View Full Version : G+E+Unimog=?
Kannetaan korte kekoon. On niin mukava seurailla muiden maastureiden rakentelua, niin laitetaan omat rakentelut myös esille, josko olisi jollekin apua tai motivaatiota.
Päähenkilönä threadissa esiintyy -84 vuoden pätkä w460 G, alunperin vapaastihengittävällä om617 3.0l viispyttysellä dieselillä ja nelivaihteisella manuaalilla. Geen tullessa taloon aikarauta kävi muistaakseni vuotta -90 tai -91. Yhteisiä hetkiä on siis jonkin verran kertynyt. Aikaisempia omistajia oli yksi, joten historia kohtuu hyvin tiedossa, eikä tätä oikein voi haukkua kiertopalkinnoksi.
90-luvulla alle vaihtui 35" mutarenkaat ja korinkorotus n. 7cm. Auto ei oikein kulkenut mihinkään suuntaan noilla renkailla, ellei kaasu ollut joko täysin - tai vähintään 90% auki. Siitä kimpaantuneena om617 sanoi sopimuksen irti heti perään 2011 syksyllä, kuumimpaan kalastus- ja metsästysaikaan.
82706
Oikeastaan se oli onnenpotku: pääsi vanhasta umpilaiskasta moottorista eroon. Vaihtoehtona ei ollut missään nimessä korjata vanhaa pataa, vaan laittaa tilalle jotain järkevämpää. Piti saada toimintavarma, mahdollisimman vähän sähköä sisältävä ja kohtuu tehokas tekniikka; om606 ahdettu malli. Sähköpumpun tilalle mekaaninen, perään 5v manuaali ja homma paketissa. Toimenpiteet alkoivat talvella 2012.
82708
Luovutuksen suoritti mällätty W210.
82707
Sen uumenista kaivettiin esille kultakimpale:
82709
Seurasi kaikenlaista harmia, ennenkuin uusi tekniikkapaketti suoritti vanhan virkaa. Eestä oli öljypohja ja öljypumppu saanut osuman, uutta siis tilalle. Samalla uusittiin moniuraremmipaketti, vesipumppu, suuttimiin uudet kärjet+huolto, pumppu kävi PPDieselissä ruuvattavana ja huollossa, jne. perusosat. Kytkimeksi tuli M-sarjalaisen BMW:n Sachs Racing asetelma ja mersun massalevy, vauhtipyörä sorvattiin mersun alkuperäisestä. Joten:
82711
82710
82712
82713
Sinne se loppujen lopuksi löysi paikkansa. Muutokset otteeseen ja kovaa ajoa(Y) Tässä siis kesä 2013. Video: https://www.youtube.com/watch?v=nV08oYcb-Gk
82714
82715
Elämä hymyili ja oli selkeästi liikaa vapaa-aikaa. Niinpä piti saada taas jotain stressattavaa ja kaivoin Geen kinoksesta ja palastelin halliin:
82721
82717
82718
82719
Nyt päästiin siis tähän päivään ja hetkeen. Tähän tarinaan tuli sivupääosaan Unimogin kapeat peltiperät:
82720
Seuraavaksi on siis tiedossa levyjarrukonversio, kardaaniviidakkoa, pyörimissuunnat, akselikiinnikkeet yms.. Samalla puslajumppaa ja perushuoltoa. Runko ja kori on 99% ruosteettomia, joten sitä ruostekorjaus makiaista ei ole tarjolla. Tavoiteaikataulu konversiolle on vuosi 2019 ja leimapeli tulossa, katsastusherran kanssa asiat on sovittu jo ennakkoon.
Jatkuu seuraavassa numerossa...
Seurantaan. :) Niin mielenkiintoisia kuin mätäpaikkailut ovatkin...
Seurantaan. :) Niin mielenkiintoisia kuin mätäpaikkailut ovatkin...Nythän sä oot jäämässä niistä paitsi:
Runko ja kori on 99% ruosteettomia, joten sitä ruostekorjaus makiaista ei ole tarjolla.
