystä laitteesta tai tekniikasta. Kilpailijalla tulee olla mahdollisuus itse varmistua rastinoton onnistumisesta. Kilpailijalle tulee jäädä varma merkintä. Ei riippuvainen netistä. Nämä kaikki vain onnistuvat tuossa nykyisessä valokuvaversiossa aika hyvin. Jos joltain kamera hajoaa, niin yleensä muistikortti on kuitenkin ehjä ja ottavat toisen kameran tai puhelimen käyttöön. Ähtärissä yhdellä tiimillä oli 4 eri laitetta joissa oli kuvia, kun edelliset pimentyneet pakkasen / virran puutteessa:)
Tämän lisäksi on muualla ehdotettu autoihinkin vaijerin päässä olevia numerolätkiä ja samaa kuvaamissääntöä. Autoissa vähän hankala kun on ikkunoita yms esteitä enemmä. Nykyinen kuvaaminen jopa tasoittaa autojen ulkomitoista johtuvia eroja, isolla autolla pääseminen rastille saattaa olla hankalampaa mutta tavallaan ei tarvitse päästä niin lähelle rastia.

MOGGI
13.02.2018, 11:40
Jos mutaraketeilla on aikaa ottaa 5 kuvaa että on varmasti hyväksytty ja silti vie muita kuin märkää rättiä niin eikö teamit voisi harjoitella kuvan ottamista. Vaikka laminoi itselle rastilapun ja menee metsään pimeällä ja auringon paisteessa ottamaan kuvia. Testaa miten kamera käyttäytyy yms.

mparty
14.02.2018, 09:10
Eli kaikki hyvin, tiimien pitää vain opetella ottamaan parempia kuvia. Sen kummempia muutoksia/parannuksia/tarkennuksia ei tarvita. Jatketaan touhuamista.

kartsa70
14.02.2018, 12:25
Kauneus on katsojan silmissä!!! Kun siihen tilanteeseen , että yksi henkilö tarkistaa koko cupin kuvat, ei olla päästy niin mahdollisia virheitä sattuu! Sensijaan kiinnitin huomiota kuvien valtaisaan määrään mitä kisatoimistoon nykytilanteessa kiikutetaan (niiden loma- , ryyppy-ym. kuvien lisäksi ��) , jopa 6kuvaa/rasti !!!!!! Olenkin jo ehdottanut lisämääräystä aiheeseen liittyen. Kaksi kuvaa/rasti on ok , kolmannesta kuvasta -15p , neljännestä -25p ja viidennestä -35p , jnejne!!
Otetaan kuvitteellinen tilanne: Honkakoski , noin 60 tiimiä, jos tiimit hakee keskimäärin 200 rastia ja jokaisesta rastista vaikkapa viisi kuvaa, niin jokainen voi päissään laskea millainen kuvatulva kisatoimistoon vyöryy!!! Siinä alkaa kovahermoisimmankin kuvien kyylääjän silmissä viliseen.
Toinen asia: Ähtärin kokemusten perusteella maastossa tapahtuvia varuste tarkastuksia tullaan tehostamaan, älkääkä unohtako nopeusvalvontaa �� samoin dräkeriin tullaan hankkimaan ainavaan enemmän pillejä.
Terveisin:Tutkaäijä

ika
14.02.2018, 13:57
Eli kaikki hyvin, tiimien pitää vain opetella ottamaan parempia kuvia. Sen kummempia muutoksia/parannuksia/tarkennuksia ei tarvita. Jatketaan touhuamista.
Uskon ja toivon että parannuksia tuloslaskentaan tulee tämän episodin seurauksena. Toivottavasti jatkossa satunnaista rastikuvientarkastajaa ohjeistetaan hommaan sen verran, että kaikki ovat edes suunnilleen samoilla linjoilla. Ja se linja tulee olemaan se mitä Mylppy jo kommentoi eli kaikki kuvat joihin ei jää tulkinnanvaraa tulevat kelpaamaan. Risut, heijastukset, epätarkkuudet yms eivät haittaa, jos rastilappu, auton tunniste ja käsikosketukset ovat yksiselitteisesti tunnistettavissa.

Kauneus on katsojan silmissä!!! Kun siihen tilanteeseen , että yksi henkilö tarkistaa koko cupin kuvat, ei olla päästy niin mahdollisia virheitä sattuu! Sensijaan kiinnitin huomiota kuvien valtaisaan määrään mitä kisatoimistoon nykytilanteessa kiikutetaan (niiden loma- , ryyppy-ym. kuvien lisäksi ��) , jopa 6kuvaa/rasti !!!!!! Olenkin jo ehdottanut lisämääräystä aiheeseen liittyen. Kaksi kuvaa/rasti on ok , kolmannesta kuvasta -15p , neljännestä -25p ja viidennestä -35p , jnejne!!
Virheitä toki sattuu, mutta yksittäiset virheet eivät hommaa ratkaise. Onhan siellä tähänkin asti tarkistettu uusiksi niitä joiden pisteet ovat lähekkäin. Ongelma oli tällä kertaa totaalisen eriävät tarkistuskriteerit. Onhan se toki mahdollista, että näin voisi edelleenkin käydä, mutta eiköhän tämä aika pitkään pysy muistissa. Vinkkinä järjestäjille, että laittakaa vaikka paperille kriteerit lyhyesti ja jokainen tarkastaja joutuu nämä lukemaan ja kuittaamaan ennen hommiin ryhtymistä. Ei ole vaikeaa. ;)

