View Full Version : Defenderiin volvon porttaalit
Onko jollain kokemusta 110-defenderiin volvolaisien asennuksesta millä jarruilla kannattaa tehdä jos aikoo rekisteröidä
Eikö kellään ole porttaaleja defessä
Onko jollain kokemusta 110-defenderiin volvolaisien asennuksesta millä jarruilla kannattaa tehdä jos aikoo rekisteröidä
On kokemusta, mutta siitä on jo niin kauan etten enää muista. Katso vaikka toi peen projekti-juttu, siitä saat jotain vinkkiä varmaankin.
Ja ne jarruthan pitää sitten olla akselimassoiltaan riittävät.
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=37646
Ei kokemusta volvon akseleista.
Mutta mites valmiit portaalikitit defeen? ei tarvi vaihtaa akseleita.
Valmiit killer axelin boxit on tietojeni mukaan 10k juttu että volvolaiset tulee ainakin puolet halvemmaksi ja paremmat volvolaisetkin on.
Valmiit killer axelin boxit on tietojeni mukaan 10k juttu että volvolaiset tulee ainakin puolet halvemmaksi ja paremmat volvolaisetkin on.
Tuota portaaliboksi sarjaa saa myös tiheämmällä välityksellä. Auttaa varmaan merkittävästi vetareiden ja murrosten kestoa. Volvolaisissa tulee sit se jarrujen muunnos levyiksi jos alkuperäisissä on levyt.
Paremmuudesta en tiedä mutta olen nähnyt valmiin portaali bolt on kitin defeen 7500€. No paljon rahaa tuokin mutta ei ne volvon akselitkaan ilmaisia ole
Topi1982
24.11.2017, 17:09
Mitä tihheempi välitys on porttaalissa, niin sen tiukemmalle jaksaa moottori vääntää vetarin ja murroksen ennen esim. sammumistaan.
Suoralla akselilla sammuu moottori aikaisemmin.
Jos suoraan akseliin lisätään porttaalit tuosta noin vaan, pittääkö vetaria ja murrosta vahventaa?
Tuli vaan mieleen, kun miulla oli akselivetoisia sora-autoja ja niistä vetarit katkeili, kun koville joutuivat.
Sitten tuli muuten samoja autoja, mutta napaperillä. No ei ennää katkennu vetareita ne kun oli huomattavasti järeämpiä kuin aikaisemmin. Muuta pientä toki särkyi sen jäläkeenkin.
Paremmuudesta en tiedä mutta olen nähnyt valmiin portaali bolt on kitin defeen 7500€. No paljon rahaa tuokin mutta ei ne volvon akselitkaan ilmaisia ole
Akselipari lähemmäs kolme tonnia(?), jarrut pari tonnia, kromomurrokset 800, sit vielä tarpeen mukaan portaalirattaat 850 per pyörä, välitykset 700 per akseli. Laakerointi kaikkineen tonnin kierros jos kaikki stefat ja laakerit tarvitsee? Samoissa alkaa olemaan jos bolt-on setti on oikeasti kestävä, toki volvoissa hinnan voi kärsiä pikkuhiljaa tarpeen mukaan ja tee-se-itse miehet turailee halvemmalla.
Jos suoraan akseliin lisätään porttaalit tuosta noin vaan, pittääkö vetaria ja murrosta vahventaa?
Toyotan esim LJ/Hilux ja Land Roverin osat on mitoiltaa melkolailla samat kuin volvo. Land Roverin 24-uraiset lähes samat ja toyotan osissa millin-pari halkaisijat eri riippuen kohteesta.
Mitä tihheempi välitys on porttaalissa, niin sen tiukemmalle jaksaa moottori vääntää vetarin ja murroksen ennen esim. sammumistaan.
Suoralla akselilla sammuu moottori aikaisemmin.
Jos suoraan akseliin lisätään porttaalit tuosta noin vaan, pittääkö vetaria ja murrosta vahventaa?
Tuli vaan mieleen, kun miulla oli akselivetoisia sora-autoja ja niistä vetarit katkeili, kun koville joutuivat.
Sitten tuli muuten samoja autoja, mutta napaperillä. No ei ennää katkennu vetareita ne kun oli huomattavasti järeämpiä kuin aikaisemmin. Muuta pientä toki särkyi sen jäläkeenkin.
Jos välitetään sama teho suuremmalla pyörimisnopeudella niin vääntö on silloin pienempi. Eli porttaaleilla välityksen muuttaminen helpottaa vetarin elämää, kun taas ennen vetaria olevien välityksen tiuhentaminen lisää vetarin rasitusta.
