View Full Version : Keski lukko hiluxiin?
japsipikkis
21.12.2017, 00:56
Onko joku tehnyt tai nähnyt miten tehty keskilukko hiluxiin. Helpottaisi nelivedolla ajoa huomattavasti jos saisi etu ja takafillarit pyörimään omia aikoja ja myöskin poistaisi ongelman renkaiden halkaisija tarkkuudessa. Jos olisi vielä kytkettävä/avattava lukko niin estäisi vaan toisen pään sutimista.
Varmaankin joku guru on sellaisen tehnyt jossain eli jos linkkiä/vinkkiä niin kertokaa.
Jonkin muun mallin jakis lienee ratkaisu. Mielenkiintoinen ajatus, tee projekti....
Ja kun laitat hieman lisätietoa vuosimallista ym. Niin herättyään , ja päästyään aamukahvipöytään, palstan Toyota gurut luettelevat kaikki loota-jakis, yhdistelmät jotka menevät kyseisen moottorin perään....
Keskitasauspyörästöä lie haetaan...
Mikähän lie hiluxin malli.
Uudempiin voisi kuvitella että j120 land cruiserin jakoloota menis "heittämällä"
Onko noissa muuten vielä etukardaani eripuolilla hilux vs. lc?
Mikähän lie hiluxin malli.
Uudempiin voisi kuvitella että j120 land cruiserin jakoloota menis "heittämällä"
Onko noissa muuten vielä etukardaani eripuolilla hilux vs. lc?
Etukardaani oikealla molemmissa?
japsipikkis
21.12.2017, 19:05
Mikähän lie hiluxin malli.
Uudempiin voisi kuvitella että j120 land cruiserin jakoloota menis "heittämällä"
Onko noissa muuten vielä etukardaani eripuolilla hilux vs. lc?
Ln110 mallinen mutta kaikki vanhemmatkin käyttäytyvät kai samalla inhottavalla tavalla
HAILUXI-07
21.12.2017, 21:46
Nelikko päällä tahtoo sisäkurvin takarengas ruopia aika reippaasti hitaissa käännöksissä.
Kuivalla pitävällä pinnalla pitää ottaa nelikko pois päältä.
japsipikkis
21.12.2017, 21:53
Nelikko päällä tahtoo sisäkurvin takarengas ruopia aika reippaasti hitaissa käännöksissä.
Kuivalla pitävällä pinnalla pitää ottaa nelikko pois päältä.
Siitähän juuri kysymys eli pitäisi siitä ongelmasta päästä eroon jollain konstin niin että nelivetoa kuitenkin voi käyttää.
Kuten tuossa jo mainittiin, niin tarttisit jatkuvan nelivedon, missä keskilukkoa ei olisi ollenkaan, on avattavissa, tai esim. viskolla. Se ei tosin poista samanhalkaisijaisten renkaiden tarvetta, jollei sitten ole täysin avoin pituussunnassa ja silloinkin aiheuttaa jakiksessa turhaa lämmöntuottoa.
Nythän sulla on se keskilukko, eli on joko takaveto tai kiinteä neliveto.
Ei onnistu ihan helposti. 110 hiluksissa on G sarjan loota ja siihen ei oo ollu keskitasausta saatavana. Jossain uudemmassa runnerissa taitaa olla ja seki jakis on ketjulla joten en menis niihinkään. Silloinkin tais olla niin et kardaani vaihtoi puolta,vanhemmissa Cruisereissakaan ei tasausta ole joten eka taitaa olla KZJ 90/95 mistä tasaus löytyy,niissä on vaan kardaani eripuolella joten ei onnaa. HZJ80 tais olla R sarjan lootaa ja keskitasauksella mut sillon takakardaani on eri linjassa joten ei järkevä sekään. Hiluksin jakis on muistaakseen tyyppiä F1a ja niin lyhyt et siihen ei tasauspyörästöä saa parempikaan seppä yhytettyä.kaikkihan on tehtävissä mut se tarkoittaa koko jakiksen uudelleen rakentamista ja se on jo työläämpi ja kalliimpi homma.
