View Full Version : Citymaasturi Jeep ZJ
Hetken etuvetoon kyllästyneenä, tuli hommattua harrastekulkine.
-98 Jeep Grand Cherokee, paras ja kallein malli, isoimmalla ja tehokkaimmalla koneella tietenkin :)
Alkuun oli ajatus tehdä metsälelu, mutta auto on niin siisti ja hyväkuntoinen, ettei sitä kehtaa uhrata offroadin alttarille ainakaan kokonaan, mutta ehkä siitä jalostuu metsäkelpoinen citymaasturi?
tästä siis lähdetään:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8434&pictureid=209628
Tähän mennessä fiksailtua:
Uudet ajovalot, kuskinpuolen lasi oli tehnyt pomppuitsarin, ja apparinpuoli oli imuroinut kosteutta tarpeeksi.
Autodoc:sta löytyi kohtuuhintaan uudet, jotka osoittautuivat olevan manuaalisen korkeudensäädön mallit.. onneksi umpion valuun oli tehty valmis upotus sähkösäätöistä mallia varten, johon dremelillä hieman lisäsyvyyttä, ja hoplaa, valkeus tuli.
ja jottei mopo pysyisi lapasessa, niin tilattu on uudet kumit, 31" maxxis bighorn (ei vittuilua, ne on niin uudet, ettei ne ole vielä kasvaneet kokoa..)
, sekä tietysti narukerä keulalle: https://www.seilwinden-direkt.de/Elektrische-Seilwinde-RF1-54t-12000LB-12V-Kunststoffseil ei paha hinta narulla olevasta, jos vetää edes puolet luvatusta :)
2" korotuspalikat odottelevat kaljalaatikon vieressä allepääsyä..
Oho! Nyt on järkihintanen kampe. Kerroppa sitten pian kokemuksia. Jos pelaa yhtään, niin laitan samantien kaksi tilaukseen!
Ei tää kuulu projektiosioon.. Broidin verstaalla aloittelin korotuspalikoiden asennusta, ja jo ensimmäinen etunurkka alkoi pykimään sen verran vastaan, että jätin homman sikseen...
Onneksi renkaat löysivät perille, ja nyt vanneongelmaan ratkaisua odotellessa muutama olut.. :)
Broidin verstaalla aloittelin korotuspalikoiden asennusta, ja jo ensimmäinen etunurkka alkoi pykimään sen verran vastaan, että jätin homman sikseen...
Panhardin akselinpuoleinen pultti löysälle, iskarit irti akselista, koiranluut akselista irti, KAIKKIEN etutukivarsien KAIKKI pultit löysälle, jarruletkut ja abs:ien anturipiuhat irti kiinnikkeistä.
Sen jälkeen korista etutukivarisen kiinnikkeiden takaa auto riittävän ylös, tämän jälkeen yksi puoli kerraalaan tunkkaat toisen puolen mahd. ylös (rajotinkumia vasten), ja tarvittaessa joku seisomaan toiseen päähän akselia.
Jouset pitäisi lähteä pois oikeastaan aika helposti (etenkin takana), mutta korotusblokkien asennuksen jälkeen takaisinlaitto voi olla aavistuksen jähmeää.
Kiitos Timo, kyllä tuon pitäisi onnistua mutta taitaa tahdonvoima olla heikoilla :)
Iskari irtosi helposti, koiranluu alkoi potkimaan vastaan, ja hetken päästä ei hotsittanut yhtään..
Kyllä broidi hieman katseli, että nytkö luovutat... Omaan Jeeppiinsä saman homman aikanaan tehnyt pariin otteeseen..
Pitäisi varmaan olla asennusolutta ???
Eipä kestä.. etenkin asennuspuoli voi olla vähän persiistä, tuntuu että näissäkin on yksilökohtaisia eroja että kuinka helposti menee homma. Ei siis asentajasta, vaan autosta johtuvia :D
Jos siis homma vähän hankaa vastaan, niin pari asennusolutta voi liukastaa tilannetta sopivasti :cool:
Noniin.. tätä täytyykin seurata miten homma lähtee käsistä :D
Ei tämä käsistä lähde..
Mutta täytyyhän siinä vinssi olla:
hieman purkua:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8434&pictureid=209823
sovittelua:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8434&pictureid=209824
Hyvin oli hinauslenkki kiinni, kaikki pultit piti kiristää poikki, kun AmeriikanJoe oli vielä käyttänyt Loctitea:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8434&pictureid=209827
Lisää sovittelua:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8434&pictureid=209825
Ei hyvä, näyttää HJ:n "mattolaiturilta, nyt parempi?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8434&pictureid=209826
Ja kakkosneloset on siis vain sovitusta varten, ei jää kiinteään asennukseen :)
..ja ESORy:läisille, vielä ei ole käytetty kierretankoa, eikä hitsattu..