Topi1982
24.11.2017, 20:19
Jos välitetään sama teho suuremmalla pyörimisnopeudella niin vääntö on silloin pienempi. Eli porttaaleilla välityksen muuttaminen helpottaa vetarin elämää, kun taas ennen vetaria olevien välityksen tiuhentaminen lisää vetarin rasitusta.
Ymmärrän tämän!
Muuttuuko tilanne silloin, kun pyörä ei pyöri ja annat "kaasua" ?
Topi1982
24.11.2017, 20:33
Ihan uteliaisuudesta kyselen, että männöökö niistä Defendereistä murroksia vai onko ne tosi lujia käytössä (offi)?
Ihan uteliaisuudesta kyselen, että männöökö niistä Defendereistä murroksia vai onko ne tosi lujia käytössä (offi)?
Kestää kunnes särkyy..
Joskus mittailin:
Ihmeteltävänä oli roverin alkuperäinen 10 urainen etuvetari ja siihen sopiva murros, karpiolan 24 urainen etuvetari ja ashcroftin kromomurros. Toyotalaisia oli vakiovetari HJ:sta, URW made in japan murros sekä longfieldin 27poorinen kromomurros.
Vetarit järjestyksessä rover10, rover24, toyota
Vetarin ohkaisin kohta: 27.0 27.4 28.4
Sisäpään poorit päältä: 28.1 31.3 32.8
Sisäpään poorit pohjalta: 25.0 29.0 31.1
Murrokset järjestyksessä rover, ashcroft, toyota, longfield
Maljan halkaisija: 92.0 92.7 90.0 92.7
Tumpin paksuus: 27.0 31.6 31.4 32.5
Maljan seinämä: 5.7 6.4 4.7 5.7
Maljan seinämä mitattu purkamatta murrosta tönärillä, eli aika paljon "sinnepäin"?
Tuossa edellä mainittu longfield on vielä niitä "aitoja" hyviä. Mittojen perusteella päättelisin että roveri kestää murroksen osalta sen mitä toyotakin. Ja volvo on samalla viivalla, kun toisella kertaa vertailtiin ashcroftia ja RCV:n volvoniveltä ja samoissa mitoissa olivat. Vetarien osalta toyota on mittojen osalta edellä ja varsinkin niillä 30 poorisilla, mutta vetareita toisaalta saa niin lujina että heikoin kohta siirtyä välitykseen kaikissa? Volvoissa napsahtaa portaalihammas, mutta miten mahtaa käydä vahvempien rattaiden kanssa. Vetarit silmämääräisesti roverin mitoissa.
Ymmärrän tämän!
Muuttuuko tilanne silloin, kun pyörä ei pyöri ja annat "kaasua" ?
Mielestäni tilanne on sama kuin vakioakselilla. Jos pyörä ei pyöri niin vetariin/murrokseen kohdistuu se voima mitä moottorista lähtee. Tuolla välitetyllä portaaliboksilla se pyörä ei tosin lakkaa pyörimästä niin helpolla kuin vakiolla:)
tapsa4x4
24.11.2017, 23:14
Akselipari lähemmäs kolme tonnia(?), jarrut pari tonnia, kromomurrokset 800, sit vielä tarpeen mukaan portaalirattaat 850 per pyörä, välitykset 700 per akseli. Laakerointi kaikkineen tonnin kierros jos kaikki stefat ja laakerit tarvitsee? Samoissa alkaa olemaan jos bolt-on setti on oikeasti kestävä, toki volvoissa hinnan voi kärsiä pikkuhiljaa tarpeen mukaan ja tee-se-itse miehet turailee halvemmalla.
Taitaa akseli pari olla 3000-4000e,levyjarru sovituksia tehneenä ni kyllä 1000e tekee hyvät ja toimivat jarrut.
Vakiona volvon murrokset ja porttaali rattaa kestää aika hiton hyvin.
Mul cromot ni menny muutama vetari ja boksin rattaa 39x18 renkailla ja 10vuoden ajolla ja kaasu on pohjassa.
levyjarru sovituksia tehneenä ni kyllä 1000e tekee hyvät ja toimivat jarrut.
Ihan mielenkiinnosta kun itsellä kanssa jossain vaiheessa tämä jumppa edessä, niin millä komponenteilla saadaan tämä lopputulos?
tapsa4x4
25.11.2017, 08:53
Ihan mielenkiinnosta kun itsellä kanssa jossain vaiheessa tämä jumppa edessä, niin millä komponenteilla saadaan tämä lopputulos?
Oon tehny muutaman lj70 levyllä ja lada satuloilla,mahtuu 15"vanne ja pysähtyy volvokin niin et takapyörät nousee ilmaan. Leimalle tuskin on asiaa.
