View Full Version : Ketjukone vrt. hihnaan
Offijepe
14.11.2017, 21:05
100t. ajetuusa autossa ketju löystynut ja aiheuttanut melkein konerikon, miten on mahdollista? Luulis ketjun kestävän sen parisataa tkm. vaan eipä ihan. Tuli vastaan korjaamolla kyseinen tapaus, ihmeteltiin pikkasen. Huollot jne. tehty ajallaan ja auto siistissä kunnossa, omistajia muutama. Mikä moista aiheuttaa? Henk. koht väittäisin vian olevan ajotyylissä, vaan mitenkä lienee?! :p
olisko bemari??
kyllähän ketjulla joku miltei miljoonan ajaa, ainakin kunnon mersulla :)
ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole jos puhutaan 2000 luvun kertakäyttö autoista. täyttä paskaa kaikki. täytyy ihmetellä miten kauan ihmiset tuollaista kuraa ostavat :eek:
Hessu888
14.11.2017, 22:20
Oliko ketju oikeesti löystynyt (kiristäjä) vai sittenkin venynyt? Merkki kiinnostaa tietää oli sitten kummin tahansa.
kyllähän ketjulla joku miltei miljoonan ajaa, ainakin kunnon mersulla
Facebookista kun olen seurannut mersuforumin ryhmää, niin kyllä niitä ketjuvikoja tuntuu löytyvän mersuistakin. Wanhoilla kyllä ajaakin miljoonan, mutta joissain uudemmissa venyy melko nopeasti ja katkeaa jos ei ajoissa vaihda.
Offijepe
14.11.2017, 23:30
Oliko ketju oikeesti löystynyt (kiristäjä) vai sittenkin venynyt? Merkki kiinnostaa tietää oli sitten kummin tahansa.
2000-luvun bemari tosiaan kyseessä, ainakin ketju löysä, tod. näk. venynyt sitten. Itse vaihtaisin koko setin samalla vaivalla, niin toimispahan sitten ainakin jatkossa. Oli hyytynyt parkkiin, ei lähtenyt käyntiin. Nesteitä ei tiputtanut ja lämmöt olleet ajossa ok.
Kalliiks tulee moiset. Obd antoi vikakoodia kampiakselin asentotunnistimen anturista. Useempi vaiva iskenyt samalla.
Selvittely kuulemma jatkuu.:cool:
Kalliiks tulee moiset. Obd antoi vikakoodia kampiakselin asentotunnistimen anturista. Useempi vaiva iskenyt samalla.
Sama vaiva, anturi herjaa kun ei oo nokat synkassa sen kans. Korjaantuu siis ketjuremontissa itsekseen. Tuostahan se käy yleensä ekaks ilmi, P0016.
Osassa merkkejä on ihan vain liian onneton ketju kestämään sitä käyttöä.
Sitten on osaa merkkejä missä huoltoväli on 20tkm tai 30tkm, mutta ketju vaatisi 10tkm välein öljynvaihdon. Kaikkilla ketkä menevät ohjelman mukaan tai yli niin venyy ketju ja ne ketkä huoltaa niinkuin pitää niin ketju kestää.
Nykyään kaikki materiaalivahvuidet yms lasketaan niin rajalle ja sitten huoltovälejä jatkuvasti pidennetään niin siitähän se soppa syntyy. Osittain ihan vain tämän takia venyy ketjut.
Esimerkiksi 2 litraisen diesel bemarin ketju kestää kummasti pidempään kun huoltaa tiheämpään.
Ruusulehto
15.11.2017, 07:42
Bemarissa ilmeisesti kyse jostain pikku dieselistä? Mersuissa alkupään v-6 cdi moottoreissa oli noita ketju ongelmia
bj45lava
15.11.2017, 08:44
Bensamersut 2000-lukuiset 150-200tkm vaihdellaan ketjuja ja myös saa korjailla hypänneitä jakoja kansihommina.
V6 bensa kestää täysin korjattuna jotain 70-150 tkm jakopää ja taas uusiksi...
Facebookista kun olen seurannut mersuforumin ryhmää, niin kyllä niitä ketjuvikoja tuntuu löytyvän mersuistakin. Wanhoilla kyllä ajaakin miljoonan, mutta joissain uudemmissa venyy melko nopeasti ja karkeaa jos ei ajoissa vaihda.
2008 tuli uusi diiseli, nelipyttynen 200/220/250cdi om651 jonka ketjujakopää on suoraan sanoen ihan paska.
Vanhemmissa kaksirivinen ketju kestää ihan hyvin.
V6cdi om642 on myös yksi ketjun/kiristäjän kuluttaja.