En kannata sakkopisteitä lisäkuvista. Ymmärrän kyllä oikein hyvin mitä tuolla haetaan ja se sinällään on kannatettavaa. Ongelmaksi tässä tulee se, että yksittäisten kuvien poistamisessa on jonkinlainen riski väärien tai kaikkien kuvien poistamiseen. Koen että tämän pitäisi olla offroadsuunnistuskilpailu eikä kamerankäsittelykilpailu. Ei kai tuo ole kovin yleistä, että tiimillä olisi likimain kaikista rasteista monia kuvia? Tällaisissa tapauksissa järjestäjät voisivat ystävällisesti ohjeistaa kyseistä tiimiä kiinnittämään asiaan huomiota jatkossa.

kartsa70
14.02.2018, 14:54
Myönnetään, ihan "hivenen" kärjistetty oli toi mun edellinen kommentti, mutta toivottavasti antoi ajattelimisen aihetta kuvien määrästä!? Sinänsä "kauhukuva" (miljoona kuvaa kisatoimistoon katsottavaksi) ei ihan aiheeton ole, varsinkin kun täällä esitellään kärkitiimin kuvasarjaa "riittävästi kuvia , niin ehkä joku hyväksytään" . Ensisijaisestihan kyse on suunnistus- ja taktiikkakisasta ( mitkä rastit kannata hakea parhaan tuloksen saamiseksi) niin olisi ihan kohtuullista että Kisailijat miettisivät järjestelypoukoita, ei vain kuvien määrän , vaan myös laadun osalta. Sillä, pienellä porukalla mennään ja yhdessä tehdään ni kaikki valmistuu aikanaan ;-)

ika
14.02.2018, 15:51
"kauhukuva" ei ihan aiheeton ole, varsinkin kun täällä esitellään kärkitiimin kuvasarjaa "riittävästi kuvia , niin ehkä joku hyväksytään" .

Jos ihan ajatuksella luet kommenttini asiaan liittyen (jos siihen yleensäkään viittasit), niin huomaat että siinä lukee jotain aivan muuta. Eli näin:
ei siellä oltu mielestäni räiskitty yhtään turhia kuvia! Eli uusia kuvia oli otettu juuri sen verran, että viimeinen täyttää tiukemmatkin kriteerit. Ei oltu luotettu siihen, että nyt on niin monta kuvaa että joku kelpaa.

olisi ihan kohtuullista että Kisailijat miettisivät järjestelypoukoita, ei vain kuvien määrän , vaan myös laadun osalta.
Tästä olen täysin samaa mieltä. En silti haluaisi sääntöjä, joissa epäonnistuneet kuvat pitää poistaa kesken kisan. Mutta omani on vain yksi mielipide monien joukossa.

baxxter
14.02.2018, 18:21
En kannata sakkopisteitä lisäkuvista. Ymmärrän kyllä oikein hyvin mitä tuolla haetaan ja se sinällään on kannatettavaa. Ongelmaksi tässä tulee se, että yksittäisten kuvien poistamisessa on jonkinlainen riski väärien tai kaikkien kuvien poistamiseen. Koen että tämän pitäisi olla offroadsuunnistuskilpailu eikä kamerankäsittelykilpailu. Ei kai tuo ole kovin yleistä, että tiimillä olisi likimain kaikista rasteista monia kuvia? Tällaisissa tapauksissa järjestäjät voisivat ystävällisesti ohjeistaa kyseistä tiimiä kiinnittämään asiaan huomiota jatkossa.
Samaa mieltä sakkopisteistä ja joskus on jopa ohjeistettu ettei poisteta niitä kuvia, mutta oliskohan tämä liittynyt siihen kun joskus oli käytössä järjestykseltään sidotut rastit niin jonkun kuvan poistaminen saattoi sekottaa muiden järjestystä? Mutta vähintään tuo väärän kuvan poistamisen riski on olemassa kun pienen näytön kanssa touhutaan.
Kameran käsittely on kyllä yksi osa tätä lajia ja tästä kaveri toi esiin senkin seikan mihin itsekin ollaan syyllistytty, eli 10000€ autolla ajetaan 1000€/kpl kisoja ja kuvat otetaan 200€ pokkarilla joka ei kelpaa enää perhekuvien ottamiseen. Vois siihenkin kalustoon panostaa ja vaikka sitäkin harjoitella.
Yksi syy ja väittäisin että yleisin syy moneen kertaan kuvattuun rastiin on se rastin sijoittelu. Jos se rasti laitetaan tiheän kuusen juureen tai risukon keskelle tai johonkin apparin käsienvenytyspaikkaan, tulee kuvaaminen vaikeaksi ja virheitä paikataan uusilla kuvilla. Ei tämä väärin ole, mutta jos kuvien tarkastajille oikeasti on ongelma kuvien määrä niin järjestäjä pystyy tätä oman porukan kesken helpottamaan ehkä parhaiten?