Patrollissa on kzj 95 levyt ja 160patrollin satulat joka nurkassa ja gr patrollin pääsylinteri 10vuotta ajettu noilla eikä mitää murheita ollu,paloja vain vaihdettu,jarruteho on ainakin tohon autoon enenmän ku riittävä. Tollasia sovituksia tullu useampaa muuhunkin värkättyä ei oo olla valittamista.
Oon tehny muutaman lj70 levyllä ja lada satuloilla,mahtuu 15"vanne ja pysähtyy volvokin niin et takapyörät nousee ilmaan. Leimalle tuskin on asiaa.
Jotain tälläistä edesmennyt offivaruste kanssa kauppasi. Muistaakseni jossain mainostit että söi jarrupaloja kuin simo hilloa -> Ei toimiva
Patrollissa on kzj 95 levyt ja 160patrollin satulat joka nurkassa ja gr patrollin pääsylinteri 10vuotta ajettu noilla eikä mitää murheita ollu,paloja vain vaihdettu,jarruteho on ainakin tohon autoon enenmän ku riittävä. Tollasia sovituksia tullu useampaa muuhunkin värkättyä ei oo olla valittamista.
Mahtuuko 15" vanne pyörimään?
Topi1982
25.11.2017, 12:28
Miulla ollu noita Volvoja usseita ja ajellukkiin jonniin verran. Mäyris kaikkineen varusteineen ja 300l tankit täynnä painaa n. 4,5 tonnii tai vähemmän. Perävälitykset on hitaimmat eli 7.55?. Renkaat 39,5 Pökkeröt. Aika monta ojjaa kohdattu ja suota rämmitty Venäjällä ja Suomessa. Murroksia menny yksi ja sekin vinssin ja kuskin tyhmyyden avustuksella. Land Poverissa kerran meni takaporttaalista hampaita ja vetari rusetille, taas nuijan kuskin takia.
Pelastavana ja kuskin hölmöilyjä anteeksiantavana mulla on ollu automaattiaskit!
Salisbyrylla on suunnittelijat ja valmistajat Volvolle alihankinnassaan onnistuneet miun mielestä hyvin. Syynä lienee kokonaisuus eikä eri systeemien yhteen sovittaminen?
Mäninkiin kehumaan, nyt niitä tietysti alakaa hajjoomaan.:confused:
offroadjouni
25.11.2017, 12:44
Mielestäni tilanne on sama kuin vakioakselilla. Jos pyörä ei pyöri niin vetariin/murrokseen kohdistuu se voima mitä moottorista lähtee. Tuolla välitetyllä portaaliboksilla se pyörä ei tosin lakkaa pyörimästä niin helpolla kuin vakiolla:)Laatikoiden ja perävälitysten määrä vaikuttaa suurimpaan vääntöön jolla vetaria ja porttaalin välitystä väännetään. Volvossa on pitkät välitykset perässä juuri siitä syystä että porttaalin välitys tuplaa kokonaisvälityksen - ja tämä puolestaan tekee samanvahvuisesta vetarista ja murroksesta "tuplasti kestävämmän" suoraan akseliin verrattuna. Jos saman kestävyyden haluaisi saada suoralla akselilla niin perävälitys, vetari ja murros saisi olla paljon isompia että kestäisivät 6-7,55 välitykset.
Topi1982
25.11.2017, 14:16
Paremmuudesta en tiedä mutta olen nähnyt valmiin portaali bolt on kitin defeen 7500€. No paljon rahaa tuokin mutta ei ne volvon akselitkaan ilmaisia ole
Onko osoitetta? Paljonko noissa välitystä? Pittääkö huomioda muita välityksiä, jos vauhti hidastuu oikeesti? Vai kompensoidaanko rengaskoon kasvatuksella?
Ihan uteliaisuudesta kyselen, että männöökö niistä Defendereistä murroksia vai onko ne tosi lujia käytössä (offi)?
Mulla ei ole vielä mennyt yhtään murrosta/vetaria, ajan tosin vaan lällyoffia. TDi300/Coopper STT 35"
TEMÄHIK
Topi1982
25.11.2017, 17:19
No kun tyrkyttäät Autoon vaihossa Defeä, niin sillä utelen! Ajeletpa lällyä tai mitä sitten ajeletkin, niin kestäviä pelejäkö ovat?
Muistin just yhen Hiipinän reissun, kun Lantikka porukka tuli samaan paikkaan tauolle.
Ei saanu suunvuoroo, kun nää kuskit kilivan kehu mitä autoista oli porsinu ja sitä riitti!
Hiipinä onkin muuten semmoista vähän lällyä.