Nythän sä oot jäämässä niistä paitsi:
"Sanallinen ironia on ilmaisumuoto, jossa todellinen merkitys ja käytetyt sanat ovat ristiriidassa. Ironiaan sisältyy ajatus siitä, että asiat eivät ole sitä, miltä ne näyttävät tai mitä niiden väitetään olevan. Ironia on tyypillisesti tilannesidonnaista eikä ironia sen vuoksi paljastu ellei ymmärrä asiayhteyttä." Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ironia
Niin, meinasin että välillä ihan suunnitelmallista rakenteluakin mahdollisesti luvassa, eikä vain kuusi sivua ruostekorjailua. Lopputulemana leima, uudet ovipahvit, AT:eet alle ja kattoteline sekä ehkä lisäpitkät keulaan... Näitäkin projekteja tässä vuosien varrella lukuisia nähty. Ei niissä mitään vikaa millään tavoin ole. Päin vastoin. Mutta tämä nyt polkaistu kuullostaa freesiltä rakentamiselta eikä tyyliin: "Hommasin XXX:n, neljä neliötä peltiä ja pullon argonia, mitähän tästäkin tulee?" Kolme hymiötä perään.
Tokikin kun harrastemateriaali on pääsääntöisesti vanhaa, on ajan hampaan puremien ruosteiden fiksaaminen monissa (liki kaikissa) projekteissa välttämätöntä. Ei siinä mitään.
Liittymättä tähän/näihin suoranaisesti. Muistelisin että muutamaa mm. Defe projekia ja niiden kehittymistä kritisoitiin sillä että eivät olleet mitään "rakentamista" koska "Bolt on" osista rupesi kyseiset kulkineet muodostumaan...
Ehkä vähän sekavaa sösellystä, joku ymmärsi varmaan mitä hain?
Tälle projektille kyllä toivon menestystä mitä vilpittömimmin, ja odotan kateellisena "roll-out":ia! :)
Tänään ehti tallille hiukan värkkäilemään.
Takatukivarsiin uudet puslat.
82901
Moottorikumityynyt tuli uudet ja vaihdelaatikon tyyny myös. Jakolaatikon puslat sitten myöhemmin.
82903
Taka-akseli pois tieltä.
82899
82900
Hommasin pienen kulmamittarin Saksan ebaysta voimansiirron linjausta varten. Tuntui ihan luotettavalta, muistaakseni ~50€ kotiin tuotuna.
82902
Ps. Minkäkokoisena kuvat pitäisi ladata, jotta ne näkyisivät suoraan threadissa "isoina", eikä tarvitsisi erikseen klikkailla auki?
vuorimies
30.12.2017, 20:32
Seurataan
Aah, ihanaa katseltavaa ...
Yllättävän pitkän tauon jälkeen homma hieman etenee. Kävin hakemassa romikselta T5 Transportterin takasatulat ja niihin palat. Geessä taka-akselimassa 1460kg ja tässä Transporter-yksilössä oli leimattu 1550kg, eli riittää mukavasti. Konttorille pitää varata ostokuitti, jossa näkyy luovutusauton runkonumero. Runkonumeron perusteella he voivat sitten muutoskatsastuksen yhteydessä tarkistaa riittävät akselimassat.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=213237
Sattuuko kenelläkään olemaan jarrusatulan kiinnitysadapterilevyn mittoja antaa, jota olisi käytetty peltiperien jarrulevykonversiossa?
Taka-akseli purettuna, osat purkautui ongelmitta ja sisuskalut ovat virheettömät. Jarru- ja pinionkonversion suunnittelua ja osat koneistamoon. Seuraavalla kerralla kasaan uusilla tiivisteillä ja toivottavasti sopivilla jarru- ja kardaaniadaptereilla.
Onko vielä jostain saatavilla porttaaliboksien/perämurikan paperitiivisteitä? Liekkö joskus avattu ja huollettu, kun on kuparitahnan kaltaista navan pultissa ja navan-booriakselin välissä.
Loppuun kuvasaaste:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=213363
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=213366
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=213367
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=213364
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=213362
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=213365
Pauli tai Vuorsolan Mikko lienee experttejä näissä ... Mikko vaan vissiin reisussa tovin
Mä kasasin porttaaliboxit tiivisteliimalla ja murikan moottorisilikoonilla
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=306&pictureid=133885
Taidan kasata samalla reseptillä kuin sinä tare, kiitti vinkistä.