Bensakoneisissa m271/m272/273 moottorit on kans onnettomia esityksiä.
ImacInnes
15.11.2017, 11:31
Volkkareissahan on noita venähtäviä ketjuja ja korjasivat niitä takuuseenkin.
Niittä travii myös melkein vaihtaa yhtä usein kuin jakohihnaa???
Semmosta vähän polkupyörän ketjua vahvempaa.
t. Ismo Ämmä
ImacInnes
15.11.2017, 11:32
Volkkareissahan on noita venähtäviä ketjuja ja korjasivat niitä takuuseenkin.
Niittä travii myös melkein vaihtaa yhtä usein kuin jakohihnaa??? Esim. Touran.
Rallattavat kylmänä ja lopulta moottorin vikavalo syttyy kun jako on riittävästi pielessä.
Semmosta vähän polkupyörän ketjua vahvempaa.
t. Ismo Ämmä
Volkkareissahan on noita venähtäviä ketjuja ja korjasivat niitä takuuseenkin.
Niittä travii myös melkein vaihtaa yhtä usein kuin jakohihnaa??? Esim. Touran.
Rallattavat kylmänä ja lopulta moottorin vikavalo syttyy kun jako on riittävästi pielessä.
Semmosta vähän polkupyörän ketjua vahvempaa.
t. Ismo Ämmä
Taidat tarkoittaa TSI-koneita.
Mikä moista aiheuttaa? Henk. koht väittäisin vian olevan ajotyylissä, vaan mitenkä lienee?! :p
miten se ajotyylistä riippuu?
mulla 3.0 ivecon kone ketjulla ja huonolla ajotyylillä menty 300tkm, vauhtipyörä ei kestänyt ku puolet siitä:D
miten se ajotyylistä riippuu?
mulla 3.0 ivecon kone ketjulla ja huonolla ajotyylillä menty 300tkm, vauhtipyörä ei kestänyt ku puolet siitä:D
Lähinnä koneen kierroksista.
Esim Saksan autopaanoilla päivittäin ajeleva on kovemmalla kulutuksella, kun taas maaseudulla asusteleva tyylii maks 90 ajeleva.
Lähinnä koneen kierroksista.
Esim Saksan autopaanoilla päivittäin ajeleva on kovemmalla kulutuksella, kun taas maaseudulla asusteleva tyylii maks 90 ajeleva.
Mahtaa saksassa olla sitten lyhytikäisiä monen merkin ketjut/kiristimet, kun ei edes tahdo suomen vauhteja montaa kymppitonnia kestää :) Oliskohan kuitenkin näitten ketjujen/kiristimien lyhyt kesto pahemmanlaatuisia suunnitteluvirheitä? Äkkiseltään tuntuis, että pitäis ketju autonikä kestää tai vähintään sen puolimiljoonaa ainakin. Kiristimen vaihdon 250-300tkm välein jotenkin vielä sulattaisi..
Jos on Bemarin 2,0 diesel koodilla N47 kyseessä ja ketju vauhtipyörän puolella niin ei ole mikään halpa korjata. Pahimmillaan kun joutuu vaihtamaan kammenkin. Vai onko kyseessä 1,6 bensa? Niissäkin venyy kettinki. PSA meni vielä ostamaan noita moottoreita ja ei tullut kuin ongelmia.
Arska-tehtaalta
16.11.2017, 10:52
Mielenkiintoinen ajatus että ajotyylillä voisi korjata materiaalivikoja :D
Mahtaa saksassa olla sitten lyhytikäisiä monen merkin ketjut/kiristimet, kun ei edes tahdo suomen vauhteja montaa kymppitonnia kestää :) Oliskohan kuitenkin näitten ketjujen/kiristimien lyhyt kesto pahemmanlaatuisia suunnitteluvirheitä? Äkkiseltään tuntuis, että pitäis ketju autonikä kestää tai vähintään sen puolimiljoonaa ainakin. Kiristimen vaihdon 250-300tkm välein jotenkin vielä sulattaisi..
Sepä se, ei auton elinikä ole mitään 600tkm/30 vuotta, niinku meillä täälä peräpohjolassa.
Autolle lasketaan keski-ikä minkä se pitäisi kestää. Se on teoreettinen ikä johon voi esim päästä säännöllisellä huollolla, keskiverto käytöllä. Joku laakerin tai ketjun kuluminen voidaa laskea aika tarkkaa. Ei siinä oteta huomioon kylmäkäynnistyksiä, raskasta kaasujalkaa jne...
Kaikessa säästetää, ja kuluttaja maksaa. Ei enää tehä moottoreita niinkuin ennen, joskus 80-luvulla. Sillon ei tarvin miettiä montako grammaa moottori aiheuttaa päästöjä, mitä moottori painaa jne...