Vinssipedin kannakkeet alkoivat hyvää vauhtia valmistumaan, kunnes lanka loppui..
Täytynee hommata jokin hitsauskeiju poistamaan paha karma.. riittää kun olen edes kempin vieressä, niin jokin menee ..tuiksi.
(ja se oli broidi joka hitsasi)
Vinssipeti 99% valmis, puskuri sai uutta ilmettä.
Ylläri!!! Kempistä loppui kaasu!!!
Ensi viikolla ehkä saisi vanteet, sekä nosturiaikaa että korotuspalikat löytäisivät paikkansa...
Kaverin korjaamolla sai heepin nosturille, ja korotuspalikat + renkaat löysivät paikkansa.
Ja taas sanonta: "minkä 20v maantiesuolaa on yhdistänyt, älköön sitä valkoinen mies irroittako" oli aavistuksen jumissa muutama pultti..
Noin siis makaa:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8434&pictureid=210051
2" korotus, 31x10,5" Maxxis BigHorn, 8x15 -20 vanteilla
Toivottavasti muistitte löysätä kaikki tukivarret ja panhardit löysälle, ja kiristää vasta kun auton paino renkaiden päällä? :)
Kyllä se vaan pikku korotus ja vähän isommat renkaat tuo kummasti ulkonäköä autolle :cool:
Kyllä sieltä löystettiin jos jotakin pulttia.. pitäisi käydä ajan kanssa läpi kaikki ja uusia jokunen pusla, mutta se saa odottaa kevääseen (tai johonkin)
Ajettavuus ei ainakaan tuntunut huonontuneen yhtään, joskin vähän liukkaammat kumit nuo on. Eli ennakointia talvikelillä...
Ihan ajettavat renkaathan nuo Maxxixet on, reilu 100km ajelua eikä yhtään moitittavaa. (En edes vertaa oikeisiin talvirenkaisiin silti)
Tänään löysi vinssi paikkansa, ja etupuskuri muotoutui myöskin paikalleen.
Etusäleikön leikkelyn olisi voinut tehdä harkitumminkin, mutta se nyt on mitä on. (kuvia tulossa valoisammalla)
Vinssille pitäisi sähköt laittaa, ja muutama työvalo paikalleen. Peruutusvalon kytkin kaipaa uusimista..
Onhan tuossa vielä pari viikkoa aikaa ennen safaria...
Hieno Jeepi eikun mettään kylkiä oikoon
Hieno Jeepi eikun mettään kylkiä oikoon
Sä oot Timppa käsittänyt väärin, tää on citymaasturi, ei puittenhalailija :)
Ainakin allekirjoittaneella Timpalla on puunhalaaminen tullut tutuksi 5.9:llä :D ..ja ainakin yksi ovi ja kylki sen mukaisessa kunnossa..
https://pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Kulmakorpi%20Off-Road/DSC_0300.jpg?img=medium
Iso kiitos toisellekkin Timpalle..
lajin riskit on tiedostettu :)
Kuvatuksia vinssistä:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8434&pictureid=210086
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8434&pictureid=210087
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8434&pictureid=210088
Puskurin ja etusäleikön leikkelyt tehty hieman hutiloiden, täytynee katsella jos joskus etsisi uudet aihiot...
Oliko tuo vinssipelti joku valmis tekele?
Miten tuo nyt tuli kiinni?
Näyttää muuten hyvältä, mulla olis vinssi kans hyllyssä, mutta pitäs vaan saada joskus kiinni :D
50x100 palkit runkoaisojen sisään, kiinnitys alkuperäisen hinauslenkin pultinreikiin 4kpl M12 pulteilla/puoli. Alkuperäinen hinauslenkki ulkopuolelle vahvikkeeksi.
Näiden päälle hitsattu (en minä) 50x100 poikittain johon bilteman vinssipeti kiinni.
Poikittaispalkin alla vielä kulmarauta hitsattuna koriin, ja pulteilla poikittaispalkkiin.
Nyt ainakin teoriassa irroitettavissa...