Pinion muutokseen osat haalittu kasaan, laippa passaa suoraan 8-pulttiseen Geen kardaanin laippaan. Vähän varmaan joutuu kardaania lyhentämään, mittomaan en ole vielä päässyt kun pitäisi saada ensin akselia paikalleen :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=214331
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=214327
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=214328
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=214330
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=214329
Hupsista s*na, siinähän meni about puoli vuotta hallitonta elämää. Päivän verran sai nautiskella ja hommat vähän nytkähti eteenpäin, taka-akselia mallatessahan se päivä sitten hupeni. Akseli on nyt heftissä pitkittäistukivarsien varassa. Mittailin perän ja jakiksen lähdöt samansuuntaisiksi arvioidussa ajokorkeudessa. Välikardaani oli sopivan mittainen kulmien mittailuun ja 20 astetta paukahti just rikki. Jotta selvittäis ilman tärinää ja ristikoiden päivittäistä vaihtelua ajattelin päivittää kardaaniin tuplanivelet molempiin päihin. Jos jakista siirtäis sivuun 5cm, mitä runkopalkit antaa myöten - eikä hulluttelis joustoilla, voisi vakiojortaani EHKÄ selvitä hommasta ilman jurinaa... Toisaalta kardaanin päivityksellä selviäisi ilman harmaita hiuksia ja antaisi se luvan olla rajoittamatta ulosjoustoja sen kummemmin.
Heittäkää kommenttia kardaanin tiimoilta, miten olette selättäneet isommat kulmat? Millä kulmilla porukka ylipäätään ajelee laitteilla, jotka kykenee 80-100kmh nopeuteen ilman jurinoita? Suositelkaa jotain hyvää kotimaista kardaanipajaa, jolta onnistuisi tuplanivelkardaanin teko? Loppuun todistusaineistoa, ettei mene essonbaari-jutuiksi =)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=217757
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=217756
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=217755
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=217754
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=217753
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=217753
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=217751
Asiallista, laitatko panhardit vai luotko jotain erilaista ??
Noi Mesen kardaanit ei anna kummosia liikeratoja ja näyttää jo rajoilla olevan. Minä risteytin Patrollin ja Mesen kardinaalit joten ei ristikot ainakaan pohjanani. Eikös noita portaali Gvaageneita oo sentään jo joku tehny?
Asiallista, laitatko panhardit vai luotko jotain erilaista ??
Juu alkuperäisillä panhardeilla tulee =)
Noi Mesen kardaanit ei anna kummosia liikeratoja ja näyttää jo rajoilla olevan. Minä risteytin Patrollin ja Mesen kardinaalit joten ei ristikot ainakaan pohjanani. Eikös noita portaali Gvaageneita oo sentään jo joku tehny?
On varmasti tehty, mutta dokumenttia kovin vähän tuotettu...
Jotain taas saatu tallilla aikaiseksi. Eli voimansiirto-ongelmat:
Taka-akseliputki pysyy alkuperäisenä unimoggilaisena, sen ja jakolaatikon väliin tulee muokattu Geen kardaani. Pinionin lähtö kohdistettu osoittamaan jakolaatikon lähtöä ja jakolaatikko alkuperäisessä asennossa. Kardaaniin perän päähän alkuperäinen nivel ja asteita 0, jakolaatikon päähän tuplanivel ja asteita vajaa 17 syötäväksi.
Itse jakolaatikkoa siirsin 4cm oikealle runkopalkkien välissä ja moottori-vaihdelaatikko -pakettia 2cm vasemmalle.
Välikardaani pysyy Geen alkuperäisenä jo muokattuna, se saa samalla tasapainotuksen.
Etukardaani pysyy myös Geen alkuperäisenä, mutta se saa lyhennyksen ja tasapainotuksen.
Moottori+vaihdelaatikko -paketin ja jakolaatikon siirrolla nyt etukardaani mahtuu kulkemaan alkuperäisessä paikassaan. Vaihdelaatikon takakannatinta täytyy vain hieman muokata, ettei ota kardaaniin joustoissa kiinni. Myös jakolaatikon etupuolella olevaa rungon poikittaisputkea täytyy hieman muokata kardaanin tieltä. Tämän aiheuttaa unimogin pidempi perän lähtö vrt. alkuperäisiin, joka aiheuttaa suuremman pystysuuntaisen liikkeen lyhyemmälle kardaanille.