Hessu888
16.11.2017, 23:40
Sepä se, ei auton elinikä ole mitään 600tkm/30 vuotta, niinku meillä täälä peräpohjolassa.
Autolle lasketaan keski-ikä minkä se pitäisi kestää. Se on teoreettinen ikä johon voi esim päästä säännöllisellä huollolla, keskiverto käytöllä. Joku laakerin tai ketjun kuluminen voidaa laskea aika tarkkaa. Ei siinä oteta huomioon kylmäkäynnistyksiä, raskasta kaasujalkaa jne...
Kaikessa säästetää, ja kuluttaja maksaa. Ei enää tehä moottoreita niinkuin ennen, joskus 80-luvulla. Sillon ei tarvin miettiä montako grammaa moottori aiheuttaa päästöjä, mitä moottori painaa jne...
Näinhän se on. Viisaat saksalaiset ovat tutkineet että luotettavimmat autot tehtiin 80-90 lukujen taitteessa. Tuohon aikaan ylimitoitettiin komponentteja ihan vaan varmuuden vuoksi koska ei ollut tietokoneita laskemassa. Sitten yleistyi tietokoneet ja voitiin alkaa simuloimaan miten mikäkin osa voidaan tehdä niin heppoisaksi että auto kestää halutun ajosuoritteen. Siihen päälle sitten nykyihmisten vaatimia sähköisiä mukavuusvarusteita, viihde-elektroniikkaa ja turvallisuusvarusteita, niin lopputuloksena on auto joka on kallis ostaa, huoltaa kuin myös korjata kunnes muuttuu hetkessä moniongelmaiseksi arvottomaksi ongelmajätteeksi. Kumpi nyt sitten kuormittaa luontoa enemmän, kertakäyttöautot vai vanhaan malliin rakennetut autot joissa kulutus olisi suurempi.
Planned Obsolescense = Suunniteltu vanhentuminen/käytöstä poistuminen.
Sillä se raha valitettavasti nykymaailmassa tienataan isoille yhtiöille.
Lerssinen
17.11.2017, 20:27
Joo, tällä osaamisella ja materiaaleilla sais liki ikuisen polttomoottorin aikaiseksi mutta pikavoitot kiinnostaa enempi..
Offijepe
19.11.2017, 18:41
miten se ajotyylistä riippuu?
mulla 3.0 ivecon kone ketjulla ja huonolla ajotyylillä menty 300tkm, vauhtipyörä ei kestänyt ku puolet siitä:D
Esim. konetta huudattamalla saa aikas pahaa jälkeä aikaan, eli isot kierrokset pienellä vaihteella. Kait niitä vaihteitaki vois käyttää, mutta kaikki ei näköjään osaa. Olisko kuski sitte tottunu automaattiin ja ostanu seuraavaks manuaalilootalla olevan kiesin.. Vaikee ite ymmärtää, kun kyllähän noi aikalailla niitä perusasioita on.. :confused:
Esim. konetta huudattamalla saa aikas pahaa jälkeä aikaan, eli isot kierrokset pienellä vaihteella. Kait niitä vaihteitaki vois käyttää, mutta kaikki ei näköjään osaa. Olisko kuski sitte tottunu automaattiin ja ostanu seuraavaks manuaalilootalla olevan kiesin.. Vaikee ite ymmärtää, kun kyllähän noi aikalailla niitä perusasioita on.. :confused:
Tarkoitatko että konetta huudattamalla on se ketju venytetty?
Ihan perusasioita on se, että alimitoitettu ei kestä ja ylimitoitettu kestää, oli sitten ketju tai hihna.
ImacInnes
20.11.2017, 00:26
Just tein öljynvaihdon TSI koneiseen ja hirmu ketjun kolinaa piti hetken käynistäessä ennen kuin öjynpaineet paineet nousivat kiristimeen asti???
Mielestäni on kyllä on suunittelu vika jos ei käyttöä kestä tuon enempää?
Tuskin kuljettajankäsikirjassa neuvotaan kuinka TSI ketjukoneisella pitää ajaa jotta ei ketju veny??
t. Ismo Ämmä
Offijepe
20.11.2017, 17:53
Tarkoitatko että konetta huudattamalla on se ketju venytetty?
Ihan perusasioita on se, että alimitoitettu ei kestä ja ylimitoitettu kestää, oli sitten ketju tai hihna.
Hyvä tietää. Tuskin valmistaja taikka myyjä vaan hirveesti vastuuta ottaa enään tässä vaiheessa. Ei noita pahemmin pysty ennakoimaan. Kannattaa ostaa laatua.