View Full Version : Hilux ln110 ja VAIN etuveto
Paljonko kärsii vai kärsiikö jos hilux ln110 mallinen käyttää/ajaa vain etuvedolla eli kardaani poistettu taakse? Onko kokemuksia ja tekeekö paha laatikoille maantieajossa.
veikkaaja
15.12.2017, 19:14
Ite ajoin l200:sella n. 300km ilman takakardaania kun vääntyi kivi kosketuksessa. Kyllä se se sen kesti ainakin?
Aja menemään. Ei se siitä hajoa.
BJ-40/76
15.12.2017, 23:53
Siis tuo etuveto kestää käytännössä kaiken, mitä sille vaihteistoista/koneesta tulee.
Ja varsinkin, jos ajetaan viileässä/kylmässä.
Toki jos aletaan komentamaan hitaalla (nelivedolla-)pahoissa paikoissa oikein kunnolla, niin kestoikä voi tulla täyteen aika äkkiä?
Jos olisi minun auto, niin en ajelisi tuhansia kilometrejä etuvedolla, ja kärryn vetoa välttelisin.
Äkkisältään voisi kuvitella että nelikolla ajelu se enemmän voimalinjan päälle käy...
Äkkisältään voisi kuvitella että nelikolla ajelu se enemmän voimalinjan päälle käy...
Jos ei sillä kiinteällä nelikolla jurnuta kesäkuivalla kadulla, niin vähemmän se voimalinjaa rasittaa. Vääntö kuitenkin jakautuu kahdelle akselille eikä yhdelle. Eipä kiinteällä nelikolla tosin pitäisi kuivalla kadulla ajakaan..
Jos etuperässä on öljyä ja etukardaanin ristikot kunnossa, niin tuskin sieltä kovin äkkiä mitään särkyy.
Jos ei sillä kiinteällä nelikolla jurnuta kesäkuivalla kadulla, niin vähemmän se voimalinjaa rasittaa. Vääntö kuitenkin jakautuu kahdelle akselille eikä yhdelle. Eipä kiinteällä nelikolla tosin pitäisi kuivalla kadulla ajakaan..
Olettaisin että tiesit mitä hain?
Käänteisesti: Aina kiinteissä nelikko päälle kuin vain suinkin mahdollista, ihan vain tasaamaan rasituksia. Siksi että näin takainen voimansirto pääsee vähemmällä kuormituksella... Ai eikö?
Ei ongelmaa etuvedolla ajossa,edessä on pienempi perä ku takana mutta murtolujuus ei ihan heti tuu vastaan ja kulutusta se kestää vähempi kuin takaperä mut täähän ei oo pitkäaikaiseen käyttöön. Yleensähän etuperää ei pidetä kytkettynä muuten kuin nelivedolla joten etuperä ei siksi juuri kulu. Ja tosta nelivedolla ajamisesta et nelivetoa ei pidä käyttää pitävällä alustalla,autossa ei ole keskitasausta ja siksi akselien välinen pyörintä-ero tasautuu pyörien sutimisena ja siksi rasittaa akselistoja kohtuuttomasti. Voi hyvin havainnollistaa kuivalla asfaltilla neliveto päälle ja sitte pyörät linkkuun ja ajaa ympyrää,kun painat kytkimen pohjaan ni auto pysähtyy kuin seinään,johtuu siitä että etuakseli pyörii pidemmän matkan kuin takaakseli ja meno ahistaa ja auto hyppelee ja vetopyörästöjä vituttaa. Jakolaatikko ei juuri rasitu mutta juuri etuperä on vaarassa iskumaisen rasituksen vuoksi,murros nivelet on kovilla myös.
Se etuperä ja vetarit kestää kevyesti kaiken mitä koneesta on tarjolla, kun mietitään mihin akseleiden väliseen vääntöön tuo on pitänyt suunnitella nelikolla... Ps. aina se kestää kuminpolton...