Nyt mielenkiintoiseen aiheeseen, eli etuakseliputkeen. Tutkistelin, että vanhan Geen jakolaatikko kääntää etukardaanin pyörimissuunnan päinvastaiseksi kuin takakardaanin(ja välikardaanin). Jos Unimogin akselin laittaisi alle normaalisti, eturenkaat pyörisi erisuuntaan kuin takarenkaat. Lisäksi Unimogin perämurikka on vasemmalla keskilinjasta, kun taas Geen perämurikka ja samalla kardaanin kulkureitti on oikealla puolen. Tästä yhtälöstä päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun:
Käännän etuakseliputken ylösalaisin, jolloin perämurikka heilahtaa oikealle puolelle ja vetareiden pyörimissuunta vaihtuu. Nyt renkaat pyörii oikeaan suuntaan, mutta porttaaliboksit osoittaa taivaalle. Lisäksi siis akseliputkesta aukaistaan saumat molemmin puolin kääntöpäiden juuresta ja kääntöpäät käännetään ympäri osoittamaan alaspäin.
Edellä kuvailtuun teoriaan ottaisin mielelläni kommenttia, kuulostaako järkevältä? Käsittääkseni näin on joku joskus tehnyt mm. volvolaisten ja Geen yhdistämisessä.
Etuakselissa pinionin lähtö osoittaa vaakatasosta 3,7 asteen verran yläpuolelle ja jakolaatikossa saman verran vaakatasosta yli. Casteriksi mietin noin +4 astetta, jolloin pinionin ollessa vaakatasossa, kääntöpäät käännetään +7 viiva +8 astetta eteenpäin vertikaalista. Varmuuden vuoksi tilasin Casterin korjauspuslat etujakareihin, jos säädöt todetaan huonoiksi. Miltä +4 caster kuulostaa porttaalivehkeessä?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=218191
Lisäksi huomasin ohjausakselin alapään ristinivelen olevan entinen, josta johtui jo aiemmin huomattu "lonksahtelu" ratissa ja sentin tyhjä liikevara. Uutta akselia näyttää saavan edulliseen 700€ hintaan, onko joku vaihtanut ohjausakselista ristinivelen? Sattuisiko olemaan jokin standardikoko?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=218192
Samankaltaista Caster pähkäilyä täällä harrasteltu, Volvolaiset menossa alle.
Huomio seuraavat asiat Casterin ohessa, tukivarsien asento normaalissa ajoasennossa / jouskorossa. Jos eivät ole vaakaan, kuten tuskin ovat, muuttuu akseliväli joustojen ääriasennoissa yllättävän paljon. Samalla Caster muuttuu, ja ainakin itseä hämmästytti muutoksen suuruus, kun vertailin asentoja noin 300 mm jouston matkalla.
Omassa epäkeskopuslat nyt, mutta hyvä olis jos sais tukivarret / akselikiinnikkeet / jousituksen sellaiseen kompromissiin ettei epäkeskoja tarvittais.
Uskoisin että Caster optimi olis 3 - 6 asteen välissä
Ja vielä, portaali / lukko akselisessa, pyrkisin melko matalaan, eli enempi ulosjoustavaan alustaan, huimaakin vähemmän
Samankaltaista Caster pähkäilyä täällä harrasteltu, Volvolaiset menossa alle.
Huomio seuraavat asiat Casterin ohessa, tukivarsien asento normaalissa ajoasennossa / jouskorossa. Jos eivät ole vaakaan, kuten tuskin ovat, muuttuu akseliväli joustojen ääriasennoissa yllättävän paljon. Samalla Caster muuttuu, ja ainakin itseä hämmästytti muutoksen suuruus, kun vertailin asentoja noin 300 mm jouston matkalla.
Omassa epäkeskopuslat nyt, mutta hyvä olis jos sais tukivarret / akselikiinnikkeet / jousituksen sellaiseen kompromissiin ettei epäkeskoja tarvittais.
Uskoisin että Caster optimi olis 3 - 6 asteen välissä
Ja vielä, portaali / lukko akselisessa, pyrkisin melko matalaan, eli enempi ulosjoustavaan alustaan, huimaakin vähemmän ��
Olen samoilla linjoilla hyvinkin vahvasti. Tuo caster-haarukka kuulostaa järkevältä ja mahdollisimman matalan rakennelman yritän saada tehtyä. Korinkorotus lähtee samalla pois ja kokonaiskorotus jäänee 10-12cm luokkaan. Toisaalta matala on vähän hankala saada paljon ulosjoustavaksi, jos ei nosta iskarin yläpäätä lattiasta läpi tai laske alapäätä paljon akselin alapuolelle...