Ei onnistu ihan helposti. 110 hiluksissa on G sarjan loota ja siihen ei oo ollu keskitasausta saatavana. Jossain uudemmassa runnerissa taitaa olla ja seki jakis on ketjulla joten en menis niihinkään. Silloinkin tais olla niin et kardaani vaihtoi puolta,vanhemmissa Cruisereissakaan ei tasausta ole joten eka taitaa olla KZJ 90/95 mistä tasaus löytyy,niissä on vaan kardaani eripuolella joten ei onnaa. HZJ80 tais olla R sarjan lootaa ja keskitasauksella mut sillon takakardaani on eri linjassa joten ei järkevä sekään. Hiluksin jakis on muistaakseen tyyppiä F1a ja niin lyhyt et siihen ei tasauspyörästöä saa parempikaan seppä yhytettyä.kaikkihan on tehtävissä mut se tarkoittaa koko jakiksen uudelleen rakentamista ja se on jo työläämpi ja kalliimpi homma.
Käviskös R150 laatikosta kytkinkoppa R151 laatikkoon? Niin vois ottaa kaavelin dieselrunnerista ja vaihteistopaketin hodarista/hzj:sta/fzj:stä? Hiluksissa ja 80-sarjalaisessa olis molemmissa etumurikka apparin laidalla ja takana keskellä.
Vielä villimpi vois olla, jos dieselrunnerista ottaisi R150 -laatikosta kytkinkopan ja kytkinakslein, ja naittaise ne XJ-jeepin AX-15 vaihteistoon (aisinin tuotoksia molemmat) ja siihen perään sitten NP-jakis, jossa olis 2H, full-time, part-time ja 4low?
Jeepissä se murikka tosin on kuskin puolella, mutta ymmärtääkseni noissa jakiksissa on kätisyys inhimillisesti käännettävissä?
Tai ettii toisen NP-jakiksen, jossa on kätisyys apparin puolelle? Jeepeissä ja Chevyissä on ainakin ollu murikkaa kummallakin puolella etuakselissa, takamurikan ollessa keskellä.
Niin ja sama R150 päävaihteisto on LJ-70:ssä, mutta jakolaatikko on erimallinen kun runnerissa, eli kävis myös luovuttamaan kytkinkoppaa ja kytkinakselia.
Käviskös R150 laatikosta kytkinkoppa R151 laatikkoon? Niin vois ottaa kaavelin dieselrunnerista ja vaihteistopaketin hodarista/hzj:sta/fzj:stä? Hiluksissa ja 80-sarjalaisessa olis molemmissa etumurikka apparin laidalla ja takana keskellä.
Vielä villimpi vois olla, jos dieselrunnerista ottaisi R150 -laatikosta kytkinkopan ja kytkinakslein, ja naittaise ne XJ-jeepin AX-15 vaihteistoon (aisinin tuotoksia molemmat) ja siihen perään sitten NP-jakis, jossa olis 2H, full-time, part-time ja 4low?
Jeepissä se murikka tosin on kuskin puolella, mutta ymmärtääkseni noissa jakiksissa on kätisyys inhimillisesti käännettävissä?
Tai ettii toisen NP-jakiksen, jossa on kätisyys apparin puolelle? Jeepeissä ja Chevyissä on ainakin ollu murikkaa kummallakin puolella etuakselissa, takamurikan ollessa keskellä.
Joo,R sarjan kytkinkopat käy ristiin,mutta muistelisin et HZJ on takamurikka reunassa niinku HJssäkin,näin ollen jos HZJn paketti saadaan hiluksiin tulis takakardaani pahasti vinoon. Muutoin onnistuis kun ottas vaikka läjästä kytkin akselin ja kytkinkopan ja ne HZJn lootaan ja siinä se. Se että mistä löytää HZJn laatikon on toinen juttu,ja oliko kaikissa HZJssa R151 laatikko sitä en tiijä,HoDareissa oli H sarjan laatikko. NP jakiksen tapauksessa sais keski tasauksen,laittais vaan Jeepistä häntäakselin ja takimmaisen holvin vaikka LäJän laatikkoon ja vot. Miinuksena et sopivaa NPtä ei taida löytyä alumiini kuorisena ja jos löytyy ni sekin on ketjuvälitteinen,ja rauta kuoriset on isoja ja tosi painavia.
hiluvitkutin
24.12.2017, 06:48
Voi olla parempi antaa vaan kihnuttaa.
Tai ostaa vaikka pajero.
Älä nyt, monta projektiä on lähteny palstalla liikkeelle, vaikka alkukannustus on ollu "kaupasta saat halvemmalla" tai "ei tuu toimiin" tai "unoha koko homma ja osta tojota!"