Nyt en kysele ennää Defeistä!
No kun tyrkyttäät Autoon vaihossa Defeä, niin sillä utelen! Ajeletpa lällyä tai mitä sitten ajeletkin, niin kestäviä pelejäkö ovat?
Kaiken saa rikki, kun oikein yrittää, mutta itellä on kestänyt expedition, safari, suunnistusreissut. Minkä ikäinen defe? 2004 vaihtui defeen "rover" akseli taakse, joka on hieman kesympi, kuin salisburin akseli.
Alkuperäiseen kysymykseen, ite koittaisin sovittaa defen levyt ja jarrut, riittäisi akselipainot ym.
TEMÄHIK
Laatikoiden ja perävälitysten määrä vaikuttaa suurimpaan vääntöön jolla vetaria ja porttaalin välitystä väännetään. Volvossa on pitkät välitykset perässä juuri siitä syystä että porttaalin välitys tuplaa kokonaisvälityksen - ja tämä puolestaan tekee samanvahvuisesta vetarista ja murroksesta "tuplasti kestävämmän" suoraan akseliin verrattuna. Jos saman kestävyyden haluaisi saada suoralla akselilla niin perävälitys, vetari ja murros saisi olla paljon isompia että kestäisivät 6-7,55 välitykset.
Juu, en verrannutkaan Volvon akseleita Rover akseleihin, vaan kuten Jyty aiemmin kysyi, pitääkö vetareita vahvistaa jos akselin päähän laittaa välitetyt portaalit. Jos vaihteisto ja moottori on sama niin mielestäni vetariin/murrokseen kohdistuva vääntö ei kasva, mutta pyörään siirtyvä vääntö kasvaa.:)
offroadjouni
25.11.2017, 22:32
Juu, en verrannutkaan Volvon akseleita Rover akseleihin, vaan kuten Jyty aiemmin kysyi, pitääkö vetareita vahvistaa jos akselin päähän laittaa välitetyt portaalit. Jos vaihteisto ja moottori on sama niin mielestäni vetariin/murrokseen kohdistuva vääntö ei kasva, mutta pyörään siirtyvä vääntö kasvaa.:)Juu, arvasinkin tarkoituksesi. Vetariin ja murrokseen kohdistuva maksimivääntö on tosiaan sama oli porttaaleita tai ei - tuo maksimivääntö tulee tilanteessa jossa esim. rengas on jumissa eikä pääse pyörimään. Muissa olosuhteissa vetarin ja murroksen välittämä vääntö on pienempi kuin suoralla akselilla.
tapsa4x4
26.11.2017, 11:59
Jotain tälläistä edesmennyt offivaruste kanssa kauppasi. Muistaakseni jossain mainostit että söi jarrupaloja kuin simo hilloa -> Ei toimiva
Juu se ilmitö taitaa tulla melkeimpä millä tahansa pienillä jarruilla maastoajossa jos vähänkin raskaampi auto. Mun jarrut oli juurikin tälläiset offivarustee sovitteilla.
Mahtuuko 15" vanne pyörimään?
Ei mahdu 16" mahtuu mut tarvike vantee ei alkuperäiset toyota /nissan mahtuu
Topi1982
20.01.2018, 15:00
Kaikki on sitä mieltä, ettei rasitukset murroksessa yms. kasva porttaalin tai minkään myötä.
Miksi sitten esim. Toyotassa alkaa murrosmurska lisääntymään, kun nostat renkulan +35" ?
Koska napavälitys, vetariin ei kohdistu lähellekkään niin paljoo rasitusta.
offroadjouni
20.01.2018, 18:30
Kaikki on sitä mieltä, ettei rasitukset murroksessa yms. kasva porttaalin tai minkään myötä.
Miksi sitten esim. Toyotassa alkaa murrosmurska lisääntymään, kun nostat renkulan +35" ?Jos unohdeen porttaalit niin murrokselle tuleva maksimivääntö on sama siitä huolimatta onko rengaskoko 29" tai 54". Maksimivääntö tulee siinä vaiheessa kun rengas on jumissa ja koneen maksimiväännön kierroksilla ja pienimmällä vaihteella yritetään ajaa. Tämä päättyy aika varmasti jonkun osan hajoamiseen. Jos taas jätetään tämä erikoistapaus huomiotta, niin käytännössä isompi rengaskoko kasvattaa murrokselle tulevaa vääntöä kaikissa olosuhteissa jonka vuoksi murroksia rikkoutuu enemmän.
Alkuperäiseen aiheesen palatakseni onko kukaan landroverin pulttijakoa ja jarruja sovittanut volvon akseliin