Mihin laitteeseen laittelet volvolaisia?
Olen pyrkinyt tekemään mittaukset ja asemoinnit normaalissa ajokorkeudessa. Normaalin ajokorkeuden arviointi vain on osoittautunut haastavaksi. Olisi pitänyt ottaa paljon enemmän mittoja ennenkuin purki auton palasiksi.
Jep.
W463 itsellä työn alla.
Mitat olis ollu hyvä olla, kaikesta, täällä helpottaa kivasti kun pystyy melko pienellä vaivalla laskemaan kopan aina välillä paikalleen mittailujen ja varmistelujen tiimoilta.
Mutta enempi kuin muistelinkaan, vaatii hommaa ’riittävän’ matalan alustan rakentelu.
Mä haen sellasta 25-30 % sisäänjoustoa, eli 75-100 mm, mutta voi joutua tyytymään vähempään
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=218195
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=218194
moggirange
07.01.2019, 11:40
Käännän etuakseliputken ylösalaisin, jolloin perämurikka heilahtaa oikealle puolelle ja vetareiden pyörimissuunta vaihtuu. Nyt renkaat pyörii oikeaan suuntaan, mutta porttaaliboksit osoittaa taivaalle. Lisäksi siis akseliputkesta aukaistaan saumat molemmin puolin kääntöpäiden juuresta ja kääntöpäät käännetään ympäri osoittamaan alaspäin.
Edellä kuvailtuun teoriaan ottaisin mielelläni kommenttia, kuulostaako järkevältä? Käsittääkseni näin on joku joskus tehnyt mm. volvolaisten ja Geen yhdistämisessä.
Mulla on rangessa juuri noin tehty kun murikan tarvi siirtää oikealle puolen. Perä muistaakseni käy mitenpäin vaan siihen akseliputkeen?
Mulla on rangessa juuri noin tehty kun murikan tarvi siirtää oikealle puolen. Perä muistaakseni käy mitenpäin vaan siihen akseliputkeen?
Perä menee vain yhdessä asennossa akseliputkeen, mutta sehän ei sinänsä haittaa mitään. Tasauspyörästön lukkomekanismi kääntyy vaan alapuolelle ja pitää suojata. Kiitos kommentista, sain varmuuden ettei ihan sutta ja sekundaa tule =)
Jep.
W463 itsellä työn alla.
Mitat olis ollu hyvä olla, kaikesta, täällä helpottaa kivasti kun pystyy melko pienellä vaivalla laskemaan kopan aina välillä paikalleen mittailujen ja varmistelujen tiimoilta.
Mutta enempi kuin muistelinkaan, vaatii hommaa ’riittävän’ matalan alustan rakentelu.
Mä haen sellasta 25-30 % sisäänjoustoa, eli 75-100 mm, mutta voi joutua tyytymään vähempään
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=218195
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=218194
Sun projekti näyttää mielenkiintoiselta, ja mielellään näkisi enemmänkin kuvia toteutuksesta! Tulee komea w463, kunkkukone näyttäisi olevan pellin alla :cool: Tuleeko muuten mersun tekniikalla, poislukien akselit? Minkälaisilla spekseillä olet ajatellut iskareita?
Haluamatta sotkea pitkästi sun topiccia, lyhyt yhteenveto tästä pitkään kyteneestä rojektista:
• pitkä W463 -90, ilman ABS ja ilman SRS
• Volvolaiset akselit jarrupäivityksin
• OM 605 ahdettuna, mekaanisella 6 mm PPD
• 6 vaihteinen manuaali
• LR sukuinen alusta, tukivarret, jouset, korvakot kaikki LR Defender 110 osia
• perinteinen iskunvaimennus, tää on vielä valitsematta, todnäk Big Boret
Tarkoitus luoda ’se ainakin toistaiseksi viimeinen’ maastokykyinen kulkine, joka täyttää kriteeristön luotettava, yksinkertainen, mekaaninen, ajokelpoinen myös tiellä. Ja hyödyntää tähän se ymmärrys ja kokemus, jota näistä on kerinnyt karttua.
Hyvältä yhtälöltä kuulostaa. Itselläkin mielessä päällimmäisenä luotettava, yksinkertainen, maastokykyinen, ajokelpoinen maantiellä ja katulaillinen.