Lähtisin liikkeelle ihan sitä, josko jostain sais tekniikan luovuttajan halvalla? niinku nyt tulit sanoneeks, niin miten pajero superselectillä ja vaikka leipoo cut & paste etuakselin vasemmanpuoleisella kartaanilla?
Älä nyt, monta projektiä on lähteny palstalla liikkeelle, vaikka alkukannustus on ollu "kaupasta saat halvemmalla" tai "ei tuu toimiin" tai "unoha koko homma ja osta tojota!"
Lähtisin liikkeelle ihan sitä, josko jostain sais tekniikan luovuttajan halvalla? niinku nyt tulit sanoneeks, niin miten pajero superselectillä ja vaikka leipoo cut & paste etuakselin vasemmanpuoleisella kartaanilla?
Samalla tietty haperon lukollinen akseli. Välityksiäkin voisi löytyä kivempia pajeron alta...
hiluvitkutin
25.12.2017, 10:30
Älä nyt, monta projektiä on lähteny palstalla liikkeelle, vaikka alkukannustus on ollu "kaupasta saat halvemmalla" tai "ei tuu toimiin" tai "unoha koko homma ja osta tojota!"
Lähtisin liikkeelle ihan sitä, josko jostain sais tekniikan luovuttajan halvalla? niinku nyt tulit sanoneeks, niin miten pajero superselectillä ja vaikka leipoo cut & paste etuakselin vasemmanpuoleisella kartaanilla?
Pajeroa tuli aateltua tekniikan vaihtoon, mut aattelin jäykkää etuakselia ja kardaanin väärällä puolella oloa.
Mut niinhän se olikin 110 retkukeula.
Eikun hommaamaan ruosteinen 2.8 pajero lukollisella taka akselilla, siitä kaikki romut hiluxiin.
Pajeroa tuli aateltua tekniikan vaihtoon, mut aattelin jäykkää etuakselia ja kardaanin väärällä puolella oloa.
Mut niinhän se olikin 110 retkukeula.
Eikun hommaamaan ruosteinen 2.8 pajero lukollisella taka akselilla, siitä kaikki romut hiluxiin.
Tai sit HZJsta akselit ja vaihteistot,niihin joutus kyllä vaihtaa tiheämmät välitykset,ainaki jos rengaskoko on isompi kuin 31" Toinen vaihtoehto olis vaihtaa se etuperä vasemmalle puolelle,LH66 hiasesta öljypohja ja pikku sovittelua,siten sais vaikka uudemman Cruiserin laatikoston käytettyä.
Racingrabbit
27.12.2017, 19:02
Entäs jos ymppäisi Toyotan vaihdelaatikon perään jakolaatikoksi Roverin LT230:n?
Kytkettävä keskilukko ja kardaanit oikealla puolella.
Vahva rataslaatikko ja nopean puolen välityksiä löytyy neljää erilaista (1,0-1,6)
Tyhmä kysymys, en näistä mitään tiedä, mutta eikö 4runnerissa ole jatkuvalla vedolla oleva jakoloota ja nehän on pohjimmiltaan samaan alustaan pohjautuvia vehkeitä?
Vai eikö niissä ole sitten muita asentoja?
Tyhmä kysymys, en näistä mitään tiedä, mutta eikö 4runnerissa ole jatkuvalla vedolla oleva jakoloota ja nehän on pohjimmiltaan samaan alustaan pohjautuvia vehkeitä?
Vai eikö niissä ole sitten muita asentoja?
en tiiä uudemmista, mutta ainakaan 90-95 ei runnerissa ole kun jäykät nelivedot ja takaveto. Se, miksi edessä ei oo napalukkoja, johtuu siitä että etuperässä on ADD, automaattisesti katkeava vetoakseli.
Jeepeissä toi automaattisesti katkeava etuvetari on toteutettu niin, että sopivalla kaasunpainalluksella veto katkeaa. Sit pääsee takavedolla kotiin :D
Jeepeissä toi automaattisesti katkeava etuvetari on toteutettu niin, että sopivalla kaasunpainalluksella veto katkeaa. Sit pääsee takavedolla kotiin :D
Land Rover käyttänyt samaa tekniikkaa menestyksekkäästi jo vuosia:):D
Jeepeissä toi automaattisesti katkeava etuvetari on toteutettu niin, että sopivalla kaasunpainalluksella veto katkeaa. Sit pääsee takavedolla kotiin :D
Mulla oli takanakin automaattisesti katkeava Dana35.