Mulla muuten taitaisi olla vielä ehjät orkkissumarit puskuriin jos tarvitset? :) Niin ja jos tämä on lähinnä katuauto, niin mulla myös pitäisi olla vielä tallella helmakoteloiden päälle ne orkkislevikkeet kiinnitystarvikkeineen.. ja itse asiassa vähän pyöränaukkojen kohdalta leikellyt etu- ja takapuskurikin. Kaikki tuota samaa PAW- väriä (= dark slate). Jos haluat tai kiinnostaa, niin voin luopua niistä puoli- ilmaiseksi.
Mulla muuten taitaisi olla vielä ehjät orkkissumarit puskuriin jos tarvitset? :) Niin ja jos tämä on lähinnä katuauto, niin mulla myös pitäisi olla vielä tallella helmakoteloiden päälle ne orkkislevikkeet kiinnitystarvikkeineen.. ja itse asiassa vähän pyöränaukkojen kohdalta leikellyt etu- ja takapuskurikin. Kaikki tuota samaa PAW- väriä (= dark slate). Jos haluat tai kiinnostaa, niin voin luopua niistä puoli- ilmaiseksi.
Tuossahan olisi mielenkiintoisia ja tarpeellisia osia kaikille ZJ-Jeepin käyttäjille, laita kuvien kanssa myyntiin....? :o
Tuossahan olisi mielenkiintoisia ja tarpeellisia osia kaikille ZJ-Jeepin käyttäjille, laita kuvien kanssa myyntiin....? :o
Mulla kans on helmamuovit kiinnikkeineen ja toinen sumari jossakin tallella enkä ole jaksanut myyntiin laitta kun arvelin, ettei kellään kiinnosta kuitenkaan :)
Nakatkaapa hintaa sumareille. Meikä tarviis toisen.
Pistää vaikka privana nii ei sotke toisen projektitopikkia
Hyvät immeiset, laittakaa ne tavaranne myyntiin. :)
Eihän kukaan osaa kysyä kun ei ole tarjontaa...:p
-Itsekin ostellut ZJ-osia "varastoon".... :cool:
Menee OT:ksi tämä ketju... :o
Mulla kans on helmamuovit kiinnikkeineen ja toinen sumari jossakin tallella enkä ole jaksanut myyntiin laitta kun arvelin, ettei kellään kiinnosta kuitenkaan :)
Mullakin ekkä jossain mökin vintillä voin tuoda saloon jos kiinnostaa
Jep, kiitos tarjouksista. TimoL:n kanssa jos alustavasti sovittiin ylimääräisten osien poiskuljetuksesta :)
Helmamuovejahan tuohon EI tule!
Ja toinen Timppa (kuha), mä voin jossain välissä hakea vaikka mökiltäkin, kunhan saan tuoda pari olutta kalareissua varten :)
Tulipahan jotain askarreltua tänäänkin, vinssin sähköt melkein valmiit, ja silputtu etusäleikkö sai valonpesurit takaisin paikalleen.
Uusi laturi meni konehuoneeseen (ainoa homma joka ei tökkinyt vastaan kaikin voimin), samoin vinssin sähköt valmiit.
Lokareihin ilmestyi levikkeet, RTV:ltä "muovikynnys" n.7cm leveää kaarevaa muovia, muistaakseni n.7€/metri. http://www.rtv.fi/lattiapaallysteet-julkiset-tilat/listat-ja-kynnykset/muovilistat/muovikynnykset
Kiva oli porakärkiruuveilla kiinnittää, kun kaarissa oli vielä metallia jäljellä :) en ole moiseen tottunut...
Pari työvaloa tuli myös katolle, eli eiköhän tuolla jo yksi safari heitetä.
Tuli kätyä mittaamassa ja säätämässä pyöränkulmat, ja Perjantaina leimaa etsimään...
Tuore leima tuli, korotus ja 31" otteessa :)
Ei muuta kun "pikkujoulusafarille" :)
Noniin.. nyt kun alkaa taas vitutukselta veri kiertämään...
viikko takaperin suunnilleen, tuore leima otteessa, hymy suussa jne.. Suunta Salon seudulle ESORY:n pikkujoulusafarille. Matka meni erittäin mukavasti, ja perille aikataulussa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8434&pictureid=210812
Sitten saunaa ja pari olutta, ja La aamuna virkeänä metsään.
Tähän asti kaikki OK, mutta melkein heti alkutaipaleella jokin hiton kanto teki pomppuitsarin, aiheuttaen ohjausgeometriaan muutoksia. Poikittaistanko sai sen verran vääntymää että se kierteytetty säätöosa (tai sen pultit) ottivat jumia runkoon.. no se oikeni toisella vinssillä hienosäätäen. Sama pirun kanto halusi viime hetkinään repiä myös puskurin mukanaan, joskin joutui luovuttamaan.
Tästä päästiinkin paria pikkujumia lukuunottamatta kaffe/maggaratauolle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8434&pictureid=210813
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8434&pictureid=210814
Pelti on raollaan ihan lämmön hillitsemiseksi, tässä vaiheessa ei vielä ollut mitään teknistä riesaa...
Ja sitten se kuuluisa cacca lensi tuulettimeen, parin pitkän vinssauksen jälkeen volttimittari heitti nollille, joskin palautui kun lopetti vinssaamisen. Tämän jälkeen kävi hyvin noin 1/2 tuntia, jonka jälkeen alkoi käydä huonosti, ja sitten ei käynyt enään (ei siis ole kilju).
Ei käyntiin mitenkään, eli heeppi järjesti mukavaa lisäpuuhaa sekä järjestävälle seuralle että omalle porukallekkin :)
En ottanut aikaa, mutta ei ollut vartti eikä kaksi kun tuota kompostia vinssattiin ja hinattiin pois metsästä. Lisäiloa toki tuotti vanteelta lähtenyt rengas, jippii!!
Kiitos kaikille pelastusoperaatioon osallistuneille!!
Pari vinssinarun katkeamistakin tuo ilkeä ja pahansuopa auto aiheutti, mutta lopulta koitti tasainen tie, ja saatiin rotisko jätettyä pakkaseen miettimään tekosiaan.
Kiitos Sami parkkipaikasta!
Tänään kottero saapui takaisin kotipihaan, Timpalle (kuha) suurkiitos trailerikyydistä!
Nyt kapine on roikan perässä latautumassa, joskin vianhakuun antaa mukavasti haastetta tuo raikkaan kirpeä kevättalven sää... joo, kiitos kysymästä, EI OLE LÄMPIMÄSSÄ TALLISSA!!!!
jatkoa seurannee...
Kertomus jäi mielenkiintoiseen vaiheeseen....? :o
Selkeästi oireet vaatii kovia toimenpiteitä; nauhotat telkkarista sen KIA mainoksen missä ne yhden ZJ rutistaa kasaan romutuspalkkio demona ja pistät sen pyöriin nonstoppina Jeepin eteen. Samalla muutamia KIA esitteitä lojumaan etupenkille samalla kun puhelimesta selaat nettiaitoa. Kyllä se yskän ymmärtää....
Se on Hundain mainos. Sattuu pelkkä ajatus...
Eilen duunin jälkeen mainitsin Jeepille tuosta mainoksesta, ja se lupasi yrittää parantaa tapansa..
Vika näyttäisi olevan bensan saamisessa.. Pumppu surahtaa kun virrat kääntää päälle, muttei bensakiskoon tule painetta. Eli putki/letku tukossa, tai sitten pumpun päässä jotain ongelmaa. Täytynee kairata takaluukun pohjaan huoltoluukku...
Tankki on loppupeleissä aika helppo tiputtaa, mut tekeehän sitä huoltoluukun takakonttiinkin.
Rockautosta saa alkuperäistä Boschin pumppusettiä varsin sopuhintaan, siinä siis tulee ihan koko paketti pumppuineen, bensapaineen säätimineen suodattimineen ja antureineen päivineen.
Linjat on pikaliittimillä, bensakiskolta vähän vittumaisempi irrotettava mutta lähtee kyllä. Sit on helppo suhauttaa linja paineilmalla puhtaaksi.
Suodatin ja bensapaineen säätö tosiaan on siellä pumpun yhteydessä, linjassa ei ole suodatinta, eikä paluuputkea ole.
Noniin.. takaboxin pohjaan huoltoluukku tehty, ja bensapumppuhan oli kaputt..
Ilmeisesti muovitankki antanut jossain kohtaa viisaampana periksi, joustanut sisään ja tönäissyt bensapumpun rungon pashaksi....
Jos keltä löytyy sopivaa pumppua, siis koko paketti runkoineen, niin saapi tarjota..
Kuten tossa yllä kirjoitin, Rockautosta boschin alkuperäinen koko paketti. Käytettyä ei kande ostaa kun on kuitenkin paska, ja toi uusi Bosch ei ole kovin kallis. Tuotenumero BOSCH 67649, hinta 125€ + lähetyskulut + tulli & alv.
Ja sulla on aivan varmasti sieltä koko paketti paskana nyt, niin ei mitään järkeä kasata jostain haalitusta käytetystä rungosta ja uudesta pumpusta tjsp.., etenkin kun suodatin, anturi, bensapaineensäädin ja takaiskuventtiili on siinä samassa paketissa.
jeps, just pistin rockautoon tilauksen..
Kohtuuhyvää palvelua, su iltana pistin rockautoon tilauksen, ja eilen iltapäivällä soitteli kuski portilta että olisi paketti tulossa.
Kuski sitten jätti paetin heepin penkille pyynnöstäni, ja tänään heitin pumpun paikalleen.
Voi sitä ilon tunnetta kun komposti heräsi henkiin :)
Pitää vielä nippusiteellä varmistaa liittimen kiinnitys, ja viritellä takaboxin lattia kasaan.
pkarlstedt
04.03.2018, 14:33
Jätä toki huoltoluukku auki, niin pysyy pumputin hengissä, kun seuraavan kerran parkeeraat tankin kannon päälle.
..nääh.. kun se on kerran korjattu, niin ei se enään hajoa?
Tämä meni jo vaan muille tiedoksi että orggis Moparin pumppuja saa myös järjellisesti maailmalta, esim
https://www.ebay.com/itm/OEM-Mopar-Fuel-Module-5003867AC-For-Jeep-1996/360897074077
ja lisätiedoksi, ylläoleva ei käy -98
ja lisätiedoksi, ylläoleva ei käy -98
Ei käy ei, näissä on tarkkaa mallin kanssa. 97-98 ZJ:n osanro on 5012961AD
JepJepJeep...
Käväisin kauppareissulla heepillä, niin eikös se piru nyt oikuttele taas..
Käynnistyy nätisti, käy tyhjäkäyntiä hyvin.
Pakki päälle, peruutus ruudusta ja sammuu kun pysähtyy. käyntiin lähtee ok.
Pikkuisen testailua, ja useimmin näyttää sammuvan kun kierrokset laskee nopeasti.
Ei vikakoodeja ainakaan Delphillä
Tuossa kun akku oli tyhjänä pitennän hetken, niin voiko olla että esim tyhjäkäyntiventtiili on hukannut ohjelmoinnin?
Voi olla hukannut, tai sit vaan esim. tyhjäkäyntisäädin on muuten menossa huonoksi. Tosin jos tyhjäkäynti on hukassa, niin boksin pitäisi oppia se hyvinkin nopeasti.
Voi olla hukannut, tai sit vaan esim. tyhjäkäyntisäädin on muuten menossa huonoksi. Tosin jos tyhjäkäynti on hukassa, niin boksin pitäisi oppia se hyvinkin nopeasti.
Mulla ZJ aina silloin tällöin hukkaa tyhjäkäynnin siten että se käynnistyy kyllä normaalisti ja palaa starttauksen jälkeen normaalisti tyhjäkäynnille, mutta jos kaasua painaa ja nostaa niin sammuu heti. Eikä se opi sitä itsekseen uudelleen, mutta olen huomannut että jos ottaa IAC:n töpselin irti ja starttaa kerran ilman töpseliä ja sen jälkeen laittaa töpselin takaisin niin sitten se on alkanut taas toimia normaalisti. En tiedä sitten onko vain tämän yksilön ominaisuus, mutta pari IACta olen turhaan vaihtanut ja nyt niitä onkin varastossa jos se vaikka joskus oikeastikin taas hajoaa :)
Nuo tarttisi katsoa melkein jo sitten lukijalla livedatasta että millaisia säätöarvoja PCM tarjoilee IAC:ille.
Vaikka periaatteessa kaasuläppäkotelosta ei tarvitse/ pidä säätää läppiä itse mihinkään tehtaan asetuksista, niin jos syystä tai toisesta PCM joutuu säätämään IAC:ia "liikaa", niin ei ole pahitteeksi säätää ruuvia oikeaan asentoon.
Eilen hieman lisäanalyysiä, kylmänä tuntuisi toimivan, mutta lämpimänä ei. Pistin uuden labdan tilaukseen, voi olla että keitin vanhan kun aiemmin tarjoilin bensaa suoraan imusarjaan kun testailin sitä bensansaantiongelmaa..
Eikös rikkinäisestä lambadasta jää vikakoodi
Ei välttämättä jää, jos ei ole tarpeeksi rikki..
Näinhän tämä sitten lähti uuteen kotiin, jatkamaan jalostumistaan...
Toivottavasti uusi omistaja jatkaisi kertomusta Jeepin vaiheista...? :o