Pitää tehdä portto G kokoontumisajot, kunhan laitteet on kasassa =)
On muuten kiven alla saada järkevään hintaan ohjausakseli. Pitänee purkaa ja mittoa tuo väljä ristinivelel ja alkaa etsimään josko löytyisi jostain kataloogista oikean kokoinen.
Jos jollain on tiedossa pajaa, jossa onnistuisi pyöreän akseliputken katkaisu, olkatappilinjan pyöräytys ja kasaan hitsaus Tampere - Helsinki akselilla tai lähettyvillä niin vinkkejä otetaan vastaan :confused:
Riittäisi katkaisukin ja pienet olakkeet putkeen, jotta saisin itse hitsattua suht koht suoraan takas.
dodge3500
11.01.2019, 18:04
Jos jollain on tiedossa pajaa, jossa onnistuisi pyöreän akseliputken katkaisu, olkatappilinjan pyöräytys ja kasaan hitsaus Tampere - Helsinki akselilla tai lähettyvillä niin vinkkejä otetaan vastaan :confused:
Riittäisi katkaisukin ja pienet olakkeet putkeen, jotta saisin itse hitsattua suht koht suoraan takas.
Mitkä ton mitat on
Mitkä ton mitat on
Nyt tossa kunnossa noin 118cm pitkä, perän kohdalta noin 30cm halkaisija ja tosta katkastavan sauman kohdalta noin 9cm halkaisija.
dodge3500
11.01.2019, 21:14
Perskeles ei mahdu pituudesta
Liian pienet vehkeet:mad:
Vannesahassa poikki hyvän merkkauksen jälkeen, tukiputki sisään ja tulppahitsi, ja sauma kiinni ???
Jotenkin noin aikanaan ite puuhailin, katko ihan laikalla:
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=87809
Uuden mittauksen jälkeen pituus noin 108cm.
Olinkin jo törmännyt pee tuohon ketjuun. Täytyy vielä muutama koneistamo käydä kiertämässä ensiviikolla ja sitten alkaa rälläkkä+pajavasara hommiin :D
Onko tietoa miten tämä akseliputki purkautuu vielä pienempiin osiin? Eli kuvassa näkyvät punaiset ympyrät, selkeä katkos näyttäisi olevan, onko vain jokin lämpösovite? Onko joku saanut näitä purettua ja jos on, millä taktiikalla? Putki lyhenisi nimittäin paljon, piituudeksi jäisi vain 80cm ja olisi helppo kiinnittää sorviin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=218237
dodge3500
11.01.2019, 22:43
Onks nää missäpäin
Katselin kans tota saumaa et purkaantuuko siitä
Pirkkalassa, mut kulkeutuu äkkiä muuallekin. Mulla ei oo täällä mitään tallia/työkaluja, että saisin kokeilla purkautuuko. Talli on pohjosessa ja otin nää mukaan, että helppo homma ja lähikoneistamo tekee pois, mutta ei oikein homma kelvannut. Ei tullut aikaisemmin mieleen, että tietenki kannattais purkaa niin pieneksi kuin saa.
Eli vähän tarvis jeesiä jostain suunnalta :D Haluttais kokeilla ihan vaan lekaa tai lekaa ja lämpöä.
Aivan varmasti ei ole pelkkä lämpösovite, kun ajattelee mitä kiertorasitusta portaali tuohon tarjoaa, näkyiskö sisäpuolelta jotain vaikkapa kännykameralla
EDIT: tarkoitatkin ilmeisesti tuota laippaa ...
Jos sisään saat sopivan timmin ’tukiputken’ niin katkoksenhan ei tarvii olla kovinkaan suora / tarkka, koska liitokset saa säädettyä paitsi halutun casterin niin myös pituuden suhteen.
offroadjouni
12.01.2019, 09:07
En ole koskaan avannut, mutta esim. tuolla näkyy vähän samanlaisesta hommasta kuvia -> https://www.s10forum.com/forum/f221/mog-10-unimog-404-portal-axles-487819/.
dodge3500
12.01.2019, 09:46
Voitas sitä joku ehtoo kokeilla purkaa
Siinä näkyy jotkut ohjuritapitkin
Ja mistä kohtaa toi 108cm on mitattu
Vois mahtuakin sorviin
Eikö tuossa saumassa ole myös pultit?
On siinä pultitkin. Näyttäisi tuolla ulkolaisten foorumilla olevista kuvista päätellen ihan tehtävissä olevalta hommalta saada purettua tuosta laipan kohdasta. Tuo 108cm on ihan tuossa kunnossa ulkopinnasta ulkopintaan. Kokeillaan joku päivä purkaa ja pitää raportoida miten kävi =)
Miten / mihin tukivarsien korvakot asettuu, jos tuo koko hässäkkä on 108 cm ??
Tukivarsien kiinnikkeet tulee tuohon laipan juureen niiden sisäpuolelle. Luultavasti leikkaan akselin alapinnalta tuon laipan pois korvallisten tieltä ja korvaan laipan pultit hitsisaumalla. Taka-akselista leikkasin jo tuon laipan reunat pois tukivarsien kiinnikkeiden tieltä.
E: Täytyy vielä tehdä tarkistusmittaus :D
Jääkö sulla alkup mersulaiset tukivarret ja korvakot runkoon ??
Omassa hiukan (20 mm ulos, 20 mm alas, 20 mm eteenpäin) siirtelin korvakoita, kun käytän muun valmistajan osia
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=218287
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=218288
Edit: ja kerran vielä, pidä akselivälistä tarkasti huolta, kun portaali vielä tekee omat jekkunsa niin ei voi pelkästä akselilinjasta sitä mittailla - ettei tarvii koria alkaa pidentää tai lyhentää, ja kivahan on, että pyörät osuu pyöräaukkoihin
Ainakin ajokorkeudessa
Juu jää originaalit kiinnikkeet runkoon ja originaalitukivarsilla tulee, akseleihin teen vain uudet kiinnikkeet. Taka-akseli näytti äkkiseltään onnistuvan ilman korin korvakoiden siirtoa, etuakselia on ollut vielä hankala mittoa ennen kuin saa akseliputken muokattua.
Kiitoksia vinkeistä, pidetään mielessä :)
dodge3500
14.01.2019, 08:10
Juuri sain puhelun koskien noita akseleita.
Sen saa purettua siitä saumasta.
Tässä on oltu yhteydessä suuntaan jos toiseenkin, ja kiitos siitä alan harrastajille. Muuan Unimogin entisöijä ilmoitti, että lekaa ja kiilaa laippaliitokselle niin johan irtoaa. No kävin Motonetistä varsin työkalut urakkaan kun ei lyijykynää kummempaa sattunut olemaan käsillä. Viisi esinettä investoin ja yhtä tarvittiin,kuka arvaa mitä näistä...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=218312
Ja muutaman määrätietoisen väkivallanteon jälkeen eteen paljastui seuraavaa
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=218315
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=218314
Nyt akseliputken pituus on enää 80cm ja sorviaikaa laippojen irrotukseen on varailtu loppuviikolle.
Ohjausakseli sai uuden alapään nivelen ja näin ollen kokonaisen akselin ostolta vältyttiin. Rahallinen säästö HUOMATTAVA...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=218313
Niinkö nuo nyt pulttautus ylösalasin takasin kun vaan laittais ???
Kyllähän ne pulttautuis, laippa näyttäisi olevan täysin symmetrinen... Mutta aika pieni mahdollisuus, että sattuisi caster + pinionin lähtö oikeaan kulmaan toisiinsa nähden jos kääntää 180 astetta.
Alunperin jakiksen etukardaanin lähtö osoittaa hieman ylöspäin vaakatasosta ja niin myös etupinionin laippa. Toisaalta, jos caster ja kardaanin lähtö käännetyllä laipalla olisi toisiinsa nähden 90 asteen kulmassa, ja laittaisinkin saman verran pinionin lähtöön alaspäin kulmaa kuin jakiksessa ylöspäin. Siitähän tulisi sopivasti positiivista casteria. Tämä vaatii vielä hieman mietintää...
Akseliputki katkaistiin ja tehtiin molempiin päihin keskittävät soviteholkit, näin pituuskin säilyi samana. Nyt on helppo asennuksen yhteydessä säätää casteri kohdilleen ja ajella sauma päälle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=218383
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=218384
Kardaanit olisi oikeassa mitassa, niiden puolesta pääsee kasailemaan eteenpäin. Yksi ristinivel oli parhaat päivät nähnyt ja se vaihdettiin samalla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8467&pictureid=218385
Nättiä, niin nättiä 👍🏻
😎==*==😎
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5753&pictureid=143599
Siellä on